Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

70v vauvan isä on sopivan ikäinen mutta 50v äiti on vanha

Vierailija
24.08.2018 |

Vauvan äidiksi. Miksi näin?

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä molemmat on liian vanhoja ajatellen lapsen parasta. Meidän lapset on 70v isovanhemmillaan hoidossa yhden päivän viikossa. Se on se aika, josta ne kaikki nauttii. Mutta enempää eivät mummo ja pappa jaksaisi. Pitää muistaa että sitä teiniäkin pitäisi vielä jaksaa kasvattaa. Mitkä on voimat vaikkapa 65 vuotiaalla tai 85 vuotiaalla? Entäs sitten luokkakavereiden suhtautuminen? Itse kärsin koulussa kun mun vanhemmat oli vanhempia kuin muiden. Eikä ne edes ollut oikeasti vanhoja. Mun äiti oli 31 kun sai minut ja isä 35. Mutta luokkakavereiden vanhemmat oli saanut omansa jo kaksikymppisinä.

Ja sitten on tuo seikka että onko reilua lapselle että se joutuu katselemaan vanhempiensa kuihtumista ja kuolemaa. On totta toki että saattaa sitä nuorempikin ihminen kuolla, mutta kun 70v hankkii lapsen niin se on aivan varmaa että lapsi joutuu sen kaiken näkemään vielä lapsuusiässä. Oma lapseni pelkää vierailla isoisovanhempansa luona vanhainkodissa kun siellä on pelottavasti käyttäytyviä muistisairaita vanhuksia. Ei mikään ihme kun isoisovanhempikin pelkää turvallisuutensa puolesta.

Se nyt ei ole mitenkään varmaa, että lapsi joutuu vanhemman kuoleman kokemaan "lapsuusiässä", jos isä on 70-v. Saulilla voi olla vielä 20-30 vuotta elinaikaa, eikös hänen äitinsäkin ole/ollut hyvin iäkäs. Ehkä joltain kantilta katsottuna olisi ihanteellista saada lapset nuorempana, mutta eivät iäkkäämmät vanhemmat automaattisesti ole lapsen kannalta mikään tragedia.

Kyllä lapsi saa hävetä. Vaikka isä olisikin Suomen presidentti niin hänen koulukavereiden vanhemmat tulevat olemaan 30-40 vuotiaita ja oma isä 80v.

Ei tämäkään ole mitenkään varmaa, siis häpeääkö lapsi ja miten paljon. Sauli ja Jenni osaavat varmasti selittää asiaa hänelle fikususti ja poika oppii pitämään isän ikää luonnollisena asiana, koska ihmiset ja vanhemmat nyt ovat erilaisia.

Vierailija
42/64 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni oli 50v kun minä synnyin ja nyt on hän 79vuotias vakavasti sairas.

Se on henkisesti raskasta näin nuorena.

Pakko myöntää.

Ikävä kuulla. Ei vanhemman sairastuminen ja poismeno kuitenkaan ole juuri sen helpompaa kypsemmällekään ihmiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä molemmat on liian vanhoja ajatellen lapsen parasta. Meidän lapset on 70v isovanhemmillaan hoidossa yhden päivän viikossa. Se on se aika, josta ne kaikki nauttii. Mutta enempää eivät mummo ja pappa jaksaisi. Pitää muistaa että sitä teiniäkin pitäisi vielä jaksaa kasvattaa. Mitkä on voimat vaikkapa 65 vuotiaalla tai 85 vuotiaalla? Entäs sitten luokkakavereiden suhtautuminen? Itse kärsin koulussa kun mun vanhemmat oli vanhempia kuin muiden. Eikä ne edes ollut oikeasti vanhoja. Mun äiti oli 31 kun sai minut ja isä 35. Mutta luokkakavereiden vanhemmat oli saanut omansa jo kaksikymppisinä.

Ja sitten on tuo seikka että onko reilua lapselle että se joutuu katselemaan vanhempiensa kuihtumista ja kuolemaa. On totta toki että saattaa sitä nuorempikin ihminen kuolla, mutta kun 70v hankkii lapsen niin se on aivan varmaa että lapsi joutuu sen kaiken näkemään vielä lapsuusiässä. Oma lapseni pelkää vierailla isoisovanhempansa luona vanhainkodissa kun siellä on pelottavasti käyttäytyviä muistisairaita vanhuksia. Ei mikään ihme kun isoisovanhempikin pelkää turvallisuutensa puolesta.

Ihmettelen aina kovasti näitä ihmisiä, jotka eivät enää jaksa mitään 70-vuotiaina. Itse en tunne yhtään tälläista ihmistä. Kaikki tuntemani ovat virkeitä, harrastavat ja matkustavat paljon sekä hoitavat useasti mielellään lapsenlapsiaan.

Omat vanhempani eivät jaksa enää hoitaa lapsenlapsiaan. Ovat 70v. Isäni lenkkeilee ja jumppaa joka päivä, mutta ei jaksa enää sitä vilinää mitä pienet lapset tuo vaikkei meidän lapset saakaan juosta tai huutaa sisällä. Nukkuu normaalistikin päiväunet, mutta lastenlasten kyläillessä joutuu huilaamaan tavallista enemmän.

Vierailija
44/64 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivittäkää, mutta kyllä mun mielestä yli 50-vuotias pikkuvauvan isä on liian vanha. Siinä sitten saa jopa alle 30-v lapsi taistella vanhemman laitoshoidosta tai alkaa omaishoitajaksi

Vierailija
45/64 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi voi, kyllä se lapsi nyt niin järkyttyy. Syntymä ja kuolema, elämä, siinäpä se. Antakaa lastenne tulla ulos tynnyristä. Sairaus ja kuolema, eivät ole tabu.

Mites pimeällä keskiajalla, kun keskimääräinen elinikä oli reippaasti alle 50v? Lapset näkivät jo varhain vanhempiensa kuolemat. Karhunpalvelus lapselle, kun pidetään vanhainkodista (olen ollut töissä, eivätkä aggressiiviset vanhukset saa mellastaa tai aiheuttaa vaaratilanteita muille asukkaille, hoitajille tai kävijöille)tai sairaalasta kaukana, ja supistaan salaisesti, vaikka ihan sama oma ja rakas läheinen siellä saattaa tehdä lähtöä tuonpuoleiseen. Juuri se lapsuuden suloinen mummi tai vaari.

Ei nyt kaksivuotiasta tietenkään letkujen ja monitorien sekaan, mutta teinille tekee ihan hyvää nähdä arkista ja normaalia elämää. Moni saattaa vaikka kiinnostua hoitoalasta. Elämä opettaa.

Kiitos vastauksesta. Meidän lapset kyllä käy isoisovanhempansa luona vanhainkodissa huolimatta siitä että siellä tulee itku ja painajaisia nähdään seuraavana yönä. Itsekin olen lähihoitajana työskennellyt vanhainkodeissa enkä ole ennen törmännyt tuollaiseen tilanteeseen että joku asukas uhkaa tappaa toisen asukkaan. Tai että yksi asukas hiippailee yön pimeydessä toisen huoneeseen pelottelemaan. Tilanteelle yritetään kovasti tehdä jotain, mutta kunta on pieni, ja laitos yksityinen ostopalvelu. Talossa ei ole erikseen dementiaosastoa. Mutta eniten lapseni taitaa kyllä pelätä niitä vanhuksia, jotka yrittää pyytää pussaamaan, jotka räyhää muille asukkaille, ja niitä joilla on voimakkaita pakkoliikkeitä. Eli ei kukaan meidän lapsia ole uhannut tappaa.

Vierailija
46/64 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta lapsia ei pitäisi hankkia yli 45-v, se raja on adoptiossakin, eikä todellakaan turhaan. Sairastumisriski ja tietysti kuolemanriski kasvaa iän myötä. Typerää touhua hankkiutua tietoisesti vanhemmaksi tuota vanhempana, tuo 70-v isä on jotain ihan kauheaa. 

Vierailija
47/64 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuimme Helsingin Kruununhaassa lapset saadessani. Siellä neuvolassa kerrottiin, että alueen synnyttäjien keski-ikä on 39v. Minä olin sarjassa "nuoret äidit". Sain lapseni 33-, 35- ja 37-vuotiaana. Johonkin tutkimukseen oli kyselty alle 25v synnyttäjiä. Niitä oli löytynyt 2. Alueella syntyi vuosittain noin 100 lasta. 

Vierailija
48/64 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheaa on minustakin, mutta nyt kun lapsi kerran on, niin ei voi kuin vain sen asian kanssa elää. 

Kuvitelkaa, miltä tuntuisi, jos teidän isänne (ehkä 70 v.) hankkisi lapsen sanotaan nyt vaikka 40-vuotiaan naisen kanssa? Te olisitte ehkä yli tai n.40 v. ja sitten teidänkin lapset olisivat jo yli 10-vuotiaita. Siinä olisi sitten nuori vauva setä/tai täti teidän lapsilla.

Toki presidentti puolisoineen on aina erityisasema.

Vierailija
49/64 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuimme Helsingin Kruununhaassa lapset saadessani. Siellä neuvolassa kerrottiin, että alueen synnyttäjien keski-ikä on 39v. Minä olin sarjassa "nuoret äidit". Sain lapseni 33-, 35- ja 37-vuotiaana. Johonkin tutkimukseen oli kyselty alle 25v synnyttäjiä. Niitä oli löytynyt 2. Alueella syntyi vuosittain noin 100 lasta. 

Älkää vain muut tähän pyrkikö!

Vierailija
50/64 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kivittäkää, mutta kyllä mun mielestä yli 50-vuotias pikkuvauvan isä on liian vanha. Siinä sitten saa jopa alle 30-v lapsi taistella vanhemman laitoshoidosta tai alkaa omaishoitajaksi

Ei niin kovin moni seitsemänkymppinen ole vielä laitoshoidossa tai omaishoidon tarpeessa. Ja toisaalta, nuorempikin vanhempi voi tällaisessa tilanteessa olla. Moni tuntuu olettavan, että se oman vanhemman sairastuminen, hoito tai poismeno on jotenkin helpompaa, kun sen kokee ollessaan jo itse kypsässä iässä. Miksi ihmeessä olisi? Sehän voi olla jopa raskaampaa, kun ikä ja elämäntilanne saattaa rajoittaa omaakin jaksamista. Ei sitä ole välttämättä sen valmiimpi ja tottuneempi menetyksiin tai vastoinkäymisiin vanhempanakaan.

Vierailija
51/64 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvalla viiskybäsellä palaa enää pohjaan.

Salella se vaan nalli paukkuu vaikkaa sata lähenee.

Hopeakettu. Smirre.

Vierailija
52/64 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hopeakettu. Smirre.

Siinä onkin sitten ylpeilyn aihetta kerrakseen.

Pakkohan se on, kun otti nuoren vaimon. Epäilen, että tällä saralla nalli paukkuu, vaikka olisi kuinka hyvässä kunnossa. Eiköhän niitä löydy apukeinoja.

Vierailija
53/64 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hopeakettu. Smirre.

Eipä taida nalli paukkua, kun lapsikin sai alkunsa labrassa. Että sellainen hopeakettu.

Vierailija
54/64 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niin kovin moni seitsemänkymppinen ole vielä laitoshoidossa tai omaishoidon tarpeessa. Ja toisaalta, nuorempikin vanhempi voi tällaisessa tilanteessa olla. Moni tuntuu olettavan, että se oman vanhemman sairastuminen, hoito tai poismeno on jotenkin helpompaa, kun sen kokee ollessaan jo itse kypsässä iässä. Miksi ihmeessä olisi? Sehän voi olla jopa raskaampaa, kun ikä ja elämäntilanne saattaa rajoittaa omaakin jaksamista. Ei sitä ole välttämättä sen valmiimpi ja tottuneempi menetyksiin tai vastoinkäymisiin vanhempanakaan.

Kyllähän näitä selittelijöitä riittää. Kuitenkin totuus on, että todennäköisesti 30-vuotiaalla on enemmän elinvuosia keskimäärin edessä kuin 70-vuotiaalla.  Ei auta vaikka olisi presidentti, kyllä vanhuus tulee meille kaikille vastaan. Toki tänä päivänä monet 70-vuotiaat ovat suhteellisen terveitä, mutta ei varmaan kukaan suosittele, että kaikki 70-vuotiaat miehet tai edes murto-osa nyt ryhtyisi isäksi syyttä suotta.

Vierailija
55/64 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Presidenttikin on ihminen eli hänkin vahenee, vaikka ei laitoshoitopaikkaa  vielä tarvitsisikaan. Kyllähän tämä huomattiin jo aikoja sitten, kun Kekkonen esitti nuorta miestä, joka pystyi hirveisiin urheilusuorituksiin.  Tosiasiassa kukaan ei edes uskaltanut hävitä hänelle missään.  Näin nälkeenpäin voi jopa ajatella, olivatko edes totta ne urheilusuoritukset.  Vuoden 1978 pressavaalit olivat enää näytös, sillä hänellä oli jo ennen sitä  muisti katkeillut ja terveys pettänyt. 

Ei auta vaikka olisi kuinka pieni, vanhuus tulee meille kaikille eteen.

Vierailija
56/64 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salella se vaan nalli paukkuu vaikkaa sata lähenee.re.

Ei varmasti nalli pauku Salella enää, eikä hän nyt vielä sataa pauku. 30 vuotta aikaa sataan.

Vierailija
57/64 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää vain muut tähän pyrkikö!

No kyllä kai 39-vuotias Kruunuhakalainen äiti on parempi elämänkokemukseltaankin kuin joku 17-vuotias keek-tatuoitu sekakäyttäjä.

Vierailija
58/64 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hopeakettu. Smirre.

Eipä taida nalli paukkua, kun lapsikin sai alkunsa labrassa. Että sellainen hopeakettu.

Mistä tämä tieto on peräisin?

Vierailija
59/64 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko hankkia elämä niin ei tartteis pikku päitänne rasittaa toisten elämän pohdiskelulla.

Vierailija
60/64 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hopeakettu. Smirre.

Miksi levität valheita? Jennihän sai keskenmenoja ja tiedotteessa sanottiinkin, että nyt kun raskaus oli kestänyt näin pitkään, asia uskallettiin tuoda julkisuuteen, kun raskaus oli kestänyt jo viisi kuukautta. Sitä ennen jo ihmeteltiin, onko Jenni raskaana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme