Mieheni nalkuttaa itselleen toistuvasti minun äänelläni :O
Aluksi se hermostutti, nyt huvittaa.
Parasta on tietenkin se, että mies nalkuttaa itselleen ja samalla todella alkaa tehdä niitä asioita, joista "minä" nalkutan! Säästyy energiaa kun voin olla vain hiljaa ja kotityöt hoituvat. :)
Kohtalotovereita?
Kommentit (322)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi naisen pitää saada päättää kuinka astiat on kaapissa?? Siis kodissa jossa asuu kaksi tasavertaista ihmistä😅
Jos haluaa kuppiensa olevalla tietyllä tavalla niin laittakoon itse.Ohis
Tämä :D miksi naisen päättämä järjestys olisi se oikea?
Ilmeisesti miehellä ei ole mitään järjestystä vaan laittaa astiat miten vaan. Jos mies on keksinyt toimivan järjestyksen, tottakai se otetaan käyttöön. Miehet harvemmin osaavat ajatella näitä taloudenhoitoon liittyviä asioita koska naiset tekevät kaiken poikalastensa puolesta ja vain tyttöjen täytyy siivota ja ottaa vastuuta keittiöstä ja siivouksesta.
Jos ne astiat kuivuvat siellä kaapissa ’mitenvaan’ niin mitä merkitystä sillä on missä järjestyksessä ne ovat?
Huomaan, että sinulle ne vain kuivuvat siellä, etkö käytä niitä ruuanlaitossa tai viikon ruokatarpeiden valmistelussa. Yleensä autotallissakin työkaluilla on oma paikkansa. Tämä helpottaa sitä kuka niitä käyttää ja on huomioivaa laittaa tavarat siihen järjestykseen.
Mitä? Käytän tietysti. Otan sieltä kaapista mitä tarvitsen silloin kun tarvitsen? Kuin iso kuivauskaappi teillä on jos oikeasti joudut kaivamaan sieltä oikein jotain etkä löydä jos ne eivät ole samassa järjestyksessä kuin viimeksi?? Yleensä niissä on noin 3 hyllyä jotka näkee heti kaikki kun oven avaa.
En ole ap, mutta minulla on astioita kuivauskaappien lisäksi kolmessa vetolaatikossa+ kahdessa pienemmässä laatikossa ja vitriinissä 😄 Eri sorttisille tavaroille on omat paikat ja löytyvät tarvittaessa helposti. On olemassa eri kokoisia keittiöitä, kun on erikokoisia perheitäkin.
Kuivumassa vitriinissä? Toivottavasti ei puuta ainakaan ole se vitriini.. nythän puhuttiin siitä missä astiat kuivuu, ei niiden säilytyspaikoista jotka toki ovat aina samat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä oleva koti ei ole ammattikeittiö. Ja kuka nyt haluaa edes olla kotona kaikessa TEHOKAS? kotona pitäisi saada tehdä asiat myös omalla tavallaan.
Mutta eipä ihme että äijät lähtee menee, sillä en mäkään jaksaisi tollaista meininkiä.
Varmaan himasta löytyy myös siivouskärry ja hygieniapassi ja värikoodit, jonka mukaan mies etenee.
Ja pyykit pitää ripustaa sinun haluamalla tavalla.
No, monet naiset sanovat, että elämä on helpompaa kun lapset on vuoroviikoin poissa kuin silloin kun perheessä piti jatkuvasti siivota lasten ja miehen jälkiä.
Minä olen miehenä samaa mieltä. Paljon helpompaa tehdä asiat helpommin ja tehokkaasti, eikä muuttaa toimintapoja joka viikko. Minun ei tarvitse siivota kuin omat ja lapsieni sotkut. Lisäksi minun ei tarvitse olla auttamassa joka käänteessä toimittamassa jotakin mitätöntä asiaa, vaan voin tehdä ne kerralla. Kotityöt ovat näin puolittuneet ja on siistiä. Myös lapset siivoaa, koska he saavat myös itse järjestellä omat kelunsa, eikä huoneen tarvitse näyttää ihaulta sisustuslehtien lastenhuoneelta. On aivan väärin yleistää, että miehet eivät ota osaa kotitöihin. Ja nämä kotityöt tulevat kaiken muun talonhuollon, pihatöiden ja autohuoltojen päälle. Silti ehdin leikkimään vielä lasten kanssa joka päivä muutaman tunnin. Tässä kun nainen halusi omaa aikaa, niin järjestin sitä hänelle joka toinen viikko, viikon kerrallaan.
Pihatöitä ja autonhuoltoa ei tehdä joka päivä. Niitä ei voi verrata perinteisiin naisten töihin. Harva edes tekee nykyään itse autolle mitään tai osaa korjata kodinkoneita - toki näitäkin on. Hyvä, että olet oppinut itse toimittamaan kerralla mitättömät asiat, eikä toisen ihmisen tarvitse niistä jatkuvasti muistuttaa.
Hyvä ettei pihatöitä ihan joka päivä ole, sillä se aika olisi lapsilta pois, kun toinen puolisko oli vähän laiska sen suhteen. Olen miettinyt että lasketaanko kotitöihin myös sometus, sillä sitten ymmärrän että työt menevät tasan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme että naiset valittavat miten raskasta on arki ja metatyö, jos osa on oikeasti sitä että varmistetaan että kahvikupit ovat oikeassa järjestyksessä kuivumassa ja käydään niitä siirtelemässä xD en haluaisi sanoa tätä, muta tämän ketjun perusteella hiukan ymmärrän kevätverho ja tuikkukuppi miehen pointtia..
Kyllä, miehen on pakko välillä lähteä koiraa ulkoiluttaan tai lähiöbaariin. Myös erilaiset harrastukset ovat suosittuja.
Tämä. Sama meillä, ihan sama MITEN ne asiat tekee. Kunhan ne tekee, nalkutusta tulee vasta sitten kun on yksin saanut viikkotolkulla tiskata, pyykätä , imuroida , laittaa ruokaa ja lapsi jää huomioimatta kun ei töiden jälkeen jaksa kun katsoa tvtä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkät taistelut olen saanut käydä, että vaimo on hyväksynyt esim. kotivideoiden, kuvien, puhelinten ja tietokoneiden varmuuskopioinnin jne. "miehille kuuluvat" ylläpitoasiat mukaan "kotitöihin". Itse asiassa minä olen joutunut nalkuttamaan hänelle, koska on täysin välinpitämätön ja pihalla esim. tietoturvasta.
Kyllä niin tuli itku, kun läppäri sekosi ja tiedostot ja Windows-asennus siinä mukana. Siinä sitten muistutin, kuinka aikaisemmin tuli valitusta "koneella hillumisesta" - vaikka oikeasti olin tekemässä ajantasaisia varmuuskopioita. Ääni totta kai muuttui kellossa pysyvästi, kun sitten kiikutin hänelle uuden kovalevyn (hän tuskin olisi itse osannut sellaista edes hankkia) ja palautin tiedostot ja Windows-asennuksen varmuuskopiosta.
Nykyään vaimo jo osaa arvostaa sitä, että meillä on kaksi erillistä ja identtistä varmuuskopiota tiedostoista, joista toinen sijaitsee fyysisesti eri osoitteessa (minun vanhemmillani) tulipalon tai varkauden varalta. Varmuuskopiointirumba pitää tehdä vähintään kerran kuussa. Imuroimatta jääneet pölypallerot on pientä sen rinnalla, että mittaamattoman rakkaat kotivideot ja kuvat tuhoutuvat. :(
LOL, kerran kuussa tapahtuva varmuuskopiointi vapauttaa kirjoittajan päivittäisistä kotihommista.
Sinun mielestäsi imuroinnin pitäisi olla päivittäistä? Öh, ok...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä vähän sama :D Mä olen esim. tosi neuroottinen siitä, miten astiat laitetaan kuivauskaappiin ja miehellä on tapana lätkiä niitä sinne vähän miten sattuu, enkä nykyään enää jaksa asiasta edes sanoa niin välillä mies mäkättää itselleen, että "Kato nyt, miten laitoit nuo, eihän ne noin kuulu olla" ja alkaa järjestellä niitä astioita paremmin :D
Ihanko tosissaan joku nipottaa astioiden paikasta kuivauskaapissa? Jos tällä tasolla liikutaan, niin ei ole miehillä helppoa.
N46
Kakkosnainen heti kärkkymässä paikkaa? Millaisia roskalaatikosta kaivettuja astioita sinulla on käytössä, jos niitä saa viskoa miten sattuu?
Kuka muu tässä on puhunut viskomisesta kuin sinä? Eri järjestys ei tarkoita astioiden paiskomista.
Tunnistako veitset ja haarukat, jos ne ovatkin eri lokeroissa vai yritätkö voidella leipää haarukalla jos sellainen on eksynyt väärään paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet harvemmin osaavat ajatella näitä taloudenhoitoon liittyviä asioita
Ei se niinkään osaamisesta ole kiinni vaan viitsimisestä. Itse sain vaimon suostuteltua siivoamaan puolet harvemmin (nyt joka toinen viikko). En huomaa viihtyvyydessä mitään eroa. Vaimo väittää, että "täytyy" esim. imuroida kerran viikossa. Miksi jos viihtyvyys on ihan sama puolet harvemmin imuroitaessa?
Välillä myös tuntuu, että vaimo siivoaa senkin takia, mitä "muut sanovat" tullessaan käymään. Eikö se olekaan meidän koti, jossa tärkeintä on meidän - ei muiden - viihtyvyys?
Kyllä pitäisi imuroida useammin. Tuollainen siivoamattomuus vaikuttaa ihan terveyteenkin. Kauanko muka imurointiin menee aikaa?
Ellei perheessä jollain ole pahasti oireilevaa astmaa, kahden viikon välein imuroinnilla ei takuulla ole haitallisia terveysvaikutuksia. Tuskin edes esteettisesti haitallista vaikutusta, koska parissa viikossa pölypallot eivät vielä ehdi kasaantua häiritsevän näköisiin mittoihin (puhumattakaan että pölykasat ajautuu ilmavirran mukana yleensä nurkkiin, sängyn alle jne. mistä niitä ei helposti edes huomaa ellei tiirailemalla tiiraile).
Vessanpönttö toki mene aika ikävän näköiseksi parissa viikossa, mutta en minä sitäkään yleensä huomaa, ennen kuin vaimo "muistuttaa". Ja myönnän kyllä, että ei sitä pönttöä siinä vaiheessa silmäniloksi voi kutsua. :D
Tee kalenteriisi muistutus viikon välein pöntön rassaamiseen.
Asun yksin ja vessanpönttöä pesen melkein päivittäin. Pölyä kertyy pöntön päälle ja pöntön sisus ei pysy enää kirkkaana niin helposti kuin ennen, posliini on jotenkin huonolaatuisempaa.
Sitä taitaa oma ja pöntön posliinin laatu heiketä vuosien mittaan :).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se niinkään osaamisesta ole kiinni vaan viitsimisestä. Itse sain vaimon suostuteltua siivoamaan puolet harvemmin (nyt joka toinen viikko). En huomaa viihtyvyydessä mitään eroa. Vaimo väittää, että "täytyy" esim. imuroida kerran viikossa. Miksi jos viihtyvyys on ihan sama puolet harvemmin imuroitaessa?
Välillä myös tuntuu, että vaimo siivoaa senkin takia, mitä "muut sanovat" tullessaan käymään. Eikö se olekaan meidän koti, jossa tärkeintä on meidän - ei muiden - viihtyvyys?
Kyllä pitäisi imuroida useammin. Tuollainen siivoamattomuus vaikuttaa ihan terveyteenkin. Kauanko muka imurointiin menee aikaa?
Sitä kauemmin, mitä enemmän on neliöitä ja mitä useammin sen tekee ja miten huolellisesti sen tekee.
Onneksi ei ole miestä enää. Oli hirveää elämää. Nyt saa kotona olla rauhassa:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkät taistelut olen saanut käydä, että vaimo on hyväksynyt esim. kotivideoiden, kuvien, puhelinten ja tietokoneiden varmuuskopioinnin jne. "miehille kuuluvat" ylläpitoasiat mukaan "kotitöihin". Itse asiassa minä olen joutunut nalkuttamaan hänelle, koska on täysin välinpitämätön ja pihalla esim. tietoturvasta.
Kyllä niin tuli itku, kun läppäri sekosi ja tiedostot ja Windows-asennus siinä mukana. Siinä sitten muistutin, kuinka aikaisemmin tuli valitusta "koneella hillumisesta" - vaikka oikeasti olin tekemässä ajantasaisia varmuuskopioita. Ääni totta kai muuttui kellossa pysyvästi, kun sitten kiikutin hänelle uuden kovalevyn (hän tuskin olisi itse osannut sellaista edes hankkia) ja palautin tiedostot ja Windows-asennuksen varmuuskopiosta.
Nykyään vaimo jo osaa arvostaa sitä, että meillä on kaksi erillistä ja identtistä varmuuskopiota tiedostoista, joista toinen sijaitsee fyysisesti eri osoitteessa (minun vanhemmillani) tulipalon tai varkauden varalta. Varmuuskopiointirumba pitää tehdä vähintään kerran kuussa. Imuroimatta jääneet pölypallerot on pientä sen rinnalla, että mittaamattoman rakkaat kotivideot ja kuvat tuhoutuvat. :(
Mikseivät ne tiedot ole pilvessä turvassa? Kyllä kuulostaa, että mielikseen istut koneella näpertämässä.
4-6 teratavua? Maksaa. Ja yksi varmuuskopio ei riitä. Vaimolla hävisi firman varmuuskopiot suomalaisesta, "luotettavasta" pilvipalvelusta. Onneksi suurin oli myös fyysisesti kovalevyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LOL, kerran kuussa tapahtuva varmuuskopiointi vapauttaa kirjoittajan päivittäisistä kotihommista.
Sinun mielestäsi imuroinnin pitäisi olla päivittäistä? Öh, ok...
Kirjoittajalla imurointi oli vain yksi esimerkki kotitöistä. Onhan lisäksi tiskit, pyykit ja kaikenlaisen tavaran hallinnointi joiden suhteen pitää tehdä jotain päivittäin.
Löytyijokinhyväasia kirjoitti:
Onneksi ei ole miestä enää. Oli hirveää elämää. Nyt saa kotona olla rauhassa:)
Sitän monet miehet juuri toivovat. Tai ainakin minä toivon. Vaikka teenkin kotitöistä vähintään puolet, esim ruokapuolen ja keittiön kokonaisuudessaan, niin rauhassa en saa olla. Naisilla tuntuu olevan vaikea ymmärtää sitä, jos toinen ei tee mitään juuri silloin, kun itse on työntouhussa. Iskeekö siinä kateus vai mikä pakottaa pilaamaan toisen esim kahvihetken?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ellei perheessä jollain ole pahasti oireilevaa astmaa, kahden viikon välein imuroinnilla ei takuulla ole haitallisia terveysvaikutuksia. Tuskin edes esteettisesti haitallista vaikutusta, koska parissa viikossa pölypallot eivät vielä ehdi kasaantua häiritsevän näköisiin mittoihin (puhumattakaan että pölykasat ajautuu ilmavirran mukana yleensä nurkkiin, sängyn alle jne. mistä niitä ei helposti edes huomaa ellei tiirailemalla tiiraile).
Vessanpönttö toki mene aika ikävän näköiseksi parissa viikossa, mutta en minä sitäkään yleensä huomaa, ennen kuin vaimo "muistuttaa". Ja myönnän kyllä, että ei sitä pönttöä siinä vaiheessa silmäniloksi voi kutsua. :D
Pölyä ei imuroida sen vuoksi, että olisi nättiä. Pölyyn sitoutuu haitallisia kemikaaleja talon rakenteista, huonekalujen kemikaaleista, vaatteiden kemikaaleista. Niitä sitten hengitellään kauemmin, jos ei imuroida.
Vessanpöntön siivous taas nyt luulisi olevan itsestäänselvyys, että se tehdään sen vuoksi, ettei kolibakteerit ja muut aiheuta terveysongelmia.
Myös ikkunoiden pesu on sen vuoksi tärkeää, että se parantaa kodin sisäilmaa. Ei niiden ikkunalasien ulkonäön takia, vaan erityisesti karmit tulisi pestä sieltä väleistä, koska niihin jää liikenteen saasteet, siitepöly, hiekkapöly yms.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme että naiset valittavat miten raskasta on arki ja metatyö, jos osa on oikeasti sitä että varmistetaan että kahvikupit ovat oikeassa järjestyksessä kuivumassa ja käydään niitä siirtelemässä xD en haluaisi sanoa tätä, muta tämän ketjun perusteella hiukan ymmärrän kevätverho ja tuikkukuppi miehen pointtia..
Minä en ole kuullut kenenkään aiemmin tuollaisesta valittavan, joten ei se ehkä kauhean yleistä ole. Useimmiten se menee niin, ettei mies osallistu oikein mihinkään muuten kuin huomauttelemalla. Itse en edes jäkätä, vaikka aihetta olisi (mies on sitä tyyppiä, joka ei laita edes roskia roskikseen, vaan jättää ne lojumaan pöydille).
Kotitöiden lisäksi itselläni on töiden jälkeen ohjelmassa vielä lasten kavereille synttärilahjojen osto, nuoremman lapsen saattaminen (pyörällä, en omista ajokorttia) harrastukseen, ja toiseen harrastukseen liittyen vanhempien palaveri. Mies odottaa vain tulevansa valmiiseen ruokapöytään. Nyt tauolla varasin vanhemmalle lapselle lääkäriajan. Mutta nuohan ovat ilmeisesti monien mielestä asioita, jotka hoituvat itsestään siinä sivussa.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun kaikki on steriiliä menee vastustuskyky kokonaan.
Normaali siivous tavallisilla kotitalouskäyttöön soveltuvilla pesuaineilla ei vielä aiheuta liian steriiliä ympäristöä. Ei kaiken tarvitse olla lian ja pölyn peitossa vastustuskyvyn kehittymiseen.
Miehellä on trauma ettei voi olla kodissaan kuin kodissaan. Aina pitää varoa menevätkö asiat oikein.
Oman miehen kanssa puhuttiin asia halki ja nyt korjaustoimeet menossa. Se onkin kinkisempää.
Aika moni imuroi 2-3 kertaa viikossa. Varsinkin jos on lapsia tai lemmikkejä. Kerta viikossa vähintään. Hirveitä possuilijoita jotkut.