Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstalaisten konservatiivinen nimimaku

Vierailija
24.08.2018 |

Tämä palsta on täynnä konservatiivisesti ajattelevia ihmisiä. En syyttele muita, mutta joskus kannattaa pohtia, voivatko omat näkemykset lasten nimistä olla liiankin jämähtäneitä menneisyyteen. Pohtimalla vähänkin perinteisistä poikkeavia nimiä leimautuu "trolliksi"/"porvoolaiseksi". Minä ja miehemmekin olemme joissain asioissa sopivasti konservatiivisia, mutta nimissä emme. Emme halua lapsistamme tavallisia Mikkoja ja Salloja, jotka joka kadunkulmassa törmäävät kaimoihinsa. Aivan varmasti myös joskus esim. joku lapsensa Sannaksi tai Lindaksi nimennyt on leimannut on leimattu kaistapääksi, mutta nyt nuo nimet ovat jo vakiintuneita.

Miksi siis joitain palstalaisia tavattomasti häiritsee se, jos joku haluaakin antaa lapselleen uniikin merkitysnimen tai nimetä tämän vanhemmille tärkeän CMX:n kappaleen mukaan? Vuonna 2040 kenellekään ei tulisi mieleenkään, että lastemme nimet olisivat jotenkin kummallisia. Aika tulee näyttämään, olemmeko me oikeassa vai olivatko palstalaiset oikeassa (no, eivät ole). Menneisyyteen jämähtäneet ovat AINA leimanneet kaikki mielikuvitukselliset, vallankumoukselliset nimet sekopäisiksi, mutta ivalliset hymyt ovatkin hyytyneet vuosikymmenien saatossa. :) Hauskaa perjantaita silti; en minä katkera ole, sillä tiedän, että minä ja mieheni olemme rohkeita, mikä ei vaan ole kaikille mieleen.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstalla nimiä Armorikkaus, Ainomieli ja Arkangeli pidetään joinain hassuina läppinä, vaikka nämä ovat todellisuudessa pohdittuja nimiä. Kannattaa ottaa huomioon, että jos tänne tulee joitain vähäjärkisiä "Porvoo"-kommentteja, loukkaus ei kohdistu rakastaviin vanhempiin vaan LAPSIIN, jotka saavat nuo nimet. He eivät voi täällä puolustautua, joten kritiikin tulee olla perusteltua ja hienovaraista. Kiitos. Jos joku ehdottaa lapselle alatyylistä tai halventavaa nimeä, hän on joko trollaaja tai lapsensa vihaaja, mutta esim. armoa pidetään yleisesti kauniina asiana ja Ainomieli on CMX:n kappale, jota harva inhoaa. AP

Tuollaiset nimet ovat lapsen henkistä pahoinpitelyä ja todellinen osoitus vanhempien itsekkyydestä. Eivät lainkaan ajattele seurauksia - lapsi kärsii ja menee 18-vuotispäivänään maistraattiin vaihtamaan nimensä tavallisempaan. Nähty on   näitä  tapauksia.

Minä taas olen nähnyt, että käy päinvastoin. Yleisen nimen omaava on vaihtanut nimensä harvinaiseksi. Jokainen tehkööt miten parhaaksi asian näkee.

Vierailija
22/24 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sillä on väliä, jos joskus törmää kaimaansa? Ei se nimi ihmisestä tee ainutlaatuista, vaan vähän syvällisemmät asiat. Mieluummin kaimoja kuin joku teennäinen ja erikoisuutta erikoisuuden takia tavoitteleva nimi, joka ei edes istu suomalaisen suuhun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin jo, että lapsen nimi on Ruoste....

Vierailija
24/24 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin olla rohkea ja antaa lapsilleni nimeksi Wolverine ja Mystique, koska rakastan Marvelsin hahmoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi