Harmittaako muita kivijalkakauppojen ja monien ravintoloiden ahdinko?
Itse olen kaupungissani katsellut viimeisen pari vuotta asiaa siltä kantilta, että kyllä harmittaa kivijalan puolesta. Uusia ravintolaideoita putkahtelee aina silloin tällöin, mutta eipä niissä juuri kukaan käy. Sensijaan MC, Hese ja kebupaikat sekä pitsat/Kotipitsat menestyvät. Niissä ramppaa porukkaa vaikka kuinka. Itsekin ajattelen, että 35€ ravintolaruoasta on paljon, mutta toisaalta sama raha menee kun käyt 3-5 kertaa pikaruokassa syömässä likaisessa ympäristössä. Kunnon ravintolassa sinulla olisi sentään hetki aikaa ja laatua elämässä.
Sama kivijalkakaupoissa, huutavat tyhjyyttää asiakkasta kun ihmiset suorastaan raivokkaasti ravaavat Postin ja K-Marketin tiskillä harrastamassa nouda-palauta-rumbaa nettikauppojen lähestysten kanssa. Kunpa joskus ihmiset taas arvostaisivat palvelua, konkreettista esim. vaaterekin kohtaamista ja sovittamista sekä näin tekisivät kerralla pysyvämpiä ostoksia. Myös materian määrän tarpeellisuus hämärtyy kun netistä saa halvemmalla. Voidaan ostaa "kahdet samalla" hinnalla. Luontokin kiittäisi kun ihmiset maksaisivat kunnolla siitä yhdestä hyvästä ja pysyvästä hankinnasta.
Kommentit (49)
Kivijalkaliikkeissä, jos niillä tarkoitetaan nyt vaateliikkeitä, on joko todella suppea miesten aatevalikoima jossain liikkeen pölyisessä peränurkassa tai sitten ei ole miesten vaatteita ollenkaan. Nettiin olen päätynyt paremman valikoiman ja liikkeiden luoman paineen takia. Sieltä löytyy paremmin miestenvaatteita, vaihtelua, kuoseja, brändejä ja vaatekokoja.
M
Vierailija kirjoitti:
Olen jättänyt ulkomaisista nettiliikkeistä ostamisen oikeastaan kokonaan. Mistään kiina-kaupoista en koskaan ole ostellutkaan. Vaatteet ja muun kulutustavaran pyrin ostamaan kivijalkaliikkeistä, pl. ne tuotteet, joita myyvä liike on liian kaukana. Tämä on tietty Helsingissä asuessa helpompaa kuin pienemmillä paikkakunnilla.
Syödään ulkona vähintään kerran viikossa ja hyvin harvoin pikaruokaa. Yritän muutenkin laittaa rahaa kiertoon esim. käyttämällä kampaamopalveluja ja teettämällä pikkufirmoilla töitä.
Sama, ostin yhdessä vaiheessa vaatteita noista nettiliikkeistä paljonkin, nyt koetan välttää verkosta ostamista. Tai sitten jos ostan, se verkkokauppa ainakin on kotimainen. Wisheistä ja muista en halua ostaa yhtään mitään, ne sotivat kyllä pitkälti sitä arvomaailmaa kohtaan mitä itsekin haluaisin noudattaa.
Me asutaan nimenomaan pienellä paikkakunnalla, ja moni täällä itkee sitä että mitään täällä ei kuulemma ole. No ei varmaan olekaan, jos omat paikalliset palvelut katoavat sen vuoksi etteivät ihmiset niitä käytä, vaan esimerkiksi hankkivat netistä kaiken. Eli meille on tärkeää se, että mahdollisuuksien mukaan käytetään niitä paikallisyrittäjien palveluita.
Välillä tulee tästäkin tingittyä, esimerkiksi paikallisesta kirjakaupasta ei tule aina ostettua, mutta toisaalta tein periaatepäätöksen että ostan sitten kirjoja mieluusti kotimaisista antikvariaateista käytettyinä sen sijaan että tilaisin esimerkiksi Adlibrikseltä.
Ei meilläkään älyttömästi rahaa aina ole, mutta nekin vähät tukevat elämää ja kehitystä täällä kotipaikkakunnalla.
Yrittäjän puolisona ja lapsena harmittaa erityisen paljon, vaikka kumpikaan ei pyöritä mitään liikeettä tai ravintolaa. Käyn tietoisesti monipuolisesti eri ravintoloissa ja suosin mielellään paikallisia. Ja jos/kun olen tyytyväinen ruokaan tai palveluun, niin suosittelen paikkoja :) Meidän keskisuuressa kaupungissa ei montaa yksityistä vaateliikettä enää ole. Ja vaateliikkeiden osalta täytyy myöntää, että näiden yksityisten hintataso oli usein aivan liika minulle. Mielummin kuitenkin ostan vaatteet paikallisista ketjuliikkeistä kuin tilailen netistä. Aivan kaikkea ei kuitenkaan täältä paikallisesti löydy, jolloin joudun turvautumaan nettiin.
Vierailija kirjoitti:
Irvailut sikseen, enkä minä edes ole mikään huippukokki, mutta olen itsekin huomannut, kuinka monen keskitason ravintolan ruoat ovat verrannollisia ihan sellaiseen nopeasti laitettavaan helppoon arkiruokaan. Hienot paikat lienevät erikseen, mutta jos keskitason paikassa maksat monta kymppiä pakastejauhelihapihvistä, ranskalaisista, kurkusta, tomaatista ja todella harmittomasta viinistä, niin ei se vaan innosta. Ravintoloilta voisi pyytää vähän yritystä, mutta sitten taas toisaalta pienemmällä paikkakunnalla väki haluaa ravintolasta sen peruspihvin ja ranskalaiset, eikä mitään kasviskokeiluja.
Mulla on kriteerinä hyvälle ruokapaikalle se, ettei tule sellaista oloa että saan eteeni jotain sellaista, jota olisin itsekin osannut tehdä ihan yhtä hyvin. Tai sitten ainakin pitää saada sitä palvelua myös siihen hintaan jonka ruuasta maksaa.
Eli jotain lisäarvoa pitää saada siitä, että ei itse laita sapuskaa kotona vaan menee muualle syömään. Joko ruuan pitää olla parempaa kuin itse tekemä ja/tai saatu palvelu on muuten sen verran hyvää, ettei itselle jää muuta vaivannäköä kuin maksaminen ja syöminen. Koska siksihän sinne syömään toisinaan menee, kun ei vaan jaksa nähdä itse vaivaa kokkaamisen, tiskaamisen yms. suhteen.
Juhlat ja jotkut vuosipäivät jossain fiinimmissä ravintoloissa ovat sitten vielä asia erikseen.
Ei minua harmita huonojen ravintoloiden kaatumiset. Paikassa on joku vika, jos ei menesty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irvailut sikseen, enkä minä edes ole mikään huippukokki, mutta olen itsekin huomannut, kuinka monen keskitason ravintolan ruoat ovat verrannollisia ihan sellaiseen nopeasti laitettavaan helppoon arkiruokaan. Hienot paikat lienevät erikseen, mutta jos keskitason paikassa maksat monta kymppiä pakastejauhelihapihvistä, ranskalaisista, kurkusta, tomaatista ja todella harmittomasta viinistä, niin ei se vaan innosta. Ravintoloilta voisi pyytää vähän yritystä, mutta sitten taas toisaalta pienemmällä paikkakunnalla väki haluaa ravintolasta sen peruspihvin ja ranskalaiset, eikä mitään kasviskokeiluja.
Mulla on kriteerinä hyvälle ruokapaikalle se, ettei tule sellaista oloa että saan eteeni jotain sellaista, jota olisin itsekin osannut tehdä ihan yhtä hyvin. Tai sitten ainakin pitää saada sitä palvelua myös siihen hintaan jonka ruuasta maksaa.
Eli jotain lisäarvoa pitää saada siitä, että ei itse laita sapuskaa kotona vaan menee muualle syömään. Joko ruuan pitää olla parempaa kuin itse tekemä ja/tai saatu palvelu on muuten sen verran hyvää, ettei itselle jää muuta vaivannäköä kuin maksaminen ja syöminen. Koska siksihän sinne syömään toisinaan menee, kun ei vaan jaksa nähdä itse vaivaa kokkaamisen, tiskaamisen yms. suhteen.
Juhlat ja jotkut vuosipäivät jossain fiinimmissä ravintoloissa ovat sitten vielä asia erikseen.
Minusta taas on kiva ajatella saatuani oikein hyvän annoksen eteeni, että hei tätä saattaisin osata tehdä itsekin. Aika usein kokeilenkin toistaa ruokalajejan, vaihtelevalla menestyksellä. Tai sitten toisaalta myös se, että vau, tämmöistä en kyllä saisi aikaan. Kumpikin on kiinnostavaa.
Tuttu valittaa facessa tämän tästä sitä, että lapsillaan ei ole töitä. Silti hän käy itse kampaajalla, autoaan korjauttamassa ja ostoksilla Tallinnassa, koska siellä on niin mukavan halpaa.
Voisiko asioilla olla yhteyttä?
Vierailija kirjoitti:
Ei minua harmita huonojen ravintoloiden kaatumiset. Paikassa on joku vika, jos ei menesty.
Juu, Mc Donaldsissa ja Hesessä ei mitään vikaa ravintolana ole koska menestyvät hyvin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, Mc Donaldsissa ja Hesessä ei mitään vikaa ravintolana ole koska menestyvät hyvin!
En pidä niitä ravintoloina tässä kontekstissa.
Olen kivijalkaliikkeessä töissä ja meillä menee hyvin. Joskus tosin tapahtuu sitä, että asiakkaat käyttävät kivijalkaliikkeen asiantuntemusta hyväkseen: voivat viedä helposti 20-30 min asiakaspalvelijan aikaa ja sitten palvelun lopuksi täräyttävät että kiitos, mutta tilaan tämän netistä. Törkeää, mutta onneksi harvinaista hyväksikäyttöä.
Miksi sitten kivijalkakaupassa on kalliimpaa?
-asiakaspalvelijat, heidät koulutetaan ja he ovat paikalla asiakkaita varten. He muuten maksavat veronsa kyseiseen kaupunkiin ja kotimaahan, minne ne Amazoniin laitetut rahat menee? Asiantuntemus maksaa, mutta suuri enemmistö arvostaa tätä asiantuntemusta ja kokee, että se helpottaa ostamista. Näillä asiakaspalvelijoilla on töitä niin kauan kuin kivijalkaliike on olemassa.
-kivijalan vuokra. Kaupungin paraatipaikka maksaa, mutta se on asiakkaille kätevästi saavutettavissa. On varmasti kiva pystyä tunnustelemaan, tutkimaan ja kokeilemaan tuotetta ennen ostopäätöstä sen sijaan että tilaisi sian säkissä.
-logistiikka. Tuotteet eivät ilmesty teleportilla Euroopasta/maailmalta, vaan ne pitää kuljettaa ja tämä kuljetus maksaa. Mitä isompi yritys, sitä enemmän tavaramassaa, jolloin kustannus per tuote laskee.
-Suomen verotus vs. muiden maiden verotus. Jo Suomen alv tekee Suomen hinnoista kalliimpia kuin joissain toisissa maissa. Mutta koska me Suomessa asumme, niin eikö meidän kannata laittaa meidän rahat oman maan kehittämiseen verojen kautta. Jostain kehittyvästä maasta voi saada tuotteen halvemmalla, mutta ei siellä sitten verojakaan kerätä, siellä ei ole peruskoulujärjestelmää, ei terveydenhuoltoa, ei mitään mikä Suomessa on hyvin ja mikä yhteisillä varoilla on kehitetty.
Kivijalkaliikkeestä ostaminen tukee suomalaisia työntekijöitä, kotikaupunkia ja kotimaata. Kannattaa miettiä sitä. Tämä on laajempi asia kuin "minä-minä ja minun mahdollisuuteni säästää pari euroa."
Vierailija kirjoitti:
Olen kivijalkaliikkeessä töissä ja meillä menee hyvin. Joskus tosin tapahtuu sitä, että asiakkaat käyttävät kivijalkaliikkeen asiantuntemusta hyväkseen: voivat viedä helposti 20-30 min asiakaspalvelijan aikaa ja sitten palvelun lopuksi täräyttävät että kiitos, mutta tilaan tämän netistä. Törkeää, mutta onneksi harvinaista hyväksikäyttöä.
Miksi sitten kivijalkakaupassa on kalliimpaa?
-asiakaspalvelijat, heidät koulutetaan ja he ovat paikalla asiakkaita varten. He muuten maksavat veronsa kyseiseen kaupunkiin ja kotimaahan, minne ne Amazoniin laitetut rahat menee? Asiantuntemus maksaa, mutta suuri enemmistö arvostaa tätä asiantuntemusta ja kokee, että se helpottaa ostamista. Näillä asiakaspalvelijoilla on töitä niin kauan kuin kivijalkaliike on olemassa.
-kivijalan vuokra. Kaupungin paraatipaikka maksaa, mutta se on asiakkaille kätevästi saavutettavissa. On varmasti kiva pystyä tunnustelemaan, tutkimaan ja kokeilemaan tuotetta ennen ostopäätöstä sen sijaan että tilaisi sian säkissä.
-logistiikka. Tuotteet eivät ilmesty teleportilla Euroopasta/maailmalta, vaan ne pitää kuljettaa ja tämä kuljetus maksaa. Mitä isompi yritys, sitä enemmän tavaramassaa, jolloin kustannus per tuote laskee.
-Suomen verotus vs. muiden maiden verotus. Jo Suomen alv tekee Suomen hinnoista kalliimpia kuin joissain toisissa maissa. Mutta koska me Suomessa asumme, niin eikö meidän kannata laittaa meidän rahat oman maan kehittämiseen verojen kautta. Jostain kehittyvästä maasta voi saada tuotteen halvemmalla, mutta ei siellä sitten verojakaan kerätä, siellä ei ole peruskoulujärjestelmää, ei terveydenhuoltoa, ei mitään mikä Suomessa on hyvin ja mikä yhteisillä varoilla on kehitetty.
Kivijalkaliikkeestä ostaminen tukee suomalaisia työntekijöitä, kotikaupunkia ja kotimaata. Kannattaa miettiä sitä. Tämä on laajempi asia kuin "minä-minä ja minun mahdollisuuteni säästää pari euroa."
Enkö arvakkin oikein että iloitsit kun 2000 luvun alussa alkoi ulkomaalaista halpaa työvoimaa vyörymään maahan? Kantasuomalaiset työttömiksi tai palkka laskuun.
Tämä on nyt se toinen puoli että tilataan tuotteetkin sieltä mistä ne työntekijät tulee.
Sitä saa mitä tilaa.
Uskon, että sairaalloinen tilaaminen ja palauttelu verkkokauppoihin alkaa pikkuhiljaa hiipua kun on paljastunut että verkkokaupat tuhoavat palautettua tavaraa säännönmukaisesti ja ihmiset tulevat tietoisiksi kuinka paljon turhanpäiväinen palauttelu saastuttaa.
En ole mikään kovin verkkokauppatilailija, mutta en min äkään ollut aiemmin tullut ajatelleeksi kuinka epäekologista ja epäeettistä touhua se pahimmillaan on.
Ravintoloita ja kahviloita taas nousee täällä Helsingissäkin kuin sieniä sateella ja on väistämätöntä, että osa niistä kuolee pois. Ala ei ole helppo, mutta usein hyvin hoidetuilla on mahdollisuus pysyä pystyssä vaikkei se helppoa olekaan.
Itse suosin yksityisiä paikkoja, mutta en halveksu ketjujakaan. Koitan etsin kaikessa hyvää hinta-laatusuhdetta.
Surettaa että muut kuluttajat eivät pidä kivijalkaliikkeitä pystyssä. On niin kiva käyskennellä kaupoissa ja verrata että tämänkin saa Kiinasta halvemmalla.
Katsoin tuossa sähkökärpäslätkän hintoja ja taitaa joutua ostamaan Suomesta. Maksaa 4 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti olikin, että monet ihmiset ravaavat useammin roskapaikoissa ja koska niissä ovat käyneet niin rahat on loppu ja muutenkin kokevat 35 euron ravintolalaskun huikaisevan kalliina. Rahaa ei jää kokemuksiin ja elämyksiin kun pikaruokaa mätetään. Pikaruoan tarpeen voisi välttää ennakoimalla vaikka omalla leivällä tai banaanilla.
Olen nyt seurannut tilannetta ja tullut siihen tulokseen että suomalainen kivijalkakauppaporras on enemmän kuin kus*essa.
Kiinan kauppaan tulee alv. kaikkiin tuotteisiin parissa vuodessa, mutta se ei sitä kauppaa vielä pysäytä. Postimaksut pysäyttäisi jos olisi n.5 e pakettia kohti. Riippuu toki tuotteen hinnasta.
Joka tapauksessa jos näitä esteitä tähän verkkokauppaan yritetään niin sitten Kiinalaiset voi tulla ja perustaa niitä kauppoja suoraan Suomeen. 10 aliexpress kauppaa tai yksi jakelupiste Suomeen . mitä keksivätkin.
Eli suomalaisten kivijalkakauppojen tie on aika tuskainen. Tokmanni saattaa jotenkin siinnitellä. Kiinan tavaraa se myy nytkin.
Vaatekauppa taitaa olla mennyt verkkoon eikä sieltä palaa. Isot määrät mitä verkossa tilataan ja isot rahamäärät. Suomalaisilla pikkuputiikeilla ei ole mitään mahdollisuuksia.
Kannattaa suomalaisten kauppojen lopettaa ja ottaa se mitä pääomaa on jäljellä ja mennä työttömyyskortistoon kelan päivärahoille.
Samoin perähikiän keskustojen kauppakiinteistöistä kannattaa yrittää eroon millä hintaa tahansa.
Kyllä se tavallaan harmittaa, kun kaupunkikuva autioituu. Kävimme kesällä etelä-Ranskassa lomalla ja siellä kulttuuri oli ihan erilainen. Pieniä kahviloita ja liikkeitä ja kaikissa riitti väkeä. Esimerkiksi täällä mainittu Tampereen keskusta on ihan autio ja narkkareita kaikki aukiot täynnä. Ei kovin viihtyisää.
En uskalla edes sanoa kuinka paljon tilaan ulkomailta, kun toivon toki, että te muut ostatte Suomesta ja työllistätte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hese, Makkari ja muut pikaruokapaikat pystyvat vastaamaan asiakkaiden tiettyyn tarpeeseen paremmin kuin monet muut ravintolat, siksi ne menestyvat. Menestyskriteereina on usein palvelun nopeus, ruuan hinta, saavutettavuus ja aukioloalat. Lisaksi ketjubusineksessa viela asiakas tietaa tarkalleen mita saa kun tilaan Big Macin - erinomainen turvasatama ulkomailla tarpeen tullen.
Autoilijoista liikkeiden pärjääminen Hämeenkadulla ja poikkikaduilla ei ollut koskaan kiinni, sillä ko. kadulla ei parkkipaikkoja kilometrin matkalla ollut koskaan 60-70 paikkaa enempää. Tälläisen kapasiteetin poistuminen ei ratkaise yhtikäs mitään, etenkin, kun normaalit autoilijat ajavat autonsa saman kadun alla olevaan satoja metrejä pitkään parkkihalliin, josta pääsee hissillä kadulle liikkeen oven eteen.
On kummallinen väite, että se yksi tai kaksi parkkiruutua liikkeen oven edessä ratkaisee liikkeen taloudellisen kohtalon.
Hämeenkadulla on sitäpaitsi tilanne liikehuoneistojen vuokra-asteen osalta ollut sama jo useamman vuoden. Ne, jotka keskustasta on kuolleet, on olleet verkkokaupan uhreja.