Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lastensuojeluilmoitus+rikosilmoitus

Vierailija
01.09.2018 |

Eli. Tein netissä lasun kaavakkeella puhelimella jonka lähetin nimettömänä. Nyt kuulin että kyseinen henkilö kenestä lasu tehty meinaa tehdä rikosilmoituksen kunnianloukkauksesta (asia ei ole sellainen että kattaisi kunnianloukkauksen ja ilmoitus ei ollut aiheeton). Saako kyseinen henkilö minun tietoja? Tutkiiko poliisit sen niin että nimettömänä lähetetty netissä yhdistetään minuun?

Kommentit (213)

Vierailija
21/213 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lasu ei ole rikos niin sittenhän esim minä voin tuhota jonkun josta en pidä elämän sitä käyttämällä. Ja pääsen itse kuin koira veräjästä.

Lasu on lyhenne lastensuojelusta. Jos tarkoitat lastensuojeluilmoitusta, miksi haluaisit tuhota jonkun lapsen elämän? Jos siis ajattelet, että tekemällä lasu ilmoituksen haluaisivat vaan tuhota.

Vierailija
22/213 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lasu ei ole rikos niin sittenhän esim minä voin tuhota jonkun josta en pidä elämän sitä käyttämällä. Ja pääsen itse kuin koira veräjästä.

Minä olen harrastanut tuota vuosikaudet jo. Helppoa kuin mikä järjestää ihan ilkeyttään kiusaa toisille. Ei ole tullut sakkoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/213 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asia tutkitaan ja todetaan aiheettomaksi. Jos teet useita niin kyllähän ne siellä lastensuojelussakin tajuaa, että on kiusantekoa. Mitä siis kuvittelet tuhoavasi?Tuhoat korkeintaan jonkun kaltoinkohdellun lapsen elämän kun kuormitat lastensuojelua turhaan eikä ne ehdi kunnolla paneutua oikeisiin tapauksiin.

Vierailija
24/213 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasu tuo vanhemmille ainakin hetkellisesti ahdistavan olon. Ei kai sitä kukaan ihan tyynesti ota. Joten helppo keino kiusata.

Vierailija
25/213 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saa. Olen itse tehnyt rikosilmoituksen ja ko henkilö sai tuomion törkeästä kunnianloukkauksesta.

Vierailija
26/213 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai.. itse tuossa tein lasun naapuristani. Naapurissani asuu nuori yh äiti jolla kaksi pientä lasta. Ilmeisesti äidiltä veli kuollut. Ja nyt sen vuoksi ilmeisesti ryyppäilee viikottain. Huoli lapsista on todella kova.

Vierailija
27/213 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojeluilmoitus ei ole kunnianloukkaus eikä rikos. Ei rikosilmoitus ole kunnianloukkaus. Aiheeton rikosilmoitus sen sijaan on rikos ja aiheeton lasu ei sellaisenaan varsinainen rikos, mutta teettää viranomaisille turhaa työtä ja asianosaisille harmia ( mikä on tietenkin turhan ilmoituksentekijän tarkoituskin.

Vierailija
28/213 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku laatia kansalaisaloitteen että lastensuojeluilmoitusta ei voi tehdä enää nimettömänä?

Vierailija
29/213 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojeluun ilmoituksen tekeminen sinänsä ei ole vielä mitään. Vasta sitten kun lastensuojelun tutkinnan mukaan on aihetta lastensuojeluun. Toisaalta miten ap on tietoinen siitä että kyseinen vanhempi on tehnyt rikosilmoituksen?

Vierailija
30/213 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä tässä hain takaa kun kyseessä ei ole mitään että lasta hakattais tai jotain noin vakavaa, vaan parista pienemmästä asiasta kyse joiden takia huoli lapsista. Ei ole kovin isoja asioita, mutta mukana alkoholi ja ala asteella olevia lapsia.

En kyllä ymmärrä mitä rikollista on syystä tehdyssä lastensuojeluilmoituksessa.

Vierailija
31/213 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä pitäisi lopettaa nimettömien lasujen teko. Kyllä ihmisellä täytyisi olla kanttia vastata ”syytöksiin” mitä ehkä tulee, eikä turhia lasuja ei enää tehtäisi.

Tuota en ihan välttämättä halua tehdä nimellä ilmoitusta esim. lapsesta, jonka isä on istunut pahoinpitelystä linnassa. Ja tapaus on ihan elävässä elämässä.

Vierailija
32/213 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä jos lasu paljastuu täysin valheelliseksi / kiusaamismielessä tehdyksi niin silloin salassapitovelvollisuus raukeaa ja uhrilla on oikeus saada tietää kuka teki lasun

No olet kyllä mielipiteinesi väärässä. Jos poliisi alkaisi selvittämään kaikkia lastensuojeluilmoituksia, että ovat kiusaamista tai aiheettomia, niin tuskin muuta ehtisi enää tekemäänkään.

Vierailija
33/213 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä jos lasu paljastuu täysin valheelliseksi / kiusaamismielessä tehdyksi niin silloin salassapitovelvollisuus raukeaa ja uhrilla on oikeus saada tietää kuka teki lasun

No olet kyllä mielipiteinesi väärässä. Jos poliisi alkaisi selvittämään kaikkia lastensuojeluilmoituksia, että ovat kiusaamista tai aiheettomia, niin tuskin muuta ehtisi enää tekemäänkään.

Jos sinne tekee rikosilmoituksen niin kyllä se poliisi selvittää.

Ylipäätään aiheeton ilmoitus pitäisi sanktioida, koska nykyinen systeemi on ihan järjetön.

Vierailija
34/213 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan sitä vanhemmat voivat sanoa, että tämä on turha. Ei juoda eikä piestä lasta ja manipuloidaan lapsi hiljaiseksi...totuus on aivan toinen. En itsekään uskaltanut lapsena kertoa aikuisille hirveistä kotioloista.

Vierailija
35/213 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna tehdä vaan ilmoitus. Ei sitä edes käsitellä koska minkäänlaista rikosta ei ole tapahtunut.

Vierailija
36/213 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän poliisi saisi rikosilmoituksia lasuista sitä todennäköisempää että poliisit vaatisivat nimettömyyden poistamista. Ja sitä todennäköisempää että tuomiot kovenisivat vääristä lasuista.

Vierailija
37/213 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipäätään aiheeton ilmoitus pitäisi sanktioida, koska nykyinen systeemi on ihan järjetön.

Älä luule. Yhtälailla pitäis sitten rankaista aiheettomasta rikosilmoituksesta jos tähän mennään! Lastensuojeluilmoituksen tekeminen ei ole rikos vaan huolen ilmaisu lapsen tilanteesta. Sosiaaliviranomaiset selvittävät onko huoli aiheellinen vai aiheeton.

Vierailija
38/213 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä luule. Yhtälailla pitäis sitten rankaista aiheettomasta rikosilmoituksesta jos tähän mennään! Lastensuojeluilmoituksen tekeminen ei ole rikos vaan huolen ilmaisu lapsen tilanteesta. Sosiaaliviranomaiset selvittävät onko huoli aiheellinen vai aiheeton.

Suomi on oikeusvaltio. Kyllä sen rikosilmoituksen saa tehdä. Siinähän sitten ilmoittaja saa kertoa oman kantansa.

Minä tein rikosilmoituksen. Ja homma meni oikeuteen. Ja ilmoittajalle tuli tuomio ja monen tonnin korvaukset.

Nykyinen systeemi että kuka vaan voi hölötellä mitä vaan eikä siitä ole seuraamuksia on suoraan sanottuna sairas.

Vierailija
39/213 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin! Ja jos osoittautuu aiheettomaksi niin siitähän ei mitään haittaa ole. Jos on puhtaat jauhot pussissa niin se kyllä selviää. Eniten meteliä tästä pitää ne joilla on pelko perseessä koska tietävät että kotiolot eivät kestä päivänvaloa.

Vierailija
40/213 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku laatia kansalaisaloitteen että lastensuojeluilmoitusta ei voi tehdä enää nimettömänä?

Toisinaan nimettömään lastensuojeluilmoitukseen on oikeasti todella painavat perusteet. Esimerkiksi jos naapurissa on perheväkivaltaa ja lapsia, raivohullu aikuinen hakkaa kumppaniaan ja mahdollisesti myös lapsia. Mitä hyötyä tällaisessa tilanteessa olisi tehdä omalla nimellään se ilmoitus, kun väkivaltainen hullu saattaisi seuraavaksi olla oman oven takana? Moni varmaan jättäisi lasut sitten kokonaan tekemättä ja lapset kärsisivät turhaan... 

Ja jos joku tehtailee aiheettomia lasuja, niin asiasta kannattaa tehdä rikosilmoitus. Oikeasta huolesta kuitenkin lasu on aina välttämätön toimenpide, jotta perhe saa tarvittaessa apua.