Kivuliaan kuukautiset- onko kukaan parantunut?
Eli onko kukaan päässyt eroon todella kivuliaista kuukautisista muuten kuin hormonien tai kierukan avulla?
Mikä auttoi? Ikä? Laihdutus? Ruokavalio?
Kommentit (27)
Ikä lopulta ainakin, jahka tulee vaihdevuodet.
Synnytys auttoi, mutta eihän se nyt kaikille soveltuva keino ole.
Mulla on jonkun verran vähentynyt kun oon alkanut pätkäpaastolle ja jättänyt huonot hiilarit kokonaan pois. Siis ihan endometrioosikivutkin on lieventynyt enkä ole juuri tarvinnut opioideja.
Kiitos edelliselle, pitää varmaan kokeilla vhh:ta. Ja lasten hankkiminen ei valitettavasti ole vaihtoehto -ap.
Auttoi että ottaa rennosti, eli makaa vaikka vaan sängyssä jos siltä tuntuu. Väkisin joku kaupassa käyminen yms suorittaminen pahentaa itsellä selvästi niitä. Myös sellainen tilan antaminen sille tunteelle on auttanut, eli kun kramppaa, niin pyrin tuntemaan sen ja ottaan sen tunteen sellaisenaan vastaan. Samalla kuulostelen jännitänkö jostain kohtaa ja rentoutan. Se, että on rauhassa on ollu mulle tärkeintä.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu. Synnytys auttoi, mutta ei tietenkään kaikille näin käy.
Kiitos vinkeistä, mutta nyt puhutaan äärimmäisestä kivusta, mm. pari reissua tullut tehtyä sairaalaan, pyörtämistä ja oksentamista holtittomasti. Eli en valitettavsti usko että kevyet keinot toimii. -ap
Ikä on auttanut. Älä menetä toivoasi ap., kyllä ne ajan myötä helpottuvat.
Mulla loppui kipu noin 34v. Ja samana vuonna todettiin myooma. En tiedä mistä johtui tuo kivuttomuus. Lihoin normaalipainon ylärajalle niin ehkä naishornonit tasoittui tms. Toisaalta kuukautiset runsastui huomattavasti kolmenkympin jälkeen kunnes pitikin mennä myoomaleikkaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Missä iässä ne sitten helpottivat?
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei auttanut lainkaan, edes neljän lapsen jälkeen sitten kun tuli 51v täyteen ja vaihdevuodet niin -aaah kiitos siitä.
Mulla alkoivat kivuliaat ja runsaat kuukautiset 12-vuotiaana nyt olen 37 eikä loppua näy. Ei ole auttanut laihdutus, kierukka, ei eri ruokavaliot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä iässä ne sitten helpottivat?
Minulla n. 38-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkeistä, mutta nyt puhutaan äärimmäisestä kivusta, mm. pari reissua tullut tehtyä sairaalaan, pyörtämistä ja oksentamista holtittomasti. Eli en valitettavsti usko että kevyet keinot toimii. -ap
Onko sulla tutkittu endometrioosi kunnolla?
Onko kivuliaat kuukautiset helpottaneet vaihdevuosissa vai jo ennen niitä? Tässähän saattaisi olla toivoa ilmassa -ap :)
Itsellä loppui kivut kun tajusin alkaa runkkaamaan kuukautiskivut pois. Kai siitä tuli sitten niin sinuiksi kehonsa kanssa että kivut loppui.Tosin en tiedä olisiko toiminut teininä kun oli niin pahat kivut että piti oksentaa ja olin täysin toimintakyvytön. Ne kivut muuttui varmaan myös ajan kanssa pikku hiljaa pienemmiksi itsellä kunnes katosi kokonaan..Myöhemmin jouduin sitten myoomaleikkaukseen. Olisko joku kudosten löystyminen tms. mikä auttaa kipuihin iän myötä? Lapsettomaksi jäin koska en pidä lapsista, mutta varmaankin myös siksi että olen mielestäni kärsinyt jo tarpeeksi lisääntymiselimistöni puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla tutkittu endometrioosi kunnolla?
On tutkittu ultralla ja mitään ei ole löydetty. Mutta käsittääkseni se on vaikea diagnosoida. Pillereitä syön vastahakoisesti -ap
Librax ja napromeksiä niin ei enää taju lähde kivuista, mutta 2pv joka kk makaan sohvalla lömpöhauteen kanssa ja rukoilen vaihdevuosia. Tsemppiä ja vaadi perusteellinen endometrioosia tutkimus!
Up