Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eivätkö ihmiset osaa omaa äidinkieltään?

Vierailija
24.08.2018 |

Viellä, sinäänsä, mielummin, enään, sydämmen, kuullostaa, aijon, näytteliä, hellyyttävä, hälyytys, niimpä.

Noloa.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen kirjakieli on keinotekoinen kieli joka luotiin 1800-luvulla "paremman väen" kieleksi. Jos haluat oppia oikeaa suomea, niin opettele paikallinen murre.

Vierailija
22/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen kirjakieli on keinotekoinen kieli joka luotiin 1800-luvulla "paremman väen" kieleksi. Jos haluat oppia oikeaa suomea, niin opettele paikallinen murre.

Sulla on nyt puurot ja vellit sekaisin. Suomen yleiskieli toki on keinotekoisesti luotu kielimuoto, mutta ei sitä ole luotu paremman väen kieleksi, vaan ihan sen takia, että sitä voitaisiin käyttää kirjoitettuna kielenä. 

Siinä vaiheessa, kun fennomaaninen liike syntyi, ja oli paljon näitä ruotsinkielisiä kielenvaihtajia, he omaksuivat kirjakielen puhutuksi kieleksi, koska Helsingissä ei oikeastaan tuossa vaiheessa ollut puhuttua suomen kielen muotoa, koska se oli enimmäkseen ruotsinkielinen kaupunki.

Tästä juontaa juurensa suomalaisten kummallinen suhtautuminen murteita kohtaan, mutta ei sitä kirjakieltä tosiaan ole miksikään paremman väen kieleksi kehitelty. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa sinulla erikoinen käsitys asioista. Suomenkieli on nimenomaan rahvaan kieli. "Parempi" väki puhui ruotsia, venäjää ja ranskaa.

Vierailija
24/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ovat minusta vaan hauskoja.

Mikä niissä naurattaa?

hauska ja asialle nauraminen on eri asioita. Ymmärsin, että tuossa tarkoitettiin lähinnä hyväntahtoista mukavaa.

Ok. No mikä sitten on hyväntahtoisesti mukavaa, jos joku ei osaa kirjoittaa?

Vierailija
25/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä kohta enää tarvita kuitenkaan

Vierailija
26/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sulta ymmärrys. Pilkun n---joilla menee enemmän aikaa virheiden etsimiseen kuin asioiden ymmärtämiseen ja siksi siittä ei valmista tuukkaan.

Vierailija
27/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanooko Agricola mitään tuohon suomen kirjakielen muodostamisasiaan?

Viimeksi uutisissa puhuttiin Uusimaasta: "Uusimaan lääniin sitä ja tätä". Netissä vielä tämän ymmärtää, kun ohjelmistot ja tekstinsyötöt ovat olemassa ja indoeurooppalaisten kielten pohjalta luodut.

Henkilökohtainen inhokki on shaiba. Jos joku ei tiedä, on siis saksasta olettu asiaa tarkoitava sana, ja kaksoisässä kun muistuttaa etäisesti suomen B-kirjainta, siitä on tehty yleinen sana. Saksaksi "Sheisse" ja e lausuttaisiin aalla. Aloituksen sanat saavat kyllä kaiken anteeksi puhekielessä, mutta jos toimittajan tekstissä on näitä, tulee eittämättä puolisivistynyt vaikutelma.

Vierailija
28/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ovat minusta vaan hauskoja.

Mikä niissä naurattaa?

hauska ja asialle nauraminen on eri asioita. Ymmärsin, että tuossa tarkoitettiin lähinnä hyväntahtoista mukavaa.

Ok. No mikä sitten on hyväntahtoisesti mukavaa, jos joku ei osaa kirjoittaa?

Oletko sä aina näin vakava?

Vierailija
29/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihan täysin ymmärtänyt kysymystäsi, mutta Agricola oli toki se, joka pani asiat liikeeseen (alkoi kirjoittaa suomeksi), mutta ei hän ainoa kirjoitetun kielen kehittäjä ole. Agricolan kieli perustui lähinnä varsinaissuomalaiseen murteeseen.

Vierailija
30/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on äidin kieltään, idiootti! LOL

T: Äikän ope

Kirjoititko äikän ope, kun pelkäsit kirjoittavasi äidinkielen opettajan väärin? Kyllä äidinkieli on yhdyssana. Sinä et ole mikään opettaja.

Vierailija
31/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät osaa. Ja itse kuulun näihin. Minulla ei vain ole kielitajua. Kirjoittaminen ja lukeminen tuottaa vaikeuksia ja erityisesti, etten pysty lukemaan nopeasti, ymmärtäkseni samalla tekstin sisällön.

Puhuttiin asiasta mieheni kanssa, kun meillä on sama kirja luettavana. Mieheni luki n. 500 sivuisen kirjan kolmena iltana ja käytti aikaansa n. 6-7h ja minä olen lukenut samaa kirjaa maanantaista lähtien iltalukemisena ja vielä muutama sivu on jäljellä ja aikaa on kulunut varmasti yli 10h.

Joskus mietinkin, voinko edes osallistua keskusteluihin, heikon kielitajuni takia, kun se selvästi harmittaa muita ja aiheuttaa mielipahaa. Ja se on suuri ihmetyksen aihe.

Toisaalta, vaikka minulla ei ole kielitajua, mutta vastaavasti on erinomainen musiikkitaju ja saatan soittaa kuulemaani musiikkia ihan korva tuntumalla, useammalla instrumentilla. Onnistuuko se sinulta ap?

Tarkoitan kysymyksellä sitä, että olisimmeko me vaan erilaisia, toiset ovat hyviä jossakin muussa asiassa, kun moni asian saamme jo synnyinhetkellä.

Vierailija
32/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meni monella tunteisiin =D

Vierailija
33/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ihan täysin ymmärtänyt kysymystäsi, mutta Agricola oli toki se, joka pani asiat liikeeseen (alkoi kirjoittaa suomeksi), mutta ei hän ainoa kirjoitetun kielen kehittäjä ole. Agricolan kieli perustui lähinnä varsinaissuomalaiseen murteeseen.

A. otti länsimurteet kirjakielen pohjaksi ja höysti kielen itäsuomalaisilla murre- sun muilla ilmaisuilla. Ja mielestäni hyvin onnistui.

Vierailija
34/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät osaa. Ja itse kuulun näihin. Minulla ei vain ole kielitajua. Kirjoittaminen ja lukeminen tuottaa vaikeuksia ja erityisesti, etten pysty lukemaan nopeasti, ymmärtäkseni samalla tekstin sisällön.

Puhuttiin asiasta mieheni kanssa, kun meillä on sama kirja luettavana. Mieheni luki n. 500 sivuisen kirjan kolmena iltana ja käytti aikaansa n. 6-7h ja minä olen lukenut samaa kirjaa maanantaista lähtien iltalukemisena ja vielä muutama sivu on jäljellä ja aikaa on kulunut varmasti yli 10h.

Joskus mietinkin, voinko edes osallistua keskusteluihin, heikon kielitajuni takia, kun se selvästi harmittaa muita ja aiheuttaa mielipahaa. Ja se on suuri ihmetyksen aihe.

Toisaalta, vaikka minulla ei ole kielitajua, mutta vastaavasti on erinomainen musiikkitaju ja saatan soittaa kuulemaani musiikkia ihan korva tuntumalla, useammalla instrumentilla. Onnistuuko se sinulta ap?

Tarkoitan kysymyksellä sitä, että olisimmeko me vaan erilaisia, toiset ovat hyviä jossakin muussa asiassa, kun moni asian saamme jo synnyinhetkellä.

Oliko tuon tekstin tuottaminen sinulle työn ja tuskan takana vai tuliko helposti? Kirjoitat tuon näytteen perusteella sujuvasti.

Vierailija
35/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko tuon tekstin tuottaminen sinulle työn ja tuskan takana vai tuliko helposti? Kirjoitat tuon näytteen perusteella sujuvasti.

Ootte te helppoja. Minä näen ihmisten läpi vaikka vain kirjoitusten kautta. Kunhan tuli vähättelemään itseään, vaikka tietää hyvin osaavansa myös kirjoittaa. Kerätään ihailua esittämällä vaatimatonta. Tämä ilmiö on yleistynyt somen myötä.

Vierailija
36/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootte te helppoja. Minä näen ihmisten läpi vaikka vain kirjoitusten kautta. Kunhan tuli vähättelemään itseään, vaikka tietää hyvin osaavansa myös kirjoittaa. Kerätään ihailua esittämällä vaatimatonta. Tämä ilmiö on yleistynyt somen myötä.

Mitenhän kiitollista tuo mahtaa olla näin anonyyminä?

Vierailija
37/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä huomaan virheet muiden kielenkäytössä ja teen niitä varmasti itsekin, mutta ne eivät häiritse niin paljoa että ne veisivät huomiota siitä pääasiasta, eli viestin sisällöstä. Tällainen runsaan energian käyttäminen toisten virheistä nipottamiseen kertoo kyllä jotain ihmisen luonteesta.

Vierailija
38/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niimpä!

Mä kyllä puollustan äidin kielen taitoo, ompa kurjaa koittaa lukee huonosti kirjotettua tekstiä ja viellä tieto koneen näytöltä!

Mutta,, se on kyllä toisaalta niinkin että jollakin voi olla diaknosoimaton luki häiriö tai kirjoitus häiriö,, että ei voi aina vaatia jotakin Akateemikon äidin kielen taitoa,,,!!

Vierailija
39/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siinä taas asiantuntija.

Vierailija
40/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenhän kiitollista tuo mahtaa olla näin anonyyminä?

Varmasti yhtä kiitollista kuin se, että saa paljon yläpeukkuja aloituksilleen ja kommenteilleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme