Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sonja, 34, on päättänyt, ettei koskaan hanki lapsia – yhä useampi suomalaisnainen tekee saman ratkaisun: ”En halua vangiksi elämään, jota en halua”

Kommentit (1001)

Vierailija
621/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan uskovaisten jänkkäämiseltä. Sitä se kai onkin, Jeesuksessa/lapsissa on Ainoa Oikea Rakkaus ja Valo. Tai päinvastoin.

Naulan kantaan.

Olen vela ja huomannut erään yhdistävän tekijän näissä lapsentekoutelijoissa ja -tuputtajissa. Heille tuntuu olevan ihan yleisestikin mahdotonta ymmärtää ja hyväksyä erilaisia elämänvalintoja. Nämä valinnat voivat olla joko heidän omistaan tai yleisistä normeista poikkeavia. Esimerkiksi eräs kauhisteli ja suorastaan pilkkasi parikymppistä opiskelijatyttöä, joka ei välittänyt käydä baareissa tai bileissä vaan meni mieluummin kuntosalille perjantai-iltana. Toinen taas ihan avoimesti säälii sinkkuja ja olisi naittamassa aina ja kaikkia tuntemiaan parittomia toisilleen. Ja nämä hänen kaavailemansa parit ovat monesti ihan absurdin epäsopusuhtaisia, tyyliin päiväkeskuksessa tonttuja askarteleva kehitysvammainen ja tohtoriksi väitellyt matemaatikko. Monelle se erilaisuus on niin vaikeaa kestää, että ovat valmiita menemään liki järjettömyyksiin, jotta toiset saataisiin elämään heidän määrittelemänsä kaavan mukaisesti.

😂 oikeesti? Itselläni on lapsia, mutta ei tulisi mieleenikään käyttäytyä tuolla tavalla. Omille lapsilleni olen sanonut, että parempi hyvin hirtettynä kuin huonosti naimisissa.

Vierailija
622/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin laiska ja skippasin 31 sivua keskustelusta. Annan kuitenkin oman panokseni.

Tiesin alle 10-vuotiaana (ennen sukukypsyyttä, selvyyden vuoksi se oli 12-vuotiaana) etten halua lapsia tähän maailmaan, ja sama meno jatkuu näin 33-vuotiaana. Tiedän, vielä on muutama vuosi jäljellä, ja kello voi ilmaista itsestään koska tahansa. En kuitenkaan usko että tämä jo ennen sukukypsyyttä saavuttamani olotila muuttuisi seuraavan muutaman vuoden sisään. Jos niin kävisi, sitten etsin miehen joka haluaa vain oman siemenensä maailmaan, eikä itse huolehtia lapsesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset pistä piuhoja poikki- hömelölle vasta kysymys:

Jos olet varma ettet halua koskaan omaa lemmikki käärmettä, niin mikset nyt heti mene lemmikkikauppojen kanssa tekemään kirjallista sopimusta, ettei sinulle saa koskaan myydä käärmettä?

Onko tyhmä kysymys?

Erittäin tyhmä kysymys. Helposti huomaa, että mitään järkevää vertausta ei löydy.

Jos minä en halua käärkettä niin varmistan etten koskaan saa käärmettä helposti kun ene koskaan mene käärmekauppaan.

Jos sinä et halua lapsia niin miksi et varmista ettet niitä saa? Suhteellisen helppo keino on olemassa, ja elämä vieläpä helpottuu sen jälkeen kun ei esim. ehkäisystä tarvitse huolehtia.

(Ja niille jotka eivät tiedä, niin naisen mikroimplanttisterilisaatio on polikliininen toimenkide, joka kestää parhaimmillaan vain muutaman minuutin ja jonka jälkeen potilas kotiutetaan alle tunnin päästä. Sairauslomaa ei tarvita. Se ei ole juurikkaan vasektomiaa vaativampi operaatio. Turha vedota sterilisaation monimutkaisuuteen.)

Naiselle sterilisaatio ei ole niin helppo toimenpide kuin miehelle. Mutta kysyin kerran velaystävältäni onko miettinyt sterilisaatiota ja vastasi, ettei voi tietää haluaako tulevaisuudessa lapsia. Miksi ihmeessä sitten julistaa lapsettomuuttaan, jos ei edes oikeasti ole vela vaan ihan tavallinen tyyppi joka ei tiedä haluaako lapsia. Epäkypsää huomionhakua.

Ei muuten ole myöskään mikään itsestäänselvyys, että nainen saisi sterilisaation. Muistaakseni pitää olla joko useampi lapsi, tai vähintään 30vuotias nainen. Voin muistaa väärinkin. Ja sitten kun nuo ehdot on täytetty, on oikeutettu keskustelemaan aiheesta lääkärin kanssa. Kovin ikävää, jos se kyseinen lääkäri ei olekaan samaa mieltä.

Vierailija
624/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomien pitäisi maksaa enemmän veroja, koska he tulevat vanhoina loisimaan muiden lasten maksamilla verorahoilla.

Tai no tällä menolla mitään sosiaaliturvaa ei ole enää olemassa, kun olemme vanhoja. Kiitos lapsettomat.

Sulle tulee yllätyksenä, että lapsettomat maksaakin enemmän veroja tälläkin hetkellä. Meille ei tule lapsellisen veroalennusta, lapsilisää...et kyl me maksetaan enemmän veroja.

Mitä ihmeen lapsellisen veroalennusta?

Mun EU-asuinmaassa jokaisesta lapsesta saa verovähennystä. En silti halua lapsia :).

Suomessa ei saa, halusimme silti lapsia.

Suomessa on verossa lapsivähennys...

Piti käydä oikein googlaamassa ja joo... lapsivähennyksen määrä on 50 euroa jokaisesta huollettavasta.

Että oikein 50 €, jostain syystä on jäänyt huomaamatta. Pitääköhän tuotakin jonkun velan kadehtia?

Suomessa on myös lapsilisä, jos olet missannut.

Vierailija
625/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jee, velat täällä pauhaa miten upeaa on kun ei ole lasta TIETÄMÄTTÄ HENKILÖKOHTAISESTI miten ihanaa on kun on lapsi..

Itse lapsen saaneena joudun toteamaan että parasta elämässä juurikin oli saada lapsi.

Äidiksi tullaan ja kasvetaan, ei ns.äidinrakkautta tai ymmärrystä olekaan velalla. Ei tarvii. Teidän arvot ei kuitenkaan periydy kuoltuanne vaan päiväksenne jää huuhaana pölyttymään historiaan. Lapsiperheet teidän ja koulun propagandasta yms. huolimatta pystyvät kasvattamaan "vanhanaikaisia" perheen haluavia aikuisia. Moni pystyy. Katso ympärillesi. Vanhempien arvomaailmaa. Ellei kuulu vasemmistoon tai nappaa velasyöttiä.Siihenkin meillä vanhemmilla on hyvät keinot estää se.

"Arvot periydy" jaa hä? Mä en ole perinyt vanhempieni arvoja. Meillä on vanhempiensa kanssa ihan erilaiset näkökulmat ja arvot tähän maailmaan. "Äidiksi tullaan ja kasvetaan" mitä kasvamista se on kun annetaan lapsi hoitoon kun halutaan bilettää, pahoinpidellään lasta, laitetaan päihteet sen lapsen edelle. Onko tämä sitä äidin rakkautta?

Millä tavalla sinä estät lasta olla hankkimatta niitä lapsia. Aivopesemällä tai painostamalla? Se halu olla tekemättä lapsia ei kaikille tule ulkopuolella vaan ihan itsestä.

Kaikki naiset eivät halua olla raskaana tai synnyttää. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?

Jos tietäisit että sinäkin olet tietyn tahon aivopesemä, ymmärtäisit syvemmin miksi viestin kirjoitin.En inttääkseni pakkomielteinen velan kanssa vaan levittämäkseni viestiä juuri niille mielipidevaikuttajatahoille jotka sinutkin aivopesivät. Joku aina lukee täälläkin, vaikka sanoman ylläpitäjät, kuinka heidän propagandansa ovat tehonneet. Lähetän viestin heille ettei ole ettekä pysty muokkaamaan maailmaa haluamaanne suuntaan. Sanoma on vain murto osa sitä kokonaisuutta. Ketkä päättävät suunnan istuvat Bieldenberg kokouksissa ym.ovat sio isteja. Se sukupolvi jota nyt kasvatamme ei tule olemaan vasemmistoa tai aivopestävissä koulussa,mediassa ym. koska tiedämme mikä täällä hallitsee meitä.

Minäkään en ollut halunnut lapsia kunnes minusta tuli äiti. Äidinrakkaus vaan tuli, nopeasti ja helposti. Ei silloin siis teekkään mieli "bilettää" ym. Ja kyllä mäkin mietin ennen synnytystä että mitenköhän kroppani ja alapääni leviää mutta sain sektion helposti synnytyspelon takia.Olisin sen Viroon mennyt hoitamaan jos Suomi ei myöntänyt..Siellä tiedetään tämä ongelma ja lapsen suäyntymäpaikaksi merkitään Suomi.

Yhtä hyvin voisi kysyä entä jos on julistautunut velaksi mutta sitä ja tätä...

Vai on minut aivopesty. En tunne kuin yhden velapariskunnan eivätkä he huutele omaa vakaumusta kenellekään. En ole saanut ulkopuolista "aivopesua". Ihan itse päätin etten halua lapsia se päätös syntyi kun olin exäni siskon kanssa synnärillä koko paikka ahdisti ja sukulaiset olivat myös "sit kun menette naimisiin teette lapsia" kiitos ei. En koe tarvetta tehdä lapsia, en halua kokea raskautta tai synnyttää edes sektiolla. En yksinkertaisesti halua. Tähän ei ole yksikään ihminen tai media vaikuttanut.

En ole bilehile. En harrasta ryyppäämässä tai baarissa ravaamista. En ole "pakkomielteinen vela" en tutupa omaa näkemystä tai vakaumusta kenellekään. Silti minua arvostellaan ja alennetaan koska olen päättänyt olla lapseton nainen. Tämä sitten on ok? Kaveripiirissä on useita lapsen tehneitä ja vielä lapsettomia. Olen kummi neljälle lapselle. En vihaa lapsia. Lapset on kivoja kun ne ei ole omia.

Eikö ihminen vain voi päättää ettei halua lapsia? Niitä ei ole pakko tehdä. Se että sanoo " en halua lapsia" ei tarkoita aivopestyä se on ihan oma päätös kuten ei halua koiraa.

Tuo "en minäkään halunnut lapsia kunnes minusta tuli äiti" väheksyy veloja. Minä en halua edes olla raskaana niin miksi minä haluisin kokeilla syntyykö äidin rakkaus? Se että saisin lapsen synnyttämättä on aika hankalaa saati jos se äidin rakkaus ei sytykkään niin saako sen lapsen palauttaa kuin koiran pennun, joka ei sitten kiinnostanutkaan.

Erikoista, että suurimmaksi osaksi vain naisia arvostellaan. Vela mies on ihan ok. Mutta nainen...herran jumala epäonnistunut ja huono ihminen. Miksi luulet että yhä useampi päättää olla haluamatta lapsia? Katso peiliin ehkä vastaus löytyy sieltä

Inhottaa, että tähän asiaan viitataan jonakin vakaumuksena. Miksi siihen täytyy suhtautua sentimentaalisesti ja intohimoisesti? En minä ainakaan korviani lotkauta muiden arvosteluille enkä mielipiteille, elän omaa elämääni juuri niin kuin itse parhaaksi näen. En ole koskaan mennyt valtavirran mukana missään muussakaan asiassa, ei tämä ole mikään poikkeus.  Ei sitä tarvitse lähteä edes perustelemaan mitenkään, saatika alkaa selittelemään muille että miksi on kyseisen valinnan tehnyt. Se on itselle luonnollinen tila, ja se riittää että itse tietää miten asia on. Ei muiden mielipiteillä silloin ole mitään merkitystä.

Tämä keskustelu ei aiheuta minussa mitään tunteita, suuntaan tai toiseen vaan enemmän ihmetystä, että onko se jokin big deal, ettei ihmiset halua lisääntyä. Olen aika yllättynyt näistä kommenteista täällä, suoraan sanottuna. Luulin ettei suurinta osaa ihmisistä oikeasti sisimmässään edes kiinnosta muiden ihmisten valinnat. Ilmeisesti kiinnostaa, koska tästä asiasta sivutolkulla jauhetaan.

Olen ihan ulkona tällaisista jutuista, minulta kun ei ole koskaan sen kummemmin edes udeltu, että miksi en halua hankkia lapsia. Yhden käden sormella on laskettavissa ne kerrat, kun asiasta on tiedusteltu. Oma äitinikin on asian kanssa ihan ok, ja hän on muilta näkemyksiltään aika konservatiivinen ihminen. Ihmetyttää tämä asenteellisuus puolin ja toisin. Miksi tämä aihe herättää ihmisissä niin voimakkaita tunteita? En ymmärrä tätä ollenkaan.

Vierailija
626/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kukaan järkevä perheellinen ei höpinöitänne käy aktiivisesti lukemassa.

Heitä ei kiinnosta ja ovat kiireisiä.

Hukkaan menee paasauksenne..Lähestykää perheellisiä suoraan kadulla ja kertokaa miten hienoa olla vela.

Tuossa juuri näkyy tuo ajattelun harha: yksikään vela ei ole tuollainen besserwisser-saarnaaja toisten lastenhankintakysymyksissä, mitä te lapsia hankkineet teette veloille koko ajan.

Nimenomaan. Ei tulisi mieleenkään julistaa lapsettomuuden ihanuutta, vapaaehtoinen lapsettomuus on yhtä neutraali ja yhtä suuren hehkuttamisen aihe itselleni kuin vaikka se, minkä väriset hiukset minulla on. Ei ole tarvetta korostaa omia valintoja kenellekään toisin kuin jotkut perheelliset haluavat omaa näkemystään ja paremmuuttaan väen vängällä tuputtaa. Se, yllättäen, aiheuttaa vastareaktion. Itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa, hankkiiko joku lapsia vai ei. En arvota ketään sen mukaan.

Miksi nämä ketjut sitten poikkeuksetta alkavat sillä, kun velat paasaavat ainoasta oikeasta valinnastaan?

Ymmärrät varmaan itsekin, että yleensä kun arvostelumielessä ketjuja aloitetaan, niin ei ole ihme jos niihin sitten myöskin vastataan. Tässä aloituksessa ei sinänsä ollut mitään raflaavaa, mutta onhan se negatiivisesti virittynyt kuten myös heti ensimmäinen kommentti ketjuun äiti-ihmiseltä. Olen siis vähän eri mieltä siitä, että negatiivisesti paasaamisen aloittajat ja siihen keskittyvät olisivat veloja.

Kohtuullisen paljon palstalla käyneenä en voi sanoa muistavani ainuttakaan keskusteluvitjaa, joka alkaisi perheellisen paasaamisella siitä, miten lasten tekeminen on ainoa kestävä vaihtoehto tässä maailmassa. 

Jännää, mä taas olen nähnyt montakin aloitusta siitä, miten hirveää on, kun syntyvyys Suomessa laskee ja miten ihmiset on vastuuttomia, jos ne ei halua korjata asiaa tekemällä lapsia...

Vierailija
627/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei asiat sadassa vuodessakaan paljoa muuttuneet.Nyt ei ole punaisia ja valkoisia vaan vasemmisto ja oikeisto jotka täällä tappelevat.Oikeisto kuitenkin tulee tämän maan perimään lastensa arvojen avulla.

Eiköhän se selvää ole että oikeaa puolta ärsyttää vasemman laidan pullamössömäinen ja egoistinen suhtautuminen elämään.Ja epäisänmaallisuus ja syntyvyyden väheneminen joka on vasemmiston syytä pitkälti. Eikä tarvitsekaan vasemmistoa kannattaa tämä on vertauskuva..

Vierailija
628/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikaa aikaa kirjoitti:

Vittuako siitä pitää tehdä numero,mitä on suvunjatkamisen kans päättäny tehdä?Jollei kaipaa järkeilylleen jotain psyykkausta samanhenkisiltä.Jos kaipaa,sit pitää viä hetki etsii.Minuus saattaa odottaa kulman takana.

Sitä vittua pitää että nämä kaksi ihmisryhmää ovat todella eri asemassa esim. Arvostuksen suhteen kuten tässä on argumentoitu 32 sivua jos olisit vaivautunut lukemaan.

Onko teillä veloilla jotenkin huono itsetunto? Vai mistä nämä aggressiiviset kommentit johtuu? Jos joku kyselee lapsenteosta, niin siihen voi asiallisesti vastata, ettei kiinnosta. Jos se toinen jatkaa siihen jotain, niin voit vastata ettei ei edelleenkään kiinnosta. Itselläni on lapsia, mutta en ole keneltäkään lapsenkasvatusneuvoja ottanut vastaan. Yleensäkään en ole muiden mielipiteistä välittänyt. Elän omien arvojen mukaisesti. En myöskään tyrkytä ohjeitani muille.

No eiköhän aika moni ole noin vastannutkin.

Minusta se ei ole mikään huonon itsetunnon merkki, jos sanoo ihmisille vastaan topakastikin.

Jos joku on minulle röyhkeä ja väittää paremmin tietävänsä mitä minä haluan tai en halua, ja mitätöi kaikki sanomiseni ja omat mielipiteeni, uskomatta niihin, niin saatan ärähtää vähän kovemmin.

Kun minulla nuorempana oli oikeasti vähän huonompi itsetunto, niin silloin en ollut missään määrin aggressiivinen. Vaijeten ja alistuen vaan kuuntelin kun muut päättivät puolestani mitä ajattelen.

Mistäs puolestaan lisääntyjien aggressiivisuus johtuu? Mikä sen selittää?

Samasta syystä. Äidinpuoleinen sukuni on tuollaista toisten puolesta ajattelijoita ja toisten arvostelijoita. Itse olen teini-ikäisenä katkaissut heihin välini. Tuollaiselle ihmisille ei se ärähtäminen auta, vaan sanomisia vääristellään. Ja täytyy sanoa, että elämä on ollut mukavaa, kun ei ole heidän kanssaan tarvinnut olla tekemisissä. En ole edes hautajaisissa käynyt. Näin on mennyt 35-vuotta. Äitiini olen yhteydessä, koska hän ymmärtää olla arvostelematta. Ja lapsiani en ole näytille vienyt eikä heid än kuviaan ole esitelty, jotain vikaahan heistäkin olisi löytynyt.

Vierailija
629/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm luin joskus jonkun tutkimuksen, jossa todettiin, että lapsen saaminen todella vähensi ihmisten "onnellisuutta" verrattuna lapsettomiin. Mitä nuorempana oli lapsensa saanut, sen jyrkempi ero lapsellisten ja lapsettomien välillä onnellisuudessa oli. Sitten taas 50 ikävuoden jälkeen ne joilla oli lapsia olivat "onnellisempia" kuin lapsettomat ja mitä vanhemmasta ihmisestä kyse, sen jyrkempi oli ero. No yhdestä tutkimuksesta ei kannata vetää liian suuria johtopäätöksiä. Mutta ehkä kun nuorena harvalla vielä on lapsia niin voi jäädä sitten vähän ulkopuoliseksi, kun ei pääse menoihin mukaan. Vanhana sitten monilla on lapsia ja lapsenlapsia niin voi sitten ehkä tuntea jäävänsä ulkopuoliseksi, jos itsellä ei ole en tiedä. No melkein kaikissa asioissa on hyvät ja huonot puolensa, pääasia että saa tehdä valintansa itse niin on todennäköisimmin niihin tyytyväinen! :) Jos saisi elää elämän lapsettomana ja elämän vanhempana niin osais sanoo paremmin ja verrata :D

Vierailija
630/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei asiat sadassa vuodessakaan paljoa muuttuneet.Nyt ei ole punaisia ja valkoisia vaan vasemmisto ja oikeisto jotka täällä tappelevat.Oikeisto kuitenkin tulee tämän maan perimään lastensa arvojen avulla.

Eiköhän se selvää ole että oikeaa puolta ärsyttää vasemman laidan pullamössömäinen ja egoistinen suhtautuminen elämään.Ja epäisänmaallisuus ja syntyvyyden väheneminen joka on vasemmiston syytä pitkälti. Eikä tarvitsekaan vasemmistoa kannattaa tämä on vertauskuva..

Tilastojen mukaan syntyvyys on laskenut erityisesti pienituloisten keskuudessa. Eikös tämä ole ihan hyvä trendi oikeistolaisesta näkökulmasta. Eivät köyhät hanki enempää lapsia kuin pystyvät elättämäänkään. Erityispropsit niille pienituloisille jotka eivät hanki ensimmäistäkään.

Vierailija
631/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomien pitäisi maksaa enemmän veroja, koska he tulevat vanhoina loisimaan muiden lasten maksamilla verorahoilla.

Tai no tällä menolla mitään sosiaaliturvaa ei ole enää olemassa, kun olemme vanhoja. Kiitos lapsettomat.

Tee sitten enemmän lapsia. Älä ole itsekäs kohtu laulamaan ja lapsia tekemään. Älä ole itsekäs...

Niin ja eikös oikea ongelma ole ne liian pitkään elävät suuret ikäluokat, joille on vielä pedattu parhaat eläke-edut. Niiden pitäisi vetää enemmän alkoholia ja tupakkaa, niin eivät eläisi niin pitkään ja nostaisi eläkkeitä plus kuormittaisi järjestelmää. 

Vierailija
632/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehka tassa ketjussa kannattais muistaa, etta monet 'ei halua lasta' kun ovat 24v ja sitten ovat 30v eivatka edelleenkaan halua lasta, tai kun ovat 34v. Mina nimittain en myoskaan halunnut lasta kun olin 'nuori'. Sitten kun olin 37v, halusin lapsen ja joo, klisee, mutta paras paatos ever! Sain vahan niinku parhaat kaikesta. Pitkaan matkustelin ja bailasin ja kun olin valmis asetuin aloilleni ja mulla on ollu tosi upea elama. Ei se lapsi rajoita menemista kuin muutaman kuukauden ja kun se lapsi on 17v ni maailma on taas ihan uusi minullekin kun paasen sivusta seuraamaan hanen ihanaa nuoruuttansa. Ihan parasta!!

Kirjoitin yllaolevan eilen. Enka ymmarra alapeukutuksia. Mika tuossa nyt on niin pahaa? Se etta olen saanut kaiken minka halusin???

Vierailija
633/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan uskovaisten jänkkäämiseltä. Sitä se kai onkin, Jeesuksessa/lapsissa on Ainoa Oikea Rakkaus ja Valo. Tai päinvastoin.

Naulan kantaan.

Olen vela ja huomannut erään yhdistävän tekijän näissä lapsentekoutelijoissa ja -tuputtajissa. Heille tuntuu olevan ihan yleisestikin mahdotonta ymmärtää ja hyväksyä erilaisia elämänvalintoja. Nämä valinnat voivat olla joko heidän omistaan tai yleisistä normeista poikkeavia. Esimerkiksi eräs kauhisteli ja suorastaan pilkkasi parikymppistä opiskelijatyttöä, joka ei välittänyt käydä baareissa tai bileissä vaan meni mieluummin kuntosalille perjantai-iltana. Toinen taas ihan avoimesti säälii sinkkuja ja olisi naittamassa aina ja kaikkia tuntemiaan parittomia toisilleen. Ja nämä hänen kaavailemansa parit ovat monesti ihan absurdin epäsopusuhtaisia, tyyliin päiväkeskuksessa tonttuja askarteleva kehitysvammainen ja tohtoriksi väitellyt matemaatikko. Monelle se erilaisuus on niin vaikeaa kestää, että ovat valmiita menemään liki järjettömyyksiin, jotta toiset saataisiin elämään heidän määrittelemänsä kaavan mukaisesti.

Aivan ehdottomasti ja ne samat metodit ovat käytössä, kuin on uskonnollisilla lahkoilla/kulteilla eli pakottaminen, syyllistäminen, painostus ja aivopesu. Pelottavaa...

Tuosta on netissä hyvä vertailu, nuo lisääntyjät oikeasti käyttävät samoja menetelmiä kuin kulttien rekrytoijat.

Ne on täsmälleen samat.

Ja jokainen tervejärkinen osaa itse päättää elämästään. En ole vielä jehovantodistajien kokouksiin mennyt, vaikka tuossa ovella käyvät. Eivät ole väkisin mukanaan vieneet.

Vierailija
634/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on maailma sekaisin, kun lapsiperhe-elämä nähdään vankilana. Todellisuudessa lapsettomat eivät ymmärrä, millaista iloa ja onnea lapset elämään tuovat. Sellaista, ettei mikään muu asia elämässä tuota vastaavanlaista ilon ja onnen tunnetta.

Allekirjoittaakohan sun viestin nekin vanhemmat, jotka pelkäävät huumekoukussa riehuvaa jälkeläistään tai jotka vielä eläkkeelläkin toimivat vaikeasti kehitysvammaisen lapsensa omaishoitajina? Silkkaa onnea kaikki, lapseton elämä ei voisi olla sitä parempaa?

Aika huono vertaus. Kaikille ei käy noin. Kuten eivät kaikki joudu auto-onnettomuuteen autoa ajaessaan.

Vierailija
635/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen näivettäköön munasolunsa rauhassa. Miksi siitä pitää lehteen avautua? Edelleenkin meitä perheellisiä ei kiinnosta jos ette halua lapsia. Voisitteko lopettaa myös sen eläimistänne lässyttämisen kiitos. Kaikilla veloilla on koira josta puhutaan KOKO AJAN ja lässytetään. Sokea Reettakin näkee että se koira on lapsenkorvike.

No ohhoh, onpas tulinen suhtautuminen asiaan, joka ei mukamas kiinnosta pätkääkään. Mistä lie juontuu? Tietynlaisen epävarmuuden haistan joidenkin perheellisten vastauksista täällä, onko osa heistä tullut katumapäälle valintansa suhteen, vai mistä moinen kiukkuisuus?

Vierailija
636/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en jotenkin ymmärrä miksi tällaista juupas-eipäs keskustelua tarvitsee käydä. Kun ajattelen asian niin, että ihmisellä on lähtökohtaisesti oikeus tavoitella mielekkääksi kokemaansa elämää, kuuluivat siihen lapset tai eivät. On eri asia ymmärtää jokin asia teoriatasolla mutta olla silti henkilökohtaisesti eri mieltä, kuin että vaatisi toisia elämään samalla tavalla kuin itse elää vain siksi, että on itse tehnyt tietyn valinnan.

Minä joudun vaikkapa työssäni kohtaamaan päivittäin asiakkaita, joiden jotkin valinnat ovat sellaisia etten itse niin tekisi tai haluaisi tehdä. Mutta silti voin ymmärtää heitä teoriatasolla, siis että miksi he ovat tehneet kys. valinnan.

Sama juttu tässä lapsiasiassa. Ymmärrän täysin, jopa oikein hyvin, miksi joku ihminen ei halua lapsia. Ei minulle tuota vaikeuksia hahmottaa, mitä hyviä puolia lapsettomassa elämässä voi olla. Paljonkin. Mutta henkilökohtaisella tasolla kokisin menettäväni todella paljon ilman lapsiperhe-elämää. Mutta annan kaikkien kukkien kukkia enkä oleta, että kaikilla teoria ja käytäntö kulkevat samalla tavalla kuin omassa ajattelussani.

No näinhän sen pitäisikin olla, mutta kuten tästä keskustelusta huomaa, eräät eivät vain ymmärrä. Ja laajentaisin sinunkin ymmärrystä ihan pikkuisen vielä siten, että kyse ei ole niinkään siitä, mitä hyviä  puolia lapsettomassa elämässä on eli että toisin sanoen tarvitsisi tehdä sellaista harkintaa asian suhteen, mitä "menettäisi" jos hankkisi lapsia, vaan että kun ei tunne kiinnostusta lastenhankintaa kohtaan, niin se on vähän sama kuin joku kysyisi, miksi et hanki moottoripyörää. Öh, kun en ole ikinä ollut moisesta kiinnostunut ja elämäni on varsin hyvää ilman sitäkin.

Tuo moottoripyörävertaus on aika hauska, koska olen aina pelännyt moottoripyöriä, ovat vaarallisia jne. Mieheni kuitenkin hankki moottoripyörän ja jossain vaiheessa vaihtoi isompaan. Jotenkin hän ylipuhui minut ajamaan sitä vanhaa pyörää. Olen sen verran iäkäs, ettei tarvinnut ajaa sitä moottoripyöräkorttia. Viitisen vuotta sillä tuli ajeltua, sitten se jäi ajanpuutteen ja kyllästymisen vuoksi. No se hyöty siitä oli, että en pelännyt niin paljon puolesta kun he tulivat mopoikään. Mutta lapsia ei kannata hankkia, jos niitä ei oikeesti halua. Moottoripyörästä on helpompi päästä eroon.

Mulla ja miehellä on prätkät:)

Ja aikaa ajaa..kun ei oo lisäännytty

No meillä kylläkin oli lapset sen verran isoja, ettei perään tarvinnut katsoa eli ei ajanpuute lapsista johtunut. Enemmänkin kyllästymisestä ja muista harrastuksista. Ei vaan ollut mun juttu. Mies ajeli vielä pari kesää sen jälkeen kun lopetin. Sitten hän myös kyllästyi. Muuten vaan tuo vertaus, että lapset ei ole kaikkien jutttu kuten ei prätkätkään. Prätkän voi myydä, lasta ei oikein voi.

Vierailija
637/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehka tassa ketjussa kannattais muistaa, etta monet 'ei halua lasta' kun ovat 24v ja sitten ovat 30v eivatka edelleenkaan halua lasta, tai kun ovat 34v. Mina nimittain en myoskaan halunnut lasta kun olin 'nuori'. Sitten kun olin 37v, halusin lapsen ja joo, klisee, mutta paras paatos ever! Sain vahan niinku parhaat kaikesta. Pitkaan matkustelin ja bailasin ja kun olin valmis asetuin aloilleni ja mulla on ollu tosi upea elama. Ei se lapsi rajoita menemista kuin muutaman kuukauden ja kun se lapsi on 17v ni maailma on taas ihan uusi minullekin kun paasen sivusta seuraamaan hanen ihanaa nuoruuttansa. Ihan parasta!!

Kirjoitin yllaolevan eilen. Enka ymmarra alapeukutuksia. Mika tuossa nyt on niin pahaa? Se etta olen saanut kaiken minka halusin???

Se, että toitotat sen lapsen tekemisen olevan paras päätös ever. Olit wanna Be vela ennen sitä. Kaikille ei ole paras päätö hankkia lapsia. Se mikä sopii sulle ei sovi kaikille. Kaikki ei halua tai edes bilettä sinne 40v asti. Lopetin sen jo 20v. Minulla on mies, lemmikit ja ura olen jo saanut kaiken mitä halusin. En halua lasta, ei kuulu meidän suunnitelmiin. Se lapsi rajoittaa menemistä ja tekemistä enemmän kuin sen pari kuukautta varsinkin, jos on yksin.

Vierailija
638/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on maailma sekaisin, kun lapsiperhe-elämä nähdään vankilana. Todellisuudessa lapsettomat eivät ymmärrä, millaista iloa ja onnea lapset elämään tuovat. Sellaista, ettei mikään muu asia elämässä tuota vastaavanlaista ilon ja onnen tunnetta.

Niinkö? Kerro oi viisas ihminen miksi sijaiskodeista on huutava pula jos lapset ovat ainaista iloa ja onnea? Mikä huostaanotetuissa lapsissa on vikana jos eivät ole tuoneet onnea vanhemmilleen? 

Vika on venhemmissa.

Suurinta osaa suomlaisista lapsista ei ole huostaanotettu.

Tietysti se vika on vanhemmissa. On vain todella älytöntä väittää että lapset tuovat onnea ja autuutta, koska näin se ei ole aina ole.

Ehkä lasta ei ole alunpeinkään haluttu, ehkäisy vaan on pettänyt. Kun ei piuhoja laitettu poikki.

Vierailija
639/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiettä kirjoitti:

Meillä on liian hyvin asiat.

Alikehittyneissä maissa, missä elämä on selviytymistä, hankitaan siltikin lapsia, vaikka palkat on pienet.

Täällä on kyse puhtaasta mukavuudesta, ja itsekeskeisyydestä, onhan se paljon helpompi, olla vaikka masentuneena, kuin painaa pitkää päivää ja hoitaa lapset, ja kaatua suorastaan nukkumaan - kaikkensa antaneena.

Monissa maissa on pakko painaa pitkää päivää tullakseen toimeen. Täällä voi heittäytyä hipiksi, ja maksattaa sossulla yksiö Kalliossa, elää laatuaikaa, taiteilla, veronmaksajien lukuun. Lukea ilmaisessa yliopistossa ittensä kortistoon, vaikka kreikkalaisesta filologiasta.

Kiinassa tms. muissa maissa opiskellaan pää hyöryten ja kilpaillaan siitä, että pääsee tekemään.

Meillä on haaveena suojatyöpaikka valtiolla tai kunnalla.

Monet eivät haaveile yhteiskunnan almuilla elämisestä. Silloin tekee elämästä itselleen helpompaa kun ei tee lapsia ja voi lähteä työn perässä mihin tahansa. Eikä tarvitse stressata vuosikymmeniä, kun täytyy pitää vain itsensä hengissä.

No ei tuokaan nyt ihan paikkaansa pidä, moni tuntemani vela ei ole muuttanut, vaikka on työttömäksi jäänyt. Moni lapsiperhe taas on muuttanut työn perässä. Tuo muuttohalukkuus on luonnekysymys,

Vierailija
640/1001 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naulan kantaan.

Aivan ehdottomasti ja ne samat metodit ovat käytössä, kuin on uskonnollisilla lahkoilla/kulteilla eli pakottaminen, syyllistäminen, painostus ja aivopesu. Pelottavaa...

Tuosta on netissä hyvä vertailu, nuo lisääntyjät oikeasti käyttävät samoja menetelmiä kuin kulttien rekrytoijat.

Ne on täsmälleen samat.

Ja jokainen tervejärkinen osaa itse päättää elämästään. En ole vielä jehovantodistajien kokouksiin mennyt, vaikka tuossa ovella käyvät. Eivät ole väkisin mukanaan vieneet.

Olikin kyse samankaltaisuuksista näiden kahden asian välillä, ei kirjaimellisesta fyysisestä läsnäolosta yhdenkään uskonnollisen organisaation kokouksissa. Se tapa, jolla nämä perheelliset yrittävät psykologisen ja henkisen painostuksen keinoin hallita muita ihmisiä ja ohjailla heidän tekemiään valintoja, on hyvin samankaltainen niiden metodien ja keinojen kanssa, joita uskonnolliset yhteisöt käyttävät jäseniinsä. Puhuisin heistä uhreina. Sama sosiaalinen paine/häpäisy korostuu tämän asian suhteen hyvin voimakkaana. Seikka, joka itseäni häiritsee suuresti.

Miksi lapsettomuus aiheuttaa niin voimakkaita ja suuria tunteita kanssaihmisissä? Eihän lapsettomat nyt hyvänen aika asiaa ääneen julistaisi, jos ei vastapuolelta tulisi sen suhteen koko ajan niin paljon kritiikkiä, ja jopa suoranaisen tulikivenkatkuisia ja ilkeitä lausahduksia sekä erilaisia painostamisen muotoja mm. syyllistämällä lapsettomia. Heillä ei olisi mitään tarvetta puolustautua näiltä hyökkäyksiltä, jos muiden ihmisten suhtautuminen heitä kohtaan ei olisi niin äärimmäisen negatiivinen. Toisinpäin tämä kritiikin antaminen on paljon harvinaisempaa, ei paljon kuule velojen suusta yhtä rumaa ja inhottavaa tekstiä perheellisistä, eikä heistä tehdä tuollaisia henkilöön meneviä olettamuksia mm. heidän persoonastaan, elämänarvoistaan ja henkisen kypsyytensä asteesta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi