Luontainen unentarpeeni on 9,5 tuntia (tutkittu unettomuusklinikalla). Miten ihmeessä ehdin nukkua noin paljon?
Työpäivä alkaa klo 8. Jotta ehdin syödä aamupalan (5min), käydä suihkussa ja pukea vaatteet päälle (10min) ja kuivata hiukset (en edes meikkaa!!) ja jotta ehdin kahdeksaksi töihin, minun on pakko herätä viimeistään 6.45.
Työpäivä päättyy niin, että olen kotona aika tarkkaan joka päivä 16.15. Minulla ei ole omia harrastuksia ja ehdin tehdä kaikki kotityöt ja kaupassa käymisen yms. hyvin illan aikana.
MUTTA! Meillä on kolme teini-ikäistä lasta, jotka tarvitsevat läsnäoloa, aikaa keskustelulle, apua läksyihin jne. He pääsevät useampana päivänä harrastuksistaankin vasta niin myöhään, että ovat 20-21 kotona, jopa 21.30.
Jotta ehtisin nukkua tuon 9,5 tuntia, minun pitäisi mennä nukkumaan jo 21.15. En saa unta tuolloin, en ole koskaan mennyt noin aikaisin nukkumaan. Luontaisesti alkaa väsyttää vasta 22-23 välillä. Olen yrittänyt ottaa melatoniiniakin jopa 10mg seitsemältä, jotta olisin yhdeksältä väsynyt. Ei auta mitään.
Ja vielä tuo lasten kanssa oleminen. En oikeasti voi sulkea heitä elämästäni iltaisin, koska "äiti menee yhdeksältä nukkumaan..".
Mitä ihmettä teen? Olen jatkuvasti väsynyt ja nukun viikonloppuisin kumpanakin aamuna kellon ympäri :(
Kommentit (263)
Vierailija kirjoitti:
Joku varmaan maininnutkin, mutta kannattaa käydä suihkussa iltaisin. Kuivaamisaikakin säästyy, kun hiukset kuivuvat yön aikana (kannattaa laittaa hiukset mahdollisimman "ilmavasti" tyynyn päälle jotta ne kuivuvat helpommin).
Joo, ja aamulla ne hiukset törröttää joka tuulensuuntaan, ja ne joutuu kastelemaan joka tapauksessa. Eikä tyynyllekään tee kovin hyvää olla kostea joka yö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpäivä alkaa klo 8. Jotta ehdin syödä aamupalan (5min), käydä suihkussa ja pukea vaatteet päälle (10min) ja kuivata hiukset (en edes meikkaa!!) ja jotta ehdin kahdeksaksi töihin, minun on pakko herätä viimeistään 6.45.
nukun viikonloppuisin kumpanakin aamuna kellon ympäri :(
Heräät 6.45, syöt 6.45-6.50 ja käyt suihkussa ja puet 6.50-7.00. Lähdetkö siis matkaan 7.00?
Koska nukut viikonloppuisin kellon ympäri eli 11 asti molempina aamuina, se säätää kellosi toimimaan niin että sinua alkaa väsyttää aikaisintaan 22-23 iltaisin. Aikaisemmat heräämiset eivät säädä kelloa aiemmaksi niin kauan kuin myöhäisempiä heräämisiä on. Iltavirkkujen kellot toimii näin.
Heräät joka aamu viimeistään klo 8 ja illalla meditoit.
Ei toimi. Iltavirkkujen unikin on laadullisesti parempaa, kun he saavat nukkua sisäisen kellonsa mukaisesti, eli mennä myöhemmin nukkumaan ja herätä myöhemmin. Itellä se menee niin, että jos nukun välillä 00-08, nukun hyvin, enkä heräile yöllä, mutta jos nukun välillä 22-06, havahdun hereille useasti. Ja aamulla sitten väsyttää.
Ja mitä tapahtuu jos muutat jonnekin keskieurooppaan, missä kellot ovat 2 tuntia meitä jäljessä?
Suomen aikaa kello on 00, mitä "sisäinen kellosi" sinulle kertoo, mutta sikäläistä aikaa menet nukkumaan jo 22.
Entä jos menetkin kaukoitään? Menet päivästä ja vuodesta toiseen nukkumaan kun muut heräävät, koska "sisäinen kello"?
Mistä "sisäinen kello" ottaa aikansa?
Sisäinen kello ottaa aikansa valosta ja vuorokauden lämmönvaihteluista esimerkiksi. Varmaan jossain Ruotsissa tai Norjassa olisinkin enemmän aamuihminen, kuin mitä täällä Suomessa. Valon herättämä vuorokausirytmi olisi suurinpiirtein sama, mutta koska kellot on siellä tunnin jäljessä, ehkä heräisinkin aiemmin.
Mä voin luvata että jos lopetat kokonaan kofeiinin käytön niin sun unen tarve vähenee ja oot varmasti energisempi! Mä voin luvata koska se auttaa suurinta osaa ihmisistä.
Mitä enemmän nautit kofeiinia (limsa, suklaa, KAHVI) niin sitä enemmän sun aivot tarvii unta.
Googleta kofeiini ja adenosiini eng caffeine and adenosine.
Lopeta hiljalleen tai suht nopeesti ja ole 4vk ilman.
Onhan täällä muitakin pitkäunisia - itse nukun aina lähes minuutilleen 9h 45min!
Jos yhtään vähemmän, niin uninen olo jää .
Hiukan kateellinen niile jotka pärjäävät 8 tai vaikkapa vain 6 tunnilla. Mitä kaikkea sitä kerkiäisikään tehdä noilla ylimääräisillä tunneilla. Vuodessa se tekee valveillaoloaikaa 30-60 vrk!!!!
Vierailija kirjoitti:
Onhan täällä muitakin pitkäunisia - itse nukun aina lähes minuutilleen 9h 45min!
Jos yhtään vähemmän, niin uninen olo jää .
Hiukan kateellinen niile jotka pärjäävät 8 tai vaikkapa vain 6 tunnilla. Mitä kaikkea sitä kerkiäisikään tehdä noilla ylimääräisillä tunneilla. Vuodessa se tekee valveillaoloaikaa 30-60 vrk!!!!
Pärjääminen on tietenkin aika suhteellinen käsite. Mutta ne, joille ei tule mitään negatiivisia terveysvaikutuksia noista kroonisesti 6 tuntiin jäävistä yöunista, on oikeasti aika harvassa.
Sitä voisi miettiä myös niin, että kuinka paljon tehokkaampia ihmiset olisivat, jos kaikki nukkuisi sen tarvitsemansa unimäärän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nukun viikonloppuisin kumpanakin aamuna kellon ympäri :(
Heräät 6.45, syöt 6.45-6.50 ja käyt suihkussa ja puet 6.50-7.00. Lähdetkö siis matkaan 7.00?
Koska nukut viikonloppuisin kellon ympäri eli 11 asti molempina aamuina, se säätää kellosi toimimaan niin että sinua alkaa väsyttää aikaisintaan 22-23 iltaisin. Aikaisemmat heräämiset eivät säädä kelloa aiemmaksi niin kauan kuin myöhäisempiä heräämisiä on. Iltavirkkujen kellot toimii näin.
Heräät joka aamu viimeistään klo 8 ja illalla meditoit.
Ei toimi. Iltavirkkujen unikin on laadullisesti parempaa, kun he saavat nukkua sisäisen kellonsa mukaisesti, eli mennä myöhemmin nukkumaan ja herätä myöhemmin. Itellä se menee niin, että jos nukun välillä 00-08, nukun hyvin, enkä heräile yöllä, mutta jos nukun välillä 22-06, havahdun hereille useasti. Ja aamulla sitten väsyttää.
Jep, minä en herää pirteänä klo 7 vaikka olisin nukkunut 9-12 tuntia. En vaan herää. Sen sijaan ketään usein klo 10 pirteänä vaikka takana olisi vain 6 tuntia unta. Miksi? Siksi että vuorokausirytmini on sellainen että se kunnon uni painottuu aamuyön tunneille.
Ja tälle viisastelijalle joka väittää ettei ole unirytmiä koska ihmiset matkustelevat: olet idiootti. Se vuorokausirytmi määrittyy nimenomaan sen vuorokauden valovaihtelun vuoksi. Miten kukaan voi olla noin yksinkertainen.
Sama minullakin. Unta pitäisi saada 9-10h ja lisäksi olen iltavirkku.
Klassinen tilanne; pyydetään neuvoja ja ideoita, mutta sitten ei yhtään mikään kelpaa. Kun kaiken pitäisi mennä just niinkuin itse haluaa.
Voi hitto. Hankalaa. Ne on oikeesti onnekkaimpia, joille riittää 6-7 tuntia.
Mites olis, jos yrittäisit nukkua niin hyvin kuin kykenet vaikka kolme yötä, ja aina vaikka torstaisin valvot ja olet lasten kanssa?
Kun on nukkunut monta yötä pitkään, niin yksi päivä menee helposti vähemmillä unilla.
Mitä teette viikonloppuisin? Kyllähän sulla on silloin aikaa.
Voitte myös keskustella kunnolla yhdessä tosta sun löydöksestä, niin lapsetkin ymmärtäis, että et aina ehdi... Tai osaisivat vaihtaa kuulumiset heti alkuillasta, niin ei mene sinne ysiin asti.
Jos teinikin on ensin koulussa päivän ja sen jälkeen harrastuksissa niin, että on 20-21 välillä kotona, on se lapselle aika pitkä päivä. Ja jos tuon ikäisten läksyjentekoa tarvitsee vahtia ja auttaa tiiviisti, niin jotain on pielessä kasvatuksessa tai teinin motivaatiossa.
En osaa neuvoa, sori. Myötätunnosta kirjoitan. Minulla on jo muutenkin suuri unentarve, mutta väsymystäni lisää asperger. Jotta arki olisi mahdollisimman takkuista, kirsikkana kakun päällä on add.
Minulla on se onni ettei mieheni pakota minua töihin. Hän tietää kuinka uupunut olen ollut työvuosien jälkeen, joten saan hyvällä omallatunnolla olla välillä pois. Yksi lapsi on, mutta hän on vielä melko pieni ja onneksi perinyt minun unenlahjani. Vapaalla saan nukkua ja kyllä minä nukunkin. Viikon univelkakerrytyksen jälkeen otan unta helposti 12-14 h.
Arki on tällä hetkellä aika raskasta. Herätys 5.30 ja ovesta ulos klo 7. Olen aamuisin aivan toimintakyvytön. Herätän itseni suihkulla, tuijotan kahvikuppia ja mietin joka aamu, että mikä järki tässä on. Kotona olen 16-17 ja voisin samantien mennä nukkumaan. Illat kuitenkin venyy helposti puolille öin. Parisuhdettakin pitää hoitaa. Parina iltana viikossa menen nukkumaan klo 21. Onhan se parempi kuin 23, mutta silti herään päänsärkyyn ja tuntuu kuin kroppa olisi lyijyä.
Työsopimusta on reilu vuosi jäljellä. Ehken heti hae uutta työtä. Saa nähdä.
Jaksamista, väsyneet kanssaihmiset!
Vierailija kirjoitti:
Työpäivä päättyy niin, että olen kotona aika tarkkaan joka päivä 16.15. Minulla ei ole omia harrastuksia ja ehdin tehdä kaikki kotityöt ja kaupassa käymisen yms. hyvin illan aikana.
MUTTA! Meillä on kolme teini-ikäistä lasta, jotka tarvitsevat läsnäoloa, aikaa keskustelulle, apua läksyihin jne. He pääsevät useampana päivänä harrastuksistaankin vasta niin myöhään, että ovat 20-21 kotona, jopa 21.30.
Jotta ehtisin nukkua tuon 9,5 tuntia, minun pitäisi mennä nukkumaan jo 21.15. En saa unta tuolloin, en ole koskaan mennyt noin aikaisin nukkumaan. Luontaisesti alkaa väsyttää vasta 22-23 välillä. Olen yrittänyt ottaa melatoniiniakin jopa 10mg seitsemältä, jotta olisin yhdeksältä väsynyt. Ei auta mitään.
Ja vielä tuo lasten kanssa oleminen. En oikeasti voi sulkea heitä elämästäni iltaisin, koska "äiti menee yhdeksältä nukkumaan..".
Mitä ihmettä teen? Olen jatkuvasti väsynyt ja nukun viikonloppuisin kumpanakin aamuna kellon ympäri :(
No elät univajeella tai työllistät itse itsesi..
Mulla oli ennen työaika klo 12-20 ja se sopi silloin kaltaiselleni iltavirkulle sinkulle todella hyvin. Aamuvirkut kauhisteli elämääni mutta musta oli parasta ikinä kun sai nukkua aamukymmeneen. Harmi kun nykyään ei perheellisenä enää onnistu vaan univajeella mennään jo ties monettako vuotta.
Lyhennä työaikaa esim. 80 prosenttiin. Siitä tulee tunti lisää nukkumisaikaa yöhön. Palkka tietysti pienenee, mutta verot myös. Reaalisesti pudotus palkassa ei ole 20 %. Työnantaja voi suhtautua toiveeseen yllättävän myötämielisesti. Kannattaa kysyä.
Kukaan ei ole luonnostaan iltavirkku paitsi ehkä kesällä. Tätä on tutkittu: kun unihäiriöstä kärsivät ihmiset pistetään korpeen ilman keinovaloa ja älylaitteita, kaikki alkavat mennä nukkumaan kun tulee pimeää ja nukkuvat valoisaan saakka.
Ratkaisu on siis säädellä valaistusta kodissasi. Sammuta valot viimeistään seitsemältä, ei enää telkkaria eikä älypuhelinta eikä tietokonetta sen jälkeen. Pimennysverhot kiinni. Jonkun himmeähkön ei-sinisen lampun valossa voit lukea, joogata, tehdä kotitöitä tai käsitöitä. Takaan, että alkaa uni maistua yhdeksän maissa.
Jos perheenjäsenet haluavat katsoa telkkaria, varaatte pirunsilmälle yhden huoneen ja sen ovi pysyy kiini niin ettet alistu siniselle vilkkuvalle valolle.
Itse käyn iltaisin suihkussa, mutta pesen kainalot vielä aamulla wc:ssä. Jos on kovin kiire, olen juonut kahvia samalla, kun laitan hiuksia.
Joskus viikonloppuna, vaikka saisi nukkua, olen herännyt liian aikaisin ja koko päivän olen ollut väsynyt (kuten arkena olen väsynyt).
Sama! Jos saan nukkua ilman häiriöitä ja herätyksiä, herään yleensä n.10-11 tunnin kuluttua. Vanhempi työkaveri, harmaapartainen vaakkuvaari, jolla on sammunut silmä, mäkättää kuinka reipas itse on, vaikka on jo melkein eläkkeellä (ja toinen jalka haudassa) ja pyöräilee töihin kesät talvet. Ja nukkuu kuusi tuntia yössä. Miten terveellistä se on jos Mooses on jo toisesta silmästä päätellen kärsinyt aivohalvauksen ja on ihan harmaa ja ruttunen vaikka on syntynyt vasta 50-luvulla?
Minulla on myös korkea unentarve, luultavasti adhd:n takia. Nukun joka yö 9h
Joku varmaan maininnutkin, mutta kannattaa käydä suihkussa iltaisin. Kuivaamisaikakin säästyy, kun hiukset kuivuvat yön aikana (kannattaa laittaa hiukset mahdollisimman "ilmavasti" tyynyn päälle jotta ne kuivuvat helpommin).