Jaetaan kaikista urpoimmat tai epäreiluimmat työkkärin/Kelan selvitykset ja päätökset tänne!
Tuli vaan mieleen erään byrokratiakoneiston kanssa asioidessani, että muillakin tosiaan on ikäviä kokemuksia.
Pahin, mistä olen itse kuullut, oli muistaakseni yhdestä lehtijutusta. Sen mukaan molempien alaraajojen amputoinnin läpikäyneen henkilön piti 10 vuoden päästä todistaa Kelalle, että jalat eivät ole kasvaneet takaisin...
Kommentit (421)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli korkeakouluopintojen aikaan pitkäaikaista sairastelua ja siksi opinnot viivästyivät, oli poissaoloja ja kursseja jäi suorittamatta, kävin lääkärissä jne. No Kelan kanssa oli sitten paperien vaihtoa loppuajasta aika aktiivisesti.
Viimeiset kaksi päätöstä tuli 3 päivän välein:
Ensin sain päätöksen, että tukiani jatketaan ja vieläpä korotettuna olosuhteiden vuoksi. Juhlin jo asiaa että jipii, saan suoritettua opinnot loppuun.Kolme päivää perään tuli päätös, että kaikki tukeni katkaistaan heti, koska selvitykseni opintojen viivästymisestä eivät ole riittäviä. (Kaikki lääkärin todistukset oli toimitettu ja selvityksiä osittain suoritetuista kursseista ja mitä on suoritettu kokonaan jne). Voitte kuvitella milllainen romahdus siitä tuli. Tavallaan ymmärrän tukien katkaisun, koska olihan ne mun opinnot junnanneet. Toisaalta se oli niin pirun tylyä heti edellisen päätöksen perään.
Viimeinen päätös katkaisi kamelin selän ja opiskelu jäi siihen. Myöhemmin olen käynyt ammattitutkinnon. Kallista kyllä yhteiskunnalle minun kaltaiseni pudokkaat, ensin käydään vuositolkulla korkeakoulua ja lukio alla, lopputuloksena perusduunari.
Mitä tukea siis sait? Mietin vaan, että ei kai opintotuesta ainakaan mitään korotettua versiota ole olemassa joten mikä oli tämä korotettu tuki jota olit saamassa?
Suoraan sanottuna en enää edes muista miten tämä korotus oli muotoiltu. Olin vaan niin sairaan iloinen sen pari päivää, että opintotukeni jatkui ja saisin vielä parikymppiä enemmän.
Ei ole olemassa mitään korotettua opintotukea että jostain muusta on kyllä ollut kyse...
Taas joku yksityiskohdista jankkaaja, joka ei pysty elämään jos ei tiedä jokaista yksityiskohtaa. Kuten sanoin, en muista tarkkaan mitä siinä luki. Samasta puljusta kuitenkin silloin oli kaikki opintotuet, asumislisät ja ajoittaiset sairaslomat opintotuella. Kävin siellä toimistolla kaikkien lippujen ja lappujen kanssa asioita selvittämässä ja virkailijan kanssa lomakkeita täyttelin. Sitä mikä peruste korotukseen oli: en edelleenkään muista.
Kaikesta huolimatta olin opiskelija, sain opintotukea ja asumislisää, sain päätöksen ensin jossa oli kokonaissumma korotettuna edelliseen tukeen verrattuna ja heti perään uuden päätöksen, jossa kaikki tukeni peruutettiin. Tästä on jo aikaa niin, ikävä kyllä en muista joka termiä ja hakunimikettä kelan kanssa puljutessa. Koita selvitä.Ei tuo ole mikään yksityiskohta jos ensin väität että tuki on myönnetty korotettuna tilanteestasi johtuen ja sen jälkeen sama tuki hylätty :D Kun sellaista opintotuen korotusta ei ole olemassa joten tuo koko juttu ei voi pitää paikkansa. Onko mahdollista, että näitä lippulappusia olisi täytetty mm. vammaistukeen, jos sinulla oli runsaasti rajoittava sairaus? Sitä meinaan voi saada korotettuna. Eli olisit saanut ensin päätöksen korotetusta vammaistuesta (jota siis saa muuhunkin kuin vammaisuuteen) ja parin päivän päästä hylätyn opintotukipäätöksen? Ihan spekuloin, enkä tarkoita ärsyttää. Tuo esittämäsi asia vaan ei voi päteä opintotuen kohdalla, joten ei se ole mikään "yksityiskohta".
Huokaus. Oletko ollut vuonna 2002 tekemässä etuuskäsittelyjä? Muistatko mitä kaikkea silloin on voinut hakea ja millä perusteilla tai nimikkeellä? Oikeasti taitaa olla aika köyhä elämä, jos nyt tuollainen saa sinut niin tolaltaan että pitää jo vammaiskortti ottaa käyttöön.
Minä olen ollut vuodesta 1993. Ja muistan kaiken.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli korkeakouluopintojen aikaan pitkäaikaista sairastelua ja siksi opinnot viivästyivät, oli poissaoloja ja kursseja jäi suorittamatta, kävin lääkärissä jne. No Kelan kanssa oli sitten paperien vaihtoa loppuajasta aika aktiivisesti.
Ensin sain päätöksen, että tukiani jatketaan ja vieläpä korotettuna olosuhteiden vuoksi. Juhlin jo asiaa että jipii, saan suoritettua opinnot loppuun.Kolme päivää perään tuli päätös, että kaikki tukeni katkaistaan heti, koska selvitykseni opintojen viivästymisestä eivät ole riittäviä. (Kaikki lääkärin todistukset oli toimitettu ja selvityksiä osittain suoritetuista kursseista ja mitä on suoritettu kokonaan jne). Voitte kuvitella milllainen romahdus siitä tuli. Tavallaan ymmärrän tukien katkaisun, koska olihan ne mun opinnot junnanneet. Toisaalta se oli niin pirun tylyä heti edellisen päätöksen perään.
Viimeinen päätös katkaisi kamelin selän ja opiskelu jäi siihen. Myöhemmin olen käynyt ammattitutkinnon. Kallista kyllä yhteiskunnalle minun kaltaiseni pudokkaat, ensin käydään vuositolkulla korkeakoulua ja lukio alla, lopputuloksena perusduunari.
Mitä tukea siis sait? Mietin vaan, että ei kai opintotuesta ainakaan mitään korotettua versiota ole olemassa joten mikä oli tämä korotettu tuki jota olit saamassa?
Suoraan sanottuna en enää edes muista miten tämä korotus oli muotoiltu. Olin vaan niin sairaan iloinen sen pari päivää, että opintotukeni jatkui ja saisin vielä parikymppiä enemmän.
Ei ole olemassa mitään korotettua opintotukea että jostain muusta on kyllä ollut kyse...
Taas joku yksityiskohdista jankkaaja, joka ei pysty elämään jos ei tiedä jokaista yksityiskohtaa. Kuten sanoin, en muista tarkkaan mitä siinä luki. Samasta puljusta kuitenkin silloin oli kaikki opintotuet, asumislisät ja ajoittaiset sairaslomat opintotuella. Kävin siellä toimistolla kaikkien lippujen ja lappujen kanssa asioita selvittämässä ja virkailijan kanssa lomakkeita täyttelin. Sitä mikä peruste korotukseen oli: en edelleenkään muista.
Kaikesta huolimatta olin opiskelija, sain opintotukea ja asumislisää, sain päätöksen ensin jossa oli kokonaissumma korotettuna edelliseen tukeen verrattuna ja heti perään uuden päätöksen, jossa kaikki tukeni peruutettiin. Tästä on jo aikaa niin, ikävä kyllä en muista joka termiä ja hakunimikettä kelan kanssa puljutessa. Koita selvitä.Ei tuo ole mikään yksityiskohta jos ensin väität että tuki on myönnetty korotettuna tilanteestasi johtuen ja sen jälkeen sama tuki hylätty :D Kun sellaista opintotuen korotusta ei ole olemassa joten tuo koko juttu ei voi pitää paikkansa. Onko mahdollista, että näitä lippulappusia olisi täytetty mm. vammaistukeen, jos sinulla oli runsaasti rajoittava sairaus? Sitä meinaan voi saada korotettuna. Eli olisit saanut ensin päätöksen korotetusta vammaistuesta (jota siis saa muuhunkin kuin vammaisuuteen) ja parin päivän päästä hylätyn opintotukipäätöksen? Ihan spekuloin, enkä tarkoita ärsyttää. Tuo esittämäsi asia vaan ei voi päteä opintotuen kohdalla, joten ei se ole mikään "yksityiskohta".
Huokaus. Oletko ollut vuonna 2002 tekemässä etuuskäsittelyjä? Muistatko mitä kaikkea silloin on voinut hakea ja millä perusteilla tai nimikkeellä? Oikeasti taitaa olla aika köyhä elämä, jos nyt tuollainen saa sinut niin tolaltaan että pitää jo vammaiskortti ottaa käyttöön.
En silloin enkä nyt, mutta tunnen pitkältä ajalta läheisen kautta näitä tukiasioita hyvin perusteellisesti. Ei ole mikään vammainen hänkään, vaikka tuen nimi onkin tuollainen. Minulle tuo vammaistuki ei edusta mitään provosoivaa (kuten selvästi sinulle), se on tuki jota saa sairaudesta aiheutuviin juttuihin. Sitä sai joskus keliakiaankin että mitenkään vammainen ei edes tosiaan tarvitse olla. Ei myöskään ole mitenkään väärin olla vammainenkaan.
Usko tai älä niin tarkoitukseni ei ole ärsyttää (enkä sitten muuten ole tuo rumasti puhuva suunsoittaja joka tässä myös on keskustellut). Eikä väittää, etteikö tunne olisi ollut karvas jos ensin on jotain myönnetty ja sitten peruttu (vai oliko varmasti sama tuki kyseessä?). Uskon että tuntui kauhealta. Silti epäilen onko kyse ollut opintotuesta vai onko tullut jonkun toisen tuen päätös ensin. Tai sitten on ollut summa suurempi jostain vuosittaisesta valtakunnallisesta korotuksesta johtuen?
Viihdyttävä ketju. Varsinkin tämä elämäänsä kyllästynyt (wannabee) Kelan tantta. Voin kuvitella, kun keski-ikäinen, ylipainoinen Kelan jäärä, hikipisarat valuen lihavalta naamaltaan, kulmikkaat silmälasit huurussa, punaiseksi värjätty ja lyhyeksi kynitty kouvolatukka sojottaen, hakkaa näppistään, puolustaessaan päätöksiään.🤣
Vierailija kirjoitti:
Lukion jälkeen pidin välivuoden. Menin työmarkkinatuella kouluavustajaksi töihin. Seuraavana keväänä oli tarkoitus päästä opiskelemaan, joten jättäydyin näistä ilmaistöistä pois keväällä, jotta pystyin lukemaan täysipainoisesti pääsykokeisiin.
Sain tietysti karenssin, koska papereihin kirjattiin, että jäin omasta tahdostani töistä pois. Tänä päivänä en tiedä, miten olisi pitänyt toimia, koska opiskelemaankin piti päästä. Ilmeisesti alkujaankaan ei olisi pitänyt mennä töihin.
Riippuu mitä sopimuskessasi luki. Jos sopimuksessa oli, että työkokeilu tai kuntouttava työtoiminta jatkuu 15.6.2017 asti, silloin pitää olla sovitussa paikassa siihen asti tai muuten seuraa karenssi. Voit tarkistaa asian kirjautumalla Oma asiointiin ja lue sieltä työttömyysturvatietosi, niin tiedät mihin asti olit luvannut siellä paikassa olla ja milloin lopetit.
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt niin paha juttu, mutta viime kesänä hain työttömyyskorvausta ja tyhmänä mainitsin, että myyn välillä kuvataidetöitäni. Kysyivät mm. paljonko tienaan ja kerroin totuudenmukaisesti, että alle 100 euroa kuussa. Minulla ei ole mitään yritystunnuksia, toiminimeä tms. Päättivät että olen PÄÄTOIMINEN YRITTÄJÄ enkä siis taa tukia.
Onneksi sain sitten jutun uudelleenkäsittelyyn. Selvitin asiaa netistä ja tapauksessani ainoa asia jolla oli merkitystä tuen saamisen kannalta oli se, teenkö tätä työtä sivu- vai päätoimisesti. Sitä ei koskaan edes kysytty! Tuloja kysyttiin, mutta ne eivät vaikuta tuen saamiseen.
Sain onneksi tuen sitten takautuvasti.
Juu ei sinne kannata tollasia kertoo. Vaikeuttaa vaan elämäänsä.
Ilmoittaa sitten työttömyysilmoituksen mukana, JOS tulee myytyä jotain.
Ilmeisesti alle 300 e/kk, vain miten se noissa yritysjutuissa nyt menee? Alle 300 euroahan saa tienata ilman tuen katkaisua.
Ja hyvä kun valitit asiasta sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En silloin enkä nyt, mutta tunnen pitkältä ajalta läheisen kautta näitä tukiasioita hyvin perusteellisesti. Ei ole mikään vammainen hänkään, vaikka tuen nimi onkin tuollainen. Minulle tuo vammaistuki ei edusta mitään provosoivaa (kuten selvästi sinulle), se on tuki jota saa sairaudesta aiheutuviin juttuihin. Sitä sai joskus keliakiaankin että mitenkään vammainen ei edes tosiaan tarvitse olla. Ei myöskään ole mitenkään väärin olla vammainenkaan.
Usko tai älä niin tarkoitukseni ei ole ärsyttää (enkä sitten muuten ole tuo rumasti puhuva suunsoittaja joka tässä myös on keskustellut). Eikä väittää, etteikö tunne olisi ollut karvas jos ensin on jotain myönnetty ja sitten peruttu (vai oliko varmasti sama tuki kyseessä?). Uskon että tuntui kauhealta. Silti epäilen onko kyse ollut opintotuesta vai onko tullut jonkun toisen tuen päätös ensin. Tai sitten on ollut summa suurempi jostain vuosittaisesta valtakunnallisesta korotuksesta johtuen?
Tai jos on vaikka juuri tullut ikää sen verran että ei ole vanhemman tulot enää opintotukeen vaikuttaneet? Olosuhteista johtuvaa isompaa opintotukea kyllä ei ole olemassa. Tai ehkä tukea on jatkettu olosuhteista johtuen, ja sitten se isompi summa on johtunut ihan jostain muusta?
Vierailija kirjoitti:
asumistuen tarkistus homopareilla? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen lehdissä ollut juttu sisaruksista, jotka kelan mielestä olivat naimisissa.
Oon miettiny, että jos samaa sukupuolta olevat henkilöä asuvat yhdessä vuokralla ja seurustelevat (eli ovat avoliitossa) niin tarkastaako kela tämän asian? Jos he vaikka molemmat haluavat oman asumistuen ja ilmoittavat, että asunto on kimppakämppä. Eikös näitä ongelmia ole ip-lehdissä puitu aina silleen, että samassa asunnossa asuu eri sukupuolta olevia ihmisiä ja heihin on kohdistettu sitten epäily mahdollisesta seurustelusta ja avoliitosta (jolloin toisen mahd. tulot vaikuttaa toisen saamaan asumistukeen).
Eli siis, saako ns. homopari (kaksi naista tai kaksi miestä) asua yhteisessä vuokra-asunnossa (avoliitossa), jos vain ilmoittavat, että asunto on kimppakämppä.
Tuttu opiskelijapoika muutti kimppakämppään opiskelijakaverin kanssa. Eli siis kaksi poikaa. Vaikka olivat tehneet erilliset vuokrasopimukset, kela katsoi heidän avopariksi.
Aika monta paperia joutuivat lähettämään kelalle, jotta saivat todistettua olevansa heteroita. Tapahtui viime keväänä
se on sitä nykyaikaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs herättää myötähäpeää tälläinen ketju. Kuulkas kelan ja työkkärin väki noudattaa lain pykälää ja sillä sipuli. Tietenkin jokaiselta "asiakkaalta" löytyy 100 ja 1 tekosyytä miksi juuri hänen kohdallaan pitäisi jättää lakia noudattamatta.
Työpaikka on työpaikka päiväkodissakin, oli kyseessä äiti-ihminen tai ei. Tuskinpa on kovin menestyksekkäät korkeakouluopinnot tuolla yhdellä kirjoittajalla joka kummastelee kuin sai karenssia töistä kieltäydyttyä vaikka oli sillä päivämäärällä työtön. Moni kirjoittelee omat tietonsa lomakkeisiin miten sattuu ja siitä seuraa näitä ongelmia.
Peiliin katsomisen ja itsetutkiskelun paikka monilla täyän ketjuun kirjoittaneilla!
Kai sen terve järkikin sanoo, ettei työtön voi ottaa vastaan täysipäiväistä työpaikkaa, jos aloittaa seuraavana opiskelun. Haloo.
Kertomatta jäi, miten voi kärsiä 3 kk kateissa jos opiskelee kun silloinhan ei ole työtön. Käytännössä hän sai ehkä yhden päivän karenssin, mutta kuulostaahan se kolme kuukautta paremmalta tähän ketjuun.
Huoh. Henkilö sai toukokuussa tietää että hänellä alkaa koulu syyskuussa. Kohta tulee työhön osoitus joka alkaisi elokuun lopussa, päivää ennenkuin koulu alkaa. Henkilö kieltäytyy tästä työstä koska ei ehtisi enää mennä silloin töihin kun se koulu kerran alkaa. Saa karenssia kesä heinä ja elokuun. Ymmärrätkö?
Vierailija kirjoitti:
En löytänyt töitä vaikka miten hain ja etsin. Minulle luvattiin että saan mennä opiskelemaan. No hain sitten innoissani vuoden koulutukseen sairaalasihteeriksi. Pääsin ja ilmoitin innoissani työkkärille josta minun oma ihana työkkäritätini sanoi vihaisena et me ei aleta sulle mitään kouluja kustantamaan. Et maksat sitten itse opintolainalla. No peruin koulun ja sain 3kk karenssin kaupan päälle. Parasta! Olis vaan kannattanu maata sohval eikä ees yrittää opiskella.
Kai valitit päätöksestä ja vetosit aikaisempaan suostumukseen?? Kuulostaa aivan järkyttävältä. Ja tuo että tätsy on ollut vihainen, ei kuulosta normaalilta.
Ilmoitin koulun loppuneeksi 2 päivää kelan mielestä väärään aikaan ja he perivät sen kuun asumistuen ja opintotuen pois kokonaan tulottomalta.
Ystävä jäi työttömäksi. Oli aina haaveillut kirjoittamisesta. Kirjoitti kirjan, selitti innoissaan että se julkaistaan! Noh, kelalle piti sitten selvittää päivämäärät ja kellonajat milloin omi kirjoitellut, että onko ollut työmarkkinoiden käytettävissä..yrittivät periä takaisin tuet.. haki myös töitä toki.. eihän hän Mitenkään voinut arvata tai tietää että julkaistaanko kirja vai ei. On se sen verran harvinaista kuitenkin.
Vihaisena tosiaan puuskaisi että eikö työtön todella miuta saa tehdä eikä yrittää, maata sohvalla juoda bissee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs herättää myötähäpeää tälläinen ketju. Kuulkas kelan ja työkkärin väki noudattaa lain pykälää ja sillä sipuli. Tietenkin jokaiselta "asiakkaalta" löytyy 100 ja 1 tekosyytä miksi juuri hänen kohdallaan pitäisi jättää lakia noudattamatta.
Työpaikka on työpaikka päiväkodissakin, oli kyseessä äiti-ihminen tai ei. Tuskinpa on kovin menestyksekkäät korkeakouluopinnot tuolla yhdellä kirjoittajalla joka kummastelee kuin sai karenssia töistä kieltäydyttyä vaikka oli sillä päivämäärällä työtön. Moni kirjoittelee omat tietonsa lomakkeisiin miten sattuu ja siitä seuraa näitä ongelmia.
Peiliin katsomisen ja itsetutkiskelun paikka monilla täyän ketjuun kirjoittaneilla!
Kai sen terve järkikin sanoo, ettei työtön voi ottaa vastaan täysipäiväistä työpaikkaa, jos aloittaa seuraavana opiskelun. Haloo.
Kertomatta jäi, miten voi kärsiä 3 kk kateissa jos opiskelee kun silloinhan ei ole työtön. Käytännössä hän sai ehkä yhden päivän karenssin, mutta kuulostaahan se kolme kuukautta paremmalta tähän ketjuun.
Huoh. Henkilö sai toukokuussa tietää että hänellä alkaa koulu syyskuussa. Kohta tulee työhön osoitus joka alkaisi elokuun lopussa, päivää ennenkuin koulu alkaa. Henkilö kieltäytyy tästä työstä koska ei ehtisi enää mennä silloin töihin kun se koulu kerran alkaa. Saa karenssia kesä heinä ja elokuun. Ymmärrätkö?
Höpö höpö, ei se karenssi tule voimaan etukäteen. Lukekaa päätökset ja niiden syyt. Täällä on aivan uskomatonta soopaa,
Vierailija kirjoitti:
Tästä on kyllä monta vuotta jo aikaa! Mutta olin töissä ja olin säästänyt rahaa. Irtisanouduin töistä, pistin pillit pussiin, laitoin kämpän pois ja muutin ulkomaille. En siis missään vaiheessa ilmottautunut Kelaan/TE-toimistoon työttömäksi työnhakijaksi enkä_nostanut_euroakaan_tukea. Eli elelin ulkomailla omalla rahallani ja tein duunia mitä tein. Tulin aikoinani takaisin Suomeen ja menin Kelaan. Ilmottauduin työttömäksi työnhakijaksi ja siitä se riemu repesi. Virkailia suorastaan haukkui minut, että miten olen voinut olla ulkomailla, ei ihmisillä ole siihen rahaa - etenkään minulla ei voi olla rahaa, koska olen nuori. Minun olisi ehdottomasti pitäny ilmoittaa Kelalle asiasta!!!!!)!)(!&"#. Kysyin syytä tähän ilmottautumiseen, koska enhän ole Kelan asiakas tai saanut sielät mitään tukea. Eli asia ei ole Kelalle kuulunut millään lailla. Olisi silti pitänyt ilmoittaa (muuttoilmoitus maitraatiin tehty jne, kaikki tarvittavat). Tulos - karenssi. Lähinnä nauratti :D Valitin - menin uudelle henkilölle - karenssi peruttiin. Onneksi sain tästä kahden viikon päästä taas vakiduunia niin ei noiden mielipuolten asiakas tarvinut kauaa olla. Tämä oli vielä vanhaan hyvään aikaan, kun töitä sai melkein heti. :)
Mulla vähän samanlainen kokemus, mutta liiton kanssa :D muutin vuodeksi ulkomaille ja ilmoitin liittoon etten ole nyt töissä. En hakenut mitään tukia, elin säästöillä. Kun tulin takaisin suomeen ja aloin hakea töitä, en saanut liitosta penniäkään koska ”et ole ollut töissä vuoteen, etkä nostanut liiton rahoja.” ?? Eli jos olisin tuon vuoden ollut liiton päivärahoilla, olisi maksaminen jatkunut kunnes saan töitä tai päivät täynnä, mutta koska kehtasin olla hakematta tukea, en saanut sitä sittenkään kun tulin takaisin :,D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo vammaiskortti-kortti kertoo kyllä enemmän sinusta kuin kenestäkään muusta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin työtön jo ennen äitiyslomaa ja sain työttömyystukea. Nyt olen "lomalta" palannut työttömäksi ja sain 5kk karenssin työttömyysturvaan. Olisi pitänyt pitää työnhaku voimassa äitiyslomallakin, niin olisin välttynyt karenssilta. En tiennyt enkä oikein ymmärrä miksi äitiyslomallakin pitäisi olla työttömänä työnhakijana kun ei varmastikaan aio töitä vastaanottaa tai kursseilla käydä. Ja kai ne kieltäytymisestäkin jotenkin takautuvasti sakottaisivat sitten kun työttömyystuki taas olisi ajankohtainen.
Tämähän on kiinnostavaa; itse jäin työttömänä äitiyslomalle ja ennen sitä te-toimistosta nimenomaan neuvottiin että muista sitten katkaista työnhaku oma-asioinnissa. Tekisipä joku toimittaja tosiaan jutun aiheesta!
Lapsia halutaan tehtävän lisää tähän maahan, mutta ei kuitenkaan haluta. Aina väärin.
Höpöhöpö tuosta mitään karenssia tule, kaikkea te uskotte!
Toisaalta Kela määrittää työmarkkinatukeen 5kk odotusajan, jos ilman koulutusta on tulossa työmarkkinoille. Olisiko tästä kyse?
Toivottavasti. Itselläni on maisterin tutkinto, ammatillinen tutkinto sekä tietysti ylioppilastutkinto mutta voin toki opiskella lisääkin, jos ne eivät te-virkailijalle riitä.
T. Se jota lainasit
Hei, kohdallasi on tapahtunut virhe. 5 kk karenssia ei ole olemassakaan. On olemassa juurikin Kelan asettama 5 kk odotusaika työttömyysetuuden maksamiselle, jos asiakas on ilman ammatillista tutkintoa. Selvititkö, miksi odotusaika on sinulle asetettu? Onko työkkärin tiedoissa virheellinen koulutuskoodi? Vaikea siis selittää, mutta kun työkkäristä annetaan maksulausunto Kelaan, niin sen yhteydessä tallentuu automaattisesti tieto siitä, onko sinulla ammatillista tutkintoa. Sitten Kela päättää odotusajan asettamisesta. Selvitä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, ei se karenssi tule voimaan etukäteen. Lukekaa päätökset ja niiden syyt. Täällä on aivan uskomatonta soopaa,
Mitenniin etukäteen?!? Jos torjun työtarjouksen NYT niin se karenssi tulee voimaan hetimiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida edes tietää mitä työhön osoitus tarkoittaa..
Vierailija kirjoitti:
Ystävä jäi työttömäksi. Oli aina haaveillut kirjoittamisesta. Kirjoitti kirjan, selitti innoissaan että se julkaistaan! Noh, kelalle piti sitten selvittää päivämäärät ja kellonajat milloin omi kirjoitellut, että onko ollut työmarkkinoiden käytettävissä..yrittivät periä takaisin tuet.. haki myös töitä toki.. eihän hän Mitenkään voinut arvata tai tietää että julkaistaanko kirja vai ei. On se sen verran harvinaista kuitenkin.
Vihaisena tosiaan puuskaisi että eikö työtön todella miuta saa tehdä eikä yrittää, maata sohvalla juoda bissee
Asia ydin: onko työmarkkinoiden käytettävissä. Osasi vastata oikein, jos ei peritty takaisin. Ja varmaankin Te-toimistolle, ei Kelalle.
Vierailija kirjoitti:
Olin työtön jo ennen äitiyslomaa ja sain työttömyystukea. Nyt olen "lomalta" palannut työttömäksi ja sain 5kk karenssin työttömyysturvaan. Olisi pitänyt pitää työnhaku voimassa äitiyslomallakin, niin olisin välttynyt karenssilta. En tiennyt enkä oikein ymmärrä miksi äitiyslomallakin pitäisi olla työttömänä työnhakijana kun ei varmastikaan aio töitä vastaanottaa tai kursseilla käydä. Ja kai ne kieltäytymisestäkin jotenkin takautuvasti sakottaisivat sitten kun työttömyystuki taas olisi ajankohtainen.
Kaverilla kävi ihan päinvastoin. IRTISANOUTUI työstään ennen äitiyslomaa (mikä oli mielestäni täysin järjetöntä ottaen huomioon, että ois saanut paremmat rahat, kun ei olisi irtisanoutut esim. äitiysloma-ajanpalkka ja ekalta puolelta vuodelta kertyvät lomarahat yms.) ja kun sitten vanhempainvapaa päättyi ja hakeutui työnhakijaksi, ei saanut lainkaan karenssia! Eivät ilmeisesti olleet jotenkin huomanneet irtisanoutumista, mutta kyllä tuossa olisi kuulunut tulla ensin selvityspyyntö irtisanoutumisesta ja tän jälkeen perus kolmen kuukauden karenssi. Häntä varoittelinkin, että todennäköisesti tulee (olen ollut työttömyysturvayksikössä harjoittelussa), mutta tuuri kävi hänellä. Joskus näinkin.
Et tehnyt pyydettyjä selvityksiä työkkäriin tai et ilmoittanut muutoksista.