Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jaetaan kaikista urpoimmat tai epäreiluimmat työkkärin/Kelan selvitykset ja päätökset tänne!

Vierailija
28.08.2018 |

Tuli vaan mieleen erään byrokratiakoneiston kanssa asioidessani, että muillakin tosiaan on ikäviä kokemuksia.

Pahin, mistä olen itse kuullut, oli muistaakseni yhdestä lehtijutusta. Sen mukaan molempien alaraajojen amputoinnin läpikäyneen henkilön piti 10 vuoden päästä todistaa Kelalle, että jalat eivät ole kasvaneet takaisin...

Kommentit (421)

Vierailija
141/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ot, mutta tää vastaanjankkaaja täällä taitaa olla sama, kuin siinä synnytyslaitoksen hoitsujen huonoa käytöstä käsittelevässä ketjussa. Väittää sielläkin, ettei todellakaan ole ammatiltaan hoitaja, mutta tietää asioista ja jokainen siellä huonon kokemuksen jakaja on itse idiootti, joka odottaa täyspalvelua. Kannattaa siis jättää vastaamatta sille niin ketju ei täyty väittelystä.

Minä kai jankkasin yhdessä kohdassa, mutta hoitsukeskustelua en ole lukenut. Oikeaa tietoani alapeukutettiin, joten tein ihan omat päätelmät palstalaisista.

Lähden täältä pois iltapuhteisiin. Voitte puolestani kirjoitella vaikka kummin kaiman yöunista totena.

Malmilla on psykiatrinen päivystys 24/7. Mania vaikuttaa sen verran voimakkaalta, että kannattaa mennä käymään.

Vierailija
142/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion jälkeen pidin välivuoden. Menin työmarkkinatuella kouluavustajaksi töihin. Seuraavana keväänä oli tarkoitus päästä opiskelemaan, joten jättäydyin näistä ilmaistöistä pois keväällä, jotta pystyin lukemaan täysipainoisesti pääsykokeisiin. 

Sain tietysti karenssin, koska papereihin kirjattiin, että jäin omasta tahdostani töistä pois. Tänä päivänä en tiedä, miten olisi pitänyt toimia, koska opiskelemaankin piti päästä. Ilmeisesti alkujaankaan ei olisi pitänyt mennä töihin.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin työtön jo ennen äitiyslomaa ja sain työttömyystukea. Nyt olen "lomalta" palannut työttömäksi ja sain 5kk karenssin työttömyysturvaan. Olisi pitänyt pitää työnhaku voimassa äitiyslomallakin, niin olisin välttynyt karenssilta. En tiennyt enkä oikein ymmärrä miksi äitiyslomallakin pitäisi olla työttömänä työnhakijana kun ei varmastikaan aio töitä vastaanottaa tai kursseilla käydä. Ja kai ne kieltäytymisestäkin jotenkin takautuvasti sakottaisivat sitten kun työttömyystuki taas olisi ajankohtainen.

Ei mustakaan. En usko että vanhempainvapaalla tarvitsee pitää työnhakua voimassa. Tuossa on joku virhe.

Äh, mitään viiden kuukauden karenssia ei ole ollut koskaan olemassakaan. Ja ei todellakaan äitiyslomalla tarvvtse olla työnhakijana.

Kyseessä on ns. odotusaika 5 kk, joka voidaan asettaa henkilölle, jolla ei ole ammatillista koulutusta tai korkeakoulututkintoa. Tämä ei liity perhevapaaseen tai lapsen saamiseen mitenkään.

Vierailija
144/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niin hajamielinen kirjoitti:

Minulle sattui aikanaan outo päätös.

Olin vanhempainvapaalla työttömyyden jatkona ja perheenä päätimme sitten muuttaa jotta mies pääsisi kotiin useammin kuin kerran viikossa.

Kolmen kuukauden kuluttua kun hain kodinhoidontukea niin se evättiin ja samalla tulikin sitten takaisinperintä lappu koskien kolmen kuukauden vanhampainvapaa rahoja sekä lapsilisää... Syynä oli että lapsi ei asu samassa taloudessa kanssani.

Olin kyllä aika halolla päähän lyöty kun lapsi istui kumminkin ihan tyytyväisenä syöttötuolissa nenäni edessä.

Jotenkin kela oli onnistunut jättämään muuttoilmoituksesta lapsen pois vaikka tein erikseen heillekin ilmoituksen...

Melkein kaksi kuukautta jouduin tappelemaan että he muutivat lapsen tiedoista osoitteen. Jouduin jopa käydä vanhassa osoittessamme koputelemassa ovea että sain todistuksen heiltä että lapseni ei asu heidän kanssaan, olin sentään vielä merkitty lapsen huoltajaksi vaikka kela oli töpannyt.

En ole ollut ainoa kuulemani mukaan joka kadotti lapsen tuossa kela uudistuksessa.

Hetkinen. Teit kai siis itse muuttoilmoituksen maistraattiin lapselle? Kelahan ei mitään muuttoilmoituksia tee. Kelaan tulee osoitetiedot sitten maistraatista...

Edellinen on jo vastannut ihan pari viestiä sitten tehneensä muuttoilmoituksen maistraattiin.

Ei se maistraattikaan aina ihan oikein osaa tietoja laittaa. Itse aikoinaan tein muuttoilmoituksen sekä itseni että avopuolisoni puolesta. Jostain syystä maistraatti ole saanut kirjattua vain minun muuttotietoni. Ihan heti (pariin kuukauteen) en edes tajunnut asiaa, kun ei meille edes postia tule kamalasti eikä meille maksettu mitään tukia. Siinä vaihtaa tajusimme kun rupesin ottamaan selvää äitiyslomasta ja isyyslomasta. Oltiin sitten paperilla "erottu". Onneks asia selvisi ihan yhdellä yhteydenotolla maistraatin suuntaan.

Tuolla tavalla köyhää kyykytetään, on se niin väärin. Avopari "eronnut". Ihan piti ottaa yhteyttä maistraattiin. No onneksi teitä täydellisiä ihmisiäkin on.

Vierailija
145/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kummoinen, mutta aikoinaan hain iltapuolelle lukemaan ammattia, jossa myös työllistyminen siihen aikaan hyvä. Ilmoitin työkkäriin asiasta ja siellä hetki arvottiin, että onko ok, kun en ole työmarkkinoiden käytettävissä. Ilmoitin, että tietenkin olen käytettävissä ja koulu alkaa klo 17.15. Ilmoittivat, että asia ok, kun alkaa klo 17 jälkeen. Onneksi työllistyin alalle jo ennen kuin opinnot ohi eikä tarvinnut työkkärin ja Kelan kanssa tapella enää. Tosin työpaikan saatuani, ilmoitin asiasta Kelalle, että katkaisevat asumistuen, niin tuli ilmi, että jos aloitan kuukauden viimeisenä päivänä, niin joudun ko. kuukauden asumistuen maksamaan takaisin (wtf!!! en varmaan yhtenä päivänä niin paljon tienaa). Ta kanssa sain sovittua, että laitetaan sopimus voimaan ekasta päivästä, niin ei sitten tarvitse Kelan kanssa tuosta vääntää.

Vierailija
146/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin työtön jo ennen äitiyslomaa ja sain työttömyystukea. Nyt olen "lomalta" palannut työttömäksi ja sain 5kk karenssin työttömyysturvaan. Olisi pitänyt pitää työnhaku voimassa äitiyslomallakin, niin olisin välttynyt karenssilta. En tiennyt enkä oikein ymmärrä miksi äitiyslomallakin pitäisi olla työttömänä työnhakijana kun ei varmastikaan aio töitä vastaanottaa tai kursseilla käydä. Ja kai ne kieltäytymisestäkin jotenkin takautuvasti sakottaisivat sitten kun työttömyystuki taas olisi ajankohtainen.

Ei mustakaan. En usko että vanhempainvapaalla tarvitsee pitää työnhakua voimassa. Tuossa on joku virhe.

Äh, mitään viiden kuukauden karenssia ei ole ollut koskaan olemassakaan. Ja ei todellakaan äitiyslomalla tarvvtse olla työnhakijana.

Kyseessä on ns. odotusaika 5 kk, joka voidaan asettaa henkilölle, jolla ei ole ammatillista koulutusta tai korkeakoulututkintoa. Tämä ei liity perhevapaaseen tai lapsen saamiseen mitenkään.

Aivan, puurot ja vellit taas aivan sekaisin.

Vierailija
147/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni oli korkeakouluopintojen aikaan pitkäaikaista sairastelua ja siksi opinnot viivästyivät, oli poissaoloja ja kursseja jäi suorittamatta, kävin lääkärissä jne. No Kelan kanssa oli sitten paperien vaihtoa loppuajasta aika aktiivisesti.

Viimeiset kaksi päätöstä tuli 3 päivän välein:

Ensin sain päätöksen, että tukiani jatketaan ja vieläpä korotettuna olosuhteiden vuoksi. Juhlin jo asiaa että jipii, saan suoritettua opinnot loppuun.

Kolme päivää perään tuli päätös, että kaikki tukeni katkaistaan heti, koska selvitykseni opintojen viivästymisestä eivät ole riittäviä. (Kaikki lääkärin todistukset oli toimitettu ja selvityksiä osittain suoritetuista kursseista ja mitä on suoritettu kokonaan jne). Voitte kuvitella milllainen romahdus siitä tuli. Tavallaan ymmärrän tukien katkaisun, koska olihan ne mun opinnot junnanneet. Toisaalta se oli niin pirun tylyä heti edellisen päätöksen perään.

Viimeinen päätös katkaisi kamelin selän ja opiskelu jäi siihen. Myöhemmin olen käynyt ammattitutkinnon. Kallista kyllä yhteiskunnalle minun kaltaiseni pudokkaat, ensin käydään vuositolkulla korkeakoulua ja lukio alla, lopputuloksena perusduunari.

Mitä tukea siis sait? Mietin vaan, että ei kai opintotuesta ainakaan mitään korotettua versiota ole olemassa joten mikä oli tämä korotettu tuki jota olit saamassa?

Suoraan sanottuna en enää edes muista miten tämä korotus oli muotoiltu. Olin vaan niin sairaan iloinen sen pari päivää, että opintotukeni jatkui ja saisin vielä parikymppiä enemmän.

Ei ole olemassa mitään korotettua opintotukea että jostain muusta on kyllä ollut kyse...

Niin, tässähän oli ideana haukkua Te-toimistoa ja Kelaa, ihan hyvin saa muistaa väärin mitä tahansa. Haukkuminen on pääasia.

Niin, aika erikoisia että sinulle tulee yllätyksenä se ettei jokainen muista esimerkiksi 15 vuoden takaa tarkkaan oliko saanut minkä nimistä tukea tai millä termillä sitä haki. Toiseksi, enhän edes varsinaisesti haukkunut Kelaa. Jos olisit vaivautunut kunnolla lukemaan niin mainitsin kyllä "Tavallaan ymmärrän tukien katkaisun, koska olihan ne mun opinnot junnanneet"

. Se vaan tuntui silloin niin pahalta kuinka kolmen päivän ilo vaihtui romahdukseen. Ensin positiivista päätös ja heti perään sen peruuttaminen. Missään en haukkunut Kelaa tai sanonu että tukien peruuttaminen olisi ollut teknisesti väärä päätös.

Sen sijaan ihan vain yleisenä kommenttina sanoin, että tällainen tulee kokonaisuudessaan yhteiskunnalle kalliiksi. Tyhjät opintovuodet ilman tulosta on oikeasti kallista kun niitä pudokkaita kertyy paljon. Sitä vaan ei koskaan kykene ymmärtämään pelkästään keppiä keppiä muille haluavat, kuinka joissakin tapauksissa yhteiskunnalle olisi parempaa tarjota väliinputoajille porkkanaa.

Vierailija
148/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela ei tee kenenkään muuttoilmoituksia. Omat tietonsa kannattaa tarkistaa, jos on väärin ilmoittanut, niin se on helppo korjata.

Maistraattiin muuttoilmoituksen teinkin. Kelalle ilmoitin silloin myös siitä että osoite vaihtuu kesken kuukauden kuten minulle oli neuvottu tekemään.

Maistratille meni oikeat tiedot ja ne tarkistin kun koko soppa tuli tietooni. Kela oli vain kirjannut ne väärin eikä meinannut oikeasta tietoja ilman paperi rumbaa.

Kela ottaa Väestörekisteriotteen, jossa näkyy tiedot. Hmm, kirjannut väärin, osoite tulee suoraan. No ihan miten vaan. Tuskin vaati suurempia selvittelyjä.

Niin, ei siellä taida kukaan mitään kirjata.

Vierailija
149/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela ei tee kenenkään muuttoilmoituksia. Omat tietonsa kannattaa tarkistaa, jos on väärin ilmoittanut, niin se on helppo korjata.

Maistraattiin muuttoilmoituksen teinkin. Kelalle ilmoitin silloin myös siitä että osoite vaihtuu kesken kuukauden kuten minulle oli neuvottu tekemään.

Maistratille meni oikeat tiedot ja ne tarkistin kun koko soppa tuli tietooni. Kela oli vain kirjannut ne väärin eikä meinannut oikeasta tietoja ilman paperi rumbaa.

Kela ottaa Väestörekisteriotteen, jossa näkyy tiedot. Hmm, kirjannut väärin, osoite tulee suoraan. No ihan miten vaan. Tuskin vaati suurempia selvittelyjä.

Niin, ei siellä taida kukaan mitään kirjata.

Tiedot päivittyvät automaattisesti VTJ:n tiedoista - Kelassa ei tosiaankaan kirjata käsin osoitteenmuutoksia.

Vierailija
150/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä menee aiheen ohi, mutta Kelassa työssä ollut kaverini luki tuttujen ja vähän vieraanpienkin tietoja, kun niihin oli kätevä pääsy. Tuskin oli ainoa.

Juu, oho meni. Vaitiolovelvollisuus, keroiko niistä ulkopuolisille? Se on rikos, etkö ilmoittanut asiasta?

Vierailija
151/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärissä oli eräs projekti joka olisi oikeasti auttanut minua kovasti. Siitä tuli minulle mainoslappu kotiin ja ilmottauduin suurella innolla. Sitten työkkäristä tuli päätös että et ole oikeutettu tuohon projektiin ja sen jälkeen koko projekti peruttiin. 

Vierailija
152/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan olin ehtinyt opiskellakin jo noin vuoden ja muuttanut toiselle paikkakunnallekin, kun sain postissa kielteisen päätöksen työmarkkinatuesta n.1,5 vuoden takaa..

Nopsat käsittelyt.

Vierailija
153/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En löytänyt töitä vaikka miten hain ja etsin. Minulle luvattiin että saan mennä opiskelemaan. No hain sitten innoissani vuoden koulutukseen sairaalasihteeriksi. Pääsin ja ilmoitin innoissani työkkärille josta minun oma ihana työkkäritätini sanoi vihaisena et me ei aleta sulle mitään kouluja kustantamaan. Et maksat sitten itse opintolainalla. No peruin koulun ja sain 3kk karenssin kaupan päälle. Parasta! Olis vaan kannattanu maata sohval eikä ees yrittää opiskella.

Jos itse haet opiskelemaan suoraan oppilaitokseen ja perutkin opiskelupaikkasi, siitä ei seuraa karenssia. Paitsi jos olet ollut alle 25v ammattikouluttamaton nuori, jolla velvollisuus hakea opiskelemaan ja sillon pitää hakea opintotukea koska työkkäri ei maksa koulutuksia. Ainoastaan työkkärin kautta suoritettavista työvoimakoulutuksista saa työkkärin tukea ja jos sinne hakee ja peruukin menemisen, tulee karenssi.

Vierailija
154/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä menee aiheen ohi, mutta Kelassa työssä ollut kaverini luki tuttujen ja vähän vieraanpienkin tietoja, kun niihin oli kätevä pääsy. Tuskin oli ainoa.

Tuskin oli kauaa töissä...

Vierailija
155/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

asumistuen tarkistus homopareilla? kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli mieleen lehdissä ollut juttu sisaruksista, jotka kelan mielestä olivat naimisissa.

Oon miettiny, että jos samaa sukupuolta olevat henkilöä asuvat yhdessä vuokralla ja seurustelevat (eli ovat avoliitossa) niin tarkastaako kela tämän asian? Jos he vaikka molemmat haluavat oman asumistuen ja ilmoittavat, että asunto on kimppakämppä. Eikös näitä ongelmia ole ip-lehdissä puitu aina silleen, että samassa asunnossa asuu eri sukupuolta olevia ihmisiä ja heihin on kohdistettu sitten epäily mahdollisesta seurustelusta ja avoliitosta (jolloin toisen mahd. tulot vaikuttaa toisen saamaan asumistukeen). 

Eli siis, saako ns. homopari (kaksi naista tai kaksi miestä) asua yhteisessä vuokra-asunnossa (avoliitossa), jos vain ilmoittavat, että asunto on kimppakämppä.

Tuttu opiskelijapoika muutti kimppakämppään opiskelijakaverin kanssa. Eli siis kaksi poikaa. Vaikka olivat tehneet erilliset vuokrasopimukset, kela katsoi heidän avopariksi.

Aika monta paperia joutuivat lähettämään kelalle, jotta saivat todistettua olevansa heteroita. Tapahtui viime keväänä

Vierailija
156/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni oli korkeakouluopintojen aikaan pitkäaikaista sairastelua ja siksi opinnot viivästyivät, oli poissaoloja ja kursseja jäi suorittamatta, kävin lääkärissä jne. No Kelan kanssa oli sitten paperien vaihtoa loppuajasta aika aktiivisesti.

Ensin sain päätöksen, että tukiani jatketaan ja vieläpä korotettuna olosuhteiden vuoksi. Juhlin jo asiaa että jipii, saan suoritettua opinnot loppuun.

Kolme päivää perään tuli päätös, että kaikki tukeni katkaistaan heti, koska selvitykseni opintojen viivästymisestä eivät ole riittäviä. (Kaikki lääkärin todistukset oli toimitettu ja selvityksiä osittain suoritetuista kursseista ja mitä on suoritettu kokonaan jne). Voitte kuvitella milllainen romahdus siitä tuli. Tavallaan ymmärrän tukien katkaisun, koska olihan ne mun opinnot junnanneet. Toisaalta se oli niin pirun tylyä heti edellisen päätöksen perään.

Viimeinen päätös katkaisi kamelin selän ja opiskelu jäi siihen. Myöhemmin olen käynyt ammattitutkinnon. Kallista kyllä yhteiskunnalle minun kaltaiseni pudokkaat, ensin käydään vuositolkulla korkeakoulua ja lukio alla, lopputuloksena perusduunari.

Mitä tukea siis sait? Mietin vaan, että ei kai opintotuesta ainakaan mitään korotettua versiota ole olemassa joten mikä oli tämä korotettu tuki jota olit saamassa?

Suoraan sanottuna en enää edes muista miten tämä korotus oli muotoiltu. Olin vaan niin sairaan iloinen sen pari päivää, että opintotukeni jatkui ja saisin vielä parikymppiä enemmän.

Ei ole olemassa mitään korotettua opintotukea että jostain muusta on kyllä ollut kyse...

Niin, tässähän oli ideana haukkua Te-toimistoa ja Kelaa, ihan hyvin saa muistaa väärin mitä tahansa. Haukkuminen on pääasia.

Niin, aika erikoisia että sinulle tulee yllätyksenä se ettei jokainen muista esimerkiksi 15 vuoden takaa tarkkaan oliko saanut minkä nimistä tukea tai millä termillä sitä haki. Toiseksi, enhän edes varsinaisesti haukkunut Kelaa. Jos olisit vaivautunut kunnolla lukemaan niin mainitsin kyllä "Tavallaan ymmärrän tukien katkaisun, koska olihan ne mun opinnot junnanneet"

. Se vaan tuntui silloin niin pahalta kuinka kolmen päivän ilo vaihtui romahdukseen. Ensin positiivista päätös ja heti perään sen peruuttaminen. Missään en haukkunut Kelaa tai sanonu että tukien peruuttaminen olisi ollut teknisesti väärä päätös.

Sen sijaan ihan vain yleisenä kommenttina sanoin, että tällainen tulee kokonaisuudessaan yhteiskunnalle kalliiksi. Tyhjät opintovuodet ilman tulosta on oikeasti kallista kun niitä pudokkaita kertyy paljon. Sitä vaan ei koskaan kykene ymmärtämään pelkästään keppiä keppiä muille haluavat, kuinka joissakin tapauksissa yhteiskunnalle olisi parempaa tarjota väliinputoajille porkkanaa.

Juu, kannattaa kirjoittaa asioista viidentoista vuoden takaa, varsinkaan kun ei muista mitään. Kasvata porkkanasi vaikka parvekkeella. Näin vaan ihan yleisenä kommenttina sanon. Ja kalliiksihan tuensaajat tulevat yhteiskunnalle, olet oikeassa.

Vierailija
157/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elä sekota miua omiin sotkuihis!

T. Urpo

Uhriutukaa nyt elämänkoululaiset; oisitta pitänä huolta asioistanne.

Vierailija
158/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas joku yksityiskohdista jankkaaja, joka ei pysty elämään jos ei tiedä jokaista yksityiskohtaa. Kuten sanoin, en muista tarkkaan mitä siinä luki. Samasta puljusta kuitenkin silloin oli kaikki opintotuet, asumislisät ja ajoittaiset sairaslomat opintotuella. Kävin siellä toimistolla kaikkien lippujen ja lappujen kanssa asioita selvittämässä ja virkailijan kanssa lomakkeita täyttelin. Sitä mikä peruste korotukseen oli: en edelleenkään muista.

Kaikesta huolimatta olin opiskelija, sain opintotukea ja asumislisää, sain päätöksen ensin jossa oli kokonaissumma korotettuna edelliseen tukeen verrattuna ja heti perään uuden päätöksen, jossa kaikki tukeni peruutettiin. Tästä on jo aikaa niin, ikävä kyllä en muista joka termiä ja hakunimikettä kelan kanssa puljutessa. Koita selvitä.

Ei tuo ole mikään yksityiskohta jos ensin väität että tuki on myönnetty korotettuna tilanteestasi johtuen ja sen jälkeen sama tuki hylätty :D Kun sellaista opintotuen korotusta ei ole olemassa joten tuo koko juttu ei voi pitää paikkansa. Onko mahdollista, että näitä lippulappusia olisi täytetty mm. vammaistukeen, jos sinulla oli runsaasti rajoittava sairaus? Sitä meinaan voi saada korotettuna. Eli olisit saanut ensin päätöksen korotetusta vammaistuesta (jota siis saa muuhunkin kuin vammaisuuteen) ja parin päivän päästä hylätyn opintotukipäätöksen? Ihan spekuloin, enkä tarkoita ärsyttää. Tuo esittämäsi asia vaan ei voi päteä opintotuen kohdalla, joten ei se ole mikään "yksityiskohta".

Vierailija
159/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalaiskylän kelassa 2000-luvulla:

Tuttavaltani evättiin asumistuki, koska "hän on alaikäinen ja hänen pitäisi asua vielä kotona". En tiennyt että Kelan käsittelijä saa päättää missä ihminen asuu ja kaiken päälle päättää hänen ikänsä uusiksi. Tuttavani oli siis 19-vuotias. Valitus meni toki läpi kun oli eri virkailija käsittelemässä.

Sama Kelan työntekijä yritti udella minulta erään sukulaiseni asioista, kun kävin toimistossa omista syistäni. Kyseli tiedänkö asuuko tämä sukulainen poikakaverin kanssa yhdessä vai yksin ja onko hän tehnyt jotain keikkahommia. No ensinnäkin, mistä hitosta minä sen tiedän, sama sukunimi ei takaa sydänystävyyttä. Toiseksi epäilen liekö edes laillista kysellä tuollaista tai yrittää perustaa mahdollisia päätöksiä toisen käden tietoihin. Mitähän se tyyppi olisi tehnyt, jos olisin jotain kertonut? Tehnyt päätöksen "pikkiserkkusi epäili, että olet joskus tehnyt keikkahommia ja poikaystävä on öitä luonasi joten olette avopari?"

Kelassa päätökset tekevät etuuskäsittelijät, eivät asiakaspalvelussa työskentelevät palveluneuvojat..

Voi olla tänä päivänä näin. Mutta kyllä silloin melkein 20 vuotta sitten (2000-luvun alussa) alustavat päätökset tehtiin ihan siinä pienessä paikallisessa Kelan konttorissa. Samat kaksi naista otti vastaan ja teki päätöksensä. Todennäköisesti tänä päivänä kyseistä toimistoa ei enää edes ole, eiköhän kaikki ole keskitetty isoihin yksiköihin ja asiat hoidetaan netin kautta. Ei sitä enää koskaan mennä itse laput kourassa paikalliseen toimistoon. Silloin se oli vielä normi, netin kautta ei vielä hoidettu mitään.

Vierailija
160/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas joku yksityiskohdista jankkaaja, joka ei pysty elämään jos ei tiedä jokaista yksityiskohtaa. Kuten sanoin, en muista tarkkaan mitä siinä luki. Samasta puljusta kuitenkin silloin oli kaikki opintotuet, asumislisät ja ajoittaiset sairaslomat opintotuella. Kävin siellä toimistolla kaikkien lippujen ja lappujen kanssa asioita selvittämässä ja virkailijan kanssa lomakkeita täyttelin. Sitä mikä peruste korotukseen oli: en edelleenkään muista.

Kaikesta huolimatta olin opiskelija, sain opintotukea ja asumislisää, sain päätöksen ensin jossa oli kokonaissumma korotettuna edelliseen tukeen verrattuna ja heti perään uuden päätöksen, jossa kaikki tukeni peruutettiin. Tästä on jo aikaa niin, ikävä kyllä en muista joka termiä ja hakunimikettä kelan kanssa puljutessa. Koita selvitä.

Ei tuo ole mikään yksityiskohta jos ensin väität että tuki on myönnetty korotettuna tilanteestasi johtuen ja sen jälkeen sama tuki hylätty :D Kun sellaista opintotuen korotusta ei ole olemassa joten tuo koko juttu ei voi pitää paikkansa. Onko mahdollista, että näitä lippulappusia olisi täytetty mm. vammaistukeen, jos sinulla oli runsaasti rajoittava sairaus? Sitä meinaan voi saada korotettuna. Eli olisit saanut ensin päätöksen korotetusta vammaistuesta (jota siis saa muuhunkin kuin vammaisuuteen) ja parin päivän päästä hylätyn opintotukipäätöksen? Ihan spekuloin, enkä tarkoita ärsyttää. Tuo esittämäsi asia vaan ei voi päteä opintotuen kohdalla, joten ei se ole mikään "yksityiskohta".

Huokaus. Oletko ollut vuonna 2002 tekemässä etuuskäsittelyjä? Muistatko mitä kaikkea silloin on voinut hakea ja millä perusteilla tai nimikkeellä? Oikeasti taitaa olla aika köyhä elämä, jos nyt tuollainen saa sinut niin tolaltaan että pitää jo vammaiskortti ottaa käyttöön.