Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tällainen opiskelijabudjetin polttaritoive: morsiamelle "kaikkia ihania erilaisia hemmotteluhoitoja ja illaksi teatteriin"

Vierailija
06.09.2018 |

Viikonloppuna mua pyydettiin kaasoksi yhdessä toisen kaverin kanssa, ja nyt tuleva morsian on alkanut ideoida jo polttareitaan. Ensiksi listattiin mitä ei halua: ei mitään noloa, ei teemapukeutumista, ei missään nimessä yhteistä saunomista (nämä vielä ymmärrän), ei mitään pelejä, leikkejä, urheilua, seikkailujuttuja (en ymmärrä miksi kategorisesti ei). Sitten tuli toiveita mitä "olisi ihana" olla: brunssi ravintolassa kuohuviinillä, kuohuviiniä pitkin päivää, kaikenlaisia ihania hemmotteluhoitoja, kuten energiahoitoa, mutakylpyjä, hierontaa, kasvohoitoa, mani/pedikyyri, meikkaus iltaa varten. Tuo oli siis esimerkki listasta, josta voisimme valita ideoita noihin "hemmotteluhoitoihin". Lisäksi toiveena oli musikaali tai teatteri, sillä perusteella että "kun ei oo koskaan varaa mennä mutta olis ihana".

Ei meillä muillakaan ole varaa mennä, puhumattakaan että kustannettaisiin toiselle! Ollaan kaikki 22-23 vuotiaita opiskelijoita. Lisäksi osa porukasta tulee (jos tulee!) eri puolelta Suomea, kun vanha kaveriporukka on hajaantunut eri puolille opiskelemaan. Vain mä, toinen kaaso ja tämä morsian muutettiin pääkaupunkiseudulle, lähimmät muut polttareihin tulijat ovat 150 km päässä, osa jopa 400km etäisyydellä. Joten näille henkilöille olisi lisäksi tulossa matkakulut päälle.

Tiedän, että tuo morsian on aika lapsellinen monissa asioissa mutta silti olin aika hämmentynyt tuosta toivelistasta. Hän tietää kyllä hyvin, että kaikkien tulotaso on yhtä kuin opintotuki (joillain lisäksi lainaa) ja kesätöiden säästöt. Tullaan kaikki maaseudun pikkukaupungista perusvaatimattomista duunariperheistä, joten kenelläkään ei ole vanhempien sponssaamia asuntoja tms. varallisuutta. Siten luulisi kaverin tajuavan, että jos hänellä ei ole varaa normaalisti noihin hemmotteluhoitoihin eikä teatteriin/musikaaliin, niin miten ihmeessä meillä muilla olisi, plus vielä varaa kustantaa hänelle? Loukkaa myös ajatus, että polttareissa hän ei haluaisi tehdä mitään yhdessä vanhalla kaveriporukalla, joista suurin osa tulisi pitkän matkan takaa. Mielummin hän vain lilluisi yksin mutakylvyssä kun muut odotellaan day span aulassa.

Nyt mulla on joko kaksi vaihtoehtoa. Sanon suosiolla morsiamelle, että ahdistuin jo tuosta polttarikeskustelusta, ja päätän jättäytyä pois kaason hommista. Alan tekemään kohta gradua ja en jaksa tuollaista lisästressiä elämääni. Toinen vaihtoehto on, että jatkan kaasona mutta sanon suoraan että meillä ei ole yksinkertaisesti varaa tuollaisiin polttareihin, eli pakko ihan muuta ohjelmaa olisi luvassa. Jos käy niinkuin epäilen, vastaan tulee jotain vinkumista tyyliin "mutta kun tää on mulle niin ainutkertainen juttu", irtisanoudun kaason hommista. Toisaalta on mahdollista, että nämä ensi heinäkuulle buukatut häät ehtivät vielä peruuntua.

Kommentit (276)

Vierailija
181/276 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peru koko kaason homma vaikka graduun vedoten, sen verran huonolta jo nyt vaikuttaa.

Tätä samaa mietin, toisaalta harmittaa jos homma kaatuu sitten tämän toisen nimetyn kaason päälle. Ehkä ainakin noi polttareiden älyttömät kustannukset täytyy nostaa esiin. Mä alustavasti ajattelisin, että sopiva hinta (meidän tulotasolla) olisi maksimissaan 25 euroa/henkilö ja sekin on oikeastaan aika paljon. Yksi kaveri piti viime keväällä valmistujaisjuhlat, annoimme hänelle yhteisen 120 euron lahjakortin ja siitä tuli maksettavaksi 17 e/hlö. Eli meidän opiskelijabudjetin "kipuraja" lahjoissa yms. menee aika lailla tuossa 20 eurossa.

tämä siis ap.

(Tiedän, olemme köyhiä, mutta toisaalta emme ainakaan elä yli varojen. Haaveilen ajasta jos/kun olen oikeissa töissä ja voin ostaa esim. valmistujaislahjaksi jotain vähän arvokkaampaa tai viedä vanhempani hyvään ravintolaan syömään):

Mun mielestä teillä on ihan järkevä ja kohtuullinen budjetti porukan ikään ja tulotasoon nähden. Itse menin myös 22v. naimisiin ja mun polttarit oli just tyyliin piknik Kaivarissa, urheilua, yhdessä syömään Chicosiin (listan edullisemmasta päästä) ja kallein juttu taisi olla opiskelijayhdistyksen saunatilat missä syötiin nyyttärieväät ja tehtiin vanhoja morsiustaikoja. Oli aivan mahtavaa!:D

En tiedä omien polttareiden budjettia mutta muiden sen ajan polttareiden budjetti oli yleensä n. 15-20€/vieras + oma ruoka jossain edullisessa paikassa.

Nyt kolmekymppisenä on ärsyttänyt kun monet omanikäiset morsiamet toivoo lähtökohtaisesti jotain spa-päivää&skumppaa&viikonloppua Virossa tms. Vaikka työelämässä olenkin ja tulotaso on ihan eri luokkaa, niin minusta on silti kohtuutonta aloittaa suunnittelu jostain >150€/vieras ja aikaa menee koko viikonloppu.

Vierailija
182/276 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan suoraan sanottuna en kyllä ymmärrä miten teillä muka ei ole laittaa rahaa enempää kuin 25e/hlö polttareihin jotka on ehkä 9kk päästä, toki ymmärrän jos ei edes sinänsä kiinnostaisi. Mä nipistin pari vuotta sitten toimeentulotuesta (ja myin muutaman tarpeettoman tavaran/vaatteen fb kirpparilla) kuukaudessa 80e mun läheisen polttareihin, eikä harmittanut yhtään,olin vain innoissani että saan samalla itsellenikin ihanan viikonlopun edullisesti. Tosin morsian ei kyllä ollut noin vaativa, rahat meni lähinnä suht hulppean mökin vuokraan sekä ruokiin ja juomiin

Sanoit itsekin että kyse oli läheisestäsi ja se on luonnollisesti eri asis. Keskimäärin polttareihin kutsutaan kuitenkin aika iso porukka uusia ja vanhoja kavereita, ei voi olettaa että kaikki haluaisivat nipistää kuukausitolkulla budjettia kun päälle tulee vielä ap:n mainitsemat matkakulutkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/276 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitatte päivällä, jotain kuohuvaa tarjoillen jossain kauniissa kohteessa (kuten kalliolla, josta kivat maisemat). 

Sitten menette jonkun teistä asunnolle, siellä soi kaunis musiikki, on vaikka kankailla peitetty huonekaluja. Vuorotellen teette hoitoja hänelle: yksi hieroo selän. Yksi pään. Yksi meikkaa, yksi lakkaa kynnet. Yksi laittaa kurkut naamalle ja kaunis musiikki soi. Sitten teette yhdessä brunssiateriaa ja sen kanssa kuoharia.

Illalla menette johonkin katsomaan jotain teatterimaista, katsotte hinnat, kyllä niitä on tosi erihintaisia, ja johonkin voi saada alelippujakin.

Toisaalta pitää vähän ymmärtää morsianta: hän on ajattelematon ja selkeästi haaveillut tosi paljon häistä ja polttareista, siksi ampuu yli.

Vierailija
184/276 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä juoksisin karkuun ja kovaa... mutta jos kuitenkin haluat yrittää niin... juttele morsiamen kanssa ja selvitä realiteetit ja muistuta, että polttarit on nimenomaan viimeinen ilta yhdessä "tyttöjen kesken" (ei mikään morsiamen prinsessapäivä) ja ohjelma on morsiamelle yllätys, jonka on tarkoitus olla kohtuullisen mukavaa kaikille (eli ei notkumista day span aulassa tai vain morsiamelle mieluisten juttujen tekemistä)

Selvitä onko paikkakunnallanne kosmetologikoulua, kampaajakoulua tms. jos on nii  kysy sieltä tarjousta. esim. parista opiskelijasta, jotka tulisivat pitämään johonkin sopivaan paikkaan opastusta kasvohoidoista, meikkaamisesta ja kampausten tekemismisestä ja tekisitte siellä hoitoja toisillenne heidän ohjauksessa. Myös osa yrittäjistä tarjoaa vastaavia kursseja. Joissain paikoissa järjestetään myös (luonnon) kosmetiikan valmistuskursseja ja opastetaan niiden käytössä.

Edullisempia teatterivaihtoehtoja voi löytyä kesäteattereista ja harrastajateattereista, varsinkin jos voitte päättä polttareidn aikataulun näiden esiintymisaikataulujen mukaan. Myös standup koomikkokeikka tms. voi olla hauska korvaaja teatterille. 

Toinen vaihtoehto on, että päätät yhden prinsessaaktiviteetin eli varaat morsiamelle vaikkapa kasvohoidon ja meikkauksen, mutta muuten järjestät ohjelman nollabudjetilla. Jos vaikkapa osallistujia on 10 ja jokainen maksaa 20€ (ja loppuillan omat ravintolamenot ja yksi sisäänpääsy/juoma morsiamelle), niin budjetti on 200€, siitä puolet morsiamen hemmotteluhoitoon ja toisella puolikkaalla kuoharipullo ja boolitarpeet ja päivällistarpeet. Ohjelma alkaa iltapäivällä (eli jokainen syö lounaan kotona) jollain ilmaisella (puistokonsertti, joku kevyt liikuntajuttu tms. sitten morsiamen hemmotteluhoito, siitä jonkun kotiin jossa maljojen nosto ja yhdessä ruuanlaitto (toki osan voi tehdä/valmistella etukäteen esim. suolainsen piirakan voi tehdä uuniin laittoa vaille valmiiksi ja salaatin voi tehdä etukäteen) ja jotain ohjelmaa ja syöminen yhdessä, sitten valmistautuminen baari-iltaan boolia naukkaillen. Baarissa joakinen huolehtii jouhevasti, että tarjoaa morsiamelle juoman tai sisäänpääsyn, niin että morsiamen ei tarvitse lompakkoa avata.

Vierailija
185/276 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin vain otsikon, liian pitkä aloitus.

Tehkää itse ne hoidot morsmaikulle. Hierontaa, kylpemistä, rasvausta, yms. Sitten leffaan tai johonkin halpaan teatteriin (ylioppilasteatteri?)

:)

Kosmetiikan verkostomarkkinoija voisi mielellään tulla pitämään hemmotteluhoitoja vaikka jonkun kotiin. Yleensä emäntä saa lahjan ja tämän lahjan voisi antaa ystävällesi. Kauneusilloissa voidaan tehdä hoitoja ja tuote-esittelyitä.

Joo, mikäs sen parempi polttariohjelma kuin saada morsian mukaan pyramidihuijaukseen. :D Ja kaikenlisäksi nämä MLM kosmetiikat (Mary Kay ja Younique etupäässä) ovat hinta-laatusuhteeltaan ihan ruokottoman huonoja, laatu on täyttä sontaa vaikka hintaa on enemmän kuin laki sallii.

Vierailija
186/276 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin huvittavaa, että miesten polttareista aina haetaan se työssäkäyvien varakkaiden ääripää. Oma poika oli ollut viikko sitten opiskelevan kaverinsa polttareissa. Kysyin, paljonko meni rahaa. Kuulemma muutama kymppi, olivat ajaneet kartingia, sitten olueen ja pizzaan, sulhaselle olivat tarjonneet. Arveli, että enintään 50 euroa yhteensä häneltä meni. Karting oli maksanut 20 euroa per nenä ja oluet olivat hakeneet kaupasta ja juoneet ja syöneet jossain piknikillä. En tiedä kertoiko kaikkea, ei välttämättä. Mutta kerroin suoraan, että kysyn siksi, kun vauvalla väitetään, että miehet pistävät polttareissaan rahaa palamaan. Hän sanoi, ettei tiedä ketään, jolla olisi satasia mennyt.

Vierailija
187/276 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni kaveriin välit, koska en lähtenyt Tallinnaan kustantaan hänen polttareitaan ja aikaisemmin olin ilmottanut, että häihin en pääse, kun oli äitini 60v. juhlat samana päivänä. Ei kylläkään ollu kovin läheinen kaveri, mutta tekemisissä kuitenkin oltiin.

Jälkeenpäin ajateltuna ei kaduta!

Vierailija
188/276 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minun kaasoni sanoi kyllä yksiselitteisesti polttaritoiveisiini, että hän järjestää ja päättää. Etkö sinä voi sanoa samoin? Ei niitä polttareita kuulu morsiamen sanella! Toki jos morsian on helposti ahdistuvaa/nolostuvaa sorttia niin perinteiset pellepuvut sun muut kannattaa jättää väliin, mutta muuten mennään polttariporukan ideoilla ja -budjetilla.

Vierailija
189/276 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla meni kaveriin välit, koska en lähtenyt Tallinnaan kustantaan hänen polttareitaan ja aikaisemmin olin ilmottanut, että häihin en pääse, kun oli äitini 60v. juhlat samana päivänä. Ei kylläkään ollu kovin läheinen kaveri, mutta tekemisissä kuitenkin oltiin.

Jälkeenpäin ajateltuna ei kaduta!

Minulla ja monella muulla katkesi myös välit erääseen kaveriin, joka vaati aivan liikoja meiltä pieni-/keskituloisilta ihmisiltä, polttarit olisi pitäneet järjestää ulkomailla, yövyttäisiin luksushotellissa ja otettaisiin kalliita kauneushoitoja, lisäksi häihin olisi pitänyt ostaa lähemmäs tonnin maksavat merkkimekot ja -kengät. Suuttui verisesti, kun kaikki ilmoittivat ettei todellakaan ole varaa törsätä toisen julhliin montaa tonnia rahaa. Pienemmän kaavan polttarit tai halvemmat juhlavaatteet eivät kelvanneet, kun me kuulemma vain kateuksissamme haluamme pilata hänen tärkeät päivänsä.

Vierailija
190/276 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain peruskouluaikaiselta kaverilta (jota en ole nähnyt sitten lukion) viime kesänä kutsun polttareihin, mutta en häihin. Syykin sitten selvisi, tuleva morsmaikku halusi maksattaa luksuspolttarinsa vanhempieni kustannuksella. :D

"Ei minulla ole tuollaiseen varaa."

"No mutta eikös sun vanhemmat ole x ja y ammateissa? Ne varmaan lainaa jos kysyt!"

Ja siis ikääkin on lähemmäs 30 enkä tosissaan ole elänyt vanhempien kukkarolla enää vuosikymmeneen.

Vierailija
191/276 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peru koko kaason homma vaikka graduun vedoten, sen verran huonolta jo nyt vaikuttaa.

Tätä samaa mietin, toisaalta harmittaa jos homma kaatuu sitten tämän toisen nimetyn kaason päälle. Ehkä ainakin noi polttareiden älyttömät kustannukset täytyy nostaa esiin. Mä alustavasti ajattelisin, että sopiva hinta (meidän tulotasolla) olisi maksimissaan 25 euroa/henkilö ja sekin on oikeastaan aika paljon. Yksi kaveri piti viime keväällä valmistujaisjuhlat, annoimme hänelle yhteisen 120 euron lahjakortin ja siitä tuli maksettavaksi 17 e/hlö. Eli meidän opiskelijabudjetin "kipuraja" lahjoissa yms. menee aika lailla tuossa 20 eurossa.

tämä siis ap.

(Tiedän, olemme köyhiä, mutta toisaalta emme ainakaan elä yli varojen. Haaveilen ajasta jos/kun olen oikeissa töissä ja voin ostaa esim. valmistujaislahjaksi jotain vähän arvokkaampaa tai viedä vanhempani hyvään ravintolaan syömään):

Mun mielestä teillä on ihan järkevä ja kohtuullinen budjetti porukan ikään ja tulotasoon nähden. Itse menin myös 22v. naimisiin ja mun polttarit oli just tyyliin piknik Kaivarissa, urheilua, yhdessä syömään Chicosiin (listan edullisemmasta päästä) ja kallein juttu taisi olla opiskelijayhdistyksen saunatilat missä syötiin nyyttärieväät ja tehtiin vanhoja morsiustaikoja. Oli aivan mahtavaa!:D

En tiedä omien polttareiden budjettia mutta muiden sen ajan polttareiden budjetti oli yleensä n. 15-20€/vieras + oma ruoka jossain edullisessa paikassa.

Nyt kolmekymppisenä on ärsyttänyt kun monet omanikäiset morsiamet toivoo lähtökohtaisesti jotain spa-päivää&skumppaa&viikonloppua Virossa tms. Vaikka työelämässä olenkin ja tulotaso on ihan eri luokkaa, niin minusta on silti kohtuutonta aloittaa suunnittelu jostain >150€/vieras ja aikaa menee koko viikonloppu.

Olen itse 30+ sinkku ja ammatiltani lääkäri. Itseäni on myös alkanut ärsyttää viime vuosina lukuisat hää- ja polttarikutsut joista tulee sellainen epäilys että olen listalla vain oletetun paksun lompakon takia. Yleensä mämä kutsujat ovat olleet etäisempiä työkavereita, harrastuksesta tuttuja tai muutenkin korkeintaan hyvänpäiväntuttuja, mutta pitäisi silti osallistua kylpyläviikonloppuun Tallinnassa/tyttöjen viikonloppuun Tukholmassa/viikonloppubileisiin Barcelonassa. Ja vieraat toki maksavat morsiamen kulut. Tämän päälle vielä hääkutsu, jossa lahjatoive ainoastaan rahaa, kun "kippoa ja kuppia on".

Nykyään kieltäydyn kohteliaasti kaikista paitsi oikeiden ystävien ja läheisten kutsuista ja ne ovat muutenkin yleensä ihan kohtuullisia.

Vierailija
192/276 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

*nämä

Vierailija
193/276 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka iso porukka teitä on tulossa juhlimaan? Yksi kauneushoito morsiamelle sillä välin kun muut laittavat ruokaa valmiiksi asunnolla ei paljon maksa per nenä ja antaa lisäksi aikaa saada järjestelyitä tehtyä niin ettei morsian ole näkemässä. Aamulla skumppaa piknikillä (ei tarvitse olla kalleinta juotavaa ja syötävää) kauniissa maisemissa ei myöskään maksa juuri mitään. Sitten rentoa laittautumista yhdessä ja joku tekee kampauksen morsiamelle ja menette katsomaan vaikka jotain opiskelijateatteria. Siinä on morsiamen toiveiden mukainen päivä, mutta ilman vararikkoa. Tiedän tämän, koska olen itse järkännyt opiskelijana tiukoilla budjeteilla kahdet polttarit. Vaatii lähinnä hyvää kirjanpitotaitoa ja jämäkkyyttä. 

Vierailija
194/276 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita hemmotteluhoitojahan olisi ihan kiva tehdä yhdessä itse, samalla juoda sitä kuoharia ja syödä jotain pikkunaposteltavia. Teatteriakin löytyy monen hintaista, ei tarvitse mennä mihinkään kaupunginteatterin kalleimpaan näytökseen. Monet mielenkiintoisimmat esitykset löytyykin minusta muualta ja opiskelijat saavat alennuksia. Matkakuluja olisi reilua tasata porukan kesken, jos osan ei muuten tarvitsisi maksaa ollenkaan ja osa tulee kauempaa, tai näin ainakin itse tekisin omassa kaveriporukassa vastaavassa tilanteessa. Jos tällainen "kotikutoisempi" ohjelma ei morsiammelle sopisi niin itse varmaan jättäytyisin kaason hommasta.

Vierailija
195/276 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitus laittoi miettimään, mitä morsiamet oikein odottavat kaasoiltaan? Menin hiljattain naimisiin. Koska kaasoni asuu toisessa kaupungissa, kerroin hänelle että järkkään asioita helpottaakseni itse polttarini. En muutenkaan ole yllätysten ylin ystävä, joten tämä toimi hyvin. Meillä oli yksi seikkailuaktiviteetti, joka kustansi noin 20 euroa henkilö. Olin ajatellut, että se on kohtuullinen summa, johon kaikilla kavereilla on vielä varaa. Maksoin itse oman osuuteni, koska olin kerran päivän suunnitellutkin. Sitten oli pari ilmaista, kivaa muuta aktiviteettia. Oli ihanan rentoa yhdessäoloa, eikä tarvinnut kenenkään hössöttää takiani. Tykkäsin tosi paljon! Kaasoltani toivoin vain kahta asiaa: että hän pitäisi puheen häissämme ja olisi tukenani koko hääaamun ja päivän. Tietenkin hän oli häiden suunnitteluvaiheessa ns. makutuomarina pariin otteeseen ja luottohenkilö silloin, kun meinasi pukata häästressiä. Ja luonnollisesti hän auttoi hääkoristeluissa kuten muutama muukin ystävä, mutta työmäärä oli muutamia tunteja parina päivänä - enempää en kehtaisi edes vaatia. Kokemus syvensi ystävyyttämme entisestään, kun jaoimme tuon päivän jännityksen ihan eri tavalla kuin kenenkään muun kanssa, ja siitä jäi ihanat muistot. Eikö kaason tehtävä ole olla luottohenkilö, eikä mikään morsiamen kaikkien toiveiden täyttäjä? Morsiamet, älkää vaatiko liikaa kaasoilta. Ja kaasot, olette ihania kun jaksatte vaan olla henkisenä tukena kun morsian sitä tarvitsee ja ylimääräinen käsipari silloin tällöin. Enempää ei voi keneltäkään vaatia.

Vaikutat ihanalta ystävältä ja vipitön asenteesi on aivan parasta! :) Hyvä ystäväni meni pari vuotta sitten naimisiin, en itse ollut kaasona mutta seurasin läheltä sekä häiden että polttareiden järjestelyprosesseja. Morsian-ystäväni kertoi minulle, mitä toivoisi polttareilta. Tyyliin kuumailmapallo/ pienlentokone-tyylistä kallista seikkailuaktiviteettia. Morsian hoiti meille listan ihmisistä, joita toivoi kutsuttavan polttareihin. Listassa oli päälle 20 henkilöä mutta budjetin kannalta ongelma oli, että lopullinen pottariporukka oli aika pieni. Lisäksi osa oli lisäksi pitkämatkalaisia, joille tuli sekä polttareista että häistä majoitus- ja matkakuluja. Polttarisuunnittelu-kokouksessa huomasimme nopeasti, ettei millään saada niin pienellä porukalla kustannettua morsiamen toiveissa olevia kalliita extreme-juttuja. Keksimme kuitenkin muuta, halvempaa seikkailutoimintaa, jonka arvelimme sopivan morsiamelle. Polttareissa morsian kiitteli kovasti ja näytti iloiselta, mutta tunsin ystäväni tarpeeksi hyvin nähdäkseni että ilo ja kiitollisuus oli osin teeskenneltyä. Myöhemmin kysyin ystävältä, että mikä fiilis jäi polttareista ja hän vakuutteli, että "ihan hyvät", mutta myönsi että oliko koko päivän odottanut milloin se superjännä yllätys tulee, jota ei siis tullutkaan.

Ps. Ennen kuin kirjoitat lisää näitä täysin epäuskottavia romaaneita tänne, opettele kappalejakoa.

Pps. Kaksi ihmistä peräjälkeen juttelemassa, ihan samalla tyylillä ja ilman kappalejakoja.

Yp. Sun tehtävä on valvoa, ei keksiä satuja ketjuihin, unohtuiko?

171. - Kiitos kivasta kommentista! :)

173. - Ymmärrän, että vauva-palstalla voi olla kyynistävä vaikutus, mutta nyt ei osunut oikeaan.

T. 168.

Vierailija
196/276 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain peruskouluaikaiselta kaverilta (jota en ole nähnyt sitten lukion) viime kesänä kutsun polttareihin, mutta en häihin. Syykin sitten selvisi, tuleva morsmaikku halusi maksattaa luksuspolttarinsa vanhempieni kustannuksella. :D

"Ei minulla ole tuollaiseen varaa."

"No mutta eikös sun vanhemmat ole x ja y ammateissa? Ne varmaan lainaa jos kysyt!"

Ja siis ikääkin on lähemmäs 30 enkä tosissaan ole elänyt vanhempien kukkarolla enää vuosikymmeneen.

Ihan kamalaa!!

Tietääkö kukaan onko muualla näin yleistä huono käytös? Olen ymmärtänyt, että englannissa ja usassa wt-kansanosalla on tosiaan tuollaista häät ja polttarit, mutta täällä ilmeisesti tuo käytös on tavallista melkein kaikilla?

Olen siis asunut useammassa eri maassa ja kyllä suomessa yleisesti ottaen on aika huonot käytöstavat, mutta tämän ketjun sekoilut on silti aika yllättäviä.

Vierailija
197/276 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon itsekin opiskelija, elän opintorahalla ja -lainalla. Ihmettelen kyllä jos ei pysty vajaa vuodessa säästämään enempää kuin 25 euroa polttareihin. Alkaa kyllä tuntumaan että haluat vain olla hankala ja sua ei oikeastaan koko morsian edes kiinnosta.

Vierailija
198/276 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka iso porukka teitä on tulossa juhlimaan? Yksi kauneushoito morsiamelle sillä välin kun muut laittavat ruokaa valmiiksi asunnolla ei paljon maksa per nenä ja antaa lisäksi aikaa saada järjestelyitä tehtyä niin ettei morsian ole näkemässä. Aamulla skumppaa piknikillä (ei tarvitse olla kalleinta juotavaa ja syötävää) kauniissa maisemissa ei myöskään maksa juuri mitään. Sitten rentoa laittautumista yhdessä ja joku tekee kampauksen morsiamelle ja menette katsomaan vaikka jotain opiskelijateatteria. Siinä on morsiamen toiveiden mukainen päivä, mutta ilman vararikkoa. Tiedän tämän, koska olen itse järkännyt opiskelijana tiukoilla budjeteilla kahdet polttarit. Vaatii lähinnä hyvää kirjanpitotaitoa ja jämäkkyyttä. 

Itse ehdotin tätä samaa mutta sain hirveästi alapeukkuja, mitä ihmettelen. Ihan kuin tämä kirjoitus olisi tehty sitä varten, että voidaan haukkua tämä tuleva morsian lyttyyn, ei että yritetään keksiä hyviä vaihtoehtoja sille, että saataisiin edes jotenkuten sellainen päivä morsiammelle, mitä hän toivoo.

Jos omassa kaveripiirissä joku sanoisi samat asiat, kuin mitä ap:n kaveri on sanonut, niin me varmaan vedettäisiin se ihan överiksi. Pukeuduttaisiin kaikki "palvelijoiksi" ja ostettaisiin sellainen halppistiara tottakai morsiammalle. Sitten jonkun kotona hoidettaisiin ja tarjoiltaisin ja tottakai yliampuvasti puhuttaisiin "Hyvä neiti, nyt on kasvohoidon aika" ja kumarreltaisiin, eisttäen että morsiam on nyt tämän päivän prinsessa. Sen jälkeen mentäisiin johonkin kaupungin teatteriin tai vastaavaan, jossa lippujen hinnat usein ei kovinkaan päätä huimaavia. Tämän jälkeen sitten illalla juomaan drinkit johonkin hyvään päikkaan ja vaikka jotain pikkunaposteltavaa. Tottakai kotona ennen teatteria olisi sitten syöty.

Tälläiseen pakettiin en usko, että menee edes 40e per nenä, varsinkin jos tulee vaikka 7-10 ystävää. 

Vierailija
199/276 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon itsekin opiskelija, elän opintorahalla ja -lainalla. Ihmettelen kyllä jos ei pysty vajaa vuodessa säästämään enempää kuin 25 euroa polttareihin. Alkaa kyllä tuntumaan että haluat vain olla hankala ja sua ei oikeastaan koko morsian edes kiinnosta.

Sama täällä. Kyllä pystyn itse usein säästämään 50e jopa kuukaudessa, jos oikeasti kiristän menoja, että vaikka kuinka oltaisiin opiskelijoita niin kyllä jo 3kk pitäisi olla se 50e kasassa. 

Mutta tuntuu, että ap tahtoo vain haukkua morsianta. Ei hänellä ole mitään haluja järjestää niitä polttareita.

Vierailija
200/276 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Kyllä pystyn itse usein säästämään 50e jopa kuukaudessa, jos oikeasti kiristän menoja, että vaikka kuinka oltaisiin opiskelijoita niin kyllä jo 3kk pitäisi olla se 50e kasassa. 

Mutta tuntuu, että ap tahtoo vain haukkua morsianta. Ei hänellä ole mitään haluja järjestää niitä polttareita.

????

Miksi kenenkään pitäisi kiristää menoja ja säästää hurjana jonkun morsiamen takia? Ihan oikeasti.

Oletan, että teillä opiskelijoilla on tulot jotain 500 euroa/kk? Tuo on 10% siitä. Omista tuloistani säästäisin siis jollekin morsiamelle 1000 euroa/kk tuolla laskemalla, eli 10% tuloistani.

En ikinä suostuisi, ihan naurettavaa, miettikää nyt itsekin. 10% on tosi paljon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan