Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jaetaan kaikista urpoimmat tai epäreiluimmat työkkärin/Kelan selvitykset ja päätökset tänne!

Vierailija
28.08.2018 |

Tuli vaan mieleen erään byrokratiakoneiston kanssa asioidessani, että muillakin tosiaan on ikäviä kokemuksia.

Pahin, mistä olen itse kuullut, oli muistaakseni yhdestä lehtijutusta. Sen mukaan molempien alaraajojen amputoinnin läpikäyneen henkilön piti 10 vuoden päästä todistaa Kelalle, että jalat eivät ole kasvaneet takaisin...

Kommentit (421)

Vierailija
321/421 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheltä evättiin kuntoutustuki koska pelaa videopelejä. Siis kirjaimellisesti, kotona xboxilla pelaaminen oli kelan lääkärin mielestä työkykyisyyteen verrattava asia, vaikka kaikki muut lääkärin lausunnot puolsivat asiaa. Oli maininnut b-lausunnon tekijälle, että pelaa kerran tai pari viikossa vaimon kanssa moninpeliä verkossa, yhteinen harrastus. Muistakaa nyt sairaat ettei saa olla muuta tekemistä kuin sairastaa 😉

Valitettiin päätöksestä kyllä, se pyörrettiin ja mies sai hänelle kuuluvat tuet. Ei tosin enää uskalla puhua mistään sairauden ulkopuolisista asioista lääkäreille, harrastuksista tai elämäntilanteesta muuten.

Oli varmaan kelan lääkärin mukaan ollut lupaava e-sport ura, kun parina päivänä pelaa kotisohvalla 😂

Vierailija
322/421 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle sanottiin ettei toimeentulotuella saa opiskella. Opintotukikuukaudet loppu ja opinnot kesken. No löysin sitten töitä enkä ehtinyt enää opiskella... Vakituista paikkaa vaan ei saa millään ilman maisterin papereita :(

Mitä tästä voi oppia: sanokaa niille nuorillenne, ettei ota mitään opiskelupaikkaa vastaan ellei ole 100% varma että haluaa valmistua juuri kyseisestä koulutuksesta. Itse tuhlasin opintotukikuukausia opiskelemalla ensin väärää alaa. Mielummin vaikka 10 välivuotta. 

Minut pakotettiin myös maisterivaiheessa keskeyttämään korkeakouluopinnot, koska asuin pakottavien syiden vuoksi pari vuotta muualla kuin opiskelupaikkakunnalla.

Nyt oli oikein muksaa hakea parina vuotena peräkkäin samaiseen koulutukseen, josta olisin jo valmistunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/421 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheltä evättiin kuntoutustuki koska pelaa videopelejä. Siis kirjaimellisesti, kotona xboxilla pelaaminen oli kelan lääkärin mielestä työkykyisyyteen verrattava asia, vaikka kaikki muut lääkärin lausunnot puolsivat asiaa. Oli maininnut b-lausunnon tekijälle, että pelaa kerran tai pari viikossa vaimon kanssa moninpeliä verkossa, yhteinen harrastus. Muistakaa nyt sairaat ettei saa olla muuta tekemistä kuin sairastaa 😉

Valitettiin päätöksestä kyllä, se pyörrettiin ja mies sai hänelle kuuluvat tuet. Ei tosin enää uskalla puhua mistään sairauden ulkopuolisista asioista lääkäreille, harrastuksista tai elämäntilanteesta muuten.

Minulta evättiin kuntoutustuki, koska usklatauduin käymään lenkillä. Ihan siis kävelyllä kodin lähellä. Tukia en koskaan saanut takaisin, vaan olen kelan mielestä terve, koska pääsen ovesta ulos muutaman kerran viikossa. Olisihan minulla ainakin 10 erikoislääkärin, lukemattomia "normi"lääkärin, fysioterapeuttien jnejne lausuntoja, joissa todetaan täysin ehdoitta työkyvyttömäksi, mutta kela on toista mieltä. Ja siis suurin peruste on tuo, että pakotin itseni ulos lenkille ja menin kertomaan siitä fysioterapeutille, joka erehtyi laittamaan sen yhteen lausuntoon ja siitä se ajatus sitten kelalla lähtikin..

Asiaa on yritetty oikaista monen ammattihenkilön avulla, mutta kelan lääkäri on mitä ilmeisemmin jumala, ei hänen mieltään muuteta.

Olen siis työtön työnhakija ja tietenkin aktiivimallikin jo leikannut. Hirvittävän vaikeaa on ottaa töitä vastaan työkyvyttömänä ja tämän kyllä työkkärikin ymmärtää, eikä töitä edes tarjoa.

On vain vähän seinä vastassa, kun kuntoutusta ei ole (kela kaikessa armeliaisuudessaan katkaisi myös kuntoutuksen), työttömyyspäivärahalla ei voi tehdä oikeastaan mitään karenssien pelossa. Joten muutahan ei voi tehdä, kuin tuijottella kattoa.

Minäkin muuten sain vielä sen 5kk odotusajan työttömyyspäivärahaan, kaupanpäällisenä sille kuntoutustuen katkaisulle.

Ei itku, otan osaa. Kelan lääkärien valta on aivan naurettava, kuin myös se mitä yksi kummallinen kirjoitus lausunnossa voi aiheuttaa. Ja miten se yksi sivulause voi muka kumota kaikki kymmenet muut lausunnot. Toivon todella että asiat järjestyvät kohdallasi!

Vierailija
324/421 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle sanottiin ettei toimeentulotuella saa opiskella. Opintotukikuukaudet loppu ja opinnot kesken. No löysin sitten töitä enkä ehtinyt enää opiskella... Vakituista paikkaa vaan ei saa millään ilman maisterin papereita :(

Mitä tästä voi oppia: sanokaa niille nuorillenne, ettei ota mitään opiskelupaikkaa vastaan ellei ole 100% varma että haluaa valmistua juuri kyseisestä koulutuksesta. Itse tuhlasin opintotukikuukausia opiskelemalla ensin väärää alaa. Mielummin vaikka 10 välivuotta.

Toimeentulotuella saa opiskella, mutta se ei ole opiskelijalle tarkoitettu ensisijaisesti. Pitää olla suunnitelma. Tein vikat vuodet ttt:llä opiskeluja. Alanvaihtaja minäkin. Toimeentulotukea voi hakea opintotuella eläväkin, mutta silloin lasketaan opintolaina tuloiksi. Myös kesällä, jos opiskelijalla ei ole töitä, voi hakea toimeentulotukea. 

Voi myös keskeyttää opiskelut ja jäädä työttömäksi. Tällöin siirtyy työttömyysturvan puolelle. Jos opiskelut aloittaa uudestaan, voi hakea omaehtoisen opiskelun tukea. Ne opiskelut pitää tosiaan hetkellisesti keskeyttää, jotta sitä voi sitten työttömän statuksella hakea. 

Joten jos vielä haluat opiskella, niin vaihtoehtoja on. Sinun kohdallasi vaihtoehto voi olla myös opintovapaa. 

Vierailija
325/421 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei pahempia ongelmia ole ollut Kelan kanssa, vähän vaan joskus huvitti kun väittivät asunnossani asuvan jonkun Joel-nimisen ihmisen, ja pyysivät hänen tulotietojaan tai muuten asumistukihakemus hylätään. Ikinä kenestäkään Joelista kuullutkaan, liekö asuntoni edellinen asukas? Uskoivat kuitenkin kun vannoin ettei mulla täällä ketään Joelia nurkissa pyöri.

Tässä ei ole mitään ihmeellistä. Et ilmeisesti itsekään ole kartalla, mutta sinun tulee asuntoon muuttaessasi huolehtia kirjoistasi aivan itse, koska sitä ei muukaan tee. 

Vierailija
326/421 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi minä. 

Olen ainoa, joka on joutunut työkkärin ikuisuuskarenssiin, mutta vastaavat temput tehneet miespuoliset ovat saaneet vain tukien leikkuun. Olen muuten myös ainoa perheellinen, ja se, jolla ei ole mitään mahdollisuuksia taikoa työpaikkaa tuosta noin vain ja nuo miehet ovat elämäntapatyöttömiä. Kiitos suomi <3 

Ikuisuuskarenssi eli 12 viikon työssäoloehtokarenssi ei ole kiva juttu. Mulla on nelisensataa asiakasta ja noin kolmasosalla on tuo karenssi. Osa heistä purkaa karenssin hankkimalla työkokeilupaikan ja kuntouttavan työtoiminnan paikan. Opiskelu opintotuella, työttömyysetuudella tuettuna tai tövoimakoulutuksena myös käy, eli muukin kuin työ pyörtää karenssin pois.

No enhän mä sit olisi ollenkaan heidän palveluitaan tarvinnut.

Jep, mutta se on kesken kesää hyvä tietää jos koulut alkavat syksyllä ja paikkoja noihin työkokeiluihin ei ole. Se muutama kesäkuukausi onkin niin ihana viettää paikallaan. Mulla on lisäksi pitkä pätkä työkokemusta varastolla ja logistiikassa - miksi kelpaan sinne muutamalla eurolla päivä mutten oikeaksi työntekijäksi?

Vierailija
327/421 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei pahempia ongelmia ole ollut Kelan kanssa, vähän vaan joskus huvitti kun väittivät asunnossani asuvan jonkun Joel-nimisen ihmisen, ja pyysivät hänen tulotietojaan tai muuten asumistukihakemus hylätään. Ikinä kenestäkään Joelista kuullutkaan, liekö asuntoni edellinen asukas? Uskoivat kuitenkin kun vannoin ettei mulla täällä ketään Joelia nurkissa pyöri.

Joskus oli lehdessä juttua naisesta, jonka osoitteen oli joku vieras "kaapannut". Oli tehnyt virallisen muuttoilmoituksen siihen osoitteeseen.

Osoitteessa oikeasti asuva nainen ei saanut sitten haettua jotain tukia kun ei pystynyt toimittamaan tämän tuntemattoman henkilön tulotietoja. Se tyyppi asui virallisesti tämän naisen kanssa eikä asialle voinut mitään.

Vierailija
328/421 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ei ole mitään ihmeellistä. Et ilmeisesti itsekään ole kartalla, mutta sinun tulee asuntoon muuttaessasi huolehtia kirjoistasi aivan itse, koska sitä ei muukaan tee. 

Pitääkö huolehtia myös Joelin kirjoista?

Vierailija
329/421 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö huolehtia myös Joelin kirjoista?

Eli et selkeästi ole huolehtinut ikinä asiasta. Sun pitää pyytää talonkirjat nähtäväksi ja ilmoittaa asunnon todellinen asukasmäärä eli tehdä ilmotus ihan virallisesti että asut kämpässä yksin. Esität saivartelevia kysymyksiä, koska et ole aiemmin tehnyt sitä selkeästi. 

Vierailija
330/421 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tämä, mutta faktahan on se, että jos tekee kielteisen päätöksen ja vaikka se on väärin, sitä ei katsota virkavirheeksi. Jos taas tekee myönteisen päätöksen ja se on väärin, se voidaan katsoa virkavirheeksi ja siitä voi saada fudut.  Muutenhan virkamiehen erottaminen on lähestulkoon mahdotonta. Osa siis tekee näitä kielteisiä päätöksiä mielestään epäselvästä asiasta ihan tästä syystä.

Vierailija
331/421 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varoitus kaikille eronneille joilla vuoroviikkovanhemmuus, jos putoatte työttömiksi ja velkaa pankille myydystä asunnosta jossa kumpikaan ei asu niin edessä on kovat ajat.

Toimeentulotuen päätös nolla euroa.

- opintolainaa ei hyväksytty menoksi. Rinnastettiin kulutusluottoihin ja pikavippeihin (!)

- isällä kirjoilla oleva toinen lapsi: ei oma :'D Harvoin äitiyttä kyseenalaistetaan, mutta Kela osaa senkin! Lastenvalvojan päätös toimitettu oikaisuvaatimukseen mutta ties kauanko kestää. Vuosi?

Vierailija
332/421 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en nyt oikein ymmärrä täällä näitä knoppailijoita ja nokkapokkailijoita.

Ihmiset kertovat kokemuksistaan, niin tyypit tulevat sanomaan, että näin se menee sen ja sen pykälän mukaan, oikein. No shit Sherlock?! Eihän tähän ketjuun voisi kirjoittaa mitään, jos ideana olisi se, että laillisista, pykälien mukaan tehdyistä päätöksistä ei saa sanoa mitään pahaa. 

Pointti lienee kyseenalaistaa ne pykälät, jos on omakohtaista kokemusta, että homma ei toimi. Ei olla täällä vahtikoirana todistelemassa, että oikein meni, koska lakikirja niin sanoo. Tai että voit syyttää itseäsi, kun et tajunnut tehdä niin ja näin, kiähkiäh. Eihän tämä nyt ole mikään tietoketju, kun se tieto just monilla on jo viimeistään oman kokemuksen kautta!

Miksette te odota, josko tulisi kysymyksiä ja vastaa sitten? Jos joku mainitsee, ettei hän ymmärrä päätöstä eikä tiedä, mihin pykälään se nojaa, niin silloinhan voitte korrektisti avittaa. 

Aika paljon arvokkaampaa olisi todeta täällä, että joo, näin ne pykälät menee, että tilannetta ei ikinä huomioida, vaan pykälät katsotaan sellaisinaan, vaikka kaikkien tiedossa olisi pykälien järjettömyys. Tai auttaa jotakuta positiiviisessa hengessä, jos on just nyt jokin ongelma, miten toimia. 

Ylipäänsä sote-alalla olisi tärkeätä se, että kuunneltaisiin ihmisten juttuja, vaikka asialle ei voitaisi yhtään mitään. Nyt täälläkin, täysin vapaa-ajan foorumilla, tulee esille se sama tosielämästä tuttu torppausilmiö esille. Ketä se auttaa? Tiedonjako ja pykälätietämys ei aina suinkaan ole olennaisinta. Miten olis vaikka kuuntelu- ja vuorovaikutustaitojen opettelu?

Tai miten olisi medialukutaidon osaaminen? Melkoinen osa näistä tosijutuista on täysin keksittyjä, ne eivät onnistuisi tosielämässä mitenkään. Viranomaisten järjestelmäst eivät toimi siten kuin väitetään, kerrottuja päätöksiä ei ole mahdollista tehdä jne.

Toki ymmärrän, että tässä ketjussa on tarkoituksena alustaa ajatusta perustulosta eli antaa yksinkertaisille lukijoille kuva siitä, että työkkäri ja Kela kiusaavat, perustulo olisi rehti vaihtoehto. Kukaan vain ei mene kertomaan, että perustulo olisi alle 600 e/kk ja sillä pitää maksaa niin asuminen kuin ruokakin ilman lisätukia.

Mutta onhan se viihdyttävää lukea, miten Kelasta tulee kummallisia päätöksiä tai työkkäri antaa karenssia ilman, että asiakas saa kertoa oman kantansa.

Vierailija
333/421 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse väänsin kerran pari kuukautta yhden virkailijan kanssa siitä, että onko minulla alallani ammatillinen pätevyys, kun olin suorittanut tutkintoni näyttötutkintona. Hänen mukaansa ei ollut, kun en ollut käynyt "oikein" koulua.

Onneksi hän jäi jollekin lomalle ja sijaisenaan oleva toinen virkailija lähinnä hämmästeli, että mikä ongelma tässä on ollut.

Läpihuutojuttu, tottakai se näyttötutkintona suoritettu tutkinto on pätevä ja jo tuplaten esittämäni näyttötutkintotodistus riittää.

Oho, aika paha. Työkkärissä tapahtunut?

Niin päin kyllä menee, että väärien koodien laittaminen järjestelmään lienee aika yleistä. Minä kävin taloushallinnon tradenomin koulutuksen aikuiskoulutuksena. Koska olin käynyt jotain atk-alan kursseja, ei virkailija tainnut edes katsoa todistustani ja minusta tuli papereissa it-tradenomi. Tosin yhteen työpaikkaan tulin valituksi silti, vaikka en ammatillisia pätevyysvaatimuksia täysin täyttänyt. Mutta osa oli kyllä vähän liian haastavia, kuten koodarin paikat. Silloin niitä ei netistä saanut tarkistettua vielä itse, mutta seuraavalla kerralla sattui puolituttu virkailija, joka huomasi asian heti ja korjasi saman tien.

Mikä vika sinussa on, kun et itse kyennyt kirjaamaan koulutuksiasi? Vuosiin ei työnhakija ole saanut palvelua, jossa viranomainen kirjaa tiedot.

Vierailija
334/421 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pitkällä saikulla ja sain kuukausipalkaksi 800 euroa käteen. Pyysin avustusta enkä saanut senttiäkään koska ”talouteni ruokamenot eivät ole yli 400 e/kk.” Wtf? Miten ruokamenoni siihen liittyvät? Pelkkä vuokrani oli 600 euroa. Aika tiukkaa teki elää 200 eurolla se kuukausi.

Vierailija
335/421 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukulainen asui sisarensa omistamassa asunnossa opiskelijana siihen aikaan, kun asumistukea ei myönnetty jos asuu vanhemman omistamassa asunnossa. Sisar on tätä miestä vuoden verran vanhempi ja Kela oli sitä mieltä, että kyse on äidin asunnossa asumisesta (luonnollisesti sama sukunimi, sisaruksia kun olivat) ja että asumistukea ei myönnetä.

Kyllä hän valituksen jälkeen tietenkin sai sen asumistuen, mutta eivätkö virkailijat osaa sen verta henkilötunnuksista katsoa, että jos vuokranantaja on vuokralaista vuoden verran vanhempi, niin johan järkikin sanoo ettei 1-vuotias voi synnyttää.

Muistelen hämärästi, että nämä virheet johtuivat pelkästään tuen hakijasta, joka ei vaivautunut täyttämään tukilomaketta oikein. Jos ei suostunut laittamaan rastia ruutuun, jonka mukaan asuntoa EI omista puoliso tai vanhemmat, niin Kelan oli tehtävä päätös hakemuksen mukaan eli asiakkaan antamilla tiedoilla.

Vierailija
336/421 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. lyhytkasvuiset tai muuten pysyvästi vammaiset (siis sellainen vamma joka ei etene) joutuvat säännölliset lääkärintodistuksin tms. todistamaan vammansa. Aivan naurettavaa resurssien tuhlaamista.

Aivojen käyttäminen on vissiin kielletty eräissä virastoissa.

Itse sairastan etenevää invaliditeettia aiheuttavaa sairautta. Ja kaikenmaailman hakemuksia pitää tehdä muutaman vuoden välein.

Välillä eivät uusi jotain tukea ilmeisesti jonkun kuvitteellisen ihmeparantumisen takia, mutta sitten seuraavalla kerralla saattaakin taas mennä läpi.

Siinä saa olla ihmeissään kun ensin saa korotettua vammaistukea, ja kohta saankin kuulla olevansa niin terve ettei tarvitse vammaistukea lainkaan.

Lääkekorvaukset aiheuttavat eniten huolta ja murhetta. Muutaman vuoden välein täytyy anoa oikeutta lääkekulukorvauksiin käyttämäni lääkkeen osalta. Ja jos Kela jostain syystä katsoo että en enää kyseistä lääkettä tarvitse, niin sitten en sitä saa vaikka hoitavan lääkärin mielestä lääkitys on tarpeen.

Tunnen monta ihmistä jotka ovat menettäneet liikuntakeskus kokonaan melko nopeasti sen jälkeen kun lääkitys on lopetettu. Syynä lääkityksen lopettamiselle on heillä ollut se, että sairaus ei ole oireillut ja on katsottu että tarvetta lääkkeelle ei enää ole. Oireilua on kyllä sitten tullut kun lääkkeitä ei enää ole saanut. Mutta koska lääkitys ei korjaa jo syntyneitä vaurioita, ei lääkityksen uudelleen aloittamisesta olisi mitään hyötyä enää siinä vaiheessa kun liikuntakyky on kokonaan mennyt.

Vierailija
337/421 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin pitkällä saikulla ja sain kuukausipalkaksi 800 euroa käteen. Pyysin avustusta enkä saanut senttiäkään koska ”talouteni ruokamenot eivät ole yli 400 e/kk.” Wtf? Miten ruokamenoni siihen liittyvät? Pelkkä vuokrani oli 600 euroa. Aika tiukkaa teki elää 200 eurolla se kuukausi.

Asumistukeahan et sitten voinut hakea? Kela laskee yhteen kaikki ne etuudet, johon sinulla on oikeus ja olettaa, että jos osaat hakea harkinnanvaraista niin osaat hakea asumistukea.

Vierailija
338/421 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varoitus kaikille eronneille joilla vuoroviikkovanhemmuus, jos putoatte työttömiksi ja velkaa pankille myydystä asunnosta jossa kumpikaan ei asu niin edessä on kovat ajat.

Toimeentulotuen päätös nolla euroa.

- opintolainaa ei hyväksytty menoksi. Rinnastettiin kulutusluottoihin ja pikavippeihin (!)

- isällä kirjoilla oleva toinen lapsi: ei oma :'D Harvoin äitiyttä kyseenalaistetaan, mutta Kela osaa senkin! Lastenvalvojan päätös toimitettu oikaisuvaatimukseen mutta ties kauanko kestää. Vuosi?

Minulla oli tammikuussa tuo tilanne, ei mitään ongelmia Kelan kanssa. Isän luona asuva lapsi oli yhteishuoltajuudessa.

Vierailija
339/421 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niin hajamielinen kirjoitti:

Minulle sattui aikanaan outo päätös.

Olin vanhempainvapaalla työttömyyden jatkona ja perheenä päätimme sitten muuttaa jotta mies pääsisi kotiin useammin kuin kerran viikossa.

Kolmen kuukauden kuluttua kun hain kodinhoidontukea niin se evättiin ja samalla tulikin sitten takaisinperintä lappu koskien kolmen kuukauden vanhampainvapaa rahoja sekä lapsilisää... Syynä oli että lapsi ei asu samassa taloudessa kanssani.

Olin kyllä aika halolla päähän lyöty kun lapsi istui kumminkin ihan tyytyväisenä syöttötuolissa nenäni edessä.

Jotenkin kela oli onnistunut jättämään muuttoilmoituksesta lapsen pois vaikka tein erikseen heillekin ilmoituksen...

Melkein kaksi kuukautta jouduin tappelemaan että he muutivat lapsen tiedoista osoitteen. Jouduin jopa käydä vanhassa osoittessamme koputelemassa ovea että sain todistuksen heiltä että lapseni ei asu heidän kanssaan, olin sentään vielä merkitty lapsen huoltajaksi vaikka kela oli töpannyt.

En ole ollut ainoa kuulemani mukaan joka kadotti lapsen tuossa kela uudistuksessa.

Hetkinen. Teit kai siis itse muuttoilmoituksen maistraattiin lapselle? Kelahan ei mitään muuttoilmoituksia tee. Kelaan tulee osoitetiedot sitten maistraatista...

Edellinen on jo vastannut ihan pari viestiä sitten tehneensä muuttoilmoituksen maistraattiin.

Ei se maistraattikaan aina ihan oikein osaa tietoja laittaa. Itse aikoinaan tein muuttoilmoituksen sekä itseni että avopuolisoni puolesta. Jostain syystä maistraatti ole saanut kirjattua vain minun muuttotietoni. Ihan heti (pariin kuukauteen) en edes tajunnut asiaa, kun ei meille edes postia tule kamalasti eikä meille maksettu mitään tukia. Siinä vaihtaa tajusimme kun rupesin ottamaan selvää äitiyslomasta ja isyyslomasta. Oltiin sitten paperilla "erottu". Onneks asia selvisi ihan yhdellä yhteydenotolla maistraatin suuntaan.

Kannattaa tehdä se muuttoilmoitus itse siellä sähköisessä palvelussa jos vain mitenkään mahdollista.

Terveisin paperisia muuttoilmoituksia tallentanut. siellä oli vuokratyöläisiä töissä ja heidän jäljiltään ei tiedä mitä sinne oli tehty.

Toisaalta osa ihmisiä ei osaa itse lukea ohjeita. Samalla paperilla voi tehdä myös maistraatille sekä postille tai sitten jommalle kummalle. Rukseja oli miten sattui ja käsialat lukemattomia. Useasti täysin epäselvät ilmoitukset onneksi saimme lähettää eteenpäin muiden ihmeteltäväksi jos käsialasta ei saanut mitään selvää.

Vierailija
340/421 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en nyt oikein ymmärrä täällä näitä knoppailijoita ja nokkapokkailijoita.

Ihmiset kertovat kokemuksistaan, niin tyypit tulevat sanomaan, että näin se menee sen ja sen pykälän mukaan, oikein. No shit Sherlock?! Eihän tähän ketjuun voisi kirjoittaa mitään, jos ideana olisi se, että laillisista, pykälien mukaan tehdyistä päätöksistä ei saa sanoa mitään pahaa. 

Pointti lienee kyseenalaistaa ne pykälät, jos on omakohtaista kokemusta, että homma ei toimi. Ei olla täällä vahtikoirana todistelemassa, että oikein meni, koska lakikirja niin sanoo. Tai että voit syyttää itseäsi, kun et tajunnut tehdä niin ja näin, kiähkiäh. Eihän tämä nyt ole mikään tietoketju, kun se tieto just monilla on jo viimeistään oman kokemuksen kautta!

Miksette te odota, josko tulisi kysymyksiä ja vastaa sitten? Jos joku mainitsee, ettei hän ymmärrä päätöstä eikä tiedä, mihin pykälään se nojaa, niin silloinhan voitte korrektisti avittaa. 

Aika paljon arvokkaampaa olisi todeta täällä, että joo, näin ne pykälät menee, että tilannetta ei ikinä huomioida, vaan pykälät katsotaan sellaisinaan, vaikka kaikkien tiedossa olisi pykälien järjettömyys. Tai auttaa jotakuta positiiviisessa hengessä, jos on just nyt jokin ongelma, miten toimia. 

Ylipäänsä sote-alalla olisi tärkeätä se, että kuunneltaisiin ihmisten juttuja, vaikka asialle ei voitaisi yhtään mitään. Nyt täälläkin, täysin vapaa-ajan foorumilla, tulee esille se sama tosielämästä tuttu torppausilmiö esille. Ketä se auttaa? Tiedonjako ja pykälätietämys ei aina suinkaan ole olennaisinta. Miten olis vaikka kuuntelu- ja vuorovaikutustaitojen opettelu?

Tai miten olisi medialukutaidon osaaminen? Melkoinen osa näistä tosijutuista on täysin keksittyjä, ne eivät onnistuisi tosielämässä mitenkään. Viranomaisten järjestelmäst eivät toimi siten kuin väitetään, kerrottuja päätöksiä ei ole mahdollista tehdä jne.

Toki ymmärrän, että tässä ketjussa on tarkoituksena alustaa ajatusta perustulosta eli antaa yksinkertaisille lukijoille kuva siitä, että työkkäri ja Kela kiusaavat, perustulo olisi rehti vaihtoehto. Kukaan vain ei mene kertomaan, että perustulo olisi alle 600 e/kk ja sillä pitää maksaa niin asuminen kuin ruokakin ilman lisätukia.

Mutta onhan se viihdyttävää lukea, miten Kelasta tulee kummallisia päätöksiä tai työkkäri antaa karenssia ilman, että asiakas saa kertoa oman kantansa.

Olen opiskellut viestintää, joten medialukutaito ei ole ihan vieras juttu. Miksi kuvittelisin, että jutut ovat täysin keksittyjä? Mutta okei, toki lisäkysymyksiä voi esittää, jos oudolta kuulostaa. Ei se tarkoita, että pitäisi v*ttuilla. 

Miksi puhut tympeästi yksinkertaisista lukijoista? Ei kai tämä myöskään ole mikään salaliittoketju perustulosta. En ainakaan itse ole ottanut siihen mitenkään kantaa. Nyt jos perustuloon mennään, niin siitähän on puhuttu siten, että tosiaan lisäksi voisi/joutuisi hakemaan lisätukea eli ideana ei ole se, että kaikki selvitköön 500-600 eurolla. Mutta itse nyt en halua ottaa tähän asiaan kantaa, koska mielestäni ei liity aiheeseen.

Aivan, eikös se ole juuri se pointti, että tässä kerrotaan Kelan kummallisista päätöksistä tai oudoista, joskin lainmukaisista karensseista? Mitä muuta odotat? Että täällä säestettäisiin karensseja, koska ne ovat pykälien mukaan täysin oikein? Että se asiakas olisi hiljaa ja pitäisi päätöstä täysin järkevänä, koska kyllähän Kela on tehnyt lain mukaan päätöksen?

Laki ei ole sama asia kuin järkevä päätös. Tässä nyt taitaa olla se asian ydinongelma eli sinä näet asian toisin. Itselleni kyllä laki merkitsee hyvinkin paljon, mutta silti näissä päätöksissä on paljon epäkohtia. Joo, ensin muuttuu pykälä, sitten toiminta, mutta ehkä täällä juuri jutustellaan siitä, minkä pitäisi muuttua. 

Btw kun täällä kovasti hoetaan sitäkin, että mikset tehnyt niin tai näin, niin todella vähän työllisyyspalveluissa ihmiselle ylipäänsä kerrotaan hänen oikeuksistaan. Moni toimii kiltisti siten kuten käsketään. Koska kyllähän sekin on tiedossa, että jos alkaa niskuroida, niin siitäkin voidaan laittaa kapulaa rattaisiin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä