Anoppi tyrkyttää leipomuksia juhliini
Onko muilla kokemuksia sellaisesta, että jonkun tutun naishenkilön on aina pakko tarjoutua leipomaan sinun juhliisi, vaikket sitä edes haluaisi?
Olen niin kyllästynyt siihen, että anopin pitäisi aina saada osallistua kaikkiin perhejuhliemme järjestelyihin ja tehdä sinne erilaisia leipomuksia jne... Pidän tietyntyyppisistä leivonnaisista ja tykkään leipomisesta, teen siis sen mielelläni itse enkä koe siitä mitään vaivaa. Anopin taas on aina pakko päästävä mukaan leipomaan, ja hänen on pakko tuoda edes muutama kuivakakku, kun leipomisesta on muka minulle niin kovaa vaivaa.
Nyt on tulossa pojan syntymäpäivät ja anoppi on jo etukäteen ilmoittanut, että hän mielellään hoitaa leipomisen, kun juhlien järjestämisestä on minulle muka liian kovaa vaivaa. Sanoin, etten tarvitse apua ja siitä hän loukkaantui. eivätkö minun kakkuni kelpaa. Sinä varmaan teet paljon parempia.
Olen alkanut miettiä, että onko anoppi jotenkin kateellinen siitä, että saan järjestettyä juhlat ja ihmiset pitävät leipomuksistani (eikä hän saa kehuja)... Joka juhlia ennen saa käydä tappelun siitä, miksi häntä ei huolita juhlia järjestämään.
Kommentit (1602)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkäävätkö vieraat hänen leipomuksistaan? Jos ne käyvät kaupaksi, niin mikset antaisi hänen tehdä pari kuivakakkua. Ei tarvisi riidellä turhanpäiväisestä asiasta ja kenenkään pahoittaa mieltään.
Ei tässä nyt ole pelkästään kuovakakuosta kuse vaan siitä, ettei tämä kyseinen anoppi osaa pitää päätänsä kiinni ja lopettaa sitä jankuttamista. Kun tuollaiselle ihmiselle antaa periksi niin ei se opi ikinä.
Mitä sen anopin pitäisi oppia? Mitä jos kuivakakku ei olisi sellainen asia mistä pitäisi sotia, vaan hyväksytään että anoppi tuo kakkuja. Sitten voisi vaikka tutustua anoppiin paremmin, olla hyvissä väleissä ja nauttia hänen seurastaan. Kakun torjuminen voi tuntua anopista siltä että hänet torjutaan ihmisenä, kun hänen ystävälliseksi tarkoitettua elettään ei hyväksytä. Minä olisin mieluummin sovussa.
Oi, olet oikeassa. Minä tajusin tuon liian myöhään. Anoppini on nyt kuollut. Hävettää tyhmyyteni. :(
Minunkin anoppini on kuollut. Minua vituttaa etten ikinä kunnolla noussut vastaan vaan annoin pompottaa itseäni ja sallin sen ettei mies ikinä kasvanut aikuiseksi anopin aikana.
Hautajaisiinsa en mennyt.
Oletan kyse olleen muustakin kuin kakuista juhliin? Tai no, eskaloitui mistä hyvänsä syystä niin voihan sitä itse vetäytyä suvusta? Saa olla rauhassa, ja mies voi hoitaa suhteet sekä käyttää lapsia siellä.
Eikä hautajaisiin tarvitse mennä, eikä tehdä numeroa meneekö vai ei. Joillain muilla voi olla omat pahantahtoiset tarpeensa vahtia ketkä osallistuvat ja ketkä eivät. Mutta fiksut ihmiset tajuavat motiivit.
Eräs sukulaisnainen riiteli paljon anopin kanssa. Kunnes anoppi sairastui vakavasti, sitten huomasikin tilaisuuden käyttää hyväkseen anopin viimeisiä vuosia. Välittämisen varjolla alkoi puhua anopille pahaa tämän muista lapsista. Ei ainakaan edistänyt anopin terveyttä.
Joten jos sua nyt harmittaa ettet laittanut kampoihin tms, niin fiiliksesi voi vielä muuttua iän ja vuosien kuluessa. Eipä ole ainakaan omalla tunnolla mitään suvun säätämis-juttuja.
Joskus voi vielä olla tilanne, että toivoisi jonkun leipovan, eikä apua löydy. Toki kakkuja saa sitten ostamallakin, mutta kalliiksi tulee.
Vierailija kirjoitti:
Joskus voi vielä olla tilanne, että toivoisi jonkun leipovan, eikä apua löydy. Toki kakkuja saa sitten ostamallakin, mutta kalliiksi tulee.
Kaupasta saa kuivakakkumixejä ja joka hemmetn myyjäisistä saa ison tiikerikakun kympillä.
Toivottavasti neuvoit ja valmistit kaikki ihan itse. Kyllä apu kannattaa ottaa vastaan ja kanavoida oikein. On myös hyvä muistaa kiittää siitä.
Karjalaiset juuret omaavana olen tottunut siihen, että suvun juhlissa on tarjottavaa yllin kyllin. Anopin kakut sopisivat ihan hyvin sekaan. Ylimääräiset voi viedä työoaikalle, kyllä ne siellä kelpaavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hajusteet eri asia. Hankalia mm. migreenikoille tai astmaatikoille. Koristeetkin menevät liian pitkälle. Itse olen leiponut anopille raakakakkuja ja hän on ainakin tykännyt. Riippuisi siis juhlista ja anopista. En tuputtaisi mitään väkisin.
Vaihda hajusteiden, kakun tai koristeiden tilalle mikä tahansa asia, jonka joku toinen vaatii saada tehdä, kunnioittamatta isäntäväen kieltäytymistä. Millä perusteella kakkua saa tuputtaa väkisin, mutta koristeita ei?
Koska kakku on perinteinen kohtelias tuominen, ja se ei haittaa ketään millään tavalla.
Mä en ole ollut yksissäkään juhlissa (synttärit, rippijuhlat jne), joihin vieraat olisivat tuoneet pyytämättä kakkuja tai muuta ruokaa. Vieraat ovat tuoneet juhlittavalle lahjan ja kortin. Onko jossain päin Suomea oikeasti yleinenkin tapa mennä juhliin oman kakun kanssa?
Kyllä Itä-Suomessa on edelleenkin karjalaisperinteenä vieläkin Rotinat. Silloin tullaan katsomaan synnytyslaitokselta kotiutunutta äitiä ja vauvaa ja viedään tuomisiksi esim. täytekakku. Meilläkin oli aikoinaan kotonani täytekakkuja useampia kun sukulaiset ja naapurit kävivät rotinoilla. Hyvä perinne, tarkoitus oli kai aikoinaan, että äiti voisi levät ja keskittyä vauvaan kun muut hoitivat ruoat. Ihana ja hyödyllinen perinne kertakaikkiaan.
Ja nää on sinusta sama asia kuin syntymäpäivät?
Ei ole.
Vastasin vain kysymykseen; "Onko jossain päin Suomea oikeasti yleinenkin tapa mennä juhliin oman kakun kanssa?
" Ei siis ollut kyse pelkästään syntymäpäivistä. Itse en kyllä pahastuisi jos joku toisin syntymäpäiville kakun, on ajatellut ja nähnyt vaivaa.
Mikä juhla se siis tarkalleen ottaen on kun äiti tulee kotiin synnytyssairaalasta?
Rotinat ovat Itä-Suomessa ja Länsi-Suomessa kai vietetään Varpajaisia. Molemmat kyllä ansaitsevat Juhlat paremmin kuin jotkut ikääntymisjuhlat. Mielestäni aikuisen ihmisen syntymäpäivissä ei ole erityistä juhlimista, taas vuosi takana, naisille ei ainakaan mitenkään imartelevia juhlia kun on 25-v ohitettu. Lasten synttärit kyllä juhlitaan ja sitten vanhusten kun ikä alkaa olla yli 70 v. Rippi- ja ylioppilasjuhlat ym. valmistujaisjuhlat sekä Ristiäiset ovat kyllä kivoja juhlia ja kakku tehdään myös nimipäiviksi useimmiten.
Eli mikä JUHLA se rotinat on?
Onko ihmisillä juhlavaatteet? Perhe kutsunut sinne? Kaikki vieraat yhtä aikaa? Jne.
Rotinat ovat sponaanit onnittelut vauvaperheelle sukulaisilta tai naapureilta ainakin maaseudulla. Kyllä sinne siisteissä vaatteissa kyläilemään tullaan ja vauvaa sekä äitiä katsomaan tuliaisten kera, mikä on yleensä esim. kakku. Rotinoille ei siis ketään kutsuta tosin saattaa olla useampi perhe samalla kertaa katsomassa vauvaa ja äitiä onnittelukäynneillä, riippuu ihan siitä miten paljon on sukulaisia ja ystäviä. Tarkoitus ei ole rasittaa äitiä, että hän pitäisi ruveta leipomaan ja keittelemään kahveja vieraille vaan vieraat tuovat juuri sitä varten tuliaiset mukanaan, ettei äidin tarvitsisi rasittaa itseään synnytyksen jälkeen.
Et edes tiedä mitä roinat tarkoittaa...
"Suomen kaakkoismurteissa rotinat merkitsee vastasynnyttäneelle naiselle vietäviä tuomisia tai lahjoja, useimmiten ruokatavaraa tai leivonnaisia. Se ei merkitse kestitystä synnyttäneen luona, vaan yksinomaan tuomisia."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muilla kokemuksia sellaisesta, että jonkun tutun naishenkilön on aina pakko tarjoutua leipomaan sinun juhliisi, vaikket sitä edes haluaisi?
Olen niin kyllästynyt siihen, että anopin pitäisi aina saada osallistua kaikkiin perhejuhliemme järjestelyihin ja tehdä sinne erilaisia leipomuksia jne... Pidän tietyntyyppisistä leivonnaisista ja tykkään leipomisesta, teen siis sen mielelläni itse enkä koe siitä mitään vaivaa. Anopin taas on aina pakko päästävä mukaan leipomaan, ja hänen on pakko tuoda ”edes muutama kuivakakku”, kun leipomisesta on muka minulle niin kovaa vaivaa.
Nyt on tulossa pojan syntymäpäivät ja anoppi on jo etukäteen ilmoittanut, että hän mielellään hoitaa leipomisen, kun juhlien järjestämisestä on minulle muka liian kovaa vaivaa. Sanoin, etten tarvitse apua ja siitä hän loukkaantui. ”eivätkö minun kakkuni kelpaa”. ”Sinä varmaan teet paljon parempia.”
Olen alkanut miettiä, että onko anoppi jotenkin kateellinen siitä, että saan järjestettyä juhlat ja ihmiset pitävät leipomuksistani (eikä hän saa kehuja)... Joka juhlia ennen saa käydä tappelun siitä, miksi häntä ei huolita juhlia järjestämään.
Tulee ihan helvetin paha mieli sun anopin puolesta. Ilmeisen hyvää tarkoittava ja ihana ihminen, mutt sinä miniänä olet ilmeisen sysipaska sisimmältäsi!!! Toivottavasti sitä niität mitä kylvät. Ts. sunkaltaiselle pitää selventää, eli toivottavasti tulet itse olemaan joskus anoppi ja ja saamaan ilkeilyä ja paskan puhumista selän takana joko miniän tai vävyn puolelta.
Minkälainen ihminen rienaa oman miehensä äitiä AV:lla?
Miten tuo on auttamista, kun on erikseen sanottu että apu ei ole tarpeen, mutta anoppi silti ottaa juhlat emännöidäkseen?
Jos tää että anoppi leipoo teidän juhliin on pahinta mitä tiedätte,niin ONNITTELUT.Ette todellakaan tiedä kuinka hyvin teillä on pullat uunissa anopin suhteen.
Sinne kahvipöytään vaan mukaan anopin leivonnaiset.Vai pelkäätkö että ne saa enempi kehuja kun sun tekemät?
No jostain pitää aina tietysti ärsyyntyä.Paremmin ymmärtäisin jos mättäis jos mummeli ottais kunnon lärvit juhlissa ja mokais ittensä, näitäki mummo ja kun on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hajusteet eri asia. Hankalia mm. migreenikoille tai astmaatikoille. Koristeetkin menevät liian pitkälle. Itse olen leiponut anopille raakakakkuja ja hän on ainakin tykännyt. Riippuisi siis juhlista ja anopista. En tuputtaisi mitään väkisin.
Vaihda hajusteiden, kakun tai koristeiden tilalle mikä tahansa asia, jonka joku toinen vaatii saada tehdä, kunnioittamatta isäntäväen kieltäytymistä. Millä perusteella kakkua saa tuputtaa väkisin, mutta koristeita ei?
Koska kakku on perinteinen kohtelias tuominen, ja se ei haittaa ketään millään tavalla.
Mä en ole ollut yksissäkään juhlissa (synttärit, rippijuhlat jne), joihin vieraat olisivat tuoneet pyytämättä kakkuja tai muuta ruokaa. Vieraat ovat tuoneet juhlittavalle lahjan ja kortin. Onko jossain päin Suomea oikeasti yleinenkin tapa mennä juhliin oman kakun kanssa?
Kyllä Itä-Suomessa on edelleenkin karjalaisperinteenä vieläkin Rotinat. Silloin tullaan katsomaan synnytyslaitokselta kotiutunutta äitiä ja vauvaa ja viedään tuomisiksi esim. täytekakku. Meilläkin oli aikoinaan kotonani täytekakkuja useampia kun sukulaiset ja naapurit kävivät rotinoilla. Hyvä perinne, tarkoitus oli kai aikoinaan, että äiti voisi levät ja keskittyä vauvaan kun muut hoitivat ruoat. Ihana ja hyödyllinen perinne kertakaikkiaan.
Ei ole.
Vastasin vain kysymykseen; "Onko jossain päin Suomea oikeasti yleinenkin tapa mennä juhliin oman kakun kanssa?
" Ei siis ollut kyse pelkästään syntymäpäivistä. Itse en kyllä pahastuisi jos joku toisin syntymäpäiville kakun, on ajatellut ja nähnyt vaivaa.
Mikä juhla se siis tarkalleen ottaen on kun äiti tulee kotiin synnytyssairaalasta?
Rotinat ovat Itä-Suomessa ja Länsi-Suomessa kai vietetään Varpajaisia. Molemmat kyllä ansaitsevat Juhlat paremmin kuin jotkut ikääntymisjuhlat. Mielestäni aikuisen ihmisen syntymäpäivissä ei ole erityistä juhlimista, taas vuosi takana, naisille ei ainakaan mitenkään imartelevia juhlia kun on 25-v ohitettu. Lasten synttärit kyllä juhlitaan ja sitten vanhusten kun ikä alkaa olla yli 70 v. Rippi- ja ylioppilasjuhlat ym. valmistujaisjuhlat sekä Ristiäiset ovat kyllä kivoja juhlia ja kakku tehdään myös nimipäiviksi useimmiten.
Onko ihmisillä juhlavaatteet? Perhe kutsunut sinne? Kaikki vieraat yhtä aikaa? Jne.
Rotinat ovat sponaanit onnittelut vauvaperheelle sukulaisilta tai naapureilta ainakin maaseudulla. Kyllä sinne siisteissä vaatteissa kyläilemään tullaan ja vauvaa sekä äitiä katsomaan tuliaisten kera, mikä on yleensä esim. kakku. Rotinoille ei siis ketään kutsuta tosin saattaa olla useampi perhe samalla kertaa katsomassa vauvaa ja äitiä onnittelukäynneillä, riippuu ihan siitä miten paljon on sukulaisia ja ystäviä. Tarkoitus ei ole rasittaa äitiä, että hän pitäisi ruveta leipomaan ja keittelemään kahveja vieraille vaan vieraat tuovat juuri sitä varten tuliaiset mukanaan, ettei äidin tarvitsisi rasittaa itseään synnytyksen jälkeen.
"Suomen kaakkoismurteissa rotinat merkitsee vastasynnyttäneelle naiselle vietäviä tuomisia tai lahjoja, useimmiten ruokatavaraa tai leivonnaisia. Se ei merkitse kestitystä synnyttäneen luona, vaan yksinomaan tuomisia."
En ole tuo jolle vastasit, mutta ainakin Itä-Suomessa rotinat käytännössä tarkoitti juuri sitä, että tultiin onnittelemaan ja katsomaan vauvaa, tuotiin mukana kahvitarjottavat ja samalla keiteltiin kahvit. Oli vielä ihan tietynlainen ympyrän muotoinen rotinapulla, joka tuotiin. Nämä rotinoilla käynti muistot on omasta lapsuudestani jo melkein 40 vuoden takaa. Hämeessä, missä nyt asun, rotinaperinne on ihan vieras. Ainoastaan oma äitini on tullut rotinapullineen katsomaan vauvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
En ole tuo jolle vastasit, mutta ainakin Itä-Suomessa rotinat käytännössä tarkoitti juuri sitä, että tultiin onnittelemaan ja katsomaan vauvaa, tuotiin mukana kahvitarjottavat ja samalla keiteltiin kahvit. Oli vielä ihan tietynlainen ympyrän muotoinen rotinapulla, joka tuotiin. Nämä rotinoilla käynti muistot on omasta lapsuudestani jo melkein 40 vuoden takaa. Hämeessä, missä nyt asun, rotinaperinne on ihan vieras. Ainoastaan oma äitini on tullut rotinapullineen katsomaan vauvaa.
Silti kyse ei ole JUHLASTA.
Vierailija kirjoitti:
Karjalaiset juuret omaavana olen tottunut siihen, että suvun juhlissa on tarjottavaa yllin kyllin. Anopin kakut sopisivat ihan hyvin sekaan. Ylimääräiset voi viedä työoaikalle, kyllä ne siellä kelpaavat.
Näitä karjalaisia juuria on sattuneesta syystä joka toisella vastaantulijalla, minullakin. En kuuna päivänä kehtaisi viedä omaa kakkuani sukulaisen järjestämiin juhliin, ja pitäisin todella epäkohteliaana, jos joku toisi tarjottavat minun järjestämiini. Tarjottavaa pitää olla tarpeeksi, mutta juhlien järjestäjä saa rauhassa päättää ja järjestää omin neuvoin, jos apua ei haluta.
Tämä kopioitu suoraan juhlien etikettioppaasta:
Vieraan tulee muistaa mm.
– Voi tarjota emännälle apua, mutta emäntä päättää, ottaako tarjouksen vastaan.
– Osoittaa arvostavansa talon tarjoiluja, syömisiä ja juomisia:
Kyllä nyt yksi kuivakakku johonkin pöydännurkkaan mahtuu?
Kun et itse tee siitä numeroa niin ei kukaan muukaan.
Ei kannata alkaa riidellä mokomasta, vaan otat kakun vastaan ja kiität.
Ei ole isoja ongelmia aloittajalla elämässään ollut jos noin helppo asia menee vaikeaksi.
Jos kakku ei vieraille maistu, niin mitämä väliä?
Tosiaan viet kaun töihin, siellä yleensä kakut ja pullat hupenee.
Tosiaan tuntuu, että kyse on sekä valtataistelusta, että siitä, että aloittajan hieno kattaus menee pilalle yhden tiikerikakun vuoksi.
Tämä kuvaa kyllä hyvin kuinka pinnallista elämää jotkut elävät.
Toivottavasti ei elämän todellisuus joskus jysähdä ja lujaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nyt yksi kuivakakku johonkin pöydännurkkaan mahtuu?
Kun et itse tee siitä numeroa niin ei kukaan muukaan.
Ei kannata alkaa riidellä mokomasta, vaan otat kakun vastaan ja kiität.
Ei ole isoja ongelmia aloittajalla elämässään ollut jos noin helppo asia menee vaikeaksi.Jos kakku ei vieraille maistu, niin mitämä väliä?
Tosiaan viet kaun töihin, siellä yleensä kakut ja pullat hupenee.Tosiaan tuntuu, että kyse on sekä valtataistelusta, että siitä, että aloittajan hieno kattaus menee pilalle yhden tiikerikakun vuoksi.
Tämä kuvaa kyllä hyvin kuinka pinnallista elämää jotkut elävät.
Toivottavasti ei elämän todellisuus joskus jysähdä ja lujaa.
Miksi ihmeessä ap:n pitäisi antaa periksi valtataistelussa, eikä sen joka aktiivisesti tunkee toisen reviirille ja kotiin? Hänhän tässä väärin toimii, ei ap.
EI anoppi olekaan tuomassa juhlien koko tarjottavia.
Vai yhden kakun.
Eikä ole arvostelemassa aloittajan omia tarjottavia.
Oli etiketti mikä hyvänsä, niin nyt ei kait ole kyse mistään linnan juhlista?
Vierailija kirjoitti:
EI anoppi olekaan tuomassa juhlien koko tarjottavia.
Vai yhden kakun.
Eikä ole arvostelemassa aloittajan omia tarjottavia.
Oli etiketti mikä hyvänsä, niin nyt ei kait ole kyse mistään linnan juhlista?
Se kakku on anopin symboli sille, että hän ei kunnioita ap:ta eikä tämän asettamia perheen rajoja. Siksi sitä ei pidä ottaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
"Suomen kaakkoismurteissa rotinat merkitsee vastasynnyttäneelle naiselle vietäviä tuomisia tai lahjoja, useimmiten ruokatavaraa tai leivonnaisia. Se ei merkitse kestitystä synnyttäneen luona, vaan yksinomaan tuomisia."En ole tuo jolle vastasit, mutta ainakin Itä-Suomessa rotinat käytännössä tarkoitti juuri sitä, että tultiin onnittelemaan ja katsomaan vauvaa, tuotiin mukana kahvitarjottavat ja samalla keiteltiin kahvit. Oli vielä ihan tietynlainen ympyrän muotoinen rotinapulla, joka tuotiin. Nämä rotinoilla käynti muistot on omasta lapsuudestani jo melkein 40 vuoden takaa. Hämeessä, missä nyt asun, rotinaperinne on ihan vieras. Ainoastaan oma äitini on tullut rotinapullineen katsomaan vauvaa.
Rauhoitu. Tässä vaan vastattiin sulle rotinaperinteeseen, ei mihinkään muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
"Suomen kaakkoismurteissa rotinat merkitsee vastasynnyttäneelle naiselle vietäviä tuomisia tai lahjoja, useimmiten ruokatavaraa tai leivonnaisia. Se ei merkitse kestitystä synnyttäneen luona, vaan yksinomaan tuomisia."En ole tuo jolle vastasit, mutta ainakin Itä-Suomessa rotinat käytännössä tarkoitti juuri sitä, että tultiin onnittelemaan ja katsomaan vauvaa, tuotiin mukana kahvitarjottavat ja samalla keiteltiin kahvit. Oli vielä ihan tietynlainen ympyrän muotoinen rotinapulla, joka tuotiin. Nämä rotinoilla käynti muistot on omasta lapsuudestani jo melkein 40 vuoden takaa. Hämeessä, missä nyt asun, rotinaperinne on ihan vieras. Ainoastaan oma äitini on tullut rotinapullineen katsomaan vauvaa.
Rauhoitu. Tässä vaan vastattiin sulle rotinaperinteeseen, ei mihinkään muuhun.
Kyllä minä tiedän mikä on rotinat. Se ei vaan edelleenkään ole JUHLA. Vaikka siitä kuinka jauhettaisiin. Ei liity ketjun aiheeseen mitenkään.
Viisas valitsee sotansa. En minä lähde analysoimaan yrittääkö anoppi vallata juhlani tiikerikakulla. Tiikeri symboloi voimaa ja hallitsijuutta että toisaalta :D Kyse voi olla, että hän haluaa osallistua tavalla tai toisella. Saa tuoda enkä pahastu. Jos aletaan päsmäämään tai kovasti tekemään numeroa itsestään niin sitten pyydän suoraan rauhoittumaan.
Ihmiset ovat hassuja ja vähän katselen touhua ennen kuin alan taistella oikeuksistani ja vallasta. En kyllä taistele ollenkaan jos kyseessä on kuivakakku. Ei ihmiset ajattele ja toimi samalla lailla. Jos koen, että minun ylitseni yritetään kävellä niin laitan öykkäreille jauhot suuhun. Harvoin kimmastun, suhtaudun asioihin aika maltillisesti koska olen luonteeltani positiivinen ja rauhallinen, harkitseva.
Tämä on kyllä todella mitätöivää. Kas kun ei suoraan sano, että poika vaimoineen ovat niin noloja, etteivät itse kykene lapselle synttäreitä järjestämään. Mutta ei hätää, mummu järjestää! Saa sit taas syyn kehua itseään ja kiillottaa sädekehäänsä.