Työkyvyttömyyseläkkeelle pääseminen on tehty mahdottomaksi!
Tke:lle ei näköjään päästetä kuin ihminen, joka juuri ja juuri pystyy hengittämään tai ihminen on jo arvioitavissa olevan kuollut vuoden sisällä tai sitten kaikkien näiden diagnoosien päälle tai ilman fyysisiä työkykyyn vaikuttavia haitallisia vikoja diagnoosikseen lisätään täydellinen hulluus eli mielisairaus!!!
Nyt tämäkin on sitten nähty, kuinka meitä "kusetetaan" tässäkin asiassa!
P.S. Haudassa tavataan, terveisin raihnainen ja ikääntynyt pitkäaikaistyötön!
Kommentit (83)
M kirjoitti:
Mulle on lääkärit vaan naureskelleet ja sanoneet ettei alle 50v pääse työkyvyttömyyseläkkeelle.
Tuskinpa sinulle nyt kuitenkaan naureskeltu on. Jos pysyttäisiin asialinjalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne vakuutuslääkärit joutuu arvioimaan eläkehakijan kykyä työskennellä missä tahansa työssä, jota hakija voisi tehdä. Töitä on niin paljon erilaisia, että kyllä useimmissa tapauksissa aina jotain löytyy.
Ja niille, jotka valittaa siitä, että vakuutuslääkäri eivät tapaa potilasta niin voi herranen aika: ne päätökset tehdään lääkärien tekemien löydöksien perusteella. Olisko kiva jos jokainen lääkäri voisi päättää tke:stä ja päästellä tuttuja eläkkeelle? Ja miten jokainen Suomen lääkäri voisi edes osata kaiken tke:hen liittyvän lainsäädännön ja oikeuskäytännön? Ensinmäkin työkyvyttömyyden määritelmiä on Suomessa muistaakseni 11.
T. Vakuutustietelijiä
Ootas... Kukaan terveyskeskuslääkäri ei tee lausuntoa missä sanotaan potilaan olevan eläkkeen tarpeessa, sen tekee erikoislääkäri. Ja omituista miten ihmisen joka kärsii sydämen vajaatoiminnasta ja saanut lausunnot kardiologeilta voidaan todeta vakuutuslääkärin toimesta terveeksi ilman näkemistä!
(Sosiaalisen) median lukutaito check? :)
Btw, miten ihmisen näkeminen vaikuttaa siihen, että lääkäri arvioi työkyvyttömyyden? Jos kerran on puolueettomat lausunnot käytössä. Huoh.
Näin:
YLILÄÄKÄRIN HÄTÄHUUTO: "En ole koskaan nähnyt vastaavaa"
IHMISPARAT AJETAAN ROTANKOLOIHIN
Olen toiminut yli 35 vuotta kliinisessä työssä ja tehnyt käytännössä päivittäin arvioita potilaiden työkyvystä.
Viimeisten vuosien aikana on tapahtunut ennenkokematon kiristyminen sairauspäivärahojen, kuntoutustukien (entinen määräaikaiseläke) ja työkyvyttömyyseläkkeiden myöntämisessä.
Tämän seurauksena terveydentilansa puolesta työkyvyttömät henkilöt sysätään ensin ansiosidonnaiselle työttömyysturvalle (jos heillä on sellaista, ja senkin kestoa on leikattu) ja sen jälkeen työmarkkinatuelle, peruspäivärahalle ja pahimmillaan toimeentulotuelle. Viimeksi mainittua voi saada, kunhan ensin on realisoinut kaiken mahdollisen omaisuutensa.
EI MITÄÄN VALOA
TULEVAISUUDESSA
Kun terveysongelma joka tähän kierteeseen on sysännyt on usein parantumaton, tuloksena on ihmisen ja usein koko perheen ajaminen tilanteeseen, jossa ei ole mitään tulevaisuuden valoa näkyvissä.
Valitusprosessit kestävät vuosia ja johtavat harvoin terveytensä menettäneen voittoon, vaan kuluttavat loputkin voimat ja naulaavat arkkua kiinni yksi naula kerrallaan.
HYLKÄÄVIÄ PÄÄTÖKSDIÄ
ILMAN TODELLISUUTTA
Hylkäävien päätösten perustelut ovat toistuvasti sellaisia, joista on vaikea tunnistaa kyseisen henkilön todellista tilannetta.
Vai mitä sanon 25-vuotiaalle miehelle, jolla on kaksisuuntainen mielialahäiriö ja aivovamman jälkitila, ja jota eri alojen lääkärit ja moniammatilliset työryhmät ovat pitäneet pysyvästi työkyvyttömänä ja jonka työkokeilut ovat epäonnistuneet?
Eläkeyhtiö ei enää kustanna työkokeiluja mutta ei myönnä kuntoutustukeakaan.
HALLITUS SANOO OLEVANSA
HUOLISSAAN SYRJÄYTYMISESTÄ
Samalla hallitus sanoo olevansa huolissaan nuorten syrjäytymisestä!
Tai mitä kerron nuorelle naiselle, joka on sairautensa takia ollut kuukausia sairaalahoidossa ja kotihoidossakin täysin autettavana, mutta joka on Vakuutusoikeuden mielestä kuitenkin ollut silloinkin työkykyinen?
Onko kukaan viitsinyt miettiä, mitä nykyinen politiikka maksaa terveydenhuollolle ja sosiaalihuollolle ja tälle yhteiskunnalle seurausvaikutuksineen, jotka eivät kohdistu pelkästään näihin ihmisiin vaan heidän koko lähipiiriinsä?
SURULLISTA NÄHDÄ KUINKA
IHMISET LANNISTETAAN
Hoitavana lääkärinä on surullista ja ahdistavaa nähdä, miten kuntoutumisensa kanssa taistelevat ihmiset lannistetaan epäämällä heiltä tarvittava toimeentulo ja samalla kuntoutumisen edellytykset.
Liian monien kohdalla nykyinen järjestelmä ei tuo kansalaisillemme turvaa, vaan päinvastoin sairastuttaa heidät.
Nyt on lisäksi otettu käyttöön ns. aktiivimalli, jossa on sanktioitu, jos ei kykene töihin.
Koskevatko sanktiot niitäkin, jotka ovat työttömien kirjoissa työkyvyttömänä?
MILLAISEEN ROTANKOLOON
HALUTAAN IHMISET AJAA?
Minkälaiseen rotankoloon yhteiskuntamme haluaa nämä ihmiset ajaa, jotka ovat tilanteessaan yleensä lisäksi ilman omaa syytään?
Olli Tenovuo
Ylilääkäri
(Turun Sanomat)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pääsin eläkkeelle 32 vuotiaana masennus. :D
Ja paljonko saat eläkettä? Jos eläkkeesi on alle 2000€/kk niin sinuna en kyllä hymyilisi.
1700 käteen. Ja hymyilen koska en ikinä uskonut miten helppoa on päästä eläkkeelle.
Miksi kukaan haluaa noin nuorena eläkkeelle? Varsinkin kun mt-ongelmien takia leimautuu.
Mihin leimautuu? Voinhan vaikka valehdella olevani selästä eläkkeellä - eikä kukaan näinä työttömien riemuaikoina kysele. Miksi ei haluaisi nuorena eläkkeelle - jokainen haluaa! Töissäkö haluat elämäsi hukata? Ei kiitos!
Hulluksi. Kyllä ne papereissa lukee. Tosin noita sun kommentteja itsetuhoisesta, pillittävästä naisesta lukiessa tulee mieleen, että masennus ei taida olla suurin ongelmasi. En suinkaan halua. Teen osa-aikatyötä omien halujen mukaan, opiskelen jne. On muuten piristävää. Lisäksi mä haluan pyrkiä elättämään itse itseni ja annan näin esimerkkiä lapsille :) Olen varmaan outo, mutta en ikimaailmassa haluaisi olla näin nuori eläkeläinen. Lisäksi ahdistaisi tieto, etten ikinä tule tienaamaan enemmän kuin pienen eläkkeen verran. Myös kuntoutus loppuu eläkkeen saantiin. Yhteiskunta katsoo, että olet toivoton tapaus.
Sotket ihmisiä nyt. Minä olen eläkkeellä ja samalla opiskelen ja töissä käyn myös. Vapaus on sitä kun kukaan ei voi määrätä yhtään mitään ja aina on ne bambin silmät sekä pari kyyneltä. :D Joten en sanoisi asiani olevan huonosti kun se 1700 tulee käteen joka kuukausi ja sitten jos töitä teen niin siihen lisää. Kyllähän se on kiva päästä lääkärille heti kun soittaa aamusta terveyskeskukseen kertoo masennuksesta ja siitä miten itsetuhoinen on.
Sotken tai en niin seison sanojeni takana. En usko, että masennus on syy sille jonka takia olet eläkkeellä. Kyllä tuossa takana on jotain paljon vakavampaa, viesteistä päätellen. Minkä ihmeen takia soittelet lääkäriin? Lääkkeiden perässä? Harmittaa myös oikeasti masentuneiden puolesta. Moni kun ei saa apua, vaikka tarvetta olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja paljonko saat eläkettä? Jos eläkkeesi on alle 2000€/kk niin sinuna en kyllä hymyilisi.
1700 käteen. Ja hymyilen koska en ikinä uskonut miten helppoa on päästä eläkkeelle.
Miksi kukaan haluaa noin nuorena eläkkeelle? Varsinkin kun mt-ongelmien takia leimautuu.
Mihin leimautuu? Voinhan vaikka valehdella olevani selästä eläkkeellä - eikä kukaan näinä työttömien riemuaikoina kysele. Miksi ei haluaisi nuorena eläkkeelle - jokainen haluaa! Töissäkö haluat elämäsi hukata? Ei kiitos!
Hulluksi. Kyllä ne papereissa lukee. Tosin noita sun kommentteja itsetuhoisesta, pillittävästä naisesta lukiessa tulee mieleen, että masennus ei taida olla suurin ongelmasi. En suinkaan halua. Teen osa-aikatyötä omien halujen mukaan, opiskelen jne. On muuten piristävää. Lisäksi mä haluan pyrkiä elättämään itse itseni ja annan näin esimerkkiä lapsille :) Olen varmaan outo, mutta en ikimaailmassa haluaisi olla näin nuori eläkeläinen. Lisäksi ahdistaisi tieto, etten ikinä tule tienaamaan enemmän kuin pienen eläkkeen verran. Myös kuntoutus loppuu eläkkeen saantiin. Yhteiskunta katsoo, että olet toivoton tapaus.
Sotket ihmisiä nyt. Minä olen eläkkeellä ja samalla opiskelen ja töissä käyn myös. Vapaus on sitä kun kukaan ei voi määrätä yhtään mitään ja aina on ne bambin silmät sekä pari kyyneltä. :D Joten en sanoisi asiani olevan huonosti kun se 1700 tulee käteen joka kuukausi ja sitten jos töitä teen niin siihen lisää. Kyllähän se on kiva päästä lääkärille heti kun soittaa aamusta terveyskeskukseen kertoo masennuksesta ja siitä miten itsetuhoinen on.
Sotken tai en niin seison sanojeni takana. En usko, että masennus on syy sille jonka takia olet eläkkeellä. Kyllä tuossa takana on jotain paljon vakavampaa, viesteistä päätellen. Minkä ihmeen takia soittelet lääkäriin? Lääkkeiden perässä? Harmittaa myös oikeasti masentuneiden puolesta. Moni kun ei saa apua, vaikka tarvetta olisi.
Jos minulla tulee verta takapuolesta tai en pysty nousemaan niin tottakai soitan terveyskeskukseen ja haluan nähdä lääkärin. Miten se tapahtuisi jos en kertoisi olevani itsetuhoinen? " Joo neljän viikon päästä on aika... " ! Järjestelmä on rakennettu tälläiseksi ja aina sitä pitää kusettaa itkien bambin silmä kosteina :D Sanojen takana seisominen on rehellisti sanottuna " puhun paljon kirjoitan paljon mutta silti en tarkoita mitään " .
Ihan mielenkiinnosta, miten muuten järjestäisitte tke:n käsittelyprosessin, jos nykyinen malli ei olisi vaihtoehto?
Ymmärrän, ettei nykyinen malli ole täydellinen, mutta en ymmärrä mitä te oikein haluatte.
Ehkä tän keskustelun pointti on se, että jos oikeasti olet työkyvytön, ei sinne eläkkeelle niin vain päästä. Omalla kohdallani liikennevakuutusyhtiö teki kaikkensa evätäkseen minulta toimeentulon.
Vammauduin liikenteessä, toisen henkilön huolimattomuuden takia. Ja mitä tekee vakuutusyhtiö? Väittää että työkykyni menetyksen syynä ovat mielenterveysongelmat. Alkoi vuosien taistelu, jouduin palkkaamaan juristin. Lopulta sain työkyvyttömyyseläkkeen. Jäi kyllä paha maku viiden vuoden väännöstä.
Jos mikään kuntoutus ei onnistu? Sitten ei ole muuta vaihtoehtoa kuin eläke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minulla tulee verta takapuolesta tai en pysty nousemaan niin tottakai soitan terveyskeskukseen ja haluan nähdä lääkärin. Miten se tapahtuisi jos en kertoisi olevani itsetuhoinen? " Joo neljän viikon päästä on aika... " ! Järjestelmä on rakennettu tälläiseksi ja aina sitä pitää kusettaa itkien bambin silmä kosteina :D Sanojen takana seisominen on rehellisti sanottuna " puhun paljon kirjoitan paljon mutta silti en tarkoita mitään " .
Jep. Tää kommentti kyllä kertoo kyllä paljon. Perse veressä niin itketään itsetuhoisuutta lääkärissä. Ois kyllä mielenkiintoista lukea lääkärin lausunnot sinun mielenterveydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Tää kommentti kyllä kertoo kyllä paljon. Perse veressä niin itketään itsetuhoisuutta lääkärissä. Ois kyllä mielenkiintoista lukea lääkärin lausunnot sinun mielenterveydestä.
:D Tai asiaa voi auttaa kun on viiltänyt värttinävaltimot auki tai ottanut lääkkeitä " hieman yli " ilman noita toimenpiteitä en saisi sitä lääkäri aikaa terveyskeskuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Congrats! 😄👌
Täällä sama, 33-vuotiaana.
En enää edes muista mllaista oli työn orjana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan olemassa lääkäreitä joita voisi lahjoa? Olisi kannattava sijoitus maksaa esimerkiksi 10000 euroa siitä, että saa täysin hullun paperit, joilla eläke heilahtaa kertaheitolla. Hullu kun ei kelpaa edes sänkyjen koemakaajaksi.
Ei ole. Tarvitset lataamojaksoja neuroleptien syömisineen niiden papereiden lisäksi eläkkeeseen. Aloita siis osastolta.
Ei tarvii.
Just yksi tuttu pääsi KELAlta sairaseläkkeelle.
Tarvii vaan tietää reitit.
Näinpä. Itse en ollut osastolla päivääkään tai syönyt neuroleptejä. Tarvitaan vaan bambinsilmät ja hieman itkua! :D
Bambinsilmä-psykopaatteja ei tarvita työpaikoilla. Yritätte vain pilata muiden elämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan olemassa lääkäreitä joita voisi lahjoa? Olisi kannattava sijoitus maksaa esimerkiksi 10000 euroa siitä, että saa täysin hullun paperit, joilla eläke heilahtaa kertaheitolla. Hullu kun ei kelpaa edes sänkyjen koemakaajaksi.
Ei ole. Tarvitset lataamojaksoja neuroleptien syömisineen niiden papereiden lisäksi eläkkeeseen. Aloita siis osastolta.
Ei tarvii.
Just yksi tuttu pääsi KELAlta sairaseläkkeelle.
Tarvii vaan tietää reitit.
Näinpä. Itse en ollut osastolla päivääkään tai syönyt neuroleptejä. Tarvitaan vaan bambinsilmät ja hieman itkua! :D
Bambinsilmä-psykopaatteja ei tarvita työpaikoilla. Yritätte vain pilata muiden elämän.
Työpaikoilla kaikkien elämä on jo pilalla.
Tuo on kumminkin kiva juttu, että tke myönnetään "toistaiseksi" eli loppuelämäksi, jos itse niin haluat. Missään vaiheessa ei tule enää työkyvyn kartoitusta tai kyselyjä, josko sitä kumminkin pystyisi käymään töissä.
Ja saahan sitä tienata reilut 700€/kk eläkkeen päälle ilman mitään 'sanktioita'.
Minä järjestin elämäni mukavaksi, enkä tunne syyllisyyttä, vaikka olen suht terveenä eläkkeellä. Sitä saa, mitä tilaa. Pätee myös yhteiskuntaan.
Itse taistelin 4 vuotta, ystävätär 8 vuotta. Molemmilla useita fyysisiä sairauksia, silti jouduimme ensin pitkälle sairaslomalle, kunnes Kela-päivät käytetty, sitten osa-aikaiselle tke:lle ja vuosien tappelun jälkeen (valitus vakuutusoikeuteen esim.) pääsimme eläkkeelle. Ei todellakaan helppoa ja vaatii helkatisti omia voimavaroja ja jaksamista! Eläke on tosin pieni eikä todellakaan "ole järjestänyt oloja mukavaksi". :( Kunto on vaan sellainen, ettei pysty edes kaikkia kotitöitä tekemään. Itse asun ja elän yksin, ystävättärellä on onneksi perhettä lähellä. Ei tästä oikein voi edes iloita, koska ei pysty käytännössä oikein mihinkään. Oli siis pakko päästä eläkkeelle - ei se ollut kummankaan ensimmäinen toive elämässä. Miettikää joskus näitä tilanteita... en usko todellakaan kenenkään kuluttavan huvikseen aikaa kuntoutustutkimuksissa ja työkykyselvittelyissä!
Olisiko tässä paikka jollekin yhdistykselle tai ryhmälle, joka voisi auttaa eläkehakemusten ja valitusten kanssa? Yhdistykselle voisi kerätä myös varoja esimerkiksi testamentein ja varoilla voisi palkata juristeja haastamaan vakuutusyhtiöitä oikeuteen.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kumminkin kiva juttu, että tke myönnetään "toistaiseksi" eli loppuelämäksi, jos itse niin haluat. Missään vaiheessa ei tule enää työkyvyn kartoitusta tai kyselyjä, josko sitä kumminkin pystyisi käymään töissä.
Ja saahan sitä tienata reilut 700€/kk eläkkeen päälle ilman mitään 'sanktioita'.
Minä järjestin elämäni mukavaksi, enkä tunne syyllisyyttä, vaikka olen suht terveenä eläkkeellä. Sitä saa, mitä tilaa. Pätee myös yhteiskuntaan.
Meinaat, että yhteiskunta on jotenkin velkaa sinulle? Taitaa kuitenkin olla ihan toisinpäin. Sinuna lausuisin iltarukoukseni melko säännöllisesti, että eläkepajatso pysyy kasassa seuraavat vuosikymmenet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä järjestin elämäni mukavaksi, enkä tunne syyllisyyttä, vaikka olen suht terveenä eläkkeellä. Sitä saa, mitä tilaa. Pätee myös yhteiskuntaan.Meinaat, että yhteiskunta on jotenkin velkaa sinulle? Taitaa kuitenkin olla ihan toisinpäin. Sinuna lausuisin iltarukoukseni melko säännöllisesti, että eläkepajatso pysyy kasassa seuraavat vuosikymmenet.
Laskelmieni mukaan valtio on minulle velkaa 20 miljoonaa euroa. Arvaa suostuttiinko maksamaan?
Vierailija kirjoitti:
Paitsi masentuneet, uupuneet taikka sellaista teeskentelevät, päihteiden käyttäjät ja tummien heimo.
Masennusta, uupumusta, romanitaustaa ja päihdekoukkua on mahdotonta teeskennellä. Lääkärien koulutus on sen verran pitkä ja syvä, ja toisaalta on olemassa erilaiset testit ja mittarit, joiden tuloksen väärentäminen on jokseenkin mahdotonta. Eläkelausunnon kirjoittaa aina kyseisen alan erikoislääkäri, jonka opinnot ovat kestäneet noin 12 vuotta.
Ja mitä tulee romanitaustaan eläkkeen syynä, se on rasististen idioottien viljelemä myytti. On hirmu "helppo" olla erilainen sinunlaistesi tomppelien yhteiskunnassa. Ei mitään henkisiä ja sosiaalisia paineita. Varmaan helpompi työllistyä kuin sinun, eikö niin?
Kommenteista kuultaa läpi kaksi kantavaa ajatusta:
1) minun kuuluu päästä työkyvyttömyyseläkkeelle, koska haluan.
2) työkyvyttömyyseläkkeelle pääsee vain teeskentelemällä.
Mielestäni nämä kaksi ovat jokseenkin vahvasti ristiriitaiset keskenään. Jos ne ovat saman henkilön päästä, niin ainakin persoonallisuushäiriö ilmeisesti vaivaa, ja silkka tyhmyys.
Eläkkeelle pääsee työkyvytön ihminen, jonka sairaus on krooninen, vakava, parantumaton ja johon kuntoutustoimenpiteet eivät ole purreet tai niitä ei ole.
Kuntoutusta on liian vähän, siihen ei osata ohjata ja siksi moni kuntoutumispotentiaalia omaava ei kuntoudu vaan kroonistuu. Tähän pitää valtiovallan satsata, sillä aika harva nauttii syrjäytymisestä pienelle eläkkeelle. Esimerkki: hoitava lääkärini tiedusteli Kelasta, onko olemassa jotakin sopivaa koulutusta/kuntoutusta minulle (liitteenä nivaska lausuntoja ja testejä). Kela palautti tiedustelun lääkärille: ei meillä ole aavistustakaan, eikö hoitavan lääkärin pitäisi selvittää, mikä kuntoutus ja missä olisi potilaalle hyväksi? Sitähän hän juuri yritti. Kukaan ei siis tiedä mitään.
Minäkin voisin jotain eläkkeellä kässehtiä, mutta mitä se olisi, kun en muista mitään, en jaksa keskittyä tätä pidempään tekstiin ja oppiminen on lähes mahdotonta. Joka kerta pitää uudelleen opetella esim. puhelimen asetusten vaihto, kun ei vain tallennu.
Eläkkeelle ei pääse henkilö, joka kykenee tekemään jotakin työtä, ei välttämättä sitä, mitä teki ennen sairastumistaan. Näin se valitettavasti ja onneksi on. Myös ja erityisesti näiden henkilöiden työkyvyn palauttamiseen ja työllistymisen edistymiseen pitää satsata, ei ruoskalla vaan porkkanalla. Me tavan kansalaiset emme tunne hoitopolkuja ja kuntoutusmahdollisuuksia, meille pitää ne asiat jonkun ammattilaisen neuvoa ja kädestä pitäen opastaa. Sellaisia ammattilaisia en tiedä olevan, tietääkö joku viisaampi???