Jaetaan kaikista urpoimmat tai epäreiluimmat työkkärin/Kelan selvitykset ja päätökset tänne!
Tuli vaan mieleen erään byrokratiakoneiston kanssa asioidessani, että muillakin tosiaan on ikäviä kokemuksia.
Pahin, mistä olen itse kuullut, oli muistaakseni yhdestä lehtijutusta. Sen mukaan molempien alaraajojen amputoinnin läpikäyneen henkilön piti 10 vuoden päästä todistaa Kelalle, että jalat eivät ole kasvaneet takaisin...
Kommentit (421)
Vierailija kirjoitti:
Työkkärin työntekijä päätti ettei voi hyväksyä mun työttömyyttä. Joka alkoi koska mut vuokratyöntekijänä irtisanottiin ensimmäisenä koska firma jossa tein töitä, vuokrafirman kautta, meni konkkaan.
Työkkärin muijan mielestä mun pitää antaa selvitys yrityksen taloudellisesta tilasta ennen kuin hän voi puoltaa liitolle mun työttömyyteni olevan validia eikä suinkaan itseaiheutettua.Jessus että vitutti.
Periaatteessa vuokrafirman olisi tullut katsella sinulle joku toinen työpaikka tai lomauttaa sinut, ei irtisanoa
Ensimmäinen opiskeluvuosi korkeakoulussa oli päättynyt. Muuten lukuvuosi oli mennyt odotetusti, paitsi etten ollut päässyt läpi eräästä itselleni haastavasta kurssista. Tämän takia op/kk tavoite ei täyttynyt, vaan jäi 2-4 op vajaaksi. (En muista tarkalleen)
Opiskelin ulkomailla, enkä ollut ihan perillä Kelan tavoista toimia riittämättömättömän opintosuoritusten suhteen. Ajattelin kuitenkin olla itse aktiivinen ja ottaa Kelaan ajoissa yhteyttä. Ilmoitin, että lukuvuoden loppuun mennessä opintosuorituksia puuttuu muutaman opintopisteen verran mutta olen ilmoittautunut jo uusintaan, joka järjestetään elokuussa. Lisäksi hain koulun päästä todistukset, että olen ilmoittautunut tähän uusintaan ja, että olen muut kyseisen kurssin suoritukset jo tehnyt (mm. välikoe) 'enää' vain tämän uusintakokeen suorittaminen.
Olin hyvilläni, että sain asian hoidettua ajoissa ja ajattelin kaiken olevan ok...Kunnes jonkin ajan päästä sain Kelalta viestiä. Opintotukeni oli katkaistu, koska opinnot eivät ole Kelan mukaan edenneet riittävästi, ja sitä voitaisiin jatkaa vasta, kun riittävät opintopisteet on suoritettu. Tämän oli sinällään voinut vielä kestää, koska uusintakokeesta olisin kuitenkin vielä elokuun aikana saanut arvosanan, joten syyskyinen opintotuki ei välttämättä paljoa olisi ollut myöhässä, jos ollenkaan. Ongelmaksi muodostuikin se, että opiskelin ulkomailla, jossa tutkinto oli maksullinen ja, jonka rahoitin opintolainalla. Jos Kelan tiedoissa on opintotuki evätty niin tämä tarkoittaa tietysti myös etten pysty nostamaan opintolainaa, enkä siten maksamaan syyslukukautta. En tiedä olisiko omassa koulussa ylipäätään pystynyt siirtämään lukuvuoden aloitusta tässä tapauksessa tammikuulle, joten luultavasti olisin joutunut jättämään koko vuoden opinnot väliin. Kela sitten tarjosi vaihtoehdoksi, että voisin "vapaaehtoisesti" palauttaa yhden kuukauden tuen, jotta tukikuukausimäärä pienenisi ja sitä kautta vaadittavat opintopisteet. En tiedä olisiko tässä ollut jokin muukin vaihtoehto mutta ainakaan itse en nähnyt muuta vaihtoehtoa, eikä Kelakaan tietysti mitään muta vaihtoehtoa tarjonnut. Maksoin sitten yhden kuukauden tuen takaisin, jotta maksimissaan kuukauden päästä opintosuoritukset olisivat jo muutenkin täyttyneet. Nämä rahat menivät siis itseltäni käytännössä täysin kankkulankaivoon.
Jälkeenpäin olen ollut vähän katkeroitunut, kun olen tajunnut, että Kela ilmeisesti lähinnä pistarimaisesti kysyy opintosuoritusten perään. Ja jollen olisi itse lähtenyt sooloilemaan niin mitään ongelmaa ei olisi ollut. Minua ei siis varsinaisesti rangaistu siitä, että muutama opintopiste puuttui, vaan siitä, että kerroin asiasta oma-aloitteisesti Kelalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varoitus kaikille eronneille joilla vuoroviikkovanhemmuus, jos putoatte työttömiksi ja velkaa pankille myydystä asunnosta jossa kumpikaan ei asu niin edessä on kovat ajat.
Toimeentulotuen päätös nolla euroa.
- opintolainaa ei hyväksytty menoksi. Rinnastettiin kulutusluottoihin ja pikavippeihin (!)
- isällä kirjoilla oleva toinen lapsi: ei oma :'D Harvoin äitiyttä kyseenalaistetaan, mutta Kela osaa senkin! Lastenvalvojan päätös toimitettu oikaisuvaatimukseen mutta ties kauanko kestää. Vuosi?
Niin no siis opintolainaa tai muitakaan lainoja ei hyväksytä menoksi juu, koska muutenhan yhteiskunta maksaisi ihmisten henkilökohtaiset lainat takaisin. Juu, itselläkin on opintolainaa takaisinmaksettavana. Mutta Kelalta saa korkoavustusta.
Niin minäkin luulin, mutta tässä tapauksessa en ole saanut senttiäkään korkoavustusta. Siksi ajattelin että sitä opintolainaa voisi huomioida menoksi. Ei voinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varoitus kaikille eronneille joilla vuoroviikkovanhemmuus, jos putoatte työttömiksi ja velkaa pankille myydystä asunnosta jossa kumpikaan ei asu niin edessä on kovat ajat.
- opintolainaa ei hyväksytty menoksi. Rinnastettiin kulutusluottoihin ja pikavippeihin (!)
- isällä kirjoilla oleva toinen lapsi: ei oma :'D Harvoin äitiyttä kyseenalaistetaan, mutta Kela osaa senkin! Lastenvalvojan päätös toimitettu oikaisuvaatimukseen mutta ties kauanko kestää. Vuosi?
Minulla oli tammikuussa tuo tilanne, ei mitään ongelmia Kelan kanssa. Isän luona asuva lapsi oli yhteishuoltajuudessa.
Noinhan sen pitäisi mennä ja hyvä että sinulle osui oikea päätös. Yhteishuoltajuus tottakai tässäkin ja lastenvalvojalla sinetöity, mutta minun hakemukseni käsitelleelle henkilölle vissiin liian vaikea käsittää.
Eräs on monen alan lääkärin, psykologin sun muut ammattilaisen toimesta todettu työkyvyttömäksi moneen kertaan, mutta kelan lääkäri on sitä mieltä, että kunhan lopettaa juomisen, on täysin työkykyinen. Työkyvyttömyyden syy ei edes liity alkoholiin :D
Valituksia on lähetetty kymmeniä, mutta aina vain pitäisi laittaa korkki kiinni ja mennä töihin.
Istun pyörätuolissa, ja olen joutunut hakemaan kahdesti samaa varastotyöntekijän paikkaa. Työkkärin täti raivosi, kun rajoitteesta ei olisi kuulemma saanut mainita hakemuksessa. Toisella kerralla jouduin haastatteluun. Oli noloa haastattelijalle että minulle.
Se on kyllä vähän outoa, että jouduin elättämään puolisoani opintolainalla. Tajuan joo, että yhteistaloudessa tehdään asiat yhdessä, mutta eikö tuloiksi voisi laskea vaikka puolta opintolainasta? En olisi ikinä nostanut niin paljoa, jos olisin ollut yksin. No, onneksi maksettiin 20t laina nopeasti kun mies pääsi töihin.
Vierailija kirjoitti:
Työkkärin työntekijä päätti ettei voi hyväksyä mun työttömyyttä. Joka alkoi koska mut vuokratyöntekijänä irtisanottiin ensimmäisenä koska firma jossa tein töitä, vuokrafirman kautta, meni konkkaan.
Työkkärin muijan mielestä mun pitää antaa selvitys yrityksen taloudellisesta tilasta ennen kuin hän voi puoltaa liitolle mun työttömyyteni olevan validia eikä suinkaan itseaiheutettua.Jessus että vitutti.
Ainut selvitys mikä sulla pitää olla on irtisanomistodistuksessa "irtisanottu taloudellisista syistä" ja se lappunen toimittaa työkkäriin. Sinulle ei kuulu selvittää firman taloussotkuja. Muuten en tunne vuokrafirmojen välitystapoja, eli olisiko heille kuulunutr hommata sulle toinen työpaikka vai miten se menee.
aikoinaan molemmat jalat puutuillivat ja asiaa tutkittiin mutta mitään selventävää ei lääkärissä löytynyt ja kela kiletäytyi maksamasta sairaspäivrahaa perusteluina että koska mitään selittävää ei ole löydetty pidetään terveenä....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainut selvitys mikä sulla pitää olla on irtisanomistodistuksessa "irtisanottu taloudellisista syistä" ja se lappunen toimittaa työkkäriin. Sinulle ei kuulu selvittää firman taloussotkuja. Muuten en tunne vuokrafirmojen välitystapoja, eli olisiko heille kuulunutr hommata sulle toinen työpaikka vai miten se menee.
Koska työntekijä oli tässä tapauksessa muun yrityksen kuin konkurssiin menneen työntekijä, ei häntä voi irtisanoa konkurssin vuoksi, mikäli vuokrayrityksellä on muita avoimia työkohteita joihin kyseisen henkilön olisi voinut sijoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on vuoden loppuun työsopimus, joka ei ole ihan tavallinen 0-sopimus, mutta sinnepäin. Sijaisuuksia tarvittaessa, eikä sopimus sido kumpaakaan osapuolta mihinkään. Paperit tehdään palkanmaksun takia aina vuodeksi, mutta käytännössä tuo lanketti tarkoittaa noin 0-5 päivää vuodessa töitä. Ideana on siis se, että työnantaja ei lähde tekemään joka työpäivästä erikseen sopparia, ihan omaa laiskuuttaan.
Jos siis löytäisin osa-aikaisen, säännöllisen työn, ja irtisanoisin tuon, niin tulisiko silloinkin karenssi?
No, näinhän en tekisi, vaan kieltäytyisin vain vanhan sopparin mahdollisista tarjouksista, ja ensi vuonna en tekisi enää uutta sopparia. Mutta älytöntä, jos täytyy näin kikkailla ja vältellä lopullista napanuoran katkaisua vanhasta jutusta.
Kyllähän sinulle tulisi karenssia kun löytäisit uuden työpaikan mutta eihän sillä ole mitään merkitystä kun et kuitenkaan saa työttömyysetuutta saadessasi palkkaa.
On sillä merkitystä. Tämän takia sanoin osa-aikainen, säännöllinen työ. Esim. jos töitä on 1 pv per viikko, menee vielä sovitteluun helposti.
No, onneksi työllisyyspalveluissa eivät ole edes kysyneet koko sopimusta näytille.
Vierailija kirjoitti:
Aika outoa, että olit töissä vuokrafirmassa, et siinä konkurssin tehneessä. Sinullahan työsuhde vuokrafirmaan säilyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs herättää myötähäpeää tälläinen ketju. Kuulkas kelan ja työkkärin väki noudattaa lain pykälää ja sillä sipuli. Tietenkin jokaiselta "asiakkaalta" löytyy 100 ja 1 tekosyytä miksi juuri hänen kohdallaan pitäisi jättää lakia noudattamatta.
Työpaikka on työpaikka päiväkodissakin, oli kyseessä äiti-ihminen tai ei. Tuskinpa on kovin menestyksekkäät korkeakouluopinnot tuolla yhdellä kirjoittajalla joka kummastelee kuin sai karenssia töistä kieltäydyttyä vaikka oli sillä päivämäärällä työtön. Moni kirjoittelee omat tietonsa lomakkeisiin miten sattuu ja siitä seuraa näitä ongelmia.
Peiliin katsomisen ja itsetutkiskelun paikka monilla täyän ketjuun kirjoittaneilla!
Kai sen terve järkikin sanoo, ettei työtön voi ottaa vastaan täysipäiväistä työpaikkaa, jos aloittaa seuraavana opiskelun. Haloo.
Mitä vahinkoa sinulle sitten tuosta koitui?
No se 3kk karenssi.
. Opintotukeen ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs herättää myötähäpeää tälläinen ketju. Kuulkas kelan ja työkkärin väki noudattaa lain pykälää ja sillä sipuli. Tietenkin jokaiselta "asiakkaalta" löytyy 100 ja 1 tekosyytä miksi juuri hänen kohdallaan pitäisi jättää lakia noudattamatta.
Työpaikka on työpaikka päiväkodissakin, oli kyseessä äiti-ihminen tai ei. Tuskinpa on kovin menestyksekkäät korkeakouluopinnot tuolla yhdellä kirjoittajalla joka kummastelee kuin sai karenssia töistä kieltäydyttyä vaikka oli sillä päivämäärällä työtön. Moni kirjoittelee omat tietonsa lomakkeisiin miten sattuu ja siitä seuraa näitä ongelmia.
Peiliin katsomisen ja itsetutkiskelun paikka monilla täyän ketjuun kirjoittaneilla!
Kai sen terve järkikin sanoo, ettei työtön voi ottaa vastaan täysipäiväistä työpaikkaa, jos aloittaa seuraavana opiskelun. Haloo.
Mitä vahinkoa sinulle sitten tuosta koitui?
No se 3kk karenssi.
Karenssi opiskeluaikana? Vai rupesitko marttyyriksi ja peruit opinnot?
Niin, en itsekään ymmärrä mitä karenssi haittaa opiskellessa, kun et työttömyysturvalla kuitenkaan opiskele.
Vierailija kirjoitti:
Jälkeenpäin olen ollut vähän katkeroitunut, kun olen tajunnut, että Kela ilmeisesti lähinnä pistarimaisesti kysyy opintosuoritusten perään. Ja jollen olisi itse lähtenyt sooloilemaan niin mitään ongelmaa ei olisi ollut. Minua ei siis varsinaisesti rangaistu siitä, että muutama opintopiste puuttui, vaan siitä, että kerroin asiasta oma-aloitteisesti Kelalle.
En tiedä, miten nykyään on, mutta ennen vanhaan mielestäni nuo tiedot menivät aika automaationa Kelalle. Ainakin itse jouduin selvitykseen hetimmiten, kun ei ollut riittävää menestystä, mutta tuolloin selvitys oli vielä läpihuutojuttu.
Mutta siis joo, sehän se veemäistä onkin sekä Kelan että työllisyyspalvelujen kanssa: kun koittaa olla rehellinen, niin kaivaa itselleen jo kuoppaa valmiiksi. Meanwhile täysin epärehelliset hykertelevät sivussa, ja heistä voidaan aina todeta, että "no eihän se sanonut mitään, niin ei varmasti ole tehnytkään mitään väärin". Ymmärrän, mutta en ymmärrä, sillä kaikki tämä kannustaa vain epärehellisyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa olit vuokrafirmassa töissä ja sehän ei mennyt konkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin osa-aikaisesta, mutta toistaiseksi voimassaolevasta työstä määräaikaiseen, toki paperilla oli osa-aikainen, mutta tein täysiä tunteja. Sain 3kk karenssin koska irtisanoutumisen syy ei ollut pätevä. Olin kuitenkin ilmoittanut aloittavani uudessa työssä, työt alkoi heti eli työttämänä en ollut päivääkään. Tieto karenssista tuli pari kuukautta sen jälkeen kun olin työt aloittanut, siinä vaiheessa karenssia oli jäljellä kuukausi.
Karenssin voi antaa vain työttömälle työnhakijalle, joten tuo on mahdotonta. Mistä ne edes tiesi sinun vaihtaneen työpaikkaa, koska ei työkkäriin tarvitse ilmoitella mitään tuollaista, jos työttömyyspäiviä ei ole. Todella omituinen tarina sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheltä evättiin kuntoutustuki koska pelaa videopelejä. Siis kirjaimellisesti, kotona xboxilla pelaaminen oli kelan lääkärin mielestä työkykyisyyteen verrattava asia, vaikka kaikki muut lääkärin lausunnot puolsivat asiaa. Oli maininnut b-lausunnon tekijälle, että pelaa kerran tai pari viikossa vaimon kanssa moninpeliä verkossa, yhteinen harrastus. Muistakaa nyt sairaat ettei saa olla muuta tekemistä kuin sairastaa 😉
Valitettiin päätöksestä kyllä, se pyörrettiin ja mies sai hänelle kuuluvat tuet. Ei tosin enää uskalla puhua mistään sairauden ulkopuolisista asioista lääkäreille, harrastuksista tai elämäntilanteesta muuten.
Minulta evättiin kuntoutustuki, koska usklatauduin käymään lenkillä. Ihan siis kävelyllä kodin lähellä. Tukia en koskaan saanut takaisin, vaan olen kelan mielestä terve, koska pääsen ovesta ulos muutaman kerran viikossa. Olisihan minulla ainakin 10 erikoislääkärin, lukemattomia "normi"lääkärin, fysioterapeuttien jnejne lausuntoja, joissa todetaan täysin ehdoitta työkyvyttömäksi, mutta kela on toista mieltä. Ja siis suurin peruste on tuo, että pakotin itseni ulos lenkille ja menin kertomaan siitä fysioterapeutille, joka erehtyi laittamaan sen yhteen lausuntoon ja siitä se ajatus sitten kelalla lähtikin..
Asiaa on yritetty oikaista monen ammattihenkilön avulla, mutta kelan lääkäri on mitä ilmeisemmin jumala, ei hänen mieltään muuteta.
Olen siis työtön työnhakija ja tietenkin aktiivimallikin jo leikannut. Hirvittävän vaikeaa on ottaa töitä vastaan työkyvyttömänä ja tämän kyllä työkkärikin ymmärtää, eikä töitä edes tarjoa.
On vain vähän seinä vastassa, kun kuntoutusta ei ole (kela kaikessa armeliaisuudessaan katkaisi myös kuntoutuksen), työttömyyspäivärahalla ei voi tehdä oikeastaan mitään karenssien pelossa. Joten muutahan ei voi tehdä, kuin tuijottella kattoa.
Minäkin muuten sain vielä sen 5kk odotusajan työttömyyspäivärahaan, kaupanpäällisenä sille kuntoutustuen katkaisulle.Ei itku, otan osaa. Kelan lääkärien valta on aivan naurettava, kuin myös se mitä yksi kummallinen kirjoitus lausunnossa voi aiheuttaa. Ja miten se yksi sivulause voi muka kumota kaikki kymmenet muut lausunnot. Toivon todella että asiat järjestyvät kohdallasi!
Kelan lääkärit ovat Jumalasta seuraavia. Noin vaan tekevät sairaasta terveen näkemättä koko potilasta. Paitsi, että kelan lääkärit eivät edes lue koko papereita vaan odottavat työeläkelaitoksen päätöksen ja tekevät sen mukaan päätöksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no siis opintolainaa tai muitakaan lainoja ei hyväksytä menoksi juu, koska muutenhan yhteiskunta maksaisi ihmisten henkilökohtaiset lainat takaisin. Juu, itselläkin on opintolainaa takaisinmaksettavana. Mutta Kelalta saa korkoavustusta.
Niin minäkin luulin, mutta tässä tapauksessa en ole saanut senttiäkään korkoavustusta. Siksi ajattelin että sitä opintolainaa voisi huomioida menoksi. Ei voinut.
Oisko tuloraja ollut ongelmana? Mutta tosiaan vain korkoihin voi saada avustusta.
Tuo korkoavustus on sellainen, että sitä ei välttämättä kaikki edes tiedä. Itse hyödynsin sen 100-prosenttisesti. Tarpeeseen tuli.
Työkkärin muijan mielestä mun pitää antaa selvitys yrityksen taloudellisesta tilasta ennen kuin hän voi puoltaa liitolle mun työttömyyteni olevan validia eikä suinkaan itseaiheutettua.
Jessus että vitutti.