Miksi Suomessa asunto on pakko omistaa?
Toki jos on kyseessä omakotitalo, niin ymmärrän että silloin haluaa omistaa sen. Mutta miksi tavallinen kerrostaloasuntokin pitää nimenomaan omistaa? Olen kyllä itsekin omistusasuja tällä hetkellä mulla olen ruvennut vähän kyseenalaistamaan asiaa viime aikoina. Vuokra-asuminen voi olla kuitenkin erittäin joustava tapa asua ja myöskään taloyhtiön remonteista ei tarvitse koko ajan kantaa huolta silloin kun asuu vuokralla.
Kommentit (79)
Asun Helsingissä hyvällä alueella vuokralla.
Tämä on kaupungin vuokrakaksio 63 m², vuokra 722 €/kk.
Vapailla markkinoilla saman kokoisesta asunnosta täytyy pulittaa yli 1000 €.
Olen siis hyvin onnekas.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse istua yhtiökokouksissa tappelemassa lasitetuista parvekkeista, huoltoyhtiöstä ja sen huonoudesta, tupakoinneista parvekkeilla tai ulkona, kukkaistutuksista kesäisin, haravoinneista syksyisin.
Outo perustelu. Ei yhtiökokoukseen ole pakko mennä. Sen ajan voi vaikka kommentoida av:lla. Tietysti jos ei kokouksiin mene, niin ei voi vaikuttaa asioihin, mutta eipä voi vuokralainenkaan. Ihan samalla tavalla sitten kärsii tai ei kärsi toisten tekemistä päätöksistä.
Vierailija kirjoitti:
Kun asut vuokralla, joudut mahdollisesti muuttamaan vähän väliä. Muutto on yksi suurimmista stresseistä.
Vuokralla asuessa kustannat sijoitusasunnon omistajalle hänen asuntonsa ja vuokra-asunnon omistaja myy sitten asunnon vaikka 20 vuoden päästä ja saa ilmaista rahaa.Jos itse omistat asunnot, voi myydä 20 vuoden päästä asunnon ja muuttaa vaikka Thaimaaseen asumaan loppuelämäksesi.
Vuokralla-asuja syytää rahat vuokralaiselle. Mitään ei jää.
Monia asuntoja on hyvin vaikea tai jopa mahdoton saada myydyksi, varsinkin jos myyntitulon pitää olla kohtuullinen eikä asuntoa myy aivan pilkkahintaan.
Vierailija kirjoitti:
Niin?
Esim. Berliinissä ja Pariisissa lähes kaikki asuvat vuokralla. Ihan siis vakavaraiset ihmiset.
Täällä vuokralla asujaa pidetään suunnilleen syrjäytyneenä sosiaalipummina. Mistä tosiaan tämä kulttuuriero?
Tyhmä kommentti minulta, kun en yhtään osaa vastata. Mutta osaisiko joku toinen?
Osaan vastata kertomalla, että Suomi on omistusasumisen yleisyydessä Euroopan keskitasoa. Mainitsemasi kaksi kaupunkia lienevät ääripäitä. Tässä taulukko:
https://www.statista.com/statistics/246355/home-ownership-rate-in-europ…
Pääasia että on itse tyytyväinen. Antaa muiden olla erimieltä ihan rauhassa.
Vuokra-asumisten puolesta puhuu usein ne, jotka ovat onnistuneet saamaan halvan asunnon ja/tai ovat ison yhtiön asunnossa. Kaikille se ei kuitenkaan ole mahdollista.
Ainahan ne kehuvat omaa valintaa, joilla on käynyt hyvä tuuri, oli sitten vuokralainen tai asunnon omistaja.
Vierailija kirjoitti:
Aika yksinkertaista kirjoitti:
Kun maksat omaa asuntoa, säästät sen lainan lyhennykseen menevän rahan itsellesi. Varsinkin nyt, kun korkotaso on naurettavan alhaalla. Kun maksat vuokraa, tunget rahat joka kuukausi jonkun muun taskuun. Toki voi monille olla helpompaa asua vuokralla, mutta valintojahan nämä ovat.
Lainaturvavakuutus ei sekään mikään halpa (jos sellaisen ottaa asuntolainaan).
Vastike tulee joka tapauksessa vielä lainan lisäksi maksuun.
Juupa juu! Olen ollut velaton jo reipas 20 vuotta, maksan 80 neliön uudehkosta rivariasunnostani vastiketta 230 €/kk, sisältää lämmön, veden, pihanhoidon, jätehuollon ja kaikista asioista huolehtimisen. Vedestä saan palautusta n. 50 € vuosittain, kun mittarit luetaan. Asuntoni on niin uusi, ettei remppoja tule elinaikanani, tarkoitan putkia, kattoja jne. Ja jos tulee, niin tulee, rahaa on. Minulla on riittävä piha, enempää en viitsi hoitaa.
Laskelelepas siitä!
Jokuhan sen aina omistaa.
Maksatko mieluummin omaa asuntoa, jolloin sinulle kertyy rahaksikin muutettavaa omaisuutta, vai kerrytätkö omaisuutta vuokranantajalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun asut vuokralla, joudut mahdollisesti muuttamaan vähän väliä. Muutto on yksi suurimmista stresseistä.
Vuokralla asuessa kustannat sijoitusasunnon omistajalle hänen asuntonsa ja vuokra-asunnon omistaja myy sitten asunnon vaikka 20 vuoden päästä ja saa ilmaista rahaa.Jos itse omistat asunnot, voi myydä 20 vuoden päästä asunnon ja muuttaa vaikka Thaimaaseen asumaan loppuelämäksesi.
Jos menet ammattimaista vuokraustoimintaa harjoittavan yrityksen vuokralaiseksi, niin et takuulla joudu muuttamaan vähän väliä. Kyseiset yhtiöt sijoittavat asuntoihin pitkällä aikavälillä. Vuokralaisena voi kohottaa helposti asumistasoa, ostettuna joutuisi sitoutumaan julmetun isoon lainaan vastaavaan kämppään. Näin ainakin pk-seudulla.
Eiköhän pk-seudullakin taloihin tule joskus putkiremppa, jolloin todellakin muutat. Ensin muualle ja jos takaisin haluat, sitten rempan jälkeen takaisin ja toki korkeammalla vuokralla.
Pakko omistaa?
Missä on Suomessa asuntoja, joita kukaan ei omista?
Kannattaa myös muistaa, että tulot tippuvat viimeistään eläkkeelle jäämisen myötä. Jos olet varma, että eläkkeelläsikin pystyt maksamaan tarpeeksi vuokraa, niin eihän sitä asuntoa sitten tarvitse ostaa. Toisaalta jotkut myös ajattelevat, että on kiva jättää perillisillekin jotain. Vaikka se velaton asunto :)
Onnea myyrät vuokralla asujat. Asun Tukholmassa ja vuorka asuntoja ei ole paljon edes olemassa. Jonotus kymmeniä.vuosia. Monet vuokrasunnot muuttuvat omistusasunnoiksi. Nuoret aikuiset joutuvat asumaan kotona kun ei ole vara ostaa vaikka olisi töissä korkeat käsirahat vaaditaan. Samoin uusissa vuokra asunnoissa on päätähuimaavat vuokrat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä, mutta monet haluavat silti. Jossain on asuttava ja samalla makselee omaa kuin vuokraakin tällä korkotasolla.
Omistusasumiseen sisältyy aina riskejä myöskin. Joku putkiremontti varsinkin, aiheuttaa helposti erittäin isot kulut. Ja muutkin remontit voi olla merkittäviä.
Luuletko ettei remontit vuokriin vaikuta?
Ihanan naiivi ajatus kyllä 😍
"Vastike tulee joka tapauksessa vielä lainan lisäksi maksuun."
Jaa, eipä ole meillä tullut. Ei omakotitaloissa mitään vastikkeita ole. Ja lainakin on jo maksettu pois.
Vierailija kirjoitti:
Omituista kun olen asunut samassa asunnossa vuokralla jo 20 vuotta. Ok välistä asuntoa on korjattu ja liedet ym. on vaihdettu ja edelleen jatkan asumista tässä.
Viimeistä kohtaan en ymmärrä vaikka kuinka koetan lukea sitä...
Vierailija kirjoitti:
Onnea myyrät vuokralla asujat. Asun Tukholmassa ja vuorka asuntoja ei ole paljon edes olemassa. Jonotus kymmeniä.vuosia. Monet vuokrasunnot muuttuvat omistusasunnoiksi. Nuoret aikuiset joutuvat asumaan kotona kun ei ole vara ostaa vaikka olisi töissä korkeat käsirahat vaaditaan. Samoin uusissa vuokra asunnoissa on päätähuimaavat vuokrat.
Jos tietty puolue voittaa tämän viikon vaalit tarpeeksi ylivoimaisesti, niin mm. Järvafälten tyhjennetään ja siellä onkin sitten runsaasti vapaita vuokra-asuntoja halukkaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun maksat omaa asuntoa, säästät sen lainan lyhennykseen menevän rahan itsellesi. Varsinkin nyt, kun korkotaso on naurettavan alhaalla. Kun maksat vuokraa, tunget rahat joka kuukausi jonkun muun taskuun. Toki voi monille olla helpompaa asua vuokralla, mutta valintojahan nämä ovat.
Juupa juu! Olen ollut velaton jo reipas 20 vuotta, maksan 80 neliön uudehkosta rivariasunnostani vastiketta 230 €/kk, sisältää lämmön, veden, pihanhoidon, jätehuollon ja kaikista asioista huolehtimisen. Vedestä saan palautusta n. 50 € vuosittain, kun mittarit luetaan. Asuntoni on niin uusi, ettei remppoja tule elinaikanani, tarkoitan putkia, kattoja jne. Ja jos tulee, niin tulee, rahaa on. Minulla on riittävä piha, enempää en viitsi hoitaa.
Laskelelepas siitä!
Kuinka uusi se nyt voi olla, jos olet sen maksanutkin jo yli 20 vuotta sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omituista kun olen asunut samassa asunnossa vuokralla jo 20 vuotta. Ok välistä asuntoa on korjattu ja liedet ym. on vaihdettu ja edelleen jatkan asumista tässä.
Viimeistä kohtaan en ymmärrä vaikka kuinka koetan lukea sitä...
Kaipa se vuokranantajaa tarkoitti...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskelelepas siitä!Kuinka uusi se nyt voi olla, jos olet sen maksanutkin jo yli 20 vuotta sitten?
Mistä luit, että juuri sen asunnon on maksanut yli 20 vuotta sitten?
Hän on ollut velaton yli 20 vuotta. Eri asia. Asuntoja voi katsos ostaa vaikka käteisellä.
Riippuu siitä missä olet vuokralla. Yksityisellä noin voi olla, mutta ison yhtiön vuokralaisena saat asua samassa paikkaa niin kauan kuin huvittaa. Ja jos haluat muuttaa, voi muuttokin järjestyä yhtiön sisällä helposti. Niin esim. itselläni, muuttuneeseen elämäntilanteeseen sopiva mieleinen asunto järjestyi nopeasti. Vuokra-asuminen myös mahdollistaa sen, että voit muuttaa vähän väliä, jos itse haluat.