Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotiäidit, mitä OIKEASTI teette päivän aikana kotona? Ei kait se koko päivä kulu siihen lapsen hoitamiseen ja kotitöiden tekemiseen?

Vierailija
10.09.2018 |

Toki voi mennäkin jos on useampi lapsi ja paikat jatkuvasti hujan hajan.

Mutta onko se oikeasti kotiäideillä pelkkää lastenhoitoa ja kotitöiden tekemistä vai kerkeättekö tekemään ja puuhastelemaan muutakin sen aikana kun puoliso on töissä ja te lasten kanssa kotona?

Kommentit (288)

Vierailija
41/288 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat kotiäidillä? Hoidin lapset kotona toisen 2 vuotiaaksi ja toisen 1 vuotiaaksi saakka. Ei ehtinyt/jaksanut mitään ylimääräisiä opintoja tms. Kyllä siinä aika ja energia meni niiden lasten ja kodin hoitoon. Ja yöheräilyt oli myös numero erikseen, että väsymys oli aina läsnä. Ja mitä järkeä olisi ollut paeta tietokoneen ääreen heti kun muilta hommilta (ruoanlaitto, imetys, siivoaminen, ulkoilut, vaipat, nukuttamiset, kaupassakäynnit jne) olisi ehtinyt. Onhan se nyt hyvä välillä vaan olla niiden lasten kanssa ja seurustella, puuhastella jotain. Ei ne muuten taida oppia edes puhumaan...

Vierailija
42/288 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu, mutta näkyy😘

Hanki oma elämä. Älä tunge sinne veljesi kotiin.

Sanoisin myös näin, koska tämä veljen sisko ei olisi hyvillä aikeilla siellä kuitenkaan. Hän ei voi tietää toisen perheen asioita. Suosittelen pysymäänkin poissa, jos ei voi olla avuksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/288 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

äidit pelaa pleikkaa ja vauvistelee palstalla ja toopet tuijottaa jotain teletappeja tastalla mykkinä

ja sit facebookia instaa twitteriä jne...

Vierailija
44/288 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun omat lapseni olivat vastasyntynyt ja alle 2-vuotias. Meni monesti iltapäiväuniin eli noin 14:00 saakka ennenkuin ehdin itse syödä ja pukeutua. Siihen asti toistakymmentä vaipanvaihtoa, syöttämisiä, esikoisen pelastamista milloin mistäkin, imetystä, ruuanlaittoa, pyykkiä, oksennusten pesua. Ja jos ei tämä ole tarpeeksi haastavaa, tee sama jalka murtuneena (minä tein, kun kuopus oli 2 kk).

Ja tämä kaikki sen jälkeen kun on nukkunut yön kahden tunnin pätkissä. Oltuani piintynyt teenjuoja jouduin opettelemaan uudestaan kahvin kittaamisen jotta silmät pysyivät auki ja jonkinlainen tolkku päässä. Välillä pääsi lohduton volina siinä kohtaa, kun mies kotiutui töistä. Hän vain tuijotti muutaman sekunnin, otti lapset ja jätti minut rauhaan ulvomaan. Se oli suurenmoisesti tehty, kultani. Kiitos.

Opiskelin iltaisin hoitovapaan lopulla. Haastavaa oli isän mielestä olla muutama tunti neljänä päivänä viikosta yksin vastuussa lapsista. Kuopus pudotti 30 kg painavan kuvaputkitelkun päälleen samaan aikaan kun isänsä teki ruokaa avokeittiössä neljän metrin päässä. Lasten kanssa on oltava silmät auki ja varuillaan koko ajan. Se kai siinä rasittavinta on. Jos herpaantuu, ne kiipeävät tuuletusikkunalle ja kuudennesta kerroksesta asvalttiin, vaikka olisi millainen salpasysteemi. Sitä ei saa aikuinen auki millään, mutta pienenpienillä käsillä se avautuu sekunnissa. Jo ennen kävelytaitoa lapsi kiipeää. Se on kirjahyllyn päällä kolmessa metrissä kun sekunniksi selkäsi käännät.

Vierailija
45/288 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minä olen samaa mieltä tuon siskon kanssa. Jos lapset on jo koulussa niin luulisi aikaa riittävän vaikka pari tuntia siivoamiseen viikossa.

Vierailija
46/288 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu, mutta näkyy😘

Hanki oma elämä. Älä tunge sinne veljesi kotiin.

Sanoisin myös näin, koska tämä veljen sisko ei olisi hyvillä aikeilla siellä kuitenkaan. Hän ei voi tietää toisen perheen asioita. Suosittelen pysymäänkin poissa, jos ei voi olla avuksi.

Minun veljeni on paljon poissa työn takia, käly yksin. Toisella lapsella paha ADHD ja toisella paljon harrastuksia. Minun siskoni on just tuollainen kyttäävä kurppa, joka jaksaa haukkua kälyäni AINA. Kun ei edes yo-juhlissa ollut kuin orvokkeja kukkapenkissä ja kuinka hänen piti tarjoilutkin pelastaa ja kuinka se käly ei koooooskaan tee mitään.

Vierailija
47/288 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nautin vapaa hetkistä, selaillen nettiä, välillä vauva palstaille (valitettavasti hiukan jäin koukkuun palstaan vaikka lapset ei enää vauvoja olekaan) nukuin, ulkoilin, välillä saatoin vähän myös opiskella tosin joku verkko-opiskelu olisi todennäköisesti ollut liian haastavaa kun koskaan ei oikein voi tietää milloin vauva oli hereillä, milloin sairaana tai lapsen kanssa tuli jotakin muuta joka keskeytti sen vaapa-ajan tekemisen. Saako kotiäidillä olla vaapaata?

Vierailija
48/288 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, minä olen samaa mieltä tuon siskon kanssa. Jos lapset on jo koulussa niin luulisi aikaa riittävän vaikka pari tuntia siivoamiseen viikossa.

Mitä te tiedätte tuon perheen asioista? Se käly voi sairastaa vaikka syöpää ja yrittää selvitä silti arjesta. Vittu, että olette törkeitä!

Ja ei, ei ole minulla epäsiisti koti.

Vierailija
49/288 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskottelen urakalla ja syön herkkuja :) antaa miehen raataa kun kerran minuun siemenensä tyrkkäsi. Palstailen puolet päivästä ja Netflix/HBO on miehen kortilla maksettu vuodeksi :)

Vierailija
50/288 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän päivät yhden taaperon kanssa menee suunnilleen näin:

herätys 7-8 aikaan,aamupalat ja aamutoimet minkä jälkeen täytän tiskikoneen ja pyykkikoneen,järjestelen ja luen/leikin lapsen kanssa

10-11 lapsi menee päiväunille ja nukkuu tunnin. Alan samantien tehdä ruokaa lapsen nukahdettua niin kerkeän hyvällä tuurilla just tehdä sen ja syödä ennenkuin lapsi herää.

N.12-13 lapsi syö lounaan,vaipanvaihto,leikkiä,minä järjestelen paikkoja.

13-14 mennään ulos lenkille koiran kanssa

N.klo.15 tullaan kotiin, laitan pyykit kuivumaan,siivoan keittiötä,laitan tiskejä

16 teen päiväruuan, n.klo 17 syödään, lapsi menee toisille päiväunille,keitän kahvit ja järjestelen paikkoja. Käydään vielä mahdollisesti puistossa tai lenkillä.

N.klo 19 lapsi menee kylpyyn,iltatoimet,kotitöitä,leikkiä ja lukemista.

21 lapsi nukkumaan. Teen kotitöitä ja opiskelen, pääsen "nukkumaan" 23-00. Lapsi herättää yön aikana vielä n.5-20kertaa.

Raskasta suorittamista on unenpuutteen takia,enkä tykkää kokoajan siivota ja järjestää. Töissä oli rennompaa. Mies tekee 10-11h iltavuoroa pääosin,joten ei yleensä ole kotona. Kun taapero oli vauva,oli sama rytmi muuten mutta vauva nukkui vaan liikkuvissa vaunuissa ja huusi/kitisi 90% hereillä oloajasta. Koko päivän sai kanniskella,hyssyttää ja viihdyttää.

Vierailija
51/288 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten ne päikkärit. Toinen lapsi nukkui vartin pätkissä päikkäreitä. Öisin heräili 1-2tunnin välein. Toinen oli sitten parempi päikkärinukkuja, mutta sitten oli se toinen pieni (esikoinen) siinä hoidettavana. Ja sehän oli vailla kahdenkeskistä aikaa äidin kanssa, niin oikein pinnisteli ettei vain nukahtaisi päikkäreille. Olishan siinä voinut jotenkin tauteilla itselleen tunnin/puolitoista jotain opiskeluaikaa. Jos olis ihan pakosta jotain sellaista pitänyt tehdä. Mutta mulla oli jo ammatti ja työpaikka mihin palata. Miksi olisi pitänyt tehdä jotain "hyödyllistä"? (Mikään ei ole tärkeämpää kuin lapset!)

Vierailija
52/288 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaus: kaksivuotias ei ole nukkunut päiväunia enää pitkään aikaan ja silloinkin kun nukkui, niin piti joko olla hipihiljaa tai nukuttaa lapsi autoon. Eli vapaa-aikaa on 21.30 alkaen. Silloin yleensä luen uutisia, kuuntelen musiikkia ja ehkä katson pari jaksoa tv-sarjaa netistä. Siinäpä se. Mies tekee 12-tuntista työaikaa iltapainotteisesti, eli hoitoapua sieltä suunnalta ei tule.

Turha edes haaveilla päiväsaikaan muusta kuin kotitöistä ja lapsen kanssa leikkimisestä. Aamu- ja päiväkahvin saa juoda suht rauhassa kun pistää Kaapon pyörimään.

Ja minä luulin että olin ainoa jonka lapsi on vähäuninen, nyt kaksivuotiaana nukkuu 35-40 min päiväunet, voi joskus olla ilmankin. Nukahtaa myös puoli kymmeneltä. Vielä siis asiat helpommin kun sentään nukkuu useimmiten päikkärit.

Vierailija
53/288 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kälyni ei sairasta syöpää. Aika menee kirppiksillä kiertäen ostamassa lisää roinaa roinaa kotiin. Taitaa olla hamstraaja. Ainakin koti näyttää pian sellaiselta. Kyseessä ei ole normaali lasten aiheuttama sotku vaan siellä on oikeasti likaista.

Siivousapua olen tarjonnut, mutta ei ole kelvannut.

Olen oikeasti surullinen asiasta.

Vierailija
54/288 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotiäiti juuri siksi, että lasta ei ainoastaan hoidettaisi. 

Vierailija
55/288 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä te tiedätte tuon perheen asioista? Se käly voi sairastaa vaikka syöpää ja yrittää selvitä silti arjesta. Vittu, että olette törkeitä!

Ja ei, ei ole minulla epäsiisti koti.

Tai hän voi olla masentunut/väsynyt. Kyllä tuollainen sukulaisten kyttääminen ja paskan puhuminen myös saa mielialan pidemmällä ajalla alas. Varmasti tämä äiti kyllä tietää ja vaistoaa miehen siskon asenteen. Se voi olla yksi asia, mikä voi katkaista kamelin selän. Ja kun äiti väsyy, se heijastuu aina myös lapsiin. Miksi levittää pahaa, kun voi olla toiselle tukena? Joskus pelkkä hymy tai ystävällinen sana voi merkitä paljon. Jos hänen voimat lopulta loppuvat kokonaan, niin tunnetko mitään sydämessäsi?

Hän voi olla erilainen kuin sinä ja tehdä asiat eri tavalla. Se ei tarkoita, että sinä olisit oikeassa.

Vierailija
56/288 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma aikataulu oli suurin piirtein tällainen.

Herätys klo 5.30 aamukahvi rauhassa

6.00 viimeistään heräsi joku, yleensä vauva syömään

7.00 aamupalaa ja kuorin potut valmiiksi ja tekaisin kastikkeen

9.00 ulos tai perhekerhoon tms

11.00 kotiin, sisälle, potut kiehumaan ja kastikkeen lämmitys

12.00 lounas

13.00 päiväunet lapsille ja omaa aikaa

14.30 herätys ja välipalaa

15.00 puuhailua lapsilla sisällä

16.00 uudelleen vaatteet päälle ja vauva vaunuihin nukkumaan ja ulos

18.00 sisälle, päivällinen

19.00 sisäpuuhaa, kylpyä, siivoilua päivän jälkiä pois, saunaa tms

20.00 iltapesuille, sänkyyn rauhoittumista, jutustelua tai satuja yms.

21.00 isommat nukkui

21-24 välillä vauvan imetystä, nukuttamista, vähän omaa aikaa, jos vauvan sai nukkumaan hyvin

24.00 nukuin yleensä jo itsekkin

Tässä oli sellainen normaali arkipäivä

Vierailija
57/288 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kälyni ei sairasta syöpää. Aika menee kirppiksillä kiertäen ostamassa lisää roinaa roinaa kotiin. Taitaa olla hamstraaja. Ainakin koti näyttää pian sellaiselta. Kyseessä ei ole normaali lasten aiheuttama sotku vaan siellä on oikeasti likaista.

Siivousapua olen tarjonnut, mutta ei ole kelvannut.

Olen oikeasti surullinen asiasta.

Oletko sille kälylle ihminen, jolle hän avautuisi ja puhuisi luottamuksellisia asioitaan? Ei kyllä siltä vaikuta ainakaan.

Vierailija
58/288 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko oikeasti niin, että palstalaisten mielestä on aivan normaalia,että kotona on paskaista😳

Vierailija
59/288 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta kotiäidiytestäni on jo aikaa, mutta tulin kehumaan itseäni, kun on tilaisuus.

Naapuri tuli kerran sanomaan poikien ollessaan jo teinejä, että hän muistaa että te jaksoitte olla paljon ulkona ja minä katselin teitä usein ikkunasta tai parvekkeelta, kun tässä talossa oli niin vähän lapsia. Varmaan näin. Itse muistan, että lähdettiin ihan huvin vuoksi 1-2 km kauempana oleviin leikkipuistoihin ja käytiin paljon kävelyillä, niin että jos oltiin tuon lisäksi paljon pihassa, niin ulkoiltiin meillä kai sitten aika paljon. En muista, että olisin kotitöihin mitenkään ihmeellisen paljon käyttänyt aikaa, mutta oli meillä silloinkin yleensä perussiistiä ja kohtalaisen puhdasta. Yhdessä vaiheessa myös kävin täydennyskoulutusta iltaisin ja jossain välissä ehdin lukeakin, kun ihan hyvin se meni. Varmaan iltaisin, lasten nukkuessa ja viikonloppuisin sekä lasten leikkiessä keskenään.

Vierailija
60/288 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko oikeasti niin, että palstalaisten mielestä on aivan normaalia,että kotona on paskaista😳

No sehän riippuu aivan tilanteesta ja siitä mikä kellekin on paskaista. Ihan tosi iso merkitys on sillä, millainen nukkuja se hoidettava tai hoidettavat on. Jos on hyvin nukkuva lapsi,niin äiti on levännyt ja jaksaa touhuta,kun lapsi nukkuu parin tunnin päikkäreitä äiti voi nukkua itsekin tai nauttia omasta ajasta. Leppoista elämää. Mutta jos se lapsi on huono nukkuja kuten meillä,niin äiti heräilee öisin tunnin,puolen tunnin välein kuukausitolkulla ja on kokoajan sekaisin väsymyksestä. Päivisin lapsi ei nuku lainkaan tai nukkuu vain lyhyitä pätkiä,jolloin kerkeää sen max.15min hengähtää.

Olen ollut päiväkodissa töissä ja sitä ei voi edes verrata, teet töitä 8h ja pääset rentoutumaan kotiin,saat nukkua yösi. Kotiäiti tekee sitä työtä 24/7. Meillä on huonosti nukkuva,haastava lapsi ja opiskelen vaikka välillä tuntuu että sekoan tähän väsymykseen. En todellakaan opiskelisi,jos ei olisi pakko!