Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luontainen unentarpeeni on 9,5 tuntia (tutkittu unettomuusklinikalla). Miten ihmeessä ehdin nukkua noin paljon?

Vierailija
05.09.2018 |

Työpäivä alkaa klo 8. Jotta ehdin syödä aamupalan (5min), käydä suihkussa ja pukea vaatteet päälle (10min) ja kuivata hiukset (en edes meikkaa!!) ja jotta ehdin kahdeksaksi töihin, minun on pakko herätä viimeistään 6.45.

Työpäivä päättyy niin, että olen kotona aika tarkkaan joka päivä 16.15. Minulla ei ole omia harrastuksia ja ehdin tehdä kaikki kotityöt ja kaupassa käymisen yms. hyvin illan aikana.

MUTTA! Meillä on kolme teini-ikäistä lasta, jotka tarvitsevat läsnäoloa, aikaa keskustelulle, apua läksyihin jne. He pääsevät useampana päivänä harrastuksistaankin vasta niin myöhään, että ovat 20-21 kotona, jopa 21.30.

Jotta ehtisin nukkua tuon 9,5 tuntia, minun pitäisi mennä nukkumaan jo 21.15. En saa unta tuolloin, en ole koskaan mennyt noin aikaisin nukkumaan. Luontaisesti alkaa väsyttää vasta 22-23 välillä. Olen yrittänyt ottaa melatoniiniakin jopa 10mg seitsemältä, jotta olisin yhdeksältä väsynyt. Ei auta mitään.

Ja vielä tuo lasten kanssa oleminen. En oikeasti voi sulkea heitä elämästäni iltaisin, koska "äiti menee yhdeksältä nukkumaan..".

Mitä ihmettä teen? Olen jatkuvasti väsynyt ja nukun viikonloppuisin kumpanakin aamuna kellon ympäri :(

Kommentit (263)

Vierailija
121/263 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile oikeesti niitä päikkäreitä.

Se toimii.

Vierailija
122/263 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkumisrytmin muutos ei tapahdu hetkessä. Olen nukkunut monella eritavalla ja selkeästi huomannut, että kaikenlaisiin rytmeihin, sekä myös liian vähään uneen tottuu. Kun noudattaa samaa kaavaa aikansa, niin homma alkaa pyöriä.

Joskus nukuin 9 h ja kestin ehkä 2-3 6 h yötä. Nykyisin taas nukun max 6 tuntia putkeen, mutta silti ei väsytä.

Yhtä sutjakkaasti on mennyt päivät, kun työrytmi on pakottanut nukkumaan 20-5 tai 5-14, kun kuitenkin jokapäivä sama rytmi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/263 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpäivä alkaa klo 8. Jotta ehdin syödä aamupalan (5min), käydä suihkussa ja pukea vaatteet päälle (10min) ja kuivata hiukset (en edes meikkaa!!) ja jotta ehdin kahdeksaksi töihin, minun on pakko herätä viimeistään 6.45.

nukun viikonloppuisin kumpanakin aamuna kellon ympäri :(

Heräät 6.45, syöt 6.45-6.50 ja käyt suihkussa ja puet 6.50-7.00. Lähdetkö siis matkaan 7.00?

Koska nukut viikonloppuisin kellon ympäri eli 11 asti molempina aamuina, se säätää kellosi toimimaan niin että sinua alkaa väsyttää aikaisintaan 22-23 iltaisin. Aikaisemmat heräämiset eivät säädä kelloa aiemmaksi niin kauan kuin myöhäisempiä heräämisiä on. Iltavirkkujen kellot toimii näin.

Heräät joka aamu viimeistään klo 8 ja illalla meditoit.

Tämä. Keski-ikäisen fysiikka vaatii myös viikonloppuna heräämistä ajoissa viimeistään 8.30, jos arkisin herätys on klo 7. Unirytmi rikkoutuu muuten joka viikonloppu. Vaikea uskoa, että ap ollut Uniklinikalla, jos perusasiat unesta näin hataralla.

Niin että kun ihminen kenellä on iltapainotteinen unirytmi ja kärsii siitä että joutuu herämään liian aikaisin ei saa edes viikonloppuisin nukkua niin pitkään kun unta riittää. Sama kuolla kun elämän on ilmeisesti aamuvirkkujen mielestä oltava 24/7 kärsimystä vain koska unirytmi on erilainen kuin heillä. Ap:n tapauksessa ei ole kyse mistään unirytmin sekaisin olemisesta vaan siitä että ap:n sisäinen rytmi on iltapainotteinen ja samalla hän tarvitsee paljon unta. Jumalauta että mulla pistää agraariyhteiskunnan jäänteet eli aamuvirkut v*tuttamaan näiden loistavien neuvojensa kanssa.

"mene makaamaan sinne sänkyyn klo 21 kyllä se uni alkaa varmaan 30 vuoden tottumisen jälkeen tulla siihen aikaan"

"Älä nuku koskaan pitkään ettet vain saisi riittävästi unta koskaan"

Ei sellaista olekaan kuin "iltapainotteinen unirytmi".

On unirytmi, ja sitä pystyy muuttamaan.

Jos "iltapainotteinen unirytmi" olisi todellisuuta, niin ap tulisi hulluksi jos hänen pitäisi muuttaa toiselle puolen maapalloa, missä on öisin päivä. Hänen "iltapainotteinen unirytminsä" ei koskaan sopeutuisi ja hän nukahtelisi lopun elämäänsä keskellä sikäläistä päivää.

Olen asunut jos nyt en maapallon toisella puolen, niin kuitenkin 9 tunnin aikaeron päässä 2 vuotta. Tuolloin nukuin aivan samalla tavalla, jos pystyin. menin nukkumaan puoliltaöin ja heräsin 9-10 aikaan. Eikä tästä ole kovinkaan montaa vuotta aikaa, eli en ollut silloin lapsi tai teini-ikäinen.

ap

No niin, eli se siitä "iltapainotteisesta unirytmistä".

Muutit 9 tunnin aikaeron päähän ja siirsit vaivatta unirytmiäsi 9 tunnilla.

Sen sijaan sinulla on jokin elämäntapa, mikä saa aikaan sen ettet nukahda ajoissa. Pitäisi tutkia mikä sinua pitää hereillä iltaisin. Voi liittyä ruokavalioon, liikunnan puutteeseen, stressiin, mihin vaan.

Kaikki unta tutkivat asiantuntijatkin myöntävät että ihmisissä on aamu- ja iltarytmisiä, mutta ei ne mitään tiedä, kyllä AV kommentoija tietää...

Ja kuitenkin ne aamu- ja iltarytmiset sopeutuvat elämään maapallon toisella puolen nukkumatta päiviä ja valvomatta öitä...

Jos unirytmi olisi kiveen hakattu ominaisuus, tämä ei olisi mahdollista.

No tämähän nimenomaan todistaa, että henkilön sisäinen unirytmi on sidoksissa auringonkiertoon eikä sitä voi (huom!) paikalliseen vuorokaudenaikaan nähden helposti siirtää. Aamuvirkkujen kannattaisi kokeilla valvomista jatkuvasti aamukolmeen, ja pysyä sitten unessa puolille päivin. Helppoa, eikö.

Vierailija
124/263 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihda työpaikkaa sellaiseen, että voit herätä myöhemmin.

Mieluusti tämän tekisin, mutta omalla alalla ei ole työpaikkoja ihan jakeluksi asti.

ap

Kouluttaudu toiselle alalle.

No, olen sen jo kerran tehnyt. Mutta millä alalla työt alkaisivat myöhemmin, mutta olisi silti "normaaliaikojen puitteissa", eikä työtöitä, pelkkiä iltatöitä tms.?

Mieluusti olisin töissä esim. 10-18, mutta tällaisia oman alan toimistoja ei vaan ole.

ap

Poikani on koodari. Menee joka aamu klo 10.00 töihin. Heillä on  liukuva työaika. Suurin osa nuoria työntekijöitä, joista harva tulee töihin aikaisin aamulla.

Vierailija
125/263 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotta ehtisin nukkua tuon 9,5 tuntia, minun pitäisi mennä nukkumaan jo 21.15. En saa unta tuolloin, en ole koskaan mennyt noin aikaisin nukkumaan. Luontaisesti alkaa väsyttää vasta 22-23 välillä. Olen yrittänyt ottaa melatoniiniakin jopa 10mg seitsemältä, jotta olisin yhdeksältä väsynyt. Ei auta mitään.

Mitä ihmettä teen? Olen jatkuvasti väsynyt ja nukun viikonloppuisin kumpanakin aamuna kellon ympäri :(

Menet yhdeksältä sänkyyn, väsytti tai ei.

Valot pois, kännykkä pöydälle, pää tyynyyn ja silmät kiinni.

Alat nukahtamaan yhdeksältä, kun olet tehnyt tuota tarpeeksi pitkään. Unirytmin siirtäminen ei tapahdu sormia napsauttamalla.

Minä olen tuollainen, joka menee aikaisin sänkyyn, nukahtaa heti ja herää sitten pirteänä varhain. Vuosia sitten minulla oli kämppis joka oli suorastaan yöeläjä ja joka ei mitenkään saanut unta kuin aikaisintaan kolmelta yöllä. Nukkui sitten tietysti iltapäivään. Yhdellä kesälomalla sitten päätin kokeilla elää hänen rytmissään ja kyllähän minun aamuvirkun rytmini sitten muuttuikin. Yhdessä valvottiin aamuun ja herättiin, kun muut jo pääsivät töistä. Mutta pitkistä yöunista huolimatta minulla ei ollut energiaa yhtään mihinkään!

Unirytmi siis sinänsä muuttui, mutta tehokkain aikani ajatella ja työskennellä oli ilmeisesti edelleenkin minulle luontainen aamu ja aamupäivä, joiden yli tuossa rytmissä sitten nukuin. Varmasti myös luontaisia yökyöpeleitä siis ärsyttää, kun tietää yön olevan itselle ominaisinta ja tuotteliainta aikaa elää, mutta joutuu käyttämään sen ajan nukkumalla, että selviää töistä.

Vierailija
126/263 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voisko sen vain ajatella niin, että aina ei onnistu nukkua pirteäksi asti? Ei meillä muillakaan.

Vierailija
127/263 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menet yhdeksältä sänkyyn, väsytti tai ei.

Valot pois, kännykkä pöydälle, pää tyynyyn ja silmät kiinni.

Alat nukahtamaan yhdeksältä, kun olet tehnyt tuota tarpeeksi pitkään. Unirytmin siirtäminen ei tapahdu sormia napsauttamalla.

Vähä naiivi ehdotus. Mulla ainakin tuolla menetelmällä unet karkaa kokonaan ja sit kahden aikaan yöllä pyörin ilman unta. Parempi mennä sänkyyn vasta kun nukuttaa.

Vierailija
128/263 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri noin. Osa ihmisistä on tosiaan vireimmillään aamulla, osa vasta iltapäivällä ja osa yöllä.

Olen huomannut sen työpaikallani. Aamuvirkut pyytävät, että tulen kysymään heiltä neuvoa seuraavana päivänä aamulla kahdeksalta, koska sanovat, että ovat silloin virkeimmillään. Jos itse tuntee olevansa silloin vielä puoliunessa, vaikka onkin saanut itsensä fyysisesti työpaikalle, niin voi olla haasteellista keskittyä monimutkaiseen asiaan sen vertaa, että pystyy esittelemään, mikä on asian ongelma.

Vierailija
129/263 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta kuin yhdeksältä pää tyynyyn ja tui tui.

Vierailija
130/263 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuollaanko me paljon nukkuvat sitten nuorempina. Ylen uutisissa oli mielenkiintoinen juttu unen määrästä. Normitarve on terveellä 8-6h ja yli 9h nukkuminen ei ollut hyväksi. Lisäsi riskiä kuolla sydän ja verisuonitauteihin 33%. Alle 6h nukkuvilla riski oli vain 11% kohonnut. Kun paljon nukkuvilta poistettiin kaikki mahdolliset sairaudesta johtuvat syyt suureen unimäärään, riski pysyi silti korkeana.

Vierailija
131/263 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene virastoon töihin! Kuuden tunnin työpäivä riittää esimerkiksi Ulkoministeriössä ja varmasti monessa muussa paikassa, jos ei joudu käyttämään kellokorttia. Jää hyvin aikaa nukkua. Tai sovi työnantajan kanssa, että teet etätöitä.

Vierailija
132/263 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä alan pienyrittäjäksi, ja sanelen itse oman työaikani.

T. Työkyvytön unihäiriöistä aiheutuneen vakavan masennuksen vuoksi

Vierailija
133/263 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli työkaveri, jolla tutkittu 10h unentarve. Hän meni joka ilta ajoissa nukkumaan, päivät kuin duracellpupu sitten olikin.

Vierailija
134/263 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä nukuin viime yönä 15 min.

T: Rekkakuski

Toivottavasti et koskaan satu samalle reitille lasteni koulutaksin kanssa.

T. Äiti

Kyllä se on joku muu kuin rekkakuski joka "ajautui toistaiseksi tuntemattomastä syystä vastaantilijan kaistalle" Tuttu lause lehtien onnettomuusuutissa

Vierailija
135/263 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä nukuin viime yönä 15 min.

T: Rekkakuski

Toivottavasti et koskaan satu samalle reitille lasteni koulutaksin kanssa.

T. Äiti

Jos en minä, niin joku muu saattaa sattuakin.

Ikävä kyllä. Toivottavasti silti tunnet oman vastuusi? Ja toivon, että olet jo päässyt tai pian pääset _sänkyyn_ nukkumaan. ❤️

T. Se sama äiti

Miten ajattelit logistiikan järjestää jos ei ole autokuljetuksia? Ja jos kuljettajille halutaan.inhimilliset työ ja lepoajat niin kaikkien tavaroiden hinta nousee. Jos kuljetuksia ei aja väsynyt suomalainen niin Itä-Euroopasta kuskeja ja autoja löytyy, mutta kaluston kunto on ihan toista.

Vierailija
136/263 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuku. Tai jää pois työ- tai kouluelämästä hetkeksi. Järjestä arki niin, että jaksat. Minimoi siivous yms.kotityöt jos mahdollista. Joka päivä ei tarvitse tiskata. Käy järkevästi kaupassa. Syö töissä vaikka menisi enemmän rahaa, niin säästyy tunti arjesta muuhun, sekä stressi, mitä söisit kunakin viikonpävänä. Tee ruoka tai eväät usealle päivälle. Nuku viikonloppuna pitkään. Vähennä viihteellä käyntiä ja alkoholin kulutusta, se syö rahaa ja unta. Ota päiväunet töiden tai koulun jälkeen. Harrasta joogaa ainakin kerran viikossa, se rentouttaa jos arki on hektistä. Varmista, että ihmissuhteet tukevat sinua ihmisenä, eivätkä kuluta sinua. Katkaise yhteydet vaativiin tai myrkyllisiin ihmisiin. Rauhoita nukkumaanmeno-aika ..ei älylaitteita tai telkkaria. Lue jotain rauhallista kirjaa tms.

Tsemppiä!

Vierailija
137/263 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuollaanko me paljon nukkuvat sitten nuorempina. Ylen uutisissa oli mielenkiintoinen juttu unen määrästä. Normitarve on terveellä 8-6h ja yli 9h nukkuminen ei ollut hyväksi. Lisäsi riskiä kuolla sydän ja verisuonitauteihin 33%. Alle 6h nukkuvilla riski oli vain 11% kohonnut. Kun paljon nukkuvilta poistettiin kaikki mahdolliset sairaudesta johtuvat syyt suureen unimäärään, riski pysyi silti korkeana.

Jos nukkuu jatkuvasti vähemmän, kuin 7-9h yössä, lisääntyy riski saada 2-tyypin diabetes, sekä Alzheimerin tauti (tai muu muistisairaus). Väitän, että on vähemmän ihmisiä, jotka nukkuu liikaa, kuin heitä, jotka saa laadukasta unta aivan liian vähän.

Vierailija
138/263 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukuin viimeksi vuonna 1977.

Vierailija
139/263 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä hyvin näkee sen, kuinka työelämä vie kaikki mehut ihmisistä. Ei tarvitse ihmetellä miksi lastenhankinta ja perhe-elämä ei enää juuri maistu. Mielestäni ei ole normaalia että ehtiäkseen ja jaksaakseen käydä töissä täällä annetaan neuvoja että "älä käy suihkussa niin usein" tai älä käy viihteellä..

Vierailija
140/263 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei entäs minä sitten. Työaikani on 5.30-14.00, mutta koska työmatkaa on 45min/suunta ja aamulla tarvitsen yhteensä tunnin suihkuun, meikkiin ja heräämiseen, jotta jaksan lähteä autolla ajamaan pimeyteen.

Eli herään töihin 3.30 ja olen kotona aikaisintaan 14.45. Jotta saisin nukuttua tuon 9,5 tuntia, pitäisi minun mennä nukkumaan klo 18.00. Arvatkaa onnistuuko!?

Mulla menee 55-60 min työmatkaan, käyn illalla suihkussa, aamulla hampaiden/naaman pesu, aamupalan laitto/syöminen, meikki ja hiukset, aikaa kuluu 1h 15 min. Herään 6.45 ja 9:ltä töissä. Mulla onneks lyhyempi työpäivä eli 7h 6 min. Harvalla onnistuu arkena noin pitkät yöunet. Itsekin iltavirkku, nukun arkisin 7,5 - 8h, kyl sillä pärjää vaikka vapailla nukun lähes aina vähintään 9h.