Vaikuttaako kahvinjuonti nukkumiseesi?
Usein sanotaan, että illalla juotu kahvi vie yöunet. Pitääkö tämä paikkaansa?
Vältteletkö iltakahveja?
Kommentit (37)
Mulla ei, tai jos jotenkin päin vaikuttaa, niin se auttaa nukkumaan. Mulla kofeiini on aina ollut vahvasti rauhoittava ja unettava aine.
Ihan joskus satunnaisesti saattaa viedä yöunet. Tai sitten se on joku muu syy.
En vaan ehdi nukkumaan tarpeeksi, joten iltaisin kun pääsee nukkumaan, uni tulee yleensä heti. Ja kello soi 5.
Ei, mutta sen verran että vessassa joutuu yöllä käymään, jos pannullisen riipaisee yömyssyksi.
Unitutkijat tosin totesivat jossain, että vaikuttaa unen laatuun. Ehkä parantavasti?
Ei ole ikinä vaikuttanut. Olen myös opettanut vanhemmilleni, että kahvia voi juoda ihan hyvin vielä illalla.
Luullakseni nukkuminen on hankalaa samalla kuin juo kahvia.
Klo 15 jälkeen ei missään tapauksessa kahvia minulle. Ei mitään toivoa nukkumisesta seuraavana yönä, jos juon myöhemmin kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Monet valittavat, että eivät voi nukkua jos juovat kahvia.
Minulla on toisin. Jos nukun en voi juoda kahvia.
Mä en ole koskaan juonut illalla myöhään kahvia. Joten en tiedä vaikuttaisiko yöuniini. Vahvaa vihreää teetä kyllä juon yöllä ja ei vaikuta negatiivisesti unen saantiin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei, tai jos jotenkin päin vaikuttaa, niin se auttaa nukkumaan. Mulla kofeiini on aina ollut vahvasti rauhoittava ja unettava aine.
Onko sulla adhd :D Tutun lapsi juo kahvia aina ennen koulua, koska se rauhoittaa. Lapsella siis adhd diagnoosi.
Vierailija kirjoitti:
Ootko hauska ihminen vain täällä vai ihan irlkin? (no ei oikeesti ollut mitään hauskaa tässä)
Asiaa tutkineet sanovat, että aivokäyrissä näkee unen laadun heikentymisen niilläkin, jotka sanovat ettei vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Asiaa tutkineet sanovat, että aivokäyrissä näkee unen laadun heikentymisen niilläkin, jotka sanovat ettei vaikuta.
Kaipaisin todisteita. Tälläinen "tutkimustyö" kun saattaa olla ihan mutuiluakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko hauska ihminen vain täällä vai ihan irlkin? (no ei oikeesti ollut mitään hauskaa tässä)
Aina ei osu huumorintaju yksiin. Minusta tämä oli hauska.
Minua nukuttaa paremmin ilta kahvin jälkeen. M39
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaipaisin todisteita. Tälläinen "tutkimustyö" kun saattaa olla ihan mutuiluakin.
Aloita vaikka noilla
Landolt et al. (1995): "Caffeine Reduces Low-Frequency Delta Activity in the Human Sleep EEG"
Drake et al. (2013): "Caffeine Effects on Sleep Taken 0, 3, or 6 Hours before Going to Bed"
Clark & Landolt (2017): "Coffee, Caffeine, and Sleep: A Systematic Review of Epidemiological Studies and Randomized Controlled Trials"
Juon kahvia vain aamuisin, joskus harvoin kofeiinitonta illalla.
Korkea kofeiinin sietokyky johtuu joko korkeasta toleranssista tai sitten peritystä ominaisuudesta jossa maksa poistaa kofeiinin erityisen nopeasti verenkierrosta.
Mä nukun nykyään tosi hyvin ja juon kahvia iltaisinkin, joten ei vaikuta.