Jaetaan kaikista urpoimmat tai epäreiluimmat työkkärin/Kelan selvitykset ja päätökset tänne!
Tuli vaan mieleen erään byrokratiakoneiston kanssa asioidessani, että muillakin tosiaan on ikäviä kokemuksia.
Pahin, mistä olen itse kuullut, oli muistaakseni yhdestä lehtijutusta. Sen mukaan molempien alaraajojen amputoinnin läpikäyneen henkilön piti 10 vuoden päästä todistaa Kelalle, että jalat eivät ole kasvaneet takaisin...
Kommentit (421)
Tästä on kyllä monta vuotta jo aikaa! Mutta olin töissä ja olin säästänyt rahaa. Irtisanouduin töistä, pistin pillit pussiin, laitoin kämpän pois ja muutin ulkomaille. En siis missään vaiheessa ilmottautunut Kelaan/TE-toimistoon työttömäksi työnhakijaksi enkä_nostanut_euroakaan_tukea. Eli elelin ulkomailla omalla rahallani ja tein duunia mitä tein. Tulin aikoinani takaisin Suomeen ja menin Kelaan. Ilmottauduin työttömäksi työnhakijaksi ja siitä se riemu repesi. Virkailia suorastaan haukkui minut, että miten olen voinut olla ulkomailla, ei ihmisillä ole siihen rahaa - etenkään minulla ei voi olla rahaa, koska olen nuori. Minun olisi ehdottomasti pitäny ilmoittaa Kelalle asiasta!!!!!)!)(!&"#. Kysyin syytä tähän ilmottautumiseen, koska enhän ole Kelan asiakas tai saanut sielät mitään tukea. Eli asia ei ole Kelalle kuulunut millään lailla. Olisi silti pitänyt ilmoittaa (muuttoilmoitus maitraatiin tehty jne, kaikki tarvittavat). Tulos - karenssi. Lähinnä nauratti :D Valitin - menin uudelle henkilölle - karenssi peruttiin. Onneksi sain tästä kahden viikon päästä taas vakiduunia niin ei noiden mielipuolten asiakas tarvinut kauaa olla. Tämä oli vielä vanhaan hyvään aikaan, kun töitä sai melkein heti. :)
Minulla ei ole kuin vähän pääomatuloja mutta Kela laittoi minulle tuloksi työmarkkinatuen.
En saa työmarkkinatukea. En ole työtön työnhakija joten en ole oikeutettu työmarkkinatukeen.
En hakenut itselleni mitään tukia vaan tytär haki opintotukea.
Nähtävästi Kele saa valehdella tulot ja keksiä olemattomia tuloja. Vain hakijoiden pitää olla rehellisiä.
Vierailija kirjoitti:
Tästä on kyllä monta vuotta jo aikaa! Mutta olin töissä ja olin säästänyt rahaa. Irtisanouduin töistä, pistin pillit pussiin, laitoin kämpän pois ja muutin ulkomaille. En siis missään vaiheessa ilmottautunut Kelaan/TE-toimistoon työttömäksi työnhakijaksi enkä_nostanut_euroakaan_tukea. Eli elelin ulkomailla omalla rahallani ja tein duunia mitä tein. Tulin aikoinani takaisin Suomeen ja menin Kelaan. Ilmottauduin työttömäksi työnhakijaksi ja siitä se riemu repesi. Virkailia suorastaan haukkui minut, että miten olen voinut olla ulkomailla, ei ihmisillä ole siihen rahaa - etenkään minulla ei voi olla rahaa, koska olen nuori. Minun olisi ehdottomasti pitäny ilmoittaa Kelalle asiasta!!!!!)!)(!&"#. Kysyin syytä tähän ilmottautumiseen, koska enhän ole Kelan asiakas tai saanut sielät mitään tukea. Eli asia ei ole Kelalle kuulunut millään lailla. Olisi silti pitänyt ilmoittaa (muuttoilmoitus maitraatiin tehty jne, kaikki tarvittavat). Tulos - karenssi. Lähinnä nauratti :D Valitin - menin uudelle henkilölle - karenssi peruttiin. Onneksi sain tästä kahden viikon päästä taas vakiduunia niin ei noiden mielipuolten asiakas tarvinut kauaa olla. Tämä oli vielä vanhaan hyvään aikaan, kun töitä sai melkein heti. :)
Minäkin sain karenssin 80-luvulla, kun kesätyön loputtua ilmoittauduin työnhakijaksi. Perusteluna oli se, että olisi pitänyt ilmoittautua heti kun lukio loppui, ennen kirjoituksia. Olin ennen kesätyön alkua osa-aikaisena porrassiivoojana ja asuin lapsuudenkodissani, joten ei tullut mieleenkään mennä korvauksia hakemaan, mutta kokopäiväisen kesätyön saatuani muutin pois. Minäkin sain muita töitä aika nopeasti, kuukausi taisi mennä ilman tuloja ja säästäväisenä pärjäsin kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt niin paha juttu, mutta viime kesänä hain työttömyyskorvausta ja tyhmänä mainitsin, että myyn välillä kuvataidetöitäni. Kysyivät mm. paljonko tienaan ja kerroin totuudenmukaisesti, että alle 100 euroa kuussa. Minulla ei ole mitään yritystunnuksia, toiminimeä tms. Päättivät että olen PÄÄTOIMINEN YRITTÄJÄ enkä siis taa tukia.
Onneksi sain sitten jutun uudelleenkäsittelyyn. Selvitin asiaa netistä ja tapauksessani ainoa asia jolla oli merkitystä tuen saamisen kannalta oli se, teenkö tätä työtä sivu- vai päätoimisesti. Sitä ei koskaan edes kysytty! Tuloja kysyttiin, mutta ne eivät vaikuta tuen saamiseen.
Sain onneksi tuen sitten takautuvasti.
Apua, järkyttävää. Onneksi sentään asia käsiteltiin uudelleen. Olen kyllä huomannut Kelan kanssa, että mitä rehellisempi ja aktiivisempi itse on niin sitä enemmän se tulee itselle jossakin vaiheessa kostautuman.
Vierailija kirjoitti:
En löytänyt töitä vaikka miten hain ja etsin. Minulle luvattiin että saan mennä opiskelemaan. No hain sitten innoissani vuoden koulutukseen sairaalasihteeriksi. Pääsin ja ilmoitin innoissani työkkärille josta minun oma ihana työkkäritätini sanoi vihaisena et me ei aleta sulle mitään kouluja kustantamaan. Et maksat sitten itse opintolainalla. No peruin koulun ja sain 3kk karenssin kaupan päälle. Parasta! Olis vaan kannattanu maata sohval eikä ees yrittää opiskella.
Ei vaan voi ymmärtää tätä järjettömyyttä.
Juuri tämän kaltaisten koukkujen takia se perustulo olisi ihan hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs herättää myötähäpeää tälläinen ketju. Kuulkas kelan ja työkkärin väki noudattaa lain pykälää ja sillä sipuli. Tietenkin jokaiselta "asiakkaalta" löytyy 100 ja 1 tekosyytä miksi juuri hänen kohdallaan pitäisi jättää lakia noudattamatta.
Työpaikka on työpaikka päiväkodissakin, oli kyseessä äiti-ihminen tai ei. Tuskinpa on kovin menestyksekkäät korkeakouluopinnot tuolla yhdellä kirjoittajalla joka kummastelee kuin sai karenssia töistä kieltäydyttyä vaikka oli sillä päivämäärällä työtön. Moni kirjoittelee omat tietonsa lomakkeisiin miten sattuu ja siitä seuraa näitä ongelmia.
Peiliin katsomisen ja itsetutkiskelun paikka monilla täyän ketjuun kirjoittaneilla!
Kai sen terve järkikin sanoo, ettei työtön voi ottaa vastaan täysipäiväistä työpaikkaa, jos aloittaa seuraavana opiskelun. Haloo.
Kertomatta jäi, miten voi kärsiä 3 kk kateissa jos opiskelee kun silloinhan ei ole työtön. Käytännössä hän sai ehkä yhden päivän karenssin, mutta kuulostaahan se kolme kuukautta paremmalta tähän ketjuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin sain karenssin 80-luvulla, kun kesätyön loputtua ilmoittauduin työnhakijaksi. Perusteluna oli se, että olisi pitänyt ilmoittautua heti kun lukio loppui, ennen kirjoituksia. Olin ennen kesätyön alkua osa-aikaisena porrassiivoojana ja asuin lapsuudenkodissani, joten ei tullut mieleenkään mennä korvauksia hakemaan, mutta kokopäiväisen kesätyön saatuani muutin pois. Minäkin sain muita töitä aika nopeasti, kuukausi taisi mennä ilman tuloja ja säästäväisenä pärjäsin kyllä.
Kuulostaa aika samalle! Muistelen vaan tuolloin, kun kaikki työpaikat tarjosivat vakituista työpaikkaa. Olin silloin nuorena vähän niheä niitä ottamaan, koska veri veti ulkomaille. Niin ne ajat on vaan muuttuneet, kun nykyaikana on vaan pätkää ja pätkää. Silloin kun pyysin pätkätöitä ennen ulkomaille muuttoa, niin olin outolintu. Vähän näin OT:nä. Maailma on niin eri. Harmittaa ihan nykyajan nuorten puolesta. Paljon hankalampaa on tämä työelämä nykuaikana. T. 103.. eli lainaamasi tekstin kirjoitaja. :)
Vierailija kirjoitti:
Eikö karenssi jatku, kun seuraavan kerran jää työttömäksi? Plus korvausta ei makseta mahdollisesti työttömyyskorvauksella tuettaviin opintohin.
Ei jatku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs herättää myötähäpeää tälläinen ketju. Kuulkas kelan ja työkkärin väki noudattaa lain pykälää ja sillä sipuli. Tietenkin jokaiselta "asiakkaalta" löytyy 100 ja 1 tekosyytä miksi juuri hänen kohdallaan pitäisi jättää lakia noudattamatta.
Työpaikka on työpaikka päiväkodissakin, oli kyseessä äiti-ihminen tai ei. Tuskinpa on kovin menestyksekkäät korkeakouluopinnot tuolla yhdellä kirjoittajalla joka kummastelee kuin sai karenssia töistä kieltäydyttyä vaikka oli sillä päivämäärällä työtön. Moni kirjoittelee omat tietonsa lomakkeisiin miten sattuu ja siitä seuraa näitä ongelmia.
Peiliin katsomisen ja itsetutkiskelun paikka monilla täyän ketjuun kirjoittaneilla!
Kai sen terve järkikin sanoo, ettei työtön voi ottaa vastaan täysipäiväistä työpaikkaa, jos aloittaa seuraavana opiskelun. Haloo.
Kertomatta jäi, miten voi kärsiä 3 kk kateissa jos opiskelee kun silloinhan ei ole työtön. Käytännössä hän sai ehkä yhden päivän karenssin, mutta kuulostaahan se kolme kuukautta paremmalta tähän ketjuun.
Jospa henkilö ei syystä tai toisesta kuulu enää opintotuen piiriin. Esim. tukikuukaudet täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa henkilö ei syystä tai toisesta kuulu enää opintotuen piiriin. Esim. tukikuukaudet täynnä.
Sillä perusteella ei saa työttömyyskorvauksella opiskella. Ko henkilö ei nyt ole avannut sitä, miten tämä karenssi vaikutti hänen elämäänsä. Jos hän oli saanut luvan opiskella työttömyyskorvauksella, ei karenssi olisi ollut voimassa kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain kolmen kuukauden karenssin, kun en ottanut vastaan määräaikaista työtä, joka olisi alkanut toisella paikkakunnalla alkavia korkeakouluopintoja edeltävänä päivänä.
Työnhakijana on otettava työtä vastaan, yksinkertaista.
Olen kolmekymppinen ja opiskelin korkeakoulussa, jonka jouduin lopettamaan itsestäni riippumattomasti syistä. Laitoin näistä selvitykset Kelaan. Tämä oli keväällä ja hain samalla myös muualle jo opiskelemaan. Olin vailla tuloja ja töitä. Hain työttömyyskorvausta ensimmäistä kertaa elämässäni. Kahden kuukauden päästä tuli päätös, että saan viiden kuukauden karenssin, koska olen ilman ammatillista tutkintoa. En ollut ikinä kuullutkaan mistään tämän tyylisistä karensseista.
Lopulta kesällä sain onneksi tiedon päässeeni opiskelemaan yliopistoon.
Olin onnessani, että alan saada opintotukea ja voin nostaa opintolainaa, koska rahatilanne oli ollut surkea. Tutkailin Kelan sivuja ja tajusin kuitenkin etten voi enää toiseen tutkintoon saada tukea, koska olen kaikki tukikuukaudet jo käyttänyt. Luulin siis alunperin, että saan tukikuukausia enemmän, koska sain opinto-oikeuden tietysti myös ylempään tutkintoon. Tajusin ettei näin kuitenkaan ole ja paniikissa aloin selvittelemään, että millä tuloilla oikein opiskelen. Ajattelin hakea tukikuukausien jatkoa, koska sain aiemmasta tutkinnosta hyväksiluettua paljon sekä oli lääkärintodistus siihen miksi aiemmat opinnot olivat viivästyneet ja vieneet tukikuukausia. Tähän tukihakemukseen olisi lääkärintodistuksen lisäksi vaadittu yliopistolta tarkat kurssisuunnitelmat tulevista opinnoista. Kesälomalla tällaisia ei kuitenkaan pystyisi tekemään ja saisin vasta syyskuussa suunniteltua omaa opintosuunnitelmaa, kun tietäisin mitkä kurssit ylipäätään saisin hyväksiluettua ym. Sitten tottakai kestäisi ennen kuin Kelalta saisin päätöksen, ja jos päätös tukikuukausien jatkamisesta ylipäätään olisi myönteinen niin rahaa voisin saada vasta syys-lokakuussa, kun Kelalta päätökset nyt ei aivan hetkessä synny.
Olin jokseenkin jo paniikissa, että millä ihmeellä on varaa opiskella. Sitten sattumoisin kävin Kelan omapalvelussa ja täällä oli tietona, että opintotukea on myönnetty vuodeksi eteenpäin. Oli aikamoinen helpotus ja hämmennys. Mielestäni sivuilla aika "selkeästi" sanotaan, että maisterivaiheen tukea ei voi saada kanditutkintoon käytettäväksi ennen kuin kandi on jo purkissa. Todella toivon ettei mitään virhettä ole tehty ja multa alettaisiin takaisinperimään tukea myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Opiskeluaikoinani kela merkkasi minut kerran kämppikseni tyttäreksi.
Minun taas piti kirjoittaa todistus, etten ole suhteessa appiukkoni kanssa.
Ei niin hajamielinen kirjoitti:
Minulle sattui aikanaan outo päätös.
Olin vanhempainvapaalla työttömyyden jatkona ja perheenä päätimme sitten muuttaa jotta mies pääsisi kotiin useammin kuin kerran viikossa.
Kolmen kuukauden kuluttua kun hain kodinhoidontukea niin se evättiin ja samalla tulikin sitten takaisinperintä lappu koskien kolmen kuukauden vanhampainvapaa rahoja sekä lapsilisää... Syynä oli että lapsi ei asu samassa taloudessa kanssani.
Olin kyllä aika halolla päähän lyöty kun lapsi istui kumminkin ihan tyytyväisenä syöttötuolissa nenäni edessä.
Jotenkin kela oli onnistunut jättämään muuttoilmoituksesta lapsen pois vaikka tein erikseen heillekin ilmoituksen...
Melkein kaksi kuukautta jouduin tappelemaan että he muutivat lapsen tiedoista osoitteen. Jouduin jopa käydä vanhassa osoittessamme koputelemassa ovea että sain todistuksen heiltä että lapseni ei asu heidän kanssaan, olin sentään vielä merkitty lapsen huoltajaksi vaikka kela oli töpannyt.En ole ollut ainoa kuulemani mukaan joka kadotti lapsen tuossa kela uudistuksessa.[/quote
Kela ei tee kenenkään muuttoilmoituksia. Omat tietonsa kannattaa tarkistaa, jos on väärin ilmoittanut, niin se on helppo korjata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskeluaikoinani kela merkkasi minut kerran kämppikseni tyttäreksi.
Minun taas piti kirjoittaa todistus, etten ole suhteessa appiukkoni kanssa.
Miksi teillä oli sama osoite?
Vierailija kirjoitti:
TE-toimisto pitää lopettaa. Siitä ei ole mitään hyötyä kenellekään. Sosdem. suojatyöpaikka.
Samoin työttömyysturva pitää lakkauttaa. Siitä ei ole hyötyä kenellekään. Toimeentulon piiriin kaikki, jotka eivät pysty elättämään itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahden erikoislääkärin, psykoterapeutin ja toimintaterapeutin mielestä olen työkyvytön masennuksen takia. Vakuutusyhtiön, muutoksenhakulautakunnan ja vakuutusoikeuden mielestä masennukseni on parantunut.
Eli käytännössä koet itsesi 100 % työkyvyttömäksi, lääkärinlausunnnoissa joita hoitavat lääkärit ovat tilastasi lausuneet on taas todettu että sairaustilanteesi ei ole niin paha etteikö sinulla olisi jotakin työkykyä jäljellä jonkin tyyppiseen työhön. Paraneminen ja jäljellä oleva työkyky on kaksi eri asiaa.
Kai tajuat, että olen lukenut ne kaikki itsestäni kirjoitetut lausunnot? Niissä todetaan että en ole vähimmässäkään määrin työkykyinen tai kuntoutettavissa, että minulla on hoitoresistentti kroonistunut masennus, toistuva vakava-asteinen masennus jne.
Vakuutusyhtiö taas toteaa päätöksessään "koska masennuksesi on parantunut..."
Asuin samassa pihapiirissä olevassa erillisrakennuksessa vuokranantajani pojan kanssa. Jouduimme sitten kumpikin selvittämään pohjapiirrustusten kanssa, ettemme ole avopuolisoita. En tuntenut/tunne tyyppiä ollenkaan, niin ei tullut mieleenkään, että omia tukia leikattaisiin sellaisessa asunnossa, jossa on aiemminkin asunut vaikka kuinka monta vuokralaista.
Vierailija kirjoitti:
Kela ei tee kenenkään muuttoilmoituksia. Omat tietonsa kannattaa tarkistaa, jos on väärin ilmoittanut, niin se on helppo korjata.
Maistraattiin muuttoilmoituksen teinkin. Kelalle ilmoitin silloin myös siitä että osoite vaihtuu kesken kuukauden kuten minulle oli neuvottu tekemään.
Maistratille meni oikeat tiedot ja ne tarkistin kun koko soppa tuli tietooni. Kela oli vain kirjannut ne väärin eikä meinannut oikeasta tietoja ilman paperi rumbaa.
Olet saanut väärää tietoa tai ymmärtänyt väärin. Moni tukikuukaudet loppuun käyttänyt on opiskellut toimeentulotuella, samoin kuin sellaiset, joilla ei ole opinnot edenneet riittävästi opintukeen. Toimeentulotuella opiskelu on kielletty siinä vaiheessa, kun olisi oikeutettu opintotukeen.