Luontainen unentarpeeni on 9,5 tuntia (tutkittu unettomuusklinikalla). Miten ihmeessä ehdin nukkua noin paljon?
Työpäivä alkaa klo 8. Jotta ehdin syödä aamupalan (5min), käydä suihkussa ja pukea vaatteet päälle (10min) ja kuivata hiukset (en edes meikkaa!!) ja jotta ehdin kahdeksaksi töihin, minun on pakko herätä viimeistään 6.45.
Työpäivä päättyy niin, että olen kotona aika tarkkaan joka päivä 16.15. Minulla ei ole omia harrastuksia ja ehdin tehdä kaikki kotityöt ja kaupassa käymisen yms. hyvin illan aikana.
MUTTA! Meillä on kolme teini-ikäistä lasta, jotka tarvitsevat läsnäoloa, aikaa keskustelulle, apua läksyihin jne. He pääsevät useampana päivänä harrastuksistaankin vasta niin myöhään, että ovat 20-21 kotona, jopa 21.30.
Jotta ehtisin nukkua tuon 9,5 tuntia, minun pitäisi mennä nukkumaan jo 21.15. En saa unta tuolloin, en ole koskaan mennyt noin aikaisin nukkumaan. Luontaisesti alkaa väsyttää vasta 22-23 välillä. Olen yrittänyt ottaa melatoniiniakin jopa 10mg seitsemältä, jotta olisin yhdeksältä väsynyt. Ei auta mitään.
Ja vielä tuo lasten kanssa oleminen. En oikeasti voi sulkea heitä elämästäni iltaisin, koska "äiti menee yhdeksältä nukkumaan..".
Mitä ihmettä teen? Olen jatkuvasti väsynyt ja nukun viikonloppuisin kumpanakin aamuna kellon ympäri :(
Kommentit (263)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, ulkoiketko ja liikutko? Sanot, ettei sinulla ole omia harrastuksia. Pääset noin aikaisin töistä, ehtisit hyvin heti töiden jälkeen käydä parinkin tunnin lenkillä (vaikka vain kävelyllä), fyysinen rasitus ja ulkoilma ehkä auttaisi unen saantiin. Ja onko lapsilla isä? Kai voitte sopia edes pari arki-iltaa jolloin hän on läsnä lapsille ja sinä voit käydä ajoissa nukkumaan?
Itselläni nukahtamisen ja hyvään uneen tepsii vain ulkoilu ja liikunta ulkona.
Kyllä, ulkoilen ja liikun. Olen kokeillut kaikki vippaskonstit iltojen rauhoittamiseen, eli ei kännyköitä, raskasta ruokaa, telkkaria yms. pariin tuntiin ennen nukkumaan menemistä.
Mieheni on toki myös läsnä lapsille, mutta kun lapset tulevat usein kotiin vasta 19-21 välillä harrastuksistaan, niin tuntuu, ettei siinä ehdi kaikkien koulukuulumisia edes kysellä, kun syövät ruokaa, tekevät läksyt ja sitten kello onkin jo sen 21, jolloin pitäisi mennä nukkumaan.
Joskus toivon, että voisin tehdä etätöitä. Olisin supertehokas ja tekisin helposti 8 tunnin työpäiväni kuudessa tunnissa ilman taukoja. Tällöin voisin ihan hyvin nukkua pari tuntia lisää aamuisin ja aloittaa työt heti herättyäni.
ap
Etätyö on siitä hyvä, että työmatkaan käytetty aika jää pois. Jos työ on vaan jonkin asian suorittamista, niin siinä voi olla hyvinkin tehokas. Kun päivään sisältyy monia tunteja kokouksia, niin sitä työaikaa tulee venytettyä pidemmäksi, jotta tehtävistään suoriutuu. Eikä siitä sitten tule plustunteja tai ylityökorvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut joutuu heräämään paljon aikaisemmin ja ovat kotona paljon myöhempään kuin sinä. Ja tarvitsevat myös 9h yöunet, että jaksaisivat, mutta kärsivät univaikeuksista, että nukahtamiseen menee helposti pari tuntia. Että niin. Silti on jaksettava.
Mahtava kommentti, josta oli varmasti monelle todella paljon apua.
- "Olen masentunut. Tohtori, voitko auttaa?"
- "No kuule on ne muutkin masentuneita ja silti niidenkin pitää jaksaa. Että niin."
Ehkä vastaaja vaan tahtoi suhteellisuudentajua. Ap vaikutti olevan tilanteestaan erittäin huolestunut. Hänellä kuitenkin kohtuu lyhyt työmatka, isot lapset, joita ei joudu viemään ja hakemaan päiväkotirekssuilla. Jos ap pääsee nukkumaan yhteentoista mennessä ja herää 6.45, nukkuu hän liki 8 h työviikolla. Sehän kuulostaa juhlalta. Pakonomainen 9,5 h uniklinikan suosittelema unenmäärän tavoittelu vain stressaa turhaan. Kaikesta ei kannata tehdä ongelmaa, järjen käyttö on sallittua.
No ihan oikeasti, mullakin on unentarve n. 9 h, mutta nukun n. 7,5 - 8 h, so what?
Opettele nukkumaan kahdessa pätkassä. Työni on niin raskasta, että nukahdan pian töiden jälkeen. Siitä huolimatta nukun myös yöllä. Näin ollen olen virkeä töissä ja kotona. Luontainen unirytmini on iltapainotteinen joten tämä sopii. Jotkin harrastus ajat ym. Ei oikein sovi, mutta nykyään ehdin kauppaankin hyvin, kun ovat auki 22 asti.
Itse tarvitsen myös n.8-9h unta. Menen nukkumaan klo. 22-23 ja herään klo. 7.
Sänkymyyjän mukaan VAIN 9,5h..... olisin ajatelut että vähintäään 12h.
Not jotkut joutuvat oikeastimenemään viimeistään ysiltä nukkumaan (kuten minä), jos herätys on 04-05 aikoihin. Mies kyllä valvoo myöhempään.
Minä menen illalla nukkumaan klo 21 maissa, koska tarvitsen normaalia enemmän unta. Olen aina tarvinnut. Herään aamulla töihin klo 6.30 ja oloni on tuolla unimäärällä (n. 9.5 h) hyvä. Jos unimäärä yöllä jää syystä tai toisesta alle 8 h, on työpäivä haastava ja olo todella väsynyt.
Koska olen niin isouninen, oli lapseni vauvavuosi ihan kauhea kokemus, kun en saanut nukkua juurikaan. Ilmankos sitten masennuin. Siitä tosin nyt jo selvitty.
Mieheni on ammattiurheilija ja meidän rytmimme on ihan erit - hän tulee treeneistä/pelistä illalla kotiin vasta silloin klo 21 ja hän nukahtaa raskaan illan päätteeksi yleensä vasta puoliltaöin. Mutta hänellä sitten on aamutreenit vasta klo 10 kieppeissä, joten hän jää aamulla nukkumaan kun minä ja poika lähdemme päiväkotiin klo 7.30 ja töihin.
Meillä tämä on toiminut. Kumpikin nukumme korvatulpilla aina silloin kun on tarvetta. Kumpikin kunnioittaa toisen uniaikoja ja rytmejä. Myös lapselle opetettu että perheessä on eri unirytmejä ja hän antaa sekä äidille että isälle unirauhan aina.
Viikonloppuisin pyrimme siihen että la-aamuna toinen meistä nukkuu niin kauan kuin sielu sietää ja su-aamuna toinen.
Tämä on myös pitkän itsetutkiskelun ja harjoittelun tulos. Olemme selvittäneet että mikä meille yksilöinä sopii ja mikä sopii perheellemme. Mitkä ovat kenenkin tarpeet. Ja sitä sitten harjoiteltu ja viilattu ja opeteltu rutiinit.
En esim. usko, että lapsemme tulee koskaan harrastamaan mitään sellaista, missä kotiudutaan vasta klo 21 jälkeen illalla, koska se ei sovi minulle. Harrastuksen täytyy alkaa aiemmin ja loppua myös aiemmin.
Lapsestamme on myös kehkeytynyt nyt aikamoinen nukkuja. Hän on 3v, nukkuu päiväunet 2-3 h joka päivä ja yöllä klo 20.00-07.00. Uni maistuu siis pojallekin. :)
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa esim.työterveyshoitajan hokema 8+8+8 työ,vapaa-aika ,uni.
Kenellä oikeasti on 8 h vapaa-aikaa /vrk? Jos siksi ei lasketa aikaa jolloin ei olla työpaikalla tai nukuta.
Sitten vielä pitäisi liikkua tuntitolkulla päivässä.Ei onnistu paitsi jos on piika,lastenhoitaja ja etätyö.
Työterveyshoitaja tietänee että vuorotyötä tekevät kollegansa eivät todellakaan pysty tekemään tuota. Työpäivä loppuu 21.30, minkä lisäksi matkat, iltapala, koiran ulkoilutus. Elimistö käy vielä kierroksilla vuoron jälkeen. Töihin noustaan klo 5.00. Toki tuon 8 h saa täyteen kun nukkuu aamuvuoron jälkeen jolloin aktiivista vapaa-aikaa jää muutama tunti. Tämän vuoden teen vielä töitä täysaikaisena ja sitten jotain muuta, muuten menee terveys.
Yritä touhuta enemmän päivän/illan aikana? Itse juoksen koko päivän 1-vuotiaan perässä, saan pinnistellä etten hyppäisi sänkyyn itsekin klo 20-21, kun lapsi menee nukkumaan.
Unirytmiä ei voi muuttaa, paitsi jos pysyttelee aina sisätiloissa foliot ikkunoissa.
Vierailija kirjoitti:
Opettele nukkumaan kahdessa pätkassä. Työni on niin raskasta, että nukahdan pian töiden jälkeen. Siitä huolimatta nukun myös yöllä. Näin ollen olen virkeä töissä ja kotona. Luontainen unirytmini on iltapainotteinen joten tämä sopii. Jotkin harrastus ajat ym. Ei oikein sovi, mutta nykyään ehdin kauppaankin hyvin, kun ovat auki 22 asti.
Minulla on suuri unentarve, mutta toisaalta valvonkin sitten pitkään. Tuntuu kuin tämä 24h vuorokausi ei olisi sopiva vaan ennemmin joku 30h. Nukkuisin 12h ja valvoisin 18h. Jos nukun päiväunet, valvon jumalattoman pitkään. Tämä varmasti kuulostaa ristiriitaiselta, mutta en osaa itsekään tuota selittää. Lisäksi päiväunien jälkeen olen sellaisessa kummallisessa pöhnässä ja on huono olo.
Mä olin ennen aina väsynyt. Nykysin teen niin, että ysiltä sänkyyn, kympiltä valot pois, 22-06 unta pallossa, 06 ylös, etätöiden aloitus klo 06.15. Töiden lopetus klo 14.15.
Etätyö auttaa! Ei tartte suihkuja, meikkejä, siirtymisiä. Muutenki suihku joka pv on ihan turhaa, paitsi jos on tehnyt hikiliikuntaa joka pv. Käynnitse suihkussa 2-3 pv:n välein. Olen ammatissa, jossa joutuu edustamaan. Toki pesen kriittiset paikat joka ikinen pv 😀 En koe itseäni likaiseksi, eikä koskaan kukaan ole sanonut, että haisen.
Sama täällä. En vain pärjää 6-7h yöunilla. Töissä kun olin (nyt työtön) menin nukkumaam klo.21 ja heräsin kuuden aikaan. Kyllähän siinä ilta jää lyhyeksi jos ja kun työmatkoihinkin menee liki 2h aikaa.
Minulla väheni unentarve tunnilla, kun aloin LCHF-ruokavaliolle. Siitä on neljä vuotta, joten uskaltaisin sanoa, että on pysyvä vaikutus. Tätä ennen olin koko aikusikäni aina vähän väsynyt, vaikka aina tilaisuuden tullen yritin päästä nukkumaan. Nykyään nukun vähemmän ja olen päivisin virkeä ja energinen.
Kyllähän minä myös laihduin ja pääsin vatsavaivoista enkä myöskään enää kärsi päänsäryistä ja flunssista, mutta kaikkein parasta kyllä mielestäni on, ettei väsytä. Se vaikuttaa elämänlaatuun kaikkein eniten.
Jotta eipä voi muuta kuin suositella tätä. Tosin kannattaa ensin ottaa ruokavaliosta selvää eikä ruveta vain syömään kanaa ja salaattia ja sitten ihmetellä, että eihän tämä toimi. Kannattaa esim. lukea aiheesta kirjoja, joissa selitetään asiat perusteellisesti. Eikä pidä mennä uskomaan kaikkia ihmeellisiä väärinkäsityksiä, joita VHH-ruokavalioista liikkuu (kuten ettei niissä syödä kasviksia, tai että niissä syödään vain lihaa ja rasvaa. Muistetaan myös, että VÄHÄhiilihydraattisuus ei tarkoita hiilihydraatittomuutta.)
Kannattaa myös aloittaa aika tarkasti ohjeitten mukaan, eikä tehdä omia säätöjä (esimerkiksi sitä rasvaa pitää uskaltaa käyttää kunnolla. Ei tietenkään liikaa, mutta riittävä määrä on monen mielestä yllättävän iso).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda työpaikkaa sellaiseen, että voit herätä myöhemmin.
Mieluusti tämän tekisin, mutta omalla alalla ei ole työpaikkoja ihan jakeluksi asti.
ap
Nuku päiväunet silloin kun lapset on harrastuksissaan. Sit voit mennä myöhemmin nukkumaan ja saat nukuttua riittävästi.
Jos tämä ei onnistu joka arkipäivä, niin nuku ne päikkärit vaikka 2-3 päivänä viikossa.
Kun teet noin niin ei mene koko viikonloppu nukkumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä jotkut käyvät joka päivä suihkussa?
Ja vielä aamulla?Iho on muuten nahkea, hiukset umpirasvassa ja naama kukkii. Ja haisen paskalle. Oletko niitä jotka käy kerran viikkoon suihkussa ja kailottaa suureen äänneen että "emmää haise... minkäköhän takia kukaan ei ikinä halua olla mun kanssa samassa huoneessa pitkään, höhöhö"?
Pari kertaa viikossa käyn suihkussa, alapesut teen toki päivittäin vessassa.
Sosiaalinen elämä rikasta ja ihmiset haluavat halaillakin paljon, eli tuskin kovin pahalle haisen.
Pari kertaa viikossa??!!!!
Mulla ihan sama juttu. Muutaman vuoden jaksoin herätä klo 5 töihin. Sitten uskalsin vaihtaa työpaikkaa, jonne tarvii mennä vasta klo 10.30, ja en voisi olla valintaan tyytyväisempi.
Ap on melko nopea aamulla, eikä työmatkakaan ole mahdottoman pitkä. Aamuun on siis hankala saada lisää nukkumisaikaa. Vaikka ap jättäisin suihkun yms aamulla, niin noin 15 minuutin nopeutus aamutoimissa ei ratkaise ongelmaa.
Voisitko mennä aikaisemmin nukkumaan vaikka parina iltana viikossa? Muina arki-iltoina ehtisit olla teinien kanssa. Vaikka olisitkin ilta-ihminen, niin koita edes mennä aikaisemmin nukkumaan, kun kerta heräämisaikaa ei voi muuttaa.
Päiväunet töiden jälkeen?
6:00 herätys
6:45 lähtö töihin
8:00-16:30 töissä
18:00 kotona
21:00 käyn suihkussa, luen kirjaa ja alan nukkumaan
Viikonloppuisin nukun sitten väh. 12h kumpanakin yönä. Pakko jaksaa kunnes saan toisen työpaikan!