Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotkan koulukiusaustapaus: POLIISI LOPETTI TUTKINNAN

Vierailija
03.09.2018 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201809032201177839_u0.shtml

järkyttävää :( en ole paikalla tietenkään ollut, mutta jos kiusaajat ja heidän kaverinsa ovat todistajia jutussa ja kaikki sanovat "se vaan ihan yht'äkkiä tunki pariston suuhunsa ja nielaisi sen" niin ihanko todella poliisi uskoo???! Herranjumala, onko näillä ihmisillä mitään tajua siitä mitä vuosikausien raju kiusaaminen ja väkivalta tekee ihmiselle? Ja siitä, mitä mahdolliset "silminnäkijät" ja kiusauksen uhri sanovat jos heiltä kysytään "nielaisiko X patterin vapaaehtoisesti"??? Voiko tämä olla tottakaan???

Kommentit (322)

Vierailija
201/322 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli se että poika "vapaaehtoisesti" söi patterin....kumoaa automaattisesti MONEN VUODEN koulukiusaamisen.... eli sama Sumeksi. MITÄÄN kiusaamista EI KOSKAAM ole ollut....

Ettei vain olisi ihan eturistiriitaa ja asiat "on sovittu" näin....

Vierailija
202/322 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ketjussa kirjoittajille on ihan sama, kuka on syyllinen ja kuka ei. Kunhan pääsee lynkkaamaan jonkun tahon.

Niin. Nyt kun pojan uhriasema asetettiin kyseenalaiseksi, pääsee lynkkaamaan pojan ja vanhemmat ja ajattelemaan ”minä en ainakaan ole noin hävytön”. Jos pojan uhriasema varmistuisi, pääsee lynkkaamaan koulun henkilökunnan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/322 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli onko tilanne nyt niin, että tietty osa esim. tähän lankaan osallistuvista ei tule missään tapauksessa hyväksymään, että kiusaamista ja pakottamista ei ainakaan tässä tilanteessa tapahtunut? Vai olisiko olemassa edes teoreettinen mahdollisuus todistaa nämä syytetyt syyttömiksi ja mikä olisi riittävä todiste? Koska kyllä yleisen oikeudenmukaisuuden periaatteet lähtevät siinä vaiheessa romukoppaan jos se oma täysin ulkopuolisen mutu-tuntuma voittaa mm. poliisin tutkimukset ja usean todistajan lausunnot eikä syytetyillä ole mitään mahdollisuutta todistaa syyttömyyttään.

Vierailija
204/322 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Itseäni kiusattiin päiväkodista alkaen ysiluokan loppuun asti. Jo ala-asteella menetin toivoni opettajiin. Monesti istuin kiusaajien kanssa opettajien edessä ja puhuttelut loppuivat anteeksipyyntöön ja kättelyyn, kunnes ryhmä keksi sanoa, etteivät he enää ole kiusanneet. Yksi opettaja laittoi siitä lähtien kiusaamisen minun mielikuvitukseni piikkiin, koska minulla oli hyvä mielikuvitus.

Yläasteella opettajat eivät tehneet mitään, vaikka isommat pojat pieksivät minua, pienikokoista tyttöä.

Suunnittelin itsekin kouluiskua, mutta ampuminen olisi ollut liian helppo kuolema kiusaajille ja joku olisi saattanut jäädä henkiin, ja minua olisi koko Suomi vihannut sen jälkeen. Siksihän kouluampujatkin tappavat itsensä, koska tietävät että muut tulevat vihaamaan heitä entisestään.

Näin vuosien jälkeen kärsin masennuksesta, en osaa olla ihmisten kanssa, eikä minulla ole enää tippaakaan mielikuvitusta. Minusta olisi voinut tulla taiteilija, mutta minut tapettiin henkisesti.

Ymmärrän myös, jos tämän tapauksen poika on ollut itsetuhoinen ja yrittänyt saada kiusaajat vastuuseen nielaisemalla patterin. Itsekin mietin portaita alas hyppäämistä, jolloin olisin voinut jonkun kiusaajan työntäneen minut alas.

Vierailija
205/322 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli onko tilanne nyt niin, että tietty osa esim. tähän lankaan osallistuvista ei tule missään tapauksessa hyväksymään, että kiusaamista ja pakottamista ei ainakaan tässä tilanteessa tapahtunut? Vai olisiko olemassa edes teoreettinen mahdollisuus todistaa nämä syytetyt syyttömiksi ja mikä olisi riittävä todiste? Koska kyllä yleisen oikeudenmukaisuuden periaatteet lähtevät siinä vaiheessa romukoppaan jos se oma täysin ulkopuolisen mutu-tuntuma voittaa mm. poliisin tutkimukset ja usean todistajan lausunnot eikä syytetyillä ole mitään mahdollisuutta todistaa syyttömyyttään.

No itse ainakin pidän mahdollisena, että tässä tapauksessa ei ole tapahtunut painostamista. Muistan kouluajoilta, miten joillakin erikoisina pidetyillä tyypeillä oli tapana tehdä hulluja asioita ikään kuin korostaakseen sitä, että ihan sama mitä muut ajattelevat tai sanovat, he toimivat niin kuin toimivat. Tietynlaista luokan pelle-rooliin hyppäämistä, jossa joku saattoi vaikka syödä oppikirjan sivun tunnilla (vrt. patterin nielaiseminen). Toki niissäkin saattoi olla ahdistusta aikaisemmasta kiusaamisesta takana, jota vain peitettiin vetämällä toimintaa överiksi, jolloin kiusaamisen laukaisevat piirteet peitettiin roolin vetämisen taakse.

Vierailija
206/322 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusauksen :'D

Vierailija
207/322 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja. Jos kiusaajat jotain osaa, niin sanoa etteivät tehneet mitään. Heillähän oli aikaa sopia yhteisestä tarinasta vaikka miten, ei ihme että täsmää kertomukset. Haloo poliisit.

Pojan kaksi parasta kaveria olivat myös olleet kuulusteluissa sitä mieltä, että poika teki kaiken omasta tahdostaan.

Vierailija
208/322 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja. Jos kiusaajat jotain osaa, niin sanoa etteivät tehneet mitään. Heillähän oli aikaa sopia yhteisestä tarinasta vaikka miten, ei ihme että täsmää kertomukset. Haloo poliisit.

Pojan kaksi parasta kaveria olivat myös olleet kuulusteluissa sitä mieltä, että poika teki kaiken omasta tahdostaan.

Jos poikaa kiusataan ja jos hänellä on kavereita, näidenkään sosiaalinen asema ei todennäköisesti ole kovin korkea, muuten he olisivat saaneet lopetettua kiusaamisen. Joten he ovat itse myös uhrin ja  pelkääjän asemassa, eivätkä juuri muuta voi sanoa kuin että pakottamista ei ollut. KOska eivät voi luottaa edes poliisiin. Ja jos näin oli, tuli myös todistettua että poliisiin ei olisi pitänytkään luottaa, koska poliisi päätyi siihen ettei mitään pakottamista tuossa tilanteessa ollut.

Vierailija
209/322 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos epäillyt niin hyvin muistavat kaiken muun - niin miksi kysymykselle "tarvitsetko patteria"? ei löydy mitään loogista selitystä. Kiusaajat huostaan ja rehtori vastuuseen.

Ihan teoreettisesti puhuen voisin ymmärtää kysymyksen, jos tämä kysyjä olisi huomannut, että toinen poika oli napannut pariston luokan videotykin kaukosäätimestä tms?

Vierailija
210/322 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kuvitella, että kiusaaminen muuttuu tämän tapauksen myötä entistäkin raadollisemmaksi.

Vierailija
211/322 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko nämä todistajina toimineet pojan "kaksi parasta kaveria" oikeasti pojan kavereita? Itse olin ala-asteella koulukiusattu ja jos minulle olisi käynyt vastaavaa, voin kuvitella kuinka muut luokkalaiseni olisivat menneet kiusaajien puolelle ja jopa jotkut ihan kirkkain silmin väittäneet, että "joo me ollaan ap:n kavereita ja se laitto ite patterin suuhun".

Vierailija
212/322 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovatko nämä todistajina toimineet pojan "kaksi parasta kaveria" oikeasti pojan kavereita? Itse olin ala-asteella koulukiusattu ja jos minulle olisi käynyt vastaavaa, voin kuvitella kuinka muut luokkalaiseni olisivat menneet kiusaajien puolelle ja jopa jotkut ihan kirkkain silmin väittäneet, että "joo me ollaan ap:n kavereita ja se laitto ite patterin suuhun".

Kaksi parasta kaveria, jotka olivat tyttöjä. Niin lehdessä oli.

Vierailija
213/322 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin luokassa paljon niitä "ulkopuolisia" on jos kerran kiusaaminen on jatkunut niin pitkään. Kyllä asian taustalla varmaan on jotain pimennossa. Ovathan kiusaajat voineet esim edellisellä välitunnilla uhkailla, että tekevät jotain jos poika ei niitä paristoja suuhunsa laita tai ollut jotain samankaltaista jo pidemmän aikaa. Kyllä itselle ainakin tuli todella epämielyttävä olo koko asiasta. Onhan jotkut kiusaamisen uhrit itsensä tappaneetkin monesti varmaan juuri kiusaamisen takia. Mutta hehän sitten tappoivat itse itsensä ja siinä mielessä kiusaajat ovat "syyttömiä", vaikka heidän toimintansa on suurelta osin vaikuttanut asiaan. Tällä asialla vertaisin juuri siihen, että tässäkin tilanteessa kiusaajat pääsevät pinteestä sillä, että poika on ( ehkä) tehnyt itse jotain, vaikka kukaan ei tiedä mitä siellä taustalla on. Sitä painostusta on voinut tapahtua, vaikka kuinka paljon ennen "varsinaista tilannetta".Heidän tekonsa ovat kuitenkin vaikuttaneet varmaan niin paljon pojan elämään, että ilman heitä hänellä ei olisi ehkä mitään ongelmia.

Toivon , että pojan elämä muuttuu. Vaikka tämä tapaus kääntyisikin kiusaajien voitoksi niin kiusaamisen on silti loputtava, koska sillä on suuri vaikutus pojan elämään. Kiusaajia ei saisi missään nimessä päästää teoistaan kuin koiraa veräjästä. Sitten tämä koko koulu on ihan yksi vitsi ja nuorten elämän tuhoaja. Ei sellaista voi hyväksyä. Suosittelen nyt jo viimeistään koulun vaihtoa ihan vain kiusatun vuoksi, että pääsisi edes jotenkin tilanteesta pois. 

Vierailija
214/322 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teemme edes poliiseilla kun tämän palstan tantat ovat selvästi pätevämpiä tutkijoita. Tietävät jopa asioita itse näkemättä tai kokematta.

Vierailija
215/322 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi parasta kaveria, jotka olivat tyttöjä. Niin lehdessä oli.

Mutta onko poika itse vahvistanut, että nämä tytöt ovat todella hänen kavereitaan?

Vierailija
216/322 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aikoinaan ylä-asteella joku terveystiedon kysely tms missä oli erikseen kohta kiusaamiseen liittyen. Kysyttiin että onko havainnut kiusaamista yms ja vastasin kohtaan kyllä, koska sitä tapahtui niin paljon. Itseäni kiusattiin henkisesti ja fyysisesti,  ja melkeinpä joka luokalla oli se yksi silmätikku jota rääkättin päivästä toiseen, tämä kaikki oli opettajilla hyvin tiedossa mutta usein välituntivalvojakin äkisti kiinnostui katselemaan pilviä jos jotakuta pihalla tönittiin. No sittenhän minut kutsuttiinkiin tiukkaan kuulusteluun, jossa istutettiin tuoliin ja useampi aikuinen seisoi ympärillä, ja tiukkasi että minäkö kiusaan, ketä kiusaan, miksi väitän että kiusataan kun kaikki muut ovat kirjoittaneet että ei kiusata. Se oli ihan järkyttävän ahdistava tilanne olla siinä tentattavana eikä millään mitä sanoin ollut mitään väliä koska kertomani asiat kuitattiin vain sillä että meillä ei koulussa kiusata. Jouduin lopulta itse tarkkailun alle koska jotekin olin yhtäkkiä itse se kiusaaja, mutta jännästi silti jäi opettajilta näkemättä oppituntien aikana suoritettu kiusaaminen minua kohtaan. Useampi kiusatuista yritti itsaria tai päätyi vaihtamaan koulua, mutta silti kukaan henkilökunnasta ei myöntänyt että mitään ongelmaa olisi ja oppilaat kirkkain silmin selostivat kuinka kaikilla on koulussa niin kivaa.

Vierailija
217/322 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein ihminen joutuu myöhemmässä elämässään kohtaamaan asioita joita on tehnyt. Ihmiset jotka eivät kykene tuntemaan minkäänlaista myötätuntoa laitetaan polvilleen. Olen nähnyt sen. En sääli heitä.

Vierailija
218/322 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan ei niele pattereita omaksi ilokseen, aivan selvä että on vakavasta asiasta kyse.

jos näille kiusaajille ei tule mitään rangaistusta, on aivan selvä että tuolla otetaan sakinhivutus käyttöön ja voi olla etteivät kävele nilkit sen jälkeen.

Vierailija
219/322 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli aikoinaan ylä-asteella joku terveystiedon kysely tms missä oli erikseen kohta kiusaamiseen liittyen. Kysyttiin että onko havainnut kiusaamista yms ja vastasin kohtaan kyllä, koska sitä tapahtui niin paljon. Itseäni kiusattiin henkisesti ja fyysisesti,  ja melkeinpä joka luokalla oli se yksi silmätikku jota rääkättin päivästä toiseen, tämä kaikki oli opettajilla hyvin tiedossa mutta usein välituntivalvojakin äkisti kiinnostui katselemaan pilviä jos jotakuta pihalla tönittiin. No sittenhän minut kutsuttiinkiin tiukkaan kuulusteluun, jossa istutettiin tuoliin ja useampi aikuinen seisoi ympärillä, ja tiukkasi että minäkö kiusaan, ketä kiusaan, miksi väitän että kiusataan kun kaikki muut ovat kirjoittaneet että ei kiusata. Se oli ihan järkyttävän ahdistava tilanne olla siinä tentattavana eikä millään mitä sanoin ollut mitään väliä koska kertomani asiat kuitattiin vain sillä että meillä ei koulussa kiusata. Jouduin lopulta itse tarkkailun alle koska jotekin olin yhtäkkiä itse se kiusaaja, mutta jännästi silti jäi opettajilta näkemättä oppituntien aikana suoritettu kiusaaminen minua kohtaan. Useampi kiusatuista yritti itsaria tai päätyi vaihtamaan koulua, mutta silti kukaan henkilökunnasta ei myöntänyt että mitään ongelmaa olisi ja oppilaat kirkkain silmin selostivat kuinka kaikilla on koulussa niin kivaa.

Meilläkin oli joku tämän tapainen kysely vuonna 2010. Vuodatin pitkän paperin ketkä kiusaa keitä ja miten, ja kirjoitin vaikka kaikki olivat vastanneet jo papereihinsa ja palauttaneet opettajalle, ja muut odottivat minua. Koskaan kiusaamiselle ei tehty mitään.

Vierailija
220/322 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyse mo niku ltt uur ise sta koulusta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi