En uskalla tehdä lapsia kun pelkään niin h e lvetisti synnytystä!
Mulla on monta synnyttänyttä tuttua.... Kavereita, kavereiden kavereita, työkavereita, sukulaisia, luokkalaisia..... He KAIKKI joiden kanssa asia tullut puheeksi, ovat sanoneet että synnytys on aivan hirveää. Kuulemma niin hirveää ja järkyttävää ettei sitä pysty kukaan synnyttämätön edes kuvittelemaan. Onko herranjumala ihan oikeasti tosiaan näin? Olen kuullut ihan kauheita juttuja. Ja sektio se vasta kauhea onkin, joten turha ehdottaa sitä "helpotuksena". Minä pelkään sektiota vielä ennemmän kuin alatiesynnytystä.
Onko adoptointi ihan mahdollista? Onko se valtavan suuri projekti? Voisin hyvinkin adoptoida lapsen, sillä haluaisin lapsia mutta synnyttää en taida uskaltaa.
Kommentit (1071)
Hesarissa juttu sektioista. Siinä täysin sivuutetaan se, miksi moni toivoo sektiota nykyisin, eikä alatiesynnytyksen riskeistä puhuta mitään. Hohhoi.
Vierailija kirjoitti:
Hesarissa juttu sektioista. Siinä täysin sivuutetaan se, miksi moni toivoo sektiota nykyisin, eikä alatiesynnytyksen riskeistä puhuta mitään. Hohhoi.
linkki edes, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
"TUTKIMUKSEN mukaan miljoonat naiset vaarantavat joka vuosi oman ja lapsensa terveyden sellaisilla keisarileikkauksilla, ”joilla ei ole käytännössä mitään tekemistä todistusaineistoon pohjautuvan lääketieteen kanssa”. Keisarileikkaus on kirurginen toimenpide, jossa sikiö syntyy leikkauksessa vatsanpeitteiden ja kohdun seinämän läpi tehtyjen viiltojen kautta."
"VERTAILUSSA havaittiin, että maiden välillä on valtavia eroja keisarileikkausten määrässä, ja että nämä liittyvät ennen kaikkea synnyttäjien taloudelliseen asemaan. Tutkimuksen mukaan ainakin 15 maassa keisarileikkauksia tehdään yli 40 prosentissa synnytyksistä. Usein keisarileikkaukset tehdään varakkaille synnyttäjille yksityissairaaloissa."
"Tutkimus löysi useita syitä sille, minkä vuoksi niin monet turvautuvat keisarileikkauksiin. Näitä olivat muun muassa kätilöiden vähyys ja puutteet sellaisissa lääketieteellisissä taidoissa, jotka mahdollistavat turvallisen alatiesynnytyksen."
"JOTKUT synnytysklinikat markkinoivat keisarileikkausta helppona synnytyksenä, mutta leikkauksiin liittyy riskejä, tutkimus varoittaa."
Miksi tuossa uutisessa olisi pitänyt painottaa alatiesynnytyksen riskejä? Artikkelissa ei kuitenkaan kielletty keisarileikkauksen olevan tarpeellinen n. 10-15%:ssa synnytyksiä. Miksi ei saisi kirjoittaa, että osa keisarileikkauksista altistaa äidin ja lapsen terveyden turhille riskeille eikä se ole aina optimaalisin synnytystapa?
Naisella pitää toki olla valtaa valita sektio esim. synnytyspelon vuoksi, mutta synnytystapaa suunnitellessa ideaalisinta on valita sekä äidin myös lapsen terveydellisten syiden perusteella. Miksi sektiovalintaa ei saisi arvostella tapauksissa, joissa sille ei ole todellisia terveydellisiä perusteita (eikä varmasti suurimmalla osalla naisista ole, vaan juuri tuolla 10-15%:lla)? Alatiesynnytyksen riskejä pitäisi aina korostaa? Mielestäni se olisi naisten sumutusta, uutinen oli mielestäni hyvinkin objektiivinen, saahan sitä kriittisellä silmällä lukea. Sotivatko tulokset kenties oman agendasi kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä lapset tekemättä. Selviät helpommalla!
Tässä on totuutta, vaikka vähän kärkkäästi sanottu. Pelon syy pitää selvittää, paniikkihäiriö voi olla yksi syy mikä aiheuttaa tällaisia tuntemuksia tai joku muu vastaava. Jos pelkäät ajatus synnytyksestä pelottaa, niin miten mahtaa sujua raskaus (keskenmenon pelko, onko lapsi terve yms), saati sitten kun vauva on syntynyt (kätkykuolema ja tapaturmat kuitenkin ovat niitä mitä vauvan kohdalla pitää huomioida ja näiden estämiseksi neuvolassa annetaan ohjeita). En todellakaan suosittele että raskaus on suunnitelmissa ennen kuin olet saanut apua itsellesi.
Ajatella, että meillä mielenterveysongelmista kärsivilläkin on oikeus tehdä lapsia. Olen raskaana ja kärsin paniikkihäiriöstä ja pakko-oireisesta ajattelusta. Olen hyvin huolissani lähes jatkuvasti monista asioista. Pelkään kaikkia mahdollisia asioita, mitkä voivat mennä pieleen. Lapsi on toivottu, suunniteltu ja odotettu.
Tuosta hesarin jutusta ennenkuin menee maksun taakse ”Synnytyskuolemat ja synnytykset tuottamat vammat ovat yleisempiä keisarileikkauksissa verrattuna alatiesynnytykseen. Leikkaus arpeuttaa kohdun, mikä voi johtaa verenvuotoihin tai myöhemmin kohdunulkoisiin raskauksiin, ennenaikaisiin synnytyksiin tai jopa kuolleena syntymisiin.
”Keisarileikkaus on iso leikkaus, johon liittyy riskejä joita pitää harkita huolellisesti”, sanoi tutkimukseen osallistunut professori Jane Sandall Lontoon King’s Collegesta.”
Mutta pimppi pitää pysyä tiukkana, kuten yksi täällä huuteli.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta hesarin jutusta ennenkuin menee maksun taakse ”Synnytyskuolemat ja synnytykset tuottamat vammat ovat yleisempiä keisarileikkauksissa verrattuna alatiesynnytykseen. Leikkaus arpeuttaa kohdun, mikä voi johtaa verenvuotoihin tai myöhemmin kohdunulkoisiin raskauksiin, ennenaikaisiin synnytyksiin tai jopa kuolleena syntymisiin.
”Keisarileikkaus on iso leikkaus, johon liittyy riskejä joita pitää harkita huolellisesti”, sanoi tutkimukseen osallistunut professori Jane Sandall Lontoon King’s Collegesta.”
Mutta pimppi pitää pysyä tiukkana, kuten yksi täällä huuteli.
Niin ja kun sekään ei ole sektiolla taattu asia taikka alatiesynnytyksessä varmasti mennyttä. Mielestäni on vastuutonta suositella sektiota jokaiselle kun kerran hyvin sujuva alatiesynnytys on aina paras, mutta terveydelliset perusteet sektioon on 10-15 %:ssa ja heillehän se sektio on aina parempi.
Mielestäni on hyvä asia, ettei sektiota suositella naisille, joilla ei ole siihen terveydellisiä perusteita koska se on iso leikkaus ja syntyvän lapsen terveys on aivan yhtä tärkeä ja jopa tärkeämpi kuin _mahdolliset_ haitat alatiesynnytyksestä. Suomessakin suunnitellun sektion saa siinä rv 39 synnytyspelon perusteella. Lasta ei silloinkaan voida leikata ulos aikaisemmin keskosena varmuuden vuoksi jos alatiesynnytykselle ei ole esteitä, lapselle ei saa vartavasten tehdä haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä lapset tekemättä. Selviät helpommalla!
Tässä on totuutta, vaikka vähän kärkkäästi sanottu. Pelon syy pitää selvittää, paniikkihäiriö voi olla yksi syy mikä aiheuttaa tällaisia tuntemuksia tai joku muu vastaava. Jos pelkäät ajatus synnytyksestä pelottaa, niin miten mahtaa sujua raskaus (keskenmenon pelko, onko lapsi terve yms), saati sitten kun vauva on syntynyt (kätkykuolema ja tapaturmat kuitenkin ovat niitä mitä vauvan kohdalla pitää huomioida ja näiden estämiseksi neuvolassa annetaan ohjeita). En todellakaan suosittele että raskaus on suunnitelmissa ennen kuin olet saanut apua itsellesi.
Älynjättiläinen siellä.
Kumpi on suurempi pelko, pelko synnytyksestä vai lapsettomuudesta? Et taida haluta lasta tarpeeksi, jos pelko synnytyksestä vie voiton.
Synnytys. 😳😳😳😳😳 Ei ikinä minulle, hyh ja huh. terv. vela, nyt ja aina!!!
Mua ei kyllä yhtään helpota nämä että ei se niin paha ole, on olemassa kivunlievitys ym. Koska jokatapauksessa siinä kuitenkin tulee vauvan 10cm leveä pää alapäästä ulos. Siis ihan kamalaa.
Sattui aivan kamalasti ja tein vain yhden ja vieläkin muistan kuinka vauva vedettiin väkisin kun en enää jaksanut, ennen sitä kätilö leikkeli minua saksilla muutaman kerran ja löinkin häntä kun ei puuduttanut ollenkaan, löin myös miestänikin, synnytys kesti 4,20 tunneissa, tuskissani sain maailman kauneimman tyttövauvan jonka nimeksi tuli Henna Jenniina, no, en, enää halunnut synnyttää. Ja ompelu ilman puudutusta tietty jälkeenpäin. Mutta jos noin kaunis nainen minun tekemänä on niin olen onnellinen, tai olen itsekin kaunis ja mies, tytön isä on komea.
Höpöjuttuja, naiset liioittelevat kuten aina. Vähän nipistää. Ei kylläkään kannata hankkia lapsia, ne on aivan helvetin rasittavia ja vievät kaiken ajan ja rahat. Naisen vartalon tuhoavat myös, rinnat lerpahtaa, perse levähtää ja vatsanahasta tulee löysä säkki. M54
Minulla on takana kaksi synnytystä eikä niistä kumpikaan ollut kauhea. Toinen kerta oli jopa ihana. Aloittajan tutut varmaan liioittelevat jos ihan kaikki sanovat sen olevan hirveää.
Vierailija kirjoitti:
Mua pelottaa ihan koko raskauskin
Samoin mutta nussiminen tekee kieltämättä höpöä.
Minusta synnytyskipu ei ollut hirveää, vaan ihan siedettävää. Otin silti epiduraalin koska olin väsynyt valvomisesta ja se vei viimeisetkin kivut. Olin 9cm auki sen saadessani eli kivut eivät varmasti olisi paljon kauheammaksi enää muuttuneet. Ponnistaminen ei sattunut lainkaan. Itse syntymä sattui vähän mutta ei nyt hirveästi sekään.
No niin on, mutta vain pieni osa kodittomista pääsee adoptioon puhumattakaan siitä, miten vaikeaa adoptiolasta toivovalle on saada se toive toteutumaan. Pitkä ja kallis prosessi eikä ehkä hyväksytä.