Kotkan koulukiusaustapaus: POLIISI LOPETTI TUTKINNAN
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201809032201177839_u0.shtml
järkyttävää :( en ole paikalla tietenkään ollut, mutta jos kiusaajat ja heidän kaverinsa ovat todistajia jutussa ja kaikki sanovat "se vaan ihan yht'äkkiä tunki pariston suuhunsa ja nielaisi sen" niin ihanko todella poliisi uskoo???! Herranjumala, onko näillä ihmisillä mitään tajua siitä mitä vuosikausien raju kiusaaminen ja väkivalta tekee ihmiselle? Ja siitä, mitä mahdolliset "silminnäkijät" ja kiusauksen uhri sanovat jos heiltä kysytään "nielaisiko X patterin vapaaehtoisesti"??? Voiko tämä olla tottakaan???
Kommentit (322)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos poika toi paristot itse, tai varasti ne koulusta, niin miten tuo kiusaaja sitten sattumalta tiesi kysyä asiasta juuri ennen tapahtumaa? Aikamoisia sattumuksia jotkut aikuiset ovat näköjään valmiita uskomaan, ettei vaan tarvitsisi puuttua todellisiin ongelmiin...
Ehkäpä tämä poika oli itse maininnut aikovansa tehdä jotain tuollaista ja muut on ollu sillei et "et kuitenkaan.."
Et kuitenkaan... mitä? Uskalla? Pysty? Tuo on yllyttämistä ja rikos.
Tämä selitys menisi läpi, mikäli kiusaaja ei olisi itse ottanut paristoja puheeksi juuri ennen tapahtumaa. Koska hän kuitenkin otti, se osoittaa selvästi, että hän oli tietoinen paristoista, ja siitä, että jotain on tapahtumassa. Jokaisella kansalaisella on velvollisuus auttaa ja puuttua tilanteeseen, jos epäilee, että joku on tekemässä rikoksen tai vahingoittamassa itseään. Tämän velvollisuuden laiminlyöminen on myös rikos.
Eli edelleen, kaikkein tärkein kysymys tässä tällä hetkellä on se, miten poika tiesi paristoista, ja tähän poliisi ei tällä hetkellä tiedä vastausta, eli rikosta ei voi sulkea pois vaihtoehdoista.
Anna jo olla. Et sinä tiedä poliisia paremmin :D
Mikä rikos se on muuten yllyttää toista pahoinpitelemään itseään?
Kuka haluaa sellaiseen yllyttää. Ei ainakaan terve ja reilu kivakoulukaveri.
Ei. Mutta se on sitten eri asia. Kiusaaminen tutkitaankin erikseen -ja hyvä niin. Rikosta tässä ei nyt kuitenkaan ole poliisin mukaan tapahtunut, vaikka täällä joku yli-innokas yrittää käyttää kaikki salapoliisikykynsä sellaisen näyttämiseksi.
Järkyttävää juu, mutta poliisi on todella huono taho tutkimaan koulukiusaamista. Auktoriteetin puolesta varmasti se on hyvä, mutta toiminnoiltaan surkea. Sosiaalihuolto on se taho jonka puoleen näissä pitää kääntyä.
Vierailija kirjoitti:
Tuttua puuhaa. Olin itse koulukiusattu ja tiesin, että jos menisin sanomaan opettajille asiasta niin kukaan koko koulusta ei olisi koskaan nähnyt mitään kiusaamista.
En ihmettele, että poika lopulta sanoi laittaneensa paristot itse suuhun pakottamatta. Kun on riittävästi lyöty niin sitä ei jaksa sanoa vastaan kuten tavallinen ihminen. Jokainen vakavasti kiusattu tietää tämän.
Itseäni on koulussa kiusattu, kukaan ei puolustanut jottei itse joutuisi kiusatuksi. Näin se vaan menee
Kun poika jotui sairaalaan niin hän valehteli äidilleen että laittoi patterit suuhunsa itse, ehkä siksi ettei halunnut tuottaa äidille pettymystä tai pelkää äitiään.
Vierailija kirjoitti:
Kun poika jotui sairaalaan niin hän valehteli äidilleen ja jätti kertiomatta että laittoi patterit suuhunsa itse, ehkä siksi ettei halunnut tuottaa äidille pettymystä tai pelkää äitiään.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän kaikki tiedä että kukaan ei syö paristoja ilman syytä ja että äidillä ei olisi mitään syytä valehdella pojan kiusaamisesta. Kiusaajat tietenkin valehtelevat oman nahkansa pelastamiseksi.
Ei äiti tietoisesti haluakkaan valehdella, vaan poikansa valehtelee tälle äidille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän kaikki tiedä että kukaan ei syö paristoja ilman syytä ja että äidillä ei olisi mitään syytä valehdella pojan kiusaamisesta. Kiusaajat tietenkin valehtelevat oman nahkansa pelastamiseksi.
Ei äiti tietoisesti haluakkaan valehdella, vaan poikansa valehtelee tälle äidille.
Höpö höpö
Julmaa touhua. Ei ihme että on näitä selittämättömiä pahoinpitelyitä ja päällekarkauksia. Taitavat moni olla ns omankäden oikeutta, kun Suomessa ollaan.
Rikoksen tekijän oikeudet pesee uhrin oikeudet 100-0.
On mahdollista että
a) Poika on ottanut pellen roolin ja niellyt patterit huomion saamiseksi.
b)Paristojen nieleminen perustuu mieleltään epävakaan äidin kertomaan. Poika on niellyt vain Batterya tölkillisen.
Sama äiti varmaan vahtii minuutilleen kotiintuloaikoja ja kuvittelee niistä poikkeavissa tapauksissa poikansa olevan kaapattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
älkää mammat vittu enää somekohutko enää koskaan kun ette te helvetti tiedä muuta taustoja ku sen mitä netistä luette ja se ei ole riittävää!!
Miten tämä sua niin kirpaisee?
Normaali terve ihminen ei halua, että lapsia vainotaan siksi, että joku uskoo netissä levitettäviä huhuja.
Siis miten vainotaan??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö
No lehtijuttujen perusteella poika on väistämättä valehdellut. Puhuttiin pakottamisesta, sitten yllyttämisestä. Pakottamista ei ole voinut tapahtua, jos luokkatilanteessa on huomaamattomasti itse laittanut suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
älkää mammat vittu enää somekohutko enää koskaan kun ette te helvetti tiedä muuta taustoja ku sen mitä netistä luette ja se ei ole riittävää!!
Normaali terve ihminen ei halua, että lapsia vainotaan siksi, että joku uskoo netissä levitettäviä huhuja.
Siis miten vainotaan??
No tällä palstalla on vaadittu nimiä, uhattu väkivallalla jne. Ja ilmeisesti noiden lasten puhelimiin tuli suoraankin viestejä, joissa oli uhkauksia.
Vierailija kirjoitti:
No jos ulkopuolisetkin todistajat sanovat ettei pakotettu ja vain poika väittää että pakotettiin niin minkä poliisi asialle voi. Se on sana sanaa vastaan vailla sen kummempia todisteita.
Ei kiusaamisestakaan sentään ihan ilmoitusrikosta voi tehdä.
Itse asiassa kyllä voi. Fyysinen kiusaaminen on pahoinpitelyä, henkinen on usein kunnianloukkaus. Kiusaaminen on rikollista. Jos viet toisten tavaroita ja piilottelet niitä, se ol varkaus ja varastetun tavaran hallussapito. Vaikka kyse ei olekaan isomman kaavan rikoksista, näillä nimikkeillä ne menevät. Kun kyse lapsista, voi tehdä lasun.
Kuinka moni sitten näin toimii onkin sitten oma juttunsa.
Millä tavalla todistat tässä tilanteessa, ettei lapsi olisi omasta tahdostaan nielaissut patteria? Jos ei kerran minkäänlaisia todisteita ole, eikä silminnäkijät anna mitään vinkkejä, on täysin turhaa jatkaa tutkintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten vainotaan??
No tällä palstalla on vaadittu nimiä, uhattu väkivallalla jne. Ja ilmeisesti noiden lasten puhelimiin tuli suoraankin viestejä, joissa oli uhkauksia.
Siinä vaiheessa kun pojat lähetti viestejä ja vaativat "kiusattua" tunnustamaan ettevät ole kiusanneet. Siinä vaiheessa yleinen elämänkokemus sanoi minulle että mitään kiusaamista ei ole ollut.
Loputulos ei yllättänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten vainotaan??
Siinä vaiheessa kun pojat lähetti viestejä ja vaativat "kiusattua" tunnustamaan ettevät ole kiusanneet. Siinä vaiheessa yleinen elämänkokemus sanoi minulle että mitään kiusaamista ei ole ollut.
Loputulos ei yllättänyt.
Poliisi on ne viestit nähnyt. Ja päätynyt siihen, että tässä tapauksessa pojan puhe ei ollut totta.
Sosiaalitoimen pitää ottaa satuileva poika vanhempiensa kanssa puhutteluun ja tehdä jonkinlainen tiekartta että kuinka kasvatuksellisissa asioissa edetään tästä eteenpäin.
Pojan pitää myös pyytää koulussa julkisesti anteeksi puheitaan. Ehkä aamunavauksen yhteydessä olisi hyvä tilaisuus.
Eihän tässä ole kuinkaan käynyt.
Tää on kyllä ihan dairas case. En usko, että poika olisi ihan tuosta vaan ottanut patterin suuhun. Jonkinlaista yllyttämistä tai pakottomista on aivan varmasti ollut. Mutta eihän sitä kukaan myönnä.
Sama se oli kyn omaa tytärtäni kiusattiin. Yksi piinasi, haukkui ja jätti ulkopuolelle. Ka tämä yksi teki kaikkensa kääntääkseen kaiki muut tytärtäni vastaan myös. Eikä kukaan uskaltanut sanoa mitään kun pelkäsi että on sitten itse kohta kiusattuna.
Näin nämä menee ja kiusaajat saa jatkaa.
Voi poika parkaa
Vierailija kirjoitti:
On mahdollista että
a) Poika on ottanut pellen roolin ja niellyt patterit huomion saamiseksi.
b)Paristojen nieleminen perustuu mieleltään epävakaan äidin kertomaan. Poika on niellyt vain Batterya tölkillisen.
Sama äiti varmaan vahtii minuutilleen kotiintuloaikoja ja kuvittelee niistä poikkeavissa tapauksissa poikansa olevan kaapattu.
Siis vetäkää tähän nyt jokin epävakaa äiti. Mun mielestä niillä pojilla jotka syöttävät pattereita muille on helkkarin sairaat vanhemmat!
Juu, nyt voi olla myös kemiaa. Mutta hyvin monilla ysiluokkalaisilla on nyt fysiikkaa, ja siellä paristoja.