Työkyvyttömyyseläkkeelle pääseminen on tehty mahdottomaksi!
Tke:lle ei näköjään päästetä kuin ihminen, joka juuri ja juuri pystyy hengittämään tai ihminen on jo arvioitavissa olevan kuollut vuoden sisällä tai sitten kaikkien näiden diagnoosien päälle tai ilman fyysisiä työkykyyn vaikuttavia haitallisia vikoja diagnoosikseen lisätään täydellinen hulluus eli mielisairaus!!!
Nyt tämäkin on sitten nähty, kuinka meitä "kusetetaan" tässäkin asiassa!
P.S. Haudassa tavataan, terveisin raihnainen ja ikääntynyt pitkäaikaistyötön!
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan olemassa lääkäreitä joita voisi lahjoa? Olisi kannattava sijoitus maksaa esimerkiksi 10000 euroa siitä, että saa täysin hullun paperit, joilla eläke heilahtaa kertaheitolla. Hullu kun ei kelpaa edes sänkyjen koemakaajaksi.
Ei ole. Tarvitset lataamojaksoja neuroleptien syömisineen niiden papereiden lisäksi eläkkeeseen. Aloita siis osastolta.
Ei tarvii.
Just yksi tuttu pääsi KELAlta sairaseläkkeelle.
Tarvii vaan tietää reitit.
Näinpä. Itse en ollut osastolla päivääkään tai syönyt neuroleptejä. Tarvitaan vaan bambinsilmät ja hieman itkua! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pääsin eläkkeelle 32 vuotiaana masennus. :D
Otan osaa.
En ole vielä kuollut. Nyt on aikaa ja oma asunto ja kuukaudessa tulee tilille se 1700 euroa... Joten aika hyvin pelasin elämäni :D
Sehän riippuu siitä mitä arvostaa. Tällä taustalla olisin itsekin "päässyt" ja sitä on ehdotettu, mutta henkilökohtaisesti kuolisin varmaan siihen häpeään. Siihen etten ole yhtään mitään. Ja kyllä, elämässä voi olla muutakin kuin työ enkä itsekään tee kuin osa-aikaisesti, mutta ei tuolla rahasummalla pääsisi edes toteuttamaan sellaista elämää kuin haluaisin. Kiva, jos itse viihdyt nahoissasi. Tosin, ei sulla taida vaihtoehtoja olla.
Ei pääse edes osatyökyvyttömyyseläkkeelle helposti, vaikka on kuntoutusjakso takana ja erikoislääkärin lausunto. Kun pystyy liikkumaan ja sinnittelee töissä. Saikkuja on, mutta ei varmaan tarpeeksi. Kyseessä TULES vaivat ja muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs sukulaiseni pääsi myös, tosin reilusti alle kolmekymppisenä, oli masennusta, paniikkihäiriötä ja sosiaalisten tilanteiden pelkoa. Hyvä säkä, etteivät nuo sairaudet ole oireilleet laisinkaan eläkkeelle pääsyn jälkeen 🤔
Eläkkeelle pääseminen usein helpottaa stressiä ja vähentää sairauden oireita.
Se ei silti tarkoita sitä, että ihminen olisikin taas työkykyinen. Oireet palaavat jos hän menee takaisin töihin.Tunnen ihmisen, joka on kahdesti laittanut eläkkeensä lepäämään kun on kokenut että työkyky on palautunut. Kummallakin kerralla joutui pitkän sairausloman jälkeen takaisin eläkkeelle.
Mulla on koko ajan pelko siitä, etten vaikuta tarpeeksi sairaalta ollakseni saikulla (en tosiaan ole eläkkeellä vaan saikulla). Saan juuri tehtyä tärkeimmät kotityöt, pystyn maksamaan laskut, näen joskus kavereitakin ja heidän seurassaan olo on ok. Mutta kun ennen saikkua yritin noiden asioiden lisäksi mennä töihin ahdistuin, uuvuin ja masennuin niin pahasti että olin itsemurhan partaalla, en pystynyt nukkumaan ja vain itkin.
Vierailija kirjoitti:
Ja paljonko saat eläkettä? Jos eläkkeesi on alle 2000€/kk niin sinuna en kyllä hymyilisi.
Mulla prosessi kesti kolmisen vuotta. Vaikean masennuksen vuoksi saikkua ja kuntoutusta ja taas saikkua,terapiaa, ja joka välissä kahden lääkärin tapaaminen. Ja se paperisota. Pelkäsin avata Kelan kirjeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan olemassa lääkäreitä joita voisi lahjoa? Olisi kannattava sijoitus maksaa esimerkiksi 10000 euroa siitä, että saa täysin hullun paperit, joilla eläke heilahtaa kertaheitolla. Hullu kun ei kelpaa edes sänkyjen koemakaajaksi.
Ei ole. Tarvitset lataamojaksoja neuroleptien syömisineen niiden papereiden lisäksi eläkkeeseen. Aloita siis osastolta.
Puhuu kokemus! Mites kävi? Ei onnistu koska x.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja paljonko saat eläkettä? Jos eläkkeesi on alle 2000€/kk niin sinuna en kyllä hymyilisi.
1700 käteen. Ja hymyilen koska en ikinä uskonut miten helppoa on päästä eläkkeelle.
Varsinkin jos on joku muu kuin mielenterveys ongelma, niin todellakin on mahdotonta. Ei riitä mitkään diagnoosit, vaikka edes työikäisten ei suostu töitä tarjoamaan, sillä mikään vakuutus ikinä ei korvaisi sitä vahinkoa minkä sairaus voi työssä aiheuttaa...
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ihan eri mieltä kuin ap. Minusta työkyvyttömyyseläkkeelle päästetään liiankin helposti nuoria ihmisiä joiden kohdalla itse en vielä menettäisi toivoa.
Olen töissä terveydenhuollossa ja näen tätä asiaa siellä.
Niin, huomio: Sinä vain näet toisen ihmisen, mutta et tuta sitä, mitä se näkemäsi ihminen tuntee ja kokee. Kaiken lisäksi vakuutuslaitoksien eläkkeistä tuomionsa päättävät virkailijat ja vakuutuslääkärit eivät edes näe ihmistä, joka on kyvytön tekemään töitä enää! Ja tuntuu siltä, että lääkärien liitteinä lähettämät diagnoosikertomuksetkin lukevat lävitse hutiloiden ja joka toisen rivin, ja muuntavat ja vähättelevät sentäs potilasta pitkänkin ajan hoitaneen lääkärin kuvailua potilaansa sairauden oireista ja tilasta, vaikkakin eivät nekään aina ole joka kohdastaan täsmällisesti oikealla tavalla kuvailtu B-todistuksessa, jonka hoitava lääkäri kirjoittaa vakuutuslaitokselle lähetettävän tke.hakemuksen yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin jos on joku muu kuin mielenterveys ongelma, niin todellakin on mahdotonta. Ei riitä mitkään diagnoosit, vaikka edes työikäisten ei suostu töitä tarjoamaan, sillä mikään vakuutus ikinä ei korvaisi sitä vahinkoa minkä sairaus voi työssä aiheuttaa...
Työikäisten=työvoimatoimisto
Vierailija kirjoitti:
Vakuutuslaitoksien eläkepäätöksestä päättävien mielestä näkemättä potilasta kivutkin muuttuvat lieviksi ja silloin tällöin kolotuksiksi tke:ttä hakevalla monisairaalla, ja tujujen kipusärkylääkkeidenkin voimin pitäisi mukamas jotain töitä kyetä tekemään, ei helkkari sentään tätä meidän vakuutuslaitosten meiningiä ja mielivaltaa!
Meiningiä? Ei helvata! Jos sinä et pääse eläkkeelle, niin ihmettelen.
Meiningiä! Siis meiningiä... Voiko tämä olla todellista?!!!!!!!
Työkyvyttömyyseläke on yritykselle niiiin kallista. Ihan tarkkaan en muista, miten se menee, kun niitä liikkuvia tekijöitä on paljon, mutta jotenkin näin: jos olet ollut isossa yrityksessä yli pari vuotta töissä, ja olet alle nelikymppinen - niin eätyönantajasi maksaa eläkkeestä pari sataa tuhatta euroa.
Pikkuyrityksillä on pooli, ja kustannus jakautuu kaikkien pienien yritysten kesken, tms.
Ymmärrän hyvin, että ei ole vain varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakuutuslaitoksien eläkepäätöksestä päättävien mielestä näkemättä potilasta kivutkin muuttuvat lieviksi ja silloin tällöin kolotuksiksi tke:ttä hakevalla monisairaalla, ja tujujen kipusärkylääkkeidenkin voimin pitäisi mukamas jotain töitä kyetä tekemään, ei helkkari sentään tätä meidän vakuutuslaitosten meiningiä ja mielivaltaa!
Meiningiä? Ei helvata! Jos sinä et pääse eläkkeelle, niin ihmettelen.
Meiningiä! Siis meiningiä... Voiko tämä olla todellista?!!!!!!!
Anteekx ihan satasilla kielioppivirheeni, eli piti kirjoittaa: ...meininkiä...
:D
Juu, olisinkin tuhannesti kiitollinen, jos pääsisin eläkkeelle jo huonon suomenkieleni taitoni takia, en enää osaa edes kielioppivirheittä kirjoittaakaan!!!!!
Onko kukaan työikäinen työtön/työläinen päässyt eläkkeelle pelkästään dementian takia eli siis tämän muistihäiriötaudin takia?
terveisin: muistamattomuudesta kärsivä pitkäaikaistyötön, joka ei ole kuntoutettavissakaan enää; muistikin pätkii niin pahanlaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1700 käteen. Ja hymyilen koska en ikinä uskonut miten helppoa on päästä eläkkeelle.
Miksi kukaan haluaa noin nuorena eläkkeelle? Varsinkin kun mt-ongelmien takia leimautuu.
Ajattelin popsia suuhuni kelan hylkäyspäätöspaperit eläkehakemukseni johdosta. Silppuan ne ensin pieniksi paloiksi ja syön ne monisteet leivän sijaan. Tullakko varma suolitukos; ja pääsenkö suolihuuhteluun edes?
Vierailija kirjoitti:
Tehkää työtä ja saikuttakaa. Menet kuntouttavaan työhön ja aina sairauslomaa, kun toinen loppuu. jos olet sairas, niin lääkäri kyllä kirjoittaa. Tai 1 pvä viikossa kuntouttavaa, on melkein sama kuin ei mitään, vaatikaa palvelua.
Kyllähän lääkärit lappuja kirjoittavat, mutta ongelmaksi muodostuu sairasajanpalkka, jonka Kela lopettaa n. vuoden sairausloman jälkeen tai se pitäisi muuttua työkyvöttömyyseläkkeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Työkyvyttömyyseläke on yritykselle niiiin kallista. Ihan tarkkaan en muista, miten se menee, kun niitä liikkuvia tekijöitä on paljon, mutta jotenkin näin: jos olet ollut isossa yrityksessä yli pari vuotta töissä, ja olet alle nelikymppinen - niin eätyönantajasi maksaa eläkkeestä pari sataa tuhatta euroa.
Pikkuyrityksillä on pooli, ja kustannus jakautuu kaikkien pienien yritysten kesken, tms.Ymmärrän hyvin, että ei ole vain varaa.
Ei työnantajat sitä maksa, vaan työkyvyttömyyseläke maksetaan työeläkevak. yhtiöstä, jos ei ole ollut työelämässä, sitten Kela.
Ei tarvii.
Just yksi tuttu pääsi KELAlta sairaseläkkeelle.
Tarvii vaan tietää reitit.