Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sonja, 34, on päättänyt, ettei koskaan hanki lapsia – yhä useampi suomalaisnainen tekee saman ratkaisun: ”En halua vangiksi elämään, jota en halua”

Kommentit (1001)

Vierailija
541/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen näivettäköön munasolunsa rauhassa. Miksi siitä pitää lehteen avautua? Edelleenkin meitä perheellisiä ei kiinnosta jos ette halua lapsia. Voisitteko lopettaa myös sen eläimistänne lässyttämisen kiitos. Kaikilla veloilla on koira josta puhutaan KOKO AJAN ja lässytetään. Sokea Reettakin näkee että se koira on lapsenkorvike.

Voi kyllä se koira on paljon ihanampi, söpömpi ja halutumpi kuin lapsi. Tui tui! (Ps. jos haluan lapsen hankin lapsen, en koiraa. Jos haluan koiran, hankin koiran.)

Vierailija
542/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tutkittu, että älykkäillä ihmisillä on vähän lapsia. Hyvinvoinnin ja koulutuksen huono puoli on se, ettei perhe-elämä kunnolla istu työhönsä kiintyneiden fiksujen ihmisten elämään. Siitä johtuu länsimaiden syntyvyyden lasku: lapsia ei yksinkertaisesti enää tarvita mihinkään.

Kunhan tila ja elinmahdollisuudet loppuvat kolmansissa maissa, Kiina ja Intia tulevat valloittamaan Euroopan.

Kerrotko vielä mikä tutkimus? Hyvin menestyneillä ihmisillä nimittäin yleensä on paljon lapsia, ja monesti - ei toki aina - älykkyys ja elämässä pärjääminen liittyvät toisiinsa.

On paaaaljon tyhmiä ihmisiä jotka pärjäävät elämässään, ja paaaaljon älykkäitä joilla menee huonosti.

On varmasti menestyneitä ihmisiä joilla on vähän lapsia, paljon lapsia tai ei lapsia ollenkaan.

Se on kuitenkin aivan varma, että huonosti menestyneillä ihmisillä on monestikin lapsia, tai niitä on jopa liikaa. Ihan huostaan otettavaksi asti.

Kehitysmaissakin on yleistä tehdä lapsia.

Ihminen kun pystyy lisääntymään oli hänellä järkeä päässä tai ei. Lisääntyminen ei kysy älyä. Toimivia värkkejä kyllä kysyy, mutta ne eivät ole AIVOT.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen näivettäköön munasolunsa rauhassa. Miksi siitä pitää lehteen avautua? Edelleenkin meitä perheellisiä ei kiinnosta jos ette halua lapsia. Voisitteko lopettaa myös sen eläimistänne lässyttämisen kiitos. Kaikilla veloilla on koira josta puhutaan KOKO AJAN ja lässytetään. Sokea Reettakin näkee että se koira on lapsenkorvike.

Olet tehnyt melko alkeellisen ajatusvirheen. Päättelykykysi on tehnyt sinulle tepposet. Näet virheellisen syy-seuraus suhteen.

Jos lapselle lässytetään, lapsesta tykätään ja tämä siis tarkoittaa halua saada lapsi?

No, jos koiralle lässytetään, koirasta tykätään, niin tämä sinun tyhmässä päässäsi tarkoittaa halua saada lapsi?

Huomaatko itse nyt typerän virheesi?

Voin kertoa, että toisessa virkkeessä, lopputulema on, että halutaan KOIRA!

No ei mitään mammat. Tiedän ettei kaikki äidit ole noin tyhmiä.

Vierailija
544/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä meitä kiinnosta teidän lapsiasiat. Lopettakaa se itkeminen työpaikoilla ja tehkää omat työvuorot ja varsinkin lopettakaa se mankuminen kesälomista ja väsymyksestä. Meitä ei kiinnosta oikeasti lapsen tarha, neuvola, koulujutut yhtään ja meitä ei kiinnosta saada tarralappuja voisitko vaihtaa vuoroa tai voisitko pitää lomasi myöhemmin, kun lapsilla on lomaa just kesällä. Meitä ei kiinnosta kuunnella jos joku on oppinut kävelemään, kaikki oppivat kävelemään siinä ei ole mitään ihmeellistä.

Vierailija
545/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan uskovaisten jänkkäämiseltä. Sitä se kai onkin, Jeesuksessa/lapsissa on Ainoa Oikea Rakkaus ja Valo. Tai päinvastoin.

Jos lapsissa vain on rakkautta, niin missä vaiheessa se rakkaus sitten lakkaa olemasta? 18 vuotiaana? 23 vuotiaana?

Mitä se minun kokemani ei-rakkaus sitten, on jos olen kyvytön kerran oikeasti rakastamaan, kun en halua lisääntyä?

Millainen rakkauden täyteinen valaistunut olento, kehtaa mennä sanomaan toisille, etteivät he tiedä rakkaudesta mitään? Tähän jos saisi asiallisen vastauksen.

Vierailija
546/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen kysymys niille jotka ovat varmoja etteivät koskaan tee lapsia on oletteko laittaneet piuhat poikki vai ette?

Jokainen joka ei ole, ei ole varma siitä ettei lapsia tee. Vaikka kuinka muuta väittäisi.

Olet väärässä.

Minä tiedän itse aivan varmasti etten halua lapsia, ja olen varma ettei mieleni muutu. Ikää on niin paljon, että ei enää ole huolta.

En ole siitä yksinkertaisesta syystä laittanut piuhoja poikki, koska nuorempana en SAANUT laittaa.

Nyt vanhempana ei ole tarvetta minkäänlaiselle ehkäisylle, koska en ole vuosiin halunnut mitään seksiä. En kaipaa seksuaalista kanssakäymistä.

Kaikki eivät halua seksiä.

Kaikki eivät halua lapsia.

On ihan yksinkertaisia asioita ymmärtää suurimmalle osalle ihmisiä.

Jos jollekin on mahdotonta hyväksyä, ettei kaikki halua lapsia, niin ongelma on hänen päässään. Vaikka kuinka muuta väittäisi.

Vierailija
547/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan uskovaisten jänkkäämiseltä. Sitä se kai onkin, Jeesuksessa/lapsissa on Ainoa Oikea Rakkaus ja Valo. Tai päinvastoin.

Jos lapsissa vain on rakkautta, niin missä vaiheessa se rakkaus sitten lakkaa olemasta? 18 vuotiaana? 23 vuotiaana?

Mitä se minun kokemani ei-rakkaus sitten, on jos olen kyvytön kerran oikeasti rakastamaan, kun en halua lisääntyä?

Millainen rakkauden täyteinen valaistunut olento, kehtaa mennä sanomaan toisille, etteivät he tiedä rakkaudesta mitään? Tähän jos saisi asiallisen vastauksen.

Tuo tarkoittaa myös ettei noiden rakkausäitien lapset rakasta niitä.

Eikä rakkausäidit rakasta miehiään yms.

Vierailija
548/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on maailma sekaisin, kun lapsiperhe-elämä nähdään vankilana. Todellisuudessa lapsettomat eivät ymmärrä, millaista iloa ja onnea lapset elämään tuovat. Sellaista, ettei mikään muu asia elämässä tuota vastaavanlaista ilon ja onnen tunnetta.

No ei varmaan ymmärrä, kun kaikki ystävät, joilla on lapsia, joka kerta kuulumisia kysyttäessä valittavat siitä, että joka paikkaan on kiire, eikä ehdi tehdä mitään, koko ajan joku lapsi sairastaa, parisuhde voi huonosti ja koko ajan väsyttää. Koskaan ei ensimmäisenä kerrota, että olen onnellinen.

Kukaan ei halua kuulla, että joku on onnellinen. On huomattu tällä palstalla. Kellä onni on se onnen kätkeköön.

No ei saa olla onnellinen sellaisesta asiasta mistä ei itse voi olla.

En muuten usko että ihan aidosti onnellisen ihmisen tarvitsee mitätöidä tai kieltää toisten onnellisuutta.

Ellei sitten onnellisuus tule toiselle jostain hämärästä, rikollisesta tai sadistisesta asiasta.

Vierailija
549/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on maailma sekaisin, kun lapsiperhe-elämä nähdään vankilana. Todellisuudessa lapsettomat eivät ymmärrä, millaista iloa ja onnea lapset elämään tuovat. Sellaista, ettei mikään muu asia elämässä tuota vastaavanlaista ilon ja onnen tunnetta.

No ei varmaan ymmärrä, kun kaikki ystävät, joilla on lapsia, joka kerta kuulumisia kysyttäessä valittavat siitä, että joka paikkaan on kiire, eikä ehdi tehdä mitään, koko ajan joku lapsi sairastaa, parisuhde voi huonosti ja koko ajan väsyttää. Koskaan ei ensimmäisenä kerrota, että olen onnellinen.

Kukaan ei halua kuulla, että joku on onnellinen. On huomattu tällä palstalla. Kellä onni on se onnen kätkeköön.

No ei saa olla onnellinen sellaisesta asiasta mistä ei itse voi olla.

En muuten usko että ihan aidosti onnellisen ihmisen tarvitsee mitätöidä tai kieltää toisten onnellisuutta.

Ellei sitten onnellisuus tule toiselle jostain hämärästä, rikollisesta tai sadistisesta asiasta.

Outoa, että nuo superonnelliset vanhemmat kulkee tuolla likaisina, väsyneinä, rumina, rasvaisilla hiuksilla.

Pyöriikö ne jossain sikolätissä ennen ulos lähtöä, jotta kukaan ei vahingossakaan luule niitä onnellisiksi?

Jos joku on onnellinen, se hehkuu siitä, ei silloin näytä joltain harmaalta ja rasvaiselta zombielta.

Vierailija
550/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset ovat pieniä vain hetken ja kohta jo lentävät omilleen. Suomessa on paljon niitä vanhempia lapsettomia jotka itkevät yksinäisyyttään. Ei sitä ymmärrä 35-vuotiaana.

En itse pidä kumpaakaan vanhempaani juuri yhteyttä. Isällä about 3-4krt/v ja äitiä näen kerran kuukaudessa. Et ei minusta ole lievittämään vanhempieni yksinäisyyttä. Heillä on puolisot sitä varten. Vanhempani ovat hyvä esimerkki ihmisistä, joiden ei olisi pitänyt oli ö hankkia lapsia.

Minulla sama. Ikää 36v. Äitiä näen 1-3kert/v ja isää ehkä kerran vuoteen, jos niinkään usein. Vanhemmilla on omat puolisonsa ja piirinsä, jotka viihdyttävät heitä, ja aikanaan vanhuuden päivillä hoitajat, jos eivät kupsahda ns. suorilta jaloilta.

Suunnitelmissa on muuttaa toiseen maahan pysyvästi. Sisarukseni asuvat jo ulkomailla pysyvästi. Kaikki olemme lapsettomia, yksi ehkä hankkii perheen joskus. EHKÄ. Loput tietoisesti lapsettomia sinkkuja.

Vierailija
551/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naulan kantaan.

Olen vela ja huomannut erään yhdistävän tekijän näissä lapsentekoutelijoissa ja -tuputtajissa. Heille tuntuu olevan ihan yleisestikin mahdotonta ymmärtää ja hyväksyä erilaisia elämänvalintoja. Nämä valinnat voivat olla joko heidän omistaan tai yleisistä normeista poikkeavia. Esimerkiksi eräs kauhisteli ja suorastaan pilkkasi parikymppistä opiskelijatyttöä, joka ei välittänyt käydä baareissa tai bileissä vaan meni mieluummin kuntosalille perjantai-iltana. Toinen taas ihan avoimesti säälii sinkkuja ja olisi naittamassa aina ja kaikkia tuntemiaan parittomia toisilleen. Ja nämä hänen kaavailemansa parit ovat monesti ihan absurdin epäsopusuhtaisia, tyyliin päiväkeskuksessa tonttuja askarteleva kehitysvammainen ja tohtoriksi väitellyt matemaatikko. Monelle se erilaisuus on niin vaikeaa kestää, että ovat valmiita menemään liki järjettömyyksiin, jotta toiset saataisiin elämään heidän määrittelemänsä kaavan mukaisesti.

Vierailija
552/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen kysymys niille jotka ovat varmoja etteivät koskaan tee lapsia on oletteko laittaneet piuhat poikki vai ette?

Jokainen joka ei ole, ei ole varma siitä ettei lapsia tee. Vaikka kuinka muuta väittäisi.

Öö, miksi pitäisi piuhat laittaa poikki? En mä ainakaan mihinkään leikkauksiin koe tarvetta mennä kun voi ihan vaan huolehtia ehkäisystä. Pelkään leikkauksia ja sairaaloita, menen vasta kun pakko. Ei lapsettomuus vaadi piuhoja poikki.

Minä voisin mennä sellaiseen leikkaukseen jossa poistettaisiin kohtu. En sellaiseen jossa vähän näpelöidään munanjohtimia ja se ehkä jotain vaikuttaisi.

Vierailija
553/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

tryreyery kirjoitti:

Siinä vaan moni joutuu huomaamattaan toisenlaiseen vankilaan, kun huomaa nelikymppisenä ettei minulla olekaan kuin tuo kissa enää.

En oikein ymmärtänyt mitä tarkoitit?

Minä en halua muita kotiini asumaan itseni lisäksi kuin kissani? Missä vankilassa olen?

Miksi muka yhtä äkkiä "huomaisin" ettei minulla ole "enää" kuin kissa?

Miten niin "enää"?

Minulla on ihmissuhteita ja saan niistä ihan tarpeekseni. Jos haluaisin lisää, niin varmaan tekisin asialle jotain. Eikä sillä ole väliä olenko hui kamala NELIKYMPPINEN!!!! AAAARGH, vai 89 vuotias.

Vierailija
554/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikaa aikaa kirjoitti:

Vittuako siitä pitää tehdä numero,mitä on suvunjatkamisen kans päättäny tehdä?Jollei kaipaa järkeilylleen jotain psyykkausta samanhenkisiltä.Jos kaipaa,sit pitää viä hetki etsii.Minuus saattaa odottaa kulman takana.

Sitä vittua pitää että nämä kaksi ihmisryhmää ovat todella eri asemassa esim. Arvostuksen suhteen kuten tässä on argumentoitu 32 sivua jos olisit vaivautunut lukemaan.

Onko teillä veloilla jotenkin huono itsetunto? Vai mistä nämä aggressiiviset kommentit johtuu? Jos joku kyselee lapsenteosta, niin siihen voi asiallisesti vastata, ettei kiinnosta. Jos se toinen jatkaa siihen jotain, niin voit vastata ettei ei edelleenkään kiinnosta. Itselläni on lapsia, mutta en ole keneltäkään lapsenkasvatusneuvoja ottanut vastaan. Yleensäkään en ole muiden mielipiteistä välittänyt. Elän omien arvojen mukaisesti. En myöskään tyrkytä ohjeitani muille.

No eiköhän aika moni ole noin vastannutkin.

Minusta se ei ole mikään huonon itsetunnon merkki, jos sanoo ihmisille vastaan topakastikin.

Jos joku on minulle röyhkeä ja väittää paremmin tietävänsä mitä minä haluan tai en halua, ja mitätöi kaikki sanomiseni ja omat mielipiteeni, uskomatta niihin, niin saatan ärähtää vähän kovemmin.

Kun minulla nuorempana oli oikeasti vähän huonompi itsetunto, niin silloin en ollut missään määrin aggressiivinen. Vaijeten ja alistuen vaan kuuntelin kun muut päättivät puolestani mitä ajattelen.

Mistäs puolestaan lisääntyjien aggressiivisuus johtuu? Mikä sen selittää?

Vierailija
555/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli vaan mieleen, että en ole ikinä elämässäni tavannut miestä joka olisi sitä mieltä, että kaveri ei tiedä elämästä mitään kun sillä ei ole lapsia. Miehet osaavat yleensä ilman älytöntä tunnelatausta nähdä asioita ja ymmärtää niiden eri puolia. Ei tarvi puolustella omaa mielipidettä, on ymmärrettävää ettei ole lapsia ja toisaalta ollaan iloisia jos jollain muulla on, nähdään senkin hyvät puolet.

Vähän niin kun että jokainen tekee valintansa, pääasia että ihminen on onnellinen.

Olen nainen, ja ajattelen juuri tuolla tavalla. On meitä loogisesti ja fiksusti ajattelevia naisiakin olemassa.

Vierailija
556/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli vaan mieleen, että en ole ikinä elämässäni tavannut miestä joka olisi sitä mieltä, että kaveri ei tiedä elämästä mitään kun sillä ei ole lapsia. Miehet osaavat yleensä ilman älytöntä tunnelatausta nähdä asioita ja ymmärtää niiden eri puolia. Ei tarvi puolustella omaa mielipidettä, on ymmärrettävää ettei ole lapsia ja toisaalta ollaan iloisia jos jollain muulla on, nähdään senkin hyvät puolet.

Vähän niin kun että jokainen tekee valintansa, pääasia että ihminen on onnellinen.

Ei pidä mitenkään paikkaansa, että miehet olisivat jotenkin rauhallisia tämän asian kanssa.

Ne on usein jopa väkivaltaisia.

Jotain tarinoita childfreesta, redditissa, esim. yksi mies joutui vasektomian jälkeen sukunsa miesten joukkohakkaamaksi, koska kertoi siitä vasektomiasta. 

Toinen mies huijasi vaimonsa raskaaksi, ei auttanut taloudellisesti abortin kanssa, se nainen viilsi ranteet auki, se mies kertoi itse tarinansa varoituksena muille miehille, joiden mielestä "naiset vaan muuttaa mielensä, kunhan pakottaa ne raskaaksi".

Vierailija
557/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä mitenkään paikkaansa, että miehet olisivat jotenkin rauhallisia tämän asian kanssa.

Jotain tarinoita childfreesta, redditissa, esim. yksi mies joutui vasektomian jälkeen sukunsa miesten joukkohakkaamaksi, koska kertoi siitä vasektomiasta. 

Toinen mies huijasi vaimonsa raskaaksi, ei auttanut taloudellisesti abortin kanssa, se nainen viilsi ranteet auki, se mies kertoi itse tarinansa varoituksena muille miehille, joiden mielestä "naiset vaan muuttaa mielensä, kunhan pakottaa ne raskaaksi".

Pakko olla totta, koska niin luki redditissä.

Minäkin tykkään lukea sieltä kauhutarinoita ihmissusista.

Vierailija
558/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 2 lasta ja koira. Koiria on ollut jo ennen lapsia ja olen aina halunnut lapsia. Ja koira tulee olemaan niin kauan kuin sellaisesta jaksan huolehtia. Joten miten voit väittää, että koira on lapsen korvike? Kohtelen lapsiani ihmisinä ja koiraa koirana.  Olen lapsirakas ja eläinrakas. Koira on minulle lenkkikaveri, vahtikoira sekä seuralainen mutta ei lapsen korvike. Ja kyllä, juttelen koiralleni. Se on ihan normaalia kaikille koiran omistajille. Ja omassa kaveripiirissäni on pari velaa, joilla ei ole mitään eläintä, joten typerä yleistys. Ja vaikka itse olen niitä lapsia hommannut niin ei niitä kaikkien ole pakko hommata. Jokainen elää tavallaan.

Vierailija
559/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiks toi sama päde ihan toisinpäin kyl se mies muuttaa mielensä lapsista kun tulee "yllätys" raskaus ja lapsi syntyy.

Vierailija
560/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori, mutta ihan oikeasti saa ihmisen kuulostamaan hirveän yksinkertaiselta, jos ei mistään muusta saa iloa kuin oman lapsen hoitamisesta. Ei varmaan saakaan, jos elää todella pientä elämää pienessä piirissä, tapaa sukulaisia ja vanhoja koulukavereita, ei ole opiskellut eikä sivistänyt itseään, matkustellut, ottanut selvää asioista, laajentanut omaa ajatteluaan ja maailmankuvaansa, tekee jotain ankeaa duunia eikä ole mitään erityistä kiinnostuksen saati intohimon kohdetta elämässä. Ja sitten ei millään tajua, että joku muu ei tosiaan saisi iloa siitä nenänniistämisestä ja kurahousujen pesusta. Tunnetteko ylipäänsä vain yhdenlaisia ihmisiä?

Yhtä yksinkertaiselta kuulostaa lapsen vievän ilon elämästä. Velat tuntuvat elävän kovin pienissä ympyröissä ja kritisoivan sellaista, mistä heillä ei ole itsellä kokemusta.

Tuo on todella paha ja yleinen ajattelun harha lapsia hankkineiden kohdalla. Oletko ikinä tullut ajatelleeksi että aivan yhtä vähän sinä tiedät vaikka lapsettoman 50- tai 60-vuotiaan elämästä? Jos olet 17-vuotiaana ollut lapseton, et tiedä pas...kaan keski-ikäisen lapsettoman elämästä.

No mitä sinä tiedät 50-60 vuotiaan perhe-elämästä?

En olekaan väittänyt tietäväni. Sinä sen sijaan olet väittänyt tietäväsi velojen elämästä, koska olet parempi ihminen siitä syystä että pimperostasi on tursunnut kakara ulos. Mitalin ansaitsisit :-) !

Tämä on kyllä velojen äärettömän paha päähänpinttymä... jota näemmä pitää purkaa ihan vauvapalstalla asti. Jokainen tekee omat valintansa.

Ainoa mitä en käsitä... on tämä vauvapalstan velaparveilua onnex ei ooooo lapsia tyyliin... suomalaisen vauva lehden palstasta on tullut velojen terapialuola?

Mistä lähtien Vauva-palstaa on käyttäneet vain äidit? Tämä on äitylien palsta vain nominaalisessa muodossa, ei muuten. Täällä käy nuoret, vanhat, miehet, naiset, aivan kaikki. Tämä on Suomen ehkä sekasikiöisin keskustelufoorumi. 

Eipä tuo edellinen mistään äideistä puhunutkaan.

Kyseinen kirjoittaja viittasi asiaan siten, että hän ajattelee tämän palstan olevan vain perheellisille.