Mies omistaa kotimme ja ilmaisee sen myös
Kuinka suhtautuisitte tällaiseen tilanteeseen, joka on arkipäiväistä, ei satunnainen lipsahdus: keskustelemme esim. satunnaisten tuttavien kanssa ja avomieheni puhuu siinä että "minä laitoin mun parvekkeelle..." vaikka minä seison vieressä ja yleisesti tiedossa on, että asumme ja elämme yhdessä. Yleensä ihmisetkin vaistomaisesti näyttävät hetken hämmentyneiltä ja vilkaisevat minua. Tai mies saattaa toisinaan tokaista minulle (erilaisissa asiayhteyksissä, ilman mitään riitaa tms), että "tämä on minun asuntoni", joskus jopa jatkeena, että "minä määrään..." Minusta tuo on äärimmäisen ärsyttävää ja alentavaa. Pahoittan tilanteissa mieleni, en mahda sille mitään.
Fakta onkin, että mies omistaa asunnon. Olemme avoliitossa ja minä muutin 4v. sitten miehen luo. Tämä on kuitenkin meidän yhteinen kotimme. Toki senkin mies myöntää ja itse nimenomaan haluaakin että tunnen olevani kotona. Hän itse ehdotti aikanaan yhteenmuuttoa.
Mies ei halunnut alussa eikä vieläkään, että omistaisin osaa. Ehdotin silloin kun muutimme yhteen sitäkin vaihtoehtoa, että maksaisin asunnosta puolet /ottaisin puolet lainasta harteilleni. Se ei siis tullut kuuloonkaan ja kun asia käsiteltiin, minulle se on ollut ihan vilpittömästi fine. Aluksi hän oli myös sitä mieltä ettei minun tulisi maksaa asumisestani yhtään mitään. Sovimme kuitenkin, että jos minusta itsestäni siltä tuntuu että haluan välttämättä jotain maksaa, niin voin maksaa vastikkeen (maksan kokonaan), veden (maksan molempien) ja sähkölaskun (maksan kokonaan). Niin olen tehnytkin kun tuntuisi kummalliselta ja loismaiselta olla maksamatta mitään. Lainan hoitoon en osallistu. En myöskään remonttikuluihin. Jotain pientä laittoa kuten tapetteja ja maaleja olen halunnut maksaa, ihan vaan omaksi ilokseni. Toki päätös niiden hankinnasta on ollut yhteinen.
Järjestely on toiminut hyvin, olemme yhdessä rakentaneet tästä kotia, minun kädenjälkeni siis näkyy täällä tasavertaisesti (omin päin en ole milloinkaan mitään tehnyt, vaan yhdessä mietitty ja laitettu) eli sikäli tunnen tämän kodikseni. En ole siis aiemmin isommin uhrannut ajatuksia omistussuhteille.
Nyt kuitenkin tuo omistamisen korostaminen on alkanut yleistyessään rassaamaan, olen tullut sille suorastaan allergiseksi. Ekalla kerralla se meni jotenkin ajattelemattomuuden piikkiin, enkä tehnyt asiasta numeroa vaikka pahastuin. Toinen kerta jäi jo kaivelemaan ja nykyisin koko lause saa tosiaan jo niskavillani pystyyn ja olenkin alkanut ajattelemaan, että olisiko minun syytä ruveta katselemaan omaa asuntoa. Ei niin että eroaisimme tai että välttämättä edes muuttaisin sinne, mutta jotta minullakin olisi jotain, tulevaisuuden turva.
Tämä ei edes tunnu enää samalla tavalla kodilta, kun olen nykyisin koko ajan tietoinen siitä, että mikään irtainta lukuunottamatta ei ole minun. En ole todellakaan ollut kärkkymässä mitään omistuksia kun kerran tiedän ettei mies sitä halua, ei se ole ollut minulle ongelma. Ja jos mentäisiin naimisiinkin, MINÄ vaatisin avioehdon, vaikka olen pienituloisempi. En missään nimessä halua hyötyä tässä tms. ja mies tietää sen. Asiasta on puhuttu.
Olen joskus maininnut miehelle tosiaan, että tuollainen pahoittaa mieleni, eikä hän osannut siihen oikein mitään (syytä) sanoa.
Olemme aikuisia, ei yhteisiä lapsia. Miehellä on aikuinen lapsi.
Miten itse suhtautuisitte, mitä tekisitte?
Kommentit (424)
Jos mies puhuu jatkuvasti "minun asuntoni", "minun kotini", niin sehän tarkoittaa sitä, että ap on miehen vieraana. Vieraille ei kuulu kuluihin osallistuminen tai kotityöt. Vieraana voin käydä kaupassa, tehdä ruokaa ja siivota keittiön jäljiltäni, mutta siinä se. Ja jos olen vieras, se tarkoittaa sitä, että minulla on koti muualla. Ap, hommaa itsellesi oma koti, jonne voit pyytää miestä välillä vieraisille.
Paljon tuo vastike, sähkö ja vesi kustantaan? Max 300 euroa kuussa? Eli ap:n osuus on 150 euroa ja hän ruhtinaalisesti rahoittaa miehen osuudessa asuntoa 150 euroa kuussa. Eikö teidän mielestä joku 150 euroa ole todella pieni korvaus asumisesta? Minusta tuo on sama kuin ilmaiseksi asuu.
Kaikkein yksinkertaisin olisi ostaa uusi asunto kun muutetaan yhteen. Ei olis sun ja mun vaan meidän. Omistus puoliksi, lainat ja kustannukset puoliksi.
en jakaisi moisen miehen kanssa elämääni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni nainen suostuu tuohon ja elää loisena. Ja sitten tulee ero ja miehelle jää kaikki. Pitääkö olla tyhmä?
Niin paitsi naiselle toki jää ne omat säästetyt rahat jos on kerran loisena elänyt. Aikamoisen potin saa parissavuodessakin kerättyä jos ei mistään mitään tosiaan maksa.
Paitsi kun ap maksaa vastikkeet, vedet ja sähköt. Eli maksaa kyllä osuutensa vaikka ei saa sitä vastaan mitään omaisuutta. Mies taas saa asua ilmaiseksi ja kartuttaa vaan omaisuuttaan maksamalla lainaansa kun ei mene rahat vastikkeeseen, veteen eikä sähköön.
Vierailija kirjoitti:
Samalla tavalla jos asut vuokralla niin kartutat jonkun tuntemattoman omaisuutta. Nyt kun se on oma mies niin se onkin paha juttu? Luulisi että asia olis just toisin päin jos jostain ihmisestä välittää niin haluaa hänelle hyvää. Taustalla taitaa olla KATEUS.
Mies puhuu omista omistuksistaan ominaan ja joku nainen vetää siitä herneet nenuliin. Anna mun kaikki kestää... ai niin mutta onhan hän valinnut tapetit!
Se on kuitenkin naisenkin koti. Samoin kuin vuokrakämppä on koti. Kyllä tuo on pelkkää vittuilua tuoda sitä esille että kuka sen kämpän omistaa, ei se vuokraisäntäkään tule sen vuokralaisen kotiin lesoamaan että tämä on mun kämppä, mun parveke.
Ap ei valittanut siitä että maksaa, ja haluaisi ostaa osuuden asunnosta omiin nimiinsä niin ei miehen tarvitsisi sanoa että se ei ole naisen koti, mutta mies ei suostu myymään, joten kyllä siinä joku ketunhäntä kainalossa on.
On oikein, että kannat oman pienen kortesi kekoon vastikkeen, vesimaksun ja sähkön maksamisen muodossa hyvin halpana "vuokrana", luultavasti vain 350-450 e/kk. Asunto on miehen ostama, omistama ja maksama. Jos olet tyytymätön, järjestä asia toisinpäin.
Selventäisi, jos tietäisi mitä luokkaa ne aloittajan maksamat kulut on.
Jos tosiaan se on luokkaa 150 euroa kuukausi, niin on halpaa asua, en valittaisiin.
Riippuu asunnon koosta, mutta 300 euroakin on vielä edullista, tuskin nykyään saa yksiötäkään alle 400 euroa?
Ei tässä nyt pidä tuijottaa, että kartuttaa miehen omaisuutta.
Asumisesta pitää maksaa, miksi silloin toisen kotona saisi asua ilmaiseksi?
Mikä estää laittamassa rahaa tilille ja sillä kartuttaa omaa omaisuuttaan?
Jos asumistilanne en on suhteessa halvempaa nyt kuin olisi yksin asuessa?
Siihen minä vertaisin, jos olisin aloittaja.
Jos tuntisin maksavani liikaa, niin sitten miettisin kannattaako minun tässä asua vai muuttaa omilleen.
Silti voisin seurustella miehen kanssa.
Miehen puheet jos ärsyttää, niin miettisin kuinka paljon on aihetta ja kuinka paljon ehkä reagoin väärin, ja sen perusteella sitten keskustelisin miehen kanssa asiasta.
Vierailija kirjoitti:
On oikein, että kannat oman pienen kortesi kekoon vastikkeen, vesimaksun ja sähkön maksamisen muodossa hyvin halpana "vuokrana", luultavasti vain 350-450 e/kk. Asunto on miehen ostama, omistama ja maksama. Jos olet tyytymätön, järjestä asia toisinpäin.
Epäsuhta on siinä, että vaikka kummatkin maksaa, niin mies itselleen omistusta ja ap:n rahat menevät kankkulan kaivoon.
Miehelle jää erossa maksettu asunto, aplle ei mitään.
Ap:nä ostaisin oman pikkukämpän ja muuttaisin sinne. Kyläilisin miehen luona. Vielä jos mies noin mainostaa omaa kämppäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäsuhta on siinä, että vaikka kummatkin maksaa, niin mies itselleen omistusta ja ap:n rahat menevät kankkulan kaivoon.
Miehelle jää erossa maksettu asunto, aplle ei mitään.Ap:nä ostaisin oman pikkukämpän ja muuttaisin sinne. Kyläilisin miehen luona. Vielä jos mies noin mainostaa omaa kämppäänsä.
Nuo on kuluja. Jos pariskunta olisi vuokralle, he maksaisivat monta sataa euroa vuokraa + vastikkeen ja juoksevat kulut. Ap:n osuus noista juoksevista kuluista olisi 50% + vuokraosuus. Nyt hän vain maksaa omat kulut ja miehen osuuden kuluista. Miehen osuutta kuluista ei voi edes verrata puolesta markkinavuokraosuudesta. Ettekö te tajua kuinka paljon te voisitte säästää tällä tavalla omaan pussiin?
Vierailija kirjoitti:
Kun ero tulee, ap:lla ei jää käteen mitään kartutettua omaisuutta kun on maksanut elämistä. Mies on taas saanut kasvattaa omaisuuttaan.
Vaihtakaa jo levyä. Vaikka nainen asuisi ilmaiseksi ja saisi vielä taskurahaakin, palstamammerot itkevät varallisuuden kartuttamisesta, jos miehelle jää edes satanen kuussa säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyyryläinen40 kirjoitti:
Joo, tein aloituksen myös sinne. Hieman eri painotuksella, koska tajusin etten ollut ehkä ihan riittävän selkeä siinä aloituksessani. Tämä vastaa enemmän todellista tilannetta. Hyviä kommentteja sielläkin, erittäin hyviä. Mutta uusia näkökulmia kiva saada nyt kun jäsentelin ajatuksnei ja tilanteen uudelleen.
Etkö sä osaa itse ajatella ollenkaan?
No mikä tämän palstana ajatus sitten on, jos tänne ei saa kirjoittaa ja kysyä mielipiteitä? Monesti omat asiat on niin sotkussa, että ulkopuolisten apu saa näkemään uudella tavalla. Minäkin olen kirjoittanut tänne monta kertaa ja saanut neuvoja.
Ap, sinuna ottaisin ja miettisin varasuunnitelmaa. On hölmöä että kartutat miehen omaisuutta kun sinulle jää ei mitään-käteen. Mitä sitten, jos teille tulisi ero? Vastikesumma kuukausittain omaan taskuun pahan päivän varalle!
Ei ap kartuta miehen omaisuutta vaan kuluttaa sitä asumalla siellä lähes ilmaiseksi. Pelkkien kulujen maksaminen ei ole omaisuuden kartuttamista. Lisäksi ap:llä on erittäin hyvät mahdollisuudet säästää rahaa halutessaan ja ostaa vaikka oma sijoitusasunto.
Olen asunut avomieheni asunnossa maksaen vain vastikkeen ja puolet muista kuluista. Summa oli niin pieni, että ihan hävetti kuinka paljon sain säästettyä kuukaudessa ja maksoin ylimäärin omaa asuntolainaani (asunnossa lisäksi vuokralainen). Minäkin ehdotin maksaa kaikki kulut, mutta mies ei siihen suostunut.
Jos joku kartutti omaisuutta pikavauhdilla, niin se olin kyllä minä itse eikä avomieheni. Siksi en voi ymmärtää noita väitteitä, että ap kartuttaa miehen omaisuutta.
Ap nimenomaan kartuttaa miehen omaisuutta, koska hän maksaa kaikki asumisen kulut ja mies vastaavasti käytännössä ainoastaan lyhentää asuntolainaansa koska lainojen korot ovat nollassa.
No ei todellakaan kartuta, koska miehen kulujen osuus on niin pieni. Ne rahat menevät asunnon käyttökuluihin, esim. uuden jääkaapin tai hellan tai seinämaalien ostoon. Asunto kuluu käytettäessä ja sitä pitää välillä rempata myös. Ap:n mies ne rempat maksaa vaikka ap on kuluttanut asuntoa. Asunnossa on niin paljon muitakin kuluja kuin vastike ja juoksevat kulut.
Kaksi siististi asuvaa aikuista ei kuluta asuntoa niin paljon, että sitä pitäisi alvariinsa rempata. Pintaremontti riittää 20 vuoden välein, jos ei halua aina asua viimeisimpien trendien mukaan sisustetussa asunnossa.
Valitettavasti remontointi ei rajaudu vaan asunnon pintoihin. Kodinkoneita (jääkaappi, astianpesukone, uuni, pesukone) hajoaa muutaman vuoden välein riippumatta siitä, kuinka paljon laitteesta on maksanut. Kerrostaloyhtiöissä eteen tulee kalliita remontteja (putket, viemärit, katto, sähköt, tele, julkisivu, ikkunat, yleiset tilat, pihakansi, piha...). Näitä remontteja ei pääsääntöisesti makseta yhtiövastikkeella, vaan osakkaat ottavat lainaa niiden maksuun. Läheskään aina nämä remontit eivät kasvata asunnon arvoa samassa suhteessa kuin niihin mennyt raha.
Uuden maalin sutiminen seiniin kerran 20 vuodessa ei siis lainkaan riitä.
Normaali kodinkone ei hajoile ’parin vuoden välein’ vaan kestää 10vuotta käytössä.
Luetun ymmärtäminen 0/5. Normaalissa kodissa kodinkoneita nimenomaan hajoaa muutaman vuoden välein. Käyttöikä laadukkaalla koneella ehkä 15 vuotta, jonka aikana joutuu korjaamaan ehkä kolme, neljä kertaa. Eli konetta kohti korjauskeikka noin neljän vuoden välein. Ja kun kotona on liesi, jääkaappi, pakastin, tiskikone, pyykkikone, kuivausrumpu ja ehkä muutakin, korjattavaa on jopa kerran vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ero tulee, ap:lla ei jää käteen mitään kartutettua omaisuutta kun on maksanut elämistä. Mies on taas saanut kasvattaa omaisuuttaan.
Vaihtakaa jo levyä. Vaikka nainen asuisi ilmaiseksi ja saisi vielä taskurahaakin, palstamammerot itkevät varallisuuden kartuttamisesta, jos miehelle jää edes satanen kuussa säästöön.
Tämä on niin totta. Itkisivät, kun mies saa säästettyä niin paljon enemmän palkastaan kuin he. Se on väärin ja epäoikeudenmukaista. Miehen pitäisi jakaa ne säästöt heidän kanssaan, muuten ei ole kyseessä tasapuolinen suhde, vaikka ei edes olisi lapsia. Ilmaiseksi asuvat, mutta silti valittavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehelle jää erossa maksettu asunto, aplle ei mitään.Ap:nä ostaisin oman pikkukämpän ja muuttaisin sinne. Kyläilisin miehen luona. Vielä jos mies noin mainostaa omaa kämppäänsä.
Nuo on kuluja. Jos pariskunta olisi vuokralle, he maksaisivat monta sataa euroa vuokraa + vastikkeen ja juoksevat kulut. Ap:n osuus noista juoksevista kuluista olisi 50% + vuokraosuus. Nyt hän vain maksaa omat kulut ja miehen osuuden kuluista. Miehen osuutta kuluista ei voi edes verrata puolesta markkinavuokraosuudesta. Ettekö te tajua kuinka paljon te voisitte säästää tällä tavalla omaan pussiin?
Tässä taas on joku ätmi vastaillut nainen vs mies-tyylilleen uskollisena. Ärsyttää nämä naivit puheenvuorot täällä. Ymmärrätkö, että vuokralla ollessaan pariskunta maksaisi yhdessä kulunsa esim sen 800€ puoliksi, eli juurikin se 400€. Oho... missä se säästö nyt on. Eiköhän AP maksa tälläkin hetkellä lähelle tuon määrän. Mitä tekee mies? Pistää saman rahan omaan taskuun eli siihen asuntoonsa. Pariskunnan osapuolet ovat suhteessa keskenään eivät vuokranantajan ja vuokralaisen asemassa toisiinsa nähden. Suhteessa ihmiset tasapuolisesti ottavat toisensa huomioon. Tämä on rakkaudessa aika yleinen juttu, rahastus ja toisesta hyötyminen: se on rakkaudessa vieras käsite ja tällaisesta suhteesta ennen pitkää tulee entinen suhde. Rakkaus katoaa.
Mutta hei, onnea sulle tuleviin mahdollisiin parisuhteisiisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyyryläinen40 kirjoitti:
Joo, tein aloituksen myös sinne. Hieman eri painotuksella, koska tajusin etten ollut ehkä ihan riittävän selkeä siinä aloituksessani. Tämä vastaa enemmän todellista tilannetta. Hyviä kommentteja sielläkin, erittäin hyviä. Mutta uusia näkökulmia kiva saada nyt kun jäsentelin ajatuksnei ja tilanteen uudelleen.
Etkö sä osaa itse ajatella ollenkaan?
No mikä tämän palstana ajatus sitten on, jos tänne ei saa kirjoittaa ja kysyä mielipiteitä? Monesti omat asiat on niin sotkussa, että ulkopuolisten apu saa näkemään uudella tavalla. Minäkin olen kirjoittanut tänne monta kertaa ja saanut neuvoja.
Ap, sinuna ottaisin ja miettisin varasuunnitelmaa. On hölmöä että kartutat miehen omaisuutta kun sinulle jää ei mitään-käteen. Mitä sitten, jos teille tulisi ero? Vastikesumma kuukausittain omaan taskuun pahan päivän varalle!
Ei ap kartuta miehen omaisuutta vaan kuluttaa sitä asumalla siellä lähes ilmaiseksi. Pelkkien kulujen maksaminen ei ole omaisuuden kartuttamista. Lisäksi ap:llä on erittäin hyvät mahdollisuudet säästää rahaa halutessaan ja ostaa vaikka oma sijoitusasunto.
Olen asunut avomieheni asunnossa maksaen vain vastikkeen ja puolet muista kuluista. Summa oli niin pieni, että ihan hävetti kuinka paljon sain säästettyä kuukaudessa ja maksoin ylimäärin omaa asuntolainaani (asunnossa lisäksi vuokralainen). Minäkin ehdotin maksaa kaikki kulut, mutta mies ei siihen suostunut.
Jos joku kartutti omaisuutta pikavauhdilla, niin se olin kyllä minä itse eikä avomieheni. Siksi en voi ymmärtää noita väitteitä, että ap kartuttaa miehen omaisuutta.
Ap nimenomaan kartuttaa miehen omaisuutta, koska hän maksaa kaikki asumisen kulut ja mies vastaavasti käytännössä ainoastaan lyhentää asuntolainaansa koska lainojen korot ovat nollassa.
No ei todellakaan kartuta, koska miehen kulujen osuus on niin pieni. Ne rahat menevät asunnon käyttökuluihin, esim. uuden jääkaapin tai hellan tai seinämaalien ostoon. Asunto kuluu käytettäessä ja sitä pitää välillä rempata myös. Ap:n mies ne rempat maksaa vaikka ap on kuluttanut asuntoa. Asunnossa on niin paljon muitakin kuluja kuin vastike ja juoksevat kulut.
Kaksi siististi asuvaa aikuista ei kuluta asuntoa niin paljon, että sitä pitäisi alvariinsa rempata. Pintaremontti riittää 20 vuoden välein, jos ei halua aina asua viimeisimpien trendien mukaan sisustetussa asunnossa.
Valitettavasti remontointi ei rajaudu vaan asunnon pintoihin. Kodinkoneita (jääkaappi, astianpesukone, uuni, pesukone) hajoaa muutaman vuoden välein riippumatta siitä, kuinka paljon laitteesta on maksanut. Kerrostaloyhtiöissä eteen tulee kalliita remontteja (putket, viemärit, katto, sähköt, tele, julkisivu, ikkunat, yleiset tilat, pihakansi, piha...). Näitä remontteja ei pääsääntöisesti makseta yhtiövastikkeella, vaan osakkaat ottavat lainaa niiden maksuun. Läheskään aina nämä remontit eivät kasvata asunnon arvoa samassa suhteessa kuin niihin mennyt raha.
Uuden maalin sutiminen seiniin kerran 20 vuodessa ei siis lainkaan riitä.
Normaali kodinkone ei hajoile ’parin vuoden välein’ vaan kestää 10vuotta käytössä.
Luetun ymmärtäminen 0/5. Normaalissa kodissa kodinkoneita nimenomaan hajoaa muutaman vuoden välein. Käyttöikä laadukkaalla koneella ehkä 15 vuotta, jonka aikana joutuu korjaamaan ehkä kolme, neljä kertaa. Eli konetta kohti korjauskeikka noin neljän vuoden välein. Ja kun kotona on liesi, jääkaappi, pakastin, tiskikone, pyykkikone, kuivausrumpu ja ehkä muutakin, korjattavaa on jopa kerran vuodessa.
No eikä joudu. Mitä sekundaa sinä olet ostanut, kun noin usein niitä joutuu korjaamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä taas on joku ätmi vastaillut nainen vs mies-tyylilleen uskollisena. Ärsyttää nämä naivit puheenvuorot täällä. Ymmärrätkö, että vuokralla ollessaan pariskunta maksaisi yhdessä kulunsa esim sen 800€ puoliksi, eli juurikin se 400€. Oho... missä se säästö nyt on. Eiköhän AP maksa tälläkin hetkellä lähelle tuon määrän. Mitä tekee mies? Pistää saman rahan omaan taskuun eli siihen asuntoonsa. Pariskunnan osapuolet ovat suhteessa keskenään eivät vuokranantajan ja vuokralaisen asemassa toisiinsa nähden. Suhteessa ihmiset tasapuolisesti ottavat toisensa huomioon. Tämä on rakkaudessa aika yleinen juttu, rahastus ja toisesta hyötyminen: se on rakkaudessa vieras käsite ja tällaisesta suhteesta ennen pitkää tulee entinen suhde. Rakkaus katoaa.
Säästö on se 400 euroa, koska kyllä vastikkeet ja juoksevat kulut pitää maksaa myös vuokralla ollessa.
Hyväksikäyttötapaus menossa ja räikeästi. Mies saa joka vuosi asunnon arvon nousun, joka on pääkaupunkiseudulla noin 20 000e. Verovapaamyynti 2 vuoden kuluttua, näin halutessaan. Asuntolainen korot tällä hetkellä prosentissa, joten lyhentelee omalla rahalla lainaansa. Ei tarvitse maksaa asunnon vastiketta, mikä on varmaan jotain 3000e vuodessa, saa siihen päälle ilmaisen ruuan ja siivouksen. En ikinä lähtisi tuollaiseen kuvioon, en edes vaikka olisin kuinka rakastunut. Ap asuu hyväksikäyttäjän kanssa. Oikea malli on laina puoliksi ja kaikki kulut puoliksi. Kenenkään ei kuulu ottaa orjaa parisuhteeseen ja koittaa hyötyä siitä taloudellisesti. Välittömästi ala neuvottelut yhteisen kodin ostamisesta ja yhteisesti kulujen jakamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan kannattaa pyytää mieheltä, että tekee hänelle alivuokralaissopimuksen. Heidän suhde on vuokrasuhde, ei parisuhde. Ja jos ap maksaa nyt 400 euroa, niin se on ihan reilu summa kaksion puolikkaaksta vuokrasta. Heidän kannattaa muuttaa yhdessä vuokrakaksioon, mies voi laittaa asuntonsa vuokralle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästö on se 400 euroa, koska kyllä vastikkeet ja juoksevat kulut pitää maksaa myös vuokralla ollessa.
Tai 400 euroa - miehen kulut 150 euroa eli säästöä 250 euroa kuussa.
Meillä edellinen tiskikone kesti 19 vuotta, ei tarvinnut välillä korjata ollenkaan. Pyykkikoneelle tuli ikää 18 vuotta ennen kuin piti vaihtaa, korjattiin pari kertaa. Kylmäkalusteet ovat kestäneet 15 vuotta. Oma taloyhtiö on rakennettu 1986 ja tähän tehtiin muutama vuosi kattoremppa, meidän osuus oli noin 7 tuhatta, putket on vielä hyvässä kunnossa. Ikkunaremppaakaan ei tarvitse tehdä vuosiin. Jos nuo jakaa vuosikustannuksiksi, niin ei niihin minusta paljoa rahaa mene. Taloyhtiö kerää jatkuvasti joka kuukausi hieman rahaa tuleviin remontteihin vastikkeen mukana.