Nyt mammat oikeasti, nettikirppareista.
Mulla ei paljoa kokemusta ole, mutta ne muutamat kerrat jolloin olen ostanut, on olleet aika stressaavia. Eilinen meni sitten ihan yli hilseen minulta.
Klo 13.45. Selaan kahvipaussilla facea, bongaan tuotteen jota oon etsinyt. Täppään siihen äkkiä varauksen. Klo 13.55, kotikäynnille töissä. Klo 15.55 palaan kotikäynniltä, heitän tarvikkeet toimistolle, lähden ajamaan kotiin. Työmatka on pitkä ja käyn myös kauppa- ja apteekkiasiat samalla. Olen kotona klo 17.45. Vilkaisen puhelinta, aha, viestejä useampikin. Lopputulema: tavaran myyjä oli laittanut viestin, sitten faceen viestin että vastaatko yv ja sitten lopulta, että koska en vastannut, menee seuraavalle.
Kaikki eivät elä känny liimattuna käteen. On elämää, on työtä. Ei vaan voi olla koko ajan luurissa kiinni. Ja jos ei 3½ tuntia riitä reagoimatta, niin huh huh. Tai tässä tapauksessa alle 2 h ei riittänyt, tuote oli mennyt jo muille vastaamattomuuteni takia.
Muutenkaan mä en jaksa olla kännyllä viestittelemässä 24/7. Vähän aikaa sitten, kun oikeastaan ekan kerran tein kauppaa niin, että tavara kauempana, vastapuolella oli ihminen joka ihan koko ajan laittoi tilannetietoa tavarasta. Nyt laitoin sen kassiin, lähden kohta asioille. Nyt oon ärrällä ja katon sopivaa pakettia. Nyt se lähti. Kuvakaappauksia joka tilanteesta. Vastasin kerran, että kiitos. 2 päivän kuluttua tuli viestiä, että onko tuote jo tullut perille. Juu saapumisilmoitus tuli, mutta en ole ehtinyt hakea. Pyysi viestin sitten kun on haettu. (Miksi? Tuote on maksettu ja hän on jo osuutensa hoitanut, mitä se enää häntä liikuttaa? En laittanut viestiä.) Vielä tuli varmisteluviesti, että onko tuote mulla, mitä tykkään. Kiitos, hyvä on ja asia on nyt loppuun käsitelty, hyvää jatkoa.
Argh.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
On olemassa sellanen kauppapaikka kuin tori.fi.
Kun kysyy asiallisen kysymyksen ei vastata yhtään mitään enkä ole koskaan pyytänyt edes varaamaan. Luulisi nyt että edes tekstareihin vastataan mutta kun ei. Suurin osa on onneksi ollut asiallisia myyjiä.
Kun kysytte tuotteesta jotain Torissa myyjältä niin soitetteko, laitatteko tekstarin vai viestin ilmoituksen kautta?
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei paljoa kokemusta ole, mutta ne muutamat kerrat jolloin olen ostanut, on olleet aika stressaavia. Eilinen meni sitten ihan yli hilseen minulta.
Klo 13.45. Selaan kahvipaussilla facea, bongaan tuotteen jota oon etsinyt. Täppään siihen äkkiä varauksen. Klo 13.55, kotikäynnille töissä. Klo 15.55 palaan kotikäynniltä, heitän tarvikkeet toimistolle, lähden ajamaan kotiin. Työmatka on pitkä ja käyn myös kauppa- ja apteekkiasiat samalla. Olen kotona klo 17.45. Vilkaisen puhelinta, aha, viestejä useampikin. Lopputulema: tavaran myyjä oli laittanut viestin, sitten faceen viestin että vastaatko yv ja sitten lopulta, että koska en vastannut, menee seuraavalle.
Kaikki eivät elä känny liimattuna käteen. On elämää, on työtä. Ei vaan voi olla koko ajan luurissa kiinni. Ja jos ei 3½ tuntia riitä reagoimatta, niin huh huh. Tai tässä tapauksessa alle 2 h ei riittänyt, tuote oli mennyt jo muille vastaamattomuuteni takia.
Muutenkaan mä en jaksa olla kännyllä viestittelemässä 24/7. Vähän aikaa sitten, kun oikeastaan ekan kerran tein kauppaa niin, että tavara kauempana, vastapuolella oli ihminen joka ihan koko ajan laittoi tilannetietoa tavarasta. Nyt laitoin sen kassiin, lähden kohta asioille. Nyt oon ärrällä ja katon sopivaa pakettia. Nyt se lähti. Kuvakaappauksia joka tilanteesta. Vastasin kerran, että kiitos. 2 päivän kuluttua tuli viestiä, että onko tuote jo tullut perille. Juu saapumisilmoitus tuli, mutta en ole ehtinyt hakea. Pyysi viestin sitten kun on haettu. (Miksi? Tuote on maksettu ja hän on jo osuutensa hoitanut, mitä se enää häntä liikuttaa? En laittanut viestiä.) Vielä tuli varmisteluviesti, että onko tuote mulla, mitä tykkään. Kiitos, hyvä on ja asia on nyt loppuun käsitelty, hyvää jatkoa.
Argh.
No joo ja ei. Myyn itse tavaran sille joka ensimmäisenä sen ilmoittaa hakevansa pois päivineen ja kellonaikoineen. Jos siis olisit vastannut tuotteeseeni että otat sen, mutta ei mitään muuta tunteihin, niin olisin todellakin myynyt seuraavalle, kun halukkaita vielä siinä vaiheessa muitakin oli. En ottaisi sinun työpäiväsi takia riskiä että tavara jääkin käsiin, jos voin ojentaa sen seuraavallekin. Ensi kerralla siis ilmoita selkeästi että olet nyt töissä, mutta tulet hakemaan huomenna klo 15-17, ja pyydä tilinumero mihin maksat tavaran vielä tänä iltana, heti kun pääset kotiin.
Äläkä varaa tavaroita töissä, jollet sitten pysty vastaamaan viesteihin. Tee se sitten kotona illalla kun on aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole reilua, ellei sitten tuossa ole ilmaistu, että nopein hakia saa. Itse olen paljon tällä tavalla päässyt tavarasta eroon, esim. muuton yhteydessä ei ole aikaa odotella koko päivää vaan se kuka ensin ehtii hakee parhaat päältä.
Tyrsk aahhhahhahah Hakia aahhahahaahhhahhaaaaaa. No tietää tason millä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Kun kysytte tuotteesta jotain Torissa myyjältä niin soitetteko, laitatteko tekstarin vai viestin ilmoituksen kautta?
Tekstariin / meiliin ehdotuksen milloin tulisin kstsomaan tuotetta ja lisäkysymykset...jos siis oikeasti haluan juuri sen nimenomaisen kohteen.
Ilmoituksen kautta viestillä kysymykset, jos ei ole niin väliämettä joku muu ehtii väliin.
Pari lasten fillaria ostanut tori kautta. 1 myi paskempaa kuin kuvauksessa kehui ja järkkäsi vaimonsa näyttämään sitä romua. Vaimo ei osannut vastata yhteenkään kysymykseen, ei ollut lupaa tingata ja kun luin ilmoituksesta että tässä pitäis olla valo ja lukko mukana....meni tosi noloksi. Kiva tuhlata toisten aikaa.
Juu, aika kummallista ostajaa ja myyjää on tullut vastaan. Sellaisia jotka laittaa tylyyn sävyyn/komentelevia viestejä. Ja sellaisia jotka tinkaa jo valmiiksi lähes ilmaista hintaa alas, tai sitten ostaja vaan yhtäkkiä häviää vaikka ensin ollut tosi kiinnostunut tuotteesta ja lähetellyt lisätietopyyntöä. Sitten kun oon laittanut lisäkuvia ja nähnyt vaivaa lisätietojen laittamisessa niin sen jälkeen ei sit kuulukaan enään mitään. Ja esim. Avent tuttipulloja möin muovikassillisen hintaan 5e yhteensä. Ja ostaja sanoi ostavansa mutta siirteli sovittua tapaamisaikaa useaan otteeseen. Vein ne siis hänelle hänen lähikauppansa kulmille. Ja sittenkin ilmoitti lopulta paikalle saavuttuaan että hänellä ei ole rahaa, jos annat tilinumeron niin hän maksaa kun tulee kelalta/sossusta rahaa. Vastasin että ok, mut tavaran saat vasta maksun jälkeen. Kummasti alkoikin sitten se 5e käteistä löytymään...Että ei maksanut vaivaa kyllä se kauppa. Mut säälitti viedä roskikseenkaan hyvää tavaraa, siks jaksoin sen ostajan temppuilua...
Torissa on tolkuton määrä "ostajia", jotka laittavat viestin, että onko tuote vielä myytävänä, ja että haluavat ostaa sen. Toiset ilmoittavat jopa päivän, koska laittavat rahaa tilille ym, mutta näiden viestien jälkeen näistä ns. ostajista ei enää koskaan kuulu mitään. Kuinka vaikeaa on laittaa viesti, että ei haluakaan ostaa tuotetta? Aivan käsittämätöntä feidaamista. Suurella osalla ihmisistä ei tunnu olevan hajuakaan alkeellisimmista käytöstavoista.
Esimerkki: Minulla on ollut Torissa pari viikkoa myynnissä yksi kirja. Tästä kirjasta on tullut neljä viestiä, tyyliin, että ostaa kirjan, jos se on vielä vapaana. Viimeisin ostajaehdokas kirjoitti, että voisi tulla saman tien hakemaan kirjan. No, yksikään näistä neljästä ei ole sen ensimmäisen viestin jälkeen koskaan enää palannut asiaan, kun olen itse vastannut, että miten heille kaupanteko sopisi parhaiten, postittamalla vai noutamalla. Huoh, mitä porukkaa.
Onhan näitä. Olen myynyt FB-kirpparilla tavaraa, joihin on ollut jonoksi asti porukkaa ja sitten lopulta tavara on jäänyt myymättä. On haluttu varata viikoksi tai seuraavaan palkkapäivään asti, luvataan ja vannotaan että tullaan noutamaan. Päivää ennen noutoa tulee viesti "joudunkin perumaan kaupat, sori", tai sitten ostajasta ei kuulu mitään. Sitten on nämä joiden pitää saada kaikki lähes ilmaiseksi. Myin uutta tyynyä 5 eurolla. Ostaja kyseli josko laittaisin postilla, ja että tarjoaa 5 euroa _posteineen_. Sepäs olisikin kannattava kauppa, kun näkisin vaivan postittaa tavaran ja jäisin vielä tappiollekin. Kysyin tältä ostajalta, että onko tietoinen paljonko postitus maksaa. Ikinä ei vastannut mitään, ehkä hyvä niin. Noh, sitten on nämä "voitko toimittaa tuotteen mulle"? En todellakaan voi. Mielestäni oletus on se, että ostaja noutaa tuotteen. En todellakaan lähde kiikuttamaan tavaraa omalla ajallani ja kustannuksellani ympäri kyliä muutaman euron takia. Eri asia jos sovitaan treffit jonnekin, jossa muutenkin liikkuisin.
Vierailija kirjoitti:
öh, mitäh? Pitääkö nykyisin siis ilmoittaa "olen töissä" ja ettei voi työpäivän aikana viestiä vaan vasta esim. klo 17-18 jälkeen illalla?
Ovatko nämä kirppismyyjät tai ylläpitäjät siis kaikki työttömiä?
Niiiin tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, itse myyjänä voin kertoa myös pari kauhutarinaa :D Ja valitettavasti nämä ovat ihan totta.
1. Myin paikallisella fb-kirpparilla kissanruokaa. Muutaman sellaisen purkin. Kirjoitin, että toivoisin pääseväni niistä mahdollisimman pian eroon. Saa tuoda halutessaan esim. suklaalevyn, mutta ei ole pakko. Sitten tuli monta "jono", "jono", "jono". Kirjoitin, että ekana tullut saa purkit. Sitten aloin saamaan vihasi yksityisviestejä, kuinka on törkeää, että laitan jonkun kilpajuoksun pystyyn. Lopulta yksi yv:n laittaja kertoi tekevänsä minusta ylläpidolle valituksen ja kirjoitti julkisen tekstin, kuinka minun kanssa ei kannata tehdä kauppoja. Että sellaset kissanpurkki terveiset <3
2. Myin 2e:lla yhdet lapsen sukkahousut. Ostajaehkokas pyysi sukkahousuista mittoja. Lähetin ne. Halusi tarkempaa kuvaa pinnasta. Lähetin pinnastakin kuvan. Halusi tietää paljon vyötärö venyy. Vastasin, että normaalisti. Hän pyysi, voisinko kuvata videolla, kuinka venyvät sukkahousut on. Jostain kumman syystä suostuin ja lähetin hänelle videon. Voi luoja! Noh, hän sitten vastasi, että voi 1,50e:lla ostaa ne. Sanoin, että pidättäydyn pyytämässäni 2e:ssa. Vastasi, ettei mielestään oo 2e:n arvonen. No en tiedä, mutta tuhlasin elämästäni varmaan tunnin tohon episodiin.
Kiitos esimerkistä. Tulipahan naurettua. Pyydetään videota . Miten joku edes keksii moisen.
Tuli mieleen, että olisiko kyseessä ollut joku sukkahousufetisisti, joka halusi uutta runkkumatskua videon muodossa...
Varmaan moni on tämän sanonut, mutta eihän sitä nyt hyvänen aika tarvitse 24/7 kännykällä olla, mutta jos varaat jonkun tuotteen, niin siitä kannattaa heti laittaa viestiä tälle myyjälle, ihan vaikka että "pistän viestiä kun pääsen kotiin" jos ei ehdi muuta näpytellä. Niitä hupivarailijoita on oikeasti aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Lol, voin kuvitella että ap on uusi jäsen oman alueeni fb kirppiksellä. Meillä on 30min aikaraja jonka sisällö täytyy olla nouto sovittu jos varaa myyntikohteen. Sekös harmittaa lukutaidottomia idiootteja ja ilmeisesti avautuvat näistä sitten täällä xD
Onko tämä "varaan" fb-kirppiskielellä todellakin sama kuin suomeksi ostan?!?
Mun veljen tyttö ei saanut kesäksi töitä ja ehdotin hänelle vähän käytettyä.
Näytin miten teen ja hän perässä. Veljen vaimo on opettaja ja he sitten yhdessä penkoivat kotia ja tyttö teki ilmoituksia.
Joka pe vei sen viikon laatikot ja na urakka uudestaan.
Sitten löytyi muutama huonekalu ja päätti laittaa toriin .
Tämä tapahtui kesällä. Vieläkään ei ole yhtään huonekalua noudettu. Kiroaa, kun huonekaluja ei voi laittaa vähän käytettyyn.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä koko käyttäymistä pidä muuttaa, mutta jos jotain varaa kannattaisi olla vähän hereillä.
Työpaikalla ei voi roikkua puhelimessa, lukuunottamatta taukoja. Töissä kun ollaan, tehdään töitä, eikä "olla vähän hereillä" jonku hätäisen kirpparimyyjän takia.
Ihan helvetin rasittavaa puuhaa, en ymmärrä, miten kukaan viitsii myydä nettikirppiksillä mitään. Periaate on tietenkin se, että kuka ensimmäisenä maksaa, se saa tuotteen. Ei pitäisi olla kenellekään epäselvää. Myyjä haluaa nopeasti eroon turhasta tavarasta ja rahat itselleen; ei kenenkään tarvitse odotella päivätolkulla, tullaanko varausta noutamaan vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Onhan näitä. Olen myynyt FB-kirpparilla tavaraa, joihin on ollut jonoksi asti porukkaa ja sitten lopulta tavara on jäänyt myymättä. On haluttu varata viikoksi tai seuraavaan palkkapäivään asti, luvataan ja vannotaan että tullaan noutamaan. Päivää ennen noutoa tulee viesti "joudunkin perumaan kaupat, sori", tai sitten ostajasta ei kuulu mitään. Sitten on nämä joiden pitää saada kaikki lähes ilmaiseksi. Myin uutta tyynyä 5 eurolla. Ostaja kyseli josko laittaisin postilla, ja että tarjoaa 5 euroa _posteineen_. Sepäs olisikin kannattava kauppa, kun näkisin vaivan postittaa tavaran ja jäisin vielä tappiollekin. Kysyin tältä ostajalta, että onko tietoinen paljonko postitus maksaa. Ikinä ei vastannut mitään, ehkä hyvä niin. Noh, sitten on nämä "voitko toimittaa tuotteen mulle"? En todellakaan voi. Mielestäni oletus on se, että ostaja noutaa tuotteen. En todellakaan lähde kiikuttamaan tavaraa omalla ajallani ja kustannuksellani ympäri kyliä muutaman euron takia. Eri asia jos sovitaan treffit jonnekin, jossa muutenkin liikkuisin.
Ja sitten sinne treffipaikalle ei ilmestyisi ketään, eikä vastata puhelimeen eikä viesteihin.
Vierailija kirjoitti:
öh, mitäh? Pitääkö nykyisin siis ilmoittaa "olen töissä" ja ettei voi työpäivän aikana viestiä vaan vasta esim. klo 17-18 jälkeen illalla?
Ovatko nämä kirppismyyjät tai ylläpitäjät siis kaikki työttömiä?
Jos aloittaja on itse kirjoittanut facekirppikselle, tottakai myyjä olettaa aloittajan olevan kirjoituksen jälkeen "saatavilla" eikä töissä. Ellei ap ilmoita olevansa töissä ja palaavansa muutaman tunnin päästä.
Älkää aloittako kauppoja, jos ette ehdi niitä hoitamaan edes yhden viestin verran!
Ohoh, onpas tämä kerännyt kommentteja! No kiitos kaikille niistä! Mutta tiedättekö, en ole tuon jälkeen enää nettikirppareita katsellut. On säästynyt hermot ja rahat myös! Aina oppii jotain uutta, ja minä opin, ettei nettikirpparit ole minua varten!
-Elämäänsä tyytyväinen, onnellinen ap-
Kauheata säätöä kympin ostoksesta. Kysellään 10 kysymystä ja lopulta todetaan, että en taida tulla hakemaan niin kaukaa. Minun pitäisi maksaa 8,40 euron seutuliput, että vien 12 euron ostoksen Espoosta Helsinkiin. Haloo.
Lol, voin kuvitella että ap on uusi jäsen oman alueeni fb kirppiksellä. Meillä on 30min aikaraja jonka sisällö täytyy olla nouto sovittu jos varaa myyntikohteen. Sekös harmittaa lukutaidottomia idiootteja ja ilmeisesti avautuvat näistä sitten täällä xD