Mitä ajatuksia herättää 8 lapsen äiti?
Olen tullut äidiksi 24v, 25v, 27v, 29v, 34v, 37v, 42v. Kerran olen saanut kaksoset. :)
Rakkaat lapseni ovat syntyneet vuosina 1990, 1991, 1993, 1995, 2000, 2003, 2008.
Kotiäitinä olen ollut 24-32v, 34-40v, 42-45v. Meillä on 10 henkinen suurperhe. Mieheni työskentelee poliisina ja minä sairaanhoitajana.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
"Lapsi tuo leivän tullessaan". Pitää paikkansa.
"Lapsi tuo tulonsiirrot tullessaan, mitä enemmän lapsia, sen muhkeampi potti" tuo kuuluu nykyään. Ennenvanhaan jokainen lapsi oli ilmaista lisätyövoimaa. Nykyään lisää sosiaalietuuksien määrää.
En arvosta. Vastuutonta. Nykyisessä väestönkasvukatastrofissa jokaisen kuuluisi kantaa vastuuta tässä asiassa, jopa Suomessa.
Kysyn: Miksi noin monta lasta? Mitä ajattelet maapallon tilasta?
Vierailija kirjoitti:
Että onpa vähän. Itselläni 13 ja kyllä on tiukat paikat ja timmi kroppa. Missin mitat edelleen.
Ja kateelliset alapeukuttaa😀
Miksi kerroit noin tarkasti? Etkö pelkää, että sinut tunnistetaan?
Hyvä että joku hankkii lapsia. Ne lapset maksavat narisijoidenkin eläkkeet. Ongelma on, ettei lapsia synny tarpeeksi.
Kun nyt puhetta ollut näistä lestadiolaisista...
Ystäväni on lestadiolainen, tosin hänellä ei ole itsellään miestä eikä lapsia.
Hän puhuu 1-3 lapsen perheistä halventavaan sävyyn, koska puolustelee tällä tavoin suurperheitä. Kuulemma häntä ärsyttää lapset jotka saavat liikaa huomiota. Lestadiolaisethan ihannoivat ihmistä joka ei näy, tunnu eikä tuoksu. Ihmisen pitää olla vaatimaton. Heidän mukaansa on siis hienoa että lapset eivät sitä huomiota saakkaan, koska oppivat tällätavoin ettei omat tarpeet ole tärkeitä (hyvää oppia tulevan äidin/isän rooliin).
Lisäksi lapsethan ei saa kilpaharrastaa. Yleensä siis heillä ei ole mitään maksullisia harrastuksia. Osa toki panostaa klassiseen musiikkiin.
Minulla on todella ristiriitaiset ajatukset lestadiolaisista, koska toisaalta heillä on hienojakin arvoja, mutta se että lapsi opetetaan halveksimaan ei-uskovaisia ja muutenkin ajattelemaan niin mustavalkoisesti, ahdistaa minua.
Hyi. Vastenmielisiä ajatuksia. En pysty ymmärtämään.
Vierailija kirjoitti:
Kun nyt puhetta ollut näistä lestadiolaisista...
Ystäväni on lestadiolainen, tosin hänellä ei ole itsellään miestä eikä lapsia.
Hän puhuu 1-3 lapsen perheistä halventavaan sävyyn, koska puolustelee tällä tavoin suurperheitä. Kuulemma häntä ärsyttää lapset jotka saavat liikaa huomiota. Lestadiolaisethan ihannoivat ihmistä joka ei näy, tunnu eikä tuoksu. Ihmisen pitää olla vaatimaton. Heidän mukaansa on siis hienoa että lapset eivät sitä huomiota saakkaan, koska oppivat tällätavoin ettei omat tarpeet ole tärkeitä (hyvää oppia tulevan äidin/isän rooliin).
Lisäksi lapsethan ei saa kilpaharrastaa. Yleensä siis heillä ei ole mitään maksullisia harrastuksia. Osa toki panostaa klassiseen musiikkiin.
Minulla on todella ristiriitaiset ajatukset lestadiolaisista, koska toisaalta heillä on hienojakin arvoja, mutta se että lapsi opetetaan halveksimaan ei-uskovaisia ja muutenkin ajattelemaan niin mustavalkoisesti, ahdistaa minua.
Höpö höpö. Ei ole yleinen käytäntö heidän keskuudessaan. Tai olet käsittänyt väärin.
Kuka sanoo, että suurperheelliset ovat aina lestadiolaisia? On ihmisiä jotka haluavat lapsia koska pitävät lapsista ja myös hyvin huolehtivat jälkikasvustaan.
Olen varma, että ap kertoo jostakin tuttavastaan ym. Ja toivoo pahansuovasti, että täällä kritisoitaisiin perheen lapsilukua. Hyvin ilkeämielistä. Osa täällä tarttui syöttiin. Kukaan ei itsestään noin tarkkaa ja tunnistettavaa kuvausta antaisi. Hyi sinua.
Ihanaa, että jotkut vielä jaksavat tehdä lapsia. Veronmaksajia meille ja vaippojemme( kroonikko) vaihtajia.
Itselläni herää suurperheistä kysymys miten aika ja rakkaus riittää kaikille lapsille. Itse olen "vain" viisilapsisen perheen esikoinen ja monesti koin, ettei äidin ja isän huomio riittänyt enää minulle, kun pienempien hoitaminen oli tärkeämpää. Jouduin myös kantamaan liikaa vastuuta liaan nuorena pikkusisarusten hoidosta. Nyky pykälien mukaan jopa laittoman paljon.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo vielä niin suuri perhe edes ole.
Minusta on hienoa, että ihmiset lisääntyvät.
Amerikassa on paljon suuria, ihan tavallisia perheitä.
Tavallaan nostalgista. Sukukirjaa kun selailin, oli n. 10 lasta normi sata vuotta sitten. Aika moni selvisi jo lapsuudesta aikuiseksikin asti elossa.
En kadehdi :) mutta kuitenkin hienoa, että joku jaksaa. Mäkin halusin suurperheen, mutta kolmen lapsen jälkeen totesin, että nämä riittää. Enempää ei ole paukkuja antaa
Vierailija kirjoitti:
En kadehdi :) mutta kuitenkin hienoa, että joku jaksaa. Mäkin halusin suurperheen, mutta kolmen lapsen jälkeen totesin, että nämä riittää. Enempää ei ole paukkuja antaa
Voihan siinä kolmannen ja neljännen välissä olla vuosia!
Olen itse suurperheen lapsi. Sääliksi käy lapsesi. He joutuvat lähtemään takamatkalta elämään.
niin minustakin, jos heillä on siihen varaa(useimmiten kai me kaikki maksamme verorahoista ainakin osan siitä perhe-elämästä) ja varsinkin jos tosiaan on henkisiä resursseja. Lapset on hetken vauvoja, ja sit pitäis olla rahkeita vastata eri-ikäisten moniin tarpeisiin. En oikein ymmärrä miten se edes tapahtuu, jos lapsia 8.