Mitä toistuvia painajaisia näet?
Itsellä on toistunut aika usein uni, jossa huomaan että olen täysin unohtanut mennä töihin! Mulla on siis työpaikka, mutta yhtäkkiä tajuan että hupsis, en ole muistanut kahteen kuukauteen käydä työpaikalla. Toinen on se etten olekaan valmistunut koulusta, lopputentit on tekemättä, ja varsinkin matematiikan tentit, mulla on viikko aikaa lukea ja saada ne läpi. Mitä teillä luuraa unissa?
Kommentit (343)
Että joudun naimisiin ja ilman avioehtoa ja suunnittelua.
Mun toistuva painajaisteema on se, että suuni on täynnä jotain, yleensä tahmeaa ja venyvää, jota yritän saada pois. Se voi olla vaikka purkkaa tai toffeeta, jota syön normaalisti, mutta kun yritän sylkeä/niellä sen, se jää jumiin. Kun yritän saada sen revittyä pois suustani, se vain kasvaa ja kasvaa. Herään aina kun olo käy liian ahdistavaksi.
Ilmastonmuutos alkaa vaikuttaa niin että heikkolahjaisimmatkin jo tajuavat, mutta on liian myöhäistä ja maapallolla enää pelkkä Venäjän kokoinen vauvanvaippaläjä eikä minkäänlaista elämää. Yleensä tunnen vatsakipua tuossa ja herään.
Maantiedon tms. koe edelleen tulossa nelikymppisenä enkä ole edes ehtinyt lukea.
Olen talossa yksin yötä. Ikkunat ja ovet suuria ja ovi myös lasia tms. eikä mene millään kiinni. Valot eivät toimi vaikka miten yritän. Jokin uhkaava liikkuu ulkona enkä näe mikä, ovi ei tule estämään sisäänpääsyä. Tunnelma on todella ahdistava.
En ole siisteysihminen. Monesti olen koettanut ottaa itseäni niskasta kiinni, mutta ei. Vain silloin kiroan ääneen jos ilmoittavat etukäteen esim. taloyhtiön puolesta tulevansa käymään, esim. säleverhojen tai ilmastoinnin kunnon tarkistamiseksi ja on pakko siivota, sillä muuten häpeäisin silmät päästäni. Tämä on eskaloitunut jo painajaiseksi asti, sillä olen monesti nähnyt unta, että joku tulee asuntooni ja näkee sen kaaoksen. Monesti nukunkin varmuusketju ovessa, sillä silloin en muista nähneeni kyseistä painajaista, kun taloon tuleminen ei onnistuisi.
Vierailija kirjoitti:
Mun toistuva painajaisteema on se, että suuni on täynnä jotain, yleensä tahmeaa ja venyvää, jota yritän saada pois. Se voi olla vaikka purkkaa tai toffeeta, jota syön normaalisti, mutta kun yritän sylkeä/niellä sen, se jää jumiin. Kun yritän saada sen revittyä pois suustani, se vain kasvaa ja kasvaa. Herään aina kun olo käy liian ahdistavaksi.
Mulla samanlainen, yleensä purkkaa, joka tarttuu hampaisiin ja venyy vaan kun yritän saada pois, pehmeänä mutta sitkeänä löllönä. Tunnen unessa etten saa happea. Onko sulla hengenahdistusta/astmaa/limaa kurkussa? Ite yhdistän unen näihin, en kyllä tiedä hengitänkö öisin hyvin.
Mulla on todella freudilainen vakiouni. Alan sokeutua ja joka puolella on käärmeitä, joiden väistely ja välttäminen muuttuu yhä mahdottomammaksi.
Zombiet ja dinosaurukset :D Siis apua, olen 36-vuotias nainen, ja nämä on vakiopainajaiset, hampaiden tippumisen lisäksi.
Nämä kyllä selittyy sillä, että olen aina tykännyt dystopioista ja post apokalypse - elokuvista. Unissani on elokuvamainen tunnelma ja ne ovat todella pelottavia.
Mun vakiouni on "yleinen vessa". Tätä yleistä vessaa yhdistää aina se, että ne on törkyisiä, pissaa ja kakkaa on pöntössä, lauteilla ja lattialla. Ja mun on jotenkin taiteiltava siihen asioimaan.
Että joku yrittää tappaa lapseni. Rikollisjärjestö tai terroristit yleensä. Eräässä vaiheessa oli myös jårjestäytynyt yhteiskunta, joka halusi eroon meidän kaltaisistamme.
Vessaunet myös. Iskee kauhea hätä, ja ainoa vessa on myös ääriään täynnä ja lisäksi se saattaa sijaita tavallisen huoneen nurkassa, mutta koska tarve päästä on kova, niin mun on pakko käydä siinä kaikkien nähden. Voi yäk.
Tai maailmanloppu-unet. Kaikki on tuhoutumassa ja tiedän sen, mutta en voi tehdä asialle mitään. Toisinaan itse ja pieni ryhmä läheisinä ovat ainoat jotka pelastautuvat, mutta joudumme asumaan jossain luolissa loppuelämämme.
Koulu-unet. Täysin valmistautumattomana joudun kokeeseen, enkä osaa mitään. Yleensä unen kruunaa vielä että olen yläosattomissa.
Painajaiden lapsuuden lemmikeistä. Menen lapsuudenkotiini ja löydään sieltä läjän lapsena omistamiani lemmikkejä, joita kukaan ei ole vuosiin hoitanut ja ne tekevät kuolemaa. :(
Toimimaton puhelin. Yritän soittaa yleensä hätätilanteessa tai kovassa tarpeessa saada joku tärkeä henkilö kiinni (lapset tai mies), mutta puhelin yhdistää minne sattuu, näppäimet ei toimi tai luurin toisessa päässä ei kuulla ääntäni.
^Mulla on kanssa lemmikkipainajaisia, edesmennyt kissani ilmestyy toisinaan uniin. Ensin ilahdun siitä, sitten muistan aina että mun pitää taas viedä se lopetettavaksi. Kissan viimeiset ajat olivat todella vaikeita, kai se jostain syyllisyydestä kertoo, että miksi en osannut aikanaan tehdä päätöstä aiemmin. :'(
Etsin jotain ympäri kämppää, ja kun auon kaappeja ja laatikoita, niistä ryömii luteita ja torakoita. Yritän tappaa niitä paljain käsin, mutta niitä ilmestyy koko ajan lisää. Uni liittyy aina masennuksen ja ahdistuksen pahenemisvaiheeseen, kotona ei oikeasti ole koskaan ollut ötököitä.
Kolmas vakioteema on herääminen kesken nukutuksen, eikä kukaan huomaa. Niin on käynyt oikeasti pari kertaa, painajainen tosin liittyy yleensä unihalvauksiin. Joskus taas näen unta että olen kuollut, sitten herään enkä kykene liikkumaan, ja ajattelen että jos suljen silmät, kuolen uudestaan. Kestää joskus kauan hahmottaa olenko vielä unessa vai hereillä.
Vessaunet tosiaan. Menen vessaan jossa onkin rikkinäinen ovi tai jokin rako että joku aina näkeen kun istun pöntöllä :'D
sitten näen unia lentämisestä, joissakin unissa se on todella vaikeaa ja räpyttelen käsiäni kuin lintu!
Usein myös pakenemis unet ovat yleisiä minulla mutta jostain syystä joskus saalistaja on joku jota haluan ja minulla tulee ihme seksuaalista jännityksen tunnetta joka onkin aika miellyttävää. Useimissa unissa minulla on tämä sama tunne vaikken pakenisikaan. Uneni ovat erittäin harvoin millään tasolla tosin seksuaalisia mutta tuo seksuaalis jännittyneisyyden tunne on ja pysyy.
Juna menee tunneliin, pyssy pamahtaa ja lopuksi käärme luikertaa karvatukko suussa. Joka yö sama uni!
Yleinen, vieläkin vuosiymmenien jälkeen toistuva painajaiseni on, että olen edelleen naimisissa ja saan osakseni samanlaista kohtelua kuin oikeasti aikoinaan. Jännästi uni vaan esittää sen jotenkin kierosti, ettei sitä muut tajuaisikaan. Vaikea selittää! Se tunnetila unessa on sama, joka minulla oli vuosikausia. Sekoitus kauhua, epätoivoa, pettymystä. Ihan eron jälkeen näin unia, joissa ex jahtasi minua tai minua ja lastani. Yhdessä painajaisessa olimme tunnelissa ja hän yritti ampua meitä.
Näistä unista en enää herää helpottuneena, että se olikin vain unta vaan masentuneena miettien, miksen pääse siitä kauhusta jo alitajunnassakin eroon.
Aamuiset "pissahätä-unet" ovat minulla usein sellaisia, että etsin epätoivoisesti vessaa jossain. Ja kummallista kyllä, vessa saattaa olla liian pieni, tai sinne ei pääse muuten. Onneksi herään tässä kohtaa ajoissa ja ryntään vessaan :) Ehkä tulee aika, etten herääkään vaan luulen jo löytäneeni vessan...
En näe hyviä unia lainkaan, joten toistuvien painajaisten lista olisi hyvin pitkä... Kaikkein eniten näen unia, joissa olen joutunut takaisin kouluun ja yritän epätoivoisesti selittää kaikille, että olen käynyt kouluni jo, mutta kukaan ei usko minua enkä jotenkin pääse koulusta pois. Olin kymmenen vuotta koulukiusattu, joten ei varmaan ihme, että näen näitä unia.
Lisäksi näen tosi usein unta, jossa olen tappanut jonkun, eikä minulla ole ikinä muistikuvaa siitä, että olisin tehnyt sen, mutta tiedän kuitenkin aina olevani syyllinen. Yleensä yritän epätoivoisesti piilottaa ruumista eikä se tahdo millään onnistua. Välillä noissa unissa myös pakenen poliisia ja olen koko ajan vähällä jäädä kiinni.
Näen myös unia, joissa putoan maasta avaruutta kohti, enkä saa mistään kiinni. Ne ovat paljon pahempia kuin unet, joissa esim. putoan jyrkänteeltä maahan. Tähän liittyen täytyykin yrittää rikkoa myytti ja kysyä, että heräättekö te unessa pudotessanne ennen kuin osutte maahan? Itse en nimittäin yleensä herää. Olen monesti miettinyt mistä ihmeestä se todella voimakas kipuaistimus unessa syntyy, kun putoaa jostain korkealta ja osuu maahan.
Minäkin näen unta, että olen jossain pitämässä hauskaa ja yhtäkkiä muistankin, että minun pitäisi olla töissä! Se hauskanpito muuten tapahtuu aina todella kaukana töistä, siten että ei ole mahdollista edes ehtiä sinne.
Yksi oudoimpia toistuvia painajaisiani on mustavalkoinen uni muurahaispesästä. Kamera zoomaa erittäin hitaasti kohti muurahaispesää ja taustalla soi klassinen musiikki. Musiikki ja zoomaus kiihtyy pikkuhiljaa, kunnes kuvataan muurahaisia todella läheltä. Se kuhina yhdistettynä siihen riipivään musiikkiin on karmivaa! Itseänikin naurattaa, että miten edes luokittelen tämän painajaiseksi, mutta aina kun tämä uni alkaa, ajattelen "ei taas tätä!". Tiedän kuinka uni etenee, mutta kun en pääse siitä aiemmin eroon tai voi skipata sitä. Jäljelle jää vain ahdistunut fiilis, kun herään.
Nuorempana näin usein unta, jossa pyöräilin veljeni kanssa kilpaa. Tulimme kaarteeseen, jossa veljeni tönäisee minut pyörän selästä ojaan. Ojassa ei ole pohjaa ja putoan loputtomiin.
Yleensä uni liittyy taloon jossa on jotain tuttua. Talo on joka unessa erilainen. Pian uneen ilmestyy yliluonnollisia ilmiöitä, hirviöitä ja kummituksia, riivattuja eläimiä, alttareita ja outoa kirjoitusta.
Putoava lentokone on yleinen. Joskus pystyn hallitsemaan unta kääntämällä katseen pois vaappuvaasta koneesta ennen kuin se alkaa pudota, mutta joskus käy niin että minne vain katson niitä on useita ja kaikki alkavat katsottaessa vaappua.