Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiskikoneeseen 3. yläkori aterimille vai erillinen alatasolla oleva kori? Kumpi on parempi?

Vierailija
31.08.2018 |

Minulla on tähän asti kokemusta vain alhaalla olevista aterinkoreista? Nyt olen ostamassa uutta tiskikonetta ja mietin, kumman mallin ostan.

Onko jollakin kokemusta kolmesta tasosta eli siitä, että aterimet laitetaan vaakatasoon ylimmäksi koneeseen? Onko yhtä hyvä kuin alakorissa oleva teline?

Kommentit (260)

Vierailija
201/260 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan ehdottomasti 3. yläkori aterimille!

Aterimet puhdistuvat paremmin, niitä mahtuu enemmän, lisäksi muutakin pientä ja kevyttä tavaraa voi pestä 3. yläkorissa ja koko alakori on käytössä muille astioille.

En missään nimessä vaihtaisi loistavaa 3-korista pesukonettani 2-koriseen pesukoneeseen!

Koskaan ei ole loppunut tila irtokorista ja meillä on sentään arkikäytössä aterimet 18 hengelle.

Vierailija
202/260 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nanoman kirjoitti:

Iinna kirjoitti:

Yläkori on kauhea! Jos laittaa liian lähekkäin, eivät puhdistu. Järjestely on aikaa vievää ja vaivalloista. Ainut hyvä puoli tuo jo aiemmin mainittu, että veitset pysyvät terävinä, mutta mä olen saanut ne kestämään terävinä mukien kanssa yläkorissa.

Tai ehkä mä en vaan osaa sitä järjestää, se on musta käsittämätöntä kun ne ei mitenkään päin ole hyvin siellä ja ei mahdu jne.

Mä olen siis alakorin puolella!

Ylätason täyttö voi viedä hiukan enemmän aikaa kuin alakorin, mutta konetta tyhjentäessä aikaa säästyy enemmän, kun esim. veitset voi ottaa yhtenä nippuna.

Minä otan alakorista aterimet aina yhtenä nippuna. Tuo ei siis ole mikään hyvä peruste yläkorille.

Valmistajien suosituksen mukaan ruokailuvälineitä ei pitäisi alakoriin lajitella omiin lokeroihinsa, vaan laittaa ne sekaisin parhaan pesutuloksen saavuttamiseksi.

Alakorista niitä on myös hankalampi ottaa koskematta yläpäihin (lusikan pesä, haarukan piikit jne.)

Miten se pesutlos siitä muka paranee että aterimet on sekaisin? Tuollaisen väitteen esittäjä on itse sekaisin.

Okei. Välitäpä kommenttisi apk valmistajille. Tuolla aiemmin joku mainitsikin, että lusikan pesät menevät helposti yhteen, kun ovat samassa lokerossa = ei puhdasta jälkeä.

No voi elämän kevät. Voithan latoa lusikat nippuun sinne ylätasollekkin, jollon ei varmasti puhdistu.

Kai nyt oletus on se että astiat koneessa fiksusti riippumatta että onko aterimille kori tai taso.

Itse ainakin pudottelen aterimet yksitellen omiin reikiinsä aterinkorin päälle olevaan ritilään. Emene lusikat lusikkaan ja on paljon kätevämipi täyttää ja varsinkin tyhhentää verrattuna erilliseen tasaoon.

Miksi latoisin ne yläkoriin nippuun siten ettei ne puhdistu? Alakorin ritilöiden koloista ei ainakaan meidän Villeroy & Bochin aterimet mahdu. Ehkä Ikeat mahtuisivat, jos niitä olisi?

En tiedä, meillä on Hakmannin Savonniaa ja hyvin mahtuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/260 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliskohan nyt hyvät naiset niin, että joidenkin valmistajien tiskikoneissa se yläkori on jotenkin paska - ja joissakin toisen merkkisissä sitten taas kätevä käyttää?

Kuulostaa ainakin ketjun luettuani siltä, että Mielen ja Boschin käyttäjät kehuvat yläkoria.

Saattaa olla, että jonkun merkkisissä koneissa sen yläkorin käyttöä hankaloittaa nämä "pidikkeet", joihin jotkut joutuvat sekä "asettelemaan" että pois ottaessa "nyppimään" niitä aterimia.

Eli tästä voisi vetää johtopäätöksen, että astianpesukoneostoksille mennessä kannattaa ottaa nippu aterimia taskuun ja kokeilemaan eri mallien yläkoreja - miten helppoa on asettaa ja poistaa aterimet sieltä korista!

Meidän Boschin keskikori on niin matala, ettei edes korkeimmat mukit kunnolla mahdu siihen, saati viinilasit, samoin yläkori soppakauhat yms vähän enemmän korkeutta vaativat tarjoiluvälineet ei mahdu sinne.

Meillä sama juttu, mutta otan sen yläkorin pois, kun pitää olla korkeammille astioille tilaa.

Meillä käytetään korkeita juomalaseja joka päivä. Hankalaa olisi jos eivät mahtuisi tiskikoneeseen ilman että pitää koreja alkaa irrottelemaan...

Vierailija
204/260 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

First world problem. Hyvä että voitte pohtia näinkin polttavaa kysymystä.

Aika merkittävä asia, kun puhutaan laitteesta jota käytetään joka päivä.

Jos on käytössä 15 vuotta niin siinä tulee aika helposti täyttö ja purkukertoja yhteensä noin 10.000

Vierailija
205/260 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakori. Olen kiireinen ja hosuja, ei ole asettelut mun juttu. Meillä ei laiteta alakoriin kauhoja puukkoja tms, kaikki sellaiset on laitettu ylätasolle. Plus meillä kertyy altaaseen aina tiskiä, jolloin ei ole ”silloin tällöin pari” vaan about puolet kerrallaan. 6lokeron kori on näppärä kun voi vaikka kiireessä heitellä kihvelit sinne päin niin suunnilleen johonkin osuvat ja peseytyvät. Tai jos olisi säntillisempiä perheenjäseniä niin haarukat kahteen, veitset kahteen ja pikkulusikat yhteen ja isot lusikat vikaan niin voi vain kauhaista kerralla laatikkoon.

Vierailija
206/260 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nanoman kirjoitti:

Iinna kirjoitti:

Yläkori on kauhea! Jos laittaa liian lähekkäin, eivät puhdistu. Järjestely on aikaa vievää ja vaivalloista. Ainut hyvä puoli tuo jo aiemmin mainittu, että veitset pysyvät terävinä, mutta mä olen saanut ne kestämään terävinä mukien kanssa yläkorissa.

Tai ehkä mä en vaan osaa sitä järjestää, se on musta käsittämätöntä kun ne ei mitenkään päin ole hyvin siellä ja ei mahdu jne.

Mä olen siis alakorin puolella!

Ylätason täyttö voi viedä hiukan enemmän aikaa kuin alakorin, mutta konetta tyhjentäessä aikaa säästyy enemmän, kun esim. veitset voi ottaa yhtenä nippuna.

Minä otan alakorista aterimet aina yhtenä nippuna. Tuo ei siis ole mikään hyvä peruste yläkorille.

Valmistajien suosituksen mukaan ruokailuvälineitä ei pitäisi alakoriin lajitella omiin lokeroihinsa, vaan laittaa ne sekaisin parhaan pesutuloksen saavuttamiseksi.

Alakorista niitä on myös hankalampi ottaa koskematta yläpäihin (lusikan pesä, haarukan piikit jne.)

Miten se pesutlos siitä muka paranee että aterimet on sekaisin? Tuollaisen väitteen esittäjä on itse sekaisin.

Okei. Välitäpä kommenttisi apk valmistajille. Tuolla aiemmin joku mainitsikin, että lusikan pesät menevät helposti yhteen, kun ovat samassa lokerossa = ei puhdasta jälkeä.

No voi elämän kevät. Voithan latoa lusikat nippuun sinne ylätasollekkin, jollon ei varmasti puhdistu.

Kai nyt oletus on se että astiat koneessa fiksusti riippumatta että onko aterimille kori tai taso.

Itse ainakin pudottelen aterimet yksitellen omiin reikiinsä aterinkorin päälle olevaan ritilään. Emene lusikat lusikkaan ja on paljon kätevämipi täyttää ja varsinkin tyhhentää verrattuna erilliseen tasaoon.

Miksi latoisin ne yläkoriin nippuun siten ettei ne puhdistu? Alakorin ritilöiden koloista ei ainakaan meidän Villeroy & Bochin aterimet mahdu. Ehkä Ikeat mahtuisivat, jos niitä olisi?

Sinun ongelmasi ei ole astianpesukone, vaan hankalat aterimet. Tuollaisessa tilanteessa ylätaso tietysti puoltaa paikkaansa.

Vierailija
207/260 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti alakori!

Tiskikoneen alaosassa tehokkaampi pesuteho. joissakin astioissa ohje pestä ylätasolla jossa hellävaraisempi pesu. Aterimet on hyvä pestä tehokkaasti.

Vierailija
208/260 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkori! Ei todellakaan vie yhtään kauemmin aikaa setella aterimia kuin alhaalle koriinkaan, jos korissa on sellaiset helkkarin ärsyttävät ritilät. Isot astiat mahtuu paremmin. Tyhjennys oman kokemuksen mukaan jopa nopeampi yläkorista.

Vierailija
209/260 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ylätaso ja mielestäni aterimet eivät puhdistu kunnolla, joten käytän alakoria.

Vierailija
210/260 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääni yläkorille. Helppo ne aterimet sinne on asetella ja todella vaivatonta nostaa nippuna omille paikoilleen lusikkalaatikkoon. Meillä on Siemensin kone ja ylätasosta huolimatta 2-tasolle mahtuvat myös viinilasit ja korkeat oluttuopit. Kakkostason korkeus säädettävä ja nyt se on alempana, mutta siitä huolimatta normaalia isommat ruokalautaset ja myös kattilat mahtuvat hyvin alimpaan koriin. Ylätasolle on kätevä laittaa myös esim. desimitat jne, jotka muuten kippautuvat helposti nurinpäin kakkostasolla ollessaan vaikka kuinka laittaisi kahvoja muiden mukien tai lasien alle. Puhdasta tulee kaikesta ja olen tyytyväinen.

Vierailija
211/260 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkori on parempi. Ei se asettelu ole hankalaa ja yläkorin kanssa jää enemmän tilaa astioille.

Vierailija
212/260 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kuusi vuotta vanha alakorillinen tiskari kotona, mutta yläkorillisesta mulla on sen verran kokemusta, että viime talvena vietimme kaksi viikkoa vuokramökillä, jossa oli yläkorillinen tiskikone. Aluksi siellä koin hankalaksi aterimien laiton sinne yläkoriin, mutta ei se itseasiassa vaatinut kuin muutaman täyttökerran, että se alkoi sujumaan niin rutiinilla, että aloin itseasiassa tykkäämään siitä.

Se mikä olisi meillä kotikäytössä sillä tiskikoneella ollut ongelmallista, olisi ollut ns. lasitason mataluus ylätason takia. Huomasin mökillä että lasitason korkeus ei riittänyt esim. viinilaseille. Siellä asia ei ollut ongelma, koska äkkiäkös mä ne pari viinilasia pari kertaa viikossa tiskasin käsinkin, ja muuten lasitasolle menevät mukit, kulhot ja juomalasit olivat mökillä niin matalia, että sopivat kyllä koriin korkeutensa puolesta. Kotona me kuitenkin käytämme korkeampia juomalaseja, joten koska viinilasit olivat liian korkeita koneen lasikoriin, olisivat meidän juomalasimme myös sitä. Enkä näe kovin tarkoituksenomaisena joutua poistamaan aterintasoa päivittäistiskin takia. Eri asia jos kyse olisi harvemmin käytetyistä astioista.

Uskon että paitsi konekohtaisia eroja varmasti on, myös eri perheissä on vain kovin erilaisia tarpeita, jotka vaikuttavat oleellisesti siihen, millainen tiskari juuri heidän käytössään on paras. Sanomattakin lienee selvää, että jos perheessä on paljon syöjiä ja ruokaa laitetaan joka päivä, alkaa erillinen kori aterimille tiskarin alatasolla viemään äkkiä harmillisen paljon tilaa tarjoilu- ja ruuanvalmistusastioilta, vaikka lautaset nyt vielä mahtuisikin. Ja isommassa perheessä varmaan niitä aterimiakin riittää pestäväksi ihan joka kerralle, joten aterinkorin jättäminen pois ei ole kovinkaan viisas vaihtoehto, koska silloin ne aterimet pitäisi pestä käsin. Toisaalta taas pienemmässä perheessä, tai jos ruokaa ei laiteta joka päivä, se alatason kapasiteetti riittää ihan hyvin normaaliin tiskiin vaikka siellä se aterinkori olisikin.

Meidän tiskikone toimii erinomaisen hyvin edelleen iästään huolimatta emmekä suunnittele uuden ostamista ennen kuin tuosta aika jättää. Parin viikon yläkorimallin kokemuksen perusteella voisin uudeksi tiskikoneeksi kuitenkin hankkia sellaisen, mikäli se olisi riittävän korkea sisätiloiltaan meidän tarpeisiimme ilman jatkuvia korien poistamisia tai korkeuden säätöjä. Toisaalta saattaisin päätyä myös uuteen alakorilliseen tiskariin, koska meillä siitä alhaalla olevasta aterinkorista ei ole mitään haittaa, en koe sitäkään laisinkaan hankalana ja hintaa saattaa alakorillisilla koneilla olla vähemmän. Tiskikone on jokatapauksessa sen verran tyyris hankinta, etten katso tarpeelliseksi maksaa extraa ominaisuudesta, jota meidän taloudessamme ei oikeasti tarvita.

Vierailija
213/260 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vela -72 kirjoitti:

mikäli se olisi riittävän korkea sisätiloiltaan meidän tarpeisiimme

Ei vaan ole, koska aikki koneet ovat sen korkuisia että mahtuvat keittiötason alle. Yläkorin viemä tila on aina pois kahde alemman tason tilasta. Siksi meillä ei otettu konetta jossa olisi kolmantena tasona aterintaso.

Vierailija
214/260 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ääni yläkorille. Helppo ne aterimet sinne on asetella ja todella vaivatonta nostaa nippuna omille paikoilleen lusikkalaatikkoon. Meillä on Siemensin kone ja ylätasosta huolimatta 2-tasolle mahtuvat myös viinilasit ja korkeat oluttuopit. Kakkostason korkeus säädettävä ja nyt se on alempana, mutta siitä huolimatta normaalia isommat ruokalautaset ja myös kattilat mahtuvat hyvin alimpaan koriin. Ylätasolle on kätevä laittaa myös esim. desimitat jne, jotka muuten kippautuvat helposti nurinpäin kakkostasolla ollessaan vaikka kuinka laittaisi kahvoja muiden mukien tai lasien alle. Puhdasta tulee kaikesta ja olen tyytyväinen.

Merkistä riippumatta tilaa ei ole korkeussuunnassa enmpää. vai onko joku löytänyt koneen, joka ei sopisi keittiötason alle, eli olisi tavallista korkeampi?

Vierailija
215/260 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Merkistä riippumatta tilaa ei ole korkeussuunnassa enmpää. vai onko joku löytänyt koneen, joka ei sopisi keittiötason alle, eli olisi tavallista korkeampi?

Koneen korkeus 865 mm. Yläkorilla ja viinilasit (Spiegelau) mahtuvat sen alle.

Vierailija
216/260 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on varmaan koneensa jo ostanut, mitta kysyn silti. Toimiiko yläkori hyvin jos aterinlaatiko on kauempana koneesta?

Meillä esim toisella puolella keittiötä, jolloin aterinkori kannetaan sinne tyhjennyksen yhteydessä. Ts. Jos olisi se aterinhylly siinä koneessa, joutuisi ramppaamaan koneen ja laatikoston väliä monta kertaa.

Vierailija
217/260 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä Mielen yläkorillinen tiskikone. Keskimmäisen tason korkeuden säätö on helppoa ja vie korkeintaan muutamia sekunteja, vaikka korissa olisi jo tavaraa. Harvemmin sitä korkeutta tarvitsee edes säätää.

Yläkorissa parasta on se että alimpaan koriin jää enemmän tilaa lautasille ja vähemmän hukkatilaa vertikaali suunnassa. Mielestäni tähän mahtuu enemmän astioita kuin vanhaan. Tykkään myös siitä ettei tarvitse näperellä sen aterinkorin kanssa, kun purkinavasjat ym pikkusälä uppoaa sinne korin pohjslle

Vierailija
218/260 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ap-koneiden sisäosissa on korkeuseroja. Ulkomitoiltaan ovat usein työtason alle mahtuvia standardikokoja, mutta sisällöissä on erojakin. Meillä on esimerkiksi huomattavasti tilavampi tiskikone nyt kuin edellinen oli, vaikka ulkomitat ovat samat.

Vierailija
219/260 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on molemmat. Aterimet laitetaan koriin ja tasolla pestään pitkät veitset, kauhat ja sen semmoiset, jotka eivät mahdu pystyyn koriin. En ole kokenut ongelmaksi tilanahtautta, koska korin saa siirrettyä mihin tahansa alatasolla astiatilanteen mukaan.