Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ottaa päähän, kun keskustelee maalla asuvien sukulaisten kanssa. Niiden mielestä ihmisen tulee asua omakotitalossa. Piste.

Vierailija
12.09.2018 |

Olemme keskimääräistä varakkaampia ihmisiä ja meillä oli varaa ostaa Helsingin keskustasta melkein 100 neliön kerrostaloasunto. Haaveilimme sellaisesta pitkään ja teimme töitä, että saimme säästettyä käsirahan. Ostimme remonttikuntoisen huoneiston, jota on huolellisesti remontoitu pitkään.

Emme ole koskaan halunneet omakotitaloa rasittavine puutarha- ja ulkotöineen. Ei edes paritaloa, eikä rivitaloa. Ei haluta parveketta eikä pihaa. Me _haluamme_ asua kerrostalossa kaupungin keskustassa.

Joka ikinen kerta maalla asuvien sukulaisten kanssa keskustellessa he ihmettelevät, miksi _vieläkin_ asumme kerrostalossa. Että eikö jo kolmen lapsen kanssa pitäisi muuttaa omakotitaloon - onhan meillä varaakin. He eivät millään käsitä sitä, että joku tieten tahtoen haluaa asua kerrostalossa. Kun jokaisella lapsiperheellä pitäisi olla se oma piha, jossa lapset voi juosta.

Rasittavaa. Onko joku muu törmännyt tällaiseen? Pitäisi olla välittämättä, mutta kun eivät usko puhetta ja tätä jatkuu vuodesta toiseen.

Kommentit (645)

Vierailija
381/645 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt omakotitalossa on pihaa, oma tontti vajaa tuhat neliötä, mutta enpä sillä pihalla juuri mitään tee vaikka lapsikin on. Toki se antaa etäisyyttä talolle muihin taloihin nähden. Ruohonleikkuu tai lumityöt eivät kyllä kiinnosta

No mutta eihän nuo pakollisia töitä ole omakotiasujallekaan, jos eivät kiinnosta. Ihan samallalailla voit teettää ne muilla, ihan niin kuin ne teetetään kerrostaloissakin.

Ihan kaikki samat hommat on kerrostaloissa, kuin on omakotitaloissakin ja ihan yhtälailla ne kaikki samat hommat voi teetättää muilla, jos itseä ei kiinnosta. Omakotiasujalla on vain se etu kerrostaloasujaan, että hän voi ihan vapaasti itse päättää, mitkä työt hän tekee itse, vai tekeekö itse mitään. Yhtälailla hän voi päättää myös siitä, kuinka usein numikon leikkaa/leikkuuttaa, tai lumityöt tekee/teettää. Myös sen voi omakotiasukas päättää, kuinka paljon nurmikkoa pihassa on, vai onko ollenkaan. Nykyäänhän uusissa taloissa saatetaan jättää pääosa pihasta luonnontilaan, tai sitten toisaalta laittaa nurmikon sijasta kunttaa, terasseja, tai kiveyksiä. Jokainen omakotisasukas voi siitä ihan itse vapaasti päättää. 

Itse asun maalla ja lumitöitä tein esimerkiksi viime talvena yhteensä noin 10 minuuttia, edellistalvena vartin ja sitä edellisenä en minuuttiakaan. Minulla siis on kolattavaa ainoastaan kymmenen metriä kolanlevyistä käytävää. Loput hoitelee maajussi, joka samalla kun auraa tien, vetäiseen myös minun 100 metrin pihatienpätkäni ja minulle siis jää vain se 10 mteriä kolan levyistä käytävää. Viime ja edellistalvena otti siitä pari kymppiä (6-8 aurausta) ja sitä edellisenä talvena ei euroakaan, koska ei tarvinut käydä kertaakaan, se kun oli täällä etelä-suomessa lähes lumeton talvi.

Mutta joo, ei se omakotitalossa asuminen ole yhtään sen työläämpää, kuin kerrostalossaasuminenkaan, jos ei ne työt itseä kiinnosta.

Vierailija
382/645 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No he ovat oikeassa, joten nyt se kennosto asunto myyntiin ja muutto luonnon rauhaan. Loppuu stressi ja moni muukin vaiva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/645 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Maalaiset haluaa aina parvekkeen”

Tämän tietää jokainen Helsingin kiinteistövälittäjä.

En ikinä muuttaisi jonnekkin pellolle rakennettuun omakotitaloon Espoon perukoille tai Kivistöön,jos olisin päässyt kiinni isoon asuntoon Töölössä.Never!!!!

Rakennetaan niitä taloja muuallekin kuin entisille pelloille ja toisaalta kerrostalojakin rakennetaan pelloille. Iso asunto Töölössä kerrostalossa on silti edelleen kommuuni ja kaiken lisäksi vanha sellainen.

Vierailija
384/645 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tiedän tunteen. Ottaa päähän, kun lukee hippien marinoita lehdistä. Niiden mielestä kaikkien pitäisi asua kaupungissa kerrostalossa ja käyttää päivänsä bussissa istumiseen.

3700 m^2 tontti, uudehko talo, raitis ilma, 15 min työmatka ja vain 200 ke lainaa sopivat just mulle paremmin. Luonto on oikeasti ympärillä eikä puolen tunnin bussimatkan päässä.

Vierailija
385/645 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisten mielestä, yleensä niiden, jotka on oktalossa kasvaneet, omakotitalo on ainut oikea asumismuoto. Itse olen kasvanut kerrostalossa ja toistaiseksi en muuta kahden lapsen kanssa kaipaakaan. Omakotitalossa sekä kulut että työn määrä on huomattavasti suurempi, kuin kerrostalossa. Mökin voisin huolia lomailuun, mutta sitäkin ennemmin vuokraan, kuin huolehdin omasta vuosikymmeniä.

Omakotitalossa asumisen kulut ovat kylläkin pienemmät kuin kerrostalossa, kerrostalossa kun on vastike joka voi isossa perheasunnossa olla helposti esim. 350€/kk, omassa omakotitalossa asuessa ei tarvitse maksaa vastiketta eikä vuokraa. Uuden talon kohdalla ei remontteja tarvita ja kerrostaloissa taas tulee huippukalliit remontit ajastaan, omakotitalon putkiremontti voi olla vain kymmenesosan kerrostalon putkiremontista, esim. 5.000€ omakotitalon putkiremontti ja kerrostalon 50.000€.

Vierailija
386/645 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesäeroa tuollaisiin sukulaisiin. Kukin elää tavallaan. Itse asun rivarissa ja seuraava osoite on kyllä kerrostalo.

Vierailija
387/645 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkupaikkakunnilla kerrostaloissa asuvat juopot ja köyhät ja muut epäilyttävät. Sosiaalisesti hyväksyttävää ehkä parikymppiselle vielä, mutta kyllä viimeistään 25-vuotiaana pitää olla omakotitalo. Silloin on ehtinyt hyvin säästääkin, onhan sitä oltu työelämässä jo 6-9 vuotta.

Se ajatusmaailma ja elinympäristö on vaan niin erilainen, turha ottaa nokkiinsa. Käytöstavat tietty eivät ole asiasta jankkaavalla parhaat.

Pikkupaikkakunnillakin on omistuskerrostaloja, joissa asuu ihan kunnioitettavaa väkeä.

Vierailija
388/645 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni puolelta on monta sukulaista, jotka itse asuvat metsän keskellä ja ovat sitä mieltä että omakotitalo on itsestäänselvä toiveiden täyttymys jokaiselle. Itse asumme miljoonakaupungissa, suht pienessä kaksiossa ja tämä on minulle unelmapaikka asua ja elää. Korkeintaan voisin yhden huoneen isompaan asuntoon muuttaa, mutten ikinä ole haaveillut omakotitalosta. Sitten vielä tulee näitä juttuja että ”vaimolla on oma askarteluhuone ja miehellä oma vertas, näistähän te voitte vain siellä kaupungissa haaveilla” -juttuja. Ei, en ole ikinä niistä haaveillut enkä osaa niitä millään muotoa elämääni kaivata.

Eli tekevät jotain remonttia jatkuvasti.

Ok-asujilla on ikuinen stressi siitä kellä uusin keittiö,ruohonleikkuri,hienoin piha ja eniten asuntolainaa

Ymmärrän jos eivät kuluttaisi jatkuvasti hankkimalla uutta mutta näkee rautakaupassa että ovat hysteerisiä.

En ymmärrä velan ottoa.

Vierailija
389/645 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisten mielestä, yleensä niiden, jotka on oktalossa kasvaneet, omakotitalo on ainut oikea asumismuoto. Itse olen kasvanut kerrostalossa ja toistaiseksi en muuta kahden lapsen kanssa kaipaakaan. Omakotitalossa sekä kulut että työn määrä on huomattavasti suurempi, kuin kerrostalossa. Mökin voisin huolia lomailuun, mutta sitäkin ennemmin vuokraan, kuin huolehdin omasta vuosikymmeniä.

Omakotitalossa asumisen kulut ovat kylläkin pienemmät kuin kerrostalossa, kerrostalossa kun on vastike joka voi isossa perheasunnossa olla helposti esim. 350€/kk, omassa omakotitalossa asuessa ei tarvitse maksaa vastiketta eikä vuokraa. Uuden talon kohdalla ei remontteja tarvita ja kerrostaloissa taas tulee huippukalliit remontit ajastaan, omakotitalon putkiremontti voi olla vain kymmenesosan kerrostalon putkiremontista, esim. 5.000€ omakotitalon putkiremontti ja kerrostalon 50.000€.

Sähkö on kuussa ok-talossa jo 350.

Vierailija
390/645 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lue 26-sivuista liirumia, mutta totean, että ihmisenhän pitää asua kerrostalossa.

Vierailija
391/645 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5000 euron putkiremppa omakotitalossa on jo kohtaisen tyyris. Ihan perus yksikerroksisessa rapiat sadan neliön omakotitalossa käyttövesiputkiston remppa pyörii jossain 3000 euron hujakoilla. Toki aina riippuu siitä, mitä tehdään ja miten tehdään, mutta omakotitaloissa putkiremppojen hinnat pyörii tonneissa, kun taas kerrostaloissa ne huitelee aina kymppitonneissa. 

Mitä sitten tuohon yhtiövastikkeeseen tulee, niin 350 euroa on 100 neliöisestä kerrostaloasunnosta jo melko edullinen yhtiövastike ja siihen kun lasketaan käyttösähkö, vesimaksu, mahdollinen saunamaksu ja autopaikka päälle niin pyöritäänkin jo 500 euron kuukausittaisissa kustannuksissa. 100 neliöisessä omakotitalossa jäädään helpostikin lähes puoleen tuosta, varsinkin jos talossa ei ole suora sähkölämmitys päälämmömlähteenä.

Se on kyllä aivan totaalista puutaheinää, että muka kerrostalossa asuminen olisi halvempaa. Aina kun kerrostaloasuntojen ja omakotitalojen asumiskustannuksia vertaillaan, niin neliöt vertailussa pitää olla samat, muutenhan vertailussa ei ole mitään järkeä.

Vierailija
392/645 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, mikä aloitus.

Ihan älytöntä vaatia ihmisiltä jotain asumislupaa tietynlaisessa asuntomallissa.

Vierailija
393/645 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta kun kyllä mä ainakin ostan talon kun vaan kykenen. Saa olla pieni ja vanhakin, sillä pitää olla sielu. Haluan kodin, en asuntoja enää. Kyllä mitä nyt ystäviltä kuullut niin aika pienet ovat kulut pienessä omakotitalossa...

Ja joo niitä remontteja tulee varsinkin vanhaan taloon. Mutta valitsee sellaisen mikä on aina ollut asuttuna ja huollettu/päivitetty sopivin väliajoin. Ei ne remontit nyt niin älyttömän kalliiksi tule, kun vähän neliöitä..

Mutta pihaa pitää olla, koivuja ja marjapensaita. Mielellään järviin siinä. Naapureihin kunnolla väliä, että ei kesäaamuna paljain varpain tarvi miettiä vaatetusta...

Vierailija
394/645 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkupaikkakunnilla kerrostaloissa asuvat juopot ja köyhät ja muut epäilyttävät. Sosiaalisesti hyväksyttävää ehkä parikymppiselle vielä, mutta kyllä viimeistään 25-vuotiaana pitää olla omakotitalo. Silloin on ehtinyt hyvin säästääkin, onhan sitä oltu työelämässä jo 6-9 vuotta.

Se ajatusmaailma ja elinympäristö on vaan niin erilainen, turha ottaa nokkiinsa. Käytöstavat tietty eivät ole asiasta jankkaavalla parhaat.

No johan oli taas provo. Toki on niin, että pikkupaikkakunnilla pääpaino on omakotitaloissa, mutta asuu täällä kerrostaloissa muutkin, kuin juopot ja köyhät ja muuta epämääräiset.

Esimekiksi omassa pikkkukaupungissamme( alle 20 000 asukasta) rakennetaan parhaillaan useita kerrostaloja, joissa kaikissa hinnat kaupungin kärkipäätä. Kaikki kaupungin 10 kalleinta myynnissä olevaa asuntoa on tällä hetkellä kerrostaloja ja niihin muuttaa muutkin kuin vanhukset.

Toki on niin, että pääpaino on vanhemmissa ihmisissä. Kyseessä siis hiipuva teollisuuskaupunki, jossa juuri on käynnissä melkoisen suuri rakennemuutos, kun iso osa omakotiasujista on tullut siihen ikään, että alkavat muuttaa omakotitaloistaan kerrostaloihin. Omat vanhempani muuttivat juuri pari vuotta sitten lapsuudenkodistani (jonka olivat itse rakentaneet), uuteen kerrostaloon. Vaikka asunto pieneni lähes puoleen, joutuivat silti maksamaan vielä satatuhatta lisää siihen mitä saivat omakotitalosta.

Mutta joo teinien höpinöitähän tuollaiset provot tietenkin on, he kun eivät edes ymmärrä, että maksukykyiset vanhukset alkavat tietyssä iässä muuttaa omakotitaloistaan kerrostaloihin ja he eivät totisesti ole juoppoja, eikä köyhiä, eikä muutenkaan epäilyttäviä.

Vierailija
395/645 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen yhtä lailla maalainen isäni, joka ei voinut ymmärtää futonia. "Laiskuutta tuollainen lattialla makaaminen!" Mitäpä siihen voi sanoa :D

Vierailija
396/645 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päinvastoin, maalla asuvat iäkkäät sukulaiset hehkuttaa kerrostaloasumista. Osa näistä on aikanaan asunut kaupungissa mutta palanneet takaisin. Iän mittaan kuulemma pihatyöt sun muut okt-asumisen vaivat ovat alkaneet v-tuttamaan.  

Vierailija
397/645 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostaloasumista perseemmästä ei ole mikään muu kuin kodittomuus. Siksi kerrostalo.

Vierailija
398/645 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Buahahahhaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähkö on kuussa ok-talossa jo 350.

Minulla menee 171-neliöisessä talossa sähköön n. 35-40€/kk. Ei ok-talossa mene sen enempää sähköön välttämättä jos sähköllä ei lämmitä vaan vain käyttösähkö ja valaistus ledeillä sekä uudehkot kodinkoneet. Lämpöön menee n. 850-900€/vuosi + perusmaksu olikohan se jotain 300€/vuosi. Talo ja käyttövesi lämpenevät kaukolämmöllä ja v. 2005 valmistunut talo.

Vierailija
399/645 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksamme vuokraa suhteellisen uudesta kerrostaloasunnosta, jossa ei rempan tarvetta nyt ole. Olemme keskituloinen perhe, eikä tarvitse yksikään kuukausi laskeskella pennosia, kuten oktalossa asuvien ystävien, joilla korkea lainanlyhennys ja sähkölaskut ynnä muut kulut. En näe kyllä mitään positiivista loppuelämän lainassa ja talossa, josta huomattavasti vaikeampi päästä eroon, kuin vuokra-asunnosta. Kun lapset kasvaa, voimme helposti vaihtaa pienempään ja laittaa ylimääräiset pennoset matkusteluun ynnä muuhun hemmotteluun :)

Vierailija
400/645 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita joka asiasta piilovitt*ilevia sukulaisia ollut itse kullakin. Onneksi niihin ei tarvitse pitää mitään yhteyttä. Toimii hyvin, suosittelen kokeilemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi