Vaikea masennus ja siivoaminen..
Kämppäni on pinnallisesti järjestyksessä, tiskit tiskattu, tavarat kaapeissa, ei ole krääsää lattioilla tai tuoleilla jne...mutta kaapit aivan täynnä tavaraa ja puhtaita vaatteita,pyyhkeitä tai petivaatteita ei ole. En millään löydä voimia pyykinpesuun kun pitää jaksaa mennä pyykkitupaan erikseen ja ahdistukseni takia ulos meneminen on vaikeaa. Jaksan juuri ja juuri tehdä vaaditut kouluhommat ja sitten pyrinkin vain olemaan sotkematta asuntoani...
Minulla on ollut nuorempana siivousneuroosi vai miksi sitä sitten voisi sanoa.. olin sellainen ylihygieeninen kaheli joka vaihtoi joka päivä petivaatteet ja pesi kädet varmaan 100 kertaa päivässä.
Nyt masentuneena asuntoni vain kuvottaa minua... häpeän niin paljon kun tulee ystävä kylään...
Tälläkin hetkellä istun pimeässä asunnossani hiukset likaisena ja monta päivää ollut samassa yöpuvussa... kaikki energia menee opiskeluun ja hoidoissa käymiseen... se pienikin määrä. Yleensä jaksan peseytyäkin vain silloin kun on hoitotapaaminen...
Mitä tehtävissä... itsemurhaa mietin usein... elämä tuntuu ahdistavalta ja paniikin täyteiseltä... masennus polkee maahan...
Kommentit (30)
Pese lavuaarissa tai pesuvadissa pyyhe, huuhtele hyvin, väännä ja ripusta pyyhe kuivumaan.
Huomenna voit kuivata itsesi puhtaaseen pyyhkeeseen.
Jos haluat tänään suihkuun, niin föönaa itsesi kuivaksi. :)
Onko sulla D-vitamiinin tai B12-vitamiinin vaje? Kannattaa käydä tutkimassa.
Vierailija kirjoitti:
Pese lavuaarissa tai pesuvadissa pyyhe, huuhtele hyvin, väännä ja ripusta pyyhe kuivumaan.
Huomenna voit kuivata itsesi puhtaaseen pyyhkeeseen.
Jos haluat tänään suihkuun, niin föönaa itsesi kuivaksi. :)
Tai ehkä talouspaperi tmv. toimisi myös. Itselläni ei ainakaan ole fööniä. t. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydä apua, ystävä kylään ja sovotte että persettä pyykkiä yhdessä 😉 älä edes yritä kerralla liikaa vaikka koneellinen tai pari pesuun ja kuivaukseen.
Jos ystäviä ei ole niin vaikka jotain kotipalvelua voisi kysyä, paikkakunnan aikuis sosiaalityöntekijä osaa varmasti auttaa näissä.
Oma pyykinpesukone helpottaa paljon, jos vaan mahdollista sellainen johonkin asentaa, ihan parilla sadalla saa halvimmillaan ja yhden hengen taloudessa riittää hyvin vanha ja käytetty kone, sillä pyykkiä ei tarvitse pestä päivittäin. Pieni kuivausteline vaikka parvekkeelle tai kylpyhuoneeseen riittää kuivaukseen.En oikein osaa ottaa sellaista apua vastaan. Häpeän liikaa. Useimmat ihmiset elämässäni ei myöskään ymmärrä kuinka huonosti voin. He näkevät minut vain meikattu ja tällättynä siisteissä vaatteissa harvoin kun todellisuudessa suorastaan matelen paskassa suurimman osan elämästäni.
Masennus pitää minut etäällä muista. Se tässä ehkä on pahinta... minulla on sellainen kontakti että saisin kotiini siivousavuksi erään "sosiaalityöntekijän" mutta en kehtaa häntä kotiini tuoda.. pelkään että hän pitää minua saastaisena..
Ongelma tässä ei ole epäsiisteys, ongelma on häpeä. Jos asuntosi on pintapuolisesti siisti, se näyttää tavallisen ihmisen mittapuulla siistiltä, ja mielenterveyskuntoutujien asunnoissa pyörivän työntekijän silmiin todella siistiltä. Sinä "matelet paskassa" vain omien standardiesi mukaan. Olen tekstiesi perusteella melko satavarma, että pahimmillasi näytät siltä miltä ihmiset näyttävät esimerkiksi sairastaessaan flunssaa. Eihän kukaan mielellään näyttäydy sellaisena, mutta mieleltään terveet ihmiset kyllä ymmärtävät, että sellaista elämä välillä on.
Olet selvästi ahdistunut, ja oma tunteesi on ihan todellinen. Tunteesi vallassa et kuitenkaan näe tilannetta sellaisena, mitä ulkopuolinen sen näkisi - ja tunne ei lähde ainakaan kokonaan todellisuudesta, vaan sen taustalla on juurikin masennus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa noissa hoitokeskusteluissa puhua noista ongelmista, ja suihkuun kannataa opetella, teet siitä vaan toimivan rutiinin, ihan niinkuin tiskaus ja muu mikä sujuu, varaat vaikka 5min joka aamu siihen että käyt pikaisesti pesulla.
En vaan kai nää pointtia siinä peseytymisessä ellei joudu ihmisten ilmoille. Kai mietin että minulla ei ole väliä...
Tästä suihkusta voisi koittaa tehdä jotenkin rentouttavan kokemuksen, valitse tuoksuvia suihkugeelejä ja shampoita, jotain hierovaa suihkua voisi koittaa (ihan tavallisen suihkuun voi ostaa sellaisen hierovan suuttimen, josta siis saa säädettyä veden tuloa), kynttilän valo tai joku himmeä pöytävalaisin voi olla paljon mieluisampi, kuin se kirkas loisteputki, mikä melkein jokaisella on siellä kylppärissä. Pistä musiikkia sen verran kovalle soimaan, että kuulet sen. Kunnon kylpytakki on ehdottomasti hyvä ostos, nii ei tarvitse heti pukeutua tai palella suihkun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydä apua, ystävä kylään ja sovotte että persettä pyykkiä yhdessä 😉 älä edes yritä kerralla liikaa vaikka koneellinen tai pari pesuun ja kuivaukseen.
Jos ystäviä ei ole niin vaikka jotain kotipalvelua voisi kysyä, paikkakunnan aikuis sosiaalityöntekijä osaa varmasti auttaa näissä.
Oma pyykinpesukone helpottaa paljon, jos vaan mahdollista sellainen johonkin asentaa, ihan parilla sadalla saa halvimmillaan ja yhden hengen taloudessa riittää hyvin vanha ja käytetty kone, sillä pyykkiä ei tarvitse pestä päivittäin. Pieni kuivausteline vaikka parvekkeelle tai kylpyhuoneeseen riittää kuivaukseen.En oikein osaa ottaa sellaista apua vastaan. Häpeän liikaa. Useimmat ihmiset elämässäni ei myöskään ymmärrä kuinka huonosti voin. He näkevät minut vain meikattu ja tällättynä siisteissä vaatteissa harvoin kun todellisuudessa suorastaan matelen paskassa suurimman osan elämästäni.
Masennus pitää minut etäällä muista. Se tässä ehkä on pahinta... minulla on sellainen kontakti että saisin kotiini siivousavuksi erään "sosiaalityöntekijän" mutta en kehtaa häntä kotiini tuoda.. pelkään että hän pitää minua saastaisena..
Pyydä vaan rohkeasti, jokaisella on omat ongelmat, ei näissä ole mitään hävettävää, eikä voida arvostella mikä ongelma on pahin. Jopa ne sosiaalityöntekijät ovat ihmisiä ja varmasti pyytävät apua myös itselleen, harva ihan yksin vastaa vaikka lasten harrastuksista, vaan monesti suunnitellaan joku kimppakyyti muiden lasten vanhempien kanssa, tai tilataan ruokaa suoraan kotiin, kun ei itse jakseta kokata....
No mulla on lattiat täynnä tavaraa ja kaikki pinnat.
Järkyttävä kaaos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa noissa hoitokeskusteluissa puhua noista ongelmista, ja suihkuun kannataa opetella, teet siitä vaan toimivan rutiinin, ihan niinkuin tiskaus ja muu mikä sujuu, varaat vaikka 5min joka aamu siihen että käyt pikaisesti pesulla.
En vaan kai nää pointtia siinä peseytymisessä ellei joudu ihmisten ilmoille. Kai mietin että minulla ei ole väliä...
Tästä suihkusta voisi koittaa tehdä jotenkin rentouttavan kokemuksen, valitse tuoksuvia suihkugeelejä ja shampoita, jotain hierovaa suihkua voisi koittaa (ihan tavallisen suihkuun voi ostaa sellaisen hierovan suuttimen, josta siis saa säädettyä veden tuloa), kynttilän valo tai joku himmeä pöytävalaisin voi olla paljon mieluisampi, kuin se kirkas loisteputki, mikä melkein jokaisella on siellä kylppärissä. Pistä musiikkia sen verran kovalle soimaan, että kuulet sen. Kunnon kylpytakki on ehdottomasti hyvä ostos, nii ei tarvitse heti pukeutua tai palella suihkun jälkeen.
Ihan kivoja ideoita, mutta itselläni ei ainakaan ole varaa tuollaiseen :S en siis ole Ap, mutta masentunut kyllä. Kylpytakkia, lamppua, hierova suihkunsuutin, kalliita suihkugeelejä ja shampoita. Huh huh
Mulla ihan sama, oon sairaslomalla enkä saa mitään tehtyä. En jaksa nyt edes kirjoittaa, lattioilla ei ole mitään mutta en saa perussiivouksia tehtyä. Minulla lapsia, en jaksa vaatia heitä osallistumaan. Ovat siis jo isompia. Masennus on kamala sairaus!!!!! Olin ennen myös siivoufriikki.
Sinä et saa nukuttua.
Minä siivosin sekä aivoleikkauksen että syöpähoitojen jälkeen. Erittäin huono ennuste.
Kas - täällä edelleen.
Aloittaja, pyydä apua. Ei liassa ole kiva elää kenenkään.