Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jaetaan kaikista urpoimmat tai epäreiluimmat työkkärin/Kelan selvitykset ja päätökset tänne!

Vierailija
28.08.2018 |

Tuli vaan mieleen erään byrokratiakoneiston kanssa asioidessani, että muillakin tosiaan on ikäviä kokemuksia.

Pahin, mistä olen itse kuullut, oli muistaakseni yhdestä lehtijutusta. Sen mukaan molempien alaraajojen amputoinnin läpikäyneen henkilön piti 10 vuoden päästä todistaa Kelalle, että jalat eivät ole kasvaneet takaisin...

Kommentit (421)

Vierailija
201/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain puolen vuoden ajan summa x toimeentulotukea, sekä asumistukea. Asumistuen vuositarkistuksen jälkeen, asumistukeni laski 10€, toimeentulotukeni tippui puoleen, vaikka tuloni pysyivät samana, asumiskuluni nousivat 30 €.

No johan kuulostaa erikoiselta. Kai se päätöksessä oli kerrottu miksi tippui? Perusosa alennettu?

Vierailija
202/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ole pelkästään työkkärin eikä Kelan juttu mutta liittyy kumpaankin.

Tämä tapahtui v. 2016. Olin ollut pidempään työttömänä ja elin pelkän toimeentulotuen varassa, koska Kela oli eräästä syystä evännyt minulta sekä työmarkkknatuen että peruspäivärahan. Toimeentulotuki oli silloin vielä kuntien vastuulla.

Otin työkkäriin yhteyttä, ja sain varmuuden sille, että olen oikeutettu täyteen palkkatukeen, jos löydän työn. Löysin kokoaikaisen ja normaalipalkkaisen työpaikan Helsingin kaupungilta ja se oli jopa ihan oman ammattini alalta, ja sain puolen vuoden homman, te-toimisto hyväksyi sen heti.

Kävikin ilmi, että Helsingin kaupunki ei palkkaa palkkatuella heitä, jotka eivät ole Kelan asiakkaita eli eivät saa työmarkkinatukea tms.

joten kaupunginkanslia torppasi työn saantini.

Syytä eivät meinanneet kertoa millään, mutta sain vastauksen monen kyselyn jälkeen, ja kyse oli siitä, että kunta joutuu maksamaan valtiolle ns. sakkoa, jos työttömyys pitkittyy ja Kela joutuu maksamaan tukea pitkään, joten Helsingin kaupunki palkkaa palkkatuella vain Kelan asiakkaita välttääkseen tuon sakkomaksun. Kaikkein heikoimmassa asemassa olevia eli pelkällä toimeentulotuella eläviä siis syrjittiin taloudellisten syiden vuoksi.

Otin yhteyttä myös erääseen kaupunginvaltuutettuun ja hän kertoi sen valtuuston päätöksen numeron, jossa tuo asia oli päätetty. Ko. valtuutettu kertoi, että tällaisesta tilanteesta oltiin vähän puhuttu valtuustossa mutta se jätettiin sitten silleensä. Niinpä tietysti.

Itse olin niin röyhkeä, että uhkailin kaupunginkansliaa sillä, että aion tehdä asiasta julkisen: Hgin kaupunki toimii arvojensa vastaisesti julistaen suureen ääneen olevansa syrjintävapaa vyöhyke, ja noudattaa yhdenvertaisuusperiaattetta henkilöstön työhönotossa, ja sanoin vielä, että läheinen ystäväni on toimittaja (mikä on totta).

Kas kummaa, kaupunginkanslian mieli sitten muuttuikin ja minut palkattiin.

Anteeksi tämä pitkä viesti, mutta tuo on sellainen juttu, minkä suon mielelläni saavan julkisuutta, koska se kertoo siitä, miten työttömiä kohdellaan pelkkinä pelinappuloina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin työtön jo ennen äitiyslomaa ja sain työttömyystukea. Nyt olen "lomalta" palannut työttömäksi ja sain 5kk karenssin työttömyysturvaan. Olisi pitänyt pitää työnhaku voimassa äitiyslomallakin, niin olisin välttynyt karenssilta. En tiennyt enkä oikein ymmärrä miksi äitiyslomallakin pitäisi olla työttömänä työnhakijana kun ei varmastikaan aio töitä vastaanottaa tai kursseilla käydä. Ja kai ne kieltäytymisestäkin jotenkin takautuvasti sakottaisivat sitten kun työttömyystuki taas olisi ajankohtainen.

Kaverilla kävi ihan päinvastoin. IRTISANOUTUI työstään ennen äitiyslomaa (mikä oli mielestäni täysin järjetöntä ottaen huomioon, että ois saanut paremmat rahat, kun ei olisi irtisanoutut esim. äitiysloma-ajanpalkka ja ekalta puolelta vuodelta kertyvät lomarahat yms.) ja kun sitten vanhempainvapaa päättyi ja hakeutui työnhakijaksi, ei saanut lainkaan karenssia! Eivät ilmeisesti olleet jotenkin huomanneet irtisanoutumista, mutta kyllä tuossa olisi kuulunut tulla ensin selvityspyyntö irtisanoutumisesta ja tän jälkeen perus kolmen kuukauden karenssi. Häntä varoittelinkin, että todennäköisesti tulee (olen ollut työttömyysturvayksikössä harjoittelussa), mutta tuuri kävi hänellä. Joskus näinkin.

Ei sillä ole merkitystä enää äitiysloman jälkeen, se karenssi ei jatku äitiysloman yli.

Mutta eihän äitiyslomalla voi olla karenssissa, kun ei sillon saa mitään työmarkkinatukea/työttömyyspäivärahaa/ansiosidonnaista tms. eikä ole työmarkkinoiden käytettävissä? Eli mistä silloin on karenssissa? Eikö sen karenssin pitäisi tulla sitten, kun 1. ilmoittaudut työttömäksi 2. olet irtisanoutunut vakityöstä ja 3. yrität hakea etuuksia? Korjatkaa, jos olen väärässä.

Olet väärässä! Karenssi alkaa juosta työsuhteen päättymisestä.

Ja minulla on omakohtainen kokemus asiasta. Jos ette usko, konsultoikaa vaikka työoikeuteen/sosiaaliturvaan perehtynyttä juristia.

Uskon toki. Itse en ollut vaan tiennyt tuosta, että on olemassa moinen porsaanreikä työkkärin karenssikäytännössä, että pakoon pääsee jos jää äitiyslomalle. Onkohan muita tapoja pakoilla karenssia?

Ei se ole mikään porsaanreikä. Silloin on karenssi kyllä päällä ja kestää sen 3kk. Sama jos saat karenssia mutta teet vaikka serkullesi samalla kattoremonttia pimeänä, karenssi kyllä kuluu koko ajan mutta saat muualta rahaa.

Vierailija
204/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te-toimisto oli aikoinaan lähettänyt lausuntonsa kassan sijasta Kelaan ilmeisesti vanhan olettamuksen pohjalta ja kumpikaan taho ei suostunut ottamaan asiaa itse hoitoonsa vaan minun piti käytännössä arvata/tietää, että mikä kämmi oli käynyt. Rn muista montako vietsiä piti lähettää, olo oli kuin jostain tietovisasta. "Viiden pisteen vihje, meillä ei ole mitään lausuntoa"

Vierailija
205/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain puolen vuoden ajan summa x toimeentulotukea, sekä asumistukea. Asumistuen vuositarkistuksen jälkeen, asumistukeni laski 10€, toimeentulotukeni tippui puoleen, vaikka tuloni pysyivät samana, asumiskuluni nousivat 30 €.

No mitä siinä päätöksessä sanottiin?

Vierailija
206/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin työtön jo ennen äitiyslomaa ja sain työttömyystukea. Nyt olen "lomalta" palannut työttömäksi ja sain 5kk karenssin työttömyysturvaan. Olisi pitänyt pitää työnhaku voimassa äitiyslomallakin, niin olisin välttynyt karenssilta. En tiennyt enkä oikein ymmärrä miksi äitiyslomallakin pitäisi olla työttömänä työnhakijana kun ei varmastikaan aio töitä vastaanottaa tai kursseilla käydä. Ja kai ne kieltäytymisestäkin jotenkin takautuvasti sakottaisivat sitten kun työttömyystuki taas olisi ajankohtainen.

Kaverilla kävi ihan päinvastoin. IRTISANOUTUI työstään ennen äitiyslomaa (mikä oli mielestäni täysin järjetöntä ottaen huomioon, että ois saanut paremmat rahat, kun ei olisi irtisanoutut esim. äitiysloma-ajanpalkka ja ekalta puolelta vuodelta kertyvät lomarahat yms.) ja kun sitten vanhempainvapaa päättyi ja hakeutui työnhakijaksi, ei saanut lainkaan karenssia! Eivät ilmeisesti olleet jotenkin huomanneet irtisanoutumista, mutta kyllä tuossa olisi kuulunut tulla ensin selvityspyyntö irtisanoutumisesta ja tän jälkeen perus kolmen kuukauden karenssi. Häntä varoittelinkin, että todennäköisesti tulee (olen ollut työttömyysturvayksikössä harjoittelussa), mutta tuuri kävi hänellä. Joskus näinkin.

Ei sillä ole merkitystä enää äitiysloman jälkeen, se karenssi ei jatku äitiysloman yli.

Mutta eihän äitiyslomalla voi olla karenssissa, kun ei sillon saa mitään työmarkkinatukea/työttömyyspäivärahaa/ansiosidonnaista tms. eikä ole työmarkkinoiden käytettävissä? Eli mistä silloin on karenssissa? Eikö sen karenssin pitäisi tulla sitten, kun 1. ilmoittaudut työttömäksi 2. olet irtisanoutunut vakityöstä ja 3. yrität hakea etuuksia? Korjatkaa, jos olen väärässä.

Ja minulla on omakohtainen kokemus asiasta. Jos ette usko, konsultoikaa vaikka työoikeuteen/sosiaaliturvaan perehtynyttä juristia.

Uskon toki. Itse en ollut vaan tiennyt tuosta, että on olemassa moinen porsaanreikä työkkärin karenssikäytännössä, että pakoon pääsee jos jää äitiyslomalle. Onkohan muita tapoja pakoilla karenssia?

Ei se ole mikään porsaanreikä. Silloin on karenssi kyllä päällä ja kestää sen 3kk. Sama jos saat karenssia mutta teet vaikka serkullesi samalla kattoremonttia pimeänä, karenssi kyllä kuluu koko ajan mutta saat muualta rahaa.

Kyllä se 3 kk karenssi tosiaan määrätään työsuhteen päättymisestä (takautuvasti, kun ilmoittautuu työnhakijaksil, mutta käytännössä sillä ei ole merkitystä kun on oikeutettu vanhempainetuuteen (vanhempainpäiväraha/kotihoidon tuki) . Vanhempainetuuksiin kun työttömyysturvan karenssi eivät luotu. Ja tuo on ihan laillista, toisin kuin pimeän työn tekeminen :)

Vierailija
207/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se 3 kk karenssi tosiaan määrätään työsuhteen päättymisestä (takautuvasti, kun ilmoittautuu työnhakijaksil, mutta käytännössä sillä ei ole merkitystä kun on oikeutettu vanhempainetuuteen (vanhempainpäiväraha/kotihoidon tuki) . Vanhempainetuuksiin kun työttömyysturvan karenssi eivät luotu. Ja tuo on ihan laillista, toisin kuin pimeän työn tekeminen :)

No soita poliisit.

Vierailija
208/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuo Hgin kaupungin kanssa hankaluuksiin joutunut ylempää.

Sen verran lisään, että syy, miksi Kela epäsi minulta sekä työmarkkinatuen että peruspäivärahan eli en täyttänyt työssäoloehtoa, ja Kela läväytti ns. ikuisen karenssin (joka purkautui vasta, kun sain tuon palkkatukipaikan) oli se, että jouduin kieltäytymään yhdestä työkkärin kurssista, koska olin isäni omaishoitajana hänen viimeisen elinkuukautensa ajan. Kyseisen kurssin olisin voinut kyllä käydä isäni kuoleman jälkeen, kurssia järjestettiin monta peräkkäin, mutta se ei te-toimistolle käynyt.

Vierailija
209/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen verran lisään, että syy, miksi Kela epäsi minulta sekä työmarkkinatuen että peruspäivärahan eli en täyttänyt työssäoloehtoa, ja Kela läväytti ns. ikuisen karenssin (joka purkautui vasta, kun sain tuon palkkatukipaikan) oli se, että jouduin kieltäytymään yhdestä työkkärin kurssista, koska olin isäni omaishoitajana hänen viimeisen elinkuukautensa ajan. Kyseisen kurssin olisin voinut kyllä käydä isäni kuoleman jälkeen, kurssia järjestettiin monta peräkkäin, mutta se ei te-toimistolle käynyt.

Paitsi että kela ei läväytä karensseja vaan työkkäri.

Vierailija
210/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastan harvinaista reumaattista sidekudossairautta. Minulla ei ollut ammattia ennestään ja sopivan alan löytyminen oli vaikeaa lukuisten fyysisten rajoitusten takia. Kela sitten myönsi minulle ammatillisena kuntoutuksena aikuislukio-opinnot,joiden jälkeen olisin voinut hakeutua korkeakouluun ta yliopistoon opiskelemaan minua kiinnostavaa ja vähemmän fyysistä alaa.

Ehdin opiskella aikuislukiossa kaksi vuotta, kunnes jouduin jäämään sairautenin oireiden ja voimakkaiden lääkityksestä johtuvien sivuoireiden takia sairaslomalle. Olin vuoden sairaslomalla, jonka jälkeen palasin kouluun ja ilmoitin Kelalle että yritän nyt jatkaa opintojani. No Kelapa ilmoittaakin minulle, että tuo päätös myöntää minulle aikuslukio-opinnot onkin ollut laiton ja että Kela ei enää tue opintojani.

Lukio-opintoja kun ei olisi saanut myöntää kun vain siinä tapauksessa, että minulla olisi ollit jo ammatti ja olisin lukion avulla uudelleen kouluttautunut toiseen ammattiin. Yrittivät vielä periä minulta takaisin noita kahden vuoden opisleluajalta maksettuja tukia takaisin, vaikka itse olivat tehneet virheen.

Vierailija
211/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No johan kuulostaa erikoiselta. Kai se päätöksessä oli kerrottu miksi tippui? Perusosa alennettu?

Ei päätöksessä kerrottu mitään syytä. Tein valituksen, saa nähdä, miten käy. Olen muuten saanut aiemminkin väärin lasketun asumistukipäätöksen, joka oikaistiin heti valituksen jälkeen. Tuntuu, että Kela kokeilee kepillä jäätä, tarkoituksella, että kuka osaa valittaa ja kuka ei. Mitenköhän paljon ihmisiltä jää saamatta tukia, kun he eivät osaa /viitsi hakea oikaisuja Kelan päätöksiin?

Vierailija
212/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole käynyt omalle kohdalle, mutta kuullut näistä "koulu alkaisi huomenna, mutta pitäisi ottaa tämä 6kk pätkä vastaan". Kokonaiskuva hämärtyy näissä virastoissa. Toisaalta on tullut vastaan pulliaisia suosiviakin älyttömyyksiä. Kunhan se menee lain ja asetuksen mukaan niin kaikki on valtakunnassa hyvin. Vaikka siis järki sanoisi mitä tahansa.

Vierailija
213/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei päätöksessä kerrottu mitään syytä. Tein valituksen, saa nähdä, miten käy. Olen muuten saanut aiemminkin väärin lasketun asumistukipäätöksen, joka oikaistiin heti valituksen jälkeen. Tuntuu, että Kela kokeilee kepillä jäätä, tarkoituksella, että kuka osaa valittaa ja kuka ei. Mitenköhän paljon ihmisiltä jää saamatta tukia, kun he eivät osaa /viitsi hakea oikaisuja Kelan päätöksiin?

Ei tuo asumistuen muutos sun toimeentulotukea ole voinut tiputtaa vaan sen pitäisi nostaa toimeentulotukea jos asumistukea kerta tulee vähemmän.

Ja siis toimeentulotukeahan ei muutenkaan saa mitään standardimäärää joka kuukausi, sehän lasketaan joka kuukaudelle erikseen. Sun ainoat tulot on siis asumistuki ja toimeentulotuki?

Vierailija
214/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erosin, ja lapset jäivät päiväkodin ja koulun vuoksi isälle kirjoille. Myös lapsilisät siirtyivät isän tilille maksettaviksi. Sain vuoden kuluttua päätöksen, jonka mukaan minulta peritään minulle perusteettomasti maksetut lapsilisät takaisin. Ei exän kanssa älytty, että tilinumeron muutos ei riitä, vaan meidän olisi tullut hakea päätös lapsilisien siirtämiseksi isälle. Tein valituksen päätöksestä, enkä joutunut maksamaan takaisin lapsilisiä, joita en ollut saanut. Uskomaton byrokratia!

Huumori meinas loppua myös silloin, kun olin mennyt uusiin naimisiin ja saanut lapsen. En lukenut lapsilisäpäätöksen toista puolta: rahat oltiin maksamassa ex-miehen tilille. Kela oli siis pitänyt yhä minut ensimmäisten lasteni lapsilisien saajana, exän tilitiedot liitettynä minuun. Onneksi satuin katsomaan päätöspaperin kääntöpuolen, ja 2 päivää ennen maksuunpanoa tilinumero muutettiin. Tämäkin Kelan oma moka, ilmoitin kyllä tilinumeroni kaikkiin Kelalle menneisiin vanhempainetuushakemuksiin. Tässä vaiheessa välit exän kanssa olivat niin huonot, että rahojen palautus olisi todennäköisesti hoitamaan valitus-päätös -menettelyllä. Älytöntä.

OT: Voi lapsiparat. Siis ne exän kanssa yhteiset. Vanhemmat riidoissa ja äidillä uusi mies ja vauva.

Vierailija
215/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esimerkiksi minä. 

Olen ainoa, joka on joutunut työkkärin ikuisuuskarenssiin, mutta vastaavat temput tehneet miespuoliset ovat saaneet vain tukien leikkuun. Olen muuten myös ainoa perheellinen, ja se, jolla ei ole mitään mahdollisuuksia taikoa työpaikkaa tuosta noin vain ja nuo miehet ovat elämäntapatyöttömiä. Kiitos suomi <3 

Vierailija
216/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela lopetti yh-tuen maksamisen, koska asuntoon oli muka muuttanut täysi-ikäinen mies ja naisen katsottiin olevan avoliitossa. Kas kummaa, tämä "mies"oli kuitenkin saman niminen kuin se 15-vuotias lapsi, jolle sitä lapsilisää maksettiin...

Vierailija
217/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastan harvinaista reumaattista sidekudossairautta. Minulla ei ollut ammattia ennestään ja sopivan alan löytyminen oli vaikeaa lukuisten fyysisten rajoitusten takia. Kela sitten myönsi minulle ammatillisena kuntoutuksena aikuislukio-opinnot,joiden jälkeen olisin voinut hakeutua korkeakouluun ta yliopistoon opiskelemaan minua kiinnostavaa ja vähemmän fyysistä alaa.

Ehdin opiskella aikuislukiossa kaksi vuotta, kunnes jouduin jäämään sairautenin oireiden ja voimakkaiden lääkityksestä johtuvien sivuoireiden takia sairaslomalle. Olin vuoden sairaslomalla, jonka jälkeen palasin kouluun ja ilmoitin Kelalle että yritän nyt jatkaa opintojani. No Kelapa ilmoittaakin minulle, että tuo päätös myöntää minulle aikuslukio-opinnot onkin ollut laiton ja että Kela ei enää tue opintojani.

Lukio-opintoja kun ei olisi saanut myöntää kun vain siinä tapauksessa, että minulla olisi ollit jo ammatti ja olisin lukion avulla uudelleen kouluttautunut toiseen ammattiin. Yrittivät vielä periä minulta takaisin noita kahden vuoden opisleluajalta maksettuja tukia takaisin, vaikka itse olivat tehneet virheen.

Sain tänään vastaavanlaisen puhelun työkkärin virkailijalta, joka lupaili minulle kuuta taivaalta koulutuksen rahoituksen suhteen. Olin onneksi itse tarkkana, ja kyselin että meneekö oikeasti niin. Virkailija tajusi itsekin koneelta katsellessaan, että jaahas, pieleen meni. Ketä tämä palvelee, joten en todellakaan enää ihmettele näitä ihmisten turhia toiveita saati outoja rahasotkuja yhtään!

Vierailija
218/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että kela ei läväytä karensseja vaan työkkäri.

Anteeksi, käytin väärää ilmaisua. Tarkoitin Kelan läväyttämällä ”karenssilla” sitä työssäoloehdon täyttymistä eli sitä, että työmarkkinatukeen ei ole oikeutettu ennen kuin työssäoloehto täyttyy. Se on mielestäni myös ”karenssi” aivan kuten työkkärin karenssitkin, tosin työkkärin karenssit päättyvät, tuo Kelan ei. Ymmärrän kyllä tuon Kelankin ”karensdin” perusteet.

Vierailija
219/421 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukion jälkeen pidin välivuoden. Menin työmarkkinatuella kouluavustajaksi töihin. Seuraavana keväänä oli tarkoitus päästä opiskelemaan, joten jättäydyin näistä ilmaistöistä pois keväällä, jotta pystyin lukemaan täysipainoisesti pääsykokeisiin. 

Sain tietysti karenssin, koska papereihin kirjattiin, että jäin omasta tahdostani töistä pois. Tänä päivänä en tiedä, miten olisi pitänyt toimia, koska opiskelemaankin piti päästä. Ilmeisesti alkujaankaan ei olisi pitänyt mennä töihin.  

Olit tehnyt sopimuksen työkokeilusta, ja sopimuksessa luki työkokeilun loppumispäivämäärä. Rikoit sopimuksen-karenssi.

Vierailija
220/421 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mennä koulutukseen tai töihin tai jäädä sairauslomalle karenssin ajaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi