Miten järjestää lapsen päivähoito tässä tilanteessa?
Äidin työ vuorotyötä. Työvuorot tulee tietoon paria viikkoa ennen. Isällä päivätyö, mutta työpäivät voivat olla lyhyelläkin varoitusajalla pitkiä, eli voi olla myöhäistä iltaa ja aikaista aamua.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinä pystyisit hoitamaan kaikki aamut?
Enhän minä kaikkia aamuja pystyisi. Joskus töihin lähdettövä klo 6, joskus taas vasta puolen päivän jälkeen. Ap
Mies pystyy hoitamaan kaikki aamut?
No juuri se hankaluus tässä olisi, kun ennakkoon ei voi miehen työvuoroja aina ennustaa. Usein työt alkavat jo kuuden aikaan ja muutoin vasta seitsemän kahdeksan aikaan.
Ok, aloituksesta sai käsityksen, että mies on kuin toimistotyössä ja poislähtö toisinaan myöhemmin.
Ai joo aikaista aamua olikin siellä. Sori.
Miehesikin on työaikalain piirissä. Tuo ei kuulosta lainmukaiselta järjestelyltä.
Se on vain järjestettävä kahden viikon jaksoissa. Jos joku kiva auttaisi pientä palkkiota vastaan niissä iltapäivissä kun miehellä venyy ja sinulla töitä?
Aamuthan voi hoitaa mies sun ollessa töissä.
Onneksi lapset kasvaa 😊 helpotti tuo rumba kun kaikki ovat koululaisia ja pärjäävät muutaman tunnin keskenään. Meidät pelasti aikoinaan aivan ihana naapuri. Vastavuoroisesti autan edelleen kaikessa missä voin olla avuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko miehesi työ kuitenkin sellaista, että voisi lähteä aina ennen 17 jos haluaisi?
Joskus näin olisi. Toisinaan taas monena iltana työt saattaisi kestää myöhään iltaan.
Niillä ylitöilläkin on ihan laillisesti asetetut rajat. Eikö työnantaja noudata niitä?
Esim postilla ei noudateta. Nyt kun jakelupäiviä vähennetty niin toiset päivät venyvät iltakahdeksaan asti. Ja nuo vuorot selviää vasta saman päivän aamuna. Näitä on helkutin vaikea selvittää muille ja just varsinkin päiväkodeille.
Ja lain mukaan työvuorot tosiaan pitää ilmoittaa ennakkoon. Ylityöstä sovitaan erikseen ja siihen ei ole pakko suostua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuoropäiväkotipaikkaa ei saa, kun miehellä ei periaatteessa ole vuorotyötä.
No saahan.
Mutta sinnehän tulisi ilmoittaa työajat hyvissä ajoin, eikö? Ja miehen työvuorot saattavat muuttua pitkin viikkoa.
Jos vanhempien työajat ovat sellaiset, ettei tavallisen päiväkodin aukiolot riitä, on lapsen paikka vuoropäiväkodissa. Hoitoajat ilmoitetaan sillä aikataululla kuin pystytään. Sitä varten ne vuoropäiväkodit on, että epätyypillisiä työaikoja tekevät saavat lapselleen hoidon.
Eli vuoropäiväkotiin riittää ilmoitus hoidon tarpeesta edellispäivänä? Sittenhän asiassa ei ole ongelmaa. Olin siinä luulossa, että vuorot pitää ilmoittaa vähintään viikkoa, kahta ennen. Ap
Tiedäthän sinä ne omat vuorosi pari viikkoa eteenpäin, niinhän sinä avauksessa kirjoitit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No saahan.
Mutta sinnehän tulisi ilmoittaa työajat hyvissä ajoin, eikö? Ja miehen työvuorot saattavat muuttua pitkin viikkoa.
Jos vanhempien työajat ovat sellaiset, ettei tavallisen päiväkodin aukiolot riitä, on lapsen paikka vuoropäiväkodissa. Hoitoajat ilmoitetaan sillä aikataululla kuin pystytään. Sitä varten ne vuoropäiväkodit on, että epätyypillisiä työaikoja tekevät saavat lapselleen hoidon.
Eli vuoropäiväkotiin riittää ilmoitus hoidon tarpeesta edellispäivänä? Sittenhän asiassa ei ole ongelmaa. Olin siinä luulossa, että vuorot pitää ilmoittaa vähintään viikkoa, kahta ennen. Ap
Kuulostaa lähinnä siltä, että etsit syitä siihen ettet mene töihin. Toisaalta en käsitä miksi miehesi suostuu tuollaiseen työrytmiin ettei itse tiedä milloin on töissä, ei halua hoitaa lapsiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko miehesi työ kuitenkin sellaista, että voisi lähteä aina ennen 17 jos haluaisi?
Joskus näin olisi. Toisinaan taas monena iltana työt saattaisi kestää myöhään iltaan.
Niillä ylitöilläkin on ihan laillisesti asetetut rajat. Eikö työnantaja noudata niitä?
Työ olisi siis aika epäsäännöllisin ajoin. Kyllä työnantaja varmasti lakia noudattaa.
Lainmukaan työajat kyllä pitää olla tiedossa oliko viikkoa ennen työvuoroa. Sovitusta voi tietenkin tarvittaessa joustaa mutta mikään pakko joustoon ei ole jos työaika on sovittu loppumaan esim. klo 17.
Vierailija kirjoitti:
Se on vain järjestettävä kahden viikon jaksoissa. Jos joku kiva auttaisi pientä palkkiota vastaan niissä iltapäivissä kun miehellä venyy ja sinulla töitä?
Aamuthan voi hoitaa mies sun ollessa töissä.
Onneksi lapset kasvaa 😊 helpotti tuo rumba kun kaikki ovat koululaisia ja pärjäävät muutaman tunnin keskenään. Meidät pelasti aikoinaan aivan ihana naapuri. Vastavuoroisesti autan edelleen kaikessa missä voin olla avuksi.
Välillä siis aikaiset aamuvuorot osuvat molemmille samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työ olisi siis aika epäsäännöllisin ajoin. Kyllä työnantaja varmasti lakia noudattaa.
Lainmukaan työajat kyllä pitää olla tiedossa oliko viikkoa ennen työvuoroa. Sovitusta voi tietenkin tarvittaessa joustaa mutta mikään pakko joustoon ei ole jos työaika on sovittu loppumaan esim. klo 17.
Tiettyä työaikaa ei ole sovittu. Työtä tehdöön silloin kuin tarve on. Ap
Ai että kuudelta voi alkaa miehenkin työt? Voi hitsi.. onko lasta mahdollista viedä jo kuudelta hoitoon? Tai sitten muutos miehen työsopimukseen ja saisitte sen vuoropäiväkotipaikan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No saahan.
Tiedäthän sinä ne omat vuorosi pari viikkoa eteenpäin, niinhän sinä avauksessa kirjoitit.
Ap puhui varmaan miehen työvuoroista kun silläkin ne heilahtelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No saahan.
Minä kyllä tiedän. Riittääkö päiväkotiin siis vain ilmoitus toisen työvuoroista? Ap
Ei se ole ylitöitä, jos joutuu töihin seitsemältä ja työaika on merkitty joustavaksi. Itse olen ollut it-tuessa ja joskus tuli edellisenä iltana tieto, että tietyt ohjelmat tai päivitykset on oltava asennettu huomenna kahdeksaan mennessä. Tämä oli iosmman atk-osaston veetuilua meille mitättömille konttoreiden mikrotukihenkilöille, ei oman esimiehen, etteivät kertoneet ajoissa. Valitin kyllä tästä tavasta ja sain enemmän veetuilua osakseni tyyliin voihan sitä vaihtaa työpaikkaa. Työmatkalle voi myös joutua niin, että paikalla pitää olla kahdeksalta ja se on ihan laillista. Tai jos on asentaja, periaatteessa päivätyö, mutta työmaa voi tietyillä aloilla olla kauempanakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinä pystyisit hoitamaan kaikki aamut?
Enhän minä kaikkia aamuja pystyisi. Joskus töihin lähdettövä klo 6, joskus taas vasta puolen päivän jälkeen. Ap
Mies pystyy hoitamaan kaikki aamut?
No juuri se hankaluus tässä olisi, kun ennakkoon ei voi miehen työvuoroja aina ennustaa. Usein työt alkavat jo kuuden aikaan ja muutoin vasta seitsemän kahdeksan aikaan.
Miehesi työ ei ole tyypillistä päivätyötä, vaan kuulostaa ihan joltain muulta. Vie vuoropäiväkotiin. Työskentelen itse miesvaltaisella alalla ja kyllä ne miehet hakevat/vievät lapsiaan päivähoitoon omalla vuorollaan, kun vaimo on töissä. Siis on pakko, silloin lähdetään ajoissa töistä pois.
Tämä. Minä olen työpäivinäni koko päivän töissä ja mies on täysin vastuussa lapsen viennistä ja hakemisesta, alkuun selitteli kuinka ”ei ehdi hakea silloin ja nyt myöhästyy” jne. Sanoin että no soittaa päiväkotiin, en minä voi asialle mitään tehdä... joka kerta on lapsen ajoissa hakenut :D
Miehelleni nyt vähän selkärankaa ja pitää kiinni omista velvollisuuksista perhettä kohtaan. Lapsi on molempien, joten tässä joustaa molempien työnantaja. Tiedoksi: sairaspäiviä tulee myös ja sekään ei voi kaatua vain naisen työyhteisön riesaksi. Nämä tietysti jaetaan tasapuolisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No saahan.
Ap puhui varmaan miehen työvuoroista kun silläkin ne heilahtelee.
En ymmärrä, mihin ap:n lapsi tarvitsee hoitoa silloin kun ap ei ole töissä. Ap tietää vuoronsa etukäteen pari viikkoa ja voi ilmoittaa ne hoitopaikkaan. Ja kun hän ei ole töissä, hän voi hoitaa lapsensa itse. Mikä ongelma?
Ap, jos miehesi on palkkatyössä, hän pyytää työnantajaltaan todistuksen siitä, että työaika on epäsäännöllistä. Jos hän on yrittäjä tai ammatinharjoittaja, hän kirjoittaa itse selvityksen asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No saahan.
Minä kyllä tiedän. Riittääkö päiväkotiin siis vain ilmoitus toisen työvuoroista? Ap
Ei heitä kiinnosta teidän työvuoronne vaan minkä ajan lapsi on hoidossa Ja koska.
Mies ei mitenkään pysty vaikuttamaan siihen milloin työt kestää pidempään, milloin hän pääsee pois normi aikaan. Mikä työsopimuksessa on hänen työaikansa? Epäsäännöllinen vuorotyö?