Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En uskalla tehdä lapsia kun pelkään niin h e lvetisti synnytystä!

Vierailija
10.09.2018 |

Mulla on monta synnyttänyttä tuttua.... Kavereita, kavereiden kavereita, työkavereita, sukulaisia, luokkalaisia..... He KAIKKI joiden kanssa asia tullut puheeksi, ovat sanoneet että synnytys on aivan hirveää. Kuulemma niin hirveää ja järkyttävää ettei sitä pysty kukaan synnyttämätön edes kuvittelemaan. Onko herranjumala ihan oikeasti tosiaan näin? Olen kuullut ihan kauheita juttuja. Ja sektio se vasta kauhea onkin, joten turha ehdottaa sitä "helpotuksena". Minä pelkään sektiota vielä ennemmän kuin alatiesynnytystä.

Onko adoptointi ihan mahdollista? Onko se valtavan suuri projekti? Voisin hyvinkin adoptoida lapsen, sillä haluaisin lapsia mutta synnyttää en taida uskaltaa.

Kommentit (1071)

Vierailija
441/1071 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.terve.fi/artikkelit/80706-synnytyksen-jalkeinen-virtsankark…

Mutta hei, geishakuulia kehiin vain 🤗

Luitko itsekään tuota linkkiäsi 🤗

Lopussa: "Se asia, johon voidaan kohtuudella vaikuttaa, on äidin ylipaino. Lisäksi naisia pitäisi tiedottaa lantionpohjan lihasten treenaamisen tärkeydestä. Lantionpohjan lihasten treeni nimittäin tutkitusti vähentää virtsankarkailua."

Ja oliko se 0,75 *30% synnyttäneistä naisista kärsi virtsankarkailusta 12 kk synnytyksen jälkeen (sinun linkkaamasi lähteen perusteella). Voisiko tuon verran naisia liikkua/treenata muita vähemmän?

Vierailija
442/1071 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virtsankarkailun yleisimmät syyt ovat ikääntyminen ja ylipaino. Toki raskaus ja synnytyskin mainitaan aiheuttajina, mutta silloinkin laihdutus/liikunta auttaa.

https://www.aava.fi/palvelu/naisen-virtsankarkailun-hoito

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/1071 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kivutonta synnytystä on mutta ei kipu ole niin kamala etteikö sen kanssa pärjää. Ja kivunlievitys kehittyy koko ajan. Ite oon kolme synnyttänyt alateitse ja mitään en antais pois. Nyt lapsista jo 2 täysi-ikäistä ja kuopuskin 17 v. Synnytys on oikeastaan upea kokemus. Meidät on siihen luotu. Älä heitä ihanaa kokemusta ja äitiyttä pelon vuoksi romukoppaan. Puhu pelosta niin saat siihen apuja. Ja noita synnytyskertomuksia usein revitellään ja dramatisoidaan. Me jokainen ollaa synnytty eikä ihmisiä todellakaan olis näin paljoo maapallolla mikäli se olisi kokemuksena kuin kuoleman teurastus. Itellä ei raskaudet ja synnytykset oo olleet mitään oppikirjan esimerkkejä vaan mutkia on tullut matkaan jokaisessa. Kävisin läpi samat kokemukset kuitenkin uudelleen milloin vain.

Vierailija
444/1071 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mäkin pelkäsin ennen lasteni syntymää, mut päätin silti uskaltaa. Mulla on neljä lasta ja jokaisen jälkeen vannoin, etten ikinä enää, mutta niin mä vaan kuitenkin ryhdyin siihen hommaan aina kahden vuoden välein. Nyt kyllä tuntuu, etten enää olisi varma, haluaisinko kokea sen noin monta kertaa. Mun lapset on kaikki jo aikuisia. Ja olen vielä hengissä :)

Vierailija
445/1071 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulle edellisen viestin kirjoittaja (446): juuri tässäkin ketjussa moni on kertonut, että alatiesynnytys on tuhonnut seksielämän ja pidätyskyvyn ELI KYLLÄ, SINÄKIN SIIS OLET KUULLUT ASIASTA.

Ei niiden tapausten omassa lähipiirissä pidä olla, jotta voisi uskoa; ei kenelläkään yleensäkään ole lähipiirissäään niin paljon synnyttäneitä, että kaikkea kuulisi.

Netistä kyllä löytyy tarinoita ihan mihin tarkoitukseen tahansa, tänne on helppo myös ihan keksiä "omia kokemuksia". En väitä, etteikö seksielämän pilalle meno ja pidätyskyvyn menetys olisi mahdollista, olisi vaan kiva saada jotain faktaa tuon väitteen tueksi. Kuinka monelle niin oikeasti käy? Koska asialla pelottelu on täysin turhaa, jos se prosenttiosuus on aivan mitätön. Mutta voihan sitä elää elämänsä kaikkea peläten ja jättää siksi hienot(kin) kokemukset kokematta.

Miksi keksiä tarinoita? Ketä se auttaa tai ilahduttaa?

Toisen kokemus on aina toisen, voit valita, uskoako vai ei. Ns. faktoja todisteineen (kuvia? Videoita?) et joka asiassa elämässä eteesi saa. Varsinkaan yksityisasioista. Joko uskot tai sitten et.

Monissa synnytysketjuissa on erittäin monenlaisia kokemuksia. Kukaan ei voikdnellekään mennä varmuudella sanomaan, minkälainen kokemus synnytys toiselle on. Vaiin itse voi se kokea.

Vierailija
446/1071 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytys ON helvettiä. Pelkopolille vaan. Sectio oli kuin unelma alatiesynnytykseen verrattuna. Suosittelen. Repeäminen ei ole kivaa. En istunut 4 kuukauteen. Pikku haava alamahassa ja arpi jota ei enää edes näy on parempi vaihtoehto. Ei mitään kipuja.

Vierailija
447/1071 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia on moneen junaan. Ei synnyttäminen musta niin hirveää ollut. Kesto oli inhimillinen (alle 8h), enkö edes tarvinnut mitään voimakkaita kipulääkkeitä. Repeämiä ei tullut ja istuinkin jo ihan normaalisti seuraavana päivänä.

Vierailija
448/1071 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun joku ammattilais ihminen tekisi tästä aiheesta puolueettoman dokumentin. Siinä tuotaisiin päivänvaloon faktat ja tilastot ja kaivattaisiin esiin syyt miksi alatiesynnytys on ainut tapa, mistä perusterveydenhuolto nykyään tuleville äideille puhuu, mitkä ovat ne oikeat syyt taustalla. Tutustuttaisiin myös infomateriaaleihin, mitä neuvolasta saa mukaansa ja mietittäisiin onko niissä nyt varmasti annettu realistinen kuva ja kerrottu vaihtoehdot. Ja käytäisiin muutamia tapauksia läpi, miten voi käydä..jos joku synnyttänyt olisi vaikka tarpeeksi rohkea kertomaan mitä muutoksia synnytys on tuonut elämäänsä. Ja ei hyväksyttäisi mitään valheellista hehkutusta, vaan vaadittaisiin faktoja. Löytyisköhän Suomesta tälläistä tutkivaa journalistia hommaan, joka osaisi esittää oikeat kysymykset ja ne myös uskaltaisi ne esittää?

Vierailija
449/1071 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virtsankarkailun yleisimmät syyt ovat ikääntyminen ja ylipaino. Toki raskaus ja synnytyskin mainitaan aiheuttajina, mutta silloinkin laihdutus/liikunta auttaa.

Hoikka, urheileva ja 10 v nuorempi tuttava kärsii tästä. Hän on synnyttänyt.

Minä olen laiska, lihava sohvaperuna enkä ole synnyttänyt. En kärsi tästä.

Vierailija
450/1071 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoikka, urheileva ja 10 v nuorempi tuttava kärsii tästä. Hän on synnyttänyt.

Minä olen laiska, lihava sohvaperuna enkä ole synnyttänyt. En kärsi tästä.

Ja vielä lisään, että lihavuuden nyt voi korjata itse koska vaan. Synnytyksen aiheuttamat vauriot taas..

Vierailija
451/1071 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annaleenalll kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla naisilla ei palaudu emätin synnytyksen jälkeen. Ystäväni synnytti kaksi vuotta sitten ja sanoo ettei kireys palautunut. Virtsan karkailua ja pidätys ongelmia. Seksi ei tunnu miltään. Rehellisesti kertoo asiasta. Onneksi itse en halua lapsia eikä mieskään halua ottaa riskiä, että kireys katoaa...

Niin. Siinäpä se, kun asioista ei puhuta rehellisesti ja avoimesti. Ja uskon myös, että osa lapsia saaneista naisista, ei edes tiedä mitä on tyydyttävä seksielämä, ovat vaan alkaneet lapsia syytää, niin on jäänyt omaan itseen tutustumatta. Heidän mielipiteensä alatiesynnytyksen muutoksista on hieman jäävi.

Olen tässä samoilla linjoilla. Jos naisista n. 30% saa yhdynnässä orgasmin, niin eihän sillä 70% ole edes käsitystä mikä on vialla jos tämä jää puuttumaan.

Vierailija
452/1071 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lapsetkin 11v-> synnyttää ja selviää.

Usein ei selviä.

Siksi tuon ikäiset synnyttävät aina keisarileikkauksella.

Jos edes vähän tutkit taustoja tapauksissa, joissa 10 - 12 vuotias on synnyttänyt, huomaat että synnytykset ovat tapahtuneet keisarileikkauksella, ja monesti jo raskausviikoilla 36 - 37.

Tuon ikäiset alakautta synnyttävät kuolevat usein synnytykseen. Ihminen kykenee tulemaan raskaaksi reilusti aiemmin kuin kykenee synnyttämään.

Lisäksi lapsisynnyttäjän altistaminen synnytyskivuille sekä muille synnytyksen henkisesti rankoille asioille on epäeettistä ja lapsen normaalille kehitykselle haitallista.

Mitäpä luulet, onko niillä jossakin Afrikassa ja Lähi-Idässä tilastoja 11-vuotiaiden synnytyksistä ja niiden sektioista? Kehitysmaissa lapset synnyttää eikä ketään kiinnosta heidän sektionsa tai synnytyskipujen traumat.

Niin varmasti kehitysmaissa synnyttävätkin, ja usein kuolevat siihen.

Voidaan varmaan jättää lapsiäidit ja kehitysmaat tämän keskustelun ulkopuolelle. On tosiaan maita, joissa vielä kehittymättömät tytöt synnyttävät - tai yrittävät synnyttää. Siellä on ihan laitoksia, joihin nämä ihmisparat voivat mennä toipumaan tai elämään, kun alapää ruhjoutuu synnytyksessä tai tulee komplikaatioita.

Vierailija
453/1071 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enkelikki kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä ketju voi olla näin pitkä? Sektion saa pyytämällä. Tai siis vaatimalla. Ei tietenkään tuosta vaan, mutta täytyy heittäytyä oikeasti pelokkaaksi, niin varmasti saa. Synnytyspelko on ihan oikea diagnoosi sektiota varten. Ei kukaan voi ketään pakottaa synnyttämään alakautta. 

Sitten jos pelkää sektiotakin, niin kannattaa miettiä koko lapsentekoa. 

Nimenomaan sektion saa vaatimalla, ei pyytämällä. Tämä ketju on pitkä koska tähän tarvitaan mahdollisimman pian muutos ja sektion saa pyytämällä, ei vaatimalla.

Miksi sektio pitäisi saada ilman muita perusteita kuin että haluu? 

Meillä on taatusti leikattavia muutenkin yllin kyllin. Jos välttämättä haluat sektion ilman mitään lääketieteellisiä syitä, voit ostaa sen itse.

Montako synnytykseen kuollutta tiedät? Minä en tiedä ainuttakaan, mutta leikkauspöydälle tai leikkauksen komplikaatioihin kuolleita tiedän useampiakin, lähimpänä oma isäni.

Aika moni ostaisi sektion omilla rahoillaan ja hoidattaisi itsensä viihtyisässä yksityissairaalassa. Tämä ei kuitenkaan Suomen demokraattisessa neuvostotasavallassa ole mahdollista.

Yksityissairaalat lähtevät tarjoamaan heti sektiopalveluita, kunhan markkinaa on. Eli siitä vaan nostattamaan henkeä ja intoa. Julkispuolelta on huvisektiota turha ruveta ilmaiseksi itkemään.

Olet väärässä. Suomessa oli ennen mahdollista hankkia sektio käyttämällä yksityisen gynen palveluita. Se KIELLETTIIN. Samoin kohdunvuokraus.

Vierailija
454/1071 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkua pumpulista kirjoitti:

Hitsi te 90-luvun sukupolvi olette pilalle passattuja! Nyt pitäisi sitten jonkun sijaissynnyttäjän synnyttää teidän lapsennekin, kun ette itse uskalla..

Olen 60-luvulla syntynyt vela ja olen näiden nyt synnytysiässä olevien kanssa täysin samaa mieltä tästä asiasta.

Vierailija
455/1071 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annaleenalll kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla naisilla ei palaudu emätin synnytyksen jälkeen. Ystäväni synnytti kaksi vuotta sitten ja sanoo ettei kireys palautunut. Virtsan karkailua ja pidätys ongelmia. Seksi ei tunnu miltään. Rehellisesti kertoo asiasta. Onneksi itse en halua lapsia eikä mieskään halua ottaa riskiä, että kireys katoaa...

Niin. Siinäpä se, kun asioista ei puhuta rehellisesti ja avoimesti. Ja uskon myös, että osa lapsia saaneista naisista, ei edes tiedä mitä on tyydyttävä seksielämä, ovat vaan alkaneet lapsia syytää, niin on jäänyt omaan itseen tutustumatta. Heidän mielipiteensä alatiesynnytyksen muutoksista on hieman jäävi.

Olen tässä samoilla linjoilla. Jos naisista n. 30% saa yhdynnässä orgasmin, niin eihän sillä 70% ole edes käsitystä mikä on vialla jos tämä jää puuttumaan.

Huoh... Naisten elimet ovat erimallisia jos et tiennyt. Kykyyn saada orgasmi yhdynnästä vaikuttaa klitoriksen etäisyys vaginasta. Naiset, joilla tämä etäisyys on pieni, saavat helpommin orgasmin yhdynnästä koska penis painaa klitorista yhdynnän aikana. Tämä etäisyys vaihtelee naisilla jostain reilusta kahdesta jopa kuuteen senttimetriin ja se määräytyy jo sikiöaikana. Naisilla, joilla tämä etäisyys on pieni, myös vaginassa sijaitsevien hermopäiden epäillään olevan enemmän "pinnassa". Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö nainen, jolla tämä etäisyys on isompi, voisi saada muulla tavoin orgasmia.

Jopa 10% naisista ei saa elämässään minkäänlaista orgasmia. Evoluutio on karsinut sellaiset miehet, jotka eivät saa yhdynnässä orgasmia ja ejakuloi. Naisilla tässä on paljon enemmän eroja.

Se, että joku synnyttämätön on läski, mutta ei kärsi virtsankarkailusta ei todista, että hänellä tämä johtuu vain synnyttämättömyydestä. Se jos joku synnyttänyt hoikka tuttu liikkuu, mutta kärsii virtsankarkailusta, ei tarkoita, että sama ongelma on kaikilla synnyttäneillä tai ainoastaan synnyttämisen takia.

Asioita, joita nainen voi oman alapäänsä eteen tehdä, on pitää huolta lantionpohjan lihaksista (erityisesti ennen ja jälkeen alatiesynnytyksen), liikkua, välttää ylipainoa ja jos mahdollista, jättää ikääntymättä. Myös ihmisten kudostyypit vaihtelevat ja siksi jollain nuorellakin aktiivisesti treenaavalla synnyttämättömällä naisella, voi olla virtsankarkailua. Kaikki on siis yksilökohtaista ja nimenomaan ne elintavat ja treeni on ratkaisevassa asemassa.

Vierailija
456/1071 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tällä palstalla törmännyt tyhmimpiin ikinä kohtaamiini naisiin tai erittäin ärsyttäviin trolleihin. Onneksi edes jotkut ovat pysyneet aiheessa

Vierailija
457/1071 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli suunniteltu sektio ihan karmivan synnytyspelon takia, mistä en päässyt yli enkä ympäri. Lapsikin oli ihan suunniteltu ja alusta asti oli selvää että sektio on se vaihtoehto.

Sain kyllä kokea suppistelun tuskat, kun muksu päätti tulla ennen suunnitteltua sektiota. Ainoa vaan mihin siinä pitää varautua, on ihmisten haukut ja arvostelu. Nostan hattua ihmisille jotka synnyttävät alateitse, itse en kykene edes ajattelemaan (olen pelkuri, myönnän). Ja jos siihen päädyt vaikka tähän vaihtoehtoon, niin valmistaudu neuvolan painostukseen ja syyllistämiseen, sekä että aika moni ihminen paukauttaa ikävästi mielipiteensä suunnitellusta sektiosta.

Mutta voisitko siitä huolimatta ajatella esim sitä vaihtoehtoa? Olihan se kivulias vähän aikaa.., mutta nopeasti siitä parani. ja kun tuloksena oli täydellinen 10 pisteen vauva, niin ei paljon haavat mahassa haitannut.

Tää tulee nyt ylimääräisenä juttuna. Mutta kuten sanoin, nostan hattua alateitse synnyttäneille. Mutta ihmettelen sitä että sektio on suurimmalle osalle ihan saatanasta ja siinä on PAAAALJON riskejä mitä luetellaan. Ja alateise synnyttäminen se ainoa oikea ja toipuminen nopea.. mutta monessa tapauksessa se ei kuitenkaan sitä ole, ja monelle jää alateitse synnyttämisestä vaivoja, joista ei puhua pukahdeta olleenkaan, niitä vaivoja vähätellään, ja hyvä jos ääneen myönnetään.. yleisimmät varmaan virtsanpidatysongelmat ja peräpukamat... Miksi ihmeessä se suunniteltu sektio on niin paha? Ja miksi ihmeessä pitää niin kovasti arvotella niitä jotka suunnitellu sektion läpi käyvät.

Vierailija
458/1071 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei synnytyspelon takia kannata jättää lapsia tekemättä. Siihen saa apua ja oikeaan aikaan annetulla kivunlievityksellä pärjää kyllä. Naisen keho on luotu hommaan ja Suomessa on osaavat kätilöt. Mun ekassa synnytyksessä sain epiduraalin ja se auttoi vähän ja tokassa en ehtinyt saada mitään ja olihan se ihan kamalaa. Mutta nopea synnytys ja kipu lakkasi heti kun lapsi ulkona. Lääkkeettömyydestä huolimatta tokasta synnytyksestä jäi parempi fiilis, jotenkin voimaannuttava. Mieletön olo siitä että kroppa toimi kuten pitää ja vaikka pelotti, niin pystyin siihen. Ei synnytyskipua oikein pysty kuvailemaan, mutta itse ajattelin sen niin, että on siitä muutkin selvinnyt, miksen minä siis. Kannattaa pitää itsensä kunnossa niin synnyttäminen ja siitä palautuminen on helpompaa. Nyt kolmas haaveissa👍

Vierailija
459/1071 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyksiä on ihan turha pelätä etukäteen. 

Totta kai niistä kerrotaan hurjia tarinoita. Pitäähän naisillakin intti-metsäkeikkajuttunsa olla. 

t. kolme synnytystä ilokaasun avittamana

Vierailija
460/1071 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annaleenalll kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta vaikka saisi orkun joka yhdynnässä 20-35-vuotiaana, viiskymppisenä voit pitää yllättäen aivan muita asioita tärkeämpinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi