Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies omistaa kotimme ja ilmaisee sen myös

Hyyryläinen40
26.08.2018 |

Kuinka suhtautuisitte tällaiseen tilanteeseen, joka on arkipäiväistä, ei satunnainen lipsahdus: keskustelemme esim. satunnaisten tuttavien kanssa ja avomieheni puhuu siinä että "minä laitoin mun parvekkeelle..." vaikka minä seison vieressä ja yleisesti tiedossa on, että asumme ja elämme yhdessä. Yleensä ihmisetkin vaistomaisesti näyttävät hetken hämmentyneiltä ja vilkaisevat minua. Tai mies saattaa toisinaan tokaista minulle (erilaisissa asiayhteyksissä, ilman mitään riitaa tms), että "tämä on minun asuntoni", joskus jopa jatkeena, että "minä määrään..." Minusta tuo on äärimmäisen ärsyttävää ja alentavaa. Pahoittan tilanteissa mieleni, en mahda sille mitään.

Fakta onkin, että mies omistaa asunnon. Olemme avoliitossa ja minä muutin 4v. sitten miehen luo. Tämä on kuitenkin meidän yhteinen kotimme. Toki senkin mies myöntää ja itse nimenomaan haluaakin että tunnen olevani kotona. Hän itse ehdotti aikanaan yhteenmuuttoa.

Mies ei halunnut alussa eikä vieläkään, että omistaisin osaa. Ehdotin silloin kun muutimme yhteen sitäkin vaihtoehtoa, että maksaisin asunnosta puolet /ottaisin puolet lainasta harteilleni. Se ei siis tullut kuuloonkaan ja kun asia käsiteltiin, minulle se on ollut ihan vilpittömästi fine. Aluksi hän oli myös sitä mieltä ettei minun tulisi maksaa asumisestani yhtään mitään. Sovimme kuitenkin, että jos minusta itsestäni siltä tuntuu että haluan välttämättä jotain maksaa, niin voin maksaa vastikkeen (maksan kokonaan), veden (maksan molempien) ja sähkölaskun (maksan kokonaan). Niin olen tehnytkin kun tuntuisi kummalliselta ja loismaiselta olla maksamatta mitään. Lainan hoitoon en osallistu. En myöskään remonttikuluihin. Jotain pientä laittoa kuten tapetteja ja maaleja olen halunnut maksaa, ihan vaan omaksi ilokseni. Toki päätös niiden hankinnasta on ollut yhteinen.

Järjestely on toiminut hyvin, olemme yhdessä rakentaneet tästä kotia, minun kädenjälkeni siis näkyy täällä tasavertaisesti (omin päin en ole milloinkaan mitään tehnyt, vaan yhdessä mietitty ja laitettu) eli sikäli tunnen tämän kodikseni. En ole siis aiemmin isommin uhrannut ajatuksia omistussuhteille.

Nyt kuitenkin tuo omistamisen korostaminen on alkanut yleistyessään rassaamaan, olen tullut sille suorastaan allergiseksi. Ekalla kerralla se meni jotenkin ajattelemattomuuden piikkiin, enkä tehnyt asiasta numeroa vaikka pahastuin. Toinen kerta jäi jo kaivelemaan ja nykyisin koko lause saa tosiaan jo niskavillani pystyyn ja olenkin alkanut ajattelemaan, että olisiko minun syytä ruveta katselemaan omaa asuntoa. Ei niin että eroaisimme tai että välttämättä edes muuttaisin sinne, mutta jotta minullakin olisi jotain, tulevaisuuden turva.
Tämä ei edes tunnu enää samalla tavalla kodilta, kun olen nykyisin koko ajan tietoinen siitä, että mikään irtainta lukuunottamatta ei ole minun. En ole todellakaan ollut kärkkymässä mitään omistuksia kun kerran tiedän ettei mies sitä halua, ei se ole ollut minulle ongelma. Ja jos mentäisiin naimisiinkin, MINÄ vaatisin avioehdon, vaikka olen pienituloisempi. En missään nimessä halua hyötyä tässä tms. ja mies tietää sen. Asiasta on puhuttu.

Olen joskus maininnut miehelle tosiaan, että tuollainen pahoittaa mieleni, eikä hän osannut siihen oikein mitään (syytä) sanoa.

Olemme aikuisia, ei yhteisiä lapsia. Miehellä on aikuinen lapsi.

Miten itse suhtautuisitte, mitä tekisitte?

Kommentit (424)

Vierailija
421/424 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen sellainen juridinen ongelma, että koska asunto on kokonaan hänen, ettekä te ole naimisissa, jos hän kuolisi yllättäen, joku muu kuin sinä perii asunnon. Siinä vaiheessa irtaimiston kanssa voi tulla ongelmia. Hänen perillisensä voi muuttua pirulliseksi ja alkaa kuvitella, että perii asunnon irtaimistoineen. Kannattaa siis säästää kuitit isoista ostoksista, joita kotiinne teet.

muuten en osaa kommentoida,  hänellä varmaan on tuohon syynsä, mutta tuntematta häntä, en kyllä osaa suhtautua mitenkään

Vierailija
422/424 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvää päivää, sinä maksat vastikkeet ja vedet, mutta et koostu siitä mitään. Mies makselee lainaa pois, eli omaisuutta itselleen. 

En jatkais päivääkään noin! Asunto puoliksi molempien nimiin -> mies myy sulle puolet ja hinnassa hyvitetään se, että olet maksanut vastikkeet kokonaan yksin viimeiset 4 vuotta. Jollei kelpaa miehelle, todellakin muuttaisin omaan asap, sillä osoittaa sitten sen, ettei mies välitä sinun tulevaisuudestasi kovinkaan syvällisesti, eikä myöskään koe, että tulevaisuus on teidän yhteinen...  

Miten halvalla naisen pitää saada miehen asunnossa asua, jotta miehen omistus lakkaisi korpeamasta?

Mun mies on aina asunut mun omistamassa oktalossa eikä oo maksanut mitään siitä. Mä maksan omat kiinteistöveroni ja muut kulut maksaa kumpi jaksaa (kumman tililtä paremmin irtoaa...). Tasoitellaan sitten maksamalla muitakin laskuja ja toki mun miehellä on usein tapana esim viedä mut jonnekin matkalle tms.

Et ei se aina ole nainen jonka ’pitää’ saada asua ilmaiseksi saati että minä edes kokisin itseni jotenkin hyväksikäytetyksi. Miksi kaikessa nykyään pitäisi mennä taskulaskin kädessä tasan tarkkaan puoliksi?

Minusta on outoa, että mies ei maksa mitään. Itse asuin aikoinaan avomieheni omistamassa asunnossa ja maksoin vastikkeen, tavallaan vuokraa omistajalle. Omasta toiveestani, ei hänen tarvinnut sitä ehdottaa. Elämisen laskut jaettiin, ei tasan, mutta sinne päin. Ihan siksi, että se on reilua molemmille. Mukavampaa niin. Jos on työssäkäyvä ihminen, kyllä menot pitää jakaa, muuten kuulostaa vähän siipeilyltä. Itse en voisi jättää asumisen laskuja vain toiselle osapuolelle. Omatuntoni ei suostuisi sellaiseen. Lainan hän tietysti hoisi itse, sehän on omaisuuden kartuttamista, ei siihen voi toinen osallistua. Mutta asumiskulut reilu ihminen  haluaa jakaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/424 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla mikään asiantuntija että kun luki sun tekstin niin ehdottamasti ero.Miten tuollaisen asian kanssa pystyisi elämään kun toinen ajattelee tuollain.Monoa vaan vaikka miten kävisi.

Vierailija
424/424 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te vielä tästä jankkaatte?

Aloittajallahan on tilillään asuntonsa myynnistä oleva valtava omaisuus tilillään.

Ap vain pakkaa menkankäryiset mummokalsarinsa käsilaukkuun ja lähtee lätkimään.

Asia loppuun käsitelty.