Miksi laitoshuoltajien ja muiden töitä sälytetään sairaanhoitajille?
Meidän pitäisi kuulemma nykyään omien hommien lisäksi jakaa ruoat, tiskata, viedä roskat, tehdä jatkuvasti jotain pientä siivoushommaa ja niin edelleen.
Ihan kuin omissa töissä, siis hoitotoimenpiteissä ja kirjallisissa hommissa ei olisi jo ihan tarpeeksi. Todella kivaa juosta käytävillä, jännittää joka päivä, ehtiikö tehdä kaiken pakollisen ja samalla kuunnella laikkareiden valituksia jokaisesta vaihtamattomasta roskapussista. Samalla, kun laikkarit pitää useita pitkiä taukoja päivässä ja istuu kahvilla.
Olen myös saanut valitusta siitä, että minä kuulemma istuin "aina" kahvilla. Tämä eräänä sellaisena päivänä, kun ehdin juoda ekan kahvin tai yleensäkään istua alas työpäivänä ekan kerran kuuden tunnin jälkeen. Muutaman minuutin kuluttua tuli laikkari etsimään minua, kun hänellä oli jotain kysyttävää. Vastasin kuitenkin kiltisi. Myöhemmin kuulin, kun hän kertoi toiselle laikkarille, miten minä olin istunut koko päivän vaan kahvilla. :D
Onko muiden työpaikoilla samanlaista?
Kommentit (198)
Hei. Älkää antako noiden insinöörien siivota. Siivosin joskus toimistoa ja minulle kuului tiskikoneen täyttö ja käynnistys. Joku insinööri oli halunnut auttaa ja laittanut fairyä koneeseen. Se vaahto tuli käytävälle asti.
Tämä tarina on tosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajien tulee keskittyä aivan muihin asioihin kuin johonkin hemmetin siivoomiseen. Nuo asiat ei TODELLAKAAN kuulu sairaanhoitajille!!!!! Kyllä sairaanhoitajalle sairaalassa löytyy aika hemmetisti tärkeämpääkin tekemistä.
Miten korkealle sä arvotat puhtaan ympäristön? Tiedätkö, että ei ne tilat itsestään pysy siisteinä eikä se huone noropotilaan jälkeen jotenkin taianomaisesti puhdistu?
Siinä vaiheessa kun ihmiset ymmärtävät, että ilman sairaalahuoltajia sairaaloissa ei toimi mikään, voi alkaa tämän ammattiryhmän arvostus nousta.
Kyllä minä ymmärrän sen tärkeyden, todellakin. Hygienia on aivan ehdottoman tärkeää MUTTA se nimenomaan on niiden sairaalahuoltajien työtä, ei sairaanhoitajien! Ymmärrätkö eron? Näillä kahdella on omat työnkuvansa! Jos sh jossain paikassa tekee laikkarin töitä niin homma ei toimi ja se on väärin! Silloin työnantajan tulee palkata nimenomaan niitä SAIRAALAHUOLTAJIA lisää! Sairaanhoitajat kun ei heidän töitä teen vaan heillä on omat työnsä!
Eli oikeastiko olet sitä mieltä, että jos potilas oksentaa tai paskantaa keskelle käytävää kun olen jakamassa (aina yksin) aamupalaa, mun pitäisi keskeyttää jako ja rientää pyyhkimään yrjö pois? Tai kun yksin iltavuorossa yritän ehtiä keräämään tarjottimet määräaikaan mennessä, mun pitäisi tulla luuttuamaan pissapullosta kaatuneet pissat pois? Kun osasto on täynnä, potilaita 40, mun on oikeasti sun mielestäsi yksin ehdittänä tunnin aikana jakamaan se ruoka kaikille ja vielä ne tarjottimet keräämään pois? Ja siinä välissä pitäisi tulla siivoamaan clostridium-epäilyn ripulit potilashuoneesta?
Sä et todellakaan tunnu ymmärtävän, että meilläkin on työohje ja ajat joilloin teemme työmme. Me ei vaan olla siellä ja odoteta milloin se kusilammikko ilmestyy, meillä on ihan oikeasti paljon töitä.
Olisiko teidän kummankin kannattavampaa osoittaa tuokin turhautuminen työnantajaasi, joka ei selvästikään ole palkannut tarpeeksi työntekijöitä? Mitä sairaanhoitajan syyttely auttaa jos kukaan ei pyyhi laattaa? Ehtiikö hän sen paremmin yrjönpyyhintään jos on vaikka potilastilanne kesken?
Tiettyjen alojen naistyönteijöissä on valitettavasti vallalla paljon tällaista ajattelutapaa eli ei nähdä metsää puilta. Valittaminen ja omien etujen valvominen katsotaan myös ilmeisesti yhteiskunnassa epänaiselliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajien tulee keskittyä aivan muihin asioihin kuin johonkin hemmetin siivoomiseen. Nuo asiat ei TODELLAKAAN kuulu sairaanhoitajille!!!!! Kyllä sairaanhoitajalle sairaalassa löytyy aika hemmetisti tärkeämpääkin tekemistä.
Miten korkealle sä arvotat puhtaan ympäristön? Tiedätkö, että ei ne tilat itsestään pysy siisteinä eikä se huone noropotilaan jälkeen jotenkin taianomaisesti puhdistu?
Siinä vaiheessa kun ihmiset ymmärtävät, että ilman sairaalahuoltajia sairaaloissa ei toimi mikään, voi alkaa tämän ammattiryhmän arvostus nousta.
Kyllä minä ymmärrän sen tärkeyden, todellakin. Hygienia on aivan ehdottoman tärkeää MUTTA se nimenomaan on niiden sairaalahuoltajien työtä, ei sairaanhoitajien! Ymmärrätkö eron? Näillä kahdella on omat työnkuvansa! Jos sh jossain paikassa tekee laikkarin töitä niin homma ei toimi ja se on väärin! Silloin työnantajan tulee palkata nimenomaan niitä SAIRAALAHUOLTAJIA lisää! Sairaanhoitajat kun ei heidän töitä teen vaan heillä on omat työnsä!
Eli oikeastiko olet sitä mieltä, että jos potilas oksentaa tai paskantaa keskelle käytävää kun olen jakamassa (aina yksin) aamupalaa, mun pitäisi keskeyttää jako ja rientää pyyhkimään yrjö pois? Tai kun yksin iltavuorossa yritän ehtiä keräämään tarjottimet määräaikaan mennessä, mun pitäisi tulla luuttuamaan pissapullosta kaatuneet pissat pois? Kun osasto on täynnä, potilaita 40, mun on oikeasti sun mielestäsi yksin ehdittänä tunnin aikana jakamaan se ruoka kaikille ja vielä ne tarjottimet keräämään pois? Ja siinä välissä pitäisi tulla siivoamaan clostridium-epäilyn ripulit potilashuoneesta?
Sä et todellakaan tunnu ymmärtävän, että meilläkin on työohje ja ajat joilloin teemme työmme. Me ei vaan olla siellä ja odoteta milloin se kusilammikko ilmestyy, meillä on ihan oikeasti paljon töitä.
Eli taas tullaan siihen, että teitä täytyy palkata enemmän! Edelleenkään se ei ole sairaanhoitajien työtä, koska heilläkin on ne omat työnsä ja tarkat aikataulunsa potilaiden suhteen! Eli teitä laikkareita täytyy palkata sitten lisää, ettei sairaanhoitajien tarvitse tehdä teidän töitänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heitä edes paperia siihen eritelätäkköön, älä jätä lattialle mitään johon voi liukastua.
Vierailija kirjoitti:
Meillä täällä voiton maksimointia harjoittavassa, yksityisessä veroparatiisi hoivapaikassa, ei edes ole laitoshuoltajia. Me hoitotöiden ohella siivoamme, hoidamme pyykit, ruoat.
Jää työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi opettajat eivät siivoa kouluja?
Rehtorilla on liikaa rahaa käytettävissä. Opettajat tosiaan voisivat hyvin siivota koulun.
Tuleeko ne kesällä tekemään perussiivouksen?
Kuka pesee ikkunat ja kuka poistaa vahat?Miksi aina vertaillaan sairaanhoitajia ja opettajia? Koska kummatkin työskentelevät naisvaltaisessa työyhteisössä ja kyllähän naisilta pikku siivoushommat menevät siinä sivussa? Yhtä lailla pitäisi voida kysyä, mikseivät insinöörit tai vaikka lentäjät siivoa työpisteitään.
Jokainen huolehtii toimistossa itse työpisteen siivouksesta. Siivooja moppaa vain lattiat ja siivoaa vessat.
t. Insinööri
Luonnollisesti opettajatkin huolehtivat luokkansa yleisestä järjestyksestä, samoin kuin oman työpöytänsä, mikäli sellainen on. Roskat viedään roskiin, tahrat pöydiltä pyyhitään ym. Tuossa ekassa kommentissa kysyttiin, miksi opettajat eivät siivoa kouluja, millä varmaan tarkoitetaan jotain laitoshuoltajan työn tyyppistä. Tähän halusin tarttua ja kyseenalaistaa ainaisen hoito- ja opetusalan vertaamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tämä porukka ei itke sairaaloiden superbakteereista.
Haluatko sinä, että omaistasi hoitava sairaanhoitaja on mieluummin hoitamassa sitä omaistasi vai siivoamassa ja ei hoitamassa omaistasi?
En halua omaisen sairastuvan noro on ainakaan sen takia, että hoitajat eivät siivoa eritetahroja.
Laikkarit siivoaa Aina huoneet ennen uuden potilaan tuloa. Ja noropotilas on eristyshuoneessa että Nou hätä!
Vierailija kirjoitti:
Meidän työpaikalla laikkarit ei todellakaan uskalla sanoa sairaanhoitajille yhtään mitään. Sairaanhoitajat eivät katso meitä päinkään, tai jos katsovat niin katsovat nenän vartta pitkin. Lisäksi olen saanut lukuisia lukuisia kertoja valituksia sairaanhoitajilta ja lääkäreiltä molemmilta, että olen häirinnyt toimenpiteitä yms.
- laikkari
Työpaikka vaihtoon. Oon itse ollut jopa sellaisilla työpaikoilla, missä nuorempi sairaanhoitaja (minä) en saa sanoa mitään vastaan vanhemmalle sairaanhoitajalle ja suututtu, jos olen kehdannut pyytää apua isokokoisen vuodepotilaan hoidossa yms. vaikka hänet olisi nimetty nimenomaan sinun työpariksi... Valitti kiirettä ja kun tarjosin apua, niin suuttui vimmatusti. :D Että joo, toiset ei kunnioita edes "saman ammattikunnan edustajia". Näillä työpaikoilla on usein aika myrkyllinen ilmapiiri.
Itse moikkailen kaikkia tuttuja laikkareita kun tulevat vastaan hississä, käytävillä, ruokalassa yms. Toiset moikkaa takasin ja toiset ei. Heidän kanssaan ei muuten tule kyllä hirveästi juteltua, koska sairaalassa laikkarit viettävät paljon aikaa maan alla, missä on pesukoneet/laitehuolto yms.
P.s. Oon itse ollut töissä palvelutalossa, missä hoitajat pyykkäävät asiakkaiden pyykit kaiken muun hoitotyön lomassa... Samaan aikaan toinen työntekijä on yksin osastolla muistisairaiden mammojen ja pappojen kanssa ja toivoo, ettei mitään satu sinä aikana. Pahinta oli se, että viikonloppuisin ei ollut ollenkaan laikkareita ja norot- yms vatsataudit levisivät hoitajien välityksellä huoneesta toiseen. Mitään eristysmahdollisuutta ei ollut ja hoitajat joutuivat pesemään työvaatteet kotona. Roskikset vietiin, keittiöt siivottiin, tehtiin aamupala ja iltapala ja joskus luututtiin jopa lattioita... melkein poikkeuksetta meni ylitöiksi kun hoitotyö- ja siivousrumban päätteeksi piti vielä kirjata.
Ei siinä ehtinyt sh koskaan perehtyä kunnolla potilaiden lääkkeisiin tai sairaustaustaan yms. mikä olisi OLEELLISTA potilaan hyvinvoinnin kannalta. Tai ehti kyllä, jos päätti vapaaehtoisesti jäämään työpäivän jälkeen lukemaan potilaskertomuksia, mitä kaikkein kuuliaisimmat hoitajat tekivätkin.
Nostin itse kytkintä heti kun se mahdollisuus tuli.... Kaikesta p*stä sitä pitääkin säästää potilasturvallisuuden kustannuksella.
Vaihda ammattia. Ei millään jaksa lukea tuota jatkuvaa kitisemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli taas tullaan siihen, että teitä täytyy palkata enemmän! Edelleenkään se ei ole sairaanhoitajien työtä, koska heilläkin on ne omat työnsä ja tarkat aikataulunsa potilaiden suhteen! Eli teitä laikkareita täytyy palkata sitten lisää, ettei sairaanhoitajien tarvitse tehdä teidän töitänne.
Meidän sairaalassa eritetahrat kuuluvat edelleen kaikille, samoin kuin ruoanjako silloin kun on vain yksi sairaahuoltaja. Siihen ei auta lisähuoltajat, koska jo ihan sairaalahygienian kannalta on hyvä, että se ripuli ei ole koko yötä käytävällä.
Jännä kyllä, että kirjoitin pitkän viestin epäkohdista, mutta ainoa asia mihin (oletettavasti) hoitajat tarttuivat, on heidän oman työtehtävänsä laiminlyömisen puolusteleminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rehtorilla on liikaa rahaa käytettävissä. Opettajat tosiaan voisivat hyvin siivota koulun.
Kuka pesee ikkunat ja kuka poistaa vahat?Miksi aina vertaillaan sairaanhoitajia ja opettajia? Koska kummatkin työskentelevät naisvaltaisessa työyhteisössä ja kyllähän naisilta pikku siivoushommat menevät siinä sivussa? Yhtä lailla pitäisi voida kysyä, mikseivät insinöörit tai vaikka lentäjät siivoa työpisteitään.
Jokainen huolehtii toimistossa itse työpisteen siivouksesta. Siivooja moppaa vain lattiat ja siivoaa vessat.
t. Insinööri
Me siivotaan sun pöydältä ne pinnat mihin pääsee, mutta tietokone sun pitäisi pyyhkiä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen insinööri eikä meillä työpistettä siivoa kukaan muu kun insinööri itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tämä porukka ei itke sairaaloiden superbakteereista.
Haluatko sinä, että omaistasi hoitava sairaanhoitaja on mieluummin hoitamassa sitä omaistasi vai siivoamassa ja ei hoitamassa omaistasi?
En halua omaisen sairastuvan noro on ainakaan sen takia, että hoitajat eivät siivoa eritetahroja.
Laikkarit siivoaa Aina huoneet ennen uuden potilaan tuloa. Ja noropotilas on eristyshuoneessa että Nou hätä!
Ei se auta, kun hoitajat sipsuttaa huoneesta toiseen valittaen, että hygienia ei heille kuulu. Sitten leviää hoitajien mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän sairaalassa eritetahrat kuuluvat edelleen kaikille, samoin kuin ruoanjako silloin kun on vain yksi sairaahuoltaja. Siihen ei auta lisähuoltajat, koska jo ihan sairaalahygienian kannalta on hyvä, että se ripuli ei ole koko yötä käytävällä.
Jännä kyllä, että kirjoitin pitkän viestin epäkohdista, mutta ainoa asia mihin (oletettavasti) hoitajat tarttuivat, on heidän oman työtehtävänsä laiminlyömisen puolusteleminen.
Meidän osastolla taas laikkarit hakee ruokakärryt jatkuvasti myöhässä osastolla. Ala siinä sitten odottelemaan, kun ei koskaan tiedä, pitääkkö odottaa 5 min vai 20 min. Samoin ruoanjaossa on milloin mitäkin sählinkiä laikkareiden puolelta, kun ei olla ymmärretty, miten jokin asia pitää olla.
Laikkarit myös yrittävät siirtää omia työtehtäviään hoitajille, koska heidän mielestään hoitajien pitää helpottaa heidän työtänsä. Toisin päin taas ei puhettakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko teidän kummankin kannattavampaa osoittaa tuokin turhautuminen työnantajaasi, joka ei selvästikään ole palkannut tarpeeksi työntekijöitä? Mitä sairaanhoitajan syyttely auttaa jos kukaan ei pyyhi laattaa? Ehtiikö hän sen paremmin yrjönpyyhintään jos on vaikka potilastilanne kesken?
Tiettyjen alojen naistyönteijöissä on valitettavasti vallalla paljon tällaista ajattelutapaa eli ei nähdä metsää puilta. Valittaminen ja omien etujen valvominen katsotaan myös ilmeisesti yhteiskunnassa epänaiselliseksi.
Kirjoitinkin jo edelliseen, että huvittavaa miten tämä on ainoa kohta, joka alkuperäisestä viestistäni herätti keskustelua.
Ei haittaa vaikka se potilaslista on päivittämättä ja ruokavaliot vääriä. Siinä voi oikeasti tulla vaaratilanteita. Miten sitä puolustelette?
Monet kerrant olen vienyt sen listan toimistoon ja joutunut, että hoitajat tekisivät työnsä ja päivittäisivät työkaluni, ja kun tunnin päästä sitä tarvitsen, lista on ihan saman näköinen kuin ennenkin, vaikka olen nähnyt monen uuden potilaan tulevan ja vanhan lähtevän.
Vierailija kirjoitti:
Jos mä olisin sairaalassa niin haluun kyllä, että mua sillon hoitava sairaanhoitaja keskittyy mieluummin mun hoitoon ku siivoukseen.. jääkööt vaikka ruoka kokonaan jakamatta, kunhan saan tarvittavat lääkkeeni, tutkimukset yms😂
Sairaanhoitajat on ihan parhaita! Pakko pitää heidän puoliaan koska olen niin mahdottoman ihania hoitajia tavannut. Moni ihana sairaanhoitaja on saanut hurjista kokemuksistani paljon paljon parempia ihan vaan omalla persoonallaan ja olemassa olollaan.
Sairaalahuoltajiahan tässä mollataan, vaikka työnjako ei ole edes heidän vika. Onko ostatoille määrätty vain hoitaja kiintiö? Siksi muista tingitään ja täytetään vain lainmukainen minimi miehitys.
Vierailija kirjoitti:
"Florence Nightingalen merkitys sairaanhoitajien uudistajana ja hoitajien ammatillisen aseman kohottajana on suuri. Ammatti oli vielä 1800-luvun puolivälissä useimmissa maissa aliarvostettu. Nightingalen asema sairaanhoitajien hoidon tason kohottajana ja ammatillisen aseman vakiinnuttajana on kaikista uranuurtajista merkittävin. Hänen ajatuksensa muuttivat yhteiskuntaa ja erityisesti hoitotyötä."
Nyt ollaan tekemässä tyhjäksi tämä jalo aate ja otetaan takapakkia.
Jo hygienia syistä, on täysin käsittämätöntä että potilaita hoitava henkilökunta siivoaa.
❤️❤️❤️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska sairaanhoitajien palkat on niin matalia, että matalammin koulutettuja ei kannata palkata. Pienellä palkanlisällä saa työntekijän jonka tehtäväkenttä on paljon laajempi. Sairaanhoitajakin osaa siivota oksennuksen, mutta laitossiivooja ei voi pitää sairaanhoitajanvastaanottoa, palkassa ei ole montaa sataa eroa.
Silloin minusta pitäisi palkata lisää hoitajia jotta nämä ehtii tehdä laikkareiden työt. Tosin enemmän säästöjä syntyisi kun ne työvuorot järjesteltäisiin siten että olemassa olevat laikkarit kahvilla istumisen sijaan voi osallistua siihen työhän esim illalla.
Henkilökuntaa palkataan niin vähän kuin mahdollista. Hoitotyötä osastoilla on enemmän kuin siivoustyötä, joten mielummin palkataan 33 hoitajaa, kuin 30 hoitajaa ja 3 huoltajaa. Kun kaikki on hoitajia, niin kaikki voi tehdä kaikkia töitä. Paljon joustavampaa ja tosiaan mitättömän palkkaeron vuoksi kannattavaa.
Palkkaero tuskin on huomattava mutta koulutuksessa on ero. Kyllä se koulutettu laitoshuoltaja osaa koulutustaan vastaavat paremmin kuin niihin tehtäviin kouluttamaton hoitaja. Siivous on aivan varmasti tehokaampaa ja laadukkaampaa henkilöllä joka siihen on saanut koulutuksen kuin sillä joka nyt on hommiin perehdytetty. Ja ei en ole saanut hoitajana perehdystä käytettävistä siivousaineista/menetelmistä lukuunottamatta eritetahroja. Siltikin vaikka hoitaja eritetahran alkusiivouksen tekisi myös ohjeistus on se että siitä laikkarille kerrotaan mahdollisimman pian joka tuntee minua paremmin jatkokäsittely toimenpiteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä täällä voiton maksimointia harjoittavassa, yksityisessä veroparatiisi hoivapaikassa, ei edes ole laitoshuoltajia. Me hoitotöiden ohella siivoamme, hoidamme pyykit, ruoat.
Jää työttömäksi.
Jaahas, Attendon pomokin lukee av-palstaa. Hyvä, ehkä opit jotain.🤣
Häh? Sairaanhoitajalla on paljon parempi palkka kuin laikkarilla.