Sonja, 34, on päättänyt, ettei koskaan hanki lapsia – yhä useampi suomalaisnainen tekee saman ratkaisun: ”En halua vangiksi elämään, jota en halua”
Tällaista tänään.
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/sonja-34-on-paattanyt-ette…
Kommentit (1001)
Mielestäni ilman lapsia ja lapsellisena voi elää hyvää ja onnellista elämää. Itselläni 10 v tytär, ja olen eronnut hänen isästään 9 v. sitten (yhteishuoltajuus). Olen saanut matkustella, harrastaa, opiskellaja bilettää ilman lasta yllin kyllin, kun lapsi isällään. Olen saanut myös viettää aikaa yksin, nautin hiljaisuudesta ja omatahtisesta tekemisestä. Tyttäreni on kasvatettu hyvin, elämä sujuu leppoisasti. Hän on oppinut, että teen vaikka hänen kanssaan ensin jotain yhdessä, sitten esim nukun päiväunet, jolloin minua ei häiritä.
Uuden kumppanin kanssa asuttu yhdessä jo vuosia. Meille jää hyvin myös yhteistä aikaa.
Itse näen että lapsesta jäin plussalle. Hymyilen kun katson hänen nuorta ihoaan, kaunista vartaloaan ja kuuntelen juttuja. Olen itse kasvanut lapsen kautta tosi paljon.
Yhteen lapseen voimavarat riittävät, ei enempään. Saa nähdä mitä sitten teini-ikä tuo tullessaan. Kohtelen lapsettomia aina arvokkaasti, ja pidän huolen etten kuormita lapsiasioilla, ellei kysytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on maailma sekaisin, kun lapsiperhe-elämä nähdään vankilana. Todellisuudessa lapsettomat eivät ymmärrä, millaista iloa ja onnea lapset elämään tuovat. Sellaista, ettei mikään muu asia elämässä tuota vastaavanlaista ilon ja onnen tunnetta.
No ei varmaan ymmärrä, kun kaikki ystävät, joilla on lapsia, joka kerta kuulumisia kysyttäessä valittavat siitä, että joka paikkaan on kiire, eikä ehdi tehdä mitään, koko ajan joku lapsi sairastaa, parisuhde voi huonosti ja koko ajan väsyttää. Koskaan ei ensimmäisenä kerrota, että olen onnellinen.
Kukaan ei halua kuulla, että joku on onnellinen. On huomattu tällä palstalla. Kellä onni on se onnen kätkeköön.
No ei saa olla onnellinen sellaisesta asiasta mistä ei itse voi olla.
En muuten usko että ihan aidosti onnellisen ihmisen tarvitsee mitätöidä tai kieltää toisten onnellisuutta.
Ellei sitten onnellisuus tule toiselle jostain hämärästä, rikollisesta tai sadistisesta asiasta.
Kyllä se on tämä suomalaisten perisynti eli kateus. Mitään ei toiselle suoda. Vai mistä luulet, että nämä sananlaskut ovat alkunsa saaneet? Kateus vie kalatkin vedestä. Miksi niin monet lottomiljonäärit salaavat voittonsa? Koska niitä kateellisia on heti ympärillä. Mene vaikka käymään Pohjanmaalla, siellä jos joku rakentaa ison talon niin naapuri rakentaa isomman. Joku päivittää hienon facekuvan matkaltaan niin siitäkin ollaan kateellisia. Pomo antaa palkankorotuksen työkaverille, siitäkin ollaan kateellisia, vaikka korotus olisi ihan omalla työllä ansaittu. Muilla on kaikki aina niin paljon paremmin, oma elämä on surkeaa, nyyh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan uskovaisten jänkkäämiseltä. Sitä se kai onkin, Jeesuksessa/lapsissa on Ainoa Oikea Rakkaus ja Valo. Tai päinvastoin.
Naulan kantaan.
Olen vela ja huomannut erään yhdistävän tekijän näissä lapsentekoutelijoissa ja -tuputtajissa. Heille tuntuu olevan ihan yleisestikin mahdotonta ymmärtää ja hyväksyä erilaisia elämänvalintoja. Nämä valinnat voivat olla joko heidän omistaan tai yleisistä normeista poikkeavia. Esimerkiksi eräs kauhisteli ja suorastaan pilkkasi parikymppistä opiskelijatyttöä, joka ei välittänyt käydä baareissa tai bileissä vaan meni mieluummin kuntosalille perjantai-iltana. Toinen taas ihan avoimesti säälii sinkkuja ja olisi naittamassa aina ja kaikkia tuntemiaan parittomia toisilleen. Ja nämä hänen kaavailemansa parit ovat monesti ihan absurdin epäsopusuhtaisia, tyyliin päiväkeskuksessa tonttuja askarteleva kehitysvammainen ja tohtoriksi väitellyt matemaatikko. Monelle se erilaisuus on niin vaikeaa kestää, että ovat valmiita menemään liki järjettömyyksiin, jotta toiset saataisiin elämään heidän määrittelemänsä kaavan mukaisesti.
Aivan ehdottomasti ja ne samat metodit ovat käytössä, kuin on uskonnollisilla lahkoilla/kulteilla eli pakottaminen, syyllistäminen, painostus ja aivopesu. Pelottavaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jee, velat täällä pauhaa miten upeaa on kun ei ole lasta TIETÄMÄTTÄ HENKILÖKOHTAISESTI miten ihanaa on kun on lapsi..
Itse lapsen saaneena joudun toteamaan että parasta elämässä juurikin oli saada lapsi.
Äidiksi tullaan ja kasvetaan, ei ns.äidinrakkautta tai ymmärrystä olekaan velalla. Ei tarvii. Teidän arvot ei kuitenkaan periydy kuoltuanne vaan päiväksenne jää huuhaana pölyttymään historiaan. Lapsiperheet teidän ja koulun propagandasta yms. huolimatta pystyvät kasvattamaan "vanhanaikaisia" perheen haluavia aikuisia. Moni pystyy. Katso ympärillesi. Vanhempien arvomaailmaa. Ellei kuulu vasemmistoon tai nappaa velasyöttiä.Siihenkin meillä vanhemmilla on hyvät keinot estää se."Arvot periydy" jaa hä? Mä en ole perinyt vanhempieni arvoja. Meillä on vanhempiensa kanssa ihan erilaiset näkökulmat ja arvot tähän maailmaan. "Äidiksi tullaan ja kasvetaan" mitä kasvamista se on kun annetaan lapsi hoitoon kun halutaan bilettää, pahoinpidellään lasta, laitetaan päihteet sen lapsen edelle. Onko tämä sitä äidin rakkautta?
Millä tavalla sinä estät lasta olla hankkimatta niitä lapsia. Aivopesemällä tai painostamalla? Se halu olla tekemättä lapsia ei kaikille tule ulkopuolella vaan ihan itsestä.Kaikki naiset eivät halua olla raskaana tai synnyttää. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?
Jos tietäisit että sinäkin olet tietyn tahon aivopesemä, ymmärtäisit syvemmin miksi viestin kirjoitin.En inttääkseni pakkomielteinen velan kanssa vaan levittämäkseni viestiä juuri niille mielipidevaikuttajatahoille jotka sinutkin aivopesivät. Joku aina lukee täälläkin, vaikka sanoman ylläpitäjät, kuinka heidän propagandansa ovat tehonneet. Lähetän viestin heille ettei ole ettekä pysty muokkaamaan maailmaa haluamaanne suuntaan. Sanoma on vain murto osa sitä kokonaisuutta. Ketkä päättävät suunnan istuvat Bieldenberg kokouksissa ym.ovat sio isteja. Se sukupolvi jota nyt kasvatamme ei tule olemaan vasemmistoa tai aivopestävissä koulussa,mediassa ym. koska tiedämme mikä täällä hallitsee meitä.
Minäkään en ollut halunnut lapsia kunnes minusta tuli äiti. Äidinrakkaus vaan tuli, nopeasti ja helposti. Ei silloin siis teekkään mieli "bilettää" ym. Ja kyllä mäkin mietin ennen synnytystä että mitenköhän kroppani ja alapääni leviää mutta sain sektion helposti synnytyspelon takia.Olisin sen Viroon mennyt hoitamaan jos Suomi ei myöntänyt..Siellä tiedetään tämä ongelma ja lapsen suäyntymäpaikaksi merkitään Suomi.
Yhtä hyvin voisi kysyä entä jos on julistautunut velaksi mutta sitä ja tätä...Vai on minut aivopesty. En tunne kuin yhden velapariskunnan eivätkä he huutele omaa vakaumusta kenellekään. En ole saanut ulkopuolista "aivopesua". Ihan itse päätin etten halua lapsia se päätös syntyi kun olin exäni siskon kanssa synnärillä koko paikka ahdisti ja sukulaiset olivat myös "sit kun menette naimisiin teette lapsia" kiitos ei. En koe tarvetta tehdä lapsia, en halua kokea raskautta tai synnyttää edes sektiolla. En yksinkertaisesti halua. Tähän ei ole yksikään ihminen tai media vaikuttanut.
En ole bilehile. En harrasta ryyppäämässä tai baarissa ravaamista. En ole "pakkomielteinen vela" en tutupa omaa näkemystä tai vakaumusta kenellekään. Silti minua arvostellaan ja alennetaan koska olen päättänyt olla lapseton nainen. Tämä sitten on ok? Kaveripiirissä on useita lapsen tehneitä ja vielä lapsettomia. Olen kummi neljälle lapselle. En vihaa lapsia. Lapset on kivoja kun ne ei ole omia.
Eikö ihminen vain voi päättää ettei halua lapsia? Niitä ei ole pakko tehdä. Se että sanoo " en halua lapsia" ei tarkoita aivopestyä se on ihan oma päätös kuten ei halua koiraa.
Tuo "en minäkään halunnut lapsia kunnes minusta tuli äiti" väheksyy veloja. Minä en halua edes olla raskaana niin miksi minä haluisin kokeilla syntyykö äidin rakkaus? Se että saisin lapsen synnyttämättä on aika hankalaa saati jos se äidin rakkaus ei sytykkään niin saako sen lapsen palauttaa kuin koiran pennun, joka ei sitten kiinnostanutkaan.
Erikoista, että suurimmaksi osaksi vain naisia arvostellaan. Vela mies on ihan ok. Mutta nainen...herran jumala epäonnistunut ja huono ihminen. Miksi luulet että yhä useampi päättää olla haluamatta lapsia? Katso peiliin ehkä vastaus löytyy sieltä
Minä olisin valmis kestämään mitä vaan jos saisin siitä hyvästä ikioman vauvan
terv.Kokemusta on
p.s.olettte velat niin lapsellisia ja mustavalkoisia säälittävää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kukaan järkevä perheellinen ei höpinöitänne käy aktiivisesti lukemassa.
Heitä ei kiinnosta ja ovat kiireisiä.
Hukkaan menee paasauksenne..Lähestykää perheellisiä suoraan kadulla ja kertokaa miten hienoa olla vela.Tuossa juuri näkyy tuo ajattelun harha: yksikään vela ei ole tuollainen besserwisser-saarnaaja toisten lastenhankintakysymyksissä, mitä te lapsia hankkineet teette veloille koko ajan.
Nimenomaan. Ei tulisi mieleenkään julistaa lapsettomuuden ihanuutta, vapaaehtoinen lapsettomuus on yhtä neutraali ja yhtä suuren hehkuttamisen aihe itselleni kuin vaikka se, minkä väriset hiukset minulla on. Ei ole tarvetta korostaa omia valintoja kenellekään toisin kuin jotkut perheelliset haluavat omaa näkemystään ja paremmuuttaan väen vängällä tuputtaa. Se, yllättäen, aiheuttaa vastareaktion. Itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa, hankkiiko joku lapsia vai ei. En arvota ketään sen mukaan.
Miksi nämä ketjut sitten poikkeuksetta alkavat sillä, kun velat paasaavat ainoasta oikeasta valinnastaan?
Ymmärrät varmaan itsekin, että yleensä kun arvostelumielessä ketjuja aloitetaan, niin ei ole ihme jos niihin sitten myöskin vastataan. Tässä aloituksessa ei sinänsä ollut mitään raflaavaa, mutta onhan se negatiivisesti virittynyt kuten myös heti ensimmäinen kommentti ketjuun äiti-ihmiseltä. Olen siis vähän eri mieltä siitä, että negatiivisesti paasaamisen aloittajat ja siihen keskittyvät olisivat veloja.
Kohtuullisen paljon palstalla käyneenä en voi sanoa muistavani ainuttakaan keskusteluvitjaa, joka alkaisi perheellisen paasaamisella siitä, miten lasten tekeminen on ainoa kestävä vaihtoehto tässä maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli vaan mieleen, että en ole ikinä elämässäni tavannut miestä joka olisi sitä mieltä, että kaveri ei tiedä elämästä mitään kun sillä ei ole lapsia. Miehet osaavat yleensä ilman älytöntä tunnelatausta nähdä asioita ja ymmärtää niiden eri puolia. Ei tarvi puolustella omaa mielipidettä, on ymmärrettävää ettei ole lapsia ja toisaalta ollaan iloisia jos jollain muulla on, nähdään senkin hyvät puolet.
Vähän niin kun että jokainen tekee valintansa, pääasia että ihminen on onnellinen.Ei pidä mitenkään paikkaansa, että miehet olisivat jotenkin rauhallisia tämän asian kanssa.
Ne on usein jopa väkivaltaisia.
Jotain tarinoita childfreesta, redditissa, esim. yksi mies joutui vasektomian jälkeen sukunsa miesten joukkohakkaamaksi, koska kertoi siitä vasektomiasta.
Toinen mies huijasi vaimonsa raskaaksi, ei auttanut taloudellisesti abortin kanssa, se nainen viilsi ranteet auki, se mies kertoi itse tarinansa varoituksena muille miehille, joiden mielestä "naiset vaan muuttaa mielensä, kunhan pakottaa ne raskaaksi".
Eiks toi sama päde ihan toisinpäin kyl se mies muuttaa mielensä lapsista kun tulee "yllätys" raskaus ja lapsi syntyy.
Kyllä.
Joissakin osavaltioissa usassa tuo lasketaan parisuhdeväkivallaksi ja on laitonta, oli se sitten nainen, tai mies, joka tekee sen.
Halusin vain mainita nuo miesten sekoilut, koska taas niistä yritetään luoda reilu mies myyttiä, miehet on ihan yhtä kauheita, jos niillä on se lisääntyjämentaliteetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on maailma sekaisin, kun lapsiperhe-elämä nähdään vankilana. Todellisuudessa lapsettomat eivät ymmärrä, millaista iloa ja onnea lapset elämään tuovat. Sellaista, ettei mikään muu asia elämässä tuota vastaavanlaista ilon ja onnen tunnetta.
No ei varmaan ymmärrä, kun kaikki ystävät, joilla on lapsia, joka kerta kuulumisia kysyttäessä valittavat siitä, että joka paikkaan on kiire, eikä ehdi tehdä mitään, koko ajan joku lapsi sairastaa, parisuhde voi huonosti ja koko ajan väsyttää. Koskaan ei ensimmäisenä kerrota, että olen onnellinen.
Kukaan ei halua kuulla, että joku on onnellinen. On huomattu tällä palstalla. Kellä onni on se onnen kätkeköön.
No ei saa olla onnellinen sellaisesta asiasta mistä ei itse voi olla.
En muuten usko että ihan aidosti onnellisen ihmisen tarvitsee mitätöidä tai kieltää toisten onnellisuutta.
Ellei sitten onnellisuus tule toiselle jostain hämärästä, rikollisesta tai sadistisesta asiasta.
Kyllä se on tämä suomalaisten perisynti eli kateus. Mitään ei toiselle suoda. Vai mistä luulet, että nämä sananlaskut ovat alkunsa saaneet? Kateus vie kalatkin vedestä. Miksi niin monet lottomiljonäärit salaavat voittonsa? Koska niitä kateellisia on heti ympärillä. Mene vaikka käymään Pohjanmaalla, siellä jos joku rakentaa ison talon niin naapuri rakentaa isomman. Joku päivittää hienon facekuvan matkaltaan niin siitäkin ollaan kateellisia. Pomo antaa palkankorotuksen työkaverille, siitäkin ollaan kateellisia, vaikka korotus olisi ihan omalla työllä ansaittu. Muilla on kaikki aina niin paljon paremmin, oma elämä on surkeaa, nyyh.
Pohjanmaalainen kateus onkin positiivista ja rakentavaa. Savossa naapuri kävisi yön pimeydessä tuikkaamassa naapurin uuden ladon tuleen tai puhkomassa uuden kiesin renkaat ja naarmuttamassa kyljet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan uskovaisten jänkkäämiseltä. Sitä se kai onkin, Jeesuksessa/lapsissa on Ainoa Oikea Rakkaus ja Valo. Tai päinvastoin.
Naulan kantaan.
Olen vela ja huomannut erään yhdistävän tekijän näissä lapsentekoutelijoissa ja -tuputtajissa. Heille tuntuu olevan ihan yleisestikin mahdotonta ymmärtää ja hyväksyä erilaisia elämänvalintoja. Nämä valinnat voivat olla joko heidän omistaan tai yleisistä normeista poikkeavia. Esimerkiksi eräs kauhisteli ja suorastaan pilkkasi parikymppistä opiskelijatyttöä, joka ei välittänyt käydä baareissa tai bileissä vaan meni mieluummin kuntosalille perjantai-iltana. Toinen taas ihan avoimesti säälii sinkkuja ja olisi naittamassa aina ja kaikkia tuntemiaan parittomia toisilleen. Ja nämä hänen kaavailemansa parit ovat monesti ihan absurdin epäsopusuhtaisia, tyyliin päiväkeskuksessa tonttuja askarteleva kehitysvammainen ja tohtoriksi väitellyt matemaatikko. Monelle se erilaisuus on niin vaikeaa kestää, että ovat valmiita menemään liki järjettömyyksiin, jotta toiset saataisiin elämään heidän määrittelemänsä kaavan mukaisesti.
Aivan ehdottomasti ja ne samat metodit ovat käytössä, kuin on uskonnollisilla lahkoilla/kulteilla eli pakottaminen, syyllistäminen, painostus ja aivopesu. Pelottavaa...
Tuosta on netissä hyvä vertailu, nuo lisääntyjät oikeasti käyttävät samoja menetelmiä kuin kulttien rekrytoijat.
Ne on täsmälleen samat.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen näivettäköön munasolunsa rauhassa. Miksi siitä pitää lehteen avautua? Edelleenkin meitä perheellisiä ei kiinnosta jos ette halua lapsia. Voisitteko lopettaa myös sen eläimistänne lässyttämisen kiitos. Kaikilla veloilla on koira josta puhutaan KOKO AJAN ja lässytetään. Sokea Reettakin näkee että se koira on lapsenkorvike.
Eikä veloja kiinnosta perheellisten "lässytys" (sinun sanasi, ei minun) lasten pottailuista ja sormiruokailuista. Mutta vaikka minua ei kiinnostakaan, tajuan silti että muista keskustelijoita kiinnostaa. Ei ole mitään syytä haukkua ihmistä jolla on erilainen elämäntapa.
T. Koiraton vela
Minä olen aina kuunnellut intuitiotani ja sen perusteella olen tehnyt aika suuria päätöksiä elämässäni vaikka ne ei ole kuulostanut aivan järkeviltä päätöksiltä, mutta kaikki on mennyt aina paremmin kuin hyvin.
Koskaan ei ole tullut tunnetta perustaa perhettä ja hankkia lapsia vaikka pidän lapsista.
Minulle aikoinaan jopa suositeltiin työskentelyä lasten parissa.
Päivääkään en ole katunut lapsettomuutta. Kyllä se halu pitää tulla sydämestä ja jos sitä ei ole, niin miksi tehdä lapsia vain sen takia, että muutkin tekee. Olen siis kuunnellut vain sisintäni tässä asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kukaan järkevä perheellinen ei höpinöitänne käy aktiivisesti lukemassa.
Heitä ei kiinnosta ja ovat kiireisiä.
Hukkaan menee paasauksenne..Lähestykää perheellisiä suoraan kadulla ja kertokaa miten hienoa olla vela.Tuossa juuri näkyy tuo ajattelun harha: yksikään vela ei ole tuollainen besserwisser-saarnaaja toisten lastenhankintakysymyksissä, mitä te lapsia hankkineet teette veloille koko ajan.
Nimenomaan. Ei tulisi mieleenkään julistaa lapsettomuuden ihanuutta, vapaaehtoinen lapsettomuus on yhtä neutraali ja yhtä suuren hehkuttamisen aihe itselleni kuin vaikka se, minkä väriset hiukset minulla on. Ei ole tarvetta korostaa omia valintoja kenellekään toisin kuin jotkut perheelliset haluavat omaa näkemystään ja paremmuuttaan väen vängällä tuputtaa. Se, yllättäen, aiheuttaa vastareaktion. Itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa, hankkiiko joku lapsia vai ei. En arvota ketään sen mukaan.
Miksi nämä ketjut sitten poikkeuksetta alkavat sillä, kun velat paasaavat ainoasta oikeasta valinnastaan?
Ymmärrät varmaan itsekin, että yleensä kun arvostelumielessä ketjuja aloitetaan, niin ei ole ihme jos niihin sitten myöskin vastataan. Tässä aloituksessa ei sinänsä ollut mitään raflaavaa, mutta onhan se negatiivisesti virittynyt kuten myös heti ensimmäinen kommentti ketjuun äiti-ihmiseltä. Olen siis vähän eri mieltä siitä, että negatiivisesti paasaamisen aloittajat ja siihen keskittyvät olisivat veloja.
Kohtuullisen paljon palstalla käyneenä en voi sanoa muistavani ainuttakaan keskusteluvitjaa, joka alkaisi perheellisen paasaamisella siitä, miten lasten tekeminen on ainoa kestävä vaihtoehto tässä maailmassa.
No näissä keskusteluissa on mielestäni paljon muitakin nyansseja kuin luonnonvarat ja kestävyys. Ihan rakentavassa mielessäkö tämän keskustelun aloittaja aloitti ja ensimmäinen perheellinen jatkoi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen kysymys niille jotka ovat varmoja etteivät koskaan tee lapsia on oletteko laittaneet piuhat poikki vai ette?
Jokainen joka ei ole, ei ole varma siitä ettei lapsia tee. Vaikka kuinka muuta väittäisi.
Eli samalla logiikalla ihmiset, jotka eivät käy hammaslääkärissä, eivät välitä onko heillä suussaan hampaita vai ei
Vertauksesi ei aukene lainkaan. Miksi haluat mahdollisuuden tehdä lapsia jos kerran olet päättänyt, ettet tee lapsia?
Siksi koska et ole päättänyt.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi ketään kiinnostaa, ”hankkiiko” joku toinen lapsia vai ei.
Tuntuu typerältä tällaiset julkiset ”minä en halua lapsia”-julistukset kuin myös joidenkin vouhotus siitä, miten kaikkien pitäisi perustaa perhe eikä mistään muusta saa samanlaista iloa elämään.Samaa mieltä. Maapallolla on ihan hirveä ylikansoitus, eikö se ole vain hyvä asia, että ihmiset eivät lisäänny turhaan? Jos joku välttämättä haluaa niitä lapsia, niin hankkikoon kaksi lasta korkeintaan. Kaikki yli sen on itsekkyyttä.
Nyt pitäisi tällaisten aivopierujen sijaan keskittyä siihen, miten saisimme niitä ehkäisyvälineitä ja -valistusta Afrikkaan ja Aasiaan. Se on ainoa vastuullinen kehitysapu. Kaikki muu vain edesauttaa väestöräjähdystä, sotia, kansainvaelluksia, nälänhätää ja kurjuutta.
Kuka sen päättää, mikä on "turhaa" lisääntymistä? Pidätkö itseäsi oikeutettuna päättämään, että joku ei saa tehdä lapsia koska he ovat mielestäsi turhia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen kysymys niille jotka ovat varmoja etteivät koskaan tee lapsia on oletteko laittaneet piuhat poikki vai ette?
Jokainen joka ei ole, ei ole varma siitä ettei lapsia tee. Vaikka kuinka muuta väittäisi.
Pistäisimme, mutta iän puolesta ei ole vielä mahdollista. Sitten kun se on niin menemme.
On helppo puhua mitä aikoo tehdä. Palataan asiaan sitten kun olette tehneet mitä olette suunnitelleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö, miksi pitäisi piuhat laittaa poikki? En mä ainakaan mihinkään leikkauksiin koe tarvetta mennä kun voi ihan vaan huolehtia ehkäisystä. Pelkään leikkauksia ja sairaaloita, menen vasta kun pakko. Ei lapsettomuus vaadi piuhoja poikki.
Ehkäisyhän ei tietenkään koskaan ole pettänyt, eihän?
Tuohon "miksi velat eivät mene katkaisemaan piuhojaan" -juttuun. Naisen sterilisaatio on ensinnäkin nukutusta vaativa toimenpide ja niissä on aina riskinsä perusterveellekin ihmiselle. Essure-toimenpiteitä ei käsittääkseni Suomessa enää tehdä. En tiedä, onko tilalle tullut vielä vastaavantyyppistä menetelmää.
Toiseksi myös velanaisissa on heitä, joilla omat "luomukuukautiset" ovat kivuliaat ja runsaat, jopa siinä määrin, että ne haittaavat normaalia elämää. Tällöin on elämänlaadun kannalta parempi jatkaa hormoniehkäisyllä, mikäli se muuten on sopinut ja toiminut moitteetta. Tarkimmat hoitavat lisäehkäisyn tarvittaessa esim. kondomilla tai spermisidillä.
Miehen vasektomia on toki ehkäisykeinoista tehokkain ja sterilisaatioon verrattuna huomattavasti vaivattomampi operaatio. Kokemukseni mukaan velamiesten keskuudessa esiintyy keskimääräistä vähemmän tätä "mun miehisyyteen ei kosketa!" -mentaliteettia.
Sitten on tietysti aseksuaalit/selibaatissa elävät velat sekä samaa sukupuolta olevan kanssa suhteessa olevat velat. Heistä kovin moni tuskin tulee ajatelleeksi piuhojen poikkaisua sattuneesta syystä ;)
Vierailija kirjoitti:
Tuohon "miksi velat eivät mene katkaisemaan piuhojaan" -juttuun. Naisen sterilisaatio on ensinnäkin nukutusta vaativa toimenpide ja niissä on aina riskinsä perusterveellekin ihmiselle. Essure-toimenpiteitä ei käsittääkseni Suomessa enää tehdä. En tiedä, onko tilalle tullut vielä vastaavantyyppistä menetelmää.
Toiseksi myös velanaisissa on heitä, joilla omat "luomukuukautiset" ovat kivuliaat ja runsaat, jopa siinä määrin, että ne haittaavat normaalia elämää. Tällöin on elämänlaadun kannalta parempi jatkaa hormoniehkäisyllä, mikäli se muuten on sopinut ja toiminut moitteetta. Tarkimmat hoitavat lisäehkäisyn tarvittaessa esim. kondomilla tai spermisidillä.
Miehen vasektomia on toki ehkäisykeinoista tehokkain ja sterilisaatioon verrattuna huomattavasti vaivattomampi operaatio. Kokemukseni mukaan velamiesten keskuudessa esiintyy keskimääräistä vähemmän tätä "mun miehisyyteen ei kosketa!" -mentaliteettia.
Sitten on tietysti aseksuaalit/selibaatissa elävät velat sekä samaa sukupuolta olevan kanssa suhteessa olevat velat. Heistä kovin moni tuskin tulee ajatelleeksi piuhojen poikkaisua sattuneesta syystä ;)
Joo ja vaikka piuhat pistäisikin poikki, niin eiköhän velojen vihaaja keksi syyttää, että alat kumminkin katumaan pian tai jossain vaiheessa. Vasta sekuntia ennen kuolemaasi voit olla varma mitä mieltä olet lasten hankinnasta.
Ei kai kukaan kenenkään muun mieliksi mene mihinkään leikkaukseen. Oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen keski-ikäinen nainen, enkä ole kokenut vauvakuumetta koskaan. Ystävät hankkivat lapsia jo nuorina, mutta itse en kokenut halua hankkia lapsia edes silloin. Tunnen nyt iloa ratkaisustani. Sukulaislapset ovat ihania ja olen heitä hoitanut. Minulle lapseton elämäntapa on ihanteellinen. Olen välttynyt isolta stressiltä, kun ei ole tarvinnut huolehtia lapsista. Voin lähteä ulkomaille milloin haluan. Töistä kotiin tullessa saan rentoutua, ottaa päikkärit yms. Ei kenelläkään ole oikeutta tuputtaa perhe-elämän olevan ainoa oikea vaihtoehto. Moni hankkii lapsia painostuksesta, että nainen on oikea nainen vasta saatuaan lapsia. Annetaan toisillemme mahdollisuus valita oma elämäntapa ja kunnioitetaan toistemme elämää.
Tiivistelmä: Minä-minä-minä-MINÄ-minä!
Joku tuolla aiemmin samaa kysyi ja minä jatkan: mikä sitten on vika itseensä keskittymisessä? Keneltä se on pois tai ketää se haittaa? Vai onko tuo joku muinainen luterilainen nöyryyden ja uhrautuvaisuuden eprinne, joka sanoo ettei ihminen saisi elää kuten itse haluaa vaan pitäisi uhrautua toisten eteen.
Koko yhteiskunnalta.
Yhteiskunta ei pysy pystyssä sillä, että yhtäkkiä ei tulekaan enää seuraavaa sukupolvea elättämään ja hoitamaan ikääntyviä.
Onko käynyt mielessä, että yhteiskuntaamme pitää siinä mielessä muuttaa, ettei syntyvyyden lasku vaikuttaisi yhteiskunnan tasapainoon. Onhan tuo nyt aivan järjetöntä, että nuori sukupolvi elättää vanhaa :D Oma eläke tili tulisi olla pakollinen kaikille, ja sinne siirretään osa palkasta. Olisiko se niin kamalaa?
Oma eläkesijoitustili olisi hyvä juttu, mutta se ei käy, koska osa ihmisistä ei kuitenkaan osaisi hoitaa sitä, vaan panisi rahat menemään. Sen takia meillä on katsottu paremmaksi vaihtoehdoksi tämä systeemi. Kyllä esimerkiksi omat talousasioihin kouluttautuneet lapseni pitävät sekä kummallisena että epäreiluna, että ihminen ei saa itselleen ansaitsemaansa palkkaa käyttöönsä niin halutessaan ja huonoimmassa vaihtoehdossa kuolla kupsahtaa juuri eläköidyttyään, jolloin eläkepotti jää eläkeyhtiölle.
Mulle sopisi vallan mainiosti, että jokainen säästää itse eläketurvansa ja lastensa yliopisto-opinnot.
Pikkusen taitaa olla koko vakuuttamisen idea hukassa?
Vai harmittaako se että et saa palovakuutuksessa maksamiasi rahoja jos talosi ei palakaan ja ne maksetaan jollekin jonka talo palaa?
Talousasioihin kouluttautuneet lapsesi eivät ole vielä tainneet ihan valmistua sieltä talouskoulusta...
Mikset pistä piuhoja poikki- hömelölle vasta kysymys:
Jos olet varma ettet halua koskaan omaa lemmikki käärmettä, niin mikset nyt heti mene lemmikkikauppojen kanssa tekemään kirjallista sopimusta, ettei sinulle saa koskaan myydä käärmettä?
Onko tyhmä kysymys?
Oma eläkesijoitustili olisi hyvä juttu, mutta se ei käy, koska osa ihmisistä ei kuitenkaan osaisi hoitaa sitä, vaan panisi rahat menemään. Sen takia meillä on katsottu paremmaksi vaihtoehdoksi tämä systeemi. Kyllä esimerkiksi omat talousasioihin kouluttautuneet lapseni pitävät sekä kummallisena että epäreiluna, että ihminen ei saa itselleen ansaitsemaansa palkkaa käyttöönsä niin halutessaan ja huonoimmassa vaihtoehdossa kuolla kupsahtaa juuri eläköidyttyään, jolloin eläkepotti jää eläkeyhtiölle.
Mulle sopisi vallan mainiosti, että jokainen säästää itse eläketurvansa ja lastensa yliopisto-opinnot.