Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jaetaan kaikista urpoimmat tai epäreiluimmat työkkärin/Kelan selvitykset ja päätökset tänne!

Vierailija
28.08.2018 |

Tuli vaan mieleen erään byrokratiakoneiston kanssa asioidessani, että muillakin tosiaan on ikäviä kokemuksia.

Pahin, mistä olen itse kuullut, oli muistaakseni yhdestä lehtijutusta. Sen mukaan molempien alaraajojen amputoinnin läpikäyneen henkilön piti 10 vuoden päästä todistaa Kelalle, että jalat eivät ole kasvaneet takaisin...

Kommentit (421)

Vierailija
301/421 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri oli ollut kauan työttömänä ja pääsi vihdoin työkokeiluun. Hän tykkäsi todella paljon paikasta missä työskenteli ja hän oli hyvä työntekijä, joten kun kesken työkokeilun avautui työpaikka, halusivat hänet sinne töihin. Kaveri iloisena ilmoittaa te-toimistoon että pääsee kyseiseen paikkaan töihin. Paitsi että te-toimistosta totesivat että ei mahdollista, liikaa paperitöitä. Kaveri jatkoi työkokeilun loppuun asti, jonka jälkeen jälleen työttömäksi (koska siihen avoimeen paikkaan tietenkin palkattiin joku muu).

Oikeesti, LIIKAA PAPERITÖITÄ???

Oikeesti, kaikkea ei pitäisi uskoa. Tuosta ei tule mitään paperitöitä. Ei tarvitse edes palautelomakkeita tallentaa, kun kokeilu päättyy työn alkamiseen. Työ menee aina palvelujen (mm työkokeilu) edelle. Jotain outoa tässä jutussa tai kaverissa.

Vierailija
302/421 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitin työttömänä yritysjuriikan opinnot AVOIMESSA yliopistossa iltaopintoina, joita oli ehkä 2 iltaaviikossa. Tyhmänä menin ilmoittamaan tämän työkkäriin, ja sitten olinkin KOLME kuukautta ilman työmarkkinatukea, kun työkkäri selvitti, onko tämä opiskelu tutkintoon johtavaa. Onneksi on varakkaat vanhemmat, olisi saattanut olla muuten kusinen tilanne kun ainoa tulo olisi ollut asumistuki.

A) Lain mukaan avoimesta yliopisto annettu opetus ei voi johtaa tutkintoon- selviää yhdellä googletuksella

B) Opintopisteitä oli per kuukausi niin vähän ettei opiskelua voitu katsoa määritelmien mukaan päätöimiseksi - tämäkin selviää yhdellä googletuksella

C) Opetus tapahtui ilta-aikaan, joten olin edelleen valmiina hakemaan ja vastaanottamaan töitä klo 8-16.

D) Kukaan työssäkäyvähän ei pysty iltaisin harrastamaan tai opiskelemaan omaksi ilokseen vaan se estää välittömästi työssäkäynnin...

Opitko mitään siitä yritysjuridiikasta?

Ainakaan kukaan ei kertonut sinulle, että asenteesta ei ole iloa, kun lukee lakia.

a) avoimen yliopiston opetus ei johda tutkintoon - paitsi jossain tapauksessa ja silloin asia pitää tutkia, jotta asiakas ei joudu takaisinperintään

b) opintopisteet/kk pitää tarkistaa, koska siinäkin piilee vakava takaisinperinnän vaara, jolloin syytetään työkkäriä, kun "kukaan ei kertonut ja mä luulin"

c) opetuksen ajakohdalla ei ole mitään merkitystä vai ajatteletko niin, että opettaja voi opikella avoimessa yliopistossa, koska työt on pääosin päivällä, mutta sairaanhoitaja ei,koska voi olla vuorotöitä

d) jos olisit tajunnut aloittaa opiskelut jo ollessasi töissä, voisit huoleti jatkaa niitä edelleen ilman mitään selvityksiä

Ehkä, mutta onko kohtuullista että näiden simppeleiden asioiden selvittämiseen menee kolme kuukautta?

Lisäksi kun kyseessä oli 20 opintopisteen kokonaisuus, esittämäsi kohdat eivät olleet relevantteja. Mikään yliopistotutkinto ei ole 20 op:n laajuinen.

Opin kyllä sen, että jos joskus olen työttömänä, kannattavinta on maata kotona tekemättä mitään.

Asenne kohdillaan!

Rekrytointiongelmia kokee 70% työnantajista, miksiköhän?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/421 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse väänsin kerran pari kuukautta yhden virkailijan kanssa siitä, että onko minulla alallani ammatillinen pätevyys, kun olin suorittanut tutkintoni näyttötutkintona. Hänen mukaansa ei ollut, kun en ollut käynyt "oikein" koulua.

Onneksi hän jäi jollekin lomalle ja sijaisenaan oleva toinen virkailija lähinnä hämmästeli, että mikä ongelma tässä on ollut.

Läpihuutojuttu, tottakai se näyttötutkintona suoritettu tutkinto on pätevä ja jo tuplaten esittämäni näyttötutkintotodistus riittää.

Vierailija
304/421 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse väänsin kerran pari kuukautta yhden virkailijan kanssa siitä, että onko minulla alallani ammatillinen pätevyys, kun olin suorittanut tutkintoni näyttötutkintona. Hänen mukaansa ei ollut, kun en ollut käynyt "oikein" koulua.

Onneksi hän jäi jollekin lomalle ja sijaisenaan oleva toinen virkailija lähinnä hämmästeli, että mikä ongelma tässä on ollut.

Läpihuutojuttu, tottakai se näyttötutkintona suoritettu tutkinto on pätevä ja jo tuplaten esittämäni näyttötutkintotodistus riittää.

Oho, aika paha. Työkkärissä tapahtunut?

Vierailija
305/421 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitin työttömänä yritysjuriikan opinnot AVOIMESSA yliopistossa iltaopintoina, joita oli ehkä 2 iltaaviikossa. Tyhmänä menin ilmoittamaan tämän työkkäriin, ja sitten olinkin KOLME kuukautta ilman työmarkkinatukea, kun työkkäri selvitti, onko tämä opiskelu tutkintoon johtavaa. Onneksi on varakkaat vanhemmat, olisi saattanut olla muuten kusinen tilanne kun ainoa tulo olisi ollut asumistuki.

A) Lain mukaan avoimesta yliopisto annettu opetus ei voi johtaa tutkintoon- selviää yhdellä googletuksella

B) Opintopisteitä oli per kuukausi niin vähän ettei opiskelua voitu katsoa määritelmien mukaan päätöimiseksi - tämäkin selviää yhdellä googletuksella

C) Opetus tapahtui ilta-aikaan, joten olin edelleen valmiina hakemaan ja vastaanottamaan töitä klo 8-16.

D) Kukaan työssäkäyvähän ei pysty iltaisin harrastamaan tai opiskelemaan omaksi ilokseen vaan se estää välittömästi työssäkäynnin...

Opitko mitään siitä yritysjuridiikasta?

Ainakaan kukaan ei kertonut sinulle, että asenteesta ei ole iloa, kun lukee lakia.

a) avoimen yliopiston opetus ei johda tutkintoon - paitsi jossain tapauksessa ja silloin asia pitää tutkia, jotta asiakas ei joudu takaisinperintään

b) opintopisteet/kk pitää tarkistaa, koska siinäkin piilee vakava takaisinperinnän vaara, jolloin syytetään työkkäriä, kun "kukaan ei kertonut ja mä luulin"

c) opetuksen ajakohdalla ei ole mitään merkitystä vai ajatteletko niin, että opettaja voi opikella avoimessa yliopistossa, koska työt on pääosin päivällä, mutta sairaanhoitaja ei,koska voi olla vuorotöitä

d) jos olisit tajunnut aloittaa opiskelut jo ollessasi töissä, voisit huoleti jatkaa niitä edelleen ilman mitään selvityksiä

Ehkä, mutta onko kohtuullista että näiden simppeleiden asioiden selvittämiseen menee kolme kuukautta?

Lisäksi kun kyseessä oli 20 opintopisteen kokonaisuus, esittämäsi kohdat eivät olleet relevantteja. Mikään yliopistotutkinto ei ole 20 op:n laajuinen.

Opin kyllä sen, että jos joskus olen työttömänä, kannattavinta on maata kotona tekemättä mitään.

Asenne kohdillaan!

Rekrytointiongelmia kokee 70% työnantajista, miksiköhän?

No itse asiassa, olen tosiaan sama kirjoittaja joka opiskelee toista tutkintoa. Olen ollut joka kesä töissä isoissa vientiteollisuusfirmoissa, tienannut yli neljä tonnia kuussa kesällä, käynyt opintojen ohella töissä. Päässyt aina siihen firmaan mihin olen halunnut, ja jokaisessa tarjottu jatkomahdollisuuksia. Kiitettävä arviointi työtodistuksessa.

Asenne on nimenomaan kohdallaan yksityisen sektorin kohdalla, julkisella tuskin pystyisin tosiaan työskentelemään, asenne on todellakin aivan väärä sinne. Omassa työssäni ei ole ok laittaa asiakasta kolmeksi kuukaudeksi kuseen, siitä tulee kenkää.

Vierailija
306/421 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En löytänyt töitä vaikka miten hain ja etsin. Minulle luvattiin että saan mennä opiskelemaan. No hain sitten innoissani vuoden koulutukseen sairaalasihteeriksi. Pääsin ja ilmoitin innoissani työkkärille josta minun oma ihana työkkäritätini sanoi vihaisena et me ei aleta sulle mitään kouluja kustantamaan. Et maksat sitten itse opintolainalla. No peruin koulun ja sain 3kk karenssin kaupan päälle. Parasta! Olis vaan kannattanu maata sohval eikä ees yrittää opiskella.

Ai että, nyt löytyi historian typerin ihminen. Jos olisit kerran päässyt opiskelemaan ja sitä kautta mitä todennäköisimmin työllistynyt niin miksi ihmeessä peruit opiskelupaikkasi.

Sairaaloissa on valtava pula sihteereistä, eli työttömäksi et olisi jäänyt. Opintolainan olisit maksanut parissa vuodessa pois. Nyt olemattoman tekosyyn perusteella jatkat loisimista.

Harvassa on työssäkäyvät ihmiset, jotka on pelkästään yhteiskunnan varoilla koulutuksensa hankkineet.

Ilman opintotukea ei saa opintolainaa, kelan maksama työttömyyskorvaus opiskeluajalta ei ole opintotukea. Kaikista sihteereistä on ylitarjontaa, työttömyysprosentti on suuri. Lisäksi palkat n. 1500 - 1700 e julkisella sektorilla, siitä ei lainoja makseta parissa vuodessa.

Vierailija
307/421 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein sijaisuuksia n 3päivää kuukaudessa, kela laski minulle yli 2000e laskennalliset kuukausitulot, koska työnantaja oli koko ajan sama(kaupunki!) joten asumistuki yms pienenivät niin paljon ettei sijaisuuksia kannattanut tehdä.

Sain 3 kuukauden nolla tunti työsopimuksen ja tästä kiitoksena kela katkaisi kaikki tuet siihen asti, että toimitin palkka laskelman, no, palkka maksettiin aina seuraavan kuukauden 15pv joten olin 1,5kk ilman rahaa tämän takia.

Sain hylätyn työkyvyttömyyseläke päätöksen vaikka lääkäri eikä kukaan muukaan keksi sellaista työtä jota voisin tehdä.

Teen sijaisuuksia (en kaupungille tosin), ja palkka maksetaan aina vähintään kuukauden myöhässä, joskus noin 2 kk. Mutta kun ilmoittaa itse palkan Kelalle, niin maksu tehdään ennakkona.

Mulle on taidettu tasan kerran laskea tuo laskennallinen, mutta silloin tulot olivat niin pienet, ettei se haitannut. En muista, saako sitä edes laskea kuin kerran. Mulle ei ole kuitenkaan selvinnyt, milloin sitä käytetään ja milloin ei. 

minä olen tuon lainatun viestin kirjoittaja ja tein valituksen tuosta tapauksesta ja vastaus oli,että itse ilmoitettu palkka hyväksytään vain silloin kun ei ole tietoa milloin palkka tulee eli jos palkka päivä on tiedossa ei ennakko ilmoitusta hyväksytä. Vaikka se palkka päivä olisi puolen vuoden päästä.

Vierailija
308/421 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ottanut viime vuodesta lähtien Kelan jokaisen virkailijan nimet ylös omalle mustalle listalleni, koska juuri hehän viimekädessä toteuttavat näitä valtiojohtomme sanelemia toimenpiteitä, joiden tarkoituksena on kurittaa Suomen köyhiä.

Kelan johtaja, Elli Aaltonen, myi tuosta vaan sielunsa Sipilälle saadakseen pallinsa ja hän on juuri se oikeiston oikea suora, joka lopulta toteuttaa Suomen köyhiin, opiskelijoihin ja sairaisiin kohdistuvat iskut; tohtorintutkinnostaan huolimatta sama sa atanalle sielunsa ja rehel lisyytensä myynyt, pelkkää mam monaa kaipaava ä äliö ja nykyasemansa hallitukselta ostanut  "tohtori" avautuu julkisuudessa tämän tästä huuli muka pyöreänä siitä, kuinka tt-tuki ja yksiöön sulkeminen eivät "enää" riitä yksilön kuntouttamiseen saati tuottamaan tuottavia yksilöitä työmarkkinoille. Aaltosen johdolla koko Kelasta on tullut köyhien vihollinen, epärehellinen ja epävirallinen Suomen g est apo, jonka ainoana tarkoituksena on toimia rattaana oikeiston kaipaamalle olig arkialle. Elli ansaitseekin tulla muistetuksi henkilönä, joka muovasi Kelasta sen ns. heikoimman aineksen (eli liki kaikkien lafkan tukia nauttivien) kurittajan.

Viime vuoden puolella puhelimitse tavoitellessa monet kohteliaat asiakasneuvojatkin myönsivätkin ns. uuden Aaltosen linjan, jolla oli tarkoitus syyttää suoraan tukia tarvitsevaa yksilöä epäkelpuudestaan ja heikosta asemastaan, myös suorasanainen uh kailu ja vä äristellyt tai vä ärin täysin tarkoituksellisesti luetut mutta vaaditut tilinteot otettiin käyttöön esim. opiskelijoille, joilta opintotuki oli loppunut, eikä edes moninkertainen aktiivimallin toteuttaminen (taustalla voi olla ollut esim. nollatuntisopimus ja palkkatyötä 8 - 24 h/vko, 45 op/lukuvuosi ja graduvaihe opinnoissa) säästänyt opiskelijoita, joilta opintotuki oli loppunut siltä 40% leikatulta tt- tuelta.

Sitä voi itse kukin laskeskella, että kuinka paljon pahemmin elinkautisvankeja kohdellaan kuin vaikka työttömiä tai opiskeluitaan köyhänä päättäviä tässä maassa. Vangit eivät sentään joudu Suomessa pakkotyöhön eikä heiltä evätä syyttä opiskelua eikä heitä yleensä syytetä perusteetta kuten tukien suhteen väliinputoajaa nykyään syytetään. He saavat oman sellinsä, eivätkä joudu jakamaan sitä muiden kanssa, opiskella kuntoutaukseen sekä päivärahaa töiden myötä ja heille tarjottu ruokakin on luultavasti parempaa mihin hyvin köyhällä opiskelijalla on varaa.

Vierailija
309/421 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ottanut viime vuodesta lähtien Kelan jokaisen virkailijan nimet ylös omalle mustalle listalleni, koska juuri hehän viimekädessä toteuttavat näitä valtiojohtomme sanelemia toimenpiteitä, joiden tarkoituksena on kurittaa Suomen köyhiä.

Kelan johtaja, Elli Aaltonen, myi tuosta vaan sielunsa Sipilälle saadakseen pallinsa ja hän on juuri se oikeiston oikea suora, joka lopulta toteuttaa Suomen köyhiin, opiskelijoihin ja sairaisiin kohdistuvat iskut; tohtorintutkinnostaan huolimatta sama sa atanalle sielunsa ja rehel lisyytensä myynyt, pelkkää mam monaa kaipaava ä äliö ja nykyasemansa hallitukselta ostanut  "tohtori" avautuu julkisuudessa tämän tästä huuli muka pyöreänä siitä, kuinka tt-tuki ja yksiöön sulkeminen eivät "enää" riitä yksilön kuntouttamiseen saati tuottamaan tuottavia yksilöitä työmarkkinoille. Aaltosen johdolla koko Kelasta on tullut köyhien vihollinen, epärehellinen ja epävirallinen Suomen g est apo, jonka ainoana tarkoituksena on toimia rattaana oikeiston kaipaamalle olig arkialle. Elli ansaitseekin tulla muistetuksi henkilönä, joka muovasi Kelasta sen ns. heikoimman aineksen (eli liki kaikkien lafkan tukia nauttivien) kurittajan.

Viime vuoden puolella puhelimitse tavoitellessa monet kohteliaat asiakasneuvojatkin myönsivätkin ns. uuden Aaltosen linjan, jolla oli tarkoitus syyttää suoraan tukia tarvitsevaa yksilöä epäkelpuudestaan ja heikosta asemastaan, myös suorasanainen uh kailu ja vä äristellyt tai vä ärin täysin tarkoituksellisesti luetut mutta vaaditut tilinteot otettiin käyttöön esim. opiskelijoille, joilta opintotuki oli loppunut, eikä edes moninkertainen aktiivimallin toteuttaminen (taustalla voi olla ollut esim. nollatuntisopimus ja palkkatyötä 8 - 24 h/vko, 45 op/lukuvuosi ja graduvaihe opinnoissa) säästänyt opiskelijoita, joilta opintotuki oli loppunut siltä 40% leikatulta tt- tuelta.

Sitä voi itse kukin laskeskella, että kuinka paljon pahemmin elinkautisvankeja kohdellaan kuin vaikka työttömiä tai opiskeluitaan köyhänä päättäviä tässä maassa. Vangit eivät sentään joudu Suomessa pakkotyöhön eikä heiltä evätä syyttä opiskelua eikä heitä yleensä syytetä perusteetta kuten tukien suhteen väliinputoajaa nykyään syytetään. He saavat oman sellinsä, eivätkä joudu jakamaan sitä muiden kanssa, opiskella kuntoutaukseen sekä päivärahaa töiden myötä ja heille tarjottu ruokakin on luultavasti parempaa mihin hyvin köyhällä opiskelijalla on varaa.

T a p a joku, niin saat fyffeä ja tukea opintoihisi.

Vierailija
310/421 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täähän on jännä. Sinä itse ilmoitat suorittamasi tutkinnot, ei siellä ole erikseen suoritustapaa. Tämä on taas itsekeksitty ongelma, joka ei ole oikeasti tapahtunut.

Vierailija
311/421 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukion jälkeen pidin välivuoden. Menin työmarkkinatuella kouluavustajaksi töihin. Seuraavana keväänä oli tarkoitus päästä opiskelemaan, joten jättäydyin näistä ilmaistöistä pois keväällä, jotta pystyin lukemaan täysipainoisesti pääsykokeisiin. 

Sain tietysti karenssin, koska papereihin kirjattiin, että jäin omasta tahdostani töistä pois. Tänä päivänä en tiedä, miten olisi pitänyt toimia, koska opiskelemaankin piti päästä. Ilmeisesti alkujaankaan ei olisi pitänyt mennä töihin.  

Olit tehnyt sopimuksen työkokeilusta, ja sopimuksessa luki työkokeilun loppumispäivämäärä. Rikoit sopimuksen-karenssi.

Tää on ehdottoman hyvä. Työkokeilun maksimipituus on 6 kk ja kouluille tehdään vain kouluajaksi työkokeilusopimus. Työkokeilusopimuksia tehdään samalle työnantajalle peräkkäin vain työkokeilijan erityisestä pyynnöstä. Työkokeilu on kokeilu, siinä ei siten voi jäädä omasta tahdosta pois töistä, koska ei ole töissä.

Tuo, joka ehdotti, että olin tehnyt sopimuksen työkokeilusta. 25 vuotta sitten ei edes tunnettu vielä työkokeilua, kuten jo sanoinkin. Mutta joo, selvitin jo tuota asiaa eli tokihan näihin aina keksii näitä järkisyitä, joita itse sanoin heti ekassa viestissänikin (eli juu, lopetin omasta tahdosta 2 vkoa ennen koulujen lomia, mutta minkäs teki).

Omasta mielestäni tähän ketjuun on ideana nostaa esille epäkohtia, ei niinkään Kelan ja työkkärin byrokratiaa. Vai? Me varmaan kaikki tiedämme, miten asiat menevät, mutta ajatuksena on kai puhua siitä, miten ne voisivat mennä, jos järkeä olisi kehissä. 

Sen sijaan tuolle jälkimmäiselle "tää on hyvä" -tyypille: just. Nii että siinä sit pitää vaan sivuuttaa pääsykokeet ja jäädä taas loisimaan vuodeksi? Eivvvvvv. Järjen valoa taasen. 

Anteeksi vaan, mutta 1994 tuli työmarkkinatuen harjoittelu, jota ennen ja peruspäivärahaa/andiosidonnaista saavat saivat lähteä harjoitteluun haralla (en muista pitkää nimeä), joka maksettiin työkkäristä eikä Kelalta.

Niistä tehtiin kirjallinen kolmikantasoppari, eli kaikkien allekirjoitukset piti olla. Hara oli sellainen jäljentävä 3-4 kappaleinen, josta asiakas sai omansa. Työmarkkinatuen harjoittelu sama kolmikanta, josta kopioitiin asiakkaalle oma. Sopimuksen olet tehnyt ja posti varmaan hukannut osasi - kätevää?

Sopimusrikkomuksesta tulee lain mukaan karenssi. Olisit tehnyt lyhyemmän sopparin.

Ehh. Eikös tätä jo selvitetty ihan tarpeeksi? Mutta pitänee hakea sulle doksit, joita tuosta on.

En usko, että Posti on hukannut mitään.  

Vierailija
312/421 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho, aika paha. Työkkärissä tapahtunut?

Niin päin kyllä menee, että väärien koodien laittaminen järjestelmään lienee aika yleistä. Minä kävin taloushallinnon tradenomin koulutuksen aikuiskoulutuksena. Koska olin käynyt jotain atk-alan kursseja, ei virkailija tainnut edes katsoa todistustani ja minusta tuli papereissa it-tradenomi. Tosin yhteen työpaikkaan tulin valituksi silti, vaikka en ammatillisia pätevyysvaatimuksia täysin täyttänyt. Mutta osa oli kyllä vähän liian haastavia, kuten koodarin paikat. Silloin niitä ei netistä saanut tarkistettua vielä itse, mutta seuraavalla kerralla sattui puolituttu virkailija, joka huomasi asian heti ja korjasi saman tien.

Vierailija
313/421 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojalta evättiin sairaan lapsen hoitotuki kokonaan, siihen aikaan se oli sillä nimellä, vaikka lääkärin lausunnossa ehdotettiin korotettua. Kun terapiaa oli vain joka toinen viikko resurssipulan vuoksi, tarve katsottiin vähäiseksi. Sen lisäksi hänelle oli tulossa lisätestejä olemassa olevaan sairauteen liittyen. Kelan lausunnossa tulkittiin, että testit vasta tulossa, vaikka todistus sairaudesta oli jo selkeä. Lisäselvitys ja rautalangasta vääntäminen ei tuottanut tulosta, lausunto luettiin kuten se haluttiin eikä mitä siinä luki. Pojalla lievä neurologinen kehityshäiriö, fyysinen sairaus ja runsaasti allergioita. Allergiat eivät sinänsä hoitotukeen kai vaikuta, vaikka kyseessä olikin maito-, kotimaiset viljat ja muutamia muita ja tulossa olleet olivat astmatestit ja lisää allergiatestejä, sillä osa keliaakon viljoista myös aiheutti ja aiheuttaa yhä oireita. No eipä tässä mitään, kun molemmilla oli kuitenkin työpaikka, vaikka en täysipäiväisesti pystynyt töissä käymään.

Vierailija
314/421 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja kämppikseni olimme avoliitossa kelan mukaan.

Ja ystävälläni olisi elatusvelvollisuus minua kohtaan.

T. Pari homppelia ilmeisesti.

Vierailija
315/421 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokravakuuden maksusitoumus hylättiin. Sossu soitti kelaan, ja se myönnettiin samana päivänä -täysin samoilla perusteilla, joilla se ensin hylättiin.

Tässä ei kyllä ole mitään kummallista. Sosiaaliset syyt ei ole peruste Kelasta myöntää vakuutta. Tässä oli varmasti kyse sosiaalisista syistä. Jos sosiaalityöntekijä antaa asiasta selvityksen, käsittelijä voi harkita asiaa uudelleen ja myöntää vakuuden. Mutta oikeastaan se on kunnan tehtävä myöntää vakuus sosiaalisista syistä.

Vierailija
316/421 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei pahempia ongelmia ole ollut Kelan kanssa, vähän vaan joskus huvitti kun väittivät asunnossani asuvan jonkun Joel-nimisen ihmisen, ja pyysivät hänen tulotietojaan tai muuten asumistukihakemus hylätään. Ikinä kenestäkään Joelista kuullutkaan, liekö asuntoni edellinen asukas? Uskoivat kuitenkin kun vannoin ettei mulla täällä ketään Joelia nurkissa pyöri.

Vierailija
317/421 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela vaati fyysisen syyn takia sairaslomalla olevalta psykiatrian lääkärin lausunnon 6 viikon sisällä. Oli mahdotonta saada lausuntoa niin nopeasti, kun potilaalla ei ollut edes valmiiksi asiakkuutta psykiatrian puolella. Ei niille psykiatreille taida niin vaan päästä... Sitä en tiedä, tuliko tapauksesta jotain sanktioita tai lisäselvityksiä sairaslomalaiselle.

Vierailija
318/421 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en nyt oikein ymmärrä täällä näitä knoppailijoita ja nokkapokkailijoita.

Ihmiset kertovat kokemuksistaan, niin tyypit tulevat sanomaan, että näin se menee sen ja sen pykälän mukaan, oikein. No shit Sherlock?! Eihän tähän ketjuun voisi kirjoittaa mitään, jos ideana olisi se, että laillisista, pykälien mukaan tehdyistä päätöksistä ei saa sanoa mitään pahaa. 

Pointti lienee kyseenalaistaa ne pykälät, jos on omakohtaista kokemusta, että homma ei toimi. Ei olla täällä vahtikoirana todistelemassa, että oikein meni, koska lakikirja niin sanoo. Tai että voit syyttää itseäsi, kun et tajunnut tehdä niin ja näin, kiähkiäh. Eihän tämä nyt ole mikään tietoketju, kun se tieto just monilla on jo viimeistään oman kokemuksen kautta!

Miksette te odota, josko tulisi kysymyksiä ja vastaa sitten? Jos joku mainitsee, ettei hän ymmärrä päätöstä eikä tiedä, mihin pykälään se nojaa, niin silloinhan voitte korrektisti avittaa. 

Aika paljon arvokkaampaa olisi todeta täällä, että joo, näin ne pykälät menee, että tilannetta ei ikinä huomioida, vaan pykälät katsotaan sellaisinaan, vaikka kaikkien tiedossa olisi pykälien järjettömyys. Tai auttaa jotakuta positiiviisessa hengessä, jos on just nyt jokin ongelma, miten toimia. 

Ylipäänsä sote-alalla olisi tärkeätä se, että kuunneltaisiin ihmisten juttuja, vaikka asialle ei voitaisi yhtään mitään. Nyt täälläkin, täysin vapaa-ajan foorumilla, tulee esille se sama tosielämästä tuttu torppausilmiö esille. Ketä se auttaa? Tiedonjako ja pykälätietämys ei aina suinkaan ole olennaisinta. Miten olis vaikka kuuntelu- ja vuorovaikutustaitojen opettelu?

Vierailija
319/421 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein sijaisuuksia n 3päivää kuukaudessa, kela laski minulle yli 2000e laskennalliset kuukausitulot, koska työnantaja oli koko ajan sama(kaupunki!) joten asumistuki yms pienenivät niin paljon ettei sijaisuuksia kannattanut tehdä.

Sain 3 kuukauden nolla tunti työsopimuksen ja tästä kiitoksena kela katkaisi kaikki tuet siihen asti, että toimitin palkka laskelman, no, palkka maksettiin aina seuraavan kuukauden 15pv joten olin 1,5kk ilman rahaa tämän takia.

Sain hylätyn työkyvyttömyyseläke päätöksen vaikka lääkäri eikä kukaan muukaan keksi sellaista työtä jota voisin tehdä.

Teen sijaisuuksia (en kaupungille tosin), ja palkka maksetaan aina vähintään kuukauden myöhässä, joskus noin 2 kk. Mutta kun ilmoittaa itse palkan Kelalle, niin maksu tehdään ennakkona.

Mulle on taidettu tasan kerran laskea tuo laskennallinen, mutta silloin tulot olivat niin pienet, ettei se haitannut. En muista, saako sitä edes laskea kuin kerran. Mulle ei ole kuitenkaan selvinnyt, milloin sitä käytetään ja milloin ei. 

minä olen tuon lainatun viestin kirjoittaja ja tein valituksen tuosta tapauksesta ja vastaus oli,että itse ilmoitettu palkka hyväksytään vain silloin kun ei ole tietoa milloin palkka tulee eli jos palkka päivä on tiedossa ei ennakko ilmoitusta hyväksytä. Vaikka se palkka päivä olisi puolen vuoden päästä.

Oho, aika outoa. Kelan nettisivuilla sanotaan, että ennakkoa voidaan maksaa, jos odotusaika on palkanmaksun takia kohtuuton. Minulle ei ole edes lähdetty vänkäämään tuosta kohtuuttomuudesta, vaan tämä on sentään toiminut hyvin. Käytännössä pyytämällä onnistunut.

Vierailija
320/421 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheltä evättiin kuntoutustuki koska pelaa videopelejä. Siis kirjaimellisesti, kotona xboxilla pelaaminen oli kelan lääkärin mielestä työkykyisyyteen verrattava asia, vaikka kaikki muut lääkärin lausunnot puolsivat asiaa. Oli maininnut b-lausunnon tekijälle, että pelaa kerran tai pari viikossa vaimon kanssa moninpeliä verkossa, yhteinen harrastus. Muistakaa nyt sairaat ettei saa olla muuta tekemistä kuin sairastaa 😉

Valitettiin päätöksestä kyllä, se pyörrettiin ja mies sai hänelle kuuluvat tuet. Ei tosin enää uskalla puhua mistään sairauden ulkopuolisista asioista lääkäreille, harrastuksista tai elämäntilanteesta muuten.

Minulta evättiin kuntoutustuki, koska usklatauduin käymään lenkillä. Ihan siis kävelyllä kodin lähellä. Tukia en koskaan saanut takaisin, vaan olen kelan mielestä terve, koska pääsen ovesta ulos muutaman kerran viikossa. Olisihan minulla ainakin 10 erikoislääkärin, lukemattomia "normi"lääkärin, fysioterapeuttien jnejne lausuntoja, joissa todetaan täysin ehdoitta työkyvyttömäksi, mutta kela on toista mieltä. Ja siis suurin peruste on tuo, että pakotin itseni ulos lenkille ja menin kertomaan siitä fysioterapeutille, joka erehtyi laittamaan sen yhteen lausuntoon ja siitä se ajatus sitten kelalla lähtikin..

Asiaa on yritetty oikaista monen ammattihenkilön avulla, mutta kelan lääkäri on mitä ilmeisemmin jumala, ei hänen mieltään muuteta.

Olen siis työtön työnhakija ja tietenkin aktiivimallikin jo leikannut. Hirvittävän vaikeaa on ottaa töitä vastaan työkyvyttömänä ja tämän kyllä työkkärikin ymmärtää, eikä töitä edes tarjoa.

On vain vähän seinä vastassa, kun kuntoutusta ei ole (kela kaikessa armeliaisuudessaan katkaisi myös kuntoutuksen), työttömyyspäivärahalla ei voi tehdä oikeastaan mitään karenssien pelossa. Joten muutahan ei voi tehdä, kuin tuijottella kattoa.

Minäkin muuten sain vielä sen 5kk odotusajan työttömyyspäivärahaan, kaupanpäällisenä sille kuntoutustuen katkaisulle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi