Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajatuksia herättää 8 lapsen äiti?

Vierailija
12.09.2018 |

Olen tullut äidiksi 24v, 25v, 27v, 29v, 34v, 37v, 42v. Kerran olen saanut kaksoset. :)

Rakkaat lapseni ovat syntyneet vuosina 1990, 1991, 1993, 1995, 2000, 2003, 2008.

Kotiäitinä olen ollut 24-32v, 34-40v, 42-45v. Meillä on 10 henkinen suurperhe. Mieheni työskentelee poliisina ja minä sairaanhoitajana.

Kommentit (93)

Vierailija
21/93 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiseksi tulee mieleen, että perhe on luultavasti jonkun uskonnollisen lahkon jäseniä.

Vierailija
22/93 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että WAU!!! Olet aikamoinen pakkaus👍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/93 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että onpa vähän. Itselläni 13 ja kyllä on tiukat paikat ja timmi kroppa. Missin mitat edelleen.

Vierailija
24/93 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin tulee ensimmäisenä mieleen miten rahat riittävät. Meillä on neljä lasta ja nyt kun ovat 7-16 -vuotiaita, rahat on tosi tiukalla vaikka olemme olleet vakituisesti töissä ja olen ollut kotona yhteensä vain neljä vuotta tänä aikana. Olen tehnyt välillä kahta työtä, vaikka olenkin keskipalkkainen. Harrastukset maksavat, tulee mopokorttia ja kevarikorttia, rippileiriä ja muotivaatteita, lukiokirjoja, matkoja ja kesäleirejä. Ja tiedän, eivät ole suurin osa pakollisia (näin itsekin ajattelin kun lapset olivat pieniä), mutta kyllä minulle on kuitenkin tärkeää että voin mahdollistaa heille ne asiat jotka kokevat tärkeiksi. Kaikkea ei saa mitä haluaa (ja kyllä ovat kesätöissä käyneet ja itse tienanneet rahaa), mutta kun vuorotellen yksi neljästä haluaa/tarvitsee jotain kalliimpaa niin se on jo moninkertainen summa siihen verrattuna että lapsia on yksi ja aina jollain on puutetta jostain. En uskalla edes ajatella mitä se olisi kahdeksan lapsen kanssa...

Vierailija
25/93 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen perheestä jossa 11 lasta. Olen keskivaiheilta. Koskaan en ole tuntenut, että ei olisi huomioitu tarpeeksi. Meillä on ihana perhe. Älkää viitsikö haukkua suurperheitä. Kaikilla ei ole uskonnollista taustaa.

Vierailija
26/93 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ajatuksen herättää että onko aikaa vastata lasten tarpeisiin, myös niihin henkisiin. En tunne yhtään suurperhettä, jossa lapset eivät olisi kärsineet vanhemmuuden ja hoivan puutteesta. Vituttaa vanhemmat jotka sikiää vaan, vaikka voimavarat riittäis maks kahteen lapseen. Hankkivat lapsia ties mihin omiin tarpeisiin piittamatta miten sen lapsilauman käy. Tai että onko siihen edes varaa.

Vierailija
27/93 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen ajatuksen herättää että onko aikaa vastata lasten tarpeisiin, myös niihin henkisiin. En tunne yhtään suurperhettä, jossa lapset eivät olisi kärsineet vanhemmuuden ja hoivan puutteesta. Vituttaa vanhemmat jotka sikiää vaan, vaikka voimavarat riittäis maks kahteen lapseen. Hankkivat lapsia ties mihin omiin tarpeisiin piittamatta miten sen lapsilauman käy. Tai että onko siihen edes varaa.

Nyt puhut soopaa. T.Suurperheen lapsi

28/93 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 8-lapsisen perheen neljänneksi vanhin. Minusta oli aivan mahtavaa kasvaa isossa perheessä, oli leikkikavereita omasta takaa. Ja ihan tarpeeksi ovat kaikki sisarukseni saaneet huomiota vanhemmilta ja kaikista meistä on kasvanut ok-kansalaisia.

On hienoa, että jos rakastaa lapsia, uskaltaa niitä myös tehdä suuren yleisön paheksunnasta huolimatta. Valinta on itsekunkin oma. Toki sellaisiakin suurperheitä on olemassa, jossa lapsia ei huomioida tarpeeksi yksilöinä, mutta on myös paljon yhden ja kahden lapsen perheitä, joissa lapset ovat suorastaan jätetty heitteille.

Vierailija
29/93 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti ihana sisaruksilla, kun monta sisarusta. Tuo turvaa elämään <3 Meillä nyt 2 pientä lasta , 2016vm ja 2018vm syntyneet. Itse tulen 3 lapsuudesta perheestä. Kyllä mulle nyt aikuisiälläkim sisarukset on tosi tärkeät <3

Vierailija
30/93 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ainoa lapsi. Vanhempieni ei olisi pitänyt saada minuakaan. Järkyttävä lapsuus. Miten karehdinkaan naapurin suurperheen lapsia. Heillä oli turvallinen koti, lämpimät välit, välittävät vahemmat.

Vierailija
31/93 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varmaan on erilaisia kokemuksia. Mutta esim mieheni on suurperheestä. Toki on ollut sisaruksia ja lapsikeskeistä elämää, ja vieläkin lapset ovat vanhempien suurin elämänsisältö. Mutta sekä mieheni että osa sisaruksista on myös kärsinyt siitä, että jatkuvalla syötöllä tullut vauvoja taloon, ja väsyneen äidin viesti on ollut ettei saa häiritä. Pitää olla kiltti ja äidille iloksi ja kunniaksi. Ja mitä lienee. Ja siitä on sitten seurannut aika paljon ongelmia heidän omassa elämässään. Kaikki sisarukset eivät ole kokeneet näin

Vierailija
32/93 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo-o, on niitä  leikkikavereita sitten omasta takaa ja turvaa.. mikäli siis sisarukset tulevat toimeen keskenään. Ja leikki-ikäkin loppuu jossain vaiheessa. Toisille se suurperheen sisaruus voi olla myös rankkaa, ei ole omaa tilaa tarpeeksi, joidenkin sisarusten kanssa ei tule toimeen lainkaan tietyssä ikävaiheessa tai koskaan. Vanhimmat lapset joutuvat pitämään huolta pienemmistä ja ottavat enemmän vastuuta aikuisten töistä kuin oikeasti pitäisi tai kuuluisi, 'koska se nyt vain on niiden tehtävä, koska ovat isompia'.

Ei se aina ole mitään ikihalailuja ja kivoja yhteisleikkejä.

ap:lle kysymys:

Huolehditko sinä todella kaikista vanhemman tehtävistä etkä edes odota vahempien lasten osallistuvan pienempien hoitoon? (Tavalliset oman huoneen siivoamiset, roskien viemiset sun muut eivät nyt kuulu tähän)

Vierailija
33/93 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ap:n elämäntilanne kahdeksan lasta, mies poliisi ja hän itse sairaanhoitaja.

Olet ottanut jonkun toisen (mahdollisesti tuntemasi ihmisen) perheen tähän.

Kukaan ei laita vanhempien ammatteja, lasten lukumäärää, syntymävuosia, työhistoriaa näin tarkalleen (kysyttäväksi/kommentoitavaksi).

Vierailija
34/93 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi, kun suomalaiset itse tekevät lapset, ettei tarvi muualta tuoda.

Mistä päättelit hänen kansalaisuuden?

Vierailija
35/93 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vastaus kysymykseen: sikiävä em*kko

syy miksi yhteiskunnan tuet pitäisi karsia minimiin.

Vierailija
36/93 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ajatuksia pitäisi herättää? Vapaaehtoisesti lapsettomana voisin ajatella, että kiitä mua. Onneksi on meitä, jotka tasapainottavat tilannetta! Ja näin ainokaisen lapsena saatan vähän sääliä niitä, jotka joutuvat karkkipussinsa jakamaan noin moneen osaan...

Vierailija
37/93 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo vielä niin suuri perhe edes ole.

Minusta on hienoa, että ihmiset lisääntyvät.

Vierailija
38/93 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ajatuksia pitäisi herättää? Vapaaehtoisesti lapsettomana voisin ajatella, että kiitä mua. Onneksi on meitä, jotka tasapainottavat tilannetta! Ja näin ainokaisen lapsena saatan vähän sääliä niitä, jotka joutuvat karkkipussinsa jakamaan noin moneen osaan...

Itse näen rikkautena juuri tuon karkkipussin jakamisen. Siinä lapsi oppii huomioimaan muitakin ihmisiä ja jakamaan omastaan.

Ahneus on kaiken pahan alku ja juuri.

Vierailija
39/93 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lapsi tuo leivän tullessaan". Pitää paikkansa.

Vierailija
40/93 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi parat ei tommosesta ympäristössä kyllä varmaankaan saa tarpeeksi tarvitsemaansa huomiota. Vai miten huomioit kaikkien tarpeet?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän