Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotiäidit, mitä OIKEASTI teette päivän aikana kotona? Ei kait se koko päivä kulu siihen lapsen hoitamiseen ja kotitöiden tekemiseen?

Vierailija
10.09.2018 |

Toki voi mennäkin jos on useampi lapsi ja paikat jatkuvasti hujan hajan.

Mutta onko se oikeasti kotiäideillä pelkkää lastenhoitoa ja kotitöiden tekemistä vai kerkeättekö tekemään ja puuhastelemaan muutakin sen aikana kun puoliso on töissä ja te lasten kanssa kotona?

Kommentit (288)

Vierailija
281/288 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äskeiseen vielä lisäyksenä: yhden vauvan kanssa esim. opiskeleminen olisikin ollut mahdollista, kun vauva nukkui kuitenkin hyvin päiväunia, mutta vauvan ja päiväunia nukkumattoman taaperon kanssa mahdotonta

Vierailija
282/288 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatta kaikkien kokeilla kotiäitiyttä, sitten ymmärtää, mihin se aika kuluu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/288 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a.

Aamulla herätään, vauvalle puhdas vaippa, vanhemmat lapset herää, kaikille aamupalaa, huolehdin lapset koulukuntoon.

Kun lapset lähtee mennään vauvan kanssa viemään koira ulos. Vaipanvaihtoja pitkin päivää miten tarvitsee. Vauva yleensä nukkuu tämän jälkeen lyhyet unet (30min), jonka aikana valmistelen lounaan ja päivän ruuat. Vauva herää, syödään, leikitään, tehdään kotitöitä (pyykkiä, tiskejä, imuroidaan joka päivä koiran takia). Sitten lapsia alkaakin tippua koulusta, välipalaa heille, katson läksyjen teon, nukutan vauvan (yleensä nukkuu kävelyllä kun viedään taas koira ulos).

Sitten pyykkiä kuivumaan ja tavaroiden järjestelyä ja lasten harrastuskamojen katsominen valmiiksi tms, kyllä se aikalailla siinä menee se päivä:)

Vierailija
284/288 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tosissaanko joku kuvittelee että lasten hoidolta jää aikaa? No ei jää ellei joku muu hoida lapsia! Kokeilkaa itse jos kiinnostaa :D

Vierailija
285/288 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tulette töistä, huhkitteko kotona koko illan ennen nukkumaan menoa? Ette koe tarpeelliseksi hetken rentoutua?

Lähes koko päivä menee kyllä helposti lapsen hoidossa, pyykin pesussa, ruuanlaitossa (lapsi syö 5 kertaa päivässä ja meillä ei syödä eineksiä), ulkoilussa, leikkiessä lapsen kanssa jne. Enkä edes jaksa välittää, vaikka leluja on lattioilla pitkin päivää. Sitten kun on hiljaisempi hetki, lapsi nukkuu tai leikkii omineen ja kotihommat on hoidettu, niin ihan mielellään sitä vaan istuu hetken rauhassa. Katsos kun tämä duuni pyörii kellon ympäri, se ei maagisesti lopu klo 16, joten ne rentoutumiset on otettava siellä, missä ne saa.

Vierailija
286/288 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä olin tietokoneella... Muistaakseni kahden ekan ollessa pieniä samaan aikaan niin vein niitä puistoon aamupäivisin. .Sit ne nukkui ja olin koneella, sit lapset heräs, tein ruoan ja mies tuli kotiin, nuorinta en jaksanut enää edes paljoa viedä puistoon, joten menin takaisin töihin suunniteltua aiemmin.

Nyt olen sopinut miehen kanssa, että kun se tienaa yli 10 kiloa vuodessa saan jäädä taas kotiin. Raja ei ole enää kaukana. 

Vierailija
287/288 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 vauva, ei muita lapsia.

Koko päivä mennyt lapsen kanssa. Muuten on ollut intensiivistä hommaa hänen hoitamisessa, mutta yhdet päikkärit nukuin vauvan vieressä kun muuten hän ei saa nukuttua.

Nyt vauvan ollessa yöunilla pitää minun siivota ja tehdä kauppalista ja kysymyslista neuvolaan huomiseksi, sekä laittaa huomisen kamppeet järjestykseen. Huominen päivällinenkin kannattaisi laittaa valmiiksi.

Vierailija
288/288 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmälasisanna kirjoitti:

Jos lapsia vain 1-2 niin ei todellakaan mene koko päivää(paitsi jos molemmat vauvoja). Itselläni on neljä lasta, ja toimin yrittäjänä kotoa käsin ja kyllä mulle jää myös vapaa-aikaa päiviin pienien päikkäriaikaan. Ei ne lapset tarvitse "leikittäjää", riittää että syli on saatavissa tarvittaessa. Näin muksuista tulee myös omatoimisempia, eivät narise tylsyyttään paidan helmasta roikkuen. Tottakai vietän aikaa jokaisen kanssa, mutta niidenkään hetkien ei tarvitse olla tuntikausia kerrallaan.

Vaipanvaihtoihin menee minuutte.

Ruokaan n. 1h max(jos 2 lämmintä ateriaa niin 2h)

Tiskikone pesee itse ja täyttöön menee max 10min 2-3 kertaa päivässä.

Pyykkikoneen täyttöön minuutteja.

Pyykkien siirto kuivuriin/narulle max 20min päivä(n.3 koneellista)

Välipalat,iltapalat,aamupalat n. 15min jokaiseen + jälkien siivous n. 20min yhteensä(tämäkin riippuu lasten iästä, tarvitseeko vaihtaa vaatetta jne)

Iltapesut+hampaat max 15min/lapsi(5-6 v selviää näistä jo hyvin itse)

Pienten(alle 3v) pukemisiin max 10min/lapsi sisältäen sisävaatteet ja ulkoiluihin pukemisen.

Leikkien ym. Sotkun ja kaaoksen hallintaan KERRAN PÄIVÄSSÄ max 10, koska useammin siivoaminen on vain puhdasta typeryyttä ja turhaa työtä, lapset toki auttaa tässä, koska he osallistuvat pienestä pitäen kotitöihin ja välttävät näin uusavuttomiksi varttumisen🙂

Käyvätkö lapsesi keskenään ulkona ja kerhoissa ja kirjastossa yms. koska kirjoituksestasi päätellen sain käsityksen, että päivän aikana kaikki muu aika on omaa aikaasi, mikä jää pikaisten kotitöiden yli.

Kun muistelen itse aikaa, jolloin olin kotona lasten kanssa, aikaa meni päivässä paljon sellaisiin, että oltiin ulkona, käytiin kirjastossa. Oma operaatio oli myös esim. luistelemaan lähtö. Myös hiihdon opettelu vei aikaansa suksien matkaan pakkaamisineen ja ladulla hiihdätyttämisineen. Kun opetin isompia esim. luistelemaan, syötiin ja syötin vauvan ja pakattiin luistimet ja juotavat matkaan. Ajettiin kentän reunalle ja luistimet jalkaan ja vauva vaunuihin nukkumaan siksi aikaa ja luistelua ja opettelua ja tukemista. Siitä sitten luistimien poisottoa ja kenkien pukemista ja vaunujen pakkaamista autoon ja kotiin ajaminen. Kyllä sain siihen tuherrettua pari tuntia ja ylikin aina . Kotona vaatteet kuivumaan, ruokaa lämpiämään, samaan aikaan vauva roikkui toisella käsivarrella tissillä ja lapset kattoi pöytää ja yritti auttaa sen, minkä kykenivät.

Lapset tarvitsivat syliä, mutta kyllä he kotihoidossa tarvitsivat muutakin, kuin vain sisällä kykkimistä ja keskenään puuhaamista ja välillä äidin syliä ja taas keskenään sisällä ajan kuluttamista. Itse en ainakaan uskaltanut päästää 4v ja 2v kaksosia ulos keskenään, vaan kyllä vauva pakattiin vaunuihin matkaan ja lähdin itse kaveriksi. Ja koin myös tärkeäksi, että kotonahoidettuina heillä oli samat taidot luisteluineen ja ohjattuine askarteluineen, kuin päiväkodissa hoidetuillakin.