Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luontainen unentarpeeni on 9,5 tuntia (tutkittu unettomuusklinikalla). Miten ihmeessä ehdin nukkua noin paljon?

Vierailija
05.09.2018 |

Työpäivä alkaa klo 8. Jotta ehdin syödä aamupalan (5min), käydä suihkussa ja pukea vaatteet päälle (10min) ja kuivata hiukset (en edes meikkaa!!) ja jotta ehdin kahdeksaksi töihin, minun on pakko herätä viimeistään 6.45.

Työpäivä päättyy niin, että olen kotona aika tarkkaan joka päivä 16.15. Minulla ei ole omia harrastuksia ja ehdin tehdä kaikki kotityöt ja kaupassa käymisen yms. hyvin illan aikana.

MUTTA! Meillä on kolme teini-ikäistä lasta, jotka tarvitsevat läsnäoloa, aikaa keskustelulle, apua läksyihin jne. He pääsevät useampana päivänä harrastuksistaankin vasta niin myöhään, että ovat 20-21 kotona, jopa 21.30.

Jotta ehtisin nukkua tuon 9,5 tuntia, minun pitäisi mennä nukkumaan jo 21.15. En saa unta tuolloin, en ole koskaan mennyt noin aikaisin nukkumaan. Luontaisesti alkaa väsyttää vasta 22-23 välillä. Olen yrittänyt ottaa melatoniiniakin jopa 10mg seitsemältä, jotta olisin yhdeksältä väsynyt. Ei auta mitään.

Ja vielä tuo lasten kanssa oleminen. En oikeasti voi sulkea heitä elämästäni iltaisin, koska "äiti menee yhdeksältä nukkumaan..".

Mitä ihmettä teen? Olen jatkuvasti väsynyt ja nukun viikonloppuisin kumpanakin aamuna kellon ympäri :(

Kommentit (263)

Vierailija
61/263 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse herään 3:40 ja työt alkaa 4:30. Aikaisemmin kävin nukkumaan 19:30, nykyään venähtää 21:00 tai joskus 22:00. Käyn suihkussa iltaisin ja aamupala on nopeesti banaani suuhun ja työpaikkaa kohti. Talvella pitää herätä 10 tai 20min aikaisemmin, että kerkeää tekemään auton lumityöt :D

Onneksi ei lapsia.

Vierailija
62/263 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpäivä alkaa klo 8. Jotta ehdin syödä aamupalan (5min), käydä suihkussa ja pukea vaatteet päälle (10min) ja kuivata hiukset (en edes meikkaa!!) ja jotta ehdin kahdeksaksi töihin, minun on pakko herätä viimeistään 6.45.

nukun viikonloppuisin kumpanakin aamuna kellon ympäri :(

Heräät 6.45, syöt 6.45-6.50 ja käyt suihkussa ja puet 6.50-7.00. Lähdetkö siis matkaan 7.00?

Koska nukut viikonloppuisin kellon ympäri eli 11 asti molempina aamuina, se säätää kellosi toimimaan niin että sinua alkaa väsyttää aikaisintaan 22-23 iltaisin. Aikaisemmat heräämiset eivät säädä kelloa aiemmaksi niin kauan kuin myöhäisempiä heräämisiä on. Iltavirkkujen kellot toimii näin.

Heräät joka aamu viimeistään klo 8 ja illalla meditoit.

Tämä. Keski-ikäisen fysiikka vaatii myös viikonloppuna heräämistä ajoissa viimeistään 8.30, jos arkisin herätys on klo 7. Unirytmi rikkoutuu muuten joka viikonloppu. Vaikea uskoa, että ap ollut Uniklinikalla, jos perusasiat unesta näin hataralla.

Niin että kun ihminen kenellä on iltapainotteinen unirytmi ja kärsii siitä että joutuu herämään liian aikaisin ei saa edes viikonloppuisin nukkua niin pitkään kun unta riittää. Sama kuolla kun elämän on ilmeisesti aamuvirkkujen mielestä oltava 24/7 kärsimystä vain koska unirytmi on erilainen kuin heillä. Ap:n tapauksessa ei ole kyse mistään unirytmin sekaisin olemisesta vaan siitä että ap:n sisäinen rytmi on iltapainotteinen ja samalla hän tarvitsee paljon unta. Jumalauta että mulla pistää agraariyhteiskunnan jäänteet eli aamuvirkut v*tuttamaan näiden loistavien neuvojensa kanssa.

"mene makaamaan sinne sänkyyn klo 21 kyllä se uni alkaa varmaan 30 vuoden tottumisen jälkeen tulla siihen aikaan"

"Älä nuku koskaan pitkään ettet vain saisi riittävästi unta koskaan"

Ei sellaista olekaan kuin "iltapainotteinen unirytmi".

On unirytmi, ja sitä pystyy muuttamaan.

Jos "iltapainotteinen unirytmi" olisi todellisuuta, niin ap tulisi hulluksi jos hänen pitäisi muuttaa toiselle puolen maapalloa, missä on öisin päivä. Hänen "iltapainotteinen unirytminsä" ei koskaan sopeutuisi ja hän nukahtelisi lopun elämäänsä keskellä sikäläistä päivää.

Olen asunut jos nyt en maapallon toisella puolen, niin kuitenkin 9 tunnin aikaeron päässä 2 vuotta. Tuolloin nukuin aivan samalla tavalla, jos pystyin. menin nukkumaan puoliltaöin ja heräsin 9-10 aikaan. Eikä tästä ole kovinkaan montaa vuotta aikaa, eli en ollut silloin lapsi tai teini-ikäinen.

ap

No niin, eli se siitä "iltapainotteisesta unirytmistä".

Muutit 9 tunnin aikaeron päähän ja siirsit vaivatta unirytmiäsi 9 tunnilla.

Sen sijaan sinulla on jokin elämäntapa, mikä saa aikaan sen ettet nukahda ajoissa. Pitäisi tutkia mikä sinua pitää hereillä iltaisin. Voi liittyä ruokavalioon, liikunnan puutteeseen, stressiin, mihin vaan.

Kaikki unta tutkivat asiantuntijatkin myöntävät että ihmisissä on aamu- ja iltarytmisiä, mutta ei ne mitään tiedä, kyllä AV kommentoija tietää...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/263 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heräät 6.45, syöt 6.45-6.50 ja käyt suihkussa ja puet 6.50-7.00. Lähdetkö siis matkaan 7.00?

Koska nukut viikonloppuisin kellon ympäri eli 11 asti molempina aamuina, se säätää kellosi toimimaan niin että sinua alkaa väsyttää aikaisintaan 22-23 iltaisin. Aikaisemmat heräämiset eivät säädä kelloa aiemmaksi niin kauan kuin myöhäisempiä heräämisiä on. Iltavirkkujen kellot toimii näin.

Tämä. Keski-ikäisen fysiikka vaatii myös viikonloppuna heräämistä ajoissa viimeistään 8.30, jos arkisin herätys on klo 7. Unirytmi rikkoutuu muuten joka viikonloppu. Vaikea uskoa, että ap ollut Uniklinikalla, jos perusasiat unesta näin hataralla.

Niin että kun ihminen kenellä on iltapainotteinen unirytmi ja kärsii siitä että joutuu herämään liian aikaisin ei saa edes viikonloppuisin nukkua niin pitkään kun unta riittää. Sama kuolla kun elämän on ilmeisesti aamuvirkkujen mielestä oltava 24/7 kärsimystä vain koska unirytmi on erilainen kuin heillä. Ap:n tapauksessa ei ole kyse mistään unirytmin sekaisin olemisesta vaan siitä että ap:n sisäinen rytmi on iltapainotteinen ja samalla hän tarvitsee paljon unta. Jumalauta että mulla pistää agraariyhteiskunnan jäänteet eli aamuvirkut v*tuttamaan näiden loistavien neuvojensa kanssa.

"mene makaamaan sinne sänkyyn klo 21 kyllä se uni alkaa varmaan 30 vuoden tottumisen jälkeen tulla siihen aikaan"

Jos "iltapainotteinen unirytmi" olisi todellisuuta, niin ap tulisi hulluksi jos hänen pitäisi muuttaa toiselle puolen maapalloa, missä on öisin päivä. Hänen "iltapainotteinen unirytminsä" ei koskaan sopeutuisi ja hän nukahtelisi lopun elämäänsä keskellä sikäläistä päivää.

Olen asunut jos nyt en maapallon toisella puolen, niin kuitenkin 9 tunnin aikaeron päässä 2 vuotta. Tuolloin nukuin aivan samalla tavalla, jos pystyin. menin nukkumaan puoliltaöin ja heräsin 9-10 aikaan. Eikä tästä ole kovinkaan montaa vuotta aikaa, eli en ollut silloin lapsi tai teini-ikäinen.

ap

Sen sijaan sinulla on jokin elämäntapa, mikä saa aikaan sen ettet nukahda ajoissa. Pitäisi tutkia mikä sinua pitää hereillä iltaisin. Voi liittyä ruokavalioon, liikunnan puutteeseen, stressiin, mihin vaan.

Kaikki unta tutkivat asiantuntijatkin myöntävät että ihmisissä on aamu- ja iltarytmisiä, mutta ei ne mitään tiedä, kyllä AV kommentoija tietää...

Ja kuitenkin ne aamu- ja iltarytmiset sopeutuvat elämään maapallon toisella puolen nukkumatta päiviä ja valvomatta öitä...

Jos unirytmi olisi kiveen hakattu ominaisuus, tämä ei olisi mahdollista.

Vierailija
64/263 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luontaista aamu- ja iltavirkkuutta ei voi täysin kääntää päinvastaiseksi, mutta pientä virittämistä toiseen suuntaan voi tehdä!

Mulla on auttaneet nämä (sain ohjeet asiaan perehtyneeltä ammattilaiselta):

- Joka aamu herätys samaan aikaan, myös viikonloppuna. Tämä on epämiellyttävää, mutta oikeasti tosi tärkeä uuden rytmin muodostumiseksi. Eli esim. klo 7.00 ylös joka päivä.

- Heti herättyä kannattaa oleskella hetki valossa, kirkasvalolamppu paras näillä leveysasteilla kun aurinkoa ei usein saatavilla (valo poistaa kehosta melatoniinin --> herää paremmin). Itse hoidan tämän niin että kirkasvalolamppu on keittiön pöydällä, jonka ääressä syön aamupalan.

- Illalla sinisen valon välttäminen (tämä valo häiritsee melatoniinin tuotantoa ja piristää) Eli klo 20.00 alkaen kaikki ruudut pois päältä (tietokone, kännykkä tms.) tai vaihtoehtoisesti voi käyttää sinisen valon suodattavia laseja, jotka ovat tyhmännäköiset mutta tehokkaat (itsellä Uvex-merkkiset, löytyy googlettamalla "amber tinted glasses"). Kesällä käytän noita laseja joka ilta, koska aurinko paistaa niin myöhään ja muuten ei mitään toivoa saada unta.

- Klo 20.30 pikkiriikkinen annos melatoniinia (1 mg tabletista neljäsosa tai puolikas) omaa erityksen alkamista stimuloimaan.

- Ruokailujen painottaminen aamupalaan ja lounaaseen, päivällisaikaan huomattavasti kevyempi ateria. En muista enää perusteluita tähän, mutta on auttanut, jos syön tukevan päivällisen niin heti on seuraava yö vaikeampi.

Sain aiemmin unta klo 02-03 välillä (herätys arkisin klo 7) ja viikonloppuisin nukuin 12 h unia ja olin aina väsynyt. Nykyään saan unta klo 22-23 maissa ja herään klo 7, ja jaksan töissä paremmin. Tämäkään ei ole elämäntilanteessani ja unentarpeellani ole täydellinen tilanne mutta ihan tuntuva parannus edelliseen. Suosittelen kokeilemaan. Toivottavasti näistä ohjeista olisi apua ap:lle tai jollekulle muulle tätä lukevalle.

Vierailija
65/263 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä jotkut käyvät joka päivä suihkussa?

Ja vielä aamulla?

Vierailija
66/263 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut joutuu heräämään paljon aikaisemmin ja ovat kotona paljon myöhempään kuin sinä. Ja tarvitsevat myös 9h yöunet, että jaksaisivat, mutta kärsivät univaikeuksista, että nukahtamiseen menee helposti pari tuntia. Että niin. Silti on jaksettava.

Mahtava kommentti, josta oli varmasti monelle todella paljon apua. 

- "Olen masentunut. Tohtori, voitko auttaa?"

- "No kuule on ne muutkin masentuneita ja silti niidenkin pitää jaksaa. Että niin."

No vau, Sherlock! :D

Vierailija
67/263 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota ap itteäs niskasta kiinni ja lopeta valittaminen. Ei minuakaan huvia herätä klo 6.40, mutta herään silti. Ja valvon yli puoleen yöhön aina vaikka seuraavana aamuna tuntuu pahalta. Kikkeliskokkelis vaan nii-i.

Vierailija
68/263 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi käyt suihkussa joka aamu? Etenkin siis hiusten peseminen? Mutta joo, ymmärrän tuskan, lisäksi vielä kun asuu kerrostalossa niin aamuisin klo 7 on ihan tyypillistä että naapuri alkaa paukuttamaan remonttia ym. jolloin vaikka saisin nukkua joinain aamuina pitempään ei se onnistu. Pitäisi muuttaa maalle ja alkaa tehdä jotain etätyötä, .

Olen yrittänyt pidentää pesuvälejä, mutta hikoilen öisin ja aamulla hiukset ovat epäsiistin näköiset. Minun on oltava edustuskunnossa töissä :(

ap

Kuivashampoo

Vierailija
69/263 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vielä aamulla?

Iho on muuten nahkea, hiukset umpirasvassa ja naama kukkii. Ja haisen paskalle. Oletko niitä jotka käy kerran viikkoon suihkussa ja kailottaa suureen äänneen että "emmää haise... minkäköhän takia kukaan ei ikinä halua olla mun kanssa samassa huoneessa pitkään, höhöhö"?

Vierailija
70/263 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota ihan rohkeasti 2h päiväunet.

Vierailija
71/263 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota mallia Aku Ankasta.

On ainakin hyvä oppi-isä Sulle..

Vierailija
72/263 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vielä aamulla?

Iho on muuten nahkea, hiukset umpirasvassa ja naama kukkii. Ja haisen paskalle. Oletko niitä jotka käy kerran viikkoon suihkussa ja kailottaa suureen äänneen että "emmää haise... minkäköhän takia kukaan ei ikinä halua olla mun kanssa samassa huoneessa pitkään, höhöhö"?

Pari kertaa viikossa käyn suihkussa, alapesut teen toki päivittäin vessassa.

Sosiaalinen elämä rikasta ja ihmiset haluavat halaillakin paljon, eli tuskin kovin pahalle haisen.

Vierailija
73/263 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi käyt suihkussa joka aamu? Etenkin siis hiusten peseminen? Mutta joo, ymmärrän tuskan, lisäksi vielä kun asuu kerrostalossa niin aamuisin klo 7 on ihan tyypillistä että naapuri alkaa paukuttamaan remonttia ym. jolloin vaikka saisin nukkua joinain aamuina pitempään ei se onnistu. Pitäisi muuttaa maalle ja alkaa tehdä jotain etätyötä, .

Olen yrittänyt pidentää pesuvälejä, mutta hikoilen öisin ja aamulla hiukset ovat epäsiistin näköiset. Minun on oltava edustuskunnossa töissä :(

ap

Kuivashampoo

Kuivashampoo ei ole hyvä ratkaisu. Se tukkii ihohuokosia ja hiuksia lähtee päästä. Jos on rasvoittuva päänahka luontojaan, ei siihen auta kuin päivittäinen pesu.

Vierailija
74/263 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toimi. Iltavirkkujen unikin on laadullisesti parempaa, kun he saavat nukkua sisäisen kellonsa mukaisesti, eli mennä myöhemmin nukkumaan ja herätä myöhemmin. Itellä se menee niin, että jos nukun välillä 00-08, nukun hyvin, enkä heräile yöllä, mutta jos nukun välillä 22-06, havahdun hereille useasti. Ja aamulla sitten väsyttää.

Vierailija
75/263 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap puhunut lääkärissä tuosta yöhikoilusta? Voi johtua jostain sairaudesta, vaihdevuosista jne. Tai sitten teillä on liian kuuma sisälämpötila. Ei syksyllä pitäisi yöllä hikoilla.

Vierailija
76/263 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin saat unen päätä kiinni kun väsyttää, ei vielä ole paha . Kun unettomuus iskee niin unta ei saa vaikka keho ja pää huutaa nukkumista.

Vierailija
77/263 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olekaan, mutta jokaisella on oma vuorokausirytminsä, joka määrittää, milloin vuorokaudesta on otollinen aika nukahtaa, montako tuntia unta tarvitsee, milloin tulee nälkä, milloin on paras aika liikunnalle, milloin aivot on terävimmillään jne.

Vierailija
78/263 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ja kuitenkin ne aamu- ja iltarytmiset sopeutuvat elämään maapallon toisella puolen nukkumatta päiviä ja valvomatta öitä...

Jos unirytmi olisi kiveen hakattu ominaisuus, tämä ei olisi mahdollista.

Koska sitä vuorokausirytmiä määrittävät sellaiset asiat, kuin valo ja vuorokautiset lämmönvaihtelut, tottakai se sopeutuu vallitsevaan aikavyöhykkeeseen. Mutta iltavirkku on iltavirkku maailman toisella puolellakin, koska hänen kehonsa reagoi valoon ja lämpöön sillä tavalla.

Vierailija
79/263 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toimi. Iltavirkkujen unikin on laadullisesti parempaa, kun he saavat nukkua sisäisen kellonsa mukaisesti, eli mennä myöhemmin nukkumaan ja herätä myöhemmin. Itellä se menee niin, että jos nukun välillä 00-08, nukun hyvin, enkä heräile yöllä, mutta jos nukun välillä 22-06, havahdun hereille useasti. Ja aamulla sitten väsyttää.

Ja mitä tapahtuu jos muutat jonnekin keskieurooppaan, missä kellot ovat 2 tuntia meitä jäljessä?

Suomen aikaa kello on 00, mitä "sisäinen kellosi" sinulle kertoo, mutta sikäläistä aikaa menet nukkumaan jo 22.

Entä jos menetkin kaukoitään? Menet päivästä ja vuodesta toiseen nukkumaan kun muut heräävät, koska "sisäinen kello"?

Mistä "sisäinen kello" ottaa aikansa?

Vierailija
80/263 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku jo ehdottikin tuolla päiväunia. Voisitko AP opetella hyödyntämään niitä iltapäivän/alkuillan tunteja, jolloin teinisi ovat harrastuksissa, ja nukkua tuolloin vaikka tunnin päikkärit? Omat vanhempani tekivät noin ollessaan työelämässä. Päiväruuan jälkeen nukkumaan ja sitten olikin taas virtaa olla yhteentoista asti hereillä ja aamulla pystyi herämään seiskan pintaan.

Tottumaton päiväunien ottaja vajoaa helposti tokkuraan loppuillaksi, mutta tätäkin voisi varmaan harjoitella?