Kotiäidit, mitä OIKEASTI teette päivän aikana kotona? Ei kait se koko päivä kulu siihen lapsen hoitamiseen ja kotitöiden tekemiseen?
Toki voi mennäkin jos on useampi lapsi ja paikat jatkuvasti hujan hajan.
Mutta onko se oikeasti kotiäideillä pelkkää lastenhoitoa ja kotitöiden tekemistä vai kerkeättekö tekemään ja puuhastelemaan muutakin sen aikana kun puoliso on töissä ja te lasten kanssa kotona?
Kommentit (288)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan ex-koti-isänä: Luin/opiskelin, urheilin, nukuin, katselin leffoja, kuuntelin musaa jne. Tietysti peruskotityöt, mutta ei mitään raatamista tai neuroottisen pikkutarkkaa puunaamista. Hyvin jää aikaa.
Mitä se sun lapsi silloin teki?
Niin, eihän noista mitään voi tehdä sen lapsen kanssa.
Ainakin voi lukea kirjoja lapselle, kun lapsi istuu sylissä, lapsen kanssa voi juosta ja telmiä pihalla ja katsoa Muumi-elokuvia. Fröbelin Palikoiden lauluissa oli paljon sellaisia, joissa jumpattiin jotain.
Toki, mutta vastauksesta saa sen kuvan, että nuo asiat eivät olleet niitä lasten kanssa tehtäviä juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis mihin ne lapset voi pistää muka siksi aikaa että itse tekee jotain muuta? Toki päiväuni aikaan ”olen vapaalla” eli tunnin päivässä. Muuten lasten kanssa on kyllä oltava koko ajan, vaikkei mitään ihmeellistä tekisikään.
Eikö ne lapset viihdy yhtään yksin tai keskenään esim lastenhuoneen lattialla legoilla tai poneilla leikkien? Eihän heidän kanssaan joka sekunti tarvitse olla.
Riippuu tietysti lapsen iästä ja persoonallisuudesta. Toiset viihtyy enemmän itsekseen toiset taas riippuu enemmän äidissä ja isässä kiinni.
Pieni lapsi ei viihdy kovin kauaa yksin. Vaikka lapsi leikkisikin toisessa huoneessa, niin vähän väliä sieltä kuuluu äiti tuu kattoon. Jätätkö sinä menemättä ja jätät lapsen huutelemaan turhaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan ex-koti-isänä: Luin/opiskelin, urheilin, nukuin, katselin leffoja, kuuntelin musaa jne. Tietysti peruskotityöt, mutta ei mitään raatamista tai neuroottisen pikkutarkkaa puunaamista. Hyvin jää aikaa.
Ainakin voi lukea kirjoja lapselle, kun lapsi istuu sylissä, lapsen kanssa voi juosta ja telmiä pihalla ja katsoa Muumi-elokuvia. Fröbelin Palikoiden lauluissa oli paljon sellaisia, joissa jumpattiin jotain.
Toki, mutta vastauksesta saa sen kuvan, että nuo asiat eivät olleet niitä lasten kanssa tehtäviä juttuja.
Niin minä arvelinkin. Noin nuo tekemiset menee, kun on pieniä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sitten seuraavan kerran voi vastata, että luin lapsen kanssa (et varmaankaan opiskellut) lapsen kanssa, telmittiin puistossa, katseltiin lastenleffoja, niin muut keskustelijat saavat paremman kuvan koti-isän arjesta. Nyt se kuulosti vain siltä, että lapsia ei ollut kotona lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis mihin ne lapset voi pistää muka siksi aikaa että itse tekee jotain muuta? Toki päiväuni aikaan ”olen vapaalla” eli tunnin päivässä. Muuten lasten kanssa on kyllä oltava koko ajan, vaikkei mitään ihmeellistä tekisikään.
Eikö ne lapset viihdy yhtään yksin tai keskenään esim lastenhuoneen lattialla legoilla tai poneilla leikkien? Eihän heidän kanssaan joka sekunti tarvitse olla.
Riippuu tietysti lapsen iästä ja persoonallisuudesta. Toiset viihtyy enemmän itsekseen toiset taas riippuu enemmän äidissä ja isässä kiinni.
Pieni lapsi ei viihdy kovin kauaa yksin. Vaikka lapsi leikkisikin toisessa huoneessa, niin vähän väliä sieltä kuuluu äiti tuu kattoon. Jätätkö sinä menemättä ja jätät lapsen huutelemaan turhaan?
Oikeestiko te juoksette joka kerran kun lapsi pyytää?
Vanhempainvapaalla olen, mut vastaan.
Mä lorvin! Nautin vauvasta. Siivoilen siinä ohessa, isommat lapset siivoo omat huoneensa, mä muun huushollin. Ihan omaan tahtiin mennään. Leivon, teen ruokaa, kaikkia arkihommia mut ilman kiireen tuntua. Tiedän että kun palaan töihin, arki on suunniteltava minuutilleen, nyt vaan soljutaan. Tää on ihanaa. Koko ajan siistiä, kotiruokaa, puutarhan suunnittelua ja laittelua.. ja ihana, ihana iltatähti.
Vauvapalstaa paukuttelen ja puhelinta räplään, oli sitte kersalla paskat housussa tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeestiko te juoksette joka kerran kun lapsi pyytää?
Lapsi pyytää tasan niin kauan, että siellä käy katsomassa. Sinun lapsiko huutelee kerran vanhempaa paikalle ja jos kukaan ei tule, lapsi on sitten hiljaa? Oikeastiko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sitten seuraavan kerran voi vastata, että luin lapsen kanssa (et varmaankaan opiskellut) lapsen kanssa, telmittiin puistossa, katseltiin lastenleffoja, niin muut keskustelijat saavat paremman kuvan koti-isän arjesta. Nyt se kuulosti vain siltä, että lapsia ei ollut kotona lainkaan.
En ole tuo isä, tyyppi taitaa olla se, jolla on lapset jo koululaisia. Minä luin, liikuin ja katsoin leffoja kuten tuo mies, mutta vähän eri tavalla. Tai ehkäpä hän teki kaiken tuon lapsi sylissä?
5-7 tunniksi aina hoitaja,kyllä siinä paljon aikaa saa itselle,eli hyvää lomailua töistä
Meillä kaksi lasta isolla ikäerolla joten minulle jäi kyllä aikaa myös itselle.
Koti oli vain kolmio niin se nyt siivosi äkkiä kun oli aina perussiistiä kuitenkin.
Molemmat lapset olivat perusterveitä ja rauhallisia ja eivät tarvinneet seuraneitiä/leikkitätiä 24/7.
Luin kirjoja/lehtiä, katsoin telkkaria kun oli omaa aikaa ja nukuin lasten kanssa päiväunia.
Oli kyllä kiireetöntä ja ihanaa aikaa. Minulle arjen ja kodin pyörittäminen oli helppoa.
Kun omin hoitovapaalla: 8 ylös. 8-9 aamupala ja pukeminen sekä lounaan teko valmiiksi. 9-12 ulkona ja ruokakauppaan. 12-13 välissä ruokailu ja siivoamista kun lapset leikkivät sisällä. kl 13-15 unet jotka itse nukuin myös tai osan aikaa luin tai olin netissä. kl 15-16 heräily, leikki ja tarvittaessa päivällisen teko jos lounaalta ei jäänyt. Kl 16 syötiin kaikki kun mies tuli. Illalla omia ja lasten harrastuksia, hyvällä säällä myös lisää ulkoilua.
Vastaus: kaksivuotias ei ole nukkunut päiväunia enää pitkään aikaan ja silloinkin kun nukkui, niin piti joko olla hipihiljaa tai nukuttaa lapsi autoon. Eli vapaa-aikaa on 21.30 alkaen. Silloin yleensä luen uutisia, kuuntelen musiikkia ja ehkä katson pari jaksoa tv-sarjaa netistä. Siinäpä se. Mies tekee 12-tuntista työaikaa iltapainotteisesti, eli hoitoapua sieltä suunnalta ei tule.
Turha edes haaveilla päiväsaikaan muusta kuin kotitöistä ja lapsen kanssa leikkimisestä. Aamu- ja päiväkahvin saa juoda suht rauhassa kun pistää Kaapon pyörimään.
Varmaan riippuu ihan lapsesta/lapsista ja perheen elämän tilanteesta. Jos haluaa päästä mahdollisimman vähällä niin jää päiviin lorvimisaikaakin, varsinkin jos lapsi on helppo ja pieni. Isompien ja useamman kanssa kotitöistä tulee vähän mittavampia eikä niiden kanssa voi vain kotona pesiä vaan perushoidon lisäksi menee aikaa tietenkin kerhoissa, puistoissa, harrastuksissa jne. En ole itse ollut lasten kanssa kotona kuin vuoden kerrallaan, mutta kyllä esikoisen kanssa oli lapsen ja kodin hoidon suhteen helppoa, toisaalta kun oli jo isompiakin kotona niin ei ehtinyt tulla tylsää. Pienempien kanssa kotonaolo oli siinäkin mielessä helpompaa kun oli jo niitä mammakavereita eikä koko elämä muuttunut enää ihan toiseksi kuin ekan syntyessä :)
Tätä olen minäkin miettinyt. Veljelläni kaksi lasta ja tekee pitkää päivää töissä. Käly kotona ja koti kuin sikolätti. Surettaa lastenkin puolesta. Johtopäätös on, että kotiäiti ei tee mitään (ainakaan tämä tapaus).Ei yhtään mitään!
Nyt lapset jo koulussa ja koti aina vaan kaaoksen vallassa. Aikaa kyllä olisi, mutta jos ihminen on laiska niin ei voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen minäkin miettinyt. Veljelläni kaksi lasta ja tekee pitkää päivää töissä. Käly kotona ja koti kuin sikolätti. Surettaa lastenkin puolesta. Johtopäätös on, että kotiäiti ei tee mitään (ainakaan tämä tapaus).Ei yhtään mitään!
Nyt lapset jo koulussa ja koti aina vaan kaaoksen vallassa. Aikaa kyllä olisi, mutta jos ihminen on laiska niin ei voi mitään.
Ja asia kuuluu sulle koska.. ? 😂
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu, mutta näkyy😘
Hanki oma elämä. Älä tunge sinne veljesi kotiin.
Luen, leivon ja kokkaan. Leipominen on ihanaa ja nautin siitäkin, että ehtii arkenakin käyttää aikaa ruuanlaittoon.
Niin, ja siis mä tietenkin ajattelin, että kyse on ajasta, jolloin voi olla kotona kotihoidontuella hoitamassa pieniä lapsia – toki kotivanhempana voi olla isommillekin lapsille, mutta itse ajattelin noille.