Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sonja, 34, on päättänyt, ettei koskaan hanki lapsia – yhä useampi suomalaisnainen tekee saman ratkaisun: ”En halua vangiksi elämään, jota en halua”

Kommentit (1001)

Vierailija
581/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon "miksi velat eivät mene katkaisemaan piuhojaan" -juttuun. Naisen sterilisaatio on ensinnäkin nukutusta vaativa toimenpide ja niissä on aina riskinsä perusterveellekin ihmiselle. Essure-toimenpiteitä ei käsittääkseni Suomessa enää tehdä. En tiedä, onko tilalle tullut vielä vastaavantyyppistä menetelmää.

Toiseksi myös velanaisissa on heitä, joilla omat "luomukuukautiset" ovat kivuliaat ja runsaat, jopa siinä määrin, että ne haittaavat normaalia elämää. Tällöin on elämänlaadun kannalta parempi jatkaa hormoniehkäisyllä, mikäli se muuten on sopinut ja toiminut moitteetta. Tarkimmat hoitavat lisäehkäisyn tarvittaessa esim. kondomilla tai spermisidillä.

Miehen vasektomia on toki ehkäisykeinoista tehokkain ja sterilisaatioon verrattuna huomattavasti vaivattomampi operaatio. Kokemukseni mukaan velamiesten keskuudessa esiintyy keskimääräistä vähemmän tätä "mun miehisyyteen ei kosketa!" -mentaliteettia.

Sitten on tietysti aseksuaalit/selibaatissa elävät velat sekä samaa sukupuolta olevan kanssa suhteessa olevat velat. Heistä kovin moni tuskin tulee ajatelleeksi piuhojen poikkaisua sattuneesta syystä ;)

Joo ja vaikka piuhat pistäisikin poikki, niin eiköhän velojen vihaaja keksi syyttää, että alat kumminkin katumaan pian tai jossain vaiheessa. Vasta sekuntia ennen kuolemaasi voit olla varma mitä mieltä olet lasten hankinnasta.

Ei kai kukaan kenenkään muun mieliksi mene mihinkään leikkaukseen. Oikeasti.

Tämänkin ketjun trollit syyttävät veloja lapsellisiksi ja lällättävät itse sitten perään, että "nää-nää, jos et mene laittamaan piuhoja poikki niin et ole mikään vela!" :D

Vierailija
582/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon "miksi velat eivät mene katkaisemaan piuhojaan" -juttuun. Naisen sterilisaatio on ensinnäkin nukutusta vaativa toimenpide ja niissä on aina riskinsä perusterveellekin ihmiselle. Essure-toimenpiteitä ei käsittääkseni Suomessa enää tehdä. En tiedä, onko tilalle tullut vielä vastaavantyyppistä menetelmää.

Toiseksi myös velanaisissa on heitä, joilla omat "luomukuukautiset" ovat kivuliaat ja runsaat, jopa siinä määrin, että ne haittaavat normaalia elämää. Tällöin on elämänlaadun kannalta parempi jatkaa hormoniehkäisyllä, mikäli se muuten on sopinut ja toiminut moitteetta. Tarkimmat hoitavat lisäehkäisyn tarvittaessa esim. kondomilla tai spermisidillä.

Miehen vasektomia on toki ehkäisykeinoista tehokkain ja sterilisaatioon verrattuna huomattavasti vaivattomampi operaatio. Kokemukseni mukaan velamiesten keskuudessa esiintyy keskimääräistä vähemmän tätä "mun miehisyyteen ei kosketa!" -mentaliteettia.

Sitten on tietysti aseksuaalit/selibaatissa elävät velat sekä samaa sukupuolta olevan kanssa suhteessa olevat velat. Heistä kovin moni tuskin tulee ajatelleeksi piuhojen poikkaisua sattuneesta syystä ;)

Joo ja vaikka piuhat pistäisikin poikki, niin eiköhän velojen vihaaja keksi syyttää, että alat kumminkin katumaan pian tai jossain vaiheessa. Vasta sekuntia ennen kuolemaasi voit olla varma mitä mieltä olet lasten hankinnasta.

Ei kai kukaan kenenkään muun mieliksi mene mihinkään leikkaukseen. Oikeasti.

No luulisi että sitä menee ihan omaksi mieliksi. Varsinkin jos vaihtoehto on esim seuraavat 20 vuotta tuputtaa itseensä päivittäin jotain kemikaaleja jotka häiritsevät kehon normaalia toimintaa.

Toisaalta tätäkin ketjua kun lukee niin toki moni vela on päätynyt koko ihmiskunnan kannalta hyvään ratkaisuun. Parempi että ihan kaikenlaiset geenit eivät eteenpäin siirry.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset pistä piuhoja poikki- hömelölle vasta kysymys:

Jos olet varma ettet halua koskaan omaa lemmikki käärmettä, niin mikset nyt heti mene lemmikkikauppojen kanssa tekemään kirjallista sopimusta, ettei sinulle saa koskaan myydä käärmettä?

Onko tyhmä kysymys?

Erittäin tyhmä kysymys. Helposti huomaa, että mitään järkevää vertausta ei löydy.

Jos minä en halua käärkettä niin varmistan etten koskaan saa käärmettä helposti kun ene koskaan mene käärmekauppaan.

Jos sinä et halua lapsia niin miksi et varmista ettet niitä saa? Suhteellisen helppo keino on olemassa, ja elämä vieläpä helpottuu sen jälkeen kun ei esim. ehkäisystä tarvitse huolehtia.

(Ja niille jotka eivät tiedä, niin naisen mikroimplanttisterilisaatio on polikliininen toimenkide, joka kestää parhaimmillaan vain muutaman minuutin ja jonka jälkeen potilas kotiutetaan alle tunnin päästä. Sairauslomaa ei tarvita. Se ei ole juurikkaan vasektomiaa vaativampi operaatio. Turha vedota sterilisaation monimutkaisuuteen.)

Vierailija
584/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on maailma sekaisin, kun lapsiperhe-elämä nähdään vankilana. Todellisuudessa lapsettomat eivät ymmärrä, millaista iloa ja onnea lapset elämään tuovat. Sellaista, ettei mikään muu asia elämässä tuota vastaavanlaista ilon ja onnen tunnetta.

Allekirjoittaakohan sun viestin nekin vanhemmat, jotka pelkäävät huumekoukussa riehuvaa jälkeläistään tai jotka vielä eläkkeelläkin toimivat vaikeasti kehitysvammaisen lapsensa omaishoitajina? Silkkaa onnea kaikki, lapseton elämä ei voisi olla sitä parempaa?

Vierailija
585/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsissa tulevaisuus kirjoitti:

Mielestäni ilman lapsia ja lapsellisena voi elää hyvää ja onnellista elämää. Itselläni 10 v tytär, ja olen eronnut hänen isästään 9 v. sitten (yhteishuoltajuus). Olen saanut matkustella, harrastaa, opiskellaja bilettää ilman lasta yllin kyllin, kun lapsi isällään. Olen saanut myös viettää aikaa yksin, nautin hiljaisuudesta ja omatahtisesta tekemisestä. Tyttäreni on kasvatettu hyvin, elämä sujuu leppoisasti. Hän on oppinut, että teen vaikka hänen kanssaan ensin jotain yhdessä, sitten esim nukun päiväunet, jolloin minua ei häiritä.

Uuden kumppanin kanssa asuttu yhdessä jo vuosia. Meille jää hyvin myös yhteistä aikaa.

Itse näen että lapsesta jäin plussalle. Hymyilen kun katson hänen nuorta ihoaan, kaunista vartaloaan ja kuuntelen juttuja. Olen itse kasvanut lapsen kautta tosi paljon.

Yhteen lapseen voimavarat riittävät, ei enempään. Saa nähdä mitä sitten teini-ikä tuo tullessaan. Kohtelen lapsettomia aina arvokkaasti, ja pidän huolen etten kuormita lapsiasioilla, ellei kysytä.

niin ..mutta hymyiletkö kun katselet kaksoisleukaasi, silmäpussiasi ja raskauden venyttämää mahaasi?

Vierailija
586/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

IHMISEN MIELIPITEET JA AJATUSMAAILMA EIVÄT MUUTU AJAN KANSSA

Vierailija
587/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet varma ettet halua koskaan omaa lemmikki käärmettä, niin mikset nyt heti mene lemmikkikauppojen kanssa tekemään kirjallista sopimusta, ettei sinulle saa koskaan myydä käärmettä?

Onko tyhmä kysymys?

Erittäin tyhmä kysymys. Helposti huomaa, että mitään järkevää vertausta ei löydy.

Jos minä en halua käärkettä niin varmistan etten koskaan saa käärmettä helposti kun ene koskaan mene käärmekauppaan.

Jos sinä et halua lapsia niin miksi et varmista ettet niitä saa? Suhteellisen helppo keino on olemassa, ja elämä vieläpä helpottuu sen jälkeen kun ei esim. ehkäisystä tarvitse huolehtia.

(Ja niille jotka eivät tiedä, niin naisen mikroimplanttisterilisaatio on polikliininen toimenkide, joka kestää parhaimmillaan vain muutaman minuutin ja jonka jälkeen potilas kotiutetaan alle tunnin päästä. Sairauslomaa ei tarvita. Se ei ole juurikkaan vasektomiaa vaativampi operaatio. Turha vedota sterilisaation monimutkaisuuteen.)

Ko. Essure-menetelmää ei enää Suomessa käytetä sen aiheuttamien komplikaatioiden ja sivuoireiden vuoksi.

Ja minä, kommentoija nro 554, kävin sterilisaatiossa heti täytettyäni 30.

Vierailija
588/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorena kasvissyöjä..nykyään syön LIHAA..

Olin nuorena lapseton,nyt minulla on kuparikierukka..olen edelleen vela

koskaan et muuttua saa..piuhat ne poikkastaan vaan...

Vierailija
589/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en jotenkin ymmärrä miksi tällaista juupas-eipäs keskustelua tarvitsee käydä. Kun ajattelen asian niin, että ihmisellä on lähtökohtaisesti oikeus tavoitella mielekkääksi kokemaansa elämää, kuuluivat siihen lapset tai eivät. On eri asia ymmärtää jokin asia teoriatasolla mutta olla silti henkilökohtaisesti eri mieltä, kuin että vaatisi toisia elämään samalla tavalla kuin itse elää vain siksi, että on itse tehnyt tietyn valinnan.

Minä joudun vaikkapa työssäni kohtaamaan päivittäin asiakkaita, joiden jotkin valinnat ovat sellaisia etten itse niin tekisi tai haluaisi tehdä. Mutta silti voin ymmärtää heitä teoriatasolla, siis että miksi he ovat tehneet kys. valinnan.

Sama juttu tässä lapsiasiassa. Ymmärrän täysin, jopa oikein hyvin, miksi joku ihminen ei halua lapsia. Ei minulle tuota vaikeuksia hahmottaa, mitä hyviä puolia lapsettomassa elämässä voi olla. Paljonkin. Mutta henkilökohtaisella tasolla kokisin menettäväni todella paljon ilman lapsiperhe-elämää. Mutta annan kaikkien kukkien kukkia enkä oleta, että kaikilla teoria ja käytäntö kulkevat samalla tavalla kuin omassa ajattelussani.

No näinhän sen pitäisikin olla, mutta kuten tästä keskustelusta huomaa, eräät eivät vain ymmärrä. Ja laajentaisin sinunkin ymmärrystä ihan pikkuisen vielä siten, että kyse ei ole niinkään siitä, mitä hyviä  puolia lapsettomassa elämässä on eli että toisin sanoen tarvitsisi tehdä sellaista harkintaa asian suhteen, mitä "menettäisi" jos hankkisi lapsia, vaan että kun ei tunne kiinnostusta lastenhankintaa kohtaan, niin se on vähän sama kuin joku kysyisi, miksi et hanki moottoripyörää. Öh, kun en ole ikinä ollut moisesta kiinnostunut ja elämäni on varsin hyvää ilman sitäkin.

Tuo moottoripyörävertaus on aika hauska, koska olen aina pelännyt moottoripyöriä, ovat vaarallisia jne. Mieheni kuitenkin hankki moottoripyörän ja jossain vaiheessa vaihtoi isompaan. Jotenkin hän ylipuhui minut ajamaan sitä vanhaa pyörää. Olen sen verran iäkäs, ettei tarvinnut ajaa sitä moottoripyöräkorttia. Viitisen vuotta sillä tuli ajeltua, sitten se jäi ajanpuutteen ja kyllästymisen vuoksi. No se hyöty siitä oli, että en pelännyt niin paljon puolesta kun he tulivat mopoikään. Mutta lapsia ei kannata hankkia, jos niitä ei oikeesti halua. Moottoripyörästä on helpompi päästä eroon.

Vierailija
590/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut suhteessa rakastuneen miehen kanssa. Olin myös itse hyvin rakastunut. Se, että lapsettomuuden vuoksi jouduimme eroamaan, oli todella surullista.

Tyytyminen olisi sitä, että otan jonkun, jota kohtaan ei ole tuota romanttista paloa. Ilman sitä en näe riittävästi syytä aloittaa suhdetta. Omassa liitossani se puoli oli yksi tärkeimmistä, jotka ystävyyden ja keskusteluyhteyden ohessa kantoivat. Eivätkä nekään loputtomiin.

Vierailija
591/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut suhteessa rakastuneen miehen kanssa. Olin myös itse hyvin rakastunut. Se, että lapsettomuuden vuoksi jouduimme eroamaan, oli todella surullista.

Tyytyminen olisi sitä, että otan jonkun, jota kohtaan ei ole tuota romanttista paloa. Ilman sitä en näe riittävästi syytä aloittaa suhdetta. Omassa liitossani se puoli oli yksi tärkeimmistä, jotka ystävyyden ja keskusteluyhteyden ohessa kantoivat. Eivätkä nekään loputtomiin.

ELI SIITOSKYKYINEN MIES HAKUSESSA?

Vierailija
592/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en jotenkin ymmärrä miksi tällaista juupas-eipäs keskustelua tarvitsee käydä. Kun ajattelen asian niin, että ihmisellä on lähtökohtaisesti oikeus tavoitella mielekkääksi kokemaansa elämää, kuuluivat siihen lapset tai eivät. On eri asia ymmärtää jokin asia teoriatasolla mutta olla silti henkilökohtaisesti eri mieltä, kuin että vaatisi toisia elämään samalla tavalla kuin itse elää vain siksi, että on itse tehnyt tietyn valinnan.

Minä joudun vaikkapa työssäni kohtaamaan päivittäin asiakkaita, joiden jotkin valinnat ovat sellaisia etten itse niin tekisi tai haluaisi tehdä. Mutta silti voin ymmärtää heitä teoriatasolla, siis että miksi he ovat tehneet kys. valinnan.

Sama juttu tässä lapsiasiassa. Ymmärrän täysin, jopa oikein hyvin, miksi joku ihminen ei halua lapsia. Ei minulle tuota vaikeuksia hahmottaa, mitä hyviä puolia lapsettomassa elämässä voi olla. Paljonkin. Mutta henkilökohtaisella tasolla kokisin menettäväni todella paljon ilman lapsiperhe-elämää. Mutta annan kaikkien kukkien kukkia enkä oleta, että kaikilla teoria ja käytäntö kulkevat samalla tavalla kuin omassa ajattelussani.

No näinhän sen pitäisikin olla, mutta kuten tästä keskustelusta huomaa, eräät eivät vain ymmärrä. Ja laajentaisin sinunkin ymmärrystä ihan pikkuisen vielä siten, että kyse ei ole niinkään siitä, mitä hyviä  puolia lapsettomassa elämässä on eli että toisin sanoen tarvitsisi tehdä sellaista harkintaa asian suhteen, mitä "menettäisi" jos hankkisi lapsia, vaan että kun ei tunne kiinnostusta lastenhankintaa kohtaan, niin se on vähän sama kuin joku kysyisi, miksi et hanki moottoripyörää. Öh, kun en ole ikinä ollut moisesta kiinnostunut ja elämäni on varsin hyvää ilman sitäkin.

Tuo moottoripyörävertaus on aika hauska, koska olen aina pelännyt moottoripyöriä, ovat vaarallisia jne. Mieheni kuitenkin hankki moottoripyörän ja jossain vaiheessa vaihtoi isompaan. Jotenkin hän ylipuhui minut ajamaan sitä vanhaa pyörää. Olen sen verran iäkäs, ettei tarvinnut ajaa sitä moottoripyöräkorttia. Viitisen vuotta sillä tuli ajeltua, sitten se jäi ajanpuutteen ja kyllästymisen vuoksi. No se hyöty siitä oli, että en pelännyt niin paljon puolesta kun he tulivat mopoikään. Mutta lapsia ei kannata hankkia, jos niitä ei oikeesti halua. Moottoripyörästä on helpompi päästä eroon.

Mulla ja miehellä on prätkät:)

Ja aikaa ajaa..kun ei oo lisäännytty

Vierailija
593/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tyhmä kysymys?

Olen a-seksuaali. Se on aika varmaa etten lapsia "saa".

En turhan takia mene mihinkään leikkaukseen. Toki voisin harkita jos haluaisin harrastaa seksiä ja etenkin yhdyntää.

En kuitenkaan pidä ketään velaa pelkurina ja feikki velana jos hoitaa ehkäisynsä muulla tavalla.

Käärme vertaus on ihan osuva. Ei minunkaan tarvitse varmistaa lapsen saamattomuuttani, sen enempää kuin sinunkaan käärmeen saamattomuuttasi.

Vierailija
594/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täss'ä Seppo Siitonen Hei vaan moi!

Mul on pieni kulli ..mutta sperma on ykkösluokkaa

Tuu tänne ihana nainen niin tehdään lapsia

runkuti aaaah

Vierailija
595/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomien pitäisi maksaa enemmän veroja, koska he tulevat vanhoina loisimaan muiden lasten maksamilla verorahoilla.

Tai no tällä menolla mitään sosiaaliturvaa ei ole enää olemassa, kun olemme vanhoja. Kiitos lapsettomat.

Sulle tulee yllätyksenä, että lapsettomat maksaakin enemmän veroja tälläkin hetkellä. Meille ei tule lapsellisen veroalennusta, lapsilisää...et kyl me maksetaan enemmän veroja.

Mitä ihmeen lapsellisen veroalennusta?

Vierailija
596/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun silmääni jutussa näytti lukevan: en halua vangiksi elämään jota en halua.

Velavihaajan ja katkeran ihmisen silmään siinä luki jotain tyyliin; sun elämäs on vankila, ja lällälläää.

Vierailija
597/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylä- ja alanuolista päätellen vauva.fi keskustelupalsta on sitä lapsettomien vapautta ja pääsisältö elämässä. Lapsellisilla on muutakin sisältöä elämässä

Täällähän on kauheasti äitejä vakuuttelemassa perhe-elämän autuudesta. Miksi he ovat täällä, eivätkä lastensa kanssa? Lastenhan piti olla parasta, mitä elämässä on?

Lapset nukkuvat jo

Keskustelu on käynyt aktiivisena aamusta asti, ovatko nukkuneet yhtä menoa siitä lähtien?

Ajatteletko kaikkien lasten nukkuvan yhteistä sopimuksesta samaan aikaan? Täällä on vain yksi äiti? 

Vierailija
598/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Ethän halua lyödä päätäsi asfalttiin kuolettavasti moottoripyörällä kaatuessa, ethän????!!!!!

-No en tietenkään halua.

-No sitten ostat kyllä moottoripyöräkypärän!!!!

-En aja moottoripyörällä.

-Kyllä jos oikeasti haluat olla varma, ja suojella päätäsi niin hankit sen! Turha vedota mihinkään hintaan. Jos et hanki, niin haluat satuttaa pääsi!

Vierailija
599/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomien pitäisi maksaa enemmän veroja, koska he tulevat vanhoina loisimaan muiden lasten maksamilla verorahoilla.

Tai no tällä menolla mitään sosiaaliturvaa ei ole enää olemassa, kun olemme vanhoja. Kiitos lapsettomat.

Sulle tulee yllätyksenä, että lapsettomat maksaakin enemmän veroja tälläkin hetkellä. Meille ei tule lapsellisen veroalennusta, lapsilisää...et kyl me maksetaan enemmän veroja.

Mitä ihmeen lapsellisen veroalennusta?

Mun EU-asuinmaassa jokaisesta lapsesta saa verovähennystä. En silti halua lapsia :).

Vierailija
600/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tyhmä kysymys?

Lasta ei voi tulla jos ei ole kosketuksissa sen asian kanssa josta niitä lapsentekosiemeniä tulee... maailman helpoin ehkäisy - ilman leikkausta!