Jaetaan kaikista urpoimmat tai epäreiluimmat työkkärin/Kelan selvitykset ja päätökset tänne!
Tuli vaan mieleen erään byrokratiakoneiston kanssa asioidessani, että muillakin tosiaan on ikäviä kokemuksia.
Pahin, mistä olen itse kuullut, oli muistaakseni yhdestä lehtijutusta. Sen mukaan molempien alaraajojen amputoinnin läpikäyneen henkilön piti 10 vuoden päästä todistaa Kelalle, että jalat eivät ole kasvaneet takaisin...
Kommentit (421)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin työtön jo ennen äitiyslomaa ja sain työttömyystukea. Nyt olen "lomalta" palannut työttömäksi ja sain 5kk karenssin työttömyysturvaan. Olisi pitänyt pitää työnhaku voimassa äitiyslomallakin, niin olisin välttynyt karenssilta. En tiennyt enkä oikein ymmärrä miksi äitiyslomallakin pitäisi olla työttömänä työnhakijana kun ei varmastikaan aio töitä vastaanottaa tai kursseilla käydä. Ja kai ne kieltäytymisestäkin jotenkin takautuvasti sakottaisivat sitten kun työttömyystuki taas olisi ajankohtainen.
Ei mustakaan. En usko että vanhempainvapaalla tarvitsee pitää työnhakua voimassa. Tuossa on joku virhe.
Eiköhän tossa ole kyse kelan laittamasta odotusajasta (lakisääteinen jos jotku kriteerit ei täyty) eikä mistään työkkärin karenssista. Alkup. kirjoittaja vois lukea päätöksensä uusiks
Ei niin hajamielinen kirjoitti:
Minulle sattui aikanaan outo päätös.
Olin vanhempainvapaalla työttömyyden jatkona ja perheenä päätimme sitten muuttaa jotta mies pääsisi kotiin useammin kuin kerran viikossa.
Kolmen kuukauden kuluttua kun hain kodinhoidontukea niin se evättiin ja samalla tulikin sitten takaisinperintä lappu koskien kolmen kuukauden vanhampainvapaa rahoja sekä lapsilisää... Syynä oli että lapsi ei asu samassa taloudessa kanssani.
Olin kyllä aika halolla päähän lyöty kun lapsi istui kumminkin ihan tyytyväisenä syöttötuolissa nenäni edessä.
Jotenkin kela oli onnistunut jättämään muuttoilmoituksesta lapsen pois vaikka tein erikseen heillekin ilmoituksen...
Melkein kaksi kuukautta jouduin tappelemaan että he muutivat lapsen tiedoista osoitteen. Jouduin jopa käydä vanhassa osoittessamme koputelemassa ovea että sain todistuksen heiltä että lapseni ei asu heidän kanssaan, olin sentään vielä merkitty lapsen huoltajaksi vaikka kela oli töpannyt.En ole ollut ainoa kuulemani mukaan joka kadotti lapsen tuossa kela uudistuksessa.
Hetkinen. Teit kai siis itse muuttoilmoituksen maistraattiin lapselle? Kelahan ei mitään muuttoilmoituksia tee. Kelaan tulee osoitetiedot sitten maistraatista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle sanottiin ettei toimeentulotuella saa opiskella. Opintotukikuukaudet loppu ja opinnot kesken. No löysin sitten töitä enkä ehtinyt enää opiskella... Vakituista paikkaa vaan ei saa millään ilman maisterin papereita :(
Mitä tästä voi oppia: sanokaa niille nuorillenne, ettei ota mitään opiskelupaikkaa vastaan ellei ole 100% varma että haluaa valmistua juuri kyseisestä koulutuksesta. Itse tuhlasin opintotukikuukausia opiskelemalla ensin väärää alaa. Mielummin vaikka 10 välivuotta.
Olet saanut väärää tietoa tai ymmärtänyt väärin. Moni tukikuukaudet loppuun käyttänyt on opiskellut toimeentulotuella, samoin kuin sellaiset, joilla ei ole opinnot edenneet riittävästi opintukeen. Toimeentulotuella opiskelu on kielletty siinä vaiheessa, kun olisi oikeutettu opintotukeen.
Höpön löpön. Hetken (muutaman kuukauden?) voi saada toimeentulotukea mutta ei tosiaan ole mikään automaatti että saisi opiskella toimeentulotuella. Päinvastoin. Ihmisillä vaan on jostakin syystä käsitys että toimeentulotuki olisi opiskelun tukimuoto.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli korkeakouluopintojen aikaan pitkäaikaista sairastelua ja siksi opinnot viivästyivät, oli poissaoloja ja kursseja jäi suorittamatta, kävin lääkärissä jne. No Kelan kanssa oli sitten paperien vaihtoa loppuajasta aika aktiivisesti.
Viimeiset kaksi päätöstä tuli 3 päivän välein:
Ensin sain päätöksen, että tukiani jatketaan ja vieläpä korotettuna olosuhteiden vuoksi. Juhlin jo asiaa että jipii, saan suoritettua opinnot loppuun.Kolme päivää perään tuli päätös, että kaikki tukeni katkaistaan heti, koska selvitykseni opintojen viivästymisestä eivät ole riittäviä. (Kaikki lääkärin todistukset oli toimitettu ja selvityksiä osittain suoritetuista kursseista ja mitä on suoritettu kokonaan jne). Voitte kuvitella milllainen romahdus siitä tuli. Tavallaan ymmärrän tukien katkaisun, koska olihan ne mun opinnot junnanneet. Toisaalta se oli niin pirun tylyä heti edellisen päätöksen perään.
Viimeinen päätös katkaisi kamelin selän ja opiskelu jäi siihen. Myöhemmin olen käynyt ammattitutkinnon. Kallista kyllä yhteiskunnalle minun kaltaiseni pudokkaat, ensin käydään vuositolkulla korkeakoulua ja lukio alla, lopputuloksena perusduunari.
Mitä tukea siis sait? Mietin vaan, että ei kai opintotuesta ainakaan mitään korotettua versiota ole olemassa joten mikä oli tämä korotettu tuki jota olit saamassa?
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole kuin vähän pääomatuloja mutta Kela laittoi minulle tuloksi työmarkkinatuen.
En saa työmarkkinatukea. En ole työtön työnhakija joten en ole oikeutettu työmarkkinatukeen.
En hakenut itselleni mitään tukia vaan tytär haki opintotukea.
Nähtävästi Kele saa valehdella tulot ja keksiä olemattomia tuloja. Vain hakijoiden pitää olla rehellisiä.
Niillä taitaa olla käytössä joku laskennallinen vähimmäistulo joka tuo on saattanut olla. ELi laitetaan joku minitulo vaikkei sellaista oliskaan. Sitä en tiedä mitä se tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Olin vanhempainvapaalla työttömyyden jatkona ja perheenä päätimme sitten muuttaa jotta mies pääsisi kotiin useammin kuin kerran viikossa.
Kolmen kuukauden kuluttua kun hain kodinhoidontukea niin se evättiin ja samalla tulikin sitten takaisinperintä lappu koskien kolmen kuukauden vanhampainvapaa rahoja sekä lapsilisää... Syynä oli että lapsi ei asu samassa taloudessa kanssani.
Olin kyllä aika halolla päähän lyöty kun lapsi istui kumminkin ihan tyytyväisenä syöttötuolissa nenäni edessä.
Jotenkin kela oli onnistunut jättämään muuttoilmoituksesta lapsen pois vaikka tein erikseen heillekin ilmoituksen...
Melkein kaksi kuukautta jouduin tappelemaan että he muutivat lapsen tiedoista osoitteen. Jouduin jopa käydä vanhassa osoittessamme koputelemassa ovea että sain todistuksen heiltä että lapseni ei asu heidän kanssaan, olin sentään vielä merkitty lapsen huoltajaksi vaikka kela oli töpannyt.En ole ollut ainoa kuulemani mukaan joka kadotti lapsen tuossa kela uudistuksessa.
Hetkinen. Teit kai siis itse muuttoilmoituksen maistraattiin lapselle? Kelahan ei mitään muuttoilmoituksia tee. Kelaan tulee osoitetiedot sitten maistraatista...
Edellinen on jo vastannut ihan pari viestiä sitten tehneensä muuttoilmoituksen maistraattiin.
Ei se maistraattikaan aina ihan oikein osaa tietoja laittaa. Itse aikoinaan tein muuttoilmoituksen sekä itseni että avopuolisoni puolesta. Jostain syystä maistraatti ole saanut kirjattua vain minun muuttotietoni. Ihan heti (pariin kuukauteen) en edes tajunnut asiaa, kun ei meille edes postia tule kamalasti eikä meille maksettu mitään tukia. Siinä vaihtaa tajusimme kun rupesin ottamaan selvää äitiyslomasta ja isyyslomasta. Oltiin sitten paperilla "erottu". Onneks asia selvisi ihan yhdellä yhteydenotolla maistraatin suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs herättää myötähäpeää tälläinen ketju. Kuulkas kelan ja työkkärin väki noudattaa lain pykälää ja sillä sipuli. Tietenkin jokaiselta "asiakkaalta" löytyy 100 ja 1 tekosyytä miksi juuri hänen kohdallaan pitäisi jättää lakia noudattamatta.
Työpaikka on työpaikka päiväkodissakin, oli kyseessä äiti-ihminen tai ei. Tuskinpa on kovin menestyksekkäät korkeakouluopinnot tuolla yhdellä kirjoittajalla joka kummastelee kuin sai karenssia töistä kieltäydyttyä vaikka oli sillä päivämäärällä työtön. Moni kirjoittelee omat tietonsa lomakkeisiin miten sattuu ja siitä seuraa näitä ongelmia.
Peiliin katsomisen ja itsetutkiskelun paikka monilla täyän ketjuun kirjoittaneilla!
Kai sen terve järkikin sanoo, ettei työtön voi ottaa vastaan täysipäiväistä työpaikkaa, jos aloittaa seuraavana opiskelun. Haloo.
Kertomatta jäi, miten voi kärsiä 3 kk kateissa jos opiskelee kun silloinhan ei ole työtön. Käytännössä hän sai ehkä yhden päivän karenssin, mutta kuulostaahan se kolme kuukautta paremmalta tähän ketjuun.
Jospa henkilö ei syystä tai toisesta kuulu enää opintotuen piiriin. Esim. tukikuukaudet täynnä.
No ei sitä työttömyysetuuttakaan kyllä saa ellei opiskele työkkärin kanssa sovitusti. Eli päätoimisena opiskelijana ei saisi työttömyysrahaa, on karenssia tai ei...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli korkeakouluopintojen aikaan pitkäaikaista sairastelua ja siksi opinnot viivästyivät, oli poissaoloja ja kursseja jäi suorittamatta, kävin lääkärissä jne. No Kelan kanssa oli sitten paperien vaihtoa loppuajasta aika aktiivisesti.
Ensin sain päätöksen, että tukiani jatketaan ja vieläpä korotettuna olosuhteiden vuoksi. Juhlin jo asiaa että jipii, saan suoritettua opinnot loppuun.Kolme päivää perään tuli päätös, että kaikki tukeni katkaistaan heti, koska selvitykseni opintojen viivästymisestä eivät ole riittäviä. (Kaikki lääkärin todistukset oli toimitettu ja selvityksiä osittain suoritetuista kursseista ja mitä on suoritettu kokonaan jne). Voitte kuvitella milllainen romahdus siitä tuli. Tavallaan ymmärrän tukien katkaisun, koska olihan ne mun opinnot junnanneet. Toisaalta se oli niin pirun tylyä heti edellisen päätöksen perään.
Viimeinen päätös katkaisi kamelin selän ja opiskelu jäi siihen. Myöhemmin olen käynyt ammattitutkinnon. Kallista kyllä yhteiskunnalle minun kaltaiseni pudokkaat, ensin käydään vuositolkulla korkeakoulua ja lukio alla, lopputuloksena perusduunari.
Mitä tukea siis sait? Mietin vaan, että ei kai opintotuesta ainakaan mitään korotettua versiota ole olemassa joten mikä oli tämä korotettu tuki jota olit saamassa?
Suoraan sanottuna en enää edes muista miten tämä korotus oli muotoiltu. Olin vaan niin sairaan iloinen sen pari päivää, että opintotukeni jatkui ja saisin vielä parikymppiä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suoraan sanottuna en enää edes muista miten tämä korotus oli muotoiltu. Olin vaan niin sairaan iloinen sen pari päivää, että opintotukeni jatkui ja saisin vielä parikymppiä enemmän.
Ei ole olemassa mitään korotettua opintotukea että jostain muusta on kyllä ollut kyse...
Vierailija kirjoitti:
Eikö karenssi jatku, kun seuraavan kerran jää työttömäksi? Plus korvausta ei makseta mahdollisesti työttömyyskorvauksella tuettaviin opintohin.
Molemmat väärin. Määräaikainen karenssi ei "siirry", se on just sille ajalle mitä siinä päätöksessä lukee. Ja työttömyyskorvauksella tuettavien opintojen aikana maksetaan päivärahaa, vaikka olisi mikä hyvänsä karenssi sitä ennen asetettu.
Vierailija kirjoitti:
Kela ei tee kenenkään muuttoilmoituksia. Omat tietonsa kannattaa tarkistaa, jos on väärin ilmoittanut, niin se on helppo korjata.
Maistraattiin muuttoilmoituksen teinkin. Kelalle ilmoitin silloin myös siitä että osoite vaihtuu kesken kuukauden kuten minulle oli neuvottu tekemään.
Maistratille meni oikeat tiedot ja ne tarkistin kun koko soppa tuli tietooni. Kela oli vain kirjannut ne väärin eikä meinannut oikeasta tietoja ilman paperi rumbaa.
Kela ottaa Väestörekisteriotteen, jossa näkyy tiedot. Hmm, kirjannut väärin, osoite tulee suoraan. No ihan miten vaan. Tuskin vaati suurempia selvittelyjä.
Vierailija kirjoitti:
Maalaiskylän kelassa 2000-luvulla:
Tuttavaltani evättiin asumistuki, koska "hän on alaikäinen ja hänen pitäisi asua vielä kotona". En tiennyt että Kelan käsittelijä saa päättää missä ihminen asuu ja kaiken päälle päättää hänen ikänsä uusiksi. Tuttavani oli siis 19-vuotias. Valitus meni toki läpi kun oli eri virkailija käsittelemässä.
Sama Kelan työntekijä yritti udella minulta erään sukulaiseni asioista, kun kävin toimistossa omista syistäni. Kyseli tiedänkö asuuko tämä sukulainen poikakaverin kanssa yhdessä vai yksin ja onko hän tehnyt jotain keikkahommia. No ensinnäkin, mistä hitosta minä sen tiedän, sama sukunimi ei takaa sydänystävyyttä. Toiseksi epäilen liekö edes laillista kysellä tuollaista tai yrittää perustaa mahdollisia päätöksiä toisen käden tietoihin. Mitähän se tyyppi olisi tehnyt, jos olisin jotain kertonut? Tehnyt päätöksen "pikkiserkkusi epäili, että olet joskus tehnyt keikkahommia ja poikaystävä on öitä luonasi joten olette avopari?"
Kelassa päätökset tekevät etuuskäsittelijät, eivät asiakaspalvelussa työskentelevät palveluneuvojat..
Tämä menee aiheen ohi, mutta Kelassa työssä ollut kaverini luki tuttujen ja vähän vieraanpienkin tietoja, kun niihin oli kätevä pääsy. Tuskin oli ainoa.
Sain aikoinaan postissa lapun, jossa yllättäen ilmoitettiin työmarkkinatukeni mennen katkolle, koska en ollut ilmoittanut puolisoni tulotietoja määräaikaan mennessä. En ollut ilmoittanut niitä siksi, että niitä ei ollut missään vaiheessa aikaisemminkaan kysytty, koska lakimuutoksen myötä puolison tulot eivät olleet enää pitkään aikaan vaikuttaneet tuen määrään. "Pykäliä" ei kuitenkaan syystä tai toisesta ollut muutettu ilmoitusvelvollisuuden osalta, ja tämän Kelan/työkkärin (en muista kumpi) virkailija auliisti myönsikin katkennutta tuenmaksua puhelimessa ihmetellessäni. Virkailija kuulosti melkein puhelinmyyjältä kiirehtiessään sanomaan: "Mutta ei hätää! Saat rahat kyllä takautuvasti!" Ilmeisesti oli tullut tulikivenkatkuisia puheluita aiheen tiimoilta jo aiemminkin.
Toinen: silloisen (nykyisestä en tiedä) lain mukaan yrittäjyyden lopettamisen jälkeen ei ole oikeutettu työttömyyskorvaukseen ensimmäisen 4 kk:n ajalta. Sen jälkeen aiempi yrittäjyys ei vaikuta millään tavalla työttömyyskorvauksen saamisen ehtoihin. Ilmoittauduin työttömäksi 10 kk yritystoiminnan lopettamisen jälkeen (siinä välissä olin kotona hoitamassa lasta). Yllätyksekseni minulle lyötiin käteen humoristisen paksu paperinippu, jossa seikkaperäisesti udeltiin yritystoiminnan lopettamisen syitä, henkilökohtaisista asioista lähtien. Koska lain mukaan nämä tiedot eivät mitenkään liity työttömyyskorvauksen saamiseen eivätkä voi edes teoriassa siihen vaikuttaa enää 4 kk:n jälkeen, kieltäydyin aluksi antamasta tietoja. Työkkäri uhkasi oitis karenssilla. Kas kas, sen jälkeen oli vaan suostuttava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa mitään korotettua opintotukea että jostain muusta on kyllä ollut kyse...
Niin, tässähän oli ideana haukkua Te-toimistoa ja Kelaa, ihan hyvin saa muistaa väärin mitä tahansa. Haukkuminen on pääasia.
Vierailija kirjoitti:
Sain aikoinaan postissa lapun, jossa yllättäen ilmoitettiin työmarkkinatukeni mennen katkolle, koska en ollut ilmoittanut puolisoni tulotietoja määräaikaan mennessä. En ollut ilmoittanut niitä siksi, että niitä ei ollut missään vaiheessa aikaisemminkaan kysytty, koska lakimuutoksen myötä puolison tulot eivät olleet enää pitkään aikaan vaikuttaneet tuen määrään. "Pykäliä" ei kuitenkaan syystä tai toisesta ollut muutettu ilmoitusvelvollisuuden osalta, ja tämän Kelan/työkkärin (en muista kumpi) virkailija auliisti myönsikin katkennutta tuenmaksua puhelimessa ihmetellessäni. Virkailija kuulosti melkein puhelinmyyjältä kiirehtiessään sanomaan: "Mutta ei hätää! Saat rahat kyllä takautuvasti!" Ilmeisesti oli tullut tulikivenkatkuisia puheluita aiheen tiimoilta jo aiemminkin.
Toinen: silloisen (nykyisestä en tiedä) lain mukaan yrittäjyyden lopettamisen jälkeen ei ole oikeutettu työttömyyskorvaukseen ensimmäisen 4 kk:n ajalta. Sen jälkeen aiempi yrittäjyys ei vaikuta millään tavalla työttömyyskorvauksen saamisen ehtoihin. Ilmoittauduin työttömäksi 10 kk yritystoiminnan lopettamisen jälkeen (siinä välissä olin kotona hoitamassa lasta). Yllätyksekseni minulle lyötiin käteen humoristisen paksu paperinippu, jossa seikkaperäisesti udeltiin yritystoiminnan lopettamisen syitä, henkilökohtaisista asioista lähtien. Koska lain mukaan nämä tiedot eivät mitenkään liity työttömyyskorvauksen saamiseen eivätkä voi edes teoriassa siihen vaikuttaa enää 4 kk:n jälkeen, kieltäydyin aluksi antamasta tietoja. Työkkäri uhkasi oitis karenssilla. Kas kas, sen jälkeen oli vaan suostuttava.
Kas kas, se nyt vaan on niin, että asiat on selvitettävä. Mitä nopeammin selvität, sitä nopeammin tuet maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas joku yksityiskohdista jankkaaja, joka ei pysty elämään jos ei tiedä jokaista yksityiskohtaa. Kuten sanoin, en muista tarkkaan mitä siinä luki. Samasta puljusta kuitenkin silloin oli kaikki opintotuet, asumislisät ja ajoittaiset sairaslomat opintotuella. Kävin siellä toimistolla kaikkien lippujen ja lappujen kanssa asioita selvittämässä ja virkailijan kanssa lomakkeita täyttelin. Sitä mikä peruste korotukseen oli: en edelleenkään muista.
Kaikesta huolimatta olin opiskelija, sain opintotukea ja asumislisää, sain päätöksen ensin jossa oli kokonaissumma korotettuna edelliseen tukeen verrattuna ja heti perään uuden päätöksen, jossa kaikki tukeni peruutettiin. Tästä on jo aikaa niin, ikävä kyllä en muista joka termiä ja hakunimikettä kelan kanssa puljutessa. Koita selvitä.
Vierailija kirjoitti:
Melkein kaksi kuukautta jouduin tappelemaan että he muutivat lapsen tiedoista osoitteen. Jouduin jopa käydä vanhassa osoittessamme koputelemassa ovea että sain todistuksen heiltä että lapseni ei asu heidän kanssaan, olin sentään vielä merkitty lapsen huoltajaksi vaikka kela oli töpannyt.En ole ollut ainoa kuulemani mukaan joka kadotti lapsen tuossa kela uudistuksessa.[/quote
Kela ei tee kenenkään muuttoilmoituksia. Omat tietonsa kannattaa tarkistaa, jos on väärin ilmoittanut, niin se on helppo korjata.
Pitää tosiaan olla maistraattiin yhteydessä, mikäli muuttoilmoituksen tiedoissa on ongelmia. Kelaan tulee automaattisesti tieto muuttaneista väestötietojärjestelmästä. Kelaan EI voi tehdä erillistä muuttoilmoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin työtön jo ennen äitiyslomaa ja sain työttömyystukea. Nyt olen "lomalta" palannut työttömäksi ja sain 5kk karenssin työttömyysturvaan. Olisi pitänyt pitää työnhaku voimassa äitiyslomallakin, niin olisin välttynyt karenssilta. En tiennyt enkä oikein ymmärrä miksi äitiyslomallakin pitäisi olla työttömänä työnhakijana kun ei varmastikaan aio töitä vastaanottaa tai kursseilla käydä. Ja kai ne kieltäytymisestäkin jotenkin takautuvasti sakottaisivat sitten kun työttömyystuki taas olisi ajankohtainen.
Ei mustakaan. En usko että vanhempainvapaalla tarvitsee pitää työnhakua voimassa. Tuossa on joku virhe.
Äh, mitään viiden kuukauden karenssia ei ole ollut koskaan olemassakaan. Ja ei todellakaan äitiyslomalla tarvvtse olla työnhakijana.