Miten teet oman täydellisen jauhelihakastikkeesi spagetille?
Kommentit (250)
Minun pastakastikkeeni kulmakivet:
Juurespohja. Porkkana, palsternakka, sipuli ja selleri pilkotaan pieneksi, kuullotetaan ja karamellisoidaan kevyesti. Tuovat täyteläisen umamin maun kastikkeeseen.
Jauhelihan ruskitus kunnolla. Ei saa päästää keittymään, vaan paistettava pienissä erissä kuumalla pannulla.
Pitkä haudutus, joka jalostaa maut ja rakenteen.
Happaman ja makean tasapaino. Tomaatiruokiin pikkuisen sokeria, ja jotakin hapanta myös, esim. punaviinia tai viinietikkaa.
Itse ihmettelen tätä liemikuutiovihaa täällä. Ei ainakaan meillä tule keiteltyä mitään liemiä, ei meillä edes ole luullista lihaa juuri koskaan. Joskus olen ostanut fond du chef lötköttimiä, mutta nyt olen siirtynyt liemijauheeseen, jota voi itse annostella oman maun mukaan.
Onko liemikuution käyttö joku uusi "itsehän hoidan lapseni kotona vähintään 5v. asti, koska olen parempi ihminen" -juttu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi fondit ja kuutiot on sellaisia suolapaukkuja että niistä luovuin ensimmäisenä, kun lääkäri antoi tiukan käskyn tiputtaa suolan määrää. Nyt leikittelen mausteilla joihin ei ole lisätty suolaa, ja on kyllä sanottava että makumaailma on parantunut paljon :)
Meidän arkibologneseen laitan jauhelihan lisäksi sipulia, valkosipulia ja ruokakermaa/kermaa. Joskus myös porkkanaraastetta tai pilkottuja kirsikkatomaatteja. Ja mausteita ihan fiiliksen mukaan.
Kuulosti hyvältä kermaan saakka...
Kuka laittaa bolognesekastikkeeseen kermaa?
No, suomalainen, jonka mielestä carbonarakin tedään kermaan.
Kuka on puhunut bolognesekastikkeesta? Nyt puhutamaan suomalaisittain jau-he-li-ha-kas-tik-kees-ta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi noita valmiita fondeja ja liemikuutioita?
Ihan maun takia. Tietysti jos kaapissa on valmiiksi itse luista keitetty liemi niin suosittelen käyttämään sitä. Aika harvalla vaan etenkin jos tekeillä olevassa ruoassa on käytetty jauhelihaa.... Pelkällä suolalla ja pippurillakin toki pärjää mutta kyllä lihaliemi makua parantaa
Tarkoitat kai, että pahentaa :D:D (meinaan ne liemikuutiot)
Itse käytän kyllä fond du chefiä enkä kuutioita, mutta ihan miten vaan.... veikkaisin kyllä että jos maistelemaan alat niin pidät enemmän fondilla maustetusta kuin pelkällä suolalla ja pippurilla....
Vesi, suola, lihaliemitiiviste* (vesi, naudanliha*), luontaiset aromit, ruokosokeri*, maissitärkkelys*, tomaattijauhe*, happo: maitohappo //
Ossobuco-lihaa, ydin luuta, vettä, suolaa, valkopippuria, maustepippuria, porkkanaa, pieni palsternakka, purjoa, pala selleriä, sipuli, mausteneilikka, maustekimppu, esim. laakerinlehti, timjamia, persiljaa.
Kumpi mahtaa maistua paremmalta? Sinun vai minun liemi?
NIin no tuonne ensimmäiselle sivulle kommentoin että toki suosittelen käyttämään itse tehtyä lihalientä, mutta aika harvalla sitä kaapissa löytyy etenkin jos aikoo jauhelihaa valmistaa.... Jos keität lihakeiton niin asia on tosiaan vähän eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelen tätä liemikuutiovihaa täällä. Ei ainakaan meillä tule keiteltyä mitään liemiä, ei meillä edes ole luullista lihaa juuri koskaan. Joskus olen ostanut fond du chef lötköttimiä, mutta nyt olen siirtynyt liemijauheeseen, jota voi itse annostella oman maun mukaan.
Onko liemikuution käyttö joku uusi "itsehän hoidan lapseni kotona vähintään 5v. asti, koska olen parempi ihminen" -juttu?
Tiedätkö, mitä se jauhe oikein sisältää? Se on kuvottavaa, oksettavaa ja ennenkaikkea täysin turhaa. Pilaa hyvien ja raikkaiden raaka-aineiden maun täydellisesti. Ei todella tarvitse luullista lihaa tai liemiä keittää Bologneeseen ja muutenkin hyvin hyvin harvaan ruokaan. En tiedä ketään, joka noita käyttää enkä ole itsekään vuosiin käyttänyt. Ei voi mitenkään verrata mihinkään parempi ihminen asiaan, vaan ihan tervettä maalaisjärkeä olla pilaamatta raaka-aineiden makua ja normaali makuaisti.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei syödä spaghettia joten minun ei tarvitse tehdä moisia soosseja. Resepti kyllä löytyy mutten keksi yhtään hyvää syytä jaella sitä tuntemattomille.
Luuletko olevasi joku tosi kova kokki kun sulla on SALAINEN resepti? :D Kaikki varmasti miettii nyt, miten taivaallista ruokaa osaatkaan tehdä SALAISEN reseptisi kanssa ja kuola vaan valuu! Oi, pääsisipä joskus maistamaan av-mamman SALAISEN reseptin ruokaa!
Vierailija kirjoitti:
Mistä pahvilaatikosta sinä olet herännyt? Jo 90- luvulla esim. neuvolassa liemikuutioiden käyttöä ei suositeltu käytettävän lasten ruuissa.
Vierailija kirjoitti:
No itse en keksi ruokaa jota joku liemijauhe parantaisi. Kun saman asian saa maustamalla aikaan ja liemivalmisteissa on sellainen sivumaku. Siihen varmaan turtuu jos niitä kaikkeen käyttää. Natriumglutamaattiahan siinä on ja se koukuttaa. Eikä natriumglutamaatti mikään paha peikko ole, Kiinassa sitä esim. lisätään kaikkeen. Muttaei liemikuution muodossa. En ole ikinä esim. edes ajatellut, että kastikkeeseen pitäisi laittaa lihaliemikuutio/jauhe/fondi. Eikä ole lihalientä pakkasessakaan keiteltynä.
Lihalientä käytän kun teen nopsaan vaikka makkarakeiton/jauhelihakeiton pakastejuureksista tai nopeimmillaan siitä keittovihannekset pakasteesta (jossa on perunakin). Mutta maistuuhan se einekseltä. Ihan erilaiselta maistuu vaikka pitkään keitetty lihakeitto, jossa aromi tulee lihasta ja mausteista. Tai vaikka hernekeitto.
Jos haudutan jotain pastakastiketta tai vaikka karjalanpaistia tuntitolkulla, niin kyllä se maku tulee ihan muualta kuin lihaliemestä eikä ntulis mieleenkään heittää jotain liemikuutiota vaikka karjalanpaistiin. Silti siihen saa makua
Esim. sokeri on metka juttu ruoanlaitossa. Tuo todella moneen ruokaan hyvän säväyksen ja tomaattiruoissa ihan ehdoton.
En mä vältä lihaliemikuutioita ollakseni parempi ihminen vaan siksi, että en tykkää teollisesta mausta jonka se tuo ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan maun takia. Tietysti jos kaapissa on valmiiksi itse luista keitetty liemi niin suosittelen käyttämään sitä. Aika harvalla vaan etenkin jos tekeillä olevassa ruoassa on käytetty jauhelihaa.... Pelkällä suolalla ja pippurillakin toki pärjää mutta kyllä lihaliemi makua parantaa
Tarkoitat kai, että pahentaa :D:D (meinaan ne liemikuutiot)
Itse käytän kyllä fond du chefiä enkä kuutioita, mutta ihan miten vaan.... veikkaisin kyllä että jos maistelemaan alat niin pidät enemmän fondilla maustetusta kuin pelkällä suolalla ja pippurilla....
Vesi, suola, lihaliemitiiviste* (vesi, naudanliha*), luontaiset aromit, ruokosokeri*, maissitärkkelys*, tomaattijauhe*, happo: maitohappo //
Ossobuco-lihaa, ydin luuta, vettä, suolaa, valkopippuria, maustepippuria, porkkanaa, pieni palsternakka, purjoa, pala selleriä, sipuli, mausteneilikka, maustekimppu, esim. laakerinlehti, timjamia, persiljaa.
Kumpi mahtaa maistua paremmalta? Sinun vai minun liemi?
NIin no tuonne ensimmäiselle sivulle kommentoin että toki suosittelen käyttämään itse tehtyä lihalientä, mutta aika harvalla sitä kaapissa löytyy etenkin jos aikoo jauhelihaa valmistaa.... Jos keität lihakeiton niin asia on tosiaan vähän eri juttu.
Niin se on tosiaan liian raskas ponnistus nykyään esim. pakastaa liemiä myöhempää käyttöön, kun kaiken voi vaan hakea kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No makunsa kullakin, mutta lihaliemikuutio harvoin parantaa minkään makua. Suolaisuutta toki tuo, mutta sitä saa ihan suolallakin. Kannattaa joskus kokeilla ihan vaan maustamista.
Ei maustamisella voi korvata lihalientä (vaikka se liemi oliskin vain fondia), kyseessä on kaksi ihan eri asiaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi fondit ja kuutiot on sellaisia suolapaukkuja että niistä luovuin ensimmäisenä, kun lääkäri antoi tiukan käskyn tiputtaa suolan määrää. Nyt leikittelen mausteilla joihin ei ole lisätty suolaa, ja on kyllä sanottava että makumaailma on parantunut paljon :)
Meidän arkibologneseen laitan jauhelihan lisäksi sipulia, valkosipulia ja ruokakermaa/kermaa. Joskus myös porkkanaraastetta tai pilkottuja kirsikkatomaatteja. Ja mausteita ihan fiiliksen mukaan.
Kuka on puhunut bolognesekastikkeesta? Nyt puhutamaan suomalaisittain jau-he-li-ha-kas-tik-kees-ta.
Kerman laittaja puhui kuitenkin bolognesesta:
"Meidän arkibologneseen laitan jauhelihan lisäksi sipulia, valkosipulia ja ruokakermaa/kermaa. Joskus myös porkkanaraastetta tai pilkottuja kirsikkatomaatteja. Ja mausteita ihan fiiliksen mukaan."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No makunsa kullakin, mutta lihaliemikuutio harvoin parantaa minkään makua. Suolaisuutta toki tuo, mutta sitä saa ihan suolallakin. Kannattaa joskus kokeilla ihan vaan maustamista.
Ei maustamisella voi korvata lihalientä (vaikka se liemi oliskin vain fondia), kyseessä on kaksi ihan eri asiaa
Kiinnostaa: teetkö joskus esim. karjalanpaistia (tai muuta pitkään haudutettavaa uuniruokaa)? Laitatko siihen lihaliemikuution?
Kun ei tulisi kuuna päivänä mieleen maustaa em. ruokia lihalimellä ja silti ne ovat todella maukkaita, nimenomaan se liemi. Karjalanpaistissa maku syntyy lihasta, sipulista, suolasta pippurista ja pikkuruisesta määrästä sokeria, joku tykkää laakerinlehdestä tässä. Lisäksi eikä se kaipaa aromivahventeita.
Samoin esim. itse tehty hernekeitto. Ei todellakaan vaadi lihaliemikuutiota ja raaka-aineet ja mausteet ovat balanssissa.
Kyseessä ei ole kaksi eri asiaa, lihaliemikuutio on mauste, siinä vaan on mukana paljon muutakin aromia vahventamassa. Parempaan lopputulokseen pääsee maustamalla.
Jaa tää ketju meni taas tappeluksi, nyt aiheena lihaliemikuutio.
Kyllä maailmassa on asiat hyvin.
Eihän kaikki ihmiset osaa tehdä gourmee makuja ja lihalientä itse, ihme meuhkaamista! Ravintolat keittävät luita, mausteita, yrttejä ja kasviksia lihaliemeensä. Tavallinen mamma voi kyllä hyvin ostaa fonduet kaupasta ja maustaa niillä. Ja aromivahventeet on kyllä ihan kaikkialla ruuissa mitä saamme, samoin muovit ja silikoniastiat, joista irtoaa ties mitä kemikaaleja. Normikokki loistaa lihaliemiellä ja fonduella ja makua tulee!
Vierailija kirjoitti:
Keitän soijarouheen vedessä ja tomaattimurskassa.
Ei kuulosta erityisen herkulliselta tavalta valmistaa kasvisbolognesea, anteeksi vain! Mulla on kuitenkin siihen hyväksi havaittu resepti, joka maistuu sekä aikuisille että lapsille. Tämä ketju käsittelee jauhelihakastiketta, joten en kirjoita sitä tähän, mutta liitän linkin avaamaani ketjuun, jos jotakuta sattuu kiinnostamaan: https://www.vauva.fi/keskustelu/3266207/oma-reseptini-herkulliseen-soij…
Vierailija kirjoitti:
Jaa tää ketju meni taas tappeluksi, nyt aiheena lihaliemikuutio.
Kyllä maailmassa on asiat hyvin.
No nimenomaan. Ja otsikkohan oli: "Miten teet oman täydellisen jauhelihakastikkeesi spagetille?" Vastaajat kertovat, miten sen oman mieluisan kastikkeensa tekevät. Ja muut lyttäävät sen kun kerkiävät, että ei sitä NOIN tehdä vaan se pitää tehdä näin....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi monet italialaisetkin laittaa.
Se on ihan yleistä nykyään.
Bologneseen vai carbonaraan?
Ja ruokakermaa?
Carbonaraan ei kyllä kerma kuulu enkä kermaista bologneseä ole koskaan syönyt, Italiassa tuli kuitenkin asuttua neljä vuotta. Mutta ehkä ajat on muttuneet, en väitä tuntevani koko Italian ruokakulttuuria. Mutta sanoisin kerman kuuluvan bologneseen yhtä vähän kuin karjalanpaistiin. Carbonaraan sitä laitetaan turistipaikoissa, koska esim. saksalaiset luulevat carbonaran olevan kermainen kastike.
Kerma bolognesessa on itseasiassa vanha, eikä uusi juttu. Jos olet selaillut tuollaisia 50v+ italialaisia reseptejä niin melkein aina löytyy joko (täys)maitoa tai kermaa. Ensimmäinen kirjallinen bologneseresepti 1800-luvun puolelta sisältää myös kermaa. Tomaattia vanhoissa resepteissä on usein vähemmän. Syykin on selvä, parhaat tomaatit viljeltiin etelämpänä kun taas pohjoisessa maitotuotteet olivat olennainen osa ruuanlaittoa muutenkin.
Useista vanhoista resepteistä löytyy kaikenlaisia muitakin nykyään kulmia nostattavia bolognese-aineksia, kuten sieniä ja sisäelimiä.
En lukenut koko ketjua, mutta teen tällä reseptillä:
-selleri
-sipuli
-porkkana
-voi/oliiviöljy
-sikanauta
-suola
-pippuri
-punaviini
-tomaattimurska
-neilikka
Jänniä muuten nuo vanhat reseptit, pitääpä ottaa itsekin selvää :)
Vierailija kirjoitti:
Eihän kaikki ihmiset osaa tehdä gourmee makuja ja lihalientä itse, ihme meuhkaamista! Ravintolat keittävät luita, mausteita, yrttejä ja kasviksia lihaliemeensä. Tavallinen mamma voi kyllä hyvin ostaa fonduet kaupasta ja maustaa niillä. Ja aromivahventeet on kyllä ihan kaikkialla ruuissa mitä saamme, samoin muovit ja silikoniastiat, joista irtoaa ties mitä kemikaaleja. Normikokki loistaa lihaliemiellä ja fonduella ja makua tulee!
Niin, tosiaan, vaatiihan se liemen keitto suurta osaamista: luut kattilaan, vettä päälle ja antaa porista itsekseen. Taidankin olla oikea gourmeekokki :)
Bologneseen vai carbonaraan?
Ja ruokakermaa?
Carbonaraan ei kyllä kerma kuulu enkä kermaista bologneseä ole koskaan syönyt, Italiassa tuli kuitenkin asuttua neljä vuotta. Mutta ehkä ajat on muttuneet, en väitä tuntevani koko Italian ruokakulttuuria. Mutta sanoisin kerman kuuluvan bologneseen yhtä vähän kuin karjalanpaistiin. Carbonaraan sitä laitetaan turistipaikoissa, koska esim. saksalaiset luulevat carbonaran olevan kermainen kastike.