Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi laitoshuoltajien ja muiden töitä sälytetään sairaanhoitajille?

Vierailija
06.09.2018 |

Meidän pitäisi kuulemma nykyään omien hommien lisäksi jakaa ruoat, tiskata, viedä roskat, tehdä jatkuvasti jotain pientä siivoushommaa ja niin edelleen.

Ihan kuin omissa töissä, siis hoitotoimenpiteissä ja kirjallisissa hommissa ei olisi jo ihan tarpeeksi. Todella kivaa juosta käytävillä, jännittää joka päivä, ehtiikö tehdä kaiken pakollisen ja samalla kuunnella laikkareiden valituksia jokaisesta vaihtamattomasta roskapussista. Samalla, kun laikkarit pitää useita pitkiä taukoja päivässä ja istuu kahvilla.

Olen myös saanut valitusta siitä, että minä kuulemma istuin "aina" kahvilla. Tämä eräänä sellaisena päivänä, kun ehdin juoda ekan kahvin tai yleensäkään istua alas työpäivänä ekan kerran kuuden tunnin jälkeen. Muutaman minuutin kuluttua tuli laikkari etsimään minua, kun hänellä oli jotain kysyttävää. Vastasin kuitenkin kiltisi. Myöhemmin kuulin, kun hän kertoi toiselle laikkarille, miten minä olin istunut koko päivän vaan kahvilla. :D

Onko muiden työpaikoilla samanlaista?

Kommentit (198)

Vierailija
101/198 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen erään ison sairaalan vuodeosastolla sairaalahuoltajana, ja kyllä, hoitajien kuuluu hoitaa pieniä siivoushommia eli pyyhkiä ja desinfioida huomaamansa eritetahrat ja auttaa ruoanjaossa, jos toista sairaalahuoltajaa ei ole vuorossa. Myös haisevat vaipat on laitettava pienemmässä, suljetussa pussissa roskikseen.

Usein, eli lähes aina, on kuitenkin niin, että veri-, pissa-, oksennus- tai kakkatahra ei ole voinut jäädä huomaamatta, mutta kuitenkin se siinä keskellä käytävää kököttää.

Myös ruoanjaossa avustaminen on hyvin vaikeaa, joskus joutuu jakamaan yksin koko osastolle, ja sen jälkeen pitäisi vielä tehdä ruokia sellaisille potilaille, joille hoitajat eivät jostain syystä ole tilanneet ruokaa. Siinä samalla pitäisi vielä kerätä ne tarjottimet takaisin ruokavaunuun, joka tullaan tiettyyn aikaan hakemaan osastolta pois, eli sitä ei voi vedättää. Meillä tähän jakoon ja keräykseen on yksi tunti aikaa.

Lisäksi potilaslista, jonka mukaan me ruoat jaamme, ei yleensä ikinä ole ajan tasalla. Se tarkoittaa sitä, että listasta löytyy usein vääriä nimiä ja ruokavalioita, mikä taas on omiaan aiheuttamaan vaaratilanteita. Me huoltajat emme tunne potilaita tai tiedä heidän sairauksiaan tai mitä toimenpiteitä heille on tehty, joten meidän pitäisi voida luottaa listaan, jonka päivittäminen on hoitajien työtehtävä. Eli meidän pitäisi kaiken oman työmme ohella käydä haastattelemassa hoitajia, ja hyvin usein saa vastaukseksi "ei ole mun potilas, en tiedä". Selvä, mäkään en voi tietää, joten sitten se potilas jää ilman ruokaa. Yleensä hetken päästä hoitaja tulee naama väärinpäin päässä tiuskimaan, että missä sen potilaan x ruoka on, ja kun totean, että en tiedä, koko potilasta ei ole listalla, alkaa huokailu. Monesti myös multa tullaan oiken tomerasti kysymään, että miksi potilas yylle ei ole tilattu ruokaa. Siihen voi vaan todeta, että en tiedä, se kuuluu hoitajille. Ja taas lähdetään vähin äänin pois.

Lisäksi, eristyksen purkautuessa, hoitajille kuuluu kaiken oman roinan (verenpainemittarit, kuumemittarit, portatiivit yms.) puhdistus ja poisvienti, mutta harvoinpa sekään onnistuu ilman, että täytyy käydä sanomassa, että paskainen portatiivi odottaa noutajaansa.

Ja mitä hoitajien hygieniaan tulee, siinä on ihan oikeasti paljon parantamisen varaa. Ainakin meidän sairaalassa kartoitetaan kaikkien osastojen kaikkien ammattiryhmien käsien desinfiointia, suojautumista ja käsineiden käyttöä, ja uskokaa tai älkää, kaikista näistä suoriutuvat parhaiten sairaalahuoltajat, ihan joka osastolla.

Tottakai on myös tosi ihania hoitajia, mutta valitettavasti me ollaan edelleen sitä alinta kastia, jolle voi jättää sen paskaraidan sinne lattialle koska "ei sillä muutakaan tekemistä ole". En yhtään ihmettele, että puhtausalalle ei ole tunkua.

Mitä luulet hoitajien tekevän ruoanjaon aikana, jos eivät ole sitä ruokaa jakamassa?

Aika usein istuvat kahvihuoneessa tai selailevat nettiä, muunmuassa. Toki heilläkin varmasti kiirettä aika ajoin on, mutta ihan oikeasti, ruoanjaossa avustaminen kuuluu hoitajille kun on vain yksi huoltaja töissä.

Mikähän haloo siitä syntyisi, jos jättäisimme henkilökunnan vessan järjestelmällisesti siivoamatta, ja vedotaan hirveään kiireeseen? Kiirettä nimittäin meilläkin on, harvassa on ne päivät kun voi edes haaveilla lattioiden konettamisista.

Onpas teillä sitten erikoinen meininki. Meillä yleisin syy siihen, että hoitajat eivät ehdi ruoanjakoon on se, että eivät tosiaan ehdi. Alimitoitetulla henkilökunnalla on vielä aamupesut ja -hoidot kesken, kirjaamisetkin pitäisi hoitaa ajoillaan, samoin kotiuttamis- ja jatkohoitoasiat.

Eihän tästä tarvitsisi valittaa, jos meninki ei olisi näin erikoista.

On niitäkin päiviä, että eivät kiireeltä ehdi, mutta en mäkään voi jättää sitä vessaa siivoamatta tai eristystä purkamatta siksi, että on kiire. Mun on venyttävä se tekemään.

Aika jännä muuten, että tartuit vain tuohon asiaan viestissäni, se kun ei ollut epäkohdista suurin. Mielestäni se kertoo aika hyvin siitä suhtautumisesta meidän työhömme.

Mitenkään laikkarien työtä vähättelemättä. Jos täytyy venyä kahteen paikkaan yhtäaikaa, niin kyllä minä ainakin yleensä laitan potilaat etusijalle. Laikkarin tietämättä siellä huoneessa voi olla meneillään mikä tahansa hoito tai muu, mikä ei voi odottaa. Jos esimerkiksi potilas on menossa elvytykseen, niin jäähtynyt ruoka on sen rinnalla aika pikkujuttu.

Vierailija
102/198 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajien tulee keskittyä aivan muihin asioihin kuin johonkin hemmetin siivoomiseen. Nuo asiat ei TODELLAKAAN kuulu sairaanhoitajille!!!!! Kyllä sairaanhoitajalle sairaalassa löytyy aika hemmetisti tärkeämpääkin tekemistä.

Miten korkealle sä arvotat puhtaan ympäristön? Tiedätkö, että ei ne tilat itsestään pysy siisteinä eikä se huone noropotilaan jälkeen jotenkin taianomaisesti puhdistu?

Siinä vaiheessa kun ihmiset ymmärtävät, että ilman sairaalahuoltajia sairaaloissa ei toimi mikään, voi alkaa tämän ammattiryhmän arvostus nousta.

Kyllä minä ymmärrän sen tärkeyden, todellakin. Hygienia on aivan ehdottoman tärkeää MUTTA se nimenomaan on niiden sairaalahuoltajien työtä, ei sairaanhoitajien! Ymmärrätkö eron? Näillä kahdella on omat työnkuvansa! Jos sh jossain paikassa tekee laikkarin töitä niin homma ei toimi ja se on väärin! Silloin työnantajan tulee palkata nimenomaan niitä SAIRAALAHUOLTAJIA lisää! Sairaanhoitajat kun ei heidän töitä teen vaan heillä on omat työnsä!

Kun sinut on perehdytetty, eikö sinulle kerrottu, että joudut myös siivoamaan, poistamaan eritetahroja.

Jättäisitkö siis pissa lattia odottamaan aamua, kun laitoshuoltaja tulee? Oikeasti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/198 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajien tulee keskittyä aivan muihin asioihin kuin johonkin hemmetin siivoomiseen. Nuo asiat ei TODELLAKAAN kuulu sairaanhoitajille!!!!! Kyllä sairaanhoitajalle sairaalassa löytyy aika hemmetisti tärkeämpääkin tekemistä.

Miten korkealle sä arvotat puhtaan ympäristön? Tiedätkö, että ei ne tilat itsestään pysy siisteinä eikä se huone noropotilaan jälkeen jotenkin taianomaisesti puhdistu?

Siinä vaiheessa kun ihmiset ymmärtävät, että ilman sairaalahuoltajia sairaaloissa ei toimi mikään, voi alkaa tämän ammattiryhmän arvostus nousta.

Etkö osaa lukea? Eihän kukaan ole sanonut sanaakaan siivousta vastaan ja sen lopettamisen puolesta. Ihmisten lukutaito on nykyään huolestuttavan huonolla tasolla. Kyse oli siitä mille ryhmälle siivous kuuluu.

Vierailija
104/198 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nykyään kiinnitetään ergonomiaan enemmän huomiota. Myös koneet, menetelmät ja välineet ovat kehittyneet ja kehittyvät koko ajan.

Mun kohdalla se on myöhäistä. Terveys on mennyttä. Olen siivonnut 29v. ajan. Sairaudet on todettu 19v. sitten.

Vierailija
105/198 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mä olisin sairaalassa niin haluun kyllä, että mua sillon hoitava sairaanhoitaja keskittyy mieluummin mun hoitoon ku siivoukseen.. jääkööt vaikka ruoka kokonaan jakamatta, kunhan saan tarvittavat lääkkeeni, tutkimukset yms😂

Sairaanhoitajat on ihan parhaita! Pakko pitää heidän puoliaan koska olen niin mahdottoman ihania hoitajia tavannut. Moni ihana sairaanhoitaja on saanut hurjista kokemuksistani paljon paljon parempia ihan vaan omalla persoonallaan ja olemassa olollaan.

Vierailija
106/198 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja, en vaan pysty kuvittelemaan että esimerkiksi verotoimiston työntekijät heiluisi luutun kanssa samalla kun tekevät työtänsä.

Mutta saataisiin kiinteät kulut pienemmiksi.

Ja ajattele hyötyliikuntaa...! Päätetyöläisten niska-hartiavaivat jäisivät historiaan.

Joo, siivoojathan ovatkin terveitä kuin pukit. En tunne yhtään siivoojaa joka olisi ollut töissä vanhuuseläkkeeseen asti, kaikki ovat jääneet vaivojensa vuoksi sairauseläkkeelle.

No nykyään kiinnitetään ergonomiaan enemmän huomiota. Myös koneet, menetelmät ja välineet ovat kehittyneet ja kehittyvät koko ajan.

Silti työn kuormittavuus lisääntyy. Se muodostuu monesta asiasta, kiire ja henkilöstön vähyys on ne pahimmat.

Vierailija
107/198 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten tuo on ongelma laikkqrin työssä. Joskus on aika, jolloin mihinkään ei pääse siivoamaan, koska toimenpiteet on kesken. Eli oikeasti on kova kiire, mutta luppoaikaa. Joitakin myös stressaa tämä.

Vierailija
108/198 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi opettajat eivät siivoa kouluja?

Rehtorilla on liikaa rahaa käytettävissä. Opettajat tosiaan voisivat hyvin siivota koulun.

Tuleeko ne kesällä tekemään perussiivouksen?

Kuka pesee ikkunat ja kuka poistaa vahat?

Miksi aina vertaillaan sairaanhoitajia ja opettajia? Koska kummatkin työskentelevät naisvaltaisessa työyhteisössä ja kyllähän naisilta pikku siivoushommat menevät siinä sivussa? Yhtä lailla pitäisi voida kysyä, mikseivät insinöörit tai vaikka lentäjät siivoa työpisteitään.

Vierailija
109/198 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ymmärrän sen tärkeyden, todellakin. Hygienia on aivan ehdottoman tärkeää MUTTA se nimenomaan on niiden sairaalahuoltajien työtä, ei sairaanhoitajien! Ymmärrätkö eron? Näillä kahdella on omat työnkuvansa! Jos sh jossain paikassa tekee laikkarin töitä niin homma ei toimi ja se on väärin! Silloin työnantajan tulee palkata nimenomaan niitä SAIRAALAHUOLTAJIA lisää! Sairaanhoitajat kun ei heidän töitä teen vaan heillä on omat työnsä!

Kun sinut on perehdytetty, eikö sinulle kerrottu, että joudut myös siivoamaan, poistamaan eritetahroja.

Jättäisitkö siis pissa lattia odottamaan aamua, kun laitoshuoltaja tulee? Oikeasti?

Minä en ole sairaanhoitaja enkä laitoshuoltaja.

Vierailija
110/198 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska sairaanhoitajien palkat on niin matalia, että matalammin koulutettuja ei kannata palkata. Pienellä palkanlisällä saa työntekijän jonka tehtäväkenttä on paljon laajempi. Sairaanhoitajakin osaa siivota oksennuksen, mutta laitossiivooja ei voi pitää sairaanhoitajanvastaanottoa, palkassa ei ole montaa sataa eroa.

Silloin minusta pitäisi palkata lisää hoitajia jotta nämä ehtii tehdä laikkareiden työt. Tosin enemmän säästöjä syntyisi kun ne työvuorot järjesteltäisiin siten että olemassa olevat laikkarit kahvilla istumisen sijaan voi osallistua siihen työhän esim illalla.

Henkilökuntaa palkataan niin vähän kuin mahdollista. Hoitotyötä osastoilla on enemmän kuin siivoustyötä, joten mielummin palkataan 33 hoitajaa, kuin 30 hoitajaa ja 3 huoltajaa. Kun kaikki on hoitajia, niin kaikki voi tehdä kaikkia töitä. Paljon joustavampaa ja tosiaan mitättömän palkkaeron vuoksi kannattavaa.

Vierailija
111/198 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Florence Nightingalen merkitys sairaanhoitajien uudistajana ja hoitajien ammatillisen aseman kohottajana on suuri. Ammatti oli vielä 1800-luvun puolivälissä useimmissa maissa aliarvostettu. Nightingalen asema sairaanhoitajien hoidon tason kohottajana ja ammatillisen aseman vakiinnuttajana on kaikista uranuurtajista merkittävin. Hänen ajatuksensa muuttivat yhteiskuntaa ja erityisesti hoitotyötä."

Nyt ollaan tekemässä tyhjäksi tämä jalo aate ja otetaan takapakkia.

Jo hygienia syistä, on täysin käsittämätöntä että potilaita hoitava henkilökunta siivoaa.

Tottahan tämä on. Sairaanhoitajat joutuvat yhä enenevissä määrin siivoamaan työnsä ohessa.

Siivoaminen on äärimmäisen tärkeää työtä, joten siihen tulisi löytyä omat tekijänsä.

Vierailija
112/198 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli oikeastiko olet sitä mieltä, että jos potilas oksentaa tai paskantaa keskelle käytävää kun olen jakamassa (aina yksin) aamupalaa, mun pitäisi keskeyttää jako ja rientää pyyhkimään yrjö pois? Tai kun yksin iltavuorossa yritän ehtiä keräämään tarjottimet määräaikaan mennessä, mun pitäisi tulla luuttuamaan pissapullosta kaatuneet pissat pois? Kun osasto on täynnä, potilaita 40, mun on oikeasti sun mielestäsi yksin ehdittänä tunnin aikana jakamaan se ruoka kaikille ja vielä ne tarjottimet keräämään pois? Ja siinä välissä pitäisi tulla siivoamaan clostridium-epäilyn ripulit potilashuoneesta?

Sä et todellakaan tunnu ymmärtävän, että meilläkin on työohje ja ajat joilloin teemme työmme. Me ei vaan olla siellä ja odoteta milloin se kusilammikko ilmestyy, meillä on ihan oikeasti paljon töitä.

Vierailija
113/198 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti tämä porukka ei itke sairaaloiden superbakteereista.

Haluatko sinä, että omaistasi hoitava sairaanhoitaja on mieluummin hoitamassa sitä omaistasi vai siivoamassa ja ei hoitamassa omaistasi?

En halua omaisen sairastuvan noro on ainakaan sen takia, että hoitajat eivät siivoa eritetahroja.

Vierailija
114/198 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska siellä ollaan potilaita varten. Siivous ja potilaiden turvallisuus kuuluu kaikille. Yöllä toimii myös se, että löytäjä saa pitää. Laitoshuoltajat eivät ole öisin töissä. Myös ruokailu menee potilaan edun mukaisesti. Ruoka jaetaan nopeasti, ettei lämpöketju katkea. Ei voi sanoa, sori ei kuulu mulle.

Laitoshuoltajilla ei ole lupa hoitotyöhön, mutta kyllä itse ainakin olen auttanut istumaan yms.

Terkuin laitoshuoltaja

Nimenomaan, potilaita varten.

Mitäpä luulet, kumpi on tärkeämpi, potilaan haavasidosten vaihtaminen, lääkkeiden jako tai potilaan liikkumisharjoituksissa avustaminen vaiko ehkä pyykkipussien lajittelu ja pesulaan roudaus, roskapussien suoristaminen tiptop-asentoon tai kaappien järjestely?

Haloo! Pyykit ja roskat viedään nopeasti pois, jottei sairaudet pääse niiden vuoksi leviämään, kun muhivat lämmössä. Kuten MRSA yms. Pöydät ja tasot ovat järjestyksessä, jotta ne voidaan pyyhkiä ja estää tartuntoja kosketuspinnoilta.

Laitoshuoltaja

Ps. Uskomatonta!

Usko pois, että sairaanhoitajat tietävät bakteereista ja hygieniasta enemmän kuin sinä.

Kysymyshän olikin priorisoinnista.

En minä ainakaan tiedä yhtään mitään siivousaineista. Bakteereista ja hygieniasta kyllä jotain, mutta en tiedä mitä laitoshuoltaja tietää.

Sanoisin, että aika ylimielistä.

Eihän tässä puhuttukaan siivousaineista.

Mutta juuri se on sitä ammattitaitoisen laikkarin knowhowta. Hyvä että tuli mainittua.

With all due respect. Sairaalassa käytössä noin kolme eri ainetta. Kyllä normaalin älykkyyden omaava ihminen osaa niistä etiketin lukemalla oikean valita.

Se että pitääkö sairaanhoitajan käyttää tähän aikaansa on kysymys, jonka luulisi sinuakin kiinnostavan.

Jos kehitys jatkuu tähän tapaan, teitä laitoshuoltajia ei jatkossa tarvita.

Huutelen tähän väliin: Mun havaintoni mukaan (olen se opintovapailta palailija) ollaan menossa toiseen suuntaan, tai sitten satun olemaan oikeassa sh-piirissä, jossa on karmea pula laitoshuoltajista. Nimittäin kun kävin sopimassa töihinpaluun ehdoista, sain esimieheltäni tilityksen siitä, kuinka savuttomassa sairaalassa ei voida antaa varoituksia tupakanpoltosta, koska ei ole varaa menettää ketään. Uudet sairaalahuoltajat kuulemma äänestävät jaloillaan ja lähtevät muualle töihin onnettomien työskentelyolosuhteiden vuoksi (pula työntekijöistä --> kunnon perehdytyksen puute). Sain valita sijoituspaikkani ja määritellä osa-aikaprosentin, en tee enää täyttä työaikaa. Päädyn luultavasti varahenkilöstöön, jossa ei tarvitse tehdä viikonloppuja, toistaiseksi olen virkavapaalla miettimässä. Mutta ei muuta, jatkakaa.

Sinä toki voit mietiskellä rauhassa, mutta kuka tarvitsee laitoshuoltajia jatkossa? Monissa paikoissa ne tehtävät on jo siirretty sairaan- ja lähihoitajille.

Ainakin PSHP, näköjään. Kaikenlaisia muutoksia on nähty, nyt mennään tähän suuntaan. Tuskin tähän jää, eiköhän jatkossakin tule työnkuvan muutoksia. Pidin aiemman työpaikkani juuri alan idioottivarman työllistävyyden vuoksi.

Mitä idioottivarmaa näet siinä, että sairaanhoitajat laitetaan tekemään sinulle kuuluvat työt?

Saat jatkossa palkkaa tekemättä mitään vai se, että laitoshuoltajille ei tarvitse johdossa maksaa palkkaa?

No, tein sitä hommaa läpi huonojen vuosien, jolloin privaatissa oltiin kalliita ja tarpeettomia (kirjoitin siitä aiemmin ketjussa), ja silti julkisella oli pulaa. En tiedä miksi, helpommalla siellä pääsee. Aloittaessani työt julkisella 2000-luvun alussa työnkuva oli monipuolinen, peruspalkka 1300jotain. Nyt peruspalkka on 1866, ja työnkuva supistunut osaan siitä, mitä se oli ennen, ja tosiaan pula vain pahentunut. Tarkkaan kannattaa edelleen valita työpaikkansa, se ei ole muuttunut. Jonnekin ne paikalliset työvoimapoliittisesti koulutetut laikkaritkin katoavat (edelleen) jo ennen valmistumistaan, joten täälläpäin ei ihan akuuttia huolta ammattikunnan puolesta ole...ja vaikka olisikin, minulla on se toinen koulutus/ala, jossa vaaditaan huomattavasti enemmän sitoutumista työhön leivän eteen, ja sitä ei nyt ole. Sairaanhoitajia kyllä käy vähän sääliksi, heidän työnsä on muuttunut yhtä typeräksi. Jos osastoilla olisi tarpeeksi henkilökuntaa, ei ongelmia olisi.

Vierailija
115/198 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä laitoshuoltajien kutsuminen laikkareiksi ihan yleinen käytäntö? Kutsuvatko he myös itse itseään näin vai onko se sairaanhoitajien käyttämä nimitys? Puhuvatko lääkärit laikkareista? Entä onko sairaanhoitaja vastaavasti saikkari? Käytetäänkö laikkarinimitystä muualla, vaikka jossain verovirastossa?

Vierailija
116/198 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat valittakaa työnantajalle. Täällä valittaminen ei auta teitä.

Vierailija
117/198 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi opettajat eivät siivoa kouluja?

Rehtorilla on liikaa rahaa käytettävissä. Opettajat tosiaan voisivat hyvin siivota koulun.

Tuleeko ne kesällä tekemään perussiivouksen?

Kuka pesee ikkunat ja kuka poistaa vahat?

Miksi aina vertaillaan sairaanhoitajia ja opettajia? Koska kummatkin työskentelevät naisvaltaisessa työyhteisössä ja kyllähän naisilta pikku siivoushommat menevät siinä sivussa? Yhtä lailla pitäisi voida kysyä, mikseivät insinöörit tai vaikka lentäjät siivoa työpisteitään.

Jokainen huolehtii toimistossa itse työpisteen siivouksesta. Siivooja moppaa vain lattiat ja siivoaa vessat.

t. Insinööri

Vierailija
118/198 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työpaikalla on niin että se joka löytää eritahran niin hän poistaa sen.

Vierailija
119/198 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli oikeastiko olet sitä mieltä, että jos potilas oksentaa tai paskantaa keskelle käytävää kun olen jakamassa (aina yksin) aamupalaa, mun pitäisi keskeyttää jako ja rientää pyyhkimään yrjö pois? Tai kun yksin iltavuorossa yritän ehtiä keräämään tarjottimet määräaikaan mennessä, mun pitäisi tulla luuttuamaan pissapullosta kaatuneet pissat pois? Kun osasto on täynnä, potilaita 40, mun on oikeasti sun mielestäsi yksin ehdittänä tunnin aikana jakamaan se ruoka kaikille ja vielä ne tarjottimet keräämään pois? Ja siinä välissä pitäisi tulla siivoamaan clostridium-epäilyn ripulit potilashuoneesta?

Sä et todellakaan tunnu ymmärtävän, että meilläkin on työohje ja ajat joilloin teemme työmme. Me ei vaan olla siellä ja odoteta milloin se kusilammikko ilmestyy, meillä on ihan oikeasti paljon töitä.

Niin ja hoitajat tekevät varsinkin iltatoimet vikkelään, että kerkeävät istua ja haukkua iltapalan aikana tullutta kakkavahinkoa, kuinka se on vieläkin lattiassa ja laikkari ei keskeyttänyt iltapalan jakoa. Kuinka hirveetä oli käydä huoneessa kakka lattialla ja potilas söi. Haisi niin pahalle, ettei hoitaja voinut olla huoneessa.

Vierailija
120/198 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen erään ison sairaalan vuodeosastolla sairaalahuoltajana, ja kyllä, hoitajien kuuluu hoitaa pieniä siivoushommia eli pyyhkiä ja desinfioida huomaamansa eritetahrat ja auttaa ruoanjaossa, jos toista sairaalahuoltajaa ei ole vuorossa. Myös haisevat vaipat on laitettava pienemmässä, suljetussa pussissa roskikseen.

Usein, eli lähes aina, on kuitenkin niin, että veri-, pissa-, oksennus- tai kakkatahra ei ole voinut jäädä huomaamatta, mutta kuitenkin se siinä keskellä käytävää kököttää.

Myös ruoanjaossa avustaminen on hyvin vaikeaa, joskus joutuu jakamaan yksin koko osastolle, ja sen jälkeen pitäisi vielä tehdä ruokia sellaisille potilaille, joille hoitajat eivät jostain syystä ole tilanneet ruokaa. Siinä samalla pitäisi vielä kerätä ne tarjottimet takaisin ruokavaunuun, joka tullaan tiettyyn aikaan hakemaan osastolta pois, eli sitä ei voi vedättää. Meillä tähän jakoon ja keräykseen on yksi tunti aikaa.

Lisäksi potilaslista, jonka mukaan me ruoat jaamme, ei yleensä ikinä ole ajan tasalla. Se tarkoittaa sitä, että listasta löytyy usein vääriä nimiä ja ruokavalioita, mikä taas on omiaan aiheuttamaan vaaratilanteita. Me huoltajat emme tunne potilaita tai tiedä heidän sairauksiaan tai mitä toimenpiteitä heille on tehty, joten meidän pitäisi voida luottaa listaan, jonka päivittäminen on hoitajien työtehtävä. Eli meidän pitäisi kaiken oman työmme ohella käydä haastattelemassa hoitajia, ja hyvin usein saa vastaukseksi "ei ole mun potilas, en tiedä". Selvä, mäkään en voi tietää, joten sitten se potilas jää ilman ruokaa. Yleensä hetken päästä hoitaja tulee naama väärinpäin päässä tiuskimaan, että missä sen potilaan x ruoka on, ja kun totean, että en tiedä, koko potilasta ei ole listalla, alkaa huokailu. Monesti myös multa tullaan oiken tomerasti kysymään, että miksi potilas yylle ei ole tilattu ruokaa. Siihen voi vaan todeta, että en tiedä, se kuuluu hoitajille. Ja taas lähdetään vähin äänin pois.

Lisäksi, eristyksen purkautuessa, hoitajille kuuluu kaiken oman roinan (verenpainemittarit, kuumemittarit, portatiivit yms.) puhdistus ja poisvienti, mutta harvoinpa sekään onnistuu ilman, että täytyy käydä sanomassa, että paskainen portatiivi odottaa noutajaansa.

Ja mitä hoitajien hygieniaan tulee, siinä on ihan oikeasti paljon parantamisen varaa. Ainakin meidän sairaalassa kartoitetaan kaikkien osastojen kaikkien ammattiryhmien käsien desinfiointia, suojautumista ja käsineiden käyttöä, ja uskokaa tai älkää, kaikista näistä suoriutuvat parhaiten sairaalahuoltajat, ihan joka osastolla.

Tottakai on myös tosi ihania hoitajia, mutta valitettavasti me ollaan edelleen sitä alinta kastia, jolle voi jättää sen paskaraidan sinne lattialle koska "ei sillä muutakaan tekemistä ole". En yhtään ihmettele, että puhtausalalle ei ole tunkua.

Mitä luulet hoitajien tekevän ruoanjaon aikana, jos eivät ole sitä ruokaa jakamassa?

Aika usein istuvat kahvihuoneessa tai selailevat nettiä, muunmuassa. Toki heilläkin varmasti kiirettä aika ajoin on, mutta ihan oikeasti, ruoanjaossa avustaminen kuuluu hoitajille kun on vain yksi huoltaja töissä.

Mikähän haloo siitä syntyisi, jos jättäisimme henkilökunnan vessan järjestelmällisesti siivoamatta, ja vedotaan hirveään kiireeseen? Kiirettä nimittäin meilläkin on, harvassa on ne päivät kun voi edes haaveilla lattioiden konettamisista.

Onpas teillä sitten erikoinen meininki. Meillä yleisin syy siihen, että hoitajat eivät ehdi ruoanjakoon on se, että eivät tosiaan ehdi. Alimitoitetulla henkilökunnalla on vielä aamupesut ja -hoidot kesken, kirjaamisetkin pitäisi hoitaa ajoillaan, samoin kotiuttamis- ja jatkohoitoasiat.

Eihän tästä tarvitsisi valittaa, jos meninki ei olisi näin erikoista.

On niitäkin päiviä, että eivät kiireeltä ehdi, mutta en mäkään voi jättää sitä vessaa siivoamatta tai eristystä purkamatta siksi, että on kiire. Mun on venyttävä se tekemään.

Aika jännä muuten, että tartuit vain tuohon asiaan viestissäni, se kun ei ollut epäkohdista suurin. Mielestäni se kertoo aika hyvin siitä suhtautumisesta meidän työhömme.

Mitenkään laikkarien työtä vähättelemättä. Jos täytyy venyä kahteen paikkaan yhtäaikaa, niin kyllä minä ainakin yleensä laitan potilaat etusijalle. Laikkarin tietämättä siellä huoneessa voi olla meneillään mikä tahansa hoito tai muu, mikä ei voi odottaa. Jos esimerkiksi potilas on menossa elvytykseen, niin jäähtynyt ruoka on sen rinnalla aika pikkujuttu.

Mä olen puolitoista vuotta ollut kyseisellä osastolla ja kahdesti on tullut elvytystilanne, ja ehkä yhden käden sormilla on laskettavissa ne kerrat kun potilaalle tehdään hoitotoimia kesken lounaan tai päivällisen. Kummasti ne kerrat kun kukaan ei tule tekemään omaa työtehtäväväänsä, on paljon paljon enemmän. Mistäkö tiedän, no varmaan siitä, että mä käyn ne kaikki huoneet järkestyksessä läpi kun ne tarjottimet jokaiselle vien.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan