En uskalla tehdä lapsia kun pelkään niin h e lvetisti synnytystä!
Mulla on monta synnyttänyttä tuttua.... Kavereita, kavereiden kavereita, työkavereita, sukulaisia, luokkalaisia..... He KAIKKI joiden kanssa asia tullut puheeksi, ovat sanoneet että synnytys on aivan hirveää. Kuulemma niin hirveää ja järkyttävää ettei sitä pysty kukaan synnyttämätön edes kuvittelemaan. Onko herranjumala ihan oikeasti tosiaan näin? Olen kuullut ihan kauheita juttuja. Ja sektio se vasta kauhea onkin, joten turha ehdottaa sitä "helpotuksena". Minä pelkään sektiota vielä ennemmän kuin alatiesynnytystä.
Onko adoptointi ihan mahdollista? Onko se valtavan suuri projekti? Voisin hyvinkin adoptoida lapsen, sillä haluaisin lapsia mutta synnyttää en taida uskaltaa.
Kommentit (1071)
Miksi tämä aloitus roikkuu ja roikkuu etusivulla.
Olin synnyttämät tämän vuodeosastolla (raskausmyrkytyksen vuoksi). Siellä niitä pelkääjiä parveili.
Siellä oli tyyppejä, jotka halusivat käynnistystä lääkkeinä, jotta vauva olisi pienempikokoisena helpompi synnyttää alateitse. Nuo pelkäsivät leikkausta vielä enemmän. Sitten oli niitä, jotka halusivat keisarileikkauksen, kun se synnytys pelotti.
Kaikki näyttivät saavan mitä halusivat. Eli pelko on ihan turhaa. (Ei tiettykään kukaan käynnistä ihan liian ennenaikaista, mutta olivat toki jo erittäin pitkällä.)
Kaikenlainen vaara on mahdollista. Varmaan joku kone hoitaa raskaudet ja synnytykset varakkailla pallonpuoliskolla, ettei naisten tartte enää vaarantaa itseään.
Kyllästyttää tää aloitus.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin sanoisin, että jos sinulla ei ole mitään terveydellistä syytä synnyttää sektiolla, kannattaa yrittää alateitse. Hyvin sujuva alatiesynnytys on vauvalle terveellisin ja terve nainen toipuu siitä hyvin. Tietysti kannattaa olla perillä esim. oman äidin ja mahd. siskojen synnytyksistä josko alatiesynnytykseen liittyisi myös omalla kohdallasi kohonnut riski. Tämäkään ei tietenkään takaa mitään, mutta jos lähtökohtasi alatiesynnytykselle ovat hyvät, niin se on todennäköisesti parempi valinta vauvalle ja sinulle.
Jos sinulle on jäänyt trauma aiemmasta synnytyksestä niin pelkopolilla voidaan käsitellä asiaa. Siinä vaiheessa on mielestäni kuitenkin naisen oikeus valita sektio jos synnytystä pelätessä menetät yöunesi. Synnytystapaa suunnitellessa tietenkin vauvan pitäisi olla etusijalla.
Jos sinulla on kohonnut riski komplikaatioihin ja ongelmiin alatiesynnytyksessä, harkitse sektiota. Siitäkään toipuminen ei ole helppoa ja nopeaa ja kivutonta, mutta esim. lapsen suuren koon, virhetarjonnan tai monikkoraskauden vuoksi se voi olla turvallisempi vaihtoehto.
Mieti omia lähtökohtiasi synnytykseen. Tuttujen kauhukertomuksilla ja synnytysorgasmeilla ei ole vaikutusta sinun synnytyksesi kulkuun. Jos joku välttämättä haluaa tarinoida kohtunsa repeämisestä, pyydä häntä tarinoimaan jollekin, joka ei ole saamassa lapsia lähivuosina.
Jos et pääse synnytyspelosta ja sen vuoksi uskalla hankkia omia lapsia ilman, että asiaan vaikuttaa mikään terveydellinen tekijä, suosittelen samaa kuin joku edellä. Työstä pelkoasi ja koita päästä siitä yli. Olen samaa mieltä, että hyvään vanhemmuutteen pitää pyrkiä mahdollisimman hyvistä lähtökohdista (joskushan raskaus tulee yllätyksenä ja sekin on hieno asia). On parempi, että psyyke ja rohkeus on siinä kunnossa, että lapsen vuoksi on valmis mihin tahansa. Jos perusteeton synnytyspelko on adoption syynä, ei vanhemmuus ehkä ole vielä sovi sinulle. Toivottavasti pääset pelostasi yli.
Ja taas täällä painostetaan naista vähättelemällä ja jo etukäteen huonoksi haukkumalla alatiesynnytykseen. Jos alatiesynnytys on sinusta hyvä niin se on ok mutta toiselle se sektio on parempi ja turha siitä on toista haukkua ja vähätellä. Tätähän tehdään siellä 'pelkopolilla'.
Naisella on täysi oikeus pelätä synnytystä. Se on valtavan väkivaltainen ja rikkova tapahtuma jossa ei naisesta välitetä tippaakaan. Synnytystapa ei vaikuta siihen kuinka hyvä äiti tulee. Jos vaikuttaisi niin maailmassa ei olisi yhtään hyvää isää. He kun eivät ole lasta kehostaan ulos repineet.
Itse olen lapseni alakautta synnyttänyt mutta siitå huolimatta suon sektion sitå pelon vuoksi tarvitsevalle. Ja olen iloinen heidän puolestaan.
Nykyään lisääntyneet imukuppisynnytykset ovat lisääntyneet koska halutaan välttää sektiota. Lisäksi parissakymmenessä vuodessa pahat alapäävauriot ovat lisääntyneet niin että ennen kaksi tuhannesta sai pahan vaurion ja nykyään jo yksi sadasta. Valtava määrä kärsinystä.
Synnytyspelko muuten paranee sektiolla.
Vierailija kirjoitti:
Jos oikeasti haluat lapsen, hanki terapiaa pelkosi työstämiseen.
Tässä ketjussa synnytyksen vaaroista vaahtoavat lapsettomat, miksi teillä on noin kova tarve todistella, että synnytyksen jälkeen seksielämä on pilalla? Jos teillä on kerran niin mahtava seksielämä, menkää nauttimaan siitä ja antakaa minun, synnyttäneen, nauttia omastani, joka parani synnytyksen seurauksena, koska tuntoherkkyys parani.
Minulla ainakin oli parempi seksielämä ennr kahta lasta. Tuntoherkkyys huononi ja paikat venyi eikä palaa entiselleen vaikka miten alapäätå jumppaisi.
Kukin tehköön miten haluaa, asia on ilmeisesti niin herkkä monille, ettei mitään neutraaliakaan kommenttia voi muotoilla niin, että siitä ei joku alkaisi itkemään ja vääntämään. Tosiaan itsekin toivon, että tämä ketju täältä unohtuu.
Vierailija kirjoitti:
Kukin tehköön miten haluaa, asia on ilmeisesti niin herkkä monille, ettei mitään neutraaliakaan kommenttia voi muotoilla niin, että siitä ei joku alkaisi itkemään ja vääntämään. Tosiaan itsekin toivon, että tämä ketju täältä unohtuu.
Miksi ihmeessä toivot tämän ketjun unohtuvan? Juurihan tuossa yksi äiti totesi synnytyksen vieneen herkkyyttä ja huonontaneen seksiä. Riskeistäkin on hyvä puhua. Kummallinen asenne sinulla.
Hämmentävää on minusta se, ettei synnyttämään meneville kerrota synnytykseen liittyvistä riskeistä. Mikä tahansa muu leikkaus selostetaan usein perinpohjaisesti (kerrotaan myös epäonnistumisen riskit ja niiden seuraukset). Synnytyksestä puhutaan vauvakielellä, pumpulinpehmeästi suukotellen. Riskeistä vaietaan visusti ja samasta syystä naiset kaivavat tietoa ulkomaisista linkeistä ja vauvapalstan keskusteluista.
Mä synnytin 3kk sitten esikoiseni, ja epiduraali auttoi niin hyvin, että vain ponnistusvaihe oli tosi kivulias. Ja sekin kesti vain puolisen tuntia. Ihan hyvä kokemus suoraan sanottuna. :)
En oksentanut enkä pyörtynyt kivusta synnytykseni aikana. Olen oksentanut ja pyörtynyt kuukautiskipujen takia useita kertoja. Että sillei...
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävää on minusta se, ettei synnyttämään meneville kerrota synnytykseen liittyvistä riskeistä. Mikä tahansa muu leikkaus selostetaan usein perinpohjaisesti (kerrotaan myös epäonnistumisen riskit ja niiden seuraukset). Synnytyksestä puhutaan vauvakielellä, pumpulinpehmeästi suukotellen. Riskeistä vaietaan visusti ja samasta syystä naiset kaivavat tietoa ulkomaisista linkeistä ja vauvapalstan keskusteluista.
Kyllä, tämä juuri järkyttävää. Sain esikoiseni vuosi sitten. Luotin terveydenhuoltoon ja olin jotenkin niin herkässä tilassa, etten osannut kyseenalaistaa mitään mitä minulle sanottiin, enkä myöskään osannut esittää oikeita kysymyksiä tai lisäkysymyksiä. Synnytys oli elämäni traumaattisin tapahtuma ja siitä pyytämäni ja etukäteen annetut ohjeet ja esitteet oli näin jälkikäteen ajateltuna ja tutkittuna ERITTÄIN puutteellisia, naurettavia ja laadittu kuin vähäjärkiselle. Riskeistä ei mitään järkevää tietoa koko oppaassa. Kuvitus on sellaista höttöä, että voi ruusunpunalasit. Lisää lapsia ei perheeseemme tule ensimmäisen synnytyksen jättämän trauman jälkeen ja toivon todellakin, että aihe herättää pian keskustelua ja muuttaa käytäntöjä Suomessa. Naisella on oikeus tietää totuus hänelle tehtävistä toimenpiteistä, kuten kenellä tahansa hoitoon tulevalla henkilöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki saisivat vain halutessaan ilmoittamalla sektion niin ei taitaisi riittää rahat. Lisäksi tilat loppuisivat kesken teho-osastoilta ja synnytyssairaaloista. Äiti on keskimäärin yhden päivän pidempään sairaalassa sektion jälkeen, joutuu useammin palaamaan komplikaation vuoksi takaisin ja lisäksi sektiolla syntynyt lapsi voi joutua tarkkailuun tai teho-osastolle hengitysoireiden vuoksi.
Tälläkin hetkellä taitaa synnytysosastot ja teho-osastot olla täynnä varsinkin keväisin kun lapsia syntyy paljon.Nykyään lapsia syntyy tasaisesti pitkin vuotta. Ei ole enää mitään kevätbuumia.
Eli ihan täynnä kuitenkin kun säästöjä tehdään kokoajan. Turhat sektiot ovat veronmaksajilta pois.
Ei ole turhia sektioita mutta om kyllä turhia juoppoja yhteiskunnan elätettävinä sekä esim miesten aiheuttaman perheväkivallan vuoksi. Ne miljardit ei tietenkään haittaa.
En ole muuten koskaan ymmärtänyt miksi joku nainen on sitä vastaan ettå jollekiin toiselle naiselle tehdään sektio. Ainut syy minkä keksin on se ettå kun ei itse sitå saanut niin ei toisellakaan ole siihen oikeutta.
Jep jep, kateuskortti, ainainen kateuskortti. Turha on turha, eli sellainen sektio, jonka äiti nyt vaan ite keksii vaatia ilman oikeaa lääketieteellistä syytä. Onneksi Suomessa lääkärit päättävät sektiosta. Ja jos on oikeasti synnytyspelkoinen niin sitten saa sektion.
Turha ja turha. Eli onko sinusta naisen oikeus nautinnolliseen seksielämään turha? Nykyihmisen elämässä on samalla logiikalla paljon muutakin turhaa: Lisääntymisiän ylittäneiden terveydenhoito, esteettinen korjauskirurgia rintasyövän saaneille, yhteiskunnan maksamat lapsettomuushoidot, lihavuusleikkaukset jne.
Sinun mielestäsi siis jokainen alatiesynnyttänyt ei enää nauti seksistä? Sektio sen takia että äidillä pysyy orkut on aivan pähkähullu syy veronmaksajien maksella sektiota. Koska niitä vakavia repeämiä jotka saattavat vaikeuttaa seksielämää koko loppuelämän on vain 0,6 prosenttia Suomen synnytyksistä. Ja tuo 0,6 on niiden repeämien osuus ei kerto kelle jää lopun elämään jotain vaivaa.
Mistähän tuo 0,6 on revitty. Joidenkin tutkimusten mukaan jopa puolella naisista on alatiesynnytyksen jälkeen hoitoa vaativia ongelmia alapäässä. Tokikaan läheskään kaikki ei saa mitään hoitoa Suomessa, joten heidät sitten varmaan tilastoidaan ongelmattomina.
Suurin osa naisista tilastoidaan ongelmattomana jälkitarkastuksessa. Siihen riittää, että tikit on poissa ja alapää on jollain lailla kasassa. Harva nainen siinä vaiheessa on vielä hahmottanut, ettei tosiaan tunne enää samallalailla kuin ennen, epäilee yhdyntäkipujen häipyvän parin kk sisällä (mitä ei sitten kuitenkaan tapahdu) ja jos mainitseekin jostain tällaisesta tai esim virtsankarkailusta, joka sitten jatkuukin lopun elämän niin mitä luulette hoitajan vastaavan? Noooo, tässä vaiheessa vielä aikaista sanoa, mutta paraneminen on oikein hyvässä mallissa. Ota sitten yhteyttä, jos lasket allesi vielä muutaman vuoden kuluttua/et enää nauti seksistä, niin varmasti korjataan nämä tilastot oikeanlaisiksi. Ja arvatkaapa kuinka moni ottaa yhteyttä? Ja ne jotka ottavat, arvatkaapa kuinka moni saa asiallista apua vaivoihinsa. Ei yksikään.
Vierailija kirjoitti:
Oletetaan että kaikki synnytykset tulisi sektiolla tulevaisuudessa, ei tule riittämään rahat eikä tilat. sunniteltu sektio tulisi tehdä viikolla 39 jotta riski lapsen joutumisesta hengityksen vuoksi teholle minimoitaisiin. Ei taida löytyä tarpeeksi anestesialääkäreitä eikä leikkaushoitajia.
Ei löydykään, on taloudellisempaa huijata naiset revityttämään itsensä alateitse. Siitähän tässä ketjussa on kyse, etkö ole lukenut näitä viestejä ollenkaan. Ja sitten ainakin loppuu rahat yhteiskunnalta, kun naisten oikeuksia kiristetään entisestään ja abortti kielletään. Poliittinen ilmapiiri vaikuttaa sellaiselta, että enpä ihmettelisi vaikka sellainenkin päivä vielä Suomessakin tulisi. Sitten syntyy vielä enemmän lapsia, eikä ainakaan riitä rahat taata hyvää ja asiallista hoitoa kaikille synnyttäjille. Suomessa syntyy nykyään yhtä paljon lapsia, kuin nälkävuosina ja siihen on syynsä, naisilla on oikeus valita sentään se saavatko he lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki saisivat vain halutessaan ilmoittamalla sektion niin ei taitaisi riittää rahat. Lisäksi tilat loppuisivat kesken teho-osastoilta ja synnytyssairaaloista. Äiti on keskimäärin yhden päivän pidempään sairaalassa sektion jälkeen, joutuu useammin palaamaan komplikaation vuoksi takaisin ja lisäksi sektiolla syntynyt lapsi voi joutua tarkkailuun tai teho-osastolle hengitysoireiden vuoksi.
Tälläkin hetkellä taitaa synnytysosastot ja teho-osastot olla täynnä varsinkin keväisin kun lapsia syntyy paljon.Nykyään lapsia syntyy tasaisesti pitkin vuotta. Ei ole enää mitään kevätbuumia.
Eli ihan täynnä kuitenkin kun säästöjä tehdään kokoajan. Turhat sektiot ovat veronmaksajilta pois.
Ei ole turhia sektioita mutta om kyllä turhia juoppoja yhteiskunnan elätettävinä sekä esim miesten aiheuttaman perheväkivallan vuoksi. Ne miljardit ei tietenkään haittaa.
En ole muuten koskaan ymmärtänyt miksi joku nainen on sitä vastaan ettå jollekiin toiselle naiselle tehdään sektio. Ainut syy minkä keksin on se ettå kun ei itse sitå saanut niin ei toisellakaan ole siihen oikeutta.
Jep jep, kateuskortti, ainainen kateuskortti. Turha on turha, eli sellainen sektio, jonka äiti nyt vaan ite keksii vaatia ilman oikeaa lääketieteellistä syytä. Onneksi Suomessa lääkärit päättävät sektiosta. Ja jos on oikeasti synnytyspelkoinen niin sitten saa sektion.
Turha ja turha. Eli onko sinusta naisen oikeus nautinnolliseen seksielämään turha? Nykyihmisen elämässä on samalla logiikalla paljon muutakin turhaa: Lisääntymisiän ylittäneiden terveydenhoito, esteettinen korjauskirurgia rintasyövän saaneille, yhteiskunnan maksamat lapsettomuushoidot, lihavuusleikkaukset jne.
Sinun mielestäsi siis jokainen alatiesynnyttänyt ei enää nauti seksistä? Sektio sen takia että äidillä pysyy orkut on aivan pähkähullu syy veronmaksajien maksella sektiota. Koska niitä vakavia repeämiä jotka saattavat vaikeuttaa seksielämää koko loppuelämän on vain 0,6 prosenttia Suomen synnytyksistä. Ja tuo 0,6 on niiden repeämien osuus ei kerto kelle jää lopun elämään jotain vaivaa.
Mistähän tuo 0,6 on revitty. Joidenkin tutkimusten mukaan jopa puolella naisista on alatiesynnytyksen jälkeen hoitoa vaativia ongelmia alapäässä. Tokikaan läheskään kaikki ei saa mitään hoitoa Suomessa, joten heidät sitten varmaan tilastoidaan ongelmattomina.
Johan vedit pahan, jos jopa puolet synnyttäneistä oikeasti tarvitsisivat hoitoa niin kyllähän siihen olisi jo puututtu. Ei yhteiskunnalla olisi moiseen varaa jos 25 000 naista tarvitsisi jatkohoitotoimenpiteitä synnytyksen jälkeen. (2016 noin 54 000 elävänä syntynyttä)
Varmasti osa selviää ihan ilman mitään ongelmia. Kylmä tosiasia on se, ettei seksuaaliongelmiin ole terveydenhuollon puolelta tarjota muuta, kuin sitä ainaista lantianpohjalihasjumppaa. Omalla kustannuksellaan voivat naiset sitten käydä operoimassa itseään yksityisesti. Näistä asioista ei todellakaan huudella isoon ääneen ja terveydenhuoltokoneisto on valtion laitos, jota ei todellakaan kiinnosta naisten seksuaaliterveys.
Omassa lähipiirissäni ongelmia on kuitenkin ollut sen verran, etten katso riskiä ottamisen arvoiseksi.
Näinpä. Ei minunkaan mennyttä virtsanpidätyskykyä ole mihinkään tilastoitu. Se on kuitattu sillä jumpalla. Ihmeen hyvin nuo Tenat näyttää käyvän kaupaksi, että en varmaan ihan erikoinen tapaus ole. Ei näitä tilastoida. Nuo 0,6 % tarkoittaa todennäköisesti niitä joilla tulee myös kakka housuun niin että heidät on pakko edes yrittää hoitaa kuntoon.
Ei ketään kiinnostanut laittaa mihinkään ylös minunkaan virtsankarkailua ja sitä miten se on vaikuttanut omaan kehonkuvaan ja sitä kautta seksuaalisuuteen. Naurettavat jumppaohjeet sain, joita hampaat irvessä tein puoli vuotta ennen kuin tajusin, että ihan samalla lailla kusen housuun kuin ennenkin. Aion nyt vaan elää elämääni hakien apua, mitä en tunnu saavan ja yritän unohtaa tämän asian edes hetkittäin, vaikka vaikeaa se on, kun 30 v naisella on märkä vaippa jalassa. Vaikuttaa siihen seksiin, pukeutumiseen, työssäkäyntiin, harrastamiseen, matkustamiseen..sano vaan mihin ei vaikuttaisi. Ja mihinkään tilastoon en ole merkitty.
Jaana kirjoitti:
Hei rohkeutta vaan synnytykseen jos joskus sinulla vauva mahassa. Minä olen kolmesti synnyttänyt ja joka kerta olen saanut niin hyvän kivunlievityksen että olen synnyttänyt lähes ilman kipua. Revennyt en ole koskaan että sekin on mahdollista! Synnytyksen kulkuun voi hyvällä tuurilla vaikuttaa ja kannattaa ottaa epiduraali koska siihen laitetaan lisää lääkettä jos yksi annos ei riitä ja loppuu kesken. Tottakai paikat alhaalla on vähän hellät kun ensi kertaa synnytät mutta seuraavilta ei välttämättä tunnu missään. Näin itsellä käynyt.
Myös niissä maissa, missä tällä hetkellä ei ole naisten oikeuksia lainkaan, osa naisista pitää kiinni vanhoista kaavoista ja estää tasa-arvon saavuttamisen. En sentään vertaa tyttöjen ympärileikkausta ja alatiesynnytystä, mutta jotain samaa siinä on, että katsomassani dokumentissa nimenomaan kylien vanhemmat naiset pitivät tärkeänä ympärileikata tytöt. Samoin tämä alatiesynnytys tuntuu olevan joillekin naisille todella intohimoa herättävä asia. Miksi ihmeessä, tälläistä tulla tänne kertoilemaan jos luit yhdenkin viestin? Jos nainen ei halua riskeerata alapäätään ja revetä holtittomasti, miksei hänelle taata suunniteltua sektiota perusterveydenhuollossa. Ja miksi tämä herättää niin paljon mielipiteitä juuri niissä naisissa, jotka ovat alatiesynnytyksen(joutuneet) kokemaan?
En minäkään jaksa kaikkia lukea, mutta ei tulevaisuudessa kaikkia synnytyksiä hoideta sektiolla.
Synnystyspelko on niin kova joillakin, että kieltäytyy lapsista ja se on ikävä juttu, jos muuten lapsia haluaisi.
Joten voimakkaan synnytyspelon takia sektion voi saada. Minusta olisi aloittajan viisasta mennä tässä vaiheessa asiasta puhumaan jonkun psykologin kanssa ja jos asut Helsingin alueella, luulen, että Hus:stakin löytyy apua.
Voit kyllä saada sektion pelkosi takia.
Raskaudessa naisen itsemääräämisoikeus on aina jonkilaisessa ristiriidassa kehittyvän sikiön ja erityisesti myöhemmin vauvan kanssa, samoin synnytyksessä. Suomessa suunnitellun sektion saa halutessaan myös terveyteen liittymättämistä syistä - synnytyspelon vuoksi.
Synnytystapa tulee valita tilannekohtaisesti. Jos alatiesynnytykseen ei ennalta liity merkittäviä riskejä, on se myös vauvalle terveellisempi vaihtoehto, äidin palautuminen on tietenkin sektioon verrattuna erilaista. En itse haluaisi altistaa lastani edes kohonneelle allergiariskille saati monelle muulle terveysongelmalle, joille sektio altistaa, ilman perusteltua syytä. Tällaisissa tapauksissa on parempi työstää synnytyspelkoa kuin suoraan valita päivä sektiolle jokaisen synnytyspelkoisen kohdalla.
Siitä olen ehdottomasti samaa mieltä, että odottavien äitien terveydentilaa tulisi seurata raskausaikana ja synnytyksen jälkeen paremmin. Olen yksi onnekkaista, joille ei ole synnytyksistä jäänyt minkäänlaista pysyvää haittaa, mitä nyt raskaudet ja imetys on pilannut tissit, ehkä ikäkin. Mutta vaikka jokin haitta olisikin jäänyt, olisi se todennäköisesti jäänyt hoitamatta tai korjaaminen vähintään minun itseni kustannettavaksi.
Olen vasta jälkeenpäin kuullut, että synnytyksessä ei saisi ponnistaa ilman ponnistamisentarvetta (jos vauvalla kaikki hyvin) koska se lisää repeämisen riskiä alatiesynnytyksessä. Thank God, että mulla on ollut todella osaavat ja ihanta kätilöt synnytyksissä, vaikea uskoa, että he kaikki olisivat yhtä ammattitaitoisia.
Tulevia äitejä pitäisi valistaa ja valmentaa ihan kuin mihin tahansa isoon leikkaukseen tai toimenpiteeseen ryhtyessä. Minullakaan ei ollut mitään käsitystä synnytyksestä etukäteen. Ei tietenkään kunnolla voinutkaan olla, koska se on jokaisen kohdalla erilaista, mutta vielä 2014 esikoisen saadessani oli mahdollista lähteä synnyttämään niin, että lähes kaikki tuli yllätyksenä.
On sekopäistä väittää, että jos miehet synnyttäisivät, he synnyttäisivät hotellissa sektiolla, alatiesynnytys on naisen alistamista. Kuitenkin äitiysneuvolaan, synnytyksiin ja naisen palautumiseen tulisi panostaa myös rahallisesti enemmän, se on tottakai Suomen kaltaisessa sivistysvaltiossa perusteltua. Kuitenkin synnytyksessä on äidin lisäksi kyse syntyvästä lapsesta ja synnytystavan vaikutuksesta hänen terveyteensä. Sektio ei ole joka kerta lapsen etu eikä edes 100% äidille parempi vaihtoehto.
Pidettäisiinkö kommentit asiallisina/puhuttaisiin asiaa. Ei kilpailla sektion ja alatiesynnytyksen paremmuudella (toki itsekin painotin, että lapsen etu synnytyksessä on huomioitava yhtälailla kuin äidin). Monella on varmasti painavaa sanottavaa kuinka synnytysvalmennusta, itse synnytyksiä ja äidin kohdalla palautumista voitaisiin parantaa nykyisestä. Ei kuitenkaan yksinkertaisteta liikaa pliiiiis.
Vierailija kirjoitti:
Raskaudessa naisen itsemääräämisoikeus on aina jonkilaisessa ristiriidassa kehittyvän sikiön ja erityisesti myöhemmin vauvan kanssa, samoin synnytyksessä. Suomessa suunnitellun sektion saa halutessaan myös terveyteen liittymättämistä syistä - synnytyspelon vuoksi.
Synnytystapa tulee valita tilannekohtaisesti. Jos alatiesynnytykseen ei ennalta liity merkittäviä riskejä, on se myös vauvalle terveellisempi vaihtoehto, äidin palautuminen on tietenkin sektioon verrattuna erilaista. En itse haluaisi altistaa lastani edes kohonneelle allergiariskille saati monelle muulle terveysongelmalle, joille sektio altistaa, ilman perusteltua syytä. Tällaisissa tapauksissa on parempi työstää synnytyspelkoa kuin suoraan valita päivä sektiolle jokaisen synnytyspelkoisen kohdalla.
Siitä olen ehdottomasti samaa mieltä, että odottavien äitien terveydentilaa tulisi seurata raskausaikana ja synnytyksen jälkeen paremmin. Olen yksi onnekkaista, joille ei ole synnytyksistä jäänyt minkäänlaista pysyvää haittaa, mitä nyt raskaudet ja imetys on pilannut tissit, ehkä ikäkin. Mutta vaikka jokin haitta olisikin jäänyt, olisi se todennäköisesti jäänyt hoitamatta tai korjaaminen vähintään minun itseni kustannettavaksi.
Olen vasta jälkeenpäin kuullut, että synnytyksessä ei saisi ponnistaa ilman ponnistamisentarvetta (jos vauvalla kaikki hyvin) koska se lisää repeämisen riskiä alatiesynnytyksessä. Thank God, että mulla on ollut todella osaavat ja ihanta kätilöt synnytyksissä, vaikea uskoa, että he kaikki olisivat yhtä ammattitaitoisia.
Tulevia äitejä pitäisi valistaa ja valmentaa ihan kuin mihin tahansa isoon leikkaukseen tai toimenpiteeseen ryhtyessä. Minullakaan ei ollut mitään käsitystä synnytyksestä etukäteen. Ei tietenkään kunnolla voinutkaan olla, koska se on jokaisen kohdalla erilaista, mutta vielä 2014 esikoisen saadessani oli mahdollista lähteä synnyttämään niin, että lähes kaikki tuli yllätyksenä.
On sekopäistä väittää, että jos miehet synnyttäisivät, he synnyttäisivät hotellissa sektiolla, alatiesynnytys on naisen alistamista. Kuitenkin äitiysneuvolaan, synnytyksiin ja naisen palautumiseen tulisi panostaa myös rahallisesti enemmän, se on tottakai Suomen kaltaisessa sivistysvaltiossa perusteltua. Kuitenkin synnytyksessä on äidin lisäksi kyse syntyvästä lapsesta ja synnytystavan vaikutuksesta hänen terveyteensä. Sektio ei ole joka kerta lapsen etu eikä edes 100% äidille parempi vaihtoehto.
Pidettäisiinkö kommentit asiallisina/puhuttaisiin asiaa. Ei kilpailla sektion ja alatiesynnytyksen paremmuudella (toki itsekin painotin, että lapsen etu synnytyksessä on huomioitava yhtälailla kuin äidin). Monella on varmasti painavaa sanottavaa kuinka synnytysvalmennusta, itse synnytyksiä ja äidin kohdalla palautumista voitaisiin parantaa nykyisestä. Ei kuitenkaan yksinkertaisteta liikaa pliiiiis.
Minusta tämä keskustelu taas on ollut hyvin asiallinen. Ainoastaan alatiesynnytystä hampaat irvessä puolustelevat ovat esittäneet mielipiteensä ilman pätevää argumentointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tämä keskustelu taas on ollut hyvin asiallinen. Ainoastaan alatiesynnytystä hampaat irvessä puolustelevat ovat esittäneet mielipiteensä ilman pätevää argumentointia.
Kyllä ne on enemmän olleet pelkopotilaat, jotka eivät ota vastaan mitään tietoa ja väittävät vaan suoraan että kaikki repeävät ja saavat elinikäiset vauriot. Ja sektio on paras kaikille.
Pelkopotilas väittää että hänellä on kaikkein parhain tilasto, ja kaikki valehtelee terveydenhuollossa.
https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ihmiset/suvi-33-odottaa-kym…
Miksi joku tekisi 10 lasta tai enemmän jos se nyt niin hirveetä olis?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan vedit pahan, jos jopa puolet synnyttäneistä oikeasti tarvitsisivat hoitoa niin kyllähän siihen olisi jo puututtu. Ei yhteiskunnalla olisi moiseen varaa jos 25 000 naista tarvitsisi jatkohoitotoimenpiteitä synnytyksen jälkeen. (2016 noin 54 000 elävänä syntynyttä)
Varmasti osa selviää ihan ilman mitään ongelmia. Kylmä tosiasia on se, ettei seksuaaliongelmiin ole terveydenhuollon puolelta tarjota muuta, kuin sitä ainaista lantianpohjalihasjumppaa. Omalla kustannuksellaan voivat naiset sitten käydä operoimassa itseään yksityisesti. Näistä asioista ei todellakaan huudella isoon ääneen ja terveydenhuoltokoneisto on valtion laitos, jota ei todellakaan kiinnosta naisten seksuaaliterveys.
Omassa lähipiirissäni ongelmia on kuitenkin ollut sen verran, etten katso riskiä ottamisen arvoiseksi.
Näinpä. Ei minunkaan mennyttä virtsanpidätyskykyä ole mihinkään tilastoitu. Se on kuitattu sillä jumpalla. Ihmeen hyvin nuo Tenat näyttää käyvän kaupaksi, että en varmaan ihan erikoinen tapaus ole. Ei näitä tilastoida. Nuo 0,6 % tarkoittaa todennäköisesti niitä joilla tulee myös kakka housuun niin että heidät on pakko edes yrittää hoitaa kuntoon.
Ei ketään kiinnostanut laittaa mihinkään ylös minunkaan virtsankarkailua ja sitä miten se on vaikuttanut omaan kehonkuvaan ja sitä kautta seksuaalisuuteen. Naurettavat jumppaohjeet sain, joita hampaat irvessä tein puoli vuotta ennen kuin tajusin, että ihan samalla lailla kusen housuun kuin ennenkin. Aion nyt vaan elää elämääni hakien apua, mitä en tunnu saavan ja yritän unohtaa tämän asian edes hetkittäin, vaikka vaikeaa se on, kun 30 v naisella on märkä vaippa jalassa. Vaikuttaa siihen seksiin, pukeutumiseen, työssäkäyntiin, harrastamiseen, matkustamiseen..sano vaan mihin ei vaikuttaisi. Ja mihinkään tilastoon en ole merkitty.
Ei kukaan tiedä mihin tilastoon on merkitty.
Ei ole oikein että et ole saanut oikeanlaista apua, ei tuohon kuin auta mennä uudelleen ja uudelleen terveyskeskukseen ja valittaa tarpeeksi.
Vetoa käypään hoitoon jos muu ei auta.
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi50050
Sektio ei välttämättä olisi estänyt virtsankarkailua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletetaan että kaikki synnytykset tulisi sektiolla tulevaisuudessa, ei tule riittämään rahat eikä tilat. sunniteltu sektio tulisi tehdä viikolla 39 jotta riski lapsen joutumisesta hengityksen vuoksi teholle minimoitaisiin. Ei taida löytyä tarpeeksi anestesialääkäreitä eikä leikkaushoitajia.
Ei löydykään, on taloudellisempaa huijata naiset revityttämään itsensä alateitse. Siitähän tässä ketjussa on kyse, etkö ole lukenut näitä viestejä ollenkaan. Ja sitten ainakin loppuu rahat yhteiskunnalta, kun naisten oikeuksia kiristetään entisestään ja abortti kielletään. Poliittinen ilmapiiri vaikuttaa sellaiselta, että enpä ihmettelisi vaikka sellainenkin päivä vielä Suomessakin tulisi. Sitten syntyy vielä enemmän lapsia, eikä ainakaan riitä rahat taata hyvää ja asiallista hoitoa kaikille synnyttäjille. Suomessa syntyy nykyään yhtä paljon lapsia, kuin nälkävuosina ja siihen on syynsä, naisilla on oikeus valita sentään se saavatko he lapsia.
Eiköhän se lasten vähäisyys johdu enemmän siitä, että lapset saadaan vanhempana jolloin ei keretä saamaan niin monta, ja siitä että pätkäsilpputöillä ei montaa elätetä. Työttömyys vaanii kulman takana kaikilla. Ei sitä synnytystä kaikki koe hirveänä. Muuten kukaan ei enää synnyttäisi toista lasta. Ja joillain on enemmän kuin 2 lasta synnytettynä alateitse.
Jos oikeasti haluat lapsen, hanki terapiaa pelkosi työstämiseen.
Tässä ketjussa synnytyksen vaaroista vaahtoavat lapsettomat, miksi teillä on noin kova tarve todistella, että synnytyksen jälkeen seksielämä on pilalla? Jos teillä on kerran niin mahtava seksielämä, menkää nauttimaan siitä ja antakaa minun, synnyttäneen, nauttia omastani, joka parani synnytyksen seurauksena, koska tuntoherkkyys parani.